Auto-ABC voor Voorjaar 1994 UNIVERSELE AUTOBEDRIJVEN WALCHEREN SfOE313—33 B— m i Universele Autobedrijven Walcheren Overzicht van bestaande, nieuwe en te verwachten auto's AUTOBEDR, DEKKER AUTOBEDR. DELTA AUTOBEDR. KUZEE GARAGE JOH. MURRE GARAGE MEERMAN GARAGE VAN LIERE GARAGE DE PREE Zn. AUTOBEDR. KOPPEJAN AUTOBDR. SCHMITZ AUTOBEDR. WOUTERS VEERSEDAM AUTO B.V. M GARAGE WATTEL AUTO STURM B.V. AUTOBEDR. C. HERMES AUTOBEDR. J. KALAND AUTOBEDR. TOUW AUTOBEDR. 't ZAND AUTOBEDR. HOFMAN AUTOBEDR. VOS Jonge gebruikte auto's Voor jonge gebruikte auto's naar de SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 2 MAART 1994 Alfa Romeo Audi Multifunctioneel Voordelig BMW Citroën Overzicht Chrysler AAGTEKERKE MIDDELBURG Q> OOST-SOUBURG ra VLISSINGEN ARNEMUIDEN nw MIDDELBURG OOST-SOUBURG [Oj VLISSINGEN AUTOBEDR. v. OORSCHOT DOMBURG ra MIDDELBURG 0} OOST-SOUBURG VROUWENPOLDER DOMBURG AUTOBEDR. VAN ZWEEDEN MIDDELBURG AUTOBEDR. STATENLAAN ra VLISSINGEN GARAGE ALEXANDER WESTKAPELLE AUTOBEDR. FAASSE Zn. GRIJPSKERKE MIDDELBURG ra VLISSINGEN WESTKAPELLE KOUDEKERKE MIDDELBURG VLISSINGEN ra ZOUTELANDE BOVAG-leden met zekerheid! Alfa 164 Super Alfa Romeo behoort met Lancia en Fiat bij de Fiat Auto Groep. Ook in Nederland is op importeursniveau, maar niet bij de dealers, die samensmelting nu voltooid. Alfa voert momenteel in het programma de 33 serie in de populaire middenklasse, de 155 in de zakenklasse en de 164 in de grote of royale klasse. De 155 en 164 zijn gemoderniseerd en aangepast aan de eisen van de tijd. Er zijn vorig jaar ook wat uitbreidingen in deze series gekomen, de 155 met 1.7i, 2.0i Turbo Q4, 2.5 V6 en 2.0 en 2.5TD, de 164 met een Superserie en Q4 in 3.0i V6-24V. De 33 loopt op zijn laatste benen, binnenkort wordt een heel nieuw model verwacht dat waarschijnlijk 133 zal gaan heten. Ook een nieuwe Alfa GTV en Spider staan op het programma, deze zijn weer afgeleid van de 155. Audi ASF Audi gaat het hele programma vernieuwen. Het is de bedoelig dat Audi al haar modellen gaat uitrusten met een praktisch onverslijt- bare aluminium carrosserie. Behalve deze kwaliteitsvoordelen is er ook nog een voordeel in veiligheid door speciale constructie en in milieu door lichter gewicht, minder schadelijk bij fabricage en volledig recyclebaar. Gestart wordt echter met het duurste model de Audi V8, die nu A8 gaat heten. De overige modellen gaan A4 en A6 heten respectievelijk voor de Audi 80 en Audi 100. De cijfers 4, 6 en 8 staan dan voor vier, zes en acht cilinders. Of de vijf cilinders nog in het programma blijven en hoe die dan gaan heten is nog niet bekend. Behalve de aluminum carroserie verandert er natuurlijk meer. De vorm wordt moderner en ook de techniek wordt aangepast aan de huidige tijd. De nieuwe Audi A8 wordt dit voorjaar verwacht. Vervolgens komt de A6, echter verwacht wordt dat dit min of meer een 'gefacelifte' 100 is en nog niet een aluminum A6. Daarna, maar dat zal wel 1995 zijn, komt de nieuwe A4 als opvolger voor de 80. Voorlopig zullen we het bij Audi dus toch nog een tijdje met de 80 en 100 moeten doen en met al hun afgeleide modellen zoals de Avant, de Coupé, de Cabriolet, de S2 (RS2) en S4 en de Competition. Voor 1994 worden weer vele nieuwe personenauto model len verwacht. Dit ondanks de economische malaise. Het is niet