Nu het nog kan... Het boek 'ten doop' Het Zeeuwse kostuum door de eeuwen heen Waardebon j DE KOPEREN TUIN PRESENTEERT: 'HETZEEUWSE KOSTUUM DOOR DE EEUWEN HEEN' het complete overzicht van de Zeeuwse drachten 10 gulden korting De Koperen Tuin SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 8 DECEMBER 1993 307 Boerentrots Stikken Achterwerk Melkemmertje Eilanden Vanaf 11 december in de boekhandel: rijkelijk geïllustreerd, in groot formaat Het ideale kerstcadeau! De hele maand december op de gebonden editie I1 Bij inlevering van deze bon krijgt u „Het Zeeuws kostuum door de eeuwen heen" gebonden van 65.- voor 55.- paperback van 49.90 voor 45.- Getipt voor de kerst: de mooiste Zeeland-boeken Het Zeeuwse kostuum Vissers en vissersvrouwen van Arnemuiden Van gesloten bolwerk tot open stad Jan de Prentenknipper volkskunst langs 's-Heeren wegen De Ramp, een reconstructie Vissers verhalen over hun leven in de delta Goes, stad en plattelandsgemeenten in verleden tijd Afscheid van de Zeeuwse klederdrachten ZEELAND - Weinig streken ter wereld hebben zo'n variatie aan streekdrachten gekend als het kleine Zeeland. Toen in 1894 koningin Wilhelmina de provincie bezocht, poseerden voor haar zo'n dertig Zeeuwse vrouwen in verschillende dracht. Een aantal van hen had een historisch kostuum uit de kast gehaald, om te laten zien hoe het vroeger was. Bij elkaar telde Zeeland op dat moment maar liefst zo'n twintig levende drachten die zeer verschillend waren. Ze waren inmiddels over hun hoogtepunt heen. In sommige streken hadden mannen en vrouwen het kostuum afgelegd. Een ontwikkeling die zich ook elders zou gaan voordoen. Alleen al tussen 1945 en 1970 waagden zo'n 23.000 Zeeuwse vrouwen deze stap. Omdat de jeugd er niet aan dacht zich in klederdracht te steken, nadert nu het einde. Zeeland zonder dracht, het zal wennen zijn. Als de kostuums van het netvlies verdwijnen en familie-albums moeten worden opengeslagen om de herinne ring op te roepen. De laatste jaren spreekt de waardering voor de drachten uit het feit, dat verenigingen bij speciale gelegenheden het kostuum van de vorige generaties tonen. Hoelang zal het duren, voor ook die belangstelling is ver dwenen? Een vrouw in dracht kan te genwoordig 's zomers niet on gestoord winkelen. Toeristen grijpen meteen naar het foto toestel, anderen grappen 'Kijk, een Zeeuws meisje' of wijzen: 'Daar gaat er één!' Vroeger waren in Middelburg de Arne- muidse meisjes ook al gewilde foto-objecten. Ouderen herin neren zich nog, dat ze zich voor een paar centen lieten fotogra feren en om het hardst riepen: 'Monnie, meneer.' Deze manier van bedelen werd op een be paald moment zelfs verboden. In die tijd zag men in sommige deftige huishoudens de dienst bodes liever niet in boerenkle ding en in winkels werd een 'juffrouw' vaak eerder gehol pen dan een 'boerin'. Het kos tuum was een 'boerenstraf' ge worden. Maar de dracht was vooral 'boerentrots'. De rijkeren on derscheidden zich met goud en kant vart anderen, die het min der hadden. Walcherse boerin nen lieten zich fotograferen met aan elke vinger een ring. Het schiep aanzien, als een jong meisje kon zeggen: ,,'k oal m'n houd Ze was een gewilde huwelijkskandidaat. Maar voor een minder welge stelde met een groot gezin, was het een hele opgave de kinde ren in dracht te steken. Dan moest het koper worden ge poetst, tot het blonk als goud en houten kraaltjes werden rood geschilderd, om het op bloedkoraal te laten lijken. Niet alleen liet de rijkdom zich aan de dracht aflezen. Aan een muts bijvoorbeeld, zag ieder een in een oogopslag, waar de draagster vandaan kwam. De muts was oorspronkelijk een gevouwen doek, die het hoofd moest bedekken. Later ging men het duurdere kant gebrui ken en werd de muts met een metalen beugel, het oorijzer, op het'hoofd vastgeklemd. Shampoo was er nog niet. Om de muts niet vet te laten wor den, stopten de vrouwen het haar in een ondermutsje dat kon worden gewassen. Des noods werd er haar uitgetrok ken. In de burgermode ging men intussen mooie kapsel dragen en werd de muts met klem weggedaan. Maar in de meer godsvrezende streken mochten de vrouwen het hoofd niet blootgeven en iedere streek ontwikkelde z'n eigen karakteristieke