Seat Cordoba gaat de strijd aan
Opel Tigra gaat in productie
De ANWB geeft antwoord
UNIVERSELE AUTOBEDRIJVEN WALCHEREN
e
m
S
w
Regen, sneeuw, ijzel
Denk aan uw banden
Nieuwe Cordoba rolt in de nieuwe fabriek in Martorell van de band
Universele
Autobedrijven
Walcheren
Ford grootste producent
zestienkleppers in Europa
Q}
lEr
Veilig de winter in!
kkk
a-
AAGTEKERKE
AUTOBEDR.
DEKKER
Zuidweg 7
01188-3434
ra
MIDDELBURG
AUTOBEDR.
DELTA
Lambrechtstr. 17
01180-13029
M—
lïïiTOi
OOST-SOUBURG
AUTOBEDR.
KUZEE
J.l. Sandersestr. 70
01184-61498
w
VLISSINGEN
GARAGE
JOH. MURRE
Gerbrandystr. 4
01184-64644
ARNEMUIDEN
GARAGE
MEERMAN
Korenbloemln. 1
01182-2023
MIDDELBURG
GARAGE
VAN LIERE
Kanaalweg 10-12
01180-27680
OOST-SOUBURG
GARAGE
DE PREE Zn.
Oranjeplein 18
01184-61912
TM
VLISSINGEN
AUTOBEDR.
v. OORSCHOT
Dr. Stavermanstr. 37
01184-14607
ra
DOMBURG
AUTOBEDR.
KOPPEJAN
Domburgseweg 18
01188-1487
MIDDELBURG
AUTOBEDR.
SCHMITZ
Noordweg 355
01180-29742
0}
OOST-SOUBURG
AUTOBEDR.
WOUTERS
Julianastr. 26
01184-61844
VROUWENPOLDER
VEERSEDAM
AUTO B.V.
Vrouwenpolderseweg 75
01189-1524
DOMBURG
AUTOBEDR.
VAN ZWEEDEM
Schuitvlotstr. 11
01188-1370
MIDDELBURG
AUTOBEDR.
STATENLAAN
Statenlaan 244
01180-25663
I"
VLISSINGEN
GARAGE
ALEXANDER
Alex. Gogelweg 18
01184-65262
WESTKAPELLE
AUTOBEDR.
FAASSE Zn.
Jac Brasserstr. 2
01187-1292
ra
GRIJPSKERKE
GARAGE
WATTEL
Loodholseweg 2
01189-1456
ïfr
MIDDELBURG
AUTO
STURM B.V.
Noordweg 467
01180-12042
VLISSINGEN
AUTOBEDR.
C. HERMES
Gildeweg 11
01184-14346
WETSKAPELLE
AUTOBEDR.
J. KALAND
Zuidstraat 27
01187-1382
KOUDEKERKE
AUTOBEDR.
TOUW
Brouwerijstr. 7
01185-1265
MIDDELBURG
AUTOBEDR.
't ZAND
Koudekerkseweg 14
01180-14711
VLISSINGEN
AUTOBEDR.
HOFMAN
Hobeinstr./Gildeweg
01184-12610/10406
ZOUTELANDE
AUTOBEDR.
VOS
Ooststr. 9
01186-1363
Auto-ongelukken worden dikwijls veroor
zaakt door auto's met slechte banden.
Zeker in deze tijd van het jaar spelen uw
banden een belangrijke hoofdrol in de
verkeersveiligheid.
Zonder 't zelf te weten bent. u een gevaar
op de weg.
Voorkom een hoop narigheid en laat uw
banden z.s.m. kontroleren bij een van de
UAW-bed rijven.
Zij hebben prima banden voor redelijke
prijzen.
Informeer er eens naar.
if SCHELDEBODE
Laat uw auto tijdig
controleren bij de:
BOVAG leden met zekerheid!
Op de Ausstellung in Franfurt
.stond hij nog slechts als studiemo
del, maar het was de aanwezige
journalisten, en later het publiek,
wel duidelijk dat de Seat Cordoba
op deze wijze zou worden gepre
senteerd. En dat is er nu precies
aan de hand: de middenklasse
krijgt er, in het al zo felbevochten
segment, een concurrent bij in de
vorm van de Spaanse dochter van
Volkswagen.
De Seat Cordoba is de tweede
nieuweling die Senora Volkswa
gen dit jaar aan het kooplustige
publiek voorschotelt. Na de Ibiza,
eerder dit jaar, is nu dus de grote
re zus aan de beurt die het moet
gaan opnemen tegen erkende gro
ten als Volkswagen's eigen Golf,
Opel's Astra en Toyota's Corolla.
Valt de Ibiza in het segment van
de Volkswagen Polo, de Cordoba
doet het dus een maatje groter,
maar is weer niet zo dik als de
Toledo. Voorlopig is de Cordoba
slechts met een vierdeurs koets
werk te verkrijgen, iets dat voor
de verkopen in West-Europa
meestal niet echt best is, maar wie
weet komt er ook nog een drie-
deursversie. Daar schijnen (ook)
Nederlanders toch een voorkeur
voor te hebben.
