i Successtory VW Golf verzekerd door uitbreidingen Meer veiligheid in Fiat Tipo en Tempra UNIVERSELE AUTOBEDRIJVEN WALCHEREN U ia {0} 03- met de Universele Bovag-bedrijven Lexus nu sportief en gedistingeerd Universele Autobedrijven Walcheren Onlangs verscheen de Golf Cabrio en binnenkort is er de Golf Stationwagon O- Q> SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 24 NOVEMBER 1993 Veilig de winter in!i| AAGTEKERKE AUTOBEDR. DEKKER Zuidweg 7 01188-3434 MIDDELBURG AUTOBEDR. DELTA Lambrechtstr. 17 01180-13029 ff OOST-SOUBURG AUTOBEDR. KUZEE J.l. Sandersestr. 70 01184-61498 VLISSINGEN GARAGE JOH. MURRE Gerbrandystr. 4 01184-64644 ARNEMUIDEN GARAGE MEERMAN Korenbloemln. 1 01182-2023 MIDDELBURG GARAGE VAN LIERE Kanaalweg 10-12 01180-27680 OOST-SOUBURG GARAGE DE PREE Zn. Oranjeplein 18 01184-61912 VLISSINGEN AUTOBEDR. v. OORSCHOT Dr. Stavermanstr. 37 01184-14607 Ji DOMBURG AUTOBEDR. KOPPEJAN Domburgseweg 18 01188-1487 MIDDELBURG AUTOBEDR. SCHMITZ Noordweg 355 01180-29742 OOST-SOUBURG AUTOBEDR. WOUTERS Julianastr. 26 01184-61844 VROUWENPOLDER VEERSEDAM AUTO B.V. Vrouwenpolderseweg 75 01189-1524 DOMBURG AUTOBEDR. VAN ZWEEDEN Schuitvlotstr. 11 01188-1370 ■fit MIDDELBURG AUTOBEDR. STATENLAAN Statenlaan 244 01180-25663 VLISSINGEN GARAGE ALEXANDER Alex. Gogelweg 18 01184-65262 WESTKAPELLE AUTOBEDR. FAASSE Zn. Jac Brasserstr. 2 01187-1292 v GRIJPSKERKE GARAGE WATTEL Loodholseweg 2 01189-1456 MIDDELBURG AUTO STURM B.V. Noordweg 467 01180-12042 VLISSINGEN AUTOBEDR. C. HERMES Gildeweg 11 01184-14346 WETSKAPELLE AUTOBEDR. J. KALAND Zuidstraat 27 01187-1382 VLISSINGEN AUTOBEDR. HOFMAN Hobeinstr./Gildeweg 01184-12610/10406 ZOUTELANDE AUTOBEDR. VOS Ooststr. 9 01186-1363 ledereen heeft inmiddels zijn winterjas weer aan, maar hoe zit 't met uw auto Slechte banden zijn levensgevaarlijk, ze ker in de winter. Ook de accu heeft 't in de winter zwaar te verduren. Diverse vloeistoffen m uw auto zijn aan vorst on derhevig en moeten snel vervangen wor den door speciale wintervloeistoffen. U kunt veel van deze problemen voorko men als u tijdig uw auto laat controleren. Informeer er eens naar bij de - Universele Autobedrijven Walcheren 30S I E SCHELDEBODE Laat uw auto tijdig controleren bij de: BOVAG leden met zekerheid! De successtory van de nieuwe VW Golf wordt verzekerd en doorgezet door de nieuwe uitbreidingen. Onlangs is de nieuwe Cabriolet op basis van deze derde generatie Golf op de markt gekomen. Tegen het eind van het jaar wordt de nieuwe Station wagon van de Golf in de showroom van de Nederlandse VW dealers verwacht, de echte levereing zal begin van 1994 zijn. De najaar 1991 geïntroduceerde VW Golf derde generatie is echt weer een succes en zal met de eerste en tweede generatie de legendarische Kever in verkoop- en produktie aantallen achterna gaan. Er zijn twintig miljoen Ke vers gebouwd, de Golf komt nu op ruim dertien miljoen stuks. Het jaar 1993 is een slecht auto jaar in de hele wereld. In Neder land verkocht VW tot en met september een 4300 auto's min der dan in dezelfde periode vorig jaar. De Golf blijft echter koplo per met bijna 13.000 verkopen tot en met september. Samen met de Vento, het sedanmodel van de Golf, komt het aantal op bijna 18.000 stuks, wat