De spanning is er af voor De la Mar
Theaterdialoog voor twee heren
Indoor Zeeland Atletiek
in Goese Zeelandhallen
Berenfestival
Directeur theaterbureau Uit in Zeeland neemt na zestien jaar afscheid
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 22 DECEMBER 1993
307
Periodes
Rechtlijnig
Uitdaging
Solofestival
Abonnement
MIDDELBURG - Een jaar of zeven, acht had hij
zichzelf toegedacht in deze provincie. Het werden er
zestien. Zestien jaren van succes en tegenslagen, van
strijd en berusting, van lof en kritiek. Nu neemt hij
afscheid. Samen met het intergemeentelijk theater-
buro 'Uit nvZeeland' dat in z'n huidige vorm wordt
opgeheven. 'Een nieuwe situatie, een nieuwe man',
zegt Jan de la Mar, 'een mooi punt dus om te
stoppen'. Tijd voor z'n hobby's. Koken, reizen, schrij
ven, schilderen en natuurlijk theater. Want Jan de la
Mar is de man die 16 jaar lang het gezicht van het
Zeeuwse theaterbeleid bepaalde. Met veel warenken
nis en veel gevoel wist hij het aantal voorstellingen
en het aantal bezoekers met honderden procenten op
te voeren. En dat vaak dwars tegen ae heersende
opvattingen van vooral de Zeeuwse politiek in. 'Maar
we zijn er nog niet', zegt hij aan het eind van het
gesprek, alsof zijn vertrek niet aanstaande is. Een
verspreking die zijn betrokkenheid aantoont en ver
raadt dat hij diep in zijn hart de pijp eigenlijk nog
niet aan Maarten had willen geven.
In de annalen van 'Uit in Zee
land' van '78 tot '93 komt geen
jaar voor waarin het niet fi
nancieel hommeles was. En
vrijwel altijd was de politiek
erbij betrokken. Onwillige pro
vinciebestuurders, arrogante
wethouders, rechtzinnige poli
tici, onwetende gemeenteraden.
De vergelijking drong zich op:
Jan de la Mar nam het als een
Don Quichotte op tegen de
Zeeuwse politieke windmolens.
Tegen raadsleden die zeiden
dat er maar een kleine groep
burgers was die kunst met eèn
grote 'K' wilde, die zich zonder
cultuurvoorzieningen rijker
konden rekenen, die de plaat
selijke bevolking slechts ama
teurvoorstellingen gunde.
Maar De la Mar was geen Don
Quichotte die blindelings her
senschimmen najoeg. Hij was
een pragmaticus die wist wat
hij wilde. Hij was voorstander
van cultuurspreiding in Zee
land, wilde alle gemeenten la
ten profiteren van een vol
waardig theaterprogramma en
wilde zijn kennis en ervaring
daarin investeren. En werd
daarom in 1977 directeur van
de toenmalige Stichting Cul
tuurspreiding Zeeland. Z'n
grootste voordeel? Dat hij een
financieel-zakelijke achter
grond had met een grote liefde
voor het theater, een combina
tie die je in de theaterwereld
niet vaak tegenkwam.
Uit het noorden kwam hij. Van
Friesland naar Zeeland. Kende
de provincie niet eens. Op weg
naar het zuiden liet hij Zeeland
altijd rechts liggen. In Fries
land was hij zakelijk leider van
de Noorder Compagnie, het 'ta
bleau de la troupe' liet onder
anderen Rutger Hauer zien als
aankomend acteur. Ze speelden
in de drie noordelijke provin
cies, in de periferie van de
grote schouwburgen. Educatief
werk, proberen mensen toneel
bij te brengen, weinig publiek
soms, dus moeilijk om de ac
teurs te motiveren. Hij leerde
er werken vanuit het niets, hij
leerde er nieuwe dingen opzet
ten en ervoor te vechten.
Het was wat hij noemde z'n
derde periode. Z'n eerste perio
de was in Kampen. Daar deed
hij een hogere bankopleiding,
leerde er z'n vrouw kennen en
zijn kinderen werden er gebo
ren. Hij zat in de gemeente
raad, richtte een kunstkring op
en bovendien een theaterclub.
