Auto-ABC voor Voorjaar 1994
UNIVERSELE AUTOBEDRIJVEN WALCHEREN
SfOE313—33
B—
m
i
Universele
Autobedrijven
Walcheren
Overzicht van bestaande, nieuwe en te verwachten auto's
AUTOBEDR,
DEKKER
AUTOBEDR.
DELTA
AUTOBEDR.
KUZEE
GARAGE
JOH. MURRE
GARAGE
MEERMAN
GARAGE
VAN LIERE
GARAGE
DE PREE Zn.
AUTOBEDR.
KOPPEJAN
AUTOBDR.
SCHMITZ
AUTOBEDR.
WOUTERS
VEERSEDAM
AUTO B.V.
M
GARAGE
WATTEL
AUTO
STURM B.V.
AUTOBEDR.
C. HERMES
AUTOBEDR.
J. KALAND
AUTOBEDR.
TOUW
AUTOBEDR.
't ZAND
AUTOBEDR.
HOFMAN
AUTOBEDR.
VOS
Jonge gebruikte auto's
Voor jonge
gebruikte
auto's naar de
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 2 MAART 1994
Alfa Romeo
Audi
Multifunctioneel
Voordelig
BMW
Citroën
Overzicht
Chrysler
AAGTEKERKE
MIDDELBURG
Q>
OOST-SOUBURG
ra
VLISSINGEN
ARNEMUIDEN
nw
MIDDELBURG
OOST-SOUBURG
[Oj
VLISSINGEN
AUTOBEDR.
v. OORSCHOT
DOMBURG
ra
MIDDELBURG
0}
OOST-SOUBURG
VROUWENPOLDER
DOMBURG
AUTOBEDR.
VAN ZWEEDEN
MIDDELBURG
AUTOBEDR.
STATENLAAN
ra
VLISSINGEN
GARAGE
ALEXANDER
WESTKAPELLE
AUTOBEDR.
FAASSE Zn.
GRIJPSKERKE
MIDDELBURG
ra
VLISSINGEN
WESTKAPELLE
KOUDEKERKE
MIDDELBURG
VLISSINGEN
ra
ZOUTELANDE
BOVAG-leden met zekerheid!
Alfa 164 Super
Alfa Romeo behoort met Lancia en Fiat bij de Fiat Auto Groep.
Ook in Nederland is op importeursniveau, maar niet bij de
dealers, die samensmelting nu voltooid.
Alfa voert momenteel in het programma de 33 serie in de populaire
middenklasse, de 155 in de zakenklasse en de 164 in de grote of
royale klasse. De 155 en 164 zijn gemoderniseerd en aangepast aan
de eisen van de tijd.
Er zijn vorig jaar ook wat uitbreidingen in deze series gekomen, de
155 met 1.7i, 2.0i Turbo Q4, 2.5 V6 en 2.0 en 2.5TD, de 164 met een
Superserie en Q4 in 3.0i V6-24V. De 33 loopt op zijn laatste benen,
binnenkort wordt een heel nieuw model verwacht dat waarschijnlijk
133 zal gaan heten. Ook een nieuwe Alfa GTV en Spider staan op het
programma, deze zijn weer afgeleid van de 155.
Audi ASF
Audi gaat het hele programma vernieuwen. Het is de bedoelig dat
Audi al haar modellen gaat uitrusten met een praktisch onverslijt-
bare aluminium carrosserie. Behalve deze kwaliteitsvoordelen is
er ook nog een voordeel in veiligheid door speciale constructie
en in milieu door lichter gewicht, minder schadelijk bij fabricage
en volledig recyclebaar.
Gestart wordt echter met het duurste model de Audi V8, die nu A8
gaat heten. De overige modellen gaan A4 en A6 heten respectievelijk
voor de Audi 80 en Audi 100. De cijfers 4, 6 en 8 staan dan voor vier,
zes en acht cilinders. Of de vijf cilinders nog in het programma blijven
en hoe die dan gaan heten is nog niet bekend.
