if SCHELDEBODE
Leeuwehart voor Jaguar
7/D Yi3öX
59.990.-
AUTOBEDRIJF KLIP
AUTO STURM OCCASIONPRESENTATIE
Auto-Poppe
Walcheren B.V.
Audi Cabrio met electrische kap
VOLOP JONGE GEBRUIKTE AUTO'S
ALFA ROMEO
155 V6
NOORDWEG 467 (ST. LAURENS) MIDDELBURG TEL. 01180-12042
Nieuw actiemodel VW Passat
XJ 12 nu leverbaar met twaalfcilinderblok van zes liter
4
ll
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 5 MEI 1993
WRAAC mW00RD\
ANWB'
Leeuw
Concurrentie
INDUSTRIEWEG 17 - VLISSINGEN - TEL. 01184-13434
OP AL ONZE AUTO'S
BOVEN DE 7.500.-
311
Gildeweg 22 - Vlissingen
Tel. 01184-19610
Elke maand beantwoordt de
ANWB vragen van lezers over
alles wat met autorijden te maken
heeft. U kunt uw vraag schriftelijk
opsturen naar de Scheldebode,
Postbus 5051, 4380 KB in Vlissin
gen, of naar de ANWB, Lange
Geere 26, 4331 LX Middelburg. U
krijgt geen antwoord thuis. Wordt
uw vraag in de rubriek niet be
handeld, dan kunt u zich wenden
tot de balie van de ANWB. Met
technische vragen, bijvoorbeeld
over krakende versnellingsbak
ken, kunt u niet in deze rubriek
terecht, daarvoor moet u naar de
garage.
Kun je er van uit gaan dat een
caravan die 'goed' in de winter
stalling werd gezet, nu in princio-
pe zó mee op vakantie kan?
Om een caravan een flinke hoe
veelheid zorgeloze vakantiekilo
meters te laten garanderen is re
gelmatig (jaarlijks) onderhoud
een absolute noodzaak. Als u dus
met 'goed' bedoeld dat de caravan
een onderhoudsbeurt kreeg, voor
dat ie aan z'n winterslaap begon,
heeft u alvast een zorg minder. De
wachttijden bij caravandealers
kunnen in de aanloop naar het
kampeerseizoen namelijk enorm
oplopen.
Staat de caravan 's winters in een
droge, goed geventileerde ruimte
dan hoeft de algemene conditie er
nauwelijks op achteruit te gaan.
Een wasbeurt is wat dat betreft
genoeg. Bij de controlepunten die
op uw eigen lijstje voorkomnen,
mogen verlichting en banden niet
ontbreken.
In de meeste stallingen staan cara
vans op hun eigen wielen en (te)
lage bandenspanning kan dan tot
gevolg hebben dat er een 'platte'
kant op het loopvlak ontstaat.
Ook uitdroging is een berucht
verschijnsel, dat doorgaat zolang
banden aan daglicht blootstaan.
En dan bestaat er natuurlijk nog
kans op kleine, maar o zo verve
lende plaatschade, veroorzaakt
door het verplaatsen van uw eigen
caravan, dan wel naburige kam
peermiddelen. Denk er tenslotte
aan dat een caravan in de regel
pas lekker rijdt als hij goed gela
den is. Het zou jammer zijn als u
daar tijdens het ritje van de stal
ling naar uw huisadres op onaan
gename wijze mee geconfronteerd
werd!
Tips over onder meer 'onder
houd' zijn te vinden in het voor
ANWB-leden gratis verkrijgbare
inlichtingeblad 'Op vakantie met
caravan/vouwwagen'.
1 Met een goed onderhouden caravan kunt u vedig op vakantie
Volkswagen heeft het leverings
programma van de Volkswagen
Passat uitgebreid met een nieuwe
actiemodel: de Volkswagen Pas
sat Design. Dit luxe uitgeruste
model is gebaseerd op de Volks
wagen Passat Edition CL en is
leverbaar als Limousine en als
Variant.