Het was de enige keer dat hij
zelf als amateur op de planken
stond. Met veel plezier en een
beetje weemoed kan hij aan die
tijd terugdenken.
De tweede periode begon in
Amsterdam, bij het Toneel- en
Televisiegezelschap Ensemble,
met de beroemde televisieavon
den op de donderdag. Na een
'putsch' werd de Stichting Zui
delijk Toneel opgericht waaruit
Globe weer voortkwam. Die
tijd was De la Mar administra
teur met een bankrekening in
Eindhoven terwijl in Amster
dam werd gespeeld en geoe
fend. Toen werd het Friesland
maar na zes jaar zat hij vast.
Hij moest wat anders. Zijn
vrouw wees hem op de adver
tentie. Cultuurspreiding in
Zeeland, dat leek hem wel wat.
Van noord naar zuid, je hebt
wel meer mensen die geen mid
denweg kennen. 'En', dacht hij,
'als ik het stijve noorden heb
gehad, kan ik het zuiden ook
wel aan.
Hij begon op een trieste dag,
dat weet hij nog goed. Het
regende en een grauwsluier
hing over het land. Jeetje,
dacht hij, zoveel water, naast
me, boven me. En de oude
directeur zat er nog, op z'n
oude plek. "Dat was wel gek",
zegt hij. "Die man was eigen
lijk afgezet als directeur, hij
was er niet geschikt voor, maar
hij zat nog achter zijn bureau.
Toen zei ik nog dat ik wel aan
de andere tafel zou gaan zitten,
die ook in het kantoor stond.
Dat werkte natuurlijk niet. Ik
moest voor hem een andere
baan zoeken binnen het be
drijf, maar die man was al
teveel beschadigd. Die redde
het niet."
De la Mar raakte gewend aan
Zeeland. "De Zeeuwen zijn
makkelijker dan de Friezen,
die zijn veel rechtlijniger. Hun
sloten en kanalen zijn recht en
dat zit ook in hun karakter.
Hier waren ze veel buigzamer.
In Friesland had ik oogkleppen
op want ik was alleen met
toneel bezig geweest. Hier was
het een verademing, ik kon
muziek doen en cabaret en
theater."
Hij dacht bij zichzelf, ik doe
dit een jaar of zeven, acht, dan
zoek ik weer een nieuwe uitda
ging. Het werden er zestien,
hoewel hij tussentijds wel eens
lonkte naar een andere baan,
zoals bij de schouwburg in Lei
den. Het kwam er niet van. Hoe
Jan de la Mar
lager de barometer daalde ten
tijde van tegenslagen, hoe meer
hij zijn best deed om de zon
weer te laten schijnen. Als
kersverse directeur van de
Stichting Cultuurspreiding
Zeeland trof hij een onbeheers
bare werksituatie aan. Stich
tingen, verenigingen, departe
menten en plaatselijke werk
groepen, alles liep door elkaar,
de organisatiestructuur was
onontwarbaar. En het trieste
was de grote onderprogramme
ring: slechts 14 voorstellingen
in Middelburg. De la Mar ging
de boel professionaliseren.
In 1982 besloot de provincie
dat de gemeenten maar eens op
eigen benen moesten gaan
staan en draaide de subsi
diekraan dicht van 1,3 miljoen
tot 3 ton per jaar, uit te keren
totdat Jan de la Mar met pen
sioen ging. "Dat werd een sub
sidiecrisis natuurlijk", vertelt
Jan. "Een soort Poolse Land
dagen. De SCZ werd recht
streeks in zijn bestaan be
dreigd, want de gemeenten wil
den helemaal niet méér geld op
tafel leggen. Die hadden al die
jaren hun verantwoordelijk
heid met wat geld afgekocht.
Nu ze het zelf moesten doen
viel de een na de ander af, niet
zelden omdat diverse gemeen
teraadsleden de cultuur niet
hoog in hun vaandel hadden
staan. Ze waren er domweg
niet bij betrokken en snapten
niet wat voor functie ons bu
reau had.
Onze voordelen zoals profes
sionele ervaring, belastingtech
nisch inzicht, contacten met
theatergroepen, de mogelijk
heid gezamenlijk goedkopere
toemee's te organiseren, wer
den miskend. De SCZ moest
verdwijnen."
