TIPS l UNIVERSELE AUTOBEDRIJVEN WALCHEREN Sh= Bij de Universele Bovag-bedrijven is meer te vinden Universele Autobedrijven Walcheren Nieuwe gidsen bij Michelin AUTOBEDR. DEKKER AUTOBEDR. KUZEE tm 10] GARAGE JOH. MURRE GARAGE MEERMAN rm ©1 GARAGE VAN LIERE AUTOBEDR. KOPPEJAN AUTOBDR. SCHMITZ AUTOBEDR. WOUTERS VEERSEDAM AUTO B.V. rm m GARAGE WATTEL m AUTO STURM B.V. AUTOBEDR. C. HERMES m- AUTOBEDR. J. KALAND AUTOBEDR. TOUW AUTOBEDR. 't ZAND AUTOBEDR. HOFMAN AUTOBEDR. VOS SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 30 MAART 1994 Ook voor een nieuwe auto naar de: Subaru Suzuki Toyota Volkswagen Volvo AAGTEKERKE OOST-SOUBURG VLISSINGEN ARNEMUIDEN MIDDELBURG OOST-SOUBURG GARAGE DE PREE Zn. VLISSINGEN AUTOBEDR. v. OORSCHOT DOMBURG MIDDELBURG OOST-SOUBURG VROUWENPOLDER DOMBURG AUTOBEDR. VAN ZWEEDEN w MIDDELBURG AUTOBEDR. STATENLAAN GARAGE ALEXANDER WESTKAPELLE AUTOBEDR. FAASSE Zn. GRIJPSKERKE MIDDELBURG VLISSINGEN WESTKAPELLE KOUDEKERKE MIDDELBURG VLISSINGEN ZOUTELANDE De UAW-bedrijven hebben naast de verkoop en onderhoud van auto's meer te bieden dan u denkt. Ook voor onderdelen, banden, uitlaten, accu's, enz. kunt u bij vele van de UAW-leden terecht. Zo is de een gespeciali seerd in LPG-inbouw en de ander weer in autoverhuur. Samen bieden de UAW- bedrijven een pakket aan mogelijkheden dat zijn weerga niet kent. Kwaliteit staat voorop en de BOVAG staat er achter. 317 E SCHELDEBODE BOVAG-leden met zekerheidt Subaru Impreze GT Bij Subaru staat voor 1994 uitbreiding van de nieuwe Impreza serie op het programma. De Impreza is vorig jaar geïntroduceerd in de populaire middenklasse. De Impreza is er als hatchback en sedan met de motorkeuze 1.6i en 1.8i. Uitbreiding nu direct is er met een 2.0i motor, voorlopig de 2.0i-16V Turbo in de Impreza GT, die tevens 4x4 heeft. Mogelijk dat er ooJ< een ongeblazen en wat voordeliger versie komt. De Legacy is met uitzondering van de SVX sportwagen de topklasse van Subaru. De Legacy huist in de ruime midden- of zakenklasse. Hij heeft de motorkeuze 1.8i, 2.0i, 2.0i Turbo en 2.2i en is verkrijgbaar als sedan en stationwagon. Een modernisering of face-lift van de Legacy is niet uit te sluiten. De overige modellen blijven in het programma. De Vivio in de kleine klasse is pas begin vorig jaar geintroduceerd, hij ging van een 3 cilinder naar een 700 cc 4 cilinder motor. De Justy, in de kleine middenklasse, heeft nog 1.0 en 1.2 3 cilinder motoren. Verwacht wordt dat ook hier de 3 cilinders plaats zullen maken voor 4 cilinders, temeer daar de concurrentie, te weten de Daihatsu Charade en de Suzuki Swift (straks de nieuwe), ook geen 3 cilinders meer voeren. Verder is de uit 1989 daterende Justy ook aan een face-llft of vernieuwing toe. Tot slot is er dan nog de reeds genoemde SVX sportwagen, die ook nog altijd als prototype een fraaie hatchback/mpv kent in de Amadeus, en de E-Wagon, een mini-personenbus/mpv. 1 Suziki Swift Als Suzuki nieuws brengt, dat betreft dat direct een groot deel van haar programma. Want Suzuki heeft in de personenautosfeer natuurlijk maar een klein programma te