Alle bekende motorenversies,
met uitzondering van de 2,0 1. 16V
(100 kW/136 pk) en de 2,8 I. VR6
(128 kW/174 pk), zijn leverbaar in
de Passat Design. Voor een meer
prijs van 1.995.- voor de Limou
sine en 2.995.- voor de Variant,
wordt een omvangrijk pakket
extra's geleverd. Hierdoor be
schikt dit actiemodel over een
zeer luxe uitrusting. De Passat
Design is leverbaar in een zestal
kleuren, waaronder tegen meer
prijs 4 metallic lakkleuren.
De extra's zijn achtereenvolgend:
witte knipperlichten voor, partieel
donkere achterlichten, bumpers
met zilverkleurige bies, elektrisch
verstelbare en verwarmbare bui
tenspiegels, stalen velgen 6Jxl4
„Sudrad"-design, design aandui
ding. bij de Variant: zwarte dakre
ling, verder binnenbekleding „Ja-
quard" antraciet, elektrisch stalen
schuif-/kanteldak, centrale ver
grendeling met verlichte contact
sleutel, in hoogte verstelbaar
stuurwiel, elektronische warmte-
regeling (Thermotronic), elektri
sche ruitbediening voor en achter,
make-up spiegel links en rechts
verlicht, bij de Limousine: zonwe
ring voor de achterruit, en bij de
Variant: laadruimte-afdekking en
uitneembaar bagagenet.
door Ad van Bladel
Jaguar heeft een naam op te hou
den op het gebied van luxe, maar
ook sportieve wagens. Drie maan
den geleden vond in Amsterdam
de wereldpremière plaats van een
wagen die dezetwee zaken van
oudsher met elkaar combineerde
maar die vele jaren niet in de
moderne carrosserie leverbaar
was: de fameuze XJ 12.
Auto Post ging er een tijd mee op
stajC
De firma van motorische super-
katten uit het Engelse Coventry
maakte jaren geleden de tactische
vergissing door de V 12-motor
niet te bestemmen voor de wagen
met de nieuwe carrosserie omdat
men meende dat voor een derge
lijke wagen geen markt meer zou
bestaan. Toen men de misvatting
inzag duurde het nog geruime tijd
eer men de enorme motor in het,
ook niet kleine, compartiment van
de XJ had geschoenlepeld. Een
dergelijke operatie verloopt nu
eenmaal niet zonder aanpassingen
her en der en veranderingen kos
ten altijd tijd.
De nieuwe XJ 12 onderscheidit
zich op een aantal punten van een
'gewone' XJ. De louvres van de
grill werden sportief zwart gehou
den en de logo's van de Jaguar-
kop werden in goudkleur uitge
voerd. Bovendien staat de wagen
op gesmede lichtmetalen walsjes
(nou ja, zeg maar walsen) die het
accent van sportiviteit moeten be
nadrukken. Voor de rest valt deze
Jaguar voor de buitenwereld niet
méér op dan een standaard Jag.
Geen spoiler verstoort de prachti
ge klassiek aandoende lage koets.
Dagenlang heeft de geur van vele
vierkante meters van het fijnste
handgesneden Connollyleer nog
in mijn neus gehangen. Er zijn
vrijwel geen autoproducenten te
vinden die de combinatie van leer
en hout zo prachtig weten te com
bineren als Jaguar en het luxueu
ze zustermerk Daimler. In het
interieur heeft men gekozen voor
een klassiek dashboard vervaar
digd van wortelnotenfineer. Ron
de klokken accentueren hier weer
het sportieve imago dat Jaguar
met succes nastreeft. En voor de
rest is het luxe wat de klok slaat.
Veelvoudig elektrisch verstelbare
stoelen, waarbij je zelfs na een
dag toeren nog een knop ontdekt
waarbij de lendensteun kan wor
den 'opgeblazen'. Bij het indruk
ken van de knop wordt je lang
zaam van je stoel afgeduwd, zo
hard kan deze worden afgeregeld.