Toen de media in de gaten
kregen wat er in Zeeland ge
beurde werd het landelijk
VLISSINGEN - Vorig jaar ver
baasden Han Römer en Titus
Tiel Groenestege de Neder
landse theaterwereld (en ook
het Middelburgse schouwburg
publiek) met hun schitterende
voorstelling „Ockhams Scheer
mes", een cabareteske dialoog
voor twee heren. In de razend
snelle dialogen over God, ge
luk, toeval, vrije wil, krioelen
de mieren en botsende elektro
nen ontstond langzaam het
beeld van twee mannen die
wanhopig ploeterend vat pro
beerden te krijgen op het leven
in het algemeen, en dat van
henzelf in het bijzonder. Mo
menten van ingetogen ontroe
ring, afgewisseld met uitbundi
ge hilariteit, gecombineerd met
schitterend naturel acteerwerk
gaven het publiek aan het eind
van de avond het terechte ge
voel iets heel bijzonders mee
gemaakt te hebben. Het was
duidelijk: deze voorstelling
smaakte naar meer. En er
kwam ook meer.
Hun tweede voorstelling, „De
Olifantsdracht", ging onlangs
in première en behandelt de
lotgevallen van een archeoloog,
een saaie, emotieloze man die
door zijn vrouw verlaten
wordt. Nauwelijks alleen,
krijgt hij bezoek van een man
die Olifant heet; hij is het re
sultaat van alle muizenissen
die zich in het verleden van de
archeoloog hebben afgespeeld.
Samen moesten ze daarin maar
eens gaan spitten, want wie
weet komt dan de kern van
's mans bestaan te voorschijn.
Net als in „Ockhams Scheer
mes" behandelen Römer en
Groenestege ook in „De Oli-
Han Römer (links) en Titus Tiel Groenestege in „De Olifants
dracht".
fantsdracht" weer 'loodzware'
thema's op een onwaarschijn
lijk luchtige manier. Met mini
maal vertoon en maximaal ef
fect spelen zij een spannend
spel tussen echt en schijn. Er
worden onzinverhalen verteld,
absurde sketches gespeeld en
er is weer veel te lachen, hoe
wel de voorstelling vaak ook
tot nadenken stemt. Het Alge
meen Dagblad recenseerde vo
rig seizoen: „Ockhams Scheer-
FOTO: BEN VAN DUIN
mes kietelt niet alleen de lach
lust en de intelligentie maar
snijdt ook nog eens door de
ziel". Een rake omschrijving
die onverminderd geldig is
voor „De Olifantsdracht".
Donderdag 23 december - Ar
senaaltheater Vlissingen - aan
vang 20.30 uur. Kaarten
18.50 gulden (JTK/CJP/Pas 65
15 gulden) zijn in voorverkoop
bij de VW Vlissingen, telefoon
(01184)12345.
nieuws. Het NRC repte van de
rechtzinnigheid van vele Zeeu
wen waardoor kunst iets fri
vools was wat niet bij de volks
aard paste. Onze nuchterheid
gaf ons een zekere argwaan
voor activiteiten waarvan het
rendement niet duidelijk was
en belangstelling voor kunst
was nooit een van de opval
lendste aspecten van de inwo
ners van deze provincie ge
weest. De Volkskrant deed er
een schepje bovenop en zag
Zeeland weer als witte vlek op
de theaterkaart. In veel Zeeuw
se gemeenten werd een culture
le noodtoestand als normaal
ervaren. Freek de Jonge en
Jules de Korte ontketenden ac
tie: Geen SCZ, dan ook geen
deltawerken. Alleen klei is niet
genoeg. Het resultaat was dat
alleen de grote gemeenten Mid
delburg, Vlissingen, Goes en
Zierikzee hun krachten bun
delden. Per 1 januari 1983 ont
stond de Stichting Theaterburo
'Uit in Zeeland', de afgeslankte
vorm van de SCZ.
De strijd om het geld bleef.
Begin '84 zette Jan de la Mar
het Solofestival op in Goes, een
uniek festival in Nederland.
Het werd zijn troetelkindje.
