De spanning is er af voor De la Mar Theaterdialoog voor twee heren Indoor Zeeland Atletiek in Goese Zeelandhallen Berenfestival Directeur theaterbureau Uit in Zeeland neemt na zestien jaar afscheid SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 22 DECEMBER 1993 307 Periodes Rechtlijnig Uitdaging Solofestival Abonnement MIDDELBURG - Een jaar of zeven, acht had hij zichzelf toegedacht in deze provincie. Het werden er zestien. Zestien jaren van succes en tegenslagen, van strijd en berusting, van lof en kritiek. Nu neemt hij afscheid. Samen met het intergemeentelijk theater- buro 'Uit nvZeeland' dat in z'n huidige vorm wordt opgeheven. 'Een nieuwe situatie, een nieuwe man', zegt Jan de la Mar, 'een mooi punt dus om te stoppen'. Tijd voor z'n hobby's. Koken, reizen, schrij ven, schilderen en natuurlijk theater. Want Jan de la Mar is de man die 16 jaar lang het gezicht van het Zeeuwse theaterbeleid bepaalde. Met veel warenken nis en veel gevoel wist hij het aantal voorstellingen en het aantal bezoekers met honderden procenten op te voeren. En dat vaak dwars tegen ae heersende opvattingen van vooral de Zeeuwse politiek in. 'Maar we zijn er nog niet', zegt hij aan het eind van het gesprek, alsof zijn vertrek niet aanstaande is. Een verspreking die zijn betrokkenheid aantoont en ver raadt dat hij diep in zijn hart de pijp eigenlijk nog niet aan Maarten had willen geven. In de annalen van 'Uit in Zee land' van '78 tot '93 komt geen jaar voor waarin het niet fi nancieel hommeles was. En vrijwel altijd was de politiek erbij betrokken. Onwillige pro vinciebestuurders, arrogante wethouders, rechtzinnige poli tici, onwetende gemeenteraden. De vergelijking drong zich op: Jan de la Mar nam het als een Don Quichotte op tegen de Zeeuwse politieke windmolens. Tegen raadsleden die zeiden dat er maar een kleine groep burgers was die kunst met eèn grote 'K' wilde, die zich zonder cultuurvoorzieningen rijker konden rekenen, die de plaat selijke bevolking slechts ama teurvoorstellingen gunde. Maar De la Mar was geen Don Quichotte die blindelings her senschimmen najoeg. Hij was een pragmaticus die wist wat hij wilde. Hij was voorstander van cultuurspreiding in Zee land, wilde alle gemeenten la ten profiteren van een vol waardig theaterprogramma en wilde zijn kennis en ervaring daarin investeren. En werd daarom in 1977 directeur van de toenmalige Stichting Cul tuurspreiding Zeeland. Z'n grootste voordeel? Dat hij een financieel-zakelijke achter grond had met een grote liefde voor het theater, een combina tie die je in de theaterwereld niet vaak tegenkwam. Uit het noorden kwam hij. Van Friesland naar Zeeland. Kende de provincie niet eens. Op weg naar het zuiden liet hij Zeeland altijd rechts liggen. In Fries land was hij zakelijk leider van de Noorder Compagnie, het 'ta bleau de la troupe' liet onder anderen Rutger Hauer zien als aankomend acteur. Ze speelden in de drie noordelijke provin cies, in de periferie van de grote schouwburgen. Educatief werk, proberen mensen toneel bij te brengen, weinig publiek soms, dus moeilijk om de ac teurs te motiveren. Hij leerde er werken vanuit het niets, hij leerde er nieuwe dingen opzet ten en ervoor te vechten. Het was wat hij noemde z'n derde periode. Z'n eerste perio de was in Kampen. Daar deed hij een hogere bankopleiding, leerde er z'n vrouw kennen