weer haast gelijk is aan dezelfde perio de in 1992, namelijk 19.000 exemplaren van beide. De Golf in hatchback, stationcar en cabriolet kent naast de sedan Vento nog de Corrado, de coupé-sportuitvoering van de modellijn. De Golf is momenteel ook in een aantal fraaie aktiemodellen (Or lando en Atlanta) verkrijgbaar. Normaliter onderscheiden we in uitvoeringen een CL (de stan daard Golf), een GL, een GT en een GTD en GTI. De VW Golf 2.8i-V6 wordt Golf VR6 ge noemd. In motoren zien we de 1.4i (60 PK), 1.6i (75 PK), 1.8i (met diverse vermogens 75 en 90 PK), 2.0i (115 PK) en 2.8i-V6 (174 PK), en de 1,9D (64 PK) en 1.9TD (75 PK). De Golf start met de 1.4i CL 5-bak 3-deurs voor 31.290 gulden. De grote concurrenten zijn de Opel Astra en de Ford Esoort. De nieuwe VW Golf heeft prima rij-eigenschappen en dat terwijl hij weinig onderstelwijzigingen kent ten opzichte van de oude Golf die ruim acht jaar meeging. Het was ook niet nodig, want het De Volkswagen Golf onderstel is vertrouwd, wielbasis 248 cm, voor onafhankelijke wie lophanging McPherson, achter semi-onafhankelijk met onderling Door de komst van de nieuwe Lexus GS300 kent dit topmerk van Toyota nu een sportief en een gedistingeerd programma. De nieuwe 300 mag als het sportieve en moderne model gezien worden, de al bestaande 400 als het statige gedistingeerde model. De LS400 is reeds in 1988 geïntroduceerd (in 1990 in Eu ropa), maar hij is in de loop der tijd wel aangepast aan de eisen des tijds. De nieuwe GS300 is dit voorjaar eerst in Amerika en nu in het najaar in Europa geïn troduceerd. Beiden zijn top klasse sedans, de GS300 heeft een 6 cilinder 3.0i liter motor, de LS400 een 8 cilinder 4.0i liter motor. Zoals al vermeld, hoort Lexus thuis bij Toyota. Het is Toyota zelf niet erg gelukt om met modellen zoals de Crown in de topklasse van Europa door te dringen. Met een heel eigen naam en eigen stijl gaat dat beter, de Lexus is al een graag geziene gast op de wegen. Toch is het geen volume (grote aantallen) merk, de prijs is daar ook naar, de Lexus GS300 kost rond de 130 mille, de LS400 rond de 160 duizend gulden. Ze zijn wel zeer compleet, maar met wat extraatjes zoals lede ren bekleding, stoelverwarming, schuifkantel- dak, luchtvering/ niveauregeling en traction con trol komt er nog wel een 20 mille bij. De GS300 is duidelijk moderner, vooral aerodynami- scher dan de LS400 en hij toont niet alleen, maar rijdt ook spor tiever. Hij heeft een 3.0i liter V6-24V motor met 156 kW/212 PK en 275 Nm. De LS400 is meer de statige limousine met de zeer soepele 4.0i V8-32V motor. Het ontbreekt berijder en passagiers natuurlijk aan niets in deze topklasse auto's, rijden is puur plezier. verbonden draagarmen (verge lijkbaar met de nieuwe Astra). Veranderd is wel de spoorbreed te en uiterlijk met name de stroomlijn, wat toch weer scheelt in de rij-eigenschappen. De weg- ligging is prima, de Golf blijft goed in de koers op zowel de rechte weg als in bochten, al is hij in het laatste niet echt spor tief. Er is nauwelijks last van zijwind en/of wegoneffenheden. De besturing is redelijk licht, iets indirect maar wel precies, in de bochten is de Golf duidelijk on- derstuurd en helt flink over. De transmissie werkt