TIPS
UNIVERSELE AUTOBEDRIJVEN WALCHEREN
M
Nieuwe Omega draaft hogere klasse binnen Audi verrast met spoedige introductie A6
Begerenswaardige Toyota MR2 verbeterd
0r
m
m
O
Bij de Universele
Bovag-bedrijven is
meer te vinden
Ook voor een
nieuwe auto
naar de:
Universele
Autobedrijven
Walcheren
Nieuwe grote Opel neemt de vlag over van oude Omega en Senator Opvolger 100-model heeft gewoon een verzinkt stalen koetswerk
Hoewel het hem aan kracht niet ontbrak werd de MR2 sneller
AUTOBEDR.
DEKKER
AUTOBEDR.
KUZEE
li'
GARAGE
JOH. MURRE
GARAGE
MEERMAN
GARAGE
VAN LIERE
0}
AUTOBEDR.
KOPPEJAN
AUTOBDR.
SCHMITZ
AUTOBEDR.
WOUTERS
VEERSEDAM
AUTO B.V.
F?
föfci
ma
GARAGE
WATTEL
AUTO
STURM B.V.
AUTOBEDR.
C. HERMES
AUTOBEDR.
J. KAL AND
AUTOBEDR.
HOFMAN
AUTOBEDR.
VOS
Opgewaardeerd
Carrosserie
Motor
Prestaties
Motoren
Standaarduitrusting
AAGTEKERKE
OOST-SOUBURG
VLISSINGEN
ARNEMUIDEN
MIDDELBURG
OOST-SOUBURG
GARAGE
DE PREE Zn.
VLISSINGEN
AUTOBEDR.
v. OORSCHOT
DOMBURG
MIDDELBURG
OOST-SOUBURG
VROUWENPOLDER
DOMBURG
AUTOBEDR.
VAN ZWEEDEN
Kift
AUTOBEDR.
STATENLAAN
GARAGE
ALEXANDER
WESTKAPELLE
AUTOBEDR.
FAASSE Zn.
GRIJPSKERKE
MIDDELBURG
VLISSINGEN
WESTKAPELLE
VLISSINGEN
ZOUTELANDE
De UAW-bedrijven hebben naast de
verkoop en onderhoud van auto's meer
te bieden dan u denkt. Ook voor onder
delen, banden, uitlaten, accu's, enz.
kunt u bij vele van de UAW-leden te
recht. Zo is de een gespecialiseerd in
LPG-inbouw en de ander weer in auto
verhuur. Samen bieden de UAW-
bedrijven een pakket aan mogelijkhe
den dat zijn weerga niet kent. Kwaliteit
staat voorop en de BOVAG staat er
achter.
BOVAG-leden met zekerheid
p
Opel's beeldmerk kan gezien wor
den als een horizontaai geplaatste
bliksemflits. Volgens velen is dat
niet terecht want jarenlang is het
merk versleten voor oubollig en
tuttig. Niettemin viert het merk
uit Rüsselsheim in Nederland al
vijfentwintig jaar triomfen als het
meest verkochte merk. Ondanks
dat imago. Toch is Opel van plan
er iets aan te doen. Met de intro
ductie van de nieuwe Omega is
het de weg ingeslagen die omhoog
leidt. Een weg die leidt naar de
wereld van Sterren en Nieren.
In 1986 werd het roer van de
ruime Opelklasse omgegooid en
kreeg de toenmalige nieuweling
een andere naam. Wat decennia
lang Rckord had geheten ging
ineens door het leven als Omega,
alsof de letter aan het eind van
het Griekse alfabet ook het einde
op rijtechnisch gebied moest inlui
den. De wagen was ruim, maar
moest een rianter Opelprodukt
boven zich velen: de Senator.
De
ze grootste Opel is echter nooit
een doorslaand succes geworden,
ondanks de kwaliteiten die hij
zeker had. Met de introductie van
de nieuwe Omega is dit luxe slag
schip komen te vervallen. De
plaats wordt ingenomen door de
Omega MV6. Wij kozen echter
voor de basisversie van wat tegen
woordig Opel's grootste auto is:
de Omega 2.0 GL. Het blijkt
waarachtig geen straf.
