TIPS UNIVERSELE AUTOBEDRIJVEN WALCHEREN M Nieuwe Omega draaft hogere klasse binnen Audi verrast met spoedige introductie A6 Begerenswaardige Toyota MR2 verbeterd 0r m m O Bij de Universele Bovag-bedrijven is meer te vinden Ook voor een nieuwe auto naar de: Universele Autobedrijven Walcheren Nieuwe grote Opel neemt de vlag over van oude Omega en Senator Opvolger 100-model heeft gewoon een verzinkt stalen koetswerk Hoewel het hem aan kracht niet ontbrak werd de MR2 sneller AUTOBEDR. DEKKER AUTOBEDR. KUZEE li' GARAGE JOH. MURRE GARAGE MEERMAN GARAGE VAN LIERE 0} AUTOBEDR. KOPPEJAN AUTOBDR. SCHMITZ AUTOBEDR. WOUTERS VEERSEDAM AUTO B.V. F? föfci ma GARAGE WATTEL AUTO STURM B.V. AUTOBEDR. C. HERMES AUTOBEDR. J. KAL AND AUTOBEDR. HOFMAN AUTOBEDR. VOS Opgewaardeerd Carrosserie Motor Prestaties Motoren Standaarduitrusting AAGTEKERKE OOST-SOUBURG VLISSINGEN ARNEMUIDEN MIDDELBURG OOST-SOUBURG GARAGE DE PREE Zn. VLISSINGEN AUTOBEDR. v. OORSCHOT DOMBURG MIDDELBURG OOST-SOUBURG VROUWENPOLDER DOMBURG AUTOBEDR. VAN ZWEEDEN Kift AUTOBEDR. STATENLAAN GARAGE ALEXANDER WESTKAPELLE AUTOBEDR. FAASSE Zn. GRIJPSKERKE MIDDELBURG VLISSINGEN WESTKAPELLE VLISSINGEN ZOUTELANDE De UAW-bedrijven hebben naast de verkoop en onderhoud van auto's meer te bieden dan u denkt. Ook voor onder delen, banden, uitlaten, accu's, enz. kunt u bij vele van de UAW-leden te recht. Zo is de een gespecialiseerd in LPG-inbouw en de ander weer in auto verhuur. Samen bieden de UAW- bedrijven een pakket aan mogelijkhe den dat zijn weerga niet kent. Kwaliteit staat voorop en de BOVAG staat er achter. BOVAG-leden met zekerheid p Opel's beeldmerk kan gezien wor den als een horizontaai geplaatste bliksemflits. Volgens velen is dat niet terecht want jarenlang is het merk versleten voor oubollig en tuttig. Niettemin viert het merk uit Rüsselsheim in Nederland al vijfentwintig jaar triomfen als het meest verkochte merk. Ondanks dat imago. Toch is Opel van plan er iets aan te doen. Met de intro ductie van de nieuwe Omega is het de weg ingeslagen die omhoog leidt. Een weg die leidt naar de wereld van Sterren en Nieren. In 1986 werd het roer van de ruime Opelklasse omgegooid en kreeg de toenmalige nieuweling een andere naam. Wat decennia lang Rckord had geheten ging ineens door het leven als Omega, alsof de letter aan het eind van het Griekse alfabet ook het einde op rijtechnisch gebied moest inlui den. De wagen was ruim, maar moest een rianter Opelprodukt boven zich velen: de Senator. De ze grootste Opel is echter nooit een doorslaand succes geworden, ondanks de kwaliteiten die hij zeker had. Met de introductie van de nieuwe Omega is dit luxe slag schip komen te vervallen. De plaats wordt ingenomen door de Omega MV6. Wij kozen echter voor de basisversie van wat tegen woordig Opel's grootste auto is: de Omega 2.0 GL. Het blijkt waarachtig geen straf. Verreweghet grootste gedeelte van déze Omega is pas recent op de tekentafel ontstaan. Slechts de wielophanging is in zekere zin overgenomen van het voorgaande model, maar daar is eveneens een en ander aan gewijzigd. De Ome ga is niet een product van Opel alleen. GM heeft ook ingenieurs van Cadillac mee laten denken en tekenen. Met een beetje fantasie kun je-lijnen van het Seville dash board in de nieuwe Omega ont dekken. Het is zelfs zo dat er een speciale Caddy-versie van de auto is ontstaan, maar die wordt vol gens de Opelimporteur niet op de markt gebracht. Hoe het ook zij, Opel heeft een formidabele prestatie geleverd met de Omega. De nieuwe Ecotec tweeliter motor die in de basisver sie ligt is vanaf heden voorzien van zestien kleppen. De basisuit rusting van de auto werd drastisch opgewaardeerd zodat de grote Opel nu standaard beschikt over een dubbele airbag, ABS, elec- trisch bedienbare ruiten vóór, een antidiefstal systeem en infrarood afstandbediening van de centrale deurvergrendeling. (Wonderlijk genoeg hield het openingsmecha •jDe nieuwe Omega is in twee carrosserievarianten en met vier motormogelijkheden leverbaar. nisme van het linkervoorportier het op een gegeven moment in eens voor gezien. Ondanks het feit dat het knopje op 'omhoog' stond viel de deur met geen mo gelijkheid te openen om de vol gende dag weer open