"Dat was een gouden formule",
zegt hij nu. "Erg leuk om te
doen. Amateurs en beroeps
door elkaar laten optreden
zonder ze te vermengen. Daar
kwam van alles, tot vuurspu-
wers toe. De amateurs streden
een week eerder om de prijzen
en die mochten de week erna
op het Solofestival optreden
tussen de grotere namen. Solo
acteurs op laten treden is na
tuurlijk het goedkoopst, ook
daarin was ik een pragmaticus.
Toch kostte het festival 40.000
gulden. Maar het publiek bleef
weg omdat er voor de rest ook
geen podiumbeleid was. Goes
was er nog niet rijp voor. Ik
had het kind bij de verkeerde
vrouw op de verkeerde plaats
verwekt. De gemeente zei toen,
laten we het geld maar in het
reguliere programma steken."
Een andere frustratie was het
feit dat 'Uit in Zeeland' huur
moest betalen aan de gemeente
Middelburg voor het gebruik
van het theater en de technici.
Daarmee was De la Mar al
2500 gulden per voorstelling
kwijt voordat hij iets had neer
gezet. Dat geld ging van het
gewone budget af.
Die frustratie duurde voort tot
nu. Z'n opvolger hoeft daar
over niet meer in de clinch: de
gemeente geeft de schouwburg
per 1 januari vrij. Hij had er
meermalen aanvaringen over
met onder andere toenmalig
cultuur-wethouder Schoenma
kers die zichzelf op de borst
klopte over het geweldige po
diumbeleid van de gemeente
Middelburg. Jan maakte hem
snel duidelijk dat een kleine
gemeente als Zierikzee in feite
drie keer zoveel per inwoner
aan cultuur spendeerde als de
provinciehoofdstad. Met ande
re woorden, Middelburg en
Schoenmakers moesten zich
schamen. Hij kan zich er nog
kwaad over maken. "Middel
burg pretendeerde een podium
beleid te hebben maar in feite
werkten ze ons tegen. Nergens
in het land moesten theaters
huur betalen aan de gemeente
behalve in Middelburg. Ik zei,
geef me de schouwburg vrij
zoals het elders is. Dan kan ik
tenminste een normaal pro
gramma neerzetten. Ze begre
pen het echt niet. Ik denk wel
eens, ik had ze beter moeten
informeren, ik had meer moe
ten lobbyen. Dat kan ik mezelf
nu wel aanrekenen dat ik dat
niet voldoende gedaan heb."
Om te schipperen met z'n bud
get contracteerde hij toneelge
zelschappen maar hield de
zaalhuur van de recette af. Dat
was ook een unicum in Neder
land maar zeker geen positief.
Hij stuurde gezelschappen
waar hij een goede relatie mee
had een rekening om in Mid
delburg te mogen spelen. Hij
kende als geen ander de andere
kant van de toonbank bij de
gezelschappen, wist hoe hij ze
moest bewerken en kreeg het
voor elkaar, ook al schaamde
hij zich vaak voor z'n werkwij
ze. Hij had een geluk: men
speelde graag in Zeeland. Zee
land had iets met vakantie,
daar kwamen ze op af. Men
deed water bij de wijn. Maar
lang kon dat natuurlijk niet
duren.
In 1989 forceerde hij een door
braak. Ging in één keer van 80
naar 110 voorstellingen per sei
zoen terwijl hij van tevoren
wist dat het geld er niet was.
Contracteerde theatergezel
schappen voor het jaar erop
met een ontsnappingsclausule,
voor het geval dat. Mocht het
misgaan dan kon hij ze afbel
len. Maar aan de gemeente
deed hij het voorkomen of er
geen ontkomen meer aan was.
Gevolg: een tekort van 110.000
gulden. Het stadhuis was in rep
en roer. De la Mar moest met
de billen bloot. Hij had grote
risico's genomen. Hij had door
de politiek naar huis gestuurd
kunnen worden. Maar hij had
wel laten zien dat er publiek
voor was. En dus werd z'n gang
naar Canossa z'n overwinning:
hij werd niet teruggefloten.