en zijn kinderen werden er gebo ren. Hij zat in de gemeente raad, richtte een kunstkring op en bovendien een theaterclub. Het was de enige keer dat hij zelf als amateur op de planken stond. Met veel plezier en een beetje weemoed kan hij aan die tijd terugdenken. De tweede periode begon in Amsterdam, bij het Toneel- en Televisiegezelschap Ensemble, met de beroemde televisieavon den op de donderdag. Na een 'putsch' werd de Stichting Zui delijk Toneel opgericht waaruit Globe weer voortkwam. Die tijd was De la Mar administra teur met een bankrekening in Eindhoven terwijl in Amster dam werd gespeeld en geoe fend. Toen werd het Friesland maar na zes jaar zat hij vast. Hij moest wat anders. Zijn vrouw wees hem op de adver tentie. Cultuurspreiding in Zeeland, dat leek hem wel wat. Van noord naar zuid, je hebt wel meer mensen die geen mid denweg kennen. 'En', dacht hij, 'als ik het stijve noorden heb gehad, kan ik het zuiden ook wel aan. Hij begon op een trieste dag, dat weet hij nog goed. Het regende en een grauwsluier hing over het land. Jeetje, dacht hij, zoveel water, naast me, boven me. En de oude directeur zat er nog, op z'n oude plek. "Dat was wel gek", zegt hij. "Die man was eigen lijk afgezet als directeur, hij was er niet geschikt voor, maar hij zat nog achter zijn bureau. Toen zei ik nog dat ik wel aan de andere tafel zou gaan zitten, die ook in het kantoor stond. Dat werkte natuurlijk niet. Ik moest voor hem een andere baan zoeken binnen het be drijf, maar die man was al teveel beschadigd. Die redde het niet." De la Mar raakte gewend aan Zeeland. "De Zeeuwen zijn makkelijker dan de Friezen, die zijn veel rechtlijniger. Hun sloten en kanalen zijn recht en dat zit ook in hun karakter. Hier waren ze veel buigzamer. In Friesland had ik oogkleppen op want ik was alleen met toneel bezig geweest. Hier was het een verademing, ik kon muziek doen en cabaret en theater." Hij dacht bij zichzelf, ik doe dit een jaar of zeven, acht, dan zoek ik weer een nieuwe uitda ging. Het werden er zestien, hoewel hij tussentijds wel eens lonkte naar een andere baan, zoals bij de schouwburg in Lei den. Het kwam er niet van. Hoe Jan de la Mar lager de barometer daalde ten tijde van tegenslagen, hoe meer hij zijn best deed om de zon weer te laten schijnen. Als kersverse directeur van de Stichting Cultuurspreiding Zeeland trof hij een onbeheers bare werksituatie aan. Stich tingen, verenigingen, departe menten en plaatselijke werk groepen, alles liep door elkaar, de organisatiestructuur was onontwarbaar. En het trieste was de grote onderprogramme ring: slechts 14 voorstellingen in Middelburg. De la Mar ging de boel professionaliseren. In 1982 besloot de provincie dat de gemeenten maar eens op eigen benen moesten gaan staan en draaide de subsi diekraan dicht van 1,3 miljoen tot 3 ton per jaar, uit te keren totdat Jan de la Mar met pen sioen ging. "Dat werd een sub sidiecrisis natuurlijk", vertelt Jan. "Een soort Poolse Land dagen. De SCZ werd recht streeks in zijn bestaan be dreigd, want de gemeenten wil den helemaal niet méér geld op tafel leggen. Die hadden al die jaren hun verantwoordelijk heid met wat geld afgekocht. Nu ze het zelf moesten doen viel de een na de ander af, niet zelden omdat diverse gemeen teraadsleden de cultuur niet hoog in hun vaandel hadden staan. Ze waren er domweg niet bij