i f J P 3 Mitsubishi Lancer temperamentvol Renault introduceert Clio en 19 Storia UNIVERSELE AUTOBEDRIJVEN BOVAG B— m U scoort 't beste bii de: Universele Autobedrijven Walcheren Mitsubishi brengt na jaar ook sedan-versie van Lancer op de markt Roland Garros actiemodel Peugeot 306 \g f T fff AUTOBEDR. DEKKER s AUTOBEDR. KÜZEE GARAGE JOH. MURRE m GARAGE MEERMAN AUTOB -BR. M AUTOBEDR. KOPPEJAN r0 AUTOBDR. SCHMITZ Q> AUTOBEDR. WOUTERS VEERSEDAM AUTO B.V. r0 GARAGE WATTEL AUTO STURM B.V. LOr AUTOBEDR. C. HERMES -m- AUTOBEDR. J. KALAND AUTOBEDR. TOUW AUTOBEDR. 't ZAND AUTOBEDR. HOFMAN LOr AUTOBEDR. VOS SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 22 JUNI 1994 Rij-impressie Actiemodel Helios voor Espace AAGTEKERKE OOST-SOUBURG VLISSINGEN ARNEMUIDEN MIDDELBURG JE kDj OOST-SOUBURG GARAGE DE PREE Zn. VLISSINGEN DOMBURG MIDDELBURG OOST-SOUBURG VROUWENPOLDER DOMBURG AUTOBEDR. VAN ZWEEDEN MIDDELBURG AUTOBEDR. STATENLAAN VLISSINGEN GARAGE ALEXANDER WESTKAPELLE AUTOBEDR. FAASSE Zn. GRIJPSKERKE MIDDELBURG VLISSINGEN WESTKAPELLE KOUDEKERKE MIDDELBURG VLISSINGEN ZOUTELANDE 307 IE SCHELDEBODE* BOVAG-leden met zekerheidI Het heeft lang geduurd maar uiteindelijk is hij toch gekomen, de Mitsubishi Lancer Sedan. Officieel zijn de Colt en Lancer in Japan in 1991 geïntroduceerd. Begin 1992 werd de Colt in Europa op de markt gebracht. De Lancer volgde eind 1992, maar dan alleen in de stationwagon uitvoering. De Sedan was nog niet klaar voor Europa. Nu, ruim een jaar later, is dat wel het geval. Mitsubishi heeft in de populaire taties. De Lancer doet dan ook middenklasse twee modellen de Colt en de Lancer. De Colt is de 3-deurs hatchback, de Lancer de 4-deurs sedan en 5-deurs sta tionwagon. De modellen zijn ove rigens aan elkaar gewaagd, met veel dezelfde technieken, maar ook wel enkele verschillen. Mits ubishi is wat het voeren van twee modellen met apparte namen be treft, te vergelijken met Fiat (of Seat), die in dezelfde klasse de Tipo en Tempra, ook respectie velijk de hatchback en de sedan en stationwagon, voert (bij Seat de Ibiza en Cordoba). Ford is weer juist teruggekomen van twee namen, namelijk de Escort en Orion. De Lancer is dan vergelijkbaar met de Orion, maar alle modellen in de populaire middenklasse bij Ford heten nu Escort. Dus de Lancer Sedan en stationcar moe ten vergeleken worden met de Escort Sedan en stationcar (de Clipper). Andere concurrenten in deze reeks zijn onder meer de Opel Astra, VW Golf, Peugeot 306, Citroën ZX, Renault 19, Seat Ibiza en Cordoba, Fiat Tipo en Tempra, Toyota Corolla, Nissan Sunny, Mazda 323 en Honda Civic. De Lancer start met de 1.3i Match 4-deurs sedan en kost 32.995 gulden (het is eigenlijk een sportief actiemodel met veel extra), de 1.6i kost 33.995 gul den, de 1.8i GT 46.195 gulden en de 2.0D EL 36.995 gulden. De Lancer is een zeer fijne en comfortabele auto met veel bin nen- en kofferruimte. Ook is hij temperamentvol, vooral de ben zineversies 1.3i, 1.6i en 1.8i (met 16 kleppen) leveren goede pres- mee aan vele races en'rally's. Naast de benzinemotoren is er ook een 2.0 liter diesel. De 1.3i is overigens pas op de markt en wel in het model Match. Er is ook een Colt 1.3i Match. De naam Match legt de brug naar de sponsoring van de KNLTB (Ten nis) door Mitsubishi, en moet het sportieve imago van de Lancer (en de Colt) nog verder verster ken. De 1.31 levert 55 kW/75 PK en 108 Nm, de top is 170 km/u (in zowel de Colt als Lancer). De 1,6i levert 83 kW/111 Pk en 137 Nm, de 1,8i 103 kW/140 PK en 167 Nm. Ondanks de goede presta ties wordt er toch zuinig met brandstof om gesprongen, de 1.3i gemiddeld 1:13, de 1.6i en 1.8i 1:12 en de 2.0D 1:15. De brandstoftank kan 50 liter bevat ten. De rij-eigenschappen van de Lancer zijn goed, op de rechte weg blijft de auto goed in koers en ook in bochten is uitbreken er niet bij. De besturing is redelijk direct en precies, het karakter is onderstuurd. De remmen in ge- scheiden circuit met schijven voor