if SCHELDEBODE Leeuwehart voor Jaguar 7/D Yi3öX 59.990.- AUTOBEDRIJF KLIP AUTO STURM OCCASIONPRESENTATIE Auto-Poppe Walcheren B.V. Audi Cabrio met electrische kap VOLOP JONGE GEBRUIKTE AUTO'S ALFA ROMEO 155 V6 NOORDWEG 467 (ST. LAURENS) MIDDELBURG TEL. 01180-12042 Nieuw actiemodel VW Passat XJ 12 nu leverbaar met twaalfcilinderblok van zes liter 4 ll SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 5 MEI 1993 WRAAC mW00RD\ ANWB' Leeuw Concurrentie INDUSTRIEWEG 17 - VLISSINGEN - TEL. 01184-13434 OP AL ONZE AUTO'S BOVEN DE 7.500.- 311 Gildeweg 22 - Vlissingen Tel. 01184-19610 Elke maand beantwoordt de ANWB vragen van lezers over alles wat met autorijden te maken heeft. U kunt uw vraag schriftelijk opsturen naar de Scheldebode, Postbus 5051, 4380 KB in Vlissin gen, of naar de ANWB, Lange Geere 26, 4331 LX Middelburg. U krijgt geen antwoord thuis. Wordt uw vraag in de rubriek niet be handeld, dan kunt u zich wenden tot de balie van de ANWB. Met technische vragen, bijvoorbeeld over krakende versnellingsbak ken, kunt u niet in deze rubriek terecht, daarvoor moet u naar de garage. Kun je er van uit gaan dat een caravan die 'goed' in de winter stalling werd gezet, nu in princio- pe zó mee op vakantie kan? Om een caravan een flinke hoe veelheid zorgeloze vakantiekilo meters te laten garanderen is re gelmatig (jaarlijks) onderhoud een absolute noodzaak. Als u dus met 'goed' bedoeld dat de caravan een onderhoudsbeurt kreeg, voor dat ie aan z'n winterslaap begon, heeft u alvast een zorg minder. De wachttijden bij caravandealers kunnen in de aanloop naar het kampeerseizoen namelijk enorm oplopen. Staat de caravan 's winters in een droge, goed geventileerde ruimte dan hoeft de algemene conditie er nauwelijks op achteruit te gaan. Een wasbeurt is wat dat betreft genoeg. Bij de controlepunten die op uw eigen lijstje voorkomnen, mogen verlichting en banden niet ontbreken. In de meeste stallingen staan cara vans op hun eigen wielen en (te) lage bandenspanning kan dan tot gevolg hebben dat er een 'platte' kant op het loopvlak ontstaat. Ook uitdroging is een berucht verschijnsel, dat doorgaat zolang banden aan daglicht blootstaan. En dan bestaat er natuurlijk nog kans op kleine, maar o zo verve lende plaatschade, veroorzaakt door het verplaatsen van uw eigen caravan, dan wel naburige kam peermiddelen. Denk er tenslotte aan dat een caravan in de regel pas lekker rijdt als hij goed gela den is. Het zou jammer zijn als u daar tijdens het ritje van de stal ling naar uw huisadres op onaan gename wijze mee geconfronteerd werd! Tips over onder meer 'onder houd' zijn te vinden in het voor ANWB-leden gratis verkrijgbare inlichtingeblad 'Op vakantie met caravan/vouwwagen'. 1 Met een goed onderhouden caravan kunt u vedig op vakantie Volkswagen heeft het leverings programma van de Volkswagen Passat uitgebreid met een nieuwe actiemodel: de Volkswagen Pas sat Design. Dit luxe uitgeruste model is gebaseerd op de Volks wagen Passat Edition CL en is leverbaar als Limousine en als Variant. Alle bekende motorenversies, met uitzondering van de 2,0 1. 16V (100 kW/136 pk) en de 2,8 I. VR6 (128 kW/174 pk), zijn leverbaar in de Passat Design. Voor een meer prijs van 1.995.- voor de Limou sine en 2.995.