betrokken en snapten niet wat voor functie ons bu reau had. Onze voordelen zoals profes sionele ervaring, belastingtech nisch inzicht, contacten met theatergroepen, de mogelijk heid gezamenlijk goedkopere toemee's te organiseren, wer den miskend. De SCZ moest verdwijnen." Toen de media in de gaten kregen wat er in Zeeland ge beurde werd het landelijk VLISSINGEN - Vorig jaar ver baasden Han Römer en Titus Tiel Groenestege de Neder landse theaterwereld (en ook het Middelburgse schouwburg publiek) met hun schitterende voorstelling „Ockhams Scheer mes", een cabareteske dialoog voor twee heren. In de razend snelle dialogen over God, ge luk, toeval, vrije wil, krioelen de mieren en botsende elektro nen ontstond langzaam het beeld van twee mannen die wanhopig ploeterend vat pro beerden te krijgen op het leven in het algemeen, en dat van henzelf in het bijzonder. Mo menten van ingetogen ontroe ring, afgewisseld met uitbundi ge hilariteit, gecombineerd met schitterend naturel acteerwerk gaven het publiek aan het eind van de avond het terechte ge voel iets heel bijzonders mee gemaakt te hebben. Het was duidelijk: deze voorstelling smaakte naar meer. En er kwam ook meer. Hun tweede voorstelling, „De Olifantsdracht", ging onlangs in première en behandelt de lotgevallen van een archeoloog, een saaie, emotieloze man die door zijn vrouw verlaten wordt. Nauwelijks alleen, krijgt hij bezoek van een man die Olifant heet; hij is het re sultaat van alle muizenissen die zich in het verleden van de archeoloog hebben afgespeeld. Samen moesten ze daarin maar eens gaan spitten, want wie weet komt dan de kern van 's mans bestaan te voorschijn. Net als in „Ockhams Scheer mes" behandelen Römer en Groenestege ook in „De Oli- Han Römer (links) en Titus Tiel Groenestege in „De Olifants dracht". fantsdracht" weer 'loodzware' thema's op een onwaarschijn lijk luchtige manier. Met mini maal vertoon en maximaal ef fect spelen zij een spannend spel tussen echt en schijn. Er worden onzinverhalen verteld, absurde sketches gespeeld en er is weer veel te lachen, hoe wel de voorstelling vaak ook tot nadenken stemt. Het Alge meen Dagblad recenseerde vo rig seizoen: „Ockhams Scheer- FOTO: BEN VAN DUIN mes kietelt niet alleen de lach lust en de intelligentie maar snijdt ook nog eens door de ziel". Een rake omschrijving die onverminderd geldig is voor „De Olifantsdracht". Donderdag 23 december - Ar senaaltheater Vlissingen - aan vang 20.30 uur. Kaarten 18.50 gulden (JTK/CJP/Pas 65 15 gulden) zijn in voorverkoop bij de VW Vlissingen, telefoon (01184)12345. nieuws. Het NRC repte van de rechtzinnigheid van vele Zeeu wen waardoor kunst iets fri vools was wat niet bij de volks aard paste. Onze nuchterheid gaf ons een zekere argwaan voor activiteiten waarvan het rendement niet duidelijk was en belangstelling voor kunst was nooit een van de opval lendste aspecten van de inwo ners van deze provincie ge weest. De Volkskrant deed er een schepje bovenop en zag Zeeland weer als witte vlek op de theaterkaart. In veel Zeeuw se gemeenten werd een culture le noodtoestand als normaal ervaren. Freek de Jonge en Jules de Korte ontketenden ac tie: Geen SCZ, dan ook geen deltawerken. Alleen klei is niet genoeg. Het resultaat was dat alleen de grote gemeenten Mid delburg, Vlissingen, Goes en Zierikzee hun krachten bun delden. Per 1 januari 