De stoelen bieden een heerlijke
zit en voldoende steun voor het
Goddelijk Genoegen dat het rij
den in deze soevereine majesteit
met zich meebrengt.'Achterin is
het eveneens meesterlijk toeven
door de royale zit en leuke gad
gets als wegklapbare leesspots en
lampjes in de voorstoelen. De
Daimler heeft zelfs notenhouten
Jaguar XJ 12: een van de meest begeerlijke auto 's van dit moment.
klaptafeltjes in de achterkant van
de stoelen.
Uiteraard biedt het interieur al
het wensbare aan electronica.
Draai de sleutel om in het con
tactslot en de leeuw wordt wak
ker! Ver weg hoor je een korte
goedmoedige grom en twaalf
machtige zuigers beginnen hun
vreugdedans. Nadat de motor tot
leven is gewekt keert de rust weer
in het interieur. Geen spoor van
de verrassing die op de loer ligt.
Die surprise wordt pas duidelijk
als het gaspedaal wordt beroerd.
Als een vliegend tapijt glijdt de
Jaguar over het asfalt. Hij is heel
rustig te berijden tot de kick
down van de automatische ver
snellingsbak (voor die gelegeneid
in Sportstand) wordt geactiveerd.
Het is vriendelijk en voorkomend
dit tevoren aan de passagiers te
melden omdat anders witte neus
jes in de binnenspiegel zichtbaar
zijn. De XJ 12 ontplooit namelijk
zo ontaard veel kracht dat keuve
lende passagiers met grote kracht
in de kussens worden gesmeten.
De leeuw in de Jaguar schudt kort
zijn manen en neemt een duik
naar voren alsof hij een voor zich
rijdende auto bespringt. Nooit
echter vergeet de Jaguar zijn no
bele afkomst. De wagen is super
snel maar blijft altijd rustig en
beheersbaar. Zonder twijfel is de
vernieuwde zesliter motor van de
Jaguar één van de allerfijnste en
krachtigste van het moment. De
wagen biedt zonder enige twijfel
partij aan erkende sportgroothe-
den als Porsche en grote BMW's.
Het is zelfs de vraag of verdere
verfijningen aan de motor in de
toekomst nog zinvol zijn.
Met een prijs van 204.000,- be
weegt de Jaguar zich in de hoog
ste regionen van de automarkt.
De enige serieuze concurrenten
Audi biedt vanaf heden voor de
Cabriolet een kap aan, die elek-
tro-hydraulisch geopend en geslo
ten kan worden. Dit is een
meeruitvoering die kan worden
besteld voor 5.976,- incl. BPM/
BTW. Het bedieningsgemak
wordt hiermee vergroot, want
voor de bediening hoeft de be
stuurder zijn Cabriolet niet meer
te verlaten.
Met het oog op de veiligheid moet
de Cabriolet stilstaan met een
aangetrokken handrem, voordat
de kap kan worden geopend of
gesloten. Mocht het elektro-hy-
draulisch mechanisme een keer
uitvallen, dan kan de kap ook met
de hand worden gesloten. Het
elektro-hydraulische mechanisme
van de automatische kap gaat niet
ten koste van de inhoud van de
kofferruimte.
Voor de Audi Cabriolet-modellen
is ook een windscherm leverbaar
als meeruitvoering. De prijs van
dit windscherm bedraagt 1.001,-
incl. B PM/BTW. Het bestaat uit
een inklapbare buisframe-con
structie, die met een speciaal type
netweefsel is bespannen.
komen uit Duitsland in de vorm
van de BMW 750 i en de Merce
des-Benz 600. Beide twaalfcilin
der giganten zijn echter fors duur
der dan de Jaguar. Voor de BMW
moet toch gauw zo'n veertigdui
zend gulden worden bijgelegd en
de Mercedes is wel zo'n honderd
vijftig duizend gulden duurder.