Verreweghet grootste gedeelte
van déze Omega is pas recent op
de tekentafel ontstaan. Slechts de
wielophanging is in zekere zin
overgenomen van het voorgaande
model, maar daar is eveneens een
en ander aan gewijzigd. De Ome
ga is niet een product van Opel
alleen. GM heeft ook ingenieurs
van Cadillac mee laten denken en
tekenen. Met een beetje fantasie
kun je-lijnen van het Seville dash
board in de nieuwe Omega ont
dekken. Het is zelfs zo dat er een
speciale Caddy-versie van de auto
is ontstaan, maar die wordt vol
gens de Opelimporteur niet op de
markt gebracht.
Hoe het ook zij, Opel heeft een
formidabele prestatie geleverd
met de Omega. De nieuwe Ecotec
tweeliter motor die in de basisver
sie ligt is vanaf heden voorzien
van zestien kleppen. De basisuit
rusting van de auto werd drastisch
opgewaardeerd zodat de grote
Opel nu standaard beschikt over
een dubbele airbag, ABS, elec-
trisch bedienbare ruiten vóór, een
antidiefstal systeem en infrarood
afstandbediening van de centrale
deurvergrendeling. (Wonderlijk
genoeg hield het openingsmecha
•jDe nieuwe Omega is in twee carrosserievarianten en met vier motormogelijkheden leverbaar.
nisme van het linkervoorportier
het op een gegeven moment in
eens voor gezien. Ondanks het
feit dat het knopje op 'omhoog'
stond viel de deur met geen mo
gelijkheid te openen om de vol
gende dag weer open te springen
alsof er niets aan de hand was.)
Het is een standaarduitrusting die
de concurrentie moet doen blo
zen, want buiten de genoemde
zaken is de bestuurdersstoel van
de Omega ook standaard elec-
trisch in hoogte verstelbaar, er
zijn vijf hoofdsteunen gemon
teerd, de achterbank is neerklap
baar, er is een infodisplay ge
plaatst in het dashboard en ga zo
maar door. Het zijn zaken waar
voor bij de concurrentie veelal
moéten worden bijbetaald.
Door de wigvorm van de koets en
de vergrote grille heeft de nieuwe
Omega een heel eigen, stoer, ge
zicht gekregen. Daaraan werkt
ook de subtiel vormgegeven ach
terspoiler mee en de grote achter
lichtunits zorgen eveneens voor
een robuust uiterlijk. Nu is ro
buustheid sowieso een van de
goede kenmerken van Opel's en
van de Omega in het bijzonder al
liet dit exefnplaar wat steekjes
vallen doordat op een bepaald
moment het (electrisch bedienba
re) zonnedak niet meer dicht wil
de en een eigen leven ging leiden.
Bovendien lekte de wagen bij ma
tige regen al via de linkervoorruit-
stijl en dat is iets wat echt niet
meer mag voorkomen in een mo
derne wagen, of hij nu duur is of
goedkoop.
Vreemd dat dit soort zaken juist
bij deze wagen voorkomen want
de auto doet buitengewoon stevig
aan. We nemen dan ook maar aan
dat het hier exemplarische foutjes
betreft.
Opel heeft in de Omega een stel
mieterse'stoelen geplaatst die veel
steun geven, zowel in de rug. als
opzij en onder de bovenbenen.
Lange ritten deren de inzittenden
voor geen meter. De carrosserie is
ruim en ook achterpassagiers heb
ben niet over ruimte te klagen.
Bedieningsknoppen en hendels
zijn alle binnen handbereik ge
plaatst en ook achterin hebben
passagiers gelegenheid om de
luchtstroming te reguleren.
