Seat Cordoba gaat de strijd aan Opel Tigra gaat in productie De ANWB geeft antwoord UNIVERSELE AUTOBEDRIJVEN WALCHEREN e m S w Regen, sneeuw, ijzel Denk aan uw banden Nieuwe Cordoba rolt in de nieuwe fabriek in Martorell van de band Universele Autobedrijven Walcheren Ford grootste producent zestienkleppers in Europa Q} lEr Veilig de winter in! kkk a- AAGTEKERKE AUTOBEDR. DEKKER Zuidweg 7 01188-3434 ra MIDDELBURG AUTOBEDR. DELTA Lambrechtstr. 17 01180-13029 M— lïïiTOi OOST-SOUBURG AUTOBEDR. KUZEE J.l. Sandersestr. 70 01184-61498 w VLISSINGEN GARAGE JOH. MURRE Gerbrandystr. 4 01184-64644 ARNEMUIDEN GARAGE MEERMAN Korenbloemln. 1 01182-2023 MIDDELBURG GARAGE VAN LIERE Kanaalweg 10-12 01180-27680 OOST-SOUBURG GARAGE DE PREE Zn. Oranjeplein 18 01184-61912 TM VLISSINGEN AUTOBEDR. v. OORSCHOT Dr. Stavermanstr. 37 01184-14607 ra DOMBURG AUTOBEDR. KOPPEJAN Domburgseweg 18 01188-1487 MIDDELBURG AUTOBEDR. SCHMITZ Noordweg 355 01180-29742 0} OOST-SOUBURG AUTOBEDR. WOUTERS Julianastr. 26 01184-61844 VROUWENPOLDER VEERSEDAM AUTO B.V. Vrouwenpolderseweg 75 01189-1524 DOMBURG AUTOBEDR. VAN ZWEEDEM Schuitvlotstr. 11 01188-1370 MIDDELBURG AUTOBEDR. STATENLAAN Statenlaan 244 01180-25663 I" VLISSINGEN GARAGE ALEXANDER Alex. Gogelweg 18 01184-65262 WESTKAPELLE AUTOBEDR. FAASSE Zn. Jac Brasserstr. 2 01187-1292 ra GRIJPSKERKE GARAGE WATTEL Loodholseweg 2 01189-1456 ïfr MIDDELBURG AUTO STURM B.V. Noordweg 467 01180-12042 VLISSINGEN AUTOBEDR. C. HERMES Gildeweg 11 01184-14346 WETSKAPELLE AUTOBEDR. J. KALAND Zuidstraat 27 01187-1382 KOUDEKERKE AUTOBEDR. TOUW Brouwerijstr. 7 01185-1265 MIDDELBURG AUTOBEDR. 't ZAND Koudekerkseweg 14 01180-14711 VLISSINGEN AUTOBEDR. HOFMAN Hobeinstr./Gildeweg 01184-12610/10406 ZOUTELANDE AUTOBEDR. VOS Ooststr. 9 01186-1363 Auto-ongelukken worden dikwijls veroor zaakt door auto's met slechte banden. Zeker in deze tijd van het jaar spelen uw banden een belangrijke hoofdrol in de verkeersveiligheid. Zonder 't zelf te weten bent. u een gevaar op de weg. Voorkom een hoop narigheid en laat uw banden z.s.m. kontroleren bij een van de UAW-bed rijven. Zij hebben prima banden voor redelijke prijzen. Informeer er eens naar. if SCHELDEBODE Laat uw auto tijdig controleren bij de: BOVAG leden met zekerheid! Op de Ausstellung in Franfurt .stond hij nog slechts als studiemo del, maar het was de aanwezige journalisten, en later het publiek, wel duidelijk dat de Seat Cordoba op deze wijze zou worden gepre senteerd. En dat is er nu precies aan de hand: de middenklasse krijgt er, in het al zo felbevochten segment, een concurrent bij in de vorm van de Spaanse dochter van Volkswagen. De Seat Cordoba is de tweede nieuweling die Senora Volkswa gen dit jaar aan het kooplustige publiek voorschotelt. Na de Ibiza, eerder dit jaar, is nu dus de grote re zus aan de beurt die het moet gaan opnemen tegen erkende gro ten als Volkswagen's eigen Golf, Opel's Astra en Toyota's Corolla. Valt de Ibiza in het segment van de Volkswagen Polo, de Cordoba doet het dus een maatje groter, maar is weer niet zo dik als de Toledo. Voorlopig is de Cordoba slechts met een vierdeurs koets werk te verkrijgen, iets dat voor de verkopen in West-Europa meestal niet echt best is, maar wie weet komt er ook nog een drie- deursversie. Daar schijnen (ook) Nederlanders toch een voorkeur voor te hebben. Het is in elk geval een positief punt dat de Seat Cordoba min of meer een eigen lijnvoering heeft weten te behouden, al lijkt de wagen in de verte op de Volvo 440. De vierdeurs carrosserie moet wel ruim voldoende plaats bieden aan vijf passagiers met hun bagage. Die kunnen dan per per soon een half varken meenemen want de inhoud van de koffer ruimte bedraagt maar liefst 455 liter en dat is veel. Die ruimte kan nog worden ver groot door de achterbank (in on gelijke delen) neer te klappen. Het maximale volume wordt dan op 762 liter gebracht. Motoren Voor de Cordoba worden maar leifst zeven motoren en drie uit rustingsniveaus aangeboden. De kleinste motor komt pas net van de tekentafel af. Een blok met een inhoud van 1.4 