Bedragen waar ook rijke mensen
toch over na zullen denken, neem
ik aan. Dat is ook zo'n beetje een
van de redenen waarom Jaguar de
toekomst van zijn XJ 12 met ver
trouwen tegemoet ziet. In het
hoogste segment auto's biedt de
wagen ongelooflijk veel. Natuur
lijk mag voor het geld ook wel een
en ander worden verwacht. De
wagen heeft bovendien een onna
volgbare stijl die direct geassoci
eerd wordt met klasse en chic. Hij
roept herinneringen op aan oude
Engelse adel en dat gevoel
spreekt krachtig tot de verbeel
ding van heel veel mensen. Jam
mer dat zo weinigen zich tot de
very happy few kunnen rekenen
om een XJ 12 aan te schaffen.
Voor mezelf vind ik dat nog het
zieligst.
(ADVERTENTIES)
Bouwj. mei '92 7000 km, zwart met.,
alarm m. afst.bediening,
alum, velgen, brede banden,
stereoinst., elek. ramen.
AUDI:
Ford Orion 1.41 CL
25.000 km
1991
24.850-
Audi 801.81
70.000 km
1990
29.750 -
Ford Orion 1.6 CL automaat
89.000 km
1987
12.750-
Audi 801.9 D
88.000 km
1990
29.750.-
Ford Sierra 1.6 CL
65.000 km
1990
22.500.-
BMW:
BMW 3161
BMW 3161
40.000 km
74.000 km
1991
1990
38.750.-
28.750.-
Ford Sierra 2.0 Laser
Ford Sierra 2.01 CL
Ford Sierra 2.3 0 CL
Ford Sierra 2.914x4
46.000 km
71.000 km
127.000 km
70.000 km
1987
1990
1987
1990
14.500.-
23.750-
ƒ12.750.-'
34.750.-
CITROEN:
Ford Scorpio 2.0 GL
70.000 km
1988
22.250-
Citroen 1.6 BX Biaritz
Citroen 1.4 ZX Avantage
85.000 km
32.000 km
1989
1992
ƒ15.850.-
24.850-
HONDA:
Honda Accord 2.01 EX
41.000 km
1988
22.950-
FIAT:
Honda Aerodeck Automaat
65.000 km
1989
ƒ21.950-
Fiat Panda 10001
43.000 km
1991
10.950-
MAZDA:
FORD:
Mazda 6261.6 LX
92.000 km
1987
13.950-
Ford Fiësta 1.6 D
135.000 km
1988
12.500-
MERCEDES:
Mercedes 190 0.
Mercedes 200 0 Stationcar
Ford Escort 1.4 Bravo
Ford Escort 1.4 Bravo
Ford Escort 1.4 CL
67.000 km
74.000 km
80.000 km
1988
1988
1987
14.750-
14.750.-
12.750-
137,000 km
177.000 km
1990
1987
39.750-
33.750-
Ford Escort 1.41 CL
19.000 km
1992
24.750-
MITSUBISHI:
Ford Escort 1.8 D XL
69.000 km
1991
24.850-
Galant 1.6
94.000 km
1988
13.750-
Ford Escort 1.8 DXL Stal.
69.000 km
1990
17.750-
NISSAN:
Opel Vectra 1.61 GL 5-drs.
68.000 km
1990 25.500-
Nissan Micra 1.0
45.000 km
1989 13.750.-
Opel Vectra 1.7 D
35.000 km
1992 ƒ32.750.-
Nissan Primera 2.0 D LX
36.000 km
1991 32.500-
Opel Omega 2.01
51.000 km
1991 34.750-
Nissan Prairie 2.0 ISLX Aut.