De tweeliter Ecotec motor in de
nieuwe omega voldoet uitstekend,
laten we dat voorop stellen. De
auto heeft alleen wat moeite om
vanaf stilstand de eerste meters
op snelheid te komen. Wie de
motor laat aanslaan denkt eerst
met een dieselmotor te doen te
hebben. Na een seconde heeft hij
zijn eigen ritme echter te pakken
en draait hij redelijk geruisloos.
Slechts bij fel doortrekken in de
versnellingen en bij hogere toe
rentallen laat de motor zich ho
ren. Wie dit schuwt spaart zijn
oren en zijn portemonnee want
dan rijdt de Omega vrij zuinig.
Zonder tot sportwagen te worden
gebombardeerd kunnen we stel
len dat de tweeliter motor in de
Omega ruim voldoende prestaties
levert. Een topsnelheid van 210
kilometer per uur is zelfs ronduit
snel voor een tweeliter wagen. De
acceleratie tot honderd kilometer
per uur vanuit stilstand rond de
Omega af in elf seconden.
Van oudsher zijn grote Opel's
wagens met achterwielaandrij
ving. Dat is in de nieuwe Omega
ook het geval. De auto heeft er
een neutraal stuurkarakter mee
en laat zich heel gewillig door
bochten sturen zonder daarbij de
passagiers over elkaar heen te
laten rollen vanwege het overhel
len van de grote koets. Niets van
dit alles. De auto gedraagt zich in
alles als een moderne grote auto
met de aspiraties van een top
merk. Met deze Opel hoef je je
zelf absoluut niet minder te voe
len in het verkeer aan degenen
die een ster op de voorplecht
hebben (een drie- of vijfpuntige).
Met een prijs van 54.840,- is
deze basisuitvoering zeker een ui
terst aantrekkelijk aanbod in de
grotere zakelijke markt.
Opvallend snel na de introductie
van de revolutionaire A8 komt
het merk met de ringen nu met
het nieuws dat in juni de Duitse
marktintroductie zal plaatsvinden
van de 100-opvolger, de A6. Het
laat zich wel raden hoe de bena
ming zal worden van de Audi 80...
Maar goed, na vijfentwintig jaar
heeft Audi dan toch .een streep
getrokken onder het Honderd
hoofdstuk. De 100 is een markan
te auto gebleken en hetzelfde kan
eigenlijk van de nieuwe A-serie
worden gezegd. De gelijkenis met
de grote aluminium A8 is duide
lijk waarneembaar, met dien ver
stande dat de A6 gebruik maakt
van een stalen koetswerk. Audi
eigen zal het plaatwerk waar
schijnlijk vuurverzinkt zijn wat
een uiterst lange levensduur moet
garanderen. De rest van de car
rosserie en de motoren is hierop
afgestemd. Audi's lijken een men
senleven lang mee te moeten
gaan, zo stevig voelen ze aan.
Tegelijkertijd zal ook de Audi A6
Avant worden geïntroduceerd,
voor Audi eveneens een belang
rijk model.
Zoals gezegd, de buitenzijde van
de auto oogt in dezelfde trant als
de (ook optisch) grotere A8. De
bumpers en de stootprofielen aan
de zijkant van de wagen zijn in de
tint van de carrosserie gespoten
en lijken daardoor minder aanwe
zig.
In ons land zal de A6 worden
geleverd met een keuze uit vier-
De nieuwe A6 heeft een uitgebreide standaarduitrusting.
en zescilindermotoren. De voor
deligste, nou ja. minst dure versie
beschikt over een tweeliter vier-
pitter die honderdvijftien paarde-
krachten moet kunnen ophoesten.
Voorlopig zal de 2.8 literversie die
174 paardekrachten levert als
sterkste model"op de Nederlandse
markt worden geleverd. In een
later stadium 'wordt ook een mo
del met vijfcilinder turbomotor
leverbaar. Top of the line wordt
A6 voorzien van de beresterke 4.2
liter grote V8-motor. Met die mo
tor in het vooronder zal er wienig
meer te wensen blijven behou
dens een aangenaam banktegoed
om de benzinerekeningen te be
kostigen, want die zijn niet mals
met een dergelijke machine in het
vooronder. Uiteraard zullen er
ook direct ingespoten turbodiesel
motoren beschikbaar komen.