1983 ont stond de Stichting Theaterburo 'Uit in Zeeland', de afgeslankte vorm van de SCZ. De strijd om het geld bleef. Begin '84 zette Jan de la Mar het Solofestival op in Goes, een uniek festival in Nederland. Het werd zijn troetelkindje. "Dat was een gouden formule", zegt hij nu. "Erg leuk om te doen. Amateurs en beroeps door elkaar laten optreden zonder ze te vermengen. Daar kwam van alles, tot vuurspu- wers toe. De amateurs streden een week eerder om de prijzen en die mochten de week erna op het Solofestival optreden tussen de grotere namen. Solo acteurs op laten treden is na tuurlijk het goedkoopst, ook daarin was ik een pragmaticus. Toch kostte het festival 40.000 gulden. Maar het publiek bleef weg omdat er voor de rest ook geen podiumbeleid was. Goes was er nog niet rijp voor. Ik had het kind bij de verkeerde vrouw op de verkeerde plaats verwekt. De gemeente zei toen, laten we het geld maar in het reguliere programma steken." Een andere frustratie was het feit dat 'Uit in Zeeland' huur moest betalen aan de gemeente Middelburg voor het gebruik van het theater en de technici. Daarmee was De la Mar al 2500 gulden per voorstelling kwijt voordat hij iets had neer gezet. Dat geld ging van het gewone budget af. Die frustratie duurde voort tot nu. Z'n opvolger hoeft daar over niet meer in de clinch: de gemeente geeft de schouwburg per 1 januari vrij. Hij had er meermalen aanvaringen over met onder andere toenmalig cultuur-wethouder Schoenma kers die zichzelf op de borst klopte over het geweldige po diumbeleid van de gemeente Middelburg. Jan maakte hem snel duidelijk dat een kleine gemeente als Zierikzee in feite drie keer zoveel per inwoner aan cultuur spendeerde als de provinciehoofdstad. Met ande re woorden, Middelburg en Schoenmakers moesten zich schamen. Hij kan zich er nog kwaad over maken. "Middel burg pretendeerde een podium beleid te hebben maar in feite werkten ze ons tegen. Nergens in het land moesten theaters huur betalen aan de gemeente behalve in Middelburg. Ik zei, geef me de schouwburg vrij zoals het elders is. Dan kan ik tenminste een normaal pro gramma neerzetten. Ze begre pen het echt niet. Ik denk wel eens, ik had ze beter moeten informeren, ik had meer moe ten lobbyen. Dat kan ik mezelf nu wel aanrekenen dat ik dat niet voldoende gedaan heb." Om te schipperen met z'n bud get contracteerde hij toneelge zelschappen maar hield de zaalhuur van de recette af. Dat was ook een unicum in Neder land maar zeker geen positief. Hij stuurde gezelschappen waar hij een goede relatie mee had een rekening om in Mid delburg te mogen spelen. Hij kende als geen ander de andere kant van de toonbank bij de gezelschappen, wist hoe hij ze moest bewerken en kreeg het voor elkaar, ook al schaamde hij zich vaak voor z'n werkwij ze. Hij had een geluk: men speelde graag in Zeeland. Zee land had iets met vakantie, daar kwamen ze op af. Men deed water bij de wijn. Maar lang kon dat natuurlijk niet duren. In 1989 forceerde hij een door braak. Ging in één keer van 80 naar 110 voorstellingen per sei zoen terwijl hij van tevoren wist dat het geld er niet was. Contracteerde theatergezel schappen voor het jaar erop met een ontsnappingsclausule, voor het geval dat. Mocht het misgaan dan kon hij ze afbel len. Maar aan de gemeente deed hij het voorkomen of er geen ontkomen meer aan was. Gevolg: een tekort van 110.000 gulden. Het stadhuis was in rep en roer. De la Mar moest met de billen bloot. Hij had grote risico's genomen. Hij had door de politiek naar huis gestuurd kunnen worden. Maar hij had wel laten zien dat er publiek voor was. En dus werd z'n gang naar Canossa z'n overwinning: hij werd niet teruggefloten. Twee jaar later kreeg hij er van de gemeente zelfs 50.000 gul den bij. Over die periode zegt hij nog: "Ik ben niet snel met complimenten maar ik vind dat de cultuur-wethouder Douwes het toen goed gedaan heeft. Die toonde politiek inzicht, hij was erbij betrokken en had ook begrip voor mij. Dat was zeld zaam." In augustus '89 werd al bekend dat het Theaterburo 'Uit in Zeeland' per 1 januari '94 zou worden opgeheven. De ge meenten moesten het nu wer kelijk zelf gaan doen. Niemand reageerde. Zoals zo vaak schoof de politiek het voor zich uit of holde er achteraan. Mid delburg was nu wel de eerste die wat deed. De Stichting Middelburgse Stadsschouw burg en Concertzalen werd in 1991 opgericht. Jan de la Mar werd ook daar directeur van en kreeg dus twee petten op, even wel met maar één salaris. Toch werd het nog paniekvoetbal en onzekerheid voor het andere personeel. Hun contract met Uit in Zeeland werd opgezegd per 1 oktober van dit jaar, maar de aanstelling bij de nieuwe stichting volgde pas na aandringen van henzelf enkele weken later. Vlissingen gaat wel apart, maar samenwerking over de programmering met Middel burg is afgesproken. Verdere onderhandelingen over een po diumbeleid op Walcheren zijn nog gaande. Zierikzee sluit zich aan bij de nieuwe stich ting in Middelburg. In Goes weet men nog niet waar men aan toe is. Hij kan nog wel even doorgaan. Over hoe kwaad De la Mar was toen Terneuzen zich in '83 af scheidde van het theaterburo en z'n eigen weg ging, dat hij dat als verraad beschouwde maar later inzag dat ze het goed gedaan hadden, dat dat eigenlijk de ideale situatie was, een eigen theater per gemeente, dat Terneuzen het eerste thea- FOTO: HARRY DE LANGE ter in Zeeland was met een eigen directeur, dat de samen werking dan toch wel komt, dat hij Terneuzen nog vaak als voorbeeld heeft gebruikt. Over de succesvolle theatertaxiproef in '83 die nu nog steeds be staat. Over de theaterstrippen kaart in '85 toen de kaartjes van niet uitverkochte voorstel lingen voor de helft van de prijs wegmochten en hoe dat een storm van kritiek deed los komen van de abonnementhou ders. Over de kritiek in '92 op dat abonnenmentensysteem en de beschuldiging dat de beste kaartjes bij de elite terecht kwamen. Over dat De la Mar zelf ook wel van dat abonne mentensysteem afwilde maar daar de tijd en de situatie in Nederland niet rijp voor acht te. Over de Culturele Business Club die in '92 werd opgericht en waar nog zoveel mogelijkhe den in zitten. Enzovoort, enzo voort. 't Mooiste vindt hij misschien wel dat hij in al die jaren in ieder geval heeft laten zien dat er zelfs in Zeeland publiek was en is voor het theater. Lande lijk gezien draait het hier heel goed. "Er is hier meer te doen dan in Rotterdam-Zuid", zegt Jan. "Het publiek heeft me ge steund, het ging alleen maar 'crescendo'. Het aantal voor stellingen en het aantal bezoe kers is met honderden procen ten gestegen. Dat heb ik wel voor elkaar gekregen. Maar we zijn er nog niet", laat hij zich dan ontvallen, een