weten de Alto, de Swift en de 4x4 modellen Samurai en Vitara. Vandaar ook dat het lange tijd stil is geweest, maar nu gaat er toch wat gebeuren. Dit voorjaar/zomer wordt de nieuwe Alto verwacht en eind van het jaar/begin 1995 een vernieuwing dan wel modernisering van de Swift. De Alto is de kleinste Suzuki die in Europa verkrijgbaar is, hij heeft in feite de Mini opgevolgd. De Mini is natuurijk van Rover en bestaat nog altijd, maar in aantallen is de Suzuki Alto hem voorbijgestreefd het is de meest verkochte kleine auto in Nederland. De Japanse concurren ten hebben echter al nieuwe, moderne kleine versies uitgebracht, Subaru de Vivio en Daihatsu de Cuore. Het werd dus tijd dat ook Suzuki ging vernieuwen. De nieuwe, iets ruimere en comfortabeler Alto (van 330 naar 350 centimeter lengte) komt eraan. Hij is tevens uitgerust met een nieuwe 4-cilinder 993 cc motor, een verbetering ten opzichte van de huidige 796 cc 3-cilinder. Het is te verwachten dat ook de 993 cc 3-cilinder in de Swift plaats zal maken voor deze nieuwe 4 cilinder, wellicht gelijk met de modernisering. De Suzuki Swift huist in de kleine tot populaire middenklasse en is er in 3- en 5-deurs hatchback, 4-deurs sedan en 2-deurs cabriolet. De populaire 4x4 terreinwagens Samurai en Vitara blijven in het programma evenals de bestelbussen de Carry's. Op de Tokyo motorshow werd een kleine APV/MPV de Wagon R getoond, het is echter niet bekend of deze naar Europa komt. Verder heeft Suzuki in Japan nog meer kleine modellen rijden, zoasl de leuke Cappuccino coupé/cabriolet, maar voor Nederland zijn er goedkeuringsproblemen, onder meer met verlichting en wordt ook de prijs wat hoog. een betje als tegenhanger gezien worden voor de Suzuki Vitara en de Daihatsu Feroza, luxe terreinwagens, die ook meer voor de recreant gemaakt zijn. De Rav4 heeft ook veel luxe, een compleet comfortabel interieur met onder andere twee demontabele sunroofs. De Rav4 is ook lichter en kleiner, hij heeft rondom onafhankelijke wielophanging en met een lengte van 370 cm blijft hij duidelijk onder de 4Runner 447 cm, Landcruiser 404/436 cm en Landcruiser Custom 479 cm. Hij krijgt een 2.0i-16V motor waarmee het met 98 kW/133 PK ook goed op de weg toeven is, top 183 km/u. Verder blijft het programma van Toyota met de Starlet 1.3i en 1.5D, Corolla 1.3i, 1.6i en 2.0D, Carina 1 .éi, 2.0i en 2.0D en Camry 2.2i en 3.0i V6 en de APV/MPV Previa 2.4i flink compleet. De Lexus noemen we bij Toyota, omdat het een Toyota-produkt is. Echter als geheel zelfstandig merk huist Lexus in de topklasse met de GS300 en LS400. Toyota RA V4 Voor 1994 zoekt Toyota het nieuws vooral in de bijzondere modellen zoals de sportwagen Ceiica en de 4 x 4 terreinwagen de Rav 4. De populaire personenwagenlijn van Toyota met de Starlet, Corolla, Carina en Camry is natuurlijk nog up-to-date door vernieuwingen de laatste twee jaren. De sportwageniijn bestaat uit de Ceiica, de MR2 en de Supra. De MR2 is eigenljk een appart model. In de sportwagenklasse huist hij gezien zijn prijs, 66 mille, in de middenklasse, maar door zijn technische