Het is in elk geval een positief
punt dat de Seat Cordoba min of
meer een eigen lijnvoering heeft
weten te behouden, al lijkt de
wagen in de verte op de Volvo
440. De vierdeurs carrosserie
moet wel ruim voldoende plaats
bieden aan vijf passagiers met hun
bagage. Die kunnen dan per per
soon een half varken meenemen
want de inhoud van de koffer
ruimte bedraagt maar liefst 455
liter en dat is veel.
Die ruimte kan nog worden ver
groot door de achterbank (in on
gelijke delen) neer te klappen.
Het maximale volume wordt dan
op 762 liter gebracht.
Motoren
Voor de Cordoba worden maar
leifst zeven motoren en drie uit
rustingsniveaus aangeboden. De
kleinste motor komt pas net van
de tekentafel af. Een blok met
een inhoud van 1.4 liter die zestig
paardekrachten de weg op spuwt.
Lolliger wordt het natuurlijk met
de grotere motoren van respectie
velijk 1.6, 1.8 en 2.0 liter. Er is een
geblazen en een ongeblazen die
selmotor beschikbaar, beide met
een inhoud van 1.9 liter. De atleet
van het stelletje is de zestienklep
per (sedicivalvole zeggen de Itali
anen) met een inhoud van 1.8
liter. Deze lust overigens alleen
benzine. Hij sleurt daarmee hon
derddertig paarden uit hun bed.
De drie uitrustingsniveaus kennen
we eigenlijk al van Seat: CLX,
GLX en GT.
Uitrusting
Alle versies beschikken over
hoofdsteunen achterin, toerentel-
ler en een regelbare dashboard
verlichting al moeten ze me het
nut daarvan nog eens goed uitleg
gen. Een spoiler op de achterklep
en getint glas zijn tevens stan
daard gegevens op elke Cordoba.
1 In- en uitladen van bagage gaat gemakkelijk door de grote achterklep van de Opel Tigra.
Een redelijk opvallende koets voor de nieuwe Cordoba van Seat.
In september stond hij, als studie
model, in Frankfurt te pronken,
de Opel Tigra. het grappige cou-
peetje op basis van de nieuwe
Corsa. In de verte doet het wa
gentje denken aan Mazda's MX3.
Opel heeft bekend gemaakt dat
het de Tigra nu in productie gaat
nemen.
Officieel heette het dat Opel de
mening van het talrijke publiek
wilde peilen om te beoordelen of
de Tigra in productie genomen
zou worden, toen het concern uit
Rüsselsheim de wagen in Frank
furt neerzette. De mening van het
publiek was kennelijk voor Opel
aanleiding om de Tigra in produc
tie te nemen. Opel heeft bedacht
dat de auto bestemd is voor jon
geren, of diegenen die zich jong
van hart voelen, die wel met veel
plezier willen autorijden maar die
er niet teveel geld voor willen of
kunnen uitgeven. De Tigra stond
in Frankfurt eveneens als Road
ster te kijk. Of die versie, op
termijn, eveneens in productie
gaat is bij het ter perse gaan van
deze krant, nog niet bekend. Het
coupeetje zelf heeft een aardige
bagagecapaciteit voor een derge
lijk klein model. Onder de grote
achterruit, die als kofferdeksel
dienst doet, gaat eren ruimte schuil
van tweehonderdveertig liter. De
leuning van het achterbankje is
neerklapbaar waardoor ook ruim
te ontstaat voor het meenemen
van iets grotere zaken. Het interi
eur van de Tigra is sportief met
comfortabele stoelen die steun
moeten geven onder alle rij-om-
standigheden. Het was wel iets
origineler geweest van Opel als ze
het instrumentenpaneel nu eens
in een wat andere tint als donker
grijs hadden uitgevoerd.^
De Tigra ziet er grappig uit en zal
zeker een bepaalde kopersgroep
aanspreken. Of die hem ook zul
len (kunnen) kopen hangt natuur
lijk in sterke mate af van het
prijskaartje dat Opel aan de Tigra
wil gaan hangen. In Duitsland,
met zijn mildere autobelasting
wetgeving, liggen de kansen daar
voor, hoger dan in Nederland.
Het blijft overigens een onmis
kenbaar feit dat Opel een karak
teristiek wagentje op de markt
gaat zetten.
Waarschijnlijk komt de Tigra me
dio 1994 op de markt.
Welke cursus biedt de afdeling
Rijvaardigheid van de ANWB,
waarmee u uw vaardigheid in het
rijden met een caravan of aanhan
ger kunt verbeteren?
1. De Caravan-Manoeuvreer-in-
structie: een ochtendcursus. In de
ze cursus leert u om alle noodza
kelijke verrichtingen met uw cara
van of aanhanger uit te voeren.
Daartoe behoren: het achteruit
rijden in een rechte lijn en in
bochten, het keren van de combi
natie, het achteruit inparkeren in
een garage en het parkeren van
de aanhanger op moeilijk te berei
ken plaatsen, zonder deze te hoe
ven afkoppelen.