- voor de Variant, wordt een omvangrijk pakket extra's geleverd. Hierdoor be schikt dit actiemodel over een zeer luxe uitrusting. De Passat Design is leverbaar in een zestal kleuren, waaronder tegen meer prijs 4 metallic lakkleuren. De extra's zijn achtereenvolgend: witte knipperlichten voor, partieel donkere achterlichten, bumpers met zilverkleurige bies, elektrisch verstelbare en verwarmbare bui tenspiegels, stalen velgen 6Jxl4 „Sudrad"-design, design aandui ding. bij de Variant: zwarte dakre ling, verder binnenbekleding „Ja- quard" antraciet, elektrisch stalen schuif-/kanteldak, centrale ver grendeling met verlichte contact sleutel, in hoogte verstelbaar stuurwiel, elektronische warmte- regeling (Thermotronic), elektri sche ruitbediening voor en achter, make-up spiegel links en rechts verlicht, bij de Limousine: zonwe ring voor de achterruit, en bij de Variant: laadruimte-afdekking en uitneembaar bagagenet. door Ad van Bladel Jaguar heeft een naam op te hou den op het gebied van luxe, maar ook sportieve wagens. Drie maan den geleden vond in Amsterdam de wereldpremière plaats van een wagen die dezetwee zaken van oudsher met elkaar combineerde maar die vele jaren niet in de moderne carrosserie leverbaar was: de fameuze XJ 12. Auto Post ging er een tijd mee op stajC De firma van motorische super- katten uit het Engelse Coventry maakte jaren geleden de tactische vergissing door de V 12-motor niet te bestemmen voor de wagen met de nieuwe carrosserie omdat men meende dat voor een derge lijke wagen geen markt meer zou bestaan. Toen men de misvatting inzag duurde het nog geruime tijd eer men de enorme motor in het, ook niet kleine, compartiment van de XJ had geschoenlepeld. Een dergelijke operatie verloopt nu eenmaal niet zonder aanpassingen her en der en veranderingen kos ten altijd tijd. De nieuwe XJ 12 onderscheidit zich op een aantal punten van een 'gewone' XJ. De louvres van de grill werden sportief zwart gehou den en de logo's van de Jaguar- kop werden in goudkleur uitge voerd. Bovendien staat de wagen op gesmede lichtmetalen walsjes (nou ja, zeg maar walsen) die het accent van sportiviteit moeten be nadrukken. Voor de rest valt deze Jaguar voor de buitenwereld niet méér op dan een standaard Jag. Geen spoiler verstoort de prachti ge klassiek aandoende lage koets. Dagenlang heeft de geur van vele vierkante meters van het fijnste handgesneden Connollyleer nog in mijn neus gehangen. Er zijn vrijwel geen autoproducenten te vinden die de combinatie van leer en hout zo prachtig weten te com bineren als Jaguar en het luxueu ze zustermerk Daimler. In het interieur heeft men gekozen voor een klassiek dashboard vervaar digd van wortelnotenfineer. Ron de klokken accentueren hier weer het sportieve imago dat Jaguar met succes nastreeft. En voor de rest is het luxe wat de klok slaat. Veelvoudig elektrisch verstelbare stoelen, waarbij je zelfs na een dag toeren nog een knop ontdekt waarbij de lendensteun kan wor den 'opgeblazen'. Bij het indruk ken van de knop wordt je lang zaam van je stoel afgeduwd, zo hard kan deze worden afgeregeld. De stoelen bieden een heerlijke zit en voldoende steun voor het Goddelijk Genoegen dat het rij den in deze soevereine majesteit met zich meebrengt.'Achterin is het eveneens meesterlijk toeven door de royale zit en leuke gad gets als wegklapbare leesspots en lampjes in de voorstoelen. De Daimler heeft zelfs notenhouten Jaguar XJ 12: een van de meest begeerlijke auto 's van dit moment. klaptafeltjes in de achterkant van de stoelen. Uiteraard biedt het interieur al het wensbare aan electronica. Draai de sleutel om in het con tactslot en de leeuw wordt wak ker! Ver weg hoor je een korte goedmoedige grom en twaalf machtige zuigers beginnen hun vreugdedans. Nadat de motor tot leven is gewekt keert de rust weer in het interieur. Geen spoor van de verrassing die op de loer ligt. Die surprise wordt pas duidelijk als het gaspedaal wordt beroerd. Als een vliegend tapijt glijdt de Jaguar over het asfalt. Hij is heel rustig