bouw, de middenmotor, mag hij toch als eenling gezien worden. De Ceiica en Supra zijn dan te beschouwen als respectievelijk modellen in de midden- en hoge klasse. De Ceiica is al rond de 50 mille (tot over de ton) verkrijgbaar, de Supra rond de 178 mille. Van de Ceiica is zo juist (Tokyo en Genève) een nieuw model geintroduceerd. Er komen weer diverse uitvoeringen, coupé, cabriolet en 4x4, en motoren als 1.6i en 2.0i. Over prijzen was bij het ter perse gaan nog niets bekend. De 4x4 terreinwagen Rav4 is geheel nieuw. Toyota kent in de 4x4 klasse de Hi-Lux, 4Runner en de Landcruiser, en deze eigenlijk nog in drie varianten, de Spartaanse uitvoering, de wat Iuxere en de custom, de superluxe. De Rav4 noemt Toyota zelfs de Funcruiser, een .knipoog naar de populaire Landcruiser en een knipoog naar Fun, plezier, sport en spel. De Rav4 is dan ook een duidelijke kleinere 4x4 terreinwagen, wel comfortabel en luxe, maar vervaardigd voor de recreant. RAV staat ook voor Recreationel Active Vehicle. Hij kan ook Volvo 850 T-5 uiteraard alleen de snelle benzinemotoren. De 400 serie start bij 33 mille. Ander nog warm nieuws bij Volvo is de 800 serie. Het is het eerste model met voorwielaandrijving en met een 5-cilinder motor. Hij kwam als 850 met 2.5i-20V motor op de markt. Al snel daarna kwam een eenvoudiger uitvoering met 2.5i-10V motor. Recentelijk is daar een snelle versie bijgekomen de 2.3i-20V Turbo. Er worden nog meer uitbreidingen verwacht. De 850 is er inmiddels al als sedan en stationwagon, hij start bij 62 mille. De 940 en 960 blijven in het programma. De 940 is een heel goede vervanger voor de verdwenen 200 serie. De 940 is verkrijgbaar met 2.0i, 2.3i en 2.4TD motor en start bij 55 mille. De 960 is de topklasse met 3.0i V6-24V motor. 4l||||||||||||||||||IIUIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIimillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllMllllllllllllllllllllllllljs Volkswagen Gol£_ Variant Voor 1994 brengt VW uitbreidiungen van de Golf en de vernieuw de Passat en toit slot de heel nieuwe Polo. De uitbreidingen van de Golf met de cabriolet en de stationwagon hebben al plaatsge vonden, de verkoop is dit jaar in gang gezet. Hetzelfde geldt ook voor de vernieuwde Passat. Eind vorig jaar is hij geïntroduceerd, dit jaar is hij volop verkrijgbaar. Hij is duidelijk volwassener geworden met de nu breder tonende voorzijde met grille en achterzijde met spoiler. De nieuwe Polo is niet voor de eerste helft dit jaar, hij komt in de tweede helft en zal rond september leverbaar zijn. Maar daarmee houdt het nog niet op, want eind dit jaar, mogelijk begin volgend jaar wordt de eerste APV/MPV (All of Multi Purpose Vehicle, wij zeggen ruimteauto) van Volkswagen verwacht. Het is een samenwerkingsmo del met Ford en zowel Ford als VW gaan hem onder eigen naam brengen. We zien dat veel meer, bij VW al de Taro, die gelijk is aan de Toyota Hi-Lux. Bij Ford de Maverick gelijk aan de Nissan Terrano, bij Fiat, Peugeot en Citroën de bestelbussen en straks ook de Monospa ce APV/MPV en bij Rover en Honda