en trommels achter werken prima, noodstop bij 100 km/u in 46 meter. De transmissie werkt Japans-eigen uitstekend, soepe le schakeling en koppeling, een Mitsubishi Lancers is er nu ook in Sedan-uitvoering Peugeot sponsort al vele jaren de tennissport en brengt dan ook jaarlijks actiemodellen met van tennissport afgeleide namen op de markt. Bekend zijn de Peugeots Ace en Roland Garros. Naar aanleiding van het Parijsse tennisspektakel Roland Garros is dit jaar een Peugeot 306 Roland Garros op de markt gebracht. Deze 306 komt naast de al bestaande 106 Roland Garros. De 306 heeft nu Ook een Roland Garros-versie De 306 Roland Garros is geba seerd op de al zeer luxe en sportieve 1.6i XT en gaat inclu sief alle extra's 37.950 gulden kosten. De 106 Roland Garros is gebaseerd op de 1.4i XT en kost 34.600 gulden. De 106 Ace is er in veel voordeliger uitvoering, de 1.0i Ace vanaf 21 mille. De 306 is er niet in Ace, wel is er een Plus, in 1.1 i 27 mille en in 1.4i 29 mille. De Roland Garros versie is dus duidelijk een exclusief actiemo del in en wat hogere klasse. Toch bedraagt het voordeel ruim 2000 gulden. De 306 Roland Garros heeft en speciale groene vernis metaal- lak met wit/zilver kleurige stri ping. De spoilers en beide van binnenuit (elektrisch) verstelba re buitenspiegels zijn in dezelf de kleur gespoten. Verder zijn er op de carrosserie Roland Garros badges gemonteerd. Als standaard-extra heeft de Roland Garros ook licht meta len velgen met brede 185/55 banden en mistlampen. Het interieur is aangepast aan de buitenkant met dezelfde kleurstelling, speciale kuipstoe- len met velours bekleding, hoofdsteunen voor en achter, driespaking stuurwiel, pook knop en hoes van leer, speciale veiligheidsgordels in kleur, ex clusieve vloermatten met bies, elektrisch bediende ruiten en spiegels. automaat is ook leverbaar. Het comfort staat op een redelijk peil. De vering is wat stug, maar de stoelen en bank maken een hoop goed. De ruimte is overal toerei kend, de bagageruimte meet 375 liter, maar de rugleuning van de achterbank kan nog neergeklapt worden. Het interieur verder is netjes afgewerkt en aangekleed, de uitrusting is voldoende. Behalve een speciale zomerse 19 Cabrio heeft Renault nog twee zomerse acties op het programma, de Clio en 19 Storia. Renault brengt een actiemodel uit van haar exclusieve APV/MPV de Espace. Het wordt de Espace Helios, die al eerder samen met de Soleil en Alizé heeft bestaan. De Helios is gebaseerd op de Espace RN 2.2i en RN 2.1 TD. Hij heeft nu standaard Airco, draaibare voerstoelen met vliegtuigta feltje, vergrendelbare bestuurdersstoel, hoofdsteunen op achter- stoelen en. speciale Helios striping en badges. De Esapce Helios RN 2.2i kost 63.495 gulden en de 2.1 TD 68.495 gulden. k Hoofdmoot bij de Storia is de standaard stuurbekrachtiging waarvoor niets extra's gerekend wordt. De Clio Storia is gebaseerd op de Clio RL 1.2i, de 19 Storia op de 19 RL 1.4i, beiden luxe Ener gy uitvoeringen. Naast de stuurbekrachtiging hebben zij ook nog extra wisser en sproeier op de achterruit. Verder kunnen tal van voordelige extra's standaard geleverd wor den. De Clio Storia is er al vanaf 23.395 gulden, de 19 Storia van af 29.045 gulden. Twee zomerse Renaults. Zuidweg 7 01188-3434 J.l. Sandersestr. 70 01184-61498 Gerbrandystr. 4 01184-64644 Korenbloemln. 1 01182-2023 Kanaalweg 10-12 01180-27680 Oranjeplein 18 01184-61912 Dr. Stavermanstr. 37 01184-14607 Domburgseweg 18 01188-1487 Noordweg 355 01180-29742 FS1 Julianastr. 26 01184-61844 Vrouwenpolderseweg 75 01189-1524 Schuitvlotstr. 11 01188-1370 Statenlaan 244 01180-25663 Alex. Gogelweg 18 01184-65262 Jac. Brasserstr. 2 01187-1292 Loodholseweg 2 01189-1456 Noordweg 467 01180-12042 Gildeweg 11 01184-14346 Zuidstraat 27 01187-1382 Brouwerijstr. 7 01185-1265 Koudekerkseweg 14 01180-14711 Hobeinstr./Gildeweg 01184-12610/10406 Langedam 33 01186-1363

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1994 | | pagina 7