Behalve de aluminum carroserie verandert er natuurlijk meer. De vorm
wordt moderner en ook de techniek wordt aangepast aan de huidige
tijd. De nieuwe Audi A8 wordt dit voorjaar verwacht. Vervolgens komt
de A6, echter verwacht wordt dat dit min of meer een 'gefacelifte' 100
is en nog niet een aluminum A6. Daarna, maar dat zal wel 1995 zijn,
komt de nieuwe A4 als opvolger voor de 80. Voorlopig zullen we het
bij Audi dus toch nog een tijdje met de 80 en 100 moeten doen en
met al hun afgeleide modellen zoals de Avant, de Coupé, de
Cabriolet, de S2 (RS2) en S4 en de Competition.
Voor 1994 worden weer vele
nieuwe personenauto model
len verwacht. Dit ondanks de
economische malaise. Het is
niet nodig de ogen te sluiten
voor een wat slechtere tijd,
maar het is ook niet goed dat
ieder zich de economische re
cessie aanpraat. De autobran
che tracht zo snel mogelijk uit
het dal omhoog te klimmen en
blijft investeren in de toe
komst.
Vandaar ook de vele nieuwe mo
dellen voor 1994. Vooral aange
past aan de huidige tijd dus
economisch zuinig, milieube
wust, verkeersveilig en klant
vriendelijk. Deze begrippen spre
ken voor zich, ze zijn ook samen
te vatten in de bekende slogan:
'Auto's worden steeds knapper'.
Economisch zuinig laat zich ver
talen in het brandstofverbruik, er
zijn al modellen, benzine of die
sel, die naar een gemiddeld ver
bruik van 1:20 koersen. Maar bij
economie speelt het hele kosten-
pakket van de auto een rol, dus
ook onderhoud en reparatie.
Welnu onderhoudsintervallen
worden groter, vaak maar één
keer per jaar, en uit gerenomeer-
de onderzoeken, pechstatistie
ken e.d. blijkt dat mankementen
(behalve normale slijtage) nauwe
lijks nog voorkomen.
Het milieu speelt bij auto's een
grote rol, door milieu-activisten is
de auto (en vaak gebeurt het
nog) als de grote boosdoener
aangewezen. De autofabrikanten
hebben dat niet op zich gelaten,
er is de laatste jaren veel ge
beurd, de techniek is zeer ge
avanceerd, verfijnd, elektronisch
en computergestuurd, katalisato-
ren, filters, geluidsisolatie en vele
milieuvriendelijke materialen de
den hun intrede en de recycling
is op grote schaal in gang gezet.
Op gebied van veiligheid, want is
het niet het milieu, dan is de auto
weer een verkeers-slachtoffer-
maker, is veel gedaan. Speciale
veiligheidsgordels met spanners
voor en achter, hoofdsteunen
voor en achter, speciale verste
vigde stoelen en banken, airbags
voor bestuurder en passagier,
verstevigingsbalken rondom,
stijfheid chassis, schokabsorbe-
rende bumpers, (in Duitse mo
dellen) brandblusser en verband-
trommel aan boord en men zal
middels de elektronica, camera's
bijvoorbeeld nog verder gaan in
het ongelukken voorkomen.
Tot slot het klantvriendelijke
waarin natuurlijk comfort en gro
te rol speelt. Maar naast comfort,
compleetheid en luxe (inclusif
audio, video, telefoon/fax en
meer) mag ook gedacht worden
aan gebruiks vriendelijkheid. De
meeste nieuwe modellen zijn
multifunctionele gebrüiksmodel-
len voor zakelijk, vrije tijds en
recreatief gebruik. Denk daarbij
aan de neerklapbare achterbank
bij tegenwoordig zowel hatch
back als sedanmodellen, verder
naast de vele voorstoel- nu ook
veel achterbank verstellingen,
veel aflegmogelijkheden, beker
houders, creëren van tafeltjes en
noem maar op.
Zeker, nog niet elke auto is be
dacht met al het bovenstaande,
maar vele merken zijn toch al op
de goede weg en denk dan niet
alleen aan dure modellen maar
bijvoorbeeld ook aan Opel met
de Corsa, Ford met de Escort
(onder andere de Clipper), VW
met de Golf (de Eco en de
Station) en straks de nieuwe Po
lo, Renault met de Twingo, Citro
en met de ZX en Xantia, Seat
met de Ibiza en Cordoba, Fiat
met de Punto, Fiat, Peugeot en
Citroën tesamen eind van het
jaar met de Monospace ruim
teauto, vergelijkbare ruimteauto's
van Ford en VW en de compact-
serie van Mercedes en BMW. We
De Vision heeft een 3.0i V6-24V motor, de Neon krijgt een 2.0i-16V.
Tot slot wordt een opvolger voor de Saratoga (in de USA als Cirrus
voorgesteld) eind dit jaar verwacht.
Naast de overname van Rover door BMW is het grote nieuws op
modellen gebied de komst van de kleine compacte 3 bij BMW.
Evenals Mercedes heeft BMW in 1993 in verkopen flinke klappen
moeten incasseren. Vooral de dure modellen moesten een veer
laten. Beide merken zijn dan ook druk doende voordelige kleinere
modellen te fabriceren.
In prototypen bij BMW de E-series, bij Mercedes de Vision-series.
BMW heeft echter al voor direct een kleinere 3-serie op stapel staan.
Hij gaat 3-serie Compact heten.Het is een 2-deurs hatchback
uitvoering, gelijkend op de huidige nieuwe 3-serie, maar 23 centime
ter korter. Voorlopig komt hij er als 316i Compact en 316i Compact
Executive met prijzen vanaf 42 mille. In Nederland wordt hij media
april verwacht.
Verder is de 3-serie al aardig compleet. Er zijn nu ook snellere
uitvoeringen bijgekomen in Coupé en Cabriolet en te denken valt
daarbij onder andere aan de M3. De 3-serie is er als 4-deurs Sedan,
2-deurs Coupé, 2-deurs Cabriolet en 4-deurs Touring, al is deze nog
van de oude generatie. De nieuwe 3-Touring wordt in 1995 verwacht.
De 5-serie loopt zeker nog een heel jaar door en is het afgelopen jaar
uitgebreid met 8 cilinders 530i en 540i. De 7-serie wordt vernieuwd
met onder meer een lager en aerodynamischer front. De introductie
op de weg wordt deze zomer verwacht, de nieuwe 730i en 740i in
juni, de 750i later.
Het jaar 1993 is voor Citroën in Nederland niet zo slecht geweest.
Zij verkocht zelfs vijftig auto's meer dan in 1992. Dat is niet veel,
maar als anderen duizenden auto's achteruit gaan, is het toch
opmerkelijk.
Voor het grootste deel heeft Citroën dat te danken aan de nieuwe
Xantia, de opvolger van de BX. In 1992 werden 7596 BX-en verkocht,
in 1993 nog 3018 BX-en en al 6532 Xantia's, tesamen dus al ruim
9500 stuks, is 2000 meer dan in 1992. De XM verloor echter wat
aandeel, zo'n duizend stuks en ook de AX en ZX liepen iets terug.
Door uitbreidingen en moderniseringen (vernieuwingen) verwacht
Citroën dat de AX en ZX het nog goed blijven doen. De AX heeft
zuinige motoren gekregen onder andere de 1.4 Diesel en is ten
opzichte van de concurrentie zeer aantrekkelijk geprijsd, vanaf 19
mille. De ZX is maar net twee jaar oud en dat geldt dan nog voor de
5-deurs, want uitbreiding met de sportieve 3-deurs kwam vorig jaar
en dit jaar (deze maanden) wordt de Stationwagon of Break verwacht.
De ZX zal eind dit jaar een face-lift krijgen. Verder wordt van Citroën
de nieuwe APV/MPV, de Evasion, verwacht. Het is een samenwer
kingsproject van Fiat en PSA (Peugeot en Citroën). Uit een vergelijk
baar project is ook de nieuwe bestelauto gekomen, voor Citroën de
Jumper.
vergeten de Japanners zeker
niet, zij hebben zelfs veel kleine,
compacte, gebruiksnuttige voer
tuigen, maar voorlopig blijven die
nog in Japan.
Op Nederlandse autotentoonstel
lingen kunnen we dit jaar al dat
nieuws en vooral al dat toekomst
nieuws in de vorm van prototy
pen of concept-cars niet bekij
ken. Er is dit jaar geen Auto-Rai,
althans geen Personenauto-Rai.