te springen alsof er niets aan de hand was.) Het is een standaarduitrusting die de concurrentie moet doen blo zen, want buiten de genoemde zaken is de bestuurdersstoel van de Omega ook standaard elec- trisch in hoogte verstelbaar, er zijn vijf hoofdsteunen gemon teerd, de achterbank is neerklap baar, er is een infodisplay ge plaatst in het dashboard en ga zo maar door. Het zijn zaken waar voor bij de concurrentie veelal moéten worden bijbetaald. Door de wigvorm van de koets en de vergrote grille heeft de nieuwe Omega een heel eigen, stoer, ge zicht gekregen. Daaraan werkt ook de subtiel vormgegeven ach terspoiler mee en de grote achter lichtunits zorgen eveneens voor een robuust uiterlijk. Nu is ro buustheid sowieso een van de goede kenmerken van Opel's en van de Omega in het bijzonder al liet dit exefnplaar wat steekjes vallen doordat op een bepaald moment het (electrisch bedienba re) zonnedak niet meer dicht wil de en een eigen leven ging leiden. Bovendien lekte de wagen bij ma tige regen al via de linkervoorruit- stijl en dat is iets wat echt niet meer mag voorkomen in een mo derne wagen, of hij nu duur is of goedkoop. Vreemd dat dit soort zaken juist bij deze wagen voorkomen want de auto doet buitengewoon stevig aan. We nemen dan ook maar aan dat het hier exemplarische foutjes betreft. Opel heeft in de Omega een stel mieterse'stoelen geplaatst die veel steun geven, zowel in de rug. als opzij en onder de bovenbenen. Lange ritten deren de inzittenden voor geen meter. De carrosserie is ruim en ook achterpassagiers heb ben niet over ruimte te klagen. Bedieningsknoppen en hendels zijn alle binnen handbereik ge plaatst en ook achterin hebben passagiers gelegenheid om de luchtstroming te reguleren. De tweeliter Ecotec motor in de nieuwe omega voldoet uitstekend, laten we dat voorop stellen. De auto heeft alleen wat moeite om vanaf stilstand de eerste meters op snelheid te komen. Wie de motor laat aanslaan denkt eerst met een dieselmotor te doen te hebben. Na een seconde heeft hij zijn eigen ritme echter te pakken en draait hij redelijk geruisloos. Slechts bij fel doortrekken in de versnellingen en bij hogere toe rentallen laat de motor zich ho ren. Wie dit schuwt spaart zijn oren en zijn portemonnee want dan rijdt de Omega vrij zuinig. Zonder tot sportwagen te worden gebombardeerd kunnen we stel len dat de tweeliter motor in de Omega ruim voldoende prestaties levert. Een topsnelheid van 210 kilometer per uur is zelfs ronduit snel voor een tweeliter wagen. De acceleratie tot honderd kilometer per uur vanuit stilstand rond de Omega af in elf seconden. Van oudsher zijn grote Opel's wagens met achterwielaandrij ving. Dat is in de nieuwe Omega ook het geval. De auto heeft er een neutraal stuurkarakter mee en laat zich heel gewillig door bochten sturen zonder daarbij de passagiers over elkaar heen te laten rollen vanwege het overhel len van de grote koets. Niets van dit alles. De auto gedraagt zich in alles als een moderne grote auto met de aspiraties van een top merk. Met deze Opel hoef je je zelf absoluut niet minder te voe len in het verkeer aan degenen die een ster op de voorplecht hebben (een drie- of vijfpuntige). Met een prijs van 54.840,- is deze basisuitvoering zeker een ui terst aantrekkelijk aanbod in de grotere zakelijke markt. Opvallend snel na de introductie van de revolutionaire A8 komt het merk met de ringen nu met het nieuws dat in juni de Duitse marktintroductie zal plaatsvinden van de 100-opvolger, de A6. Het laat zich wel raden hoe de bena ming zal worden van de Audi 80... Maar goed, na vijfentwintig jaar heeft Audi dan toch .een streep getrokken onder het Honderd hoofdstuk. De 100 is een markan te auto gebleken en hetzelfde kan eigenlijk van de nieuwe A-serie worden gezegd. De gelijkenis met de grote aluminium A8 is duide lijk waarneembaar, met dien ver stande dat de A6 gebruik maakt van een stalen koetswerk. Audi eigen zal het plaatwerk waar schijnlijk vuurverzinkt zijn wat een uiterst lange levensduur moet garanderen. De rest van de car rosserie en de motoren is hierop afgestemd. Audi's lijken een men senleven lang mee te moeten gaan, zo stevig voelen ze aan. Tegelijkertijd zal ook de Audi A6 