verspreking waar hij eigenlijk wel plezier om heeft. Nu mag hij gaan uitrusten. Al hoewel, uitrusten. Hobby's ge noeg: koken, reizen, schrijven, schilderen. Hij heeft een kaart gekregen waarmee hij alle voorstellingen in Nederland gratis mag bezoeken. Maar het is geen moeten meer, de echte spanning is er af. Hij zal het missen. GRIJPSKERKE - Imkerij Pop- pendamme houdt op 28, 29 en 30 december het Zeeuwse Be renfestival in de Imkerij aan de Poppendamseweg 3. Voor de echte berenliefhebbers is er van alles te zien en te koop. Er is een tentoonstelling over beren in beroepen, een voorstelling van poppentheater Parabel en een minipanorama 'Walcheren een beremooi ei land'. Op dinsdag komt de be ren-poppendokter Gerda To nen. De toegang is gratis «Kte» «t— EXPOSITIES - Bij de kunstuitleen in het souterrain van de bibliotheek in de Vlissingse Lange Zelke is van 13 januari tot en met 10 april een installatie te zien van Ursula Troost. In de expositieruimte van de VW Domburg is tot en met 8 januari een tentoonstelling te zien van recente schilderijen van Martin Zwennis. Zwennis gebruikt zijn innerlijke bele ving als belangrijkste inspiratiebron. Zijn schilderijen, veelal in abstracte vormgeving, vallen op door hun snelheid en kleurgebruik. VRIJE SCHOOL - In het gebouw van de Vrije School Zeeland aan de Arondeussstraat in Middelburg is vanavond, 22 december, een opvoering van de Oberuferer Paradijs- en Kerstspelen, door leerkrachten en ouders van leerlingen van deze school. Het paradijsspel begint om 20.00 uur, de kerstspelen om 21.00 uur. De toegang is vrij. TEKENINGEN - Bij galerie 't Zeepaardje aan de Vlas- markt in Middelburg is een verzameling van tekeningen, aquarellen, gouaches en pastels van Maurice en Sórika Góth. KERST-INN - In 'De Ark' aan het Oranjeplein in Oost- Souburg wordt op zondag 26 december vanaf 14.00 uur een Kerst-Inn gehouden. Bezoekers kunnen tijdens de koffie- met-iets-speciaals luisteren naar het optreden van de Russi sche zanger Igor Preznjakov. WINTEREXPOSOTE - In Galerie 'Het Gouden Briefke' aan de St. Jansstraat in Middelburg exposeren tot 30 januari Dan Meaux (Cherbourg, olieverf en monotypes), Tineke v.d. Broek (Rotterdam, keramiek, drijfschalen, otters, kikkers op vazen en schalen), Louis Goulmy (Heemstede, houten scha len), Ludmila Kalmaeva (Amemuiden, ikonen). WINTERMARKT - Op het parkeerterrein van De Parel in Domburg vindt maandag 27 december een wintermarkt plaats. Van 14.00 tot 21.00 uur is er van alles te koop en te doen zoals Oudhollandse volksspelen, een springkussen en een optreden van de brassband Apollo. De toegang tot de wintermarkt is gratis. GEVONDEN - Bij de politie in Middelburg werden de volgende gevonden voorwerpen aangegeven: Rabopas, lees bril, buitenbeugelband, twee zakjes kaas, dekbedovertrek, herenhandschoenen, kinderwant, diverse horloges, jacks, sjaal, portemonnee, kinderlaarsje, oorbel, gouden ring, zilve ren broche, diverse sleutels, kabelslot, bruine pop, zwarte.tas met inhoud, sporttas met inhoud, fietstas, handtas, tas met pyjama en geld, herdershond, zwart/bruine hond, witte poes met rood/grijze vlekken, zwarte poes en een doos met spullen die in de winkel van Maxis gevonden zijn, zoals paraplu's, handschoenen, tasjes, pasjes, brillen en babyflesjes. OPTREDENS - De Walcherse punkrockformatie Swindle treedt dinsdagavond 28 december om 21.00 uur op in bar Anerican in Middelburg. Swindle speelt covers van de Ramones, Buzzcocks en de Sex Pistols. La Lupa, winnaar van de Grote Prijs van Nederland in 1990, treedt op 26 december op in jongerencentrum Midgard in Middelburg. Het optreden begint om 22.00 uur en de entree is 10,00. KERSTFEEST - De kinderen van de zondagschool 'Kinde ren van Één Vader' vieren op 25 december het kerstfeest in de Nederlands hervormde kerk in Westkapelle. De aanvang is 19.00 uur. De kinderen voeren het kerstspel 'in onze dagen' op. DONDERDAG 23 DECEMBER 7.05 Nieuws en actualiteiten, met om 7.15 het weer in de provincie. 7.35 De dag van 7.40 Overzicht och tendbladen. 7.45 Agendatip en agen da. 7.50 Regionaal nieuwsoverzicht. 8.08-8.30 Radio Nieuws Centrale met landelijke en internationale actualitei ten. 8.35-9.00 Nieuws en Actualitei ten 8.45 Politieke consumententest, vragen aan politici over hun vakge bied. 12.05 Nieuws en actualiteiten, met om 12.15 het weer in de provin cie. 12.32 Regionaal nieuwsoverzicht. 12.35 Vragen staat vrij, luisteraars bellen rechtstreeks met deskundigen. 12.55-13.00 De Agenda. 13.08-13.30 Radio Nieuw Centrale met landelijke en internationale actualiteiten. 16.03 Een vak apart, programma over ge wone en ongewone beroepen met muziek op verzoek. 17.03 Nieuws en actualiteiten, met om 17.15 het weer in de provincie. 17.32 Regionaal nieuwsoverzicht. 17.35 Zegt u 't maar, luisteraars reageren op een actueel programma. 17.55-18.00 De Agenda. VRIJDAG 24 DECEMBER 7.05 Nieuws en actualiteiten, met om 7.15 het weer in de provincie. 7.35 De dag van 7.40 Overzicht och tendbladen. 7.45 Agendatip en agen da 7.50 Regionaal nieuwsoverzicht. 8.08-8.30 Radio Nieuws Centrale met landelijke in internationale atualitei- ten. 8.35-9.00 Nieuws en actualitei ten. 8.45 Straatrumoer, straatinter views over het nieuws van de afgelo pen week. 12.05 Nieuws en actuali teiten, met om 12.15 het weer in de provincie. 12.32 Regionaal nieuws overzicht. 12.35 Het Fort Zeelandia, programma over de Zeeuwse burger en zijn bestuur. 12.55-13.00 De Agenda. 13.08-13.30 Radio Nieuws Centrale met landelijke en internatio nale actualiteiten. 16.03 Uit, uitgaan stips voor het weekeinde. 17.05 Nieuws en actualiteiten, met om 17.15 het weer in de provincie. 17.32 Regionaal nieuwsoverzicht. 17.35-18.00 Zeeuws Diep, Zeeuwse opinieleiders bespreken de actuali teit. ZATERDAG 25 DECEMBER 10.00-11.00 uur: Kerstconcert, sa mengesteld uit opnames van het Ne derlands vocaal ensemble Capella Pratensis onder leiding van Rebecca Stewart en de Middelburgse organist Bram Beekman op het Batz-Witte GOES - Indoor Zeeland At letiek gaat voor de 17e keer van start op zaterdag 29 de cember. Van half tien 's mor gens tot half zeven 's avonds gaan in de Zeelandhallen te Goes ongeveer zevenhonderd atleten van start op diverse onderdelen. In de morgenuren strijdt de jeugd van 7 tot en met 13 jaar en na de middag A-, B- en C-junioren, senioren en vetera nen. De volgende atletiek on derdelen komen aan de orde: sprint, verspringen, hoogsprin gen, lange afstandlopen en ko gelstoten. De organisatie van het evenement heeft de com missie 'Indoor Zeeland Atle tiek' van de regio Zeeland van de KNAU. De commissie wordt gevormd door leden van diver se Zeeuwse atletiekverenigin gen. Hoofdsponsors van deze atletiekdag zijn installatiebe drijf Wolter Dros en Kole Transport. orgel van de Nederlands hervormde kerk van Kapelle. De opnamen van het vocaal ensemble werden ge maakt op donderdag 16 december 1993 in de Grote Kerk in Terneuzen. 