verschillende modellen. In afwachting van de nieuwe Polo en APV/MPV draait VW verder nog goed op de bekende Golf, vento, Corrado en Passat serie. Uniek voor deze derde generatie Golf/Vento is, dat er nu op eenzelfde onderstel/ chassis geschoeid diverse carroserieën zijn te weten een 3- en 5-deurs Hatchback, een 4-deurs sedan, 2-deurs cabriolet, 5-deurs stationwagon en min of meer als Corrado ook nog een sportcoupé. Tot slot is in de Golf ook de Syncro (4x4) en de Ecodiesel (zeer zuinige ecomatic) verkrijgbaar. Vorig najaar heeft Volvo de vernieuwde 400 voorgesteld. De populaire 400 van Nederlandse makelij kreeg een heel nieuwe jas. Hij is duidelijk moderner, ronder en aerodynamischer gewor den. Hij lijkt daarbij nu bijzonder veel op de grote broer de 800 serie. Maar ook aan de techniek en aan het interieur is veel aandacht besteed. En nu komt er een uitbreiding in de techniek, nameljk een 400 met dieselmotor. De motor komt van Renault en is een 1.9 turbodiesel met intercooler. Hij levert 66 kW/90 PK vermogen en 175 Nm koppel. De 400 serie heeft nu de motorkeuze 1.6i, 1.7i Turbo, 1,8i, 2.0i en 1.9TD. En natuurlijk is de 400 verkrijgbaar als hatchback, de 440, als sedan, de 460 en als sportcoupé, de 480, laatste heeft E Michelin heeft dit voorjaar E weer haar nieuwe bekende rode gidsen uitgebracht. Elk jaar brengt Michelin de rode E landengidsen uit met uitge- E breide informatie over ho- E tels, pensions, kamers, res- taurants, eenvoudige menu's en maaltijden. H Verkrijgbaar zijn inmiddels de gidsen van onder meer de Be- S nelux, Frankrijk, Duitsland, Ita- 1 lië, Spanje/Portugal en Eng- E land. Let er wel op dat het jaar 1994 erop staat want dan bent u weer up-to-date ook wat de 5 prijzen van de kamers en de maaltijden aangaan. E Makkelijk zijn de gidsen ook door de vele plattegronden van de plaatsen. De Benelux- gids kent 1263 vermelde plaat sen met 83 stadsplattegron den, in totaal worden 3335 gelegenheden (hotels en res taurants) met prijzen en bijzon derheden genoemd. De Frank- rijkgids kent maar liefst 4632 genoemde plaatsen met 518 stadsplattegronden, er staan 10.676 gelegenheden (hotels en restaurants) in en ook 5387 autodealers en garagebedrij ven met nachtservice enz. De Michelingidsen zijn de com pleetste die er van de Europe se landen op gebied van va kantie/toerisme te krijgen zijn. Zuidweg 7 01188-3434 J.l. Sandersestr. 70 01184-61498 Gerbrandystr. 4 01184-64644 Korenbloemln. 1 01182-2023 Kanaalweg 10-12 01180-27680 Oranjeplein 18 01184-61912 Dr. Stavermanstr. 37 01184-14607 Domburgseweg 18 01188-1487 Noord weg 355 01180-29742 Julianastr. 26 01184-61844 Vrouwenpolderseweg 75 01189-1524 Schuitvlotstr. 11 01188-1370 Statenlaan 244 01180-25663 IhW VLISSINGEN Alex. Gogelweg 18 01184-65262 wf Jac. Brasserstr. 2 01187-1292 Loodholseweg 2 01189-1456 Noordweg 467 01180-12042 Gildeweg 11 01184-14346 Zuidstraat 27 01187-1382 Brouwerijstr. 7 01185-1265 Koudekerkseweg 14 01180-14711 Hobeinstr./Gildeweg 01184-12610/10406 Langedam 33 01186-1363 i

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1994 | | pagina 17