te berijden tot de kick down van de automatische ver snellingsbak (voor die gelegeneid in Sportstand) wordt geactiveerd. Het is vriendelijk en voorkomend dit tevoren aan de passagiers te melden omdat anders witte neus jes in de binnenspiegel zichtbaar zijn. De XJ 12 ontplooit namelijk zo ontaard veel kracht dat keuve lende passagiers met grote kracht in de kussens worden gesmeten. De leeuw in de Jaguar schudt kort zijn manen en neemt een duik naar voren alsof hij een voor zich rijdende auto bespringt. Nooit echter vergeet de Jaguar zijn no bele afkomst. De wagen is super snel maar blijft altijd rustig en beheersbaar. Zonder twijfel is de vernieuwde zesliter motor van de Jaguar één van de allerfijnste en krachtigste van het moment. De wagen biedt zonder enige twijfel partij aan erkende sportgroothe- den als Porsche en grote BMW's. Het is zelfs de vraag of verdere verfijningen aan de motor in de toekomst nog zinvol zijn. Met een prijs van 204.000,- be weegt de Jaguar zich in de hoog ste regionen van de automarkt. De enige serieuze concurrenten Audi biedt vanaf heden voor de Cabriolet een kap aan, die elek- tro-hydraulisch geopend en geslo ten kan worden. Dit is een meeruitvoering die kan worden besteld voor 5.976,- incl. BPM/ BTW. Het bedieningsgemak wordt hiermee vergroot, want voor de bediening hoeft de be stuurder zijn Cabriolet niet meer te verlaten. Met het oog op de veiligheid moet de Cabriolet stilstaan met een aangetrokken handrem, voordat de kap kan worden geopend of gesloten. Mocht het elektro-hy- draulisch mechanisme een keer uitvallen, dan kan de kap ook met de hand worden gesloten. Het elektro-hydraulische mechanisme van de automatische kap gaat niet ten koste van de inhoud van de kofferruimte. Voor de Audi Cabriolet-modellen is ook een windscherm leverbaar als meeruitvoering. De prijs van dit windscherm bedraagt 1.001,- incl. B PM/BTW. Het bestaat uit een inklapbare buisframe-con structie, die met een speciaal type netweefsel is bespannen. komen uit Duitsland in de vorm van de BMW 750 i en de Merce des-Benz 600. Beide twaalfcilin der giganten zijn echter fors duur der dan de Jaguar. Voor de BMW moet toch gauw zo'n veertigdui zend gulden worden bijgelegd en de Mercedes is wel zo'n honderd vijftig duizend gulden duurder. Bedragen waar ook rijke mensen toch over na zullen denken, neem ik aan. Dat is ook zo'n beetje een van de redenen waarom Jaguar de toekomst van zijn XJ 12 met ver trouwen tegemoet ziet. In het hoogste segment auto's biedt de wagen ongelooflijk veel. Natuur lijk mag voor het geld ook wel een en ander worden verwacht. De wagen heeft bovendien een onna volgbare stijl die direct geassoci eerd wordt met klasse en chic. Hij roept herinneringen op aan oude Engelse adel en dat gevoel spreekt krachtig tot de verbeel ding van heel veel mensen. Jam mer dat zo weinigen zich tot de very happy few kunnen rekenen om een XJ 12 aan te schaffen. Voor mezelf vind ik dat nog het zieligst. (ADVERTENTIES) Bouwj. mei '92 7000 km, zwart met., alarm m. afst.bediening, alum, velgen, brede banden, stereoinst., elek. ramen. AUDI: Ford Orion 1.41 CL 25.000 km 1991 24.850- Audi 801.81 70.000 km 1990 29.750 - Ford Orion 1.6 CL automaat 89.000 km 1987 12.750- Audi 801.9 D 88.000 km 1990 29.750.- Ford Sierra 1.6 CL 65.000 km 1990 22.500.- BMW: BMW 3161 BMW 3161 40.000 km 74.000 km 1991 1990 38.750.- 28.750.- Ford Sierra 2.0 Laser Ford Sierra 2.01 CL Ford Sierra 2.3 0 CL Ford Sierra 2.914x4 46.000 km 71.000 km 127.000 km 70.000 km 1987 1990 1987 1990 14.500.- 23.750- ƒ12.750.-' 34.750.