nodig de ogen te sluiten voor een wat slechtere tijd, maar het is ook niet goed dat ieder zich de economische re cessie aanpraat. De autobran che tracht zo snel mogelijk uit het dal omhoog te klimmen en blijft investeren in de toe komst. Vandaar ook de vele nieuwe mo dellen voor 1994. Vooral aange past aan de huidige tijd dus economisch zuinig, milieube wust, verkeersveilig en klant vriendelijk. Deze begrippen spre ken voor zich, ze zijn ook samen te vatten in de bekende slogan: 'Auto's worden steeds knapper'. Economisch zuinig laat zich ver talen in het brandstofverbruik, er zijn al modellen, benzine of die sel, die naar een gemiddeld ver bruik van 1:20 koersen. Maar bij economie speelt het hele kosten- pakket van de auto een rol, dus ook onderhoud en reparatie. Welnu onderhoudsintervallen worden groter, vaak maar één keer per jaar, en uit gerenomeer- de onderzoeken, pechstatistie ken e.d. blijkt dat mankementen (behalve normale slijtage) nauwe lijks nog voorkomen. Het milieu speelt bij auto's een grote rol, door milieu-activisten is de auto (en vaak gebeurt het nog) als de grote boosdoener aangewezen. De autofabrikanten hebben dat niet op zich gelaten, er is de laatste jaren veel ge beurd, de techniek is zeer ge avanceerd, verfijnd, elektronisch en computergestuurd, katalisato- ren, filters, geluidsisolatie en vele milieuvriendelijke materialen de den hun intrede en de recycling is op grote schaal in gang gezet. Op gebied van veiligheid, want is het niet het milieu, dan is de auto weer een verkeers-slachtoffer- maker, is veel gedaan. Speciale veiligheidsgordels met spanners voor en achter, hoofdsteunen voor en achter, speciale verste vigde stoelen en banken, airbags voor bestuurder en passagier, verstevigingsbalken rondom, stijfheid chassis, schokabsorbe- rende bumpers, (in Duitse mo dellen) brandblusser en verband- trommel aan boord en men zal middels de elektronica, camera's bijvoorbeeld nog verder gaan in het ongelukken voorkomen. Tot slot het klantvriendelijke waarin natuurlijk comfort en gro te rol speelt. Maar naast comfort, compleetheid en luxe (inclusif audio, video, telefoon/fax en meer) mag ook gedacht worden aan gebruiks vriendelijkheid. De meeste nieuwe modellen zijn multifunctionele gebrüiksmodel- len voor zakelijk, vrije tijds en recreatief gebruik. Denk daarbij aan de neerklapbare achterbank bij tegenwoordig zowel hatch back als sedanmodellen, verder naast de vele voorstoel- nu ook veel achterbank verstellingen, veel aflegmogelijkheden, beker houders, creëren van tafeltjes en noem maar op. Zeker, nog niet elke auto is be dacht met al het bovenstaande, maar vele merken zijn toch al op de goede weg en denk dan niet alleen aan dure modellen maar bijvoorbeeld ook aan Opel met de Corsa, Ford met de Escort (onder andere de Clipper), VW met de Golf (de Eco en de Station) en straks de nieuwe Po lo, Renault met de Twingo, Citro en met de ZX en Xantia, Seat met de Ibiza en Cordoba, Fiat met de Punto, Fiat, Peugeot en Citroën tesamen eind van het jaar met de Monospace ruim teauto, vergelijkbare ruimteauto's van Ford en VW en de compact- serie van Mercedes en BMW. We De Vision heeft een 3.0i V6-24V motor, de Neon krijgt een 2.0i-16V. Tot slot wordt een opvolger voor de Saratoga (in de USA als Cirrus voorgesteld) eind dit jaar