Nieuwe Rover over half jaar op de markt
Lancia Thema exclusieve reislimousine
UW ROVER-DEALER VOOR WALCHEREN:
ENTON
.OVER
III
r
f9S.-
li
SS
Neem geen risico!
MEDEDELING
Beauty-aanbieding
GfvRkGE
USTERD
GEMAKKELIJK
AUTO KOPEN
Voordeliger en zuiniger Rover 200 D
Autobedrijf Lokstra
Stijlvolle Rover 600
als top
van de middenklasse
OUDENBOSCH
MOEDERDAG-TIP
100% Leasing zonder eigen geld
cc*
Programma
Noordmonsterweg 4
Middelburg
Tel. 01180-36815
Eig. H. Moolenaar
TIMMERBEDRIJF
P.
BRUIDSKLEDING
998.-
MODEHUIS
ANNETTE s
Nutsbedrijven
aan alle verbruikers
van de
N. V. Delta Nutsbedrijven
en
Zekatel B.V.
Keuze uit 250 occasions
tegen groothandelsprijzen
Tel. 01652-20555-20527
Gelaatsbehandeling
Rug-, nek-,
schoudermassage
High Five lunch
Snelbruiner
Sauna-Center
bezoek:
- sauna
- stoomcabine
- whirlpools
- zonneterras
- relaxruimte
- gratis
zomercocktail
MET HET NIEUWE AMERIKAANSE
HUUR/KOOP-SYSTEEM VOOR IEDEREEN.
25% AANBETALING, de rest in
12-24 of 36 maandelijkse termijnen.
200 AUTO'S OP VOORRAAD.
ALLE MERKEN
Informatie: Wljnkorenstraat 7 Roosendaal 01650-62577
Onze garantiebepaling
biedt u zekerheid.
Om aan de vraag naar de Rover 200 Diesel zonder Turbo te voldoen, heeft Rover Nederland de
Rover 218 S Diesel (5-deurs uitvoering) aan het leveringsprogramma toegevoegd.
Rover rondt haar vemieuwings-programma af met een topmodel
uit de middenklasse de Rover 600. Deze heel nieuwe Rover komt
het programma binnen na de 200 en 400 serie maar voor de 800
serie. De 800 is duidelijk de top van de Roverlijn en huist in de
hogere klassen met prijzen van 57,5 tot 120 mille. De 200 en 400,
resp. het hatchbak en sedan model, zijn echte middenklassers.
De 200 start met de 214 voor 29,5 mille, de 400 met de 414 voor
32,9 mille. De nieuwe 600 zal met de 620 starten, een royale
sedan met 2.0i 85 kw/115 PK, 172 Nm motor voor een 40 mille. De
Rover 600 is in april in Engeland op de markt gekomen, in ons
land zal hij begin september leverbaar worden.
De Rover 600 is het laatste mo
del van een spectaculair vemieu
wings-programma van de Rover
series. In 1989 is dat begonnen
met de komst van de nieuwe
Rover 200, zoals al gezegd een
middenklasse hatchback model.
In 1990 vervolgens kwam de
400, het sedanmodel van de 200.
Eveneens in 1990 werd de nieu
we 100 uitgebracht, een model in
de kleine middenklasse, nog min
of meer afgeleid van de Austin
Metro. In 1991 kwam de nieuwe
Rover 800. Met de nieuwe 800
deed tevens de nieuwe maar
klassieke Rovergrille zijn intrede.
In 1992 zagen we die grille en
styling terug ih de nieuwe 200
Coupé en Cabrio. Ook werd in
1992 de Rover 800 Coupé gein-
troduceerd. Nu in 1993 is de
afronding van het vernieuwings
programma gekomen met de
nieuwe Rover 600. Uiteraard
heeft deze Rover 600 de styling
van de 800 met de klassieke
Rovergrille. De grille zal van lie
verlee ook zijn intrede maken in
de overige Rover modellen.
De Rover 600 is een heel nieuw
model, dat wel de Rover styling
uitstraalt maar niet afgeleid is
van een bestaand Rover model.