Avant worden geïntroduceerd, voor Audi eveneens een belang rijk model. Zoals gezegd, de buitenzijde van de auto oogt in dezelfde trant als de (ook optisch) grotere A8. De bumpers en de stootprofielen aan de zijkant van de wagen zijn in de tint van de carrosserie gespoten en lijken daardoor minder aanwe zig. In ons land zal de A6 worden geleverd met een keuze uit vier- De nieuwe A6 heeft een uitgebreide standaarduitrusting. en zescilindermotoren. De voor deligste, nou ja. minst dure versie beschikt over een tweeliter vier- pitter die honderdvijftien paarde- krachten moet kunnen ophoesten. Voorlopig zal de 2.8 literversie die 174 paardekrachten levert als sterkste model"op de Nederlandse markt worden geleverd. In een later stadium 'wordt ook een mo del met vijfcilinder turbomotor leverbaar. Top of the line wordt A6 voorzien van de beresterke 4.2 liter grote V8-motor. Met die mo tor in het vooronder zal er wienig meer te wensen blijven behou dens een aangenaam banktegoed om de benzinerekeningen te be kostigen, want die zijn niet mals met een dergelijke machine in het vooronder. Uiteraard zullen er ook direct ingespoten turbodiesel motoren beschikbaar komen. In tegenstelling tot wat in vroeger tijden in Ingolstadt als gebruike lijk gold, wordt de standaarduit rusting van de nieuwe 'A6 uitge breid. Ook het basismodel heeft standaard een bestuurdersairbag, centrale portiervergrcndeling, een verstelbaar stuur en electrische ruitbediening voor. Duurdere ty pen hebben nog meer accessoires aan boord. Voor elk wat wils, a sss het ware. Prijzen van de nieuwe A6 zijn op dit moment nog niet beschikbaar gesteld. Voor een kleine zeventig mille heeft Toyota, naast de nagelnieu- we Celica tweeliter, een sportwa gen in haar programma die velen doet watertanden. Het is de MR2 met middenmotor. De Japanse fabrikant paste het model onlangs aan aan de moderne tijd. Eigenlijk heeft Toyota met de MR2 indertijd een klasse op zich zelf geschapen. Dat is niet veran derd. Een pure tweezitter, achter in is zelfs geen plaats voor een borstbeeld, met een motor in het modden om tot een ideale ge wichtsverdeling te komen. In we zen is het niet eens een grote wagen, maar de motor is niette min fors, net als de prestaties. Toch vond Toyota het allemaal nog niet genoeg en schroefde die zelfde prestaties nog verder op. Door de compressie te verhogen en het in- en uitlaatsysteem te verbeteren kon het vermogen worden verhoogd tot 175 paarde- krachten bij 7000 omwentelingen. Dat brengt de MR2 op een feno menaal prestatieniveau. Ruim binnen acht seconden vliegt het kleintje naar honderd kilometer per uur om pas, indien gewenst, bij 225 km/h de versnelling voor gezien te houden. Bij de vernieuwde MR2 werd niet alleen de motor maar ook de wielophanging verder aangepakt. Het weggedrag werd erdoor ver fijnd. Het uitelijk onderging eveneens enige veranderingen. Zo werd er een spoiler uit een stuk gemon teerd, werden bumpers, dorpels, spoiler en het panel tussen de achterlichten in dezelfde kleur als de carrosserie uitgevoerd en wer den de achterlichten licht gewij zigd, waardoor een agressievere 'look' ontstond. Bovendien wer den drie nieuwe lakkleuren geïn troduceerd: geel, blauw metallic en donkergroen. De bekleding kreeg een nieuw design. Boven- De MR2 werd op een aantal punten grondig verbeterd. dien werd het MR2 logo een aan tal maatjes verkleind. Al met al friste de auto weer wat op om de komende jaren weer lekker mee te kunnen draaien in de sportwa genstal van Toyota. Zuidweg 7 01188-3434 J.l. Sandersestr. 70 01184-61498 Gerbrandystr. 4 01184-64644 Korenbloemln. 1 01182-2023 Kanaalweg 10-12 01180-27680 Oranjeplein 18 01184-61912 Dr. Stavermanstr. 37 01184-14607 - Domburgseweg 18 01188-1487 Noordweg 355 01180-29742 Julianastr. 26 01184-61844 Vrouwenpolderseweg 75 01189-1524 Schuitvlotstr. 11 01188-1370 lïïiTOH MIDDELBURG Statenlaan 244 01180-25663 lli VLISSINGEN .Alex. Gogelweg 18 01184-65262 Jac. Brasserstr. 2 01187-1292 Loodholseweg 2 01189-1456 Noordweg 467 01180-12042 Gildeweg 11 01184-14346 Zuidstraat 27 01187-1382 Hobeinstr./Gildeweg 01184-12610/10406 Langedam 33 01186-1363

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1994 | | pagina 11