Twee jaar later kreeg hij er van
de gemeente zelfs 50.000 gul
den bij. Over die periode zegt
hij nog: "Ik ben niet snel met
complimenten maar ik vind dat
de cultuur-wethouder Douwes
het toen goed gedaan heeft. Die
toonde politiek inzicht, hij was
erbij betrokken en had ook
begrip voor mij. Dat was zeld
zaam."
In augustus '89 werd al bekend
dat het Theaterburo 'Uit in
Zeeland' per 1 januari '94 zou
worden opgeheven. De ge
meenten moesten het nu wer
kelijk zelf gaan doen. Niemand
reageerde. Zoals zo vaak
schoof de politiek het voor zich
uit of holde er achteraan. Mid
delburg was nu wel de eerste
die wat deed. De Stichting
Middelburgse Stadsschouw
burg en Concertzalen werd in
1991 opgericht. Jan de la Mar
werd ook daar directeur van en
kreeg dus twee petten op, even
wel met maar één salaris. Toch
werd het nog paniekvoetbal en
onzekerheid voor het andere
personeel. Hun contract met
Uit in Zeeland werd opgezegd
per 1 oktober van dit jaar,
maar de aanstelling bij de
nieuwe stichting volgde pas na
aandringen van henzelf enkele
weken later.
Vlissingen gaat wel apart,
maar samenwerking over de
programmering met Middel
burg is afgesproken. Verdere
onderhandelingen over een po
diumbeleid op Walcheren zijn
nog gaande. Zierikzee sluit
zich aan bij de nieuwe stich
ting in Middelburg. In Goes
weet men nog niet waar men
aan toe is.
Hij kan nog wel even doorgaan.
Over hoe kwaad De la Mar was
toen Terneuzen zich in '83 af
scheidde van het theaterburo
en z'n eigen weg ging, dat hij
dat als verraad beschouwde
maar later inzag dat ze het
goed gedaan hadden, dat dat
eigenlijk de ideale situatie was,
een eigen theater per gemeente,
dat Terneuzen het eerste thea-
FOTO: HARRY DE LANGE
ter in Zeeland was met een
eigen directeur, dat de samen
werking dan toch wel komt,
dat hij Terneuzen nog vaak als
voorbeeld heeft gebruikt. Over
de succesvolle theatertaxiproef
in '83 die nu nog steeds be
staat. Over de theaterstrippen
kaart in '85 toen de kaartjes
van niet uitverkochte voorstel
lingen voor de helft van de
prijs wegmochten en hoe dat
een storm van kritiek deed los
komen van de abonnementhou
ders. Over de kritiek in '92 op
dat abonnenmentensysteem en
de beschuldiging dat de beste
kaartjes bij de elite terecht
kwamen. Over dat De la Mar
zelf ook wel van dat abonne
mentensysteem afwilde maar
daar de tijd en de situatie in
Nederland niet rijp voor acht
te. Over de Culturele Business
Club die in '92 werd opgericht
en waar nog zoveel mogelijkhe
den in zitten. Enzovoort, enzo
voort.
't Mooiste vindt hij misschien
wel dat hij in al die jaren in
ieder geval heeft laten zien dat
er zelfs in Zeeland publiek was
en is voor het theater. Lande
lijk gezien draait het hier heel
goed. "Er is hier meer te doen
dan in Rotterdam-Zuid", zegt
Jan. "Het publiek heeft me ge
steund, het ging alleen maar
'crescendo'. Het aantal voor
stellingen en het aantal bezoe
kers is met honderden procen
ten gestegen. Dat heb ik wel
voor elkaar gekregen. Maar we
zijn er nog niet", laat hij zich
dan ontvallen, een verspreking
waar hij eigenlijk wel plezier
om heeft.
Nu mag hij gaan uitrusten. Al
hoewel, uitrusten. Hobby's ge
noeg: koken, reizen, schrijven,
schilderen. Hij heeft een kaart
gekregen waarmee hij alle
voorstellingen in Nederland
gratis mag bezoeken. Maar het
is geen moeten meer, de echte
spanning is er af. Hij zal het
missen.
GRIJPSKERKE - Imkerij Pop-
pendamme houdt op 28, 29 en
30 december het Zeeuwse Be
renfestival in de Imkerij aan de
Poppendamseweg 3.
