i
f J P 3
Mitsubishi Lancer temperamentvol
Renault introduceert Clio en 19 Storia
UNIVERSELE AUTOBEDRIJVEN
BOVAG
B—
m
U scoort
't beste bii de:
Universele
Autobedrijven
Walcheren
Mitsubishi brengt na
jaar ook sedan-versie van
Lancer op de markt
Roland Garros actiemodel Peugeot 306
\g f T fff
AUTOBEDR.
DEKKER
s
AUTOBEDR.
KÜZEE
GARAGE
JOH. MURRE
m
GARAGE
MEERMAN
AUTOB -BR.
M
AUTOBEDR.
KOPPEJAN
r0
AUTOBDR.
SCHMITZ
Q>
AUTOBEDR.
WOUTERS
VEERSEDAM
AUTO B.V.
r0
GARAGE
WATTEL
AUTO
STURM B.V.
LOr
AUTOBEDR.
C. HERMES
-m-
AUTOBEDR.
J. KALAND
AUTOBEDR.
TOUW
AUTOBEDR.
't ZAND
AUTOBEDR.
HOFMAN
LOr
AUTOBEDR.
VOS
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 22 JUNI 1994
Rij-impressie
Actiemodel Helios voor Espace
AAGTEKERKE
OOST-SOUBURG
VLISSINGEN
ARNEMUIDEN
MIDDELBURG
JE
kDj
OOST-SOUBURG
GARAGE
DE PREE Zn.
VLISSINGEN
DOMBURG
MIDDELBURG
OOST-SOUBURG
VROUWENPOLDER
DOMBURG
AUTOBEDR.
VAN ZWEEDEN
MIDDELBURG
AUTOBEDR.
STATENLAAN
VLISSINGEN
GARAGE
ALEXANDER
WESTKAPELLE
AUTOBEDR.
FAASSE Zn.
GRIJPSKERKE
MIDDELBURG
VLISSINGEN
WESTKAPELLE
KOUDEKERKE
MIDDELBURG
VLISSINGEN
ZOUTELANDE
307
IE SCHELDEBODE*
BOVAG-leden met zekerheidI
Het heeft lang geduurd maar uiteindelijk is hij toch gekomen, de
Mitsubishi Lancer Sedan. Officieel zijn de Colt en Lancer in Japan
in 1991 geïntroduceerd. Begin 1992 werd de Colt in Europa op de
markt gebracht. De Lancer volgde eind 1992, maar dan alleen in
de stationwagon uitvoering. De Sedan was nog niet klaar voor
Europa. Nu, ruim een jaar later, is dat wel het geval.
Mitsubishi heeft in de populaire taties. De Lancer doet dan ook
middenklasse twee modellen de
Colt en de Lancer. De Colt is de
3-deurs hatchback, de Lancer de
4-deurs sedan en 5-deurs sta
tionwagon. De modellen zijn ove
rigens aan elkaar gewaagd, met
veel dezelfde technieken, maar
ook wel enkele verschillen. Mits
ubishi is wat het voeren van twee
modellen met apparte namen be
treft, te vergelijken met Fiat (of
Seat), die in dezelfde klasse de
Tipo en Tempra, ook respectie
velijk de hatchback en de sedan
en stationwagon, voert (bij Seat
de Ibiza en Cordoba). Ford is
weer juist teruggekomen van
twee namen, namelijk de Escort
en Orion.
De Lancer is dan vergelijkbaar
met de Orion, maar alle modellen
in de populaire middenklasse bij
Ford heten nu Escort. Dus de
Lancer Sedan en stationcar moe
ten vergeleken worden met de
Escort Sedan en stationcar (de
Clipper). Andere concurrenten in
deze reeks zijn onder meer de
Opel Astra, VW Golf, Peugeot
306, Citroën ZX, Renault 19, Seat
Ibiza en Cordoba, Fiat Tipo en
Tempra, Toyota Corolla, Nissan
Sunny, Mazda 323 en Honda
Civic.
De Lancer start met de 1.3i
Match 4-deurs sedan en kost
32.995 gulden (het is eigenlijk
een sportief actiemodel met veel
extra), de 1.6i kost 33.995 gul
den, de 1.8i GT 46.195 gulden en
de 2.0D EL 36.995 gulden.
De Lancer is een zeer fijne en
comfortabele auto met veel bin
nen- en kofferruimte. Ook is hij
temperamentvol, vooral de ben
zineversies 1.3i, 1.6i en 1.8i (met
16 kleppen) leveren goede pres-
mee aan vele races en'rally's.
Naast de benzinemotoren is er
ook een 2.0 liter diesel. De 1.3i is
overigens pas op de markt en
wel in het model Match. Er is ook
een Colt 1.3i Match. De naam
Match legt de brug naar de
sponsoring van de KNLTB (Ten
nis) door Mitsubishi, en moet het
sportieve imago van de Lancer
(en de Colt) nog verder verster
ken.
De 1.31 levert 55 kW/75 PK en
108 Nm, de top is 170 km/u (in
zowel de Colt als Lancer). De 1,6i
levert 83 kW/111 Pk en 137 Nm,
de 1,8i 103 kW/140 PK en 167
Nm. Ondanks de goede presta
ties wordt er toch zuinig met
brandstof om gesprongen, de
1.3i gemiddeld 1:13, de 1.6i en
1.8i 1:12 en de 2.0D 1:15. De
brandstoftank kan 50 liter bevat
ten.