verwacht. Naast de overname van Rover door BMW is het grote nieuws op modellen gebied de komst van de kleine compacte 3 bij BMW. Evenals Mercedes heeft BMW in 1993 in verkopen flinke klappen moeten incasseren. Vooral de dure modellen moesten een veer laten. Beide merken zijn dan ook druk doende voordelige kleinere modellen te fabriceren. In prototypen bij BMW de E-series, bij Mercedes de Vision-series. BMW heeft echter al voor direct een kleinere 3-serie op stapel staan. Hij gaat 3-serie Compact heten.Het is een 2-deurs hatchback uitvoering, gelijkend op de huidige nieuwe 3-serie, maar 23 centime ter korter. Voorlopig komt hij er als 316i Compact en 316i Compact Executive met prijzen vanaf 42 mille. In Nederland wordt hij media april verwacht. Verder is de 3-serie al aardig compleet. Er zijn nu ook snellere uitvoeringen bijgekomen in Coupé en Cabriolet en te denken valt daarbij onder andere aan de M3. De 3-serie is er als 4-deurs Sedan, 2-deurs Coupé, 2-deurs Cabriolet en 4-deurs Touring, al is deze nog van de oude generatie. De nieuwe 3-Touring wordt in 1995 verwacht. De 5-serie loopt zeker nog een heel jaar door en is het afgelopen jaar uitgebreid met 8 cilinders 530i en 540i. De 7-serie wordt vernieuwd met onder meer een lager en aerodynamischer front. De introductie op de weg wordt deze zomer verwacht, de nieuwe 730i en 740i in juni, de 750i later. Het jaar 1993 is voor Citroën in Nederland niet zo slecht geweest. Zij verkocht zelfs vijftig auto's meer dan in 1992. Dat is niet veel, maar als anderen duizenden auto's achteruit gaan, is het toch opmerkelijk. Voor het grootste deel heeft Citroën dat te danken aan de nieuwe Xantia, de opvolger van de BX. In 1992 werden 7596 BX-en verkocht, in 1993 nog 3018 BX-en en al 6532 Xantia's, tesamen dus al ruim 9500 stuks, is 2000 meer dan in 1992. De XM verloor echter wat aandeel, zo'n duizend stuks en ook de AX en ZX liepen iets terug. Door uitbreidingen en moderniseringen (vernieuwingen) verwacht Citroën dat de AX en ZX het nog goed blijven doen. De AX heeft zuinige motoren gekregen onder andere de 1.4 Diesel en is ten opzichte van de concurrentie zeer aantrekkelijk geprijsd, vanaf 19 mille. De ZX is maar net twee jaar oud en dat geldt dan nog voor de 5-deurs, want uitbreiding met de sportieve 3-deurs kwam vorig jaar en dit jaar (deze maanden) wordt de Stationwagon of Break verwacht. De ZX zal eind dit jaar een face-lift krijgen. Verder wordt van Citroën de nieuwe APV/MPV, de Evasion, verwacht. Het is een samenwer kingsproject van Fiat en PSA (Peugeot en Citroën). Uit een vergelijk baar project is ook de nieuwe bestelauto gekomen, voor Citroën de Jumper. vergeten de Japanners zeker niet, zij hebben zelfs veel kleine, compacte, gebruiksnuttige voer tuigen, maar voorlopig blijven die nog in Japan. Op Nederlandse autotentoonstel lingen kunnen we dit jaar al dat nieuws en vooral al dat toekomst nieuws in de vorm van prototy pen of concept-cars niet bekij ken. Er is dit jaar geen Auto-Rai, althans geen Personenauto-Rai. Er was wel een Bedrijfsauto-Rai begin februari, maar daar speel den de bestel- en vrachtauto's de hoofdrol. De Personenauto- en bedrijfsauto Rai is er om het andere jaar. Het voorjaarnieuws hebben we weg moeten halen bij twee autotentoonstellingen el ders, namelijk begin