Voor de echte berenliefhebbers
is er van alles te zien en te
koop. Er is een tentoonstelling
over beren in beroepen, een
voorstelling van poppentheater
Parabel en een minipanorama
'Walcheren een beremooi ei
land'. Op dinsdag komt de be
ren-poppendokter Gerda To
nen.
De toegang is gratis
«Kte» «t—
EXPOSITIES - Bij de kunstuitleen in het souterrain van de
bibliotheek in de Vlissingse Lange Zelke is van 13 januari tot
en met 10 april een installatie te zien van Ursula Troost. In
de expositieruimte van de VW Domburg is tot en met 8
januari een tentoonstelling te zien van recente schilderijen
van Martin Zwennis. Zwennis gebruikt zijn innerlijke bele
ving als belangrijkste inspiratiebron. Zijn schilderijen, veelal
in abstracte vormgeving, vallen op door hun snelheid en
kleurgebruik.
VRIJE SCHOOL - In het gebouw van de Vrije School
Zeeland aan de Arondeussstraat in Middelburg is vanavond,
22 december, een opvoering van de Oberuferer Paradijs- en
Kerstspelen, door leerkrachten en ouders van leerlingen van
deze school. Het paradijsspel begint om 20.00 uur, de
kerstspelen om 21.00 uur. De toegang is vrij.
TEKENINGEN - Bij galerie 't Zeepaardje aan de Vlas-
markt in Middelburg is een verzameling van tekeningen,
aquarellen, gouaches en pastels van Maurice en Sórika Góth.
KERST-INN - In 'De Ark' aan het Oranjeplein in Oost-
Souburg wordt op zondag 26 december vanaf 14.00 uur een
Kerst-Inn gehouden. Bezoekers kunnen tijdens de koffie-
met-iets-speciaals luisteren naar het optreden van de Russi
sche zanger Igor Preznjakov.
WINTEREXPOSOTE - In Galerie 'Het Gouden Briefke'
aan de St. Jansstraat in Middelburg exposeren tot 30 januari
Dan Meaux (Cherbourg, olieverf en monotypes), Tineke v.d.
Broek (Rotterdam, keramiek, drijfschalen, otters, kikkers op
vazen en schalen), Louis Goulmy (Heemstede, houten scha
len), Ludmila Kalmaeva (Amemuiden, ikonen).
WINTERMARKT - Op het parkeerterrein van De Parel in
Domburg vindt maandag 27 december een wintermarkt
plaats. Van 14.00 tot 21.00 uur is er van alles te koop en te
doen zoals Oudhollandse volksspelen, een springkussen en
een optreden van de brassband Apollo. De toegang tot de
wintermarkt is gratis.
GEVONDEN - Bij de politie in Middelburg werden de
volgende gevonden voorwerpen aangegeven: Rabopas, lees
bril, buitenbeugelband, twee zakjes kaas, dekbedovertrek,
herenhandschoenen, kinderwant, diverse horloges, jacks,
sjaal, portemonnee, kinderlaarsje, oorbel, gouden ring, zilve
ren broche, diverse sleutels, kabelslot, bruine pop, zwarte.tas
met inhoud, sporttas met inhoud, fietstas, handtas, tas met
pyjama en geld, herdershond, zwart/bruine hond, witte poes
met rood/grijze vlekken, zwarte poes en een doos met spullen
die in de winkel van Maxis gevonden zijn, zoals paraplu's,
handschoenen, tasjes, pasjes, brillen en babyflesjes.
OPTREDENS - De Walcherse punkrockformatie Swindle
treedt dinsdagavond 28 december om 21.00 uur op in bar
Anerican in Middelburg. Swindle speelt covers van de
Ramones, Buzzcocks en de Sex Pistols. La Lupa, winnaar van
de Grote Prijs van Nederland in 1990, treedt op 26 december
op in jongerencentrum Midgard in Middelburg. Het optreden
begint om 22.00 uur en de entree is 10,00.
KERSTFEEST - De kinderen van de zondagschool 'Kinde
ren van Één Vader' vieren op 25 december het kerstfeest in
de Nederlands hervormde kerk in Westkapelle. De aanvang is
19.00 uur. De kinderen voeren het kerstspel 'in onze dagen'
op.