Er was wel een Bedrijfsauto-Rai
begin februari, maar daar speel
den de bestel- en vrachtauto's
de hoofdrol. De Personenauto-
en bedrijfsauto Rai is er om het
andere jaar. Het voorjaarnieuws
hebben we weg moeten halen bij
twee autotentoonstellingen el
ders, namelijk begin januari de
Autosalon van Brussel en nu
begin maart de Autosalon van
Genève. In de loop van het jaar
zijn er elders in het buitenland
nog wel wat autobeurzen, maar
deze zijn meer nationaal en inter
nationaal van niet zo'n grote be
tekenis. De eerstvolgende grote
internationale tentoonstelling is
er pas weer in oktober in Parijs.
Voor dit voorjaar geven wij U nu
al een overzicht van de belang
rijkste automerken, van wat er is,
er snel komt en er in een wat
verder verschiet ligt.
Chrysler Neon
De Amerikaanse auto's blijven het, ondanks de recessie, in
Europa goed doen. In eigen land Amerika is er zelfs sprake van
een opleving. In 1993 duidelijk meer-verkopen in de USA, maar
gezegd moet worden dat men daar wel in een heel diep dal zat.
In ons land doen vooral Chrysler en General Motors (met onder
andere Buick, Cadillac, Chevrolet, Pontiac, zie later deze maand bij
General Motors) het goed. Beiden verkochten in 1993 ruim 2000
auto's elk.
Voor Chrysler neemt de populaire APV/MPV de Voyager het leeuwen
deel (bijna 1500 stuks) voor zijn rekening. De Voyager is een luxe,
Amerikaans compleet multifunctionele auto met 2.5i, 3.3i en, uniek,
2.5TD motor. Maar van alle APV/MPV's is de prijs wel het meest
interessant, vanaf 52 mille (de 2.5i, en de 2.5TD vanaf 62 mille). Voor
de Pontiac Trans Sport moet altijd tenminste 61 mille (de 2.3i-16V) en
voor de Renault Espace 58 mille (de 2.2i) neergeteld worden.
Het is echter wat mager voor een merk slechts één goedlopend
model te hebben. Van de Saratoga- en LeBaron-serie worden er niet
zoveel verkocht, immers in de totaal verkoopcijfers (2102 stuks) zitten
ook nog de verkopen van de Jeep Wrangler en Cherokee, die ook bij
Chrysler thuishoren. Daarom breidt Chrysler het programma uit. In de
populaire (ruime midden) klasse komt de Neon, in de grotere klasse
de Vision en als exclusief sportwagen model is er de Viper. De Vision
en Viper zijn reeds verkrijgbaar, de Neon wordt deze zomer verwacht.
BMW 3 Compact
Zuidweg 7
01188-3434
Lambrechtstr. 17
01180-13029
J.l. Sandersestr. 70
01184-61498
Gerbrandystr. 4
01184-64644
Korenbloemln. 1
01182-2023
Kanaalweg 10-12
01180-27680
Oranjeplein 18
01184-61912
Prfl
Dr. Stavermanstr. 37
01184-14607
Domburgseweg 18
01188-1487
Noordweg 355
01180-29742
Julianastr. 26
01184-61844
-ra
Vrouwenpolderseweg 75
01189-1524
Schuitvlotstr. 11
01188-1370
tt-
Statenlaan 244
01180-25663
Alex. Gogelweg 18
01184-65262
Jac. Brasserstr. 2
01187-1292
Loodholseweg 2
01189-1456
Noordweg 467
01180-12042
Gildeweg 11
01184-14346
ra-
Zuidstraat 27
01187-1382
Brouwerijstr. 7
01185-1265
Koudekerkseweg 14
01180-14711
Hobeinstr./Gildeweg
01184-12610/10406
Ooststr. 9
01186-1363
Bent u op zoek naar een jonge gebruikte-
auto?
Dan moet u zeker eens binnen lopen bij
div. UAW bedrijven.
U vindt daar altijd wel een jonge gebruikte
auto die aan uw wensen en budget zal vol
doen.
Op alle auto's boven de 7.500.- krijgt u 3
mnd. Bovag-garantie en er zijn zelfs moge
lijkheden tot 1 jaar.
Verder zijn deze auto's voorzien van de Na
tionale Autopas die o.a. de kilometerstand
garandeert.
Over de inruil van uw oude auto maken de
UAW bedrijven geen probleem, gewoon
goede inruilprijzen.
En... bij de UAW bedrijven bent u klant en
dat staat voorop
i