- CITROEN: Ford Scorpio 2.0 GL 70.000 km 1988 22.250- Citroen 1.6 BX Biaritz Citroen 1.4 ZX Avantage 85.000 km 32.000 km 1989 1992 ƒ15.850.- 24.850- HONDA: Honda Accord 2.01 EX 41.000 km 1988 22.950- FIAT: Honda Aerodeck Automaat 65.000 km 1989 ƒ21.950- Fiat Panda 10001 43.000 km 1991 10.950- MAZDA: FORD: Mazda 6261.6 LX 92.000 km 1987 13.950- Ford Fiësta 1.6 D 135.000 km 1988 12.500- MERCEDES: Mercedes 190 0. Mercedes 200 0 Stationcar Ford Escort 1.4 Bravo Ford Escort 1.4 Bravo Ford Escort 1.4 CL 67.000 km 74.000 km 80.000 km 1988 1988 1987 14.750- 14.750.- 12.750- 137,000 km 177.000 km 1990 1987 39.750- 33.750- Ford Escort 1.41 CL 19.000 km 1992 24.750- MITSUBISHI: Ford Escort 1.8 D XL 69.000 km 1991 24.850- Galant 1.6 94.000 km 1988 13.750- Ford Escort 1.8 DXL Stal. 69.000 km 1990 17.750- NISSAN: Opel Vectra 1.61 GL 5-drs. 68.000 km 1990 25.500- Nissan Micra 1.0 45.000 km 1989 13.750.- Opel Vectra 1.7 D 35.000 km 1992 ƒ32.750.- Nissan Primera 2.0 D LX 36.000 km 1991 32.500- Opel Omega 2.01 51.000 km 1991 34.750- Nissan Prairie 2.0 ISLX Aut. Opel Omega 2.01 met LPG 89.000 km 1988 20.750- airco 37.000 km 1990 34.750.- Opel Omega 2.01 GL 58.000 km 1989 ƒ23.750.- OPEL: Opel Corsa 1.3 Opel Kadett 1.2 S Opel Kadett 1.3 N Opel Omega 2.01 75.000 km 1990 27.750 - 65.000 km 80.000 km 67.000 km 1989 15.800 - 1987 11.900.- 1989 17.500.- Opel Omega 2.01 Opel Omega 2.01 Stationcar Opel Omega 2.41 69.000 km 80.000 km 40.000 km 1991 33.500- 1991 33.850- 1991 35.900- Opel Kadett 1.3 N Club 74.000 km 1988 15.750.- PEUGEOT: Opel Kadett 1.61 79.000 km 1989 ƒ17.900 - Peugeot 309 GL 1.4 Profil 60.000 km 1990 17.750.- Opel Kadett 1.61 65.000 km 1988 ƒ17.250 - Peugeot 309 GR 1.6 85.000 km 1986 10.750 - Opel Kadett 1.7 D 55.000 km 1990 20.950.- Peugeot 405 GL1.6 66.000 km 1989 20.750 - Opel Kadett 1.7 D 65.000 km 1990 20.250.- Peugeot 405 GLI 50.000 km 1991 25.300 - Opel Kaden 1.7 0 Caravan 130.000 km 1989 17.500 - Peugeot 405 GXD 1.9 70.000 km 1992 30.500 - Opel Astra 1.7 D 36.000km 1992 27.750.- Peugeot 405 GL01.9 Opel Astra 1.7 D Stat. 30.000 km 1991 28.900- Stationcar 56.000 km 1991 31.750- Opel Vectra 1.61 GL 10.000 km 1992 32.500.- RENAULT: Opel Vectra 1.6 IGL Opel Vectra 1.6 IGL 40.000 km 52.000 km 1992 /29.900- 1991 26.900- Renault Clio RN Renault 19 Europa 60.000 km 10.000 km 1991 ƒ18.500- 1992 23 850- Renault 19 TR 45.000 km 1991 21.800- VW Golf 1.3 C 61.000 km 1986 11.900 - Renault 19 TR 67.000 km 1989 17.850.- VW Golf 1.31 Pasedena 41.000 km 1991 ƒ23.950- Renault 19 TD 53.000 km 1991 23.500- VW Jetta Pacific 79.000 km 1990 19.900 - Renault 19 TD Europa 50.000 km 1992 ƒ25.900 - VW Passat 1.9 0 Stationcar 60.000 km 1991 37.750.- Renault 19 GTRChamade 36.000 km 1991 23.750.- VOLVO: Renault 21 TL 26.000 km 1992 24.850 - Volvo 460 GL 57.000 km 1990 26.750- Renault 21 TL 102.000 km 1987 ƒ10.850 - Renault 21 TL Nevada 44.000 km 1992 29.500 - AUTO'S ONDER DE 7.500 - Renault 21 GTX Nevada 127.000 km 1988 ƒ17.500.- Ford Escort 1.3 Laser 87.000 km 1985 6.750.- Renault 21 GTL 38.000 km 1990 ƒ23.750- Lada 21041.5 Stationcar 77.000 km 1987 4.750 - Renault 25 GTD 120.000 km 1991 ƒ28.750.- Nissan Sunny 1.5 GL 107.000 km 1985 5.900 - Renault 25 TX 28.000 km 1992 41.750 - Renault 11 GTX 93.000 km 1985 5.900.-' Renault 25 TX Automaat 78.000 km 1989 ƒ23.950- GRUS KENTEKEN: SUZUKI: Ford Transit 2.5 D100 75.000 km 1988 19.750 - Suzuki Alto 67.000 km 1990 ƒ11.500.- (incl. BTW) VW Caddy Van 1.6 65.000 km 1986 7.250- TOYOTA: (incl. BTW) Carina 1.6 XLI 35.000 km 1992 33.250 - VOLKSWAGEN: VW Golf 1.31 50.000 km 1990 20.750 - ANWB-KEURINGSRAPPORT BOVAG-GARANTIE NATIONALE AUTOPAS

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1993 | | pagina 11