In feite is het wederom een sa
menwerkingsmodel met Honda
en dus een broertje van de Euro
pese Honda Accord versie. Het
ex- en interieur van de Rover 600
en Honda Accord verschillen
echtér enorm, de techniek is
compleet gelijk. De Rover heeft
zelfs de gehele aandrijflijn van de
Accord. Dus niet alleen onder
stel, wielophanging en (voor)wie-
laandrijving zijn gelijk, maar ook
de motoren te weten Honda mo
toren in de 2.0i en 2.3i liter
klasse. Overigens mag gerust
gesteld worden dat dit ten voor
dele van Rover is, immers op de
Japanse techniek en dus zeker
ook op de Honda techniek, is
niets aan te merken. De Japan
ners scoren in alle kwaliteits con
sumenten onderzoeken (Amerika
en Europa) het best. Aldus kan
de Rover 600 als kwalitatief
hoogwaardige en weinig onder-
houds gevoelige auto be-
schowud worden.
Het enige wat Rover dus nog kon
verbeteren was d styling. Het
uiterlijk is karakteristiek en ele
gant en het interieur is smaakvol
en gedistingeerd. Geen saaie
grijze kunststof aankleding, geen
zakelijk dashboard, maar elegan
te kleuren, leder of stof, een
smaakvolle afwerking met veel
hout vooral in het dashboard en
de console. Natuurlijk is dit alle
maal een kwestie van smaak en
dus subjectief, maar rijdend in de
Rover 600 krijg je toch meer het
gevoel van distinctie, prestige
e.d. dan in een willekeurige, ver
gelijkbare Japanner.
Het Rover 600 programma kent
voorlopig de volgende modellen:
620i, 620 Si, 620 SU, 623 SLi en
623 GSi. De 620i en 620 Si
komen in september naar Neder
land, voor de overige modellen
wordt dat begin 1994. Nog weer
later worden de diesel- en turbo
versies verwacht. Het verschil
tussen de 620i en 620 Si zit hem
voornamelijk in de motor. Beiden
hebben de geavanceerde Honda
2.0i-16V motor, maar door een
ander motormanagement sys
teem, andere kleppenstelling en
De Rover 200.
De Rover 620Si.
andere compressie levert de S-
versie een hoger vermogen en
koppel en mag dus als sportieve
re versie worden beschouwd. De
2.0i levert 85 kW/115 PK en 172
Nm, de topsnelheid is 197 km/u,
de acceleratie van 0-110 km/u
verloopt in 10,8 sec. De 2.0 Si
levert 96 kW/131 PK en 178 Nm,
de top is 200 km/u, de accelera
tie verloopt in 10,2 sec. Erg groot
zijn de verschillen ook weer niet,
wij reden zowel de 620i als 620
Si en voor het prijsverschil, dat er
zeker zal zijn, is de gewone 620i
beslist geen straf. Het onderstel
van de 600 is eveneens Honda-
eigen zeer geavanceerd met on
afhankelijk wielophanging rond
om, de double wishbone
draagarmen, de stabilisatoren
voor en achter, schroefveren en
schokdempers. De wegligging is
dan ook fabelachtig, de 600 rijdt
als de spreekwoordelijke trein,
een rustig comfortabel wegge
drag en dat alles heel stil. Het
bochtenwerk levert geen proble
men op, als een scheermes is
hier het cliché, de besturing is
licht, direct en precies. De
stuurinrichting is van het type
tandheugel en bekrachtigd, de
draaicirkel is 11,2 meter. Het
remsysteem is diagonaal ge
scheiden, eveneens bekrachtigd
en kent schijven voor en achter.
ABS is een optie evenals een
andere veiligheidsvoorziening de
Airbag. De transmissie kent stan
daard een 5-bak, een 4-auto-
maat is hier ook optie. De nieuwe
Rover 600 heeft een lengte van
f
465 cm, de breedte en hoogte is
resp. 172 en 138 cm, de wielba
sis meet 272 cm. De 600 weegt
rond de 1250 kg, hij mag 500 kg
laden en 1200 kg trekken.
De Rover 218 S heeft een 1905
cc dieselmotor met een maxi
mum vermogen van 49.5 kW/
67pk en een maximum koppel
van 123 Nm. De topsnelheid is
155 km/u. Het gunstige brand
stofverbruik is in de stad 6.4 I,
bij 90 km 4,5 I en bij 120 km 6,0
I, gemiddeld 5,8 1/100 km ofte
wel 1:17.