DONDERDAG 23 DECEMBER
7.05 Nieuws en actualiteiten, met om
7.15 het weer in de provincie. 7.35
De dag van 7.40 Overzicht och
tendbladen. 7.45 Agendatip en agen
da. 7.50 Regionaal nieuwsoverzicht.
8.08-8.30 Radio Nieuws Centrale met
landelijke en internationale actualitei
ten. 8.35-9.00 Nieuws en Actualitei
ten 8.45 Politieke consumententest,
vragen aan politici over hun vakge
bied. 12.05 Nieuws en actualiteiten,
met om 12.15 het weer in de provin
cie. 12.32 Regionaal nieuwsoverzicht.
12.35 Vragen staat vrij, luisteraars
bellen rechtstreeks met deskundigen.
12.55-13.00 De Agenda. 13.08-13.30
Radio Nieuw Centrale met landelijke
en internationale actualiteiten. 16.03
Een vak apart, programma over ge
wone en ongewone beroepen met
muziek op verzoek. 17.03 Nieuws en
actualiteiten, met om 17.15 het weer
in de provincie. 17.32 Regionaal
nieuwsoverzicht. 17.35 Zegt u 't
maar, luisteraars reageren op een
actueel programma. 17.55-18.00 De
Agenda.
VRIJDAG 24 DECEMBER
7.05 Nieuws en actualiteiten, met om
7.15 het weer in de provincie. 7.35
De dag van 7.40 Overzicht och
tendbladen. 7.45 Agendatip en agen
da 7.50 Regionaal nieuwsoverzicht.
8.08-8.30 Radio Nieuws Centrale met
landelijke in internationale atualitei-
ten. 8.35-9.00 Nieuws en actualitei
ten. 8.45 Straatrumoer, straatinter
views over het nieuws van de afgelo
pen week. 12.05 Nieuws en actuali
teiten, met om 12.15 het weer in de
provincie. 12.32 Regionaal nieuws
overzicht. 12.35 Het Fort Zeelandia,
programma over de Zeeuwse burger
en zijn bestuur. 12.55-13.00 De
Agenda. 13.08-13.30 Radio Nieuws
Centrale met landelijke en internatio
nale actualiteiten. 16.03 Uit, uitgaan
stips voor het weekeinde. 17.05
Nieuws en actualiteiten, met om
17.15 het weer in de provincie. 17.32
Regionaal nieuwsoverzicht.
17.35-18.00 Zeeuws Diep, Zeeuwse
opinieleiders bespreken de actuali
teit.
ZATERDAG 25 DECEMBER
10.00-11.00 uur: Kerstconcert, sa
mengesteld uit opnames van het Ne
derlands vocaal ensemble Capella
Pratensis onder leiding van Rebecca
Stewart en de Middelburgse organist
Bram Beekman op het Batz-Witte
GOES - Indoor Zeeland At
letiek gaat voor de 17e keer
van start op zaterdag 29 de
cember. Van half tien 's mor
gens tot half zeven 's avonds
gaan in de Zeelandhallen te
Goes ongeveer zevenhonderd
atleten van start op diverse
onderdelen.
In de morgenuren strijdt de
jeugd van 7 tot en met 13 jaar
en na de middag A-, B- en
C-junioren, senioren en vetera
nen. De volgende atletiek on
derdelen komen aan de orde:
sprint, verspringen, hoogsprin
gen, lange afstandlopen en ko
gelstoten. De organisatie van
het evenement heeft de com
missie 'Indoor Zeeland Atle
tiek' van de regio Zeeland van
de KNAU. De commissie wordt
gevormd door leden van diver
se Zeeuwse atletiekverenigin
gen. Hoofdsponsors van deze
atletiekdag zijn installatiebe
drijf Wolter Dros en Kole
Transport.
orgel van de Nederlands hervormde
kerk van Kapelle. De opnamen van
het vocaal ensemble werden ge
maakt op donderdag 16 december
1993 in de Grote Kerk in Terneuzen.
12.00-18.00 uur: Gevarieerd kerst
programma.