muts. Zuid.beveland.se protestantse muts Walcherse vrouwen op de botermarkt in Middelburg tekening: Han van den Broeke volgens hem onder de gordel op geestelijken, daarboven op har lekijns. Hij troostte zich met de gedachten, dat ze wel konden lezen en schrijven. uiting van rouw. Als moeder jarenlang in de zware rouw bleef, wisten de kinderen op den duur ook niet meer hoe fleurig het kostuum van oor- Amemuiden, vissersstand en burgerstand Meisje met Thoolse sluier muts Op Zuid-Beveland liet de muts zien, tot welke kerkelijke ge zindte men hoorde. En ook de stand van de stikken verraad de, of een meisje katholiek was of protestant. De vierkanten stikken hadden toen allang geen functie meer. Oorspronke lijk waren het de uiteinden van het oorijzer, die op de wang drukten om de muts op z'n plaats te houden. Ze werden verder naar achteren gebogen. In Axel verplaatste men de uit einden van het oorijzer, de krullen, naar het voorhoofd. Op Walcheren werden aan de krullen modieuze bellen gehan gen, de strikken. Plaatselijk probeerde de jeugd elkaar de loef af te steken met nog mooier kraaltjeswerk, dure stof of een grotere muts. Men had er een eigen mode. Ook die van de stad drong op het plat teland door, maar met veel ver traging. Toen onder de burgerij een slanke taille en brede heupen in de mode kwamen, stopten ook de Zeeuwse meisjes een kussentje onder de rokken, om een goed gevuld achterwerk te laten zien. Dat werd een 'keu- tepari' genoemd, een verbaste ring van queue de Paris. Het Axelse kraaltjeswerk was ook afgekeken van het glitterwerk dat algemeen in de mode was. En de vrouwenhoeden op het platteland waren ooit moderne modesnufjes uit Parijs. De mo de werd wel overgenomen, maar niet onmiddellijk en ging dan een eigen leven leiden. Het is niet zo vreemd, dat men niet altijd bij de tijd was. De kniebroek werd door een enke le verstokte grijsaard nog ge dragen, toen die al meer dan 60 jaar uit de mode was. Wat wil je: een goede broek gooi je toch niet zomaar weg! Tiny Polder man herinnert zich, dat haar grootmoeder in 1992 tijdens haar 65-jarig huwelijksjubi leum nog dezelfde rokken droeg, als op haar trouwdag in 1927. Niet iedereen kon de Zeeuwse dracht waarderen. Het werd wel 'vreemde navolging' ge noemd of 'verstard'. Alsof de meisjes in Hulst en Arnemui- den, in Schuddebeurs en Axel niet ijdel waren. Ze hadden zo hun eigen ideeen over wat mooi. is. In de vorige eeuw schreef een Italiaan die Zeeland be zocht: 'De vrouwen droegen een hoed van stroo in de ge daante van een afgeknotte ke gel, enigszins gelijkend op een omgekeerd melkemmertje, waaraan brede blauwe linten fladderden.' De mannen met muntstukken als knopen, leken Binnen afzienbare tijd is de Zeeuwse dracht defini tief uit het straatbeeld verdwenen. Tiny Polderman, die in haar familie tot de eerste generatie hoort die het kostuum helemaal niet meer heeft gedragen, constateert: 'Mijn kinderen zullen het dan moeten doen met afbeeldingen in ons familie-al bum.' Ze besloot, op het moment dat het nog kon, te komen tot een inventarisatie van de Zeeuwse drach ten: hun oorsprong, ontstaan en ontwikkeling. Het resultaat is een lijvig boekwerk, onder de titel: 'Het Zeeuwse kostuum door de eeuwen heen'. Dat was de tijd van de bonte drachten. De Zeeuwse mannen en vrouwen droegen in die tijd zeer kleurrijke kleding. Onder invloed van de zware gods dienst, zou eind 19de eeuw veel van de kleur uit de kostuums verdwijnen en zwart gaan overheersen. Zwart was sober, maar ook een sprong was. Er was nog een praktische reden: de dracht werd daardoor minder kost baar om aan te schaffen. 