Tot de standaarduitrusting van
de Rover 218 S Diesel behoort
onder andere een toerenteller,
centrale portiersvergrendeling,
anti-diefstal/alarmsysteem, ra
diovoorbereiding met vier
speakers, getint glas rondom
met schaduwband in de voor
ruit en een 60/40 neerklapbare
achterbank. Het dashboard
heeft wortelnotehouten pane
len.
De benzineklep en de koffer
ruimte is van binnenuit te ope
nen. Het formaat van de wielen
is 14" met 175 banden. Boven
dien heeft de Rover 218 S
Diesel ook nog eens stuurbe
krachtiging en elektrisch te be
dienen voorste zijruiten. De
Rover 218 S Diesel is direct
leverbaar voor de prijs van
Fl.37.995,-.
Behalve de standaardversies
hebben alle Thema's ook ABS,
de remweg bij een snelheid van
100 km/u bedraagt dan ook
slechts 45 meter. De koppeling
en schakeling is zeker niet gek
voor een Italiaan, het kan soepe
ler, maar echte moeilijkheden
doen zich niet voor.
Tot slot dan weer het hoofdstuk
comfort. De Lancia is luxe en
comfortabel, maar helaas stoot
de vering nogal op korte wegon-
effenheden. De goede stoelen en
bank vangen veel op, maar niet
alles. De ruimte binnenin is rede
lijk toereikend, alleen achterin
kunnen wat hoofdruimteproble
men ontstaan. De koffer is vol
doende ruim met 550 liter en
heeft een lage tildrempel. De
achtebank (van de sedan) kan
helaas niet neergeklapt worden,
wel is en een skiluik. Het geluid
van de motoren en banden blijft
binnen te merken, echter wind
geruis daarentegen is duidelijk
hoorbaar.
Eerder hebben wij een test gemaakt van de Fiat Croma en Alfa
164. Als laatste is nu de Lancia Thema aan de beurt. De Thema is
voorlopig het enige model van de drie die naast een Sedan ook
een Stationwagon kent. Evenals de Fiat en Alfa heeft de Thema
begin dit jaar een modernisering ondergaan.
De voor- en achterzijde zijn wat
aangepast, het interieur is gemo
derniseerd en wat completer uit
gerust. Het echte nieuws zit hem
in de techniek, een vernieuwd
onderstel met nieuwe dempers
en als optie een nieuw instelbaar
veersysteem, een viscokoppeling
en nieuwe dan wel vernieuwde
motoren.
Naast de 2.0ie 8V is er nu een
2.0ie 16V motor gekomen. De
2.0ie 16V Turbo is wat gemoder
niseerd. De 3.0ie V6-24V is ge
heel nieuw en vervangt de 2.8i
V6. De 3.0ie V6 is van Alfa
overgenomen en komt mogelijk
ook in de Fiat Croma. Tot slot is
de 2.5 TD wat vernieuwd en
voornamelijk op milieugebied en
geluid aangepast. De diverse
motorvemieuwigen zien we ook
bij de Fiat Croma en Alfa 164,
voorgaande weken schreven we
daar al over. Behalve de motor
versies heeft de Lancia Thema
ook nog wat uitvoeringsversies
namelijk de Standaard, de LE, LS
en LX. Niet elke motorversie kent
alle uitvoeringsversies, zo is de
2.0ie 8V er alleen in de Stan
daardversie. Het is ook de voor
deligste Thema, hij kost
Fl.54.485,-, een vriendelijke prijs
voor de zakenwereld in verband
met de bijtelling.
De Lancia Thema is op hetzelfde
onderstel gebouwd als de Fiat
Croma en Alfa 164. Echt grote
verschillen in rij-eigenschappen
zijn er niet tussen deze drie au
to's alsmede tussen de diverse
Thema's onderling. Het onderstel
is modem met onafhankelijke
De Lancia Thema.
wielophanging rondom, stabilisa
toren en schroefveren. Het geeft
een prima wegligging, evenals de
Croma en 164 blijft de Thema
goed in de koers op zowel de
rechte weg als in bochten. De
besturing is licht vanwege de
goede niet vage bekrachtiging,
het karakter is onderstuurd en
geeft geen problemen. De rem
men zijn door het gescheiden
circuit en schijven rondom prima.
Snelle levertijd,
vakkundige
plaatsing
tegen
scherpe
prijzen
Vraag informatie bij:
Zandweg 55 - Ritthem - