i
Successtory VW Golf verzekerd door uitbreidingen
Meer veiligheid in
Fiat Tipo en Tempra
UNIVERSELE AUTOBEDRIJVEN WALCHEREN
U
ia
{0}
03-
met de Universele
Bovag-bedrijven
Lexus nu sportief en gedistingeerd
Universele
Autobedrijven
Walcheren
Onlangs verscheen de Golf
Cabrio en binnenkort is er
de Golf Stationwagon
O-
Q>
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 24 NOVEMBER 1993
Veilig de winter in!i|
AAGTEKERKE
AUTOBEDR.
DEKKER
Zuidweg 7
01188-3434
MIDDELBURG
AUTOBEDR.
DELTA
Lambrechtstr. 17
01180-13029
ff
OOST-SOUBURG
AUTOBEDR.
KUZEE
J.l. Sandersestr. 70
01184-61498
VLISSINGEN
GARAGE
JOH. MURRE
Gerbrandystr. 4
01184-64644
ARNEMUIDEN
GARAGE
MEERMAN
Korenbloemln. 1
01182-2023
MIDDELBURG
GARAGE
VAN LIERE
Kanaalweg 10-12
01180-27680
OOST-SOUBURG
GARAGE
DE PREE Zn.
Oranjeplein 18
01184-61912
VLISSINGEN
AUTOBEDR.
v. OORSCHOT
Dr. Stavermanstr. 37
01184-14607
Ji
DOMBURG
AUTOBEDR.
KOPPEJAN
Domburgseweg 18
01188-1487
MIDDELBURG
AUTOBEDR.
SCHMITZ
Noordweg 355
01180-29742
OOST-SOUBURG
AUTOBEDR.
WOUTERS
Julianastr. 26
01184-61844
VROUWENPOLDER
VEERSEDAM
AUTO B.V.
Vrouwenpolderseweg 75
01189-1524
DOMBURG
AUTOBEDR.
VAN ZWEEDEN
Schuitvlotstr. 11
01188-1370
■fit
MIDDELBURG
AUTOBEDR.
STATENLAAN
Statenlaan 244
01180-25663
VLISSINGEN
GARAGE
ALEXANDER
Alex. Gogelweg 18
01184-65262
WESTKAPELLE
AUTOBEDR.
FAASSE Zn.
Jac Brasserstr. 2
01187-1292 v
GRIJPSKERKE
GARAGE
WATTEL
Loodholseweg 2
01189-1456
MIDDELBURG
AUTO
STURM B.V.
Noordweg 467
01180-12042
VLISSINGEN
AUTOBEDR.
C. HERMES
Gildeweg 11
01184-14346
WETSKAPELLE
AUTOBEDR.
J. KALAND
Zuidstraat 27
01187-1382
VLISSINGEN
AUTOBEDR.
HOFMAN
Hobeinstr./Gildeweg
01184-12610/10406
ZOUTELANDE
AUTOBEDR.
VOS
Ooststr. 9
01186-1363
ledereen heeft inmiddels zijn winterjas
weer aan, maar hoe zit 't met uw auto
Slechte banden zijn levensgevaarlijk, ze
ker in de winter. Ook de accu heeft 't in
de winter zwaar te verduren. Diverse
vloeistoffen m uw auto zijn aan vorst on
derhevig en moeten snel vervangen wor
den door speciale wintervloeistoffen. U
kunt veel van deze problemen voorko
men als u tijdig uw auto laat controleren.
Informeer er eens naar bij de -
Universele Autobedrijven Walcheren
30S
I
E SCHELDEBODE
Laat uw auto tijdig
controleren bij de:
BOVAG leden met zekerheid!
De successtory van de nieuwe VW Golf wordt verzekerd en
doorgezet door de nieuwe uitbreidingen. Onlangs is de nieuwe
Cabriolet op basis van deze derde generatie Golf op de markt
gekomen. Tegen het eind van het jaar wordt de nieuwe Station
wagon van de Golf in de showroom van de Nederlandse VW
dealers verwacht, de echte levereing zal begin van 1994 zijn.
De najaar 1991 geïntroduceerde
VW Golf derde generatie is echt
weer een succes en zal met de
eerste en tweede generatie de
legendarische Kever in verkoop-
en produktie aantallen achterna
gaan. Er zijn twintig miljoen Ke
vers gebouwd, de Golf komt nu
op ruim dertien miljoen stuks.
Het jaar 1993 is een slecht auto
jaar in de hele wereld. In Neder
land verkocht VW tot en met
september een 4300 auto's min
der dan in dezelfde periode vorig
jaar. De Golf blijft echter koplo
per met bijna 13.000 verkopen
tot en met september. Samen
met de Vento, het sedanmodel
van de Golf, komt het aantal op
bijna 18.000 stuks, wat weer
haast gelijk is aan dezelfde perio
de in 1992, namelijk 19.000
exemplaren van beide.
De Golf in hatchback, stationcar
en cabriolet kent naast de sedan
Vento nog de Corrado, de
coupé-sportuitvoering van de
modellijn.
De Golf is momenteel ook in een
aantal fraaie aktiemodellen (Or
lando en Atlanta) verkrijgbaar.
Normaliter onderscheiden we in
uitvoeringen een CL (de stan
daard Golf), een GL, een GT en
een GTD en GTI. De VW Golf
2.8i-V6 wordt Golf VR6 ge
noemd. In motoren zien we de
1.4i (60 PK), 1.6i (75 PK), 1.8i
(met diverse vermogens 75 en 90
PK), 2.0i (115 PK) en 2.8i-V6 (174
PK), en de 1,9D (64 PK) en 1.9TD
(75 PK). De Golf start met de 1.4i
CL 5-bak 3-deurs voor 31.290
gulden. De grote concurrenten
zijn de Opel Astra en de Ford
Esoort.
De nieuwe VW Golf heeft prima
rij-eigenschappen en dat terwijl
hij weinig onderstelwijzigingen
kent ten opzichte van de oude
Golf die ruim acht jaar meeging.
Het was ook niet nodig, want het
De Volkswagen Golf
onderstel is vertrouwd, wielbasis
248 cm, voor onafhankelijke wie
lophanging McPherson, achter
semi-onafhankelijk met onderling
Door de komst van de nieuwe Lexus GS300 kent dit topmerk van Toyota nu een sportief en een
gedistingeerd programma. De nieuwe 300 mag als het sportieve en moderne model gezien
worden, de al bestaande 400 als het statige gedistingeerde model.
De LS400 is reeds in 1988
geïntroduceerd (in 1990 in Eu
ropa), maar hij is in de loop der
tijd wel aangepast aan de eisen
des tijds. De nieuwe GS300 is
dit voorjaar eerst in Amerika en
nu in het najaar in Europa geïn
troduceerd. Beiden zijn top
klasse sedans, de GS300 heeft
een 6 cilinder 3.0i liter motor,
de LS400 een 8 cilinder 4.0i
liter motor.
Zoals al vermeld, hoort Lexus
thuis bij Toyota. Het is Toyota
zelf niet erg gelukt om met
modellen zoals de Crown in de
topklasse van Europa door te
dringen. Met een heel eigen
naam en eigen stijl gaat dat
beter, de Lexus is al een graag
geziene gast op de wegen.
Toch is het geen volume (grote
aantallen) merk, de prijs is daar
ook naar, de Lexus GS300 kost
rond de 130 mille, de LS400
rond de 160 duizend gulden.
Ze zijn wel zeer compleet, maar
met wat extraatjes zoals lede
ren bekleding, stoelverwarming,
schuifkantel- dak, luchtvering/
niveauregeling en traction con
trol komt er nog wel een 20
mille bij. De GS300 is duidelijk
moderner, vooral aerodynami-
scher dan de LS400 en hij toont
niet alleen, maar rijdt ook spor
tiever. Hij heeft een 3.0i liter
V6-24V motor met 156 kW/212
PK en 275 Nm. De LS400 is
meer de statige limousine met
de zeer soepele 4.0i V8-32V
motor. Het ontbreekt berijder
en passagiers natuurlijk aan
niets in deze topklasse auto's,
rijden is puur plezier.
verbonden draagarmen (verge
lijkbaar met de nieuwe Astra).
Veranderd is wel de spoorbreed
te en uiterlijk met name de
stroomlijn, wat toch weer scheelt
in de rij-eigenschappen. De weg-
ligging is prima, de Golf blijft
goed in de koers op zowel de
rechte weg als in bochten, al is
hij in het laatste niet echt spor
tief. Er is nauwelijks last van
zijwind en/of wegoneffenheden.
De besturing is redelijk licht, iets
indirect maar wel precies, in de
bochten is de Golf duidelijk on-
derstuurd en helt flink over. De
transmissie werkt naar behoren,
de schakeling is soepel, de kop
peling werkt goed, maar grijpt
wat bruusk aan. Een 5-bak is
standaard. De remmen zijn rede
lijk, de remweg is echter bij 100
km/u 51 meter en dat valt tegen.
De wagen is door veiligheids
voorzieningen wat zwaarder ge
worden, men zou de remmen
daarbij aan moeten passen.
De motoren zijn vernieuwd maar
tot op heden nog niet meerklep-
pig. De prestaties zijn normaal
*De Fiat Tipo I6v.
De Fiat Tipo en Tempra hebben voor modeljaar 1994 meer
veiligheid gekregen. Tevens zijn er wat kleine moderniseringen
en detailwijzigingen doorgevoerd.
wat de gewone benzine- en die
selversies betreft, de GTi maar
vooral de VR6 is duidelijk spor
tiever. Het verbruik valt mee, al
zien we nergens, dus ook bij de
concurrentie in deze kla'sse niet
een gemiddeld verbruik boven
de 1:14. De diesels zijn wel lek
ker zuinig met gemiddeld 1:16.
Er is wel een speciale VW Golf
Eco verkrijgbaar, een TDi met
speciale aandrijftechniek, een
halfautomaat met stop-start me
chanisme e.d. Het gemiddeld
verbruik is dan 1:20.
De Golf is redelijk comfortabel,
de vering is voldoende soepel,
waardoor de auto bij bochten en
stuurcorrecties zelfs meer dan
wenselijk overhelt. De stoelen en
bank zitten goed. Ook de ruimte
is voor een dergelijke auto overal
toereikend, achterin gaat het pri
ma, goede been- en hoofdruim
te, terwijl ook de kofferbak voor
een hatchback voldoende ruimte
biedt. De tildrempel is aanzienlijk
verlaagd. Het interieur is netjes
verzorgd, degelijk, maar zakelijk
en voor de prijs wat sober.
De Tipo is origineel in 1988 geïn
troduceerd, de Tempra in 1990.
Fiat is groot in kleine auto's. In
de midden- of grotere klasse
ging het nooit zo best. Maar daar
is verandering in gekomen. Fiat
is daar grondig begonnen met
kwaliteitsverbetering, vervolgens
met verbetering van de techniek
waardoor bijvoorbeeld alle Fiats
schone geavanceerde injectie
motoren kregen en tot slot, ver
betering najaar 1993, de veilig
heid.
Fiat heeft de carrosserie onder
handen genomen, meer stijfheid,
kreukelzones, verstevigingsbal-
ken e.d. maar ook zaken zoals
Gordelspanners, Airbag, ABS
enz. zijn leverbaar.
Tevens zijn bij de laatste wijzi
ging cosmetische verbeteringen
toegepast. Bij de Tipo en Tempra
is dat vooral te zien aan de
vernieuwde voor- en achterzijde
en aan het interieur. En uiteinde
lijk is dan in 1993 ook de 3-deurs
Tipo aan de collectie toege
voegd. Een Coupé/Spider volgt
in 1994. De Tipo en Tempra zijn
de populaire middenklassers van
Fiat. Zij zijn op eenzelfde leest
geschoeid, maar het moderne
onderstel is ook naar de andere
'Fiat-Groep broertjes' gegaan zo
als de Alfa 155 en de Lancia
Delta en Dedra. De Tipo is de 3-
of 5-deurs hatchback, de Tem
pra de 4-deurs sedan of 5-deurs
stationwagon.
In motoren is er de keus uit een
1.4i (sinds 1993 ook in de Tem
pra), een 1.6i, 1.8i, 2.0i, 2.0i-16V,
1.7D, 1.9D en 1.9TD. De Tipo en
Tempra hebben goede rij-eigen
schappen, prima prestaties bij
een redelijk verbruik en bieden
volop ruimte en comfort. De prij
zen zijn sterk concurerend, de
Tipo start met de 1.4 Sie bij
26.950 gulden, de Tempra met
de 1.4 Lie bij 29.750 gulden.
f a
-m-
FFS!