'Het Zeeuwse kostuum door de eeuwen heen' begint met een speurtocht naar de oorsprong van de Zeeuwse drachten. Ne- halennia had al een bijzondere schoudermantel. Maar dat was in de Romeinse tijd en de hui dige drachten zouden pas veel later ontstaan. De oudste af beelding van een echte Zeeuw se, is een portret van een meisje uit Goes met een hoofddeksel en omslagdoek, door Durer ge tekend toen hij in in 1521 in. Zeeland op doorreis was. De Zeeuwse drachten hebben zich echter pas na 1800 ont wikkeld, uit de gangbare bur gerkleding. Door het isolement van de eilanden, werden de verschillen steeds groter. Dat was te zien aan de mutsen, maar ook aan andere onderde len. Zo zien we in het boek de groei van de steeds hoger ge schouderde doeken van de Axelse meisjes. Als het hoogtepunt wordt be leefd, is het einde nabij, con stateert Tiny Polderman. Toen de drachten hun hoogtijdagen beleefden, hadden onderdelen de meest onpraktische omvang gekregen. De elementen waren uitgegroeid tot maximale grootte en konden zich niet verder ontwikkelen. De Zuid- bevelandse muts is zo groot, dat ze bij harde wind wordt afgezet. En de Axelse 'vleugel mouwen' moesten inwendig met papier worden versterkt, om ze fatsoenlijk in vorm te houden. De ondergang van de drachten is bevorderd door de centrale verwarming; dikke kleding is niet meer zo nodig. De stoffen zijn ook steeds moeilijker te koop. Bovendien geldt het pronken met rijkdom of de monstreren dat je katholiek of protestant bent, ook niet meer als een goed gebruik. Maar de voornaamste oorzaak van het verdwijnen van de drachten is toch wel, dat het isolement van de dorpsgemeen schappen is doorbroken. De ramp en het deltaplan hebben deze ontwikkeling alleen maar versneld. .Er is een mensen stroom naar Zeeland op gang gekomen en veel gemakkelijker gaan jongeren buiten de pro vincie studeren en werken. Het is vooral de jeugd geweest die open stond voor ideeen van buitenaf en de oude normen gemakkelijk kon verwerpen. Na de Tweede Wereldoorlog was deze ontwikkeling niet meer te stuiten. 'Het Zeeuwse kostuum door de eeuwen heen' vertelt het ver haal van de drachten, over oor sprong, ontstaan en ontwikke ling. Tevens is er een inventari satie per gebied, waarbij ook de Zuidhollandse eilanden, Vlaanderen en West-Brabant worden bekeken. Uitgebreid gaat de schrijfster in op de kinder-, rouw- en gelegen heidsdracht. Tenslotte is er een uitgebreide, geïllustreerde woordenlijst. Van kadonder tot keutepari: het staat er allemaal in. In de tekst vinden we ook streekgebonden gezegdes in dialect, die net als de drachten zelf, binnenkort wel tot het verleden zullen behoren. Het Zeeuwse kostuum door de eeuwen heen, Tiny Polderman, gebonden 65,-, paperback 49,90, is een uitgave van boekhandel en uitgeverij De Koperen Tuin (01100-31072). Vanaf 11 december verkrijg baar in elke Zeeuwse boekhan del. V Rouwdracht van Nieuwland, vrouw met dubbele strikken Axelse man in rouw met De Zeeuwse klepbroek met zilveren broekstukken lamfer om de hoed teken,ng: Han van den Broeke 'Het Zeeuwse kostuum door de eeuwen heen' wordt vrijdag 10 december ten doop gehouden in de Schotse huizen aan de Kaai te Veere. De ontvangst is in stijl met koffie en een bolus(je). Uitgever Jan Bruijns en de schrijfster Tiny Polderman komen aan het woord en onder de titel 'Het koffertje van Minderhoud' presenteert juwelier Minderhoud uit Westkapelle enkele antieke Zeeuwse sieraden. Han van den Broeke voert enkele historische en hedendaagse Zeeuwse drachten ten tonele. Het eerste exemplaar van 'Het Zeeuwse kostuum door de eeuwen heen' wordt uitgereikt aan Han van den Broeke, secretaris van 'Het Walcherse costuum'. Daarna is er gele genheid om de expositie 'De prenten van Bing en Braet von Ueberfeldt, een overzicht van de kleurige Zeeuwse drachten omstreeks 1850' en de permanente klederdrachtopstelling van de Schotse Huizen 'De geschiedenis van het Walcherse costuum' te bezoeken. Voor de muzikale omlijsting zorgt de Zeeuwse zanger Peter Dieleman. (ADVERTENTIE) met daarbij betrokken de Zuidhollandse eilanden, West-Brabant en Vlaanderen door Tiny Polderman Deze bon kunt u inleveren in iedere boekhandel en is geldig t.m. 31 december 1993, maximaal één boek per bon. Uitgebreide informatie over het boek vindt u elders in deze krant De Koperen Tuin, Gasthuisstraat 12-14, 4461 JS Goes, 01100-31072 door de eeuwen heen Tiny Polderman geb. 65.- pbk 49.90 Willeke Tydings Nab geb. 49.50 historische stadsplattegronden van Goes Leen Moerland en Frank de Klerk geb. 49.50 Joke en Jan Peter Verhave geb. 59.90 Kees Slager geb. 65.- pbk 49.90 Paul de Schipper en Kees Slager geb. 49.90 A. Barth en F. de Klerk geb. 49.90 boekhandel en uitgeverij Gasthuisstraat 12-14 Goes 01100-31072

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1993 | | pagina 7