ZONDAG 26 DECEMBER
10.00-11.00 'Die 's nog van voor d'n
oorlog', Adrie van Oorschot ontmoet
oude bekenden met kerstherinnerin
gen. 11.00-13.00: 'De Schoone
Waardin', Cultureel magazine in het
teken van kerstfeest met ds. A.A.
Spijkerboer uit Amsterdam. Lo van
Driel bespreekt 'Een vriendschap in
brieven' van Franz Kaf ka en MAx
Brod. De Zeeuwse in den vreemde
werd in Terneuzen geboren, maar
woont nu in Frankrijk. Herman
Goetheer draait kerstmuziek van
Tsjaikovsky.
MAANDAG 27 DECEMBER
7.05 Nieuws en actualiteiten, met om
7.15 het weer in de provincie en om
7.25 weekendoverzicht sport. 7.35
De dag van 7.40 Overzicht och
tendbladen. 7.45 Agenda en agenda
tip. 7.50 Regionaal nieuwsoverzicht
8.08-8.30 Radio Nieuws Centrale met
landelijke en internationale activitei
ten 8.45 De column 'Bob en Co'.
12.05 Nieuws en actualiteiten, met
om 12.15 het weer in de provincie.
12.32 Regionaal nieuwsoverzicht.
12.34 Wegwies. 12.43 Reportage,
vraaggesprek. 12.55-13.00 De Agen
da. 13.08-13.30 Radion Nieuws Cen
trale met landelijke en internationale
actualiteiten.16.03-17.00 Sportme-
neer, het diepere wezen van de sport.
17.05 Nieuws en actualiteiten, met
om 17.15 het weer in de provincie.
17.32 Regionaal Nieuwsoverzicht.
17.35 De Zeeuwse Tijdmachine. Van
daag: Zeeuwse klederdrachten.
17.55-18.00 De Agenda.
DINSDAG 28 DECEMBER
7.05 Nieuws en actualiteiten, met om
7.15 het weer in de provincie. 7.35
De dag van 7.40 Overzicht och
tendbladen. 7.45 Agenda en agenda
tip. 7.50 Regionaal nieuwsoverzicht.
8.08-8.30 Radio Nieuws Centrale met
landelijke en internationale actualitei
ten. 8.35 Nieuws en Actualiteiten 8.45
Actualiteitenkwis. 12.05 Nieuws en
actualiteiten, met om 12.15 het weer
in de provincie. 12.32 Regionaal
nieuwsoverzicht. 12.35 Gesprek van
de week. 12.55-13.00 De Agenda.
13.08-13.30 Radio Nieuws centrale
met landelijke en internationale acti-
biteiten 16.03-17.00 Gefeliciteerd!
Verzoekplaten en gelukwensen.
17.05 Nieuws en actualiteiten, met
om 17.15 het weer in de provincie.
17.32 Regionaal nieuwsoverzicht.
17.35 Vogels, vissen en Piet Smeer
poets, programma over natuur en
milieu. 17.55-18.00 De Agenda.
WOENSDAG 29 DECEMBER
7.05 Nieuws en actualiteiten, met om
7.15 het weer in de provincie. 7.35
De dag van 7.40 Overzicht och
tendbladen. 7.45 Agenda en agenda
tip. 7.50 Regionaal nieuwsoverzicht
8.08-8.30 Radio Nieuws Centrale met
landelijke in internationale actualitei
ten. 8.35 Nieuws en actualiteiten.
8.45 Gedane Zaken, over oud nieuws
en hoe het afliep. 12.05 Nieuws en
actualiteiten, met om 12.15 het weer
in de provincie. 12.32 Regionaal
nieuwsoverzicht. 12.35 Zeeuwse
Streken, programma over typisch
Zeeuwse zaken. 12.55 De Agenda:
13.08-13.30 Radio Nieuws Centrale
met landelijke en internationale actu
aliteiten 16.03 Het Kanaal door Zee
land, over kunst en cultuur in de
provincie. 17.05 Nieuws en actualitei
ten, met om 17.15 het weer in de
provincie. 17.32 Regionaal nieuws
overzicht. 17.35 Eutebeute, program
ma over verhalen in Zeeland. 17.55
De Agenda.