januari de Autosalon van Brussel en nu begin maart de Autosalon van Genève. In de loop van het jaar zijn er elders in het buitenland nog wel wat autobeurzen, maar deze zijn meer nationaal en inter nationaal van niet zo'n grote be tekenis. De eerstvolgende grote internationale tentoonstelling is er pas weer in oktober in Parijs. Voor dit voorjaar geven wij U nu al een overzicht van de belang rijkste automerken, van wat er is, er snel komt en er in een wat verder verschiet ligt. Chrysler Neon De Amerikaanse auto's blijven het, ondanks de recessie, in Europa goed doen. In eigen land Amerika is er zelfs sprake van een opleving. In 1993 duidelijk meer-verkopen in de USA, maar gezegd moet worden dat men daar wel in een heel diep dal zat. In ons land doen vooral Chrysler en General Motors (met onder andere Buick, Cadillac, Chevrolet, Pontiac, zie later deze maand bij General Motors) het goed. Beiden verkochten in 1993 ruim 2000 auto's elk. Voor Chrysler neemt de populaire APV/MPV de Voyager het leeuwen deel (bijna 1500 stuks) voor zijn rekening. De Voyager is een luxe, Amerikaans compleet multifunctionele auto met 2.5i, 3.3i en, uniek, 2.5TD motor. Maar van alle APV/MPV's is de prijs wel het meest interessant, vanaf 52 mille (de 2.5i, en de 2.5TD vanaf 62 mille). Voor de Pontiac Trans Sport moet altijd tenminste 61 mille (de 2.3i-16V) en voor de Renault Espace 58 mille (de 2.2i) neergeteld worden. Het is echter wat mager voor een merk slechts één goedlopend model te hebben. Van de Saratoga- en LeBaron-serie worden er niet zoveel verkocht, immers in de totaal verkoopcijfers (2102 stuks) zitten ook nog de verkopen van de Jeep Wrangler en Cherokee, die ook bij Chrysler thuishoren. Daarom breidt Chrysler het programma uit. In de populaire (ruime midden) klasse komt de Neon, in de grotere klasse de Vision en als exclusief sportwagen model is er de Viper. De Vision en Viper zijn reeds verkrijgbaar, de Neon wordt deze zomer verwacht. BMW 3 Compact Zuidweg 7 01188-3434 Lambrechtstr. 17 01180-13029 J.l. Sandersestr. 70 01184-61498 Gerbrandystr. 4 01184-64644 Korenbloemln. 1 01182-2023 Kanaalweg 10-12 01180-27680 Oranjeplein 18 01184-61912 Prfl Dr. Stavermanstr. 37 01184-14607 Domburgseweg 18 01188-1487 Noordweg 355 01180-29742 Julianastr. 26 01184-61844 -ra Vrouwenpolderseweg 75 01189-1524 Schuitvlotstr. 11 01188-1370 tt- Statenlaan 244 01180-25663 Alex. Gogelweg 18 01184-65262 Jac. Brasserstr. 2 01187-1292 Loodholseweg 2 01189-1456 Noordweg 467 01180-12042 Gildeweg 11 01184-14346 ra- Zuidstraat 27 01187-1382 Brouwerijstr. 7 01185-1265 Koudekerkseweg 14 01180-14711 Hobeinstr./Gildeweg 01184-12610/10406 Ooststr. 9 01186-1363 Bent u op zoek naar een jonge gebruikte- auto? Dan moet u zeker eens binnen lopen bij div. UAW bedrijven. U vindt daar altijd wel een jonge gebruikte auto die aan uw wensen en budget zal vol doen. Op alle auto's boven de 7.500.- krijgt u 3 mnd. Bovag-garantie en er zijn zelfs moge lijkheden tot 1 jaar. Verder zijn deze auto's voorzien van de Na tionale Autopas die o.a. de kilometerstand garandeert. Over de inruil van uw oude auto maken de UAW bedrijven geen probleem, gewoon goede inruilprijzen. En... bij de UAW bedrijven bent u klant en dat staat voorop i

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1994 | | pagina 13