De rij-eigenschappen van de
Lancer zijn goed, op de rechte
weg blijft de auto goed in koers
en ook in bochten is uitbreken er
niet bij. De besturing is redelijk
direct en precies, het karakter is
onderstuurd. De remmen in ge-
scheiden circuit met schijven
voor en trommels achter werken
prima, noodstop bij 100 km/u in
46 meter. De transmissie werkt
Japans-eigen uitstekend, soepe
le schakeling en koppeling, een
Mitsubishi Lancers is er nu ook in Sedan-uitvoering
Peugeot sponsort al vele jaren de tennissport en brengt dan ook jaarlijks actiemodellen met
van tennissport afgeleide namen op de markt. Bekend zijn de Peugeots Ace en Roland Garros.
Naar aanleiding van het Parijsse tennisspektakel Roland Garros is dit jaar een Peugeot 306
Roland Garros op de markt gebracht. Deze 306 komt naast de al bestaande 106 Roland Garros.
De 306 heeft nu Ook een Roland Garros-versie
De 306 Roland Garros is geba
seerd op de al zeer luxe en
sportieve 1.6i XT en gaat inclu
sief alle extra's 37.950 gulden
kosten. De 106 Roland Garros
is gebaseerd op de 1.4i XT en
kost 34.600 gulden. De 106
Ace is er in veel voordeliger
uitvoering, de 1.0i Ace vanaf 21
mille. De 306 is er niet in Ace,
wel is er een Plus, in 1.1 i 27
mille en in 1.4i 29 mille.
De Roland Garros versie is dus
duidelijk een exclusief actiemo
del in en wat hogere klasse.
Toch bedraagt het voordeel
ruim 2000 gulden.
De 306 Roland Garros heeft en
speciale groene vernis metaal-
lak met wit/zilver kleurige stri
ping. De spoilers en beide van
binnenuit (elektrisch) verstelba
re buitenspiegels zijn in dezelf
de kleur gespoten. Verder zijn
er op de carrosserie Roland
Garros badges gemonteerd.
Als standaard-extra heeft de
Roland Garros ook licht meta
len velgen met brede 185/55
banden en mistlampen.
Het interieur is aangepast aan
de buitenkant met dezelfde
kleurstelling, speciale kuipstoe-
len met velours bekleding,
hoofdsteunen voor en achter,
driespaking stuurwiel, pook
knop en hoes van leer, speciale
veiligheidsgordels in kleur, ex
clusieve vloermatten met bies,
elektrisch bediende ruiten en
spiegels.
automaat is ook leverbaar. Het
comfort staat op een redelijk peil.
De vering is wat stug, maar de
stoelen en bank maken een hoop
goed. De ruimte is overal toerei
kend, de bagageruimte meet 375
liter, maar de rugleuning van de
achterbank kan nog neergeklapt
worden. Het interieur verder is
netjes afgewerkt en aangekleed,
de uitrusting is voldoende.
Behalve een speciale zomerse 19 Cabrio heeft Renault nog twee
zomerse acties op het programma, de Clio en 19 Storia.
Renault brengt een actiemodel uit van haar exclusieve
APV/MPV de Espace. Het wordt de Espace Helios, die al
eerder samen met de Soleil en Alizé heeft bestaan.
De Helios is gebaseerd op de Espace RN 2.2i en RN 2.1 TD. Hij
heeft nu standaard Airco, draaibare voerstoelen met vliegtuigta
feltje, vergrendelbare bestuurdersstoel, hoofdsteunen op achter-
stoelen en. speciale Helios striping en badges.
De Esapce Helios RN 2.2i kost 63.495 gulden en de 2.1 TD
68.495 gulden. k
Hoofdmoot bij de Storia is de
standaard stuurbekrachtiging
waarvoor niets extra's gerekend
wordt.
De Clio Storia is gebaseerd op
de Clio RL 1.2i, de 19 Storia op
de 19 RL 1.4i, beiden luxe Ener
gy uitvoeringen.
Naast de stuurbekrachtiging
hebben zij ook nog extra wisser
en sproeier op de achterruit.
Verder kunnen tal van voordelige
extra's standaard geleverd wor
den.
De Clio Storia is er al vanaf
23.395 gulden, de 19 Storia van
af 29.045 gulden.
Twee zomerse Renaults.
Zuidweg 7
01188-3434
J.l. Sandersestr. 70
01184-61498
Gerbrandystr. 4
01184-64644
Korenbloemln. 1
01182-2023
Kanaalweg 10-12
01180-27680
Oranjeplein 18
01184-61912
Dr. Stavermanstr. 37
01184-14607
Domburgseweg 18
01188-1487
Noordweg 355
01180-29742
FS1
Julianastr. 26
01184-61844
Vrouwenpolderseweg 75
01189-1524
Schuitvlotstr. 11
01188-1370
Statenlaan 244
01180-25663
Alex. Gogelweg 18
01184-65262
Jac. Brasserstr. 2
01187-1292
Loodholseweg 2
01189-1456
Noordweg 467
01180-12042
Gildeweg 11
01184-14346
Zuidstraat 27
01187-1382
Brouwerijstr. 7
01185-1265
Koudekerkseweg 14
01180-14711
Hobeinstr./Gildeweg
01184-12610/10406
Langedam 33
01186-1363