naar behoren, de schakeling is soepel, de kop peling werkt goed, maar grijpt wat bruusk aan. Een 5-bak is standaard. De remmen zijn rede lijk, de remweg is echter bij 100 km/u 51 meter en dat valt tegen. De wagen is door veiligheids voorzieningen wat zwaarder ge worden, men zou de remmen daarbij aan moeten passen. De motoren zijn vernieuwd maar tot op heden nog niet meerklep- pig. De prestaties zijn normaal *De Fiat Tipo I6v. De Fiat Tipo en Tempra hebben voor modeljaar 1994 meer veiligheid gekregen. Tevens zijn er wat kleine moderniseringen en detailwijzigingen doorgevoerd. wat de gewone benzine- en die selversies betreft, de GTi maar vooral de VR6 is duidelijk spor tiever. Het verbruik valt mee, al zien we nergens, dus ook bij de concurrentie in deze kla'sse niet een gemiddeld verbruik boven de 1:14. De diesels zijn wel lek ker zuinig met gemiddeld 1:16. Er is wel een speciale VW Golf Eco verkrijgbaar, een TDi met speciale aandrijftechniek, een halfautomaat met stop-start me chanisme e.d. Het gemiddeld verbruik is dan 1:20. De Golf is redelijk comfortabel, de vering is voldoende soepel, waardoor de auto bij bochten en stuurcorrecties zelfs meer dan wenselijk overhelt. De stoelen en bank zitten goed. Ook de ruimte is voor een dergelijke auto overal toereikend, achterin gaat het pri ma, goede been- en hoofdruim te, terwijl ook de kofferbak voor een hatchback voldoende ruimte biedt. De tildrempel is aanzienlijk verlaagd. Het interieur is netjes verzorgd, degelijk, maar zakelijk en voor de prijs wat sober. De Tipo is origineel in 1988 geïn troduceerd, de Tempra in 1990. Fiat is groot in kleine auto's. In de midden- of grotere klasse ging het nooit zo best. Maar daar is verandering in gekomen. Fiat is daar grondig begonnen met kwaliteitsverbetering, vervolgens met verbetering van de techniek waardoor bijvoorbeeld alle Fiats schone geavanceerde injectie motoren kregen en tot slot, ver betering najaar 1993, de veilig heid. Fiat heeft de carrosserie onder handen genomen, meer stijfheid, kreukelzones, verstevigingsbal- ken e.d. maar ook zaken zoals Gordelspanners, Airbag, ABS enz. zijn leverbaar. Tevens zijn bij de laatste wijzi ging cosmetische verbeteringen toegepast. Bij de Tipo en Tempra is dat vooral te zien aan de vernieuwde voor- en achterzijde en aan het interieur. En uiteinde lijk is dan in 1993 ook de 3-deurs Tipo aan de collectie toege voegd. Een Coupé/Spider volgt in 1994. De Tipo en Tempra zijn de populaire middenklassers van Fiat. Zij zijn op eenzelfde leest geschoeid, maar het moderne onderstel is ook naar de andere 'Fiat-Groep broertjes' gegaan zo als de Alfa 155 en de Lancia Delta en Dedra. De Tipo is de 3- of 5-deurs hatchback, de Tem pra de 4-deurs sedan of 5-deurs stationwagon. In motoren is er de keus uit een 1.4i (sinds 1993 ook in de Tem pra), een 1.6i, 1.8i, 2.0i, 2.0i-16V, 1.7D, 1.9D en 1.9TD. De Tipo en Tempra hebben goede rij-eigen schappen, prima prestaties bij een redelijk verbruik en bieden volop ruimte en comfort. De prij zen zijn sterk concurerend, de Tipo start met de 1.4 Sie bij 26.950 gulden, de Tempra met de 1.4 Lie bij 29.750 gulden. f a -m- FFS!

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1993 | | pagina 7