2. De Caravan-rij-instructie: een
middagcursus Deze cursus is be
doeld voor diegenen die welis
waar het langzaam manoeuvreren
met de aanhanger of caravan al
goed 'beheersen, maar die hun
rijvaardigheid op de weg (verder)
willen verbeteren. In deze cursus
ligt de nadruk op het vooruit
rijden met de caravan of aanhan
ger. Hoofdzakelijk wordt geoe
fend in het rijden met op versa-
chillende soorten wegen. Het
voornaamste doel van de cursus is
het verminderen van de kans op
een ongeval. Daarnaast leert u
ook om zuiniger, effectiever en
veiliger te rijden.
Onder leiding van een deskundig
instructeur wordt uw rijstijl met
de combinatie kritisch geanaly
seerd. Ingeslopen fouten worden
bewust gemaakt en hersteld. Van
deze beoordeling ontvangt u een
schriftelijk verslag. Tijdens de cur
sus wordt u intensief getraind in
de volgende belangrijke onderde
len: de juiste techniek van obser
veren en anticiperen; het verbete
ren van routines; voertuigbehan
deling en beheersing; uzelf bewust
worden van belkangrijkste techni
sche kenmerken van uw combina
tie; het aanpassen van uw snelheid
aan elke denkbare omstandigheid;
het kiezen van de juiste versnel
ling, afhankelijk van de lading, de
gesteldheid van de weg en de
actuele verkeerssituatie; het rij
den van bochten op de weg, reke
ning houdend met met de schaar-
hoek van de combinatie; het weg
rijden op een helling.
3. De Caravan Dagtraining: de
combinatie van 1 en 2. Voor die
genen die zich willen bekwamen
in het volledig beheersen van het
rijden met caravan of aanhanger.
kkk
Waar vind ik informatie over de
trekkracht van mijn auto?
De ANWB heeft de brochure
'Hellingspercentage' uit, waarmee
u kunt nagaan of een bepaalde
auto met caravan inclusief inzit
tenden en bagage, op hellingen
met verschillende steilheid vanuit
stilstand kan wegrijden. Het sa
menstellen van een goede auto-
caravancombinatie luistert nauw.
Van belang zijn ondermeer het
gewicht en de trekkracht van de
auto, maar ook het gewicht van de
caravan speelt een rol. Alle gege
vens die u bij het maken van een
keuze nodig heeft vindt u in deze
brochure.
Is mijn caravan automatisch mee-
verzekerd op mijn autoverzeke
ring?
De caravan is automatisch mee
verzekerd op de WA autoverze
kering. Ook als de auto WA Cas
co (all risk) is verzekerd dan is de
caravan alleen WA verzkerd. U
kunt de caravan all risk meeverze
keren op een zogenaamde Cara
vanverzekering, zodat deze ook
tijdens de stallingsperiode verze
kerd is tegen brand en diefstal.
Vraag de folder aan op het
ANWB kantoor.
kkk
Wat is de veiligste gewichtsverde
ling voor een auto-caravancombi-
natie?
Een combinatie rijdt in de regel
goed als het caravangewicht in
een juiste verhouding staat tot het
autogewicht. De ANWB hanteert
voor een veilige verdeling de
vuistregel dat het gewicht van de
lege caravan zo'n zeventig pro
cent van het lege autogewicht mag
zijn. Daarbij is op voorhand reke
ning gehouden met mogelijke on
gunstige omstandigheden tijdens
het rijden. Deze kunnen optreden
wanneer de combinatie wordt ge
passeerd door vrachtwagens bij
bij bruggen-, viaducten (kans op
windstoten) en bij afdalingen. De
(te zware) caravan mag dan niet
met de auto aan de haal gaan.
Een te laag autogewicht is sosm te
compenseren door de bagage uit
de caravan naar de auto over te
laden.
Toen Ford in 1992 begon met de
fabricage van zestienkleps moto
ren bevroedde men wellicht niet
dat de fabriek in een jaar zou
uitgroeien tot de grootste fabri
kant van dit soort motoren in
Europa.
Sinds de introductie van de Zetec
motor in onder meer de Mondeo
en sommige versies van de Escort
en Fiësta is de motor al in 660.000
auto's geschroefd. Zestienkleps
motoren kennen veel voordelen
boven krachtbronnen met maar
twee kleppen per cilinder. De
constructie maakt een compactere
en efficiëntere verbrandingsruim
te mogelijk waardoor een betere
'ademhaling' ontstaat. En wat dat
betreft onderscheiden motoren
zich niet van mensen, een betere
ademhaling zorgt uiteindelijk
voor betere prestaties.
De Ford motoren zijn echter niet
zozeer gebouwd met het oog op
prestaties, dan wel meer met het
oog op souplesse. De Zetec moto
ren, met inhouden die variëren
van 1.6 tot 2.0 liter, beschikken
over electronisch geregelde injec
tiesystemen, een verdelerloze ont
steking en geregelde drieweg ka
talysatoren.
Met ingang van 1994 zullen de
Zetec motoren in Mexico in pro
ductie worden genomen. Zij zul
len beschikbaar komen voor de
Amerikaanse versies van de Mon
deo die daar Ford Contour of
Mercury Mystique heten.