Opel Omega 2.01 met LPG
89.000 km
1988 20.750-
airco
37.000 km
1990 34.750.-
Opel Omega 2.01 GL
58.000 km
1989 ƒ23.750.-
OPEL:
Opel Corsa 1.3
Opel Kadett 1.2 S
Opel Kadett 1.3 N
Opel Omega 2.01
75.000 km
1990 27.750 -
65.000 km
80.000 km
67.000 km
1989 15.800 -
1987 11.900.-
1989 17.500.-
Opel Omega 2.01
Opel Omega 2.01 Stationcar
Opel Omega 2.41
69.000 km
80.000 km
40.000 km
1991 33.500-
1991 33.850-
1991 35.900-
Opel Kadett 1.3 N Club
74.000 km
1988 15.750.-
PEUGEOT:
Opel Kadett 1.61
79.000 km
1989 ƒ17.900 -
Peugeot 309 GL 1.4 Profil
60.000 km
1990 17.750.-
Opel Kadett 1.61
65.000 km
1988 ƒ17.250 -
Peugeot 309 GR 1.6
85.000 km
1986 10.750 -
Opel Kadett 1.7 D
55.000 km
1990 20.950.-
Peugeot 405 GL1.6
66.000 km
1989 20.750 -
Opel Kadett 1.7 D
65.000 km
1990 20.250.-
Peugeot 405 GLI
50.000 km
1991 25.300 -
Opel Kaden 1.7 0 Caravan
130.000 km
1989 17.500 -
Peugeot 405 GXD 1.9
70.000 km
1992 30.500 -
Opel Astra 1.7 D
36.000km
1992 27.750.-
Peugeot 405 GL01.9
Opel Astra 1.7 D Stat.
30.000 km
1991 28.900-
Stationcar
56.000 km
1991 31.750-
Opel Vectra 1.61 GL
10.000 km
1992 32.500.-
RENAULT:
Opel Vectra 1.6 IGL
Opel Vectra 1.6 IGL
40.000 km
52.000 km
1992 /29.900-
1991 26.900-
Renault Clio RN
Renault 19 Europa
60.000 km
10.000 km
1991 ƒ18.500-
1992 23 850-
Renault 19 TR
45.000 km
1991 21.800-
VW Golf 1.3 C
61.000 km
1986 11.900 -
Renault 19 TR
67.000 km
1989 17.850.-
VW Golf 1.31 Pasedena
41.000 km
1991 ƒ23.950-
Renault 19 TD
53.000 km
1991 23.500-
VW Jetta Pacific
79.000 km
1990 19.900 -
Renault 19 TD Europa
50.000 km
1992 ƒ25.900 -
VW Passat 1.9 0 Stationcar
60.000 km
1991 37.750.-
Renault 19 GTRChamade
36.000 km
1991 23.750.-
VOLVO:
Renault 21 TL
26.000 km
1992 24.850 -
Volvo 460 GL
57.000 km
1990 26.750-
Renault 21 TL
102.000 km
1987 ƒ10.850 -
Renault 21 TL Nevada
44.000 km
1992 29.500 -
AUTO'S ONDER DE 7.500 -
Renault 21 GTX Nevada
127.000 km
1988 ƒ17.500.-
Ford Escort 1.3 Laser
87.000 km
1985 6.750.-
Renault 21 GTL
38.000 km
1990 ƒ23.750-
Lada 21041.5 Stationcar
77.000 km
1987 4.750 -
Renault 25 GTD
120.000 km
1991 ƒ28.750.-
Nissan Sunny 1.5 GL
107.000 km
1985 5.900 -
Renault 25 TX
28.000 km
1992 41.750 -
Renault 11 GTX
93.000 km
1985 5.900.-'
Renault 25 TX Automaat
78.000 km
1989 ƒ23.950-
GRUS KENTEKEN:
SUZUKI:
Ford Transit 2.5 D100
75.000 km
1988 19.750 -
Suzuki Alto
67.000 km
1990 ƒ11.500.-
(incl. BTW)
VW Caddy Van 1.6
65.000 km
1986 7.250-
TOYOTA:
(incl. BTW)
Carina 1.6 XLI
35.000 km
1992 33.250 -
VOLKSWAGEN:
VW Golf 1.31
50.000 km
1990 20.750 -
ANWB-KEURINGSRAPPORT
BOVAG-GARANTIE
NATIONALE AUTOPAS