liter die zestig paardekrachten de weg op spuwt. Lolliger wordt het natuurlijk met de grotere motoren van respectie velijk 1.6, 1.8 en 2.0 liter. Er is een geblazen en een ongeblazen die selmotor beschikbaar, beide met een inhoud van 1.9 liter. De atleet van het stelletje is de zestienklep per (sedicivalvole zeggen de Itali anen) met een inhoud van 1.8 liter. Deze lust overigens alleen benzine. Hij sleurt daarmee hon derddertig paarden uit hun bed. De drie uitrustingsniveaus kennen we eigenlijk al van Seat: CLX, GLX en GT. Uitrusting Alle versies beschikken over hoofdsteunen achterin, toerentel- ler en een regelbare dashboard verlichting al moeten ze me het nut daarvan nog eens goed uitleg gen. Een spoiler op de achterklep en getint glas zijn tevens stan daard gegevens op elke Cordoba. 1 In- en uitladen van bagage gaat gemakkelijk door de grote achterklep van de Opel Tigra. Een redelijk opvallende koets voor de nieuwe Cordoba van Seat. In september stond hij, als studie model, in Frankfurt te pronken, de Opel Tigra. het grappige cou- peetje op basis van de nieuwe Corsa. In de verte doet het wa gentje denken aan Mazda's MX3. Opel heeft bekend gemaakt dat het de Tigra nu in productie gaat nemen. Officieel heette het dat Opel de mening van het talrijke publiek wilde peilen om te beoordelen of de Tigra in productie genomen zou worden, toen het concern uit Rüsselsheim de wagen in Frank furt neerzette. De mening van het publiek was kennelijk voor Opel aanleiding om de Tigra in produc tie te nemen. Opel heeft bedacht dat de auto bestemd is voor jon geren, of diegenen die zich jong van hart voelen, die wel met veel plezier willen autorijden maar die er niet teveel geld voor willen of kunnen uitgeven. De Tigra stond in Frankfurt eveneens als Road ster te kijk. Of die versie, op termijn, eveneens in productie gaat is bij het ter perse gaan van deze krant, nog niet bekend. Het coupeetje zelf heeft een aardige bagagecapaciteit voor een derge lijk klein model. Onder de grote achterruit, die als kofferdeksel dienst doet, gaat eren ruimte schuil van tweehonderdveertig liter. De leuning van het achterbankje is neerklapbaar waardoor ook ruim te ontstaat voor het meenemen van iets grotere zaken. Het interi eur van de Tigra is sportief met comfortabele stoelen die steun moeten geven onder alle rij-om- standigheden. Het was wel iets origineler geweest van Opel als ze het instrumentenpaneel nu eens in een wat andere tint als donker grijs hadden uitgevoerd.^ De Tigra ziet er grappig uit en zal zeker een bepaalde kopersgroep aanspreken. Of die hem ook zul len (kunnen) kopen hangt natuur lijk in sterke mate af van het prijskaartje dat Opel aan de Tigra wil gaan hangen. In Duitsland, met zijn mildere autobelasting wetgeving, liggen de kansen daar voor, hoger dan in Nederland. Het blijft overigens een onmis kenbaar feit dat Opel een karak teristiek wagentje op de markt gaat zetten. Waarschijnlijk komt de Tigra me dio 1994 op de markt. Welke cursus biedt de afdeling Rijvaardigheid van de ANWB, waarmee u uw vaardigheid in het rijden met een caravan of aanhan ger kunt verbeteren? 1. De Caravan-Manoeuvreer-in- structie: een ochtendcursus. In de ze cursus leert u om alle noodza kelijke verrichtingen met uw cara van of aanhanger uit te voeren. Daartoe behoren: het achteruit rijden in een rechte lijn en in bochten, het keren van de combi natie, het achteruit inparkeren in een garage en het parkeren van de aanhanger op moeilijk te berei ken plaatsen, zonder deze te hoe ven afkoppelen. 