12.00-18.00 uur: Gevarieerd kerst programma. ZONDAG 26 DECEMBER 10.00-11.00 'Die 's nog van voor d'n oorlog', Adrie van Oorschot ontmoet oude bekenden met kerstherinnerin gen. 11.00-13.00: 'De Schoone Waardin', Cultureel magazine in het teken van kerstfeest met ds. A.A. Spijkerboer uit Amsterdam. Lo van Driel bespreekt 'Een vriendschap in brieven' van Franz Kaf ka en MAx Brod. De Zeeuwse in den vreemde werd in Terneuzen geboren, maar woont nu in Frankrijk. Herman Goetheer draait kerstmuziek van Tsjaikovsky. MAANDAG 27 DECEMBER 7.05 Nieuws en actualiteiten, met om 7.15 het weer in de provincie en om 7.25 weekendoverzicht sport. 7.35 De dag van 7.40 Overzicht och tendbladen. 7.45 Agenda en agenda tip. 7.50 Regionaal nieuwsoverzicht 8.08-8.30 Radio Nieuws Centrale met landelijke en internationale activitei ten 8.45 De column 'Bob en Co'. 12.05 Nieuws en actualiteiten, met om 12.15 het weer in de provincie. 12.32 Regionaal nieuwsoverzicht. 12.34 Wegwies. 12.43 Reportage, vraaggesprek. 12.55-13.00 De Agen da. 13.08-13.30 Radion Nieuws Cen trale met landelijke en internationale actualiteiten.16.03-17.00 Sportme- neer, het diepere wezen van de sport. 17.05 Nieuws en actualiteiten, met om 17.15 het weer in de provincie. 17.32 Regionaal Nieuwsoverzicht. 17.35 De Zeeuwse Tijdmachine. Van daag: Zeeuwse klederdrachten. 17.55-18.00 De Agenda. DINSDAG 28 DECEMBER 7.05 Nieuws en actualiteiten, met om 7.15 het weer in de provincie. 7.35 De dag van 7.40 Overzicht och tendbladen. 7.45 Agenda en agenda tip. 7.50 Regionaal nieuwsoverzicht. 8.08-8.30 Radio Nieuws Centrale met landelijke en internationale actualitei ten. 8.35 Nieuws en Actualiteiten 8.45 Actualiteitenkwis. 12.05 Nieuws en actualiteiten, met om 12.15 het weer in de provincie. 12.32 Regionaal nieuwsoverzicht. 12.35 Gesprek van de week. 12.55-13.00 De Agenda. 13.08-13.30 Radio Nieuws centrale met landelijke en internationale acti- biteiten 16.03-17.00 Gefeliciteerd! Verzoekplaten en gelukwensen. 17.05 Nieuws en actualiteiten, met om 17.15 het weer in de provincie. 17.32 Regionaal nieuwsoverzicht. 17.35 Vogels, vissen en Piet Smeer poets, programma over natuur en milieu. 17.55-18.00 De Agenda. WOENSDAG 29 DECEMBER 7.05 Nieuws en actualiteiten, met om 7.15 het weer in de provincie. 7.35 De dag van 7.40 Overzicht och tendbladen. 7.45 Agenda en agenda tip. 7.50 Regionaal nieuwsoverzicht 8.08-8.30 Radio Nieuws Centrale met landelijke in internationale actualitei ten. 8.35 Nieuws en actualiteiten. 8.45 Gedane Zaken, over oud nieuws en hoe het afliep. 12.05 Nieuws en actualiteiten, met om 12.15 het weer in de provincie. 12.32 Regionaal nieuwsoverzicht. 12.35 Zeeuwse Streken, programma over typisch Zeeuwse zaken. 12.55 De Agenda: 13.08-13.30 Radio Nieuws Centrale met landelijke en internationale actu aliteiten 16.03 Het Kanaal door Zee land, over kunst en cultuur in de provincie. 17.05 Nieuws en actualitei ten, met om 17.15 het weer in de provincie. 17.32 Regionaal nieuws overzicht. 17.35 Eutebeute, program ma over verhalen in Zeeland. 17.55 De Agenda.

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1993 | | pagina 7