In tegenstelling tot wat in vroeger
tijden in Ingolstadt als gebruike
lijk gold, wordt de standaarduit
rusting van de nieuwe 'A6 uitge
breid. Ook het basismodel heeft
standaard een bestuurdersairbag,
centrale portiervergrcndeling, een
verstelbaar stuur en electrische
ruitbediening voor. Duurdere ty
pen hebben nog meer accessoires
aan boord. Voor elk wat wils, a sss
het ware. Prijzen van de nieuwe
A6 zijn op dit moment nog niet
beschikbaar gesteld.
Voor een kleine zeventig mille
heeft Toyota, naast de nagelnieu-
we Celica tweeliter, een sportwa
gen in haar programma die velen
doet watertanden. Het is de MR2
met middenmotor. De Japanse
fabrikant paste het model onlangs
aan aan de moderne tijd.
Eigenlijk heeft Toyota met de
MR2 indertijd een klasse op zich
zelf geschapen. Dat is niet veran
derd. Een pure tweezitter, achter
in is zelfs geen plaats voor een
borstbeeld, met een motor in het
modden om tot een ideale ge
wichtsverdeling te komen. In we
zen is het niet eens een grote
wagen, maar de motor is niette
min fors, net als de prestaties.
Toch vond Toyota het allemaal
nog niet genoeg en schroefde die
zelfde prestaties nog verder op.
Door de compressie te verhogen
en het in- en uitlaatsysteem te
verbeteren kon het vermogen
worden verhoogd tot 175 paarde-
krachten bij 7000 omwentelingen.
Dat brengt de MR2 op een feno
menaal prestatieniveau. Ruim
binnen acht seconden vliegt het
kleintje naar honderd kilometer
per uur om pas, indien gewenst,
bij 225 km/h de versnelling voor
gezien te houden.
Bij de vernieuwde MR2 werd niet
alleen de motor maar ook de
wielophanging verder aangepakt.
Het weggedrag werd erdoor ver
fijnd.
Het uitelijk onderging eveneens
enige veranderingen. Zo werd er
een spoiler uit een stuk gemon
teerd, werden bumpers, dorpels,
spoiler en het panel tussen de
achterlichten in dezelfde kleur als
de carrosserie uitgevoerd en wer
den de achterlichten licht gewij
zigd, waardoor een agressievere
'look' ontstond. Bovendien wer
den drie nieuwe lakkleuren geïn
troduceerd: geel, blauw metallic
en donkergroen. De bekleding
kreeg een nieuw design. Boven-
De MR2 werd op een aantal punten grondig verbeterd.
dien werd het MR2 logo een aan
tal maatjes verkleind. Al met al
friste de auto weer wat op om de
komende jaren weer lekker mee
te kunnen draaien in de sportwa
genstal van Toyota.
Zuidweg 7
01188-3434
J.l. Sandersestr. 70
01184-61498
Gerbrandystr. 4
01184-64644
Korenbloemln. 1
01182-2023
Kanaalweg 10-12
01180-27680
Oranjeplein 18
01184-61912
Dr. Stavermanstr. 37
01184-14607 -
Domburgseweg 18
01188-1487
Noordweg 355
01180-29742
Julianastr. 26
01184-61844
Vrouwenpolderseweg 75
01189-1524
Schuitvlotstr. 11
01188-1370
lïïiTOH
MIDDELBURG
Statenlaan 244
01180-25663
lli
VLISSINGEN
.Alex. Gogelweg 18
01184-65262
Jac. Brasserstr. 2
01187-1292
Loodholseweg 2
01189-1456
Noordweg 467
01180-12042
Gildeweg 11
01184-14346
Zuidstraat 27
01187-1382
Hobeinstr./Gildeweg
01184-12610/10406
Langedam 33
01186-1363