2. De Caravan-rij-instructie: een middagcursus Deze cursus is be doeld voor diegenen die welis waar het langzaam manoeuvreren met de aanhanger of caravan al goed 'beheersen, maar die hun rijvaardigheid op de weg (verder) willen verbeteren. In deze cursus ligt de nadruk op het vooruit rijden met de caravan of aanhan ger. Hoofdzakelijk wordt geoe fend in het rijden met op versa- chillende soorten wegen. Het voornaamste doel van de cursus is het verminderen van de kans op een ongeval. Daarnaast leert u ook om zuiniger, effectiever en veiliger te rijden. Onder leiding van een deskundig instructeur wordt uw rijstijl met de combinatie kritisch geanaly seerd. Ingeslopen fouten worden bewust gemaakt en hersteld. Van deze beoordeling ontvangt u een schriftelijk verslag. Tijdens de cur sus wordt u intensief getraind in de volgende belangrijke onderde len: de juiste techniek van obser veren en anticiperen; het verbete ren van routines; voertuigbehan deling en beheersing; uzelf bewust worden van belkangrijkste techni sche kenmerken van uw combina tie; het aanpassen van uw snelheid aan elke denkbare omstandigheid; het kiezen van de juiste versnel ling, afhankelijk van de lading, de gesteldheid van de weg en de actuele verkeerssituatie; het rij den van bochten op de weg, reke ning houdend met met de schaar- hoek van de combinatie; het weg rijden op een helling. 3. De Caravan Dagtraining: de combinatie van 1 en 2. Voor die genen die zich willen bekwamen in het volledig beheersen van het rijden met caravan of aanhanger. kkk Waar vind ik informatie over de trekkracht van mijn auto? De ANWB heeft de brochure 'Hellingspercentage' uit, waarmee u kunt nagaan of een bepaalde auto met caravan inclusief inzit tenden en bagage, op hellingen met verschillende steilheid vanuit stilstand kan wegrijden. Het sa menstellen van een goede auto- caravancombinatie luistert nauw. Van belang zijn ondermeer het gewicht en de trekkracht van de auto, maar ook het gewicht van de caravan speelt een rol. Alle gege vens die u bij het maken van een keuze nodig heeft vindt u in deze brochure. Is mijn caravan automatisch mee- verzekerd op mijn autoverzeke ring? De caravan is automatisch mee verzekerd op de WA autoverze kering. Ook als de auto WA Cas co (all risk) is verzekerd dan is de caravan alleen WA verzkerd. U kunt de caravan all risk meeverze keren op een zogenaamde Cara vanverzekering, zodat deze ook tijdens de stallingsperiode verze kerd is tegen brand en diefstal. Vraag de folder aan op het ANWB kantoor. kkk Wat is de veiligste gewichtsverde ling voor een auto-caravancombi- natie? Een combinatie rijdt in de regel goed als het caravangewicht in een juiste verhouding staat tot het autogewicht. De ANWB hanteert voor een veilige verdeling de vuistregel dat het gewicht van de lege caravan zo'n zeventig pro cent van het lege autogewicht mag zijn. Daarbij is op voorhand reke ning gehouden met mogelijke on gunstige omstandigheden tijdens het rijden. Deze kunnen optreden wanneer de combinatie wordt ge passeerd door vrachtwagens bij bij bruggen-, viaducten (kans op windstoten) en bij afdalingen. De (te zware) caravan mag dan niet met de auto aan de haal gaan. Een te laag autogewicht is sosm te compenseren door de bagage uit de caravan naar de auto over te laden. Toen Ford in 1992 begon met de fabricage van zestienkleps moto ren bevroedde men wellicht niet dat de fabriek in een jaar zou uitgroeien tot de grootste fabri kant van dit soort motoren in Europa. Sinds de introductie van de Zetec motor in onder meer de Mondeo en sommige versies van de Escort en Fiësta is de motor al in 660.000 auto's geschroefd. Zestienkleps motoren kennen veel voordelen boven krachtbronnen met maar twee kleppen per cilinder. De constructie maakt een compactere en efficiëntere verbrandingsruim te mogelijk waardoor een betere 'ademhaling' ontstaat. En wat dat betreft onderscheiden motoren zich niet van mensen, een betere ademhaling zorgt uiteindelijk voor betere prestaties. De Ford motoren zijn echter niet zozeer gebouwd met het oog op prestaties, dan wel meer met het oog op souplesse. De Zetec moto ren, met inhouden die variëren van 1.6 tot 2.0 liter, beschikken over electronisch geregelde injec tiesystemen, een verdelerloze ont steking en geregelde drieweg ka talysatoren. Met ingang van 1994 zullen de Zetec motoren in Mexico in pro ductie worden genomen. Zij zul len beschikbaar komen voor de Amerikaanse versies van de Mon deo die daar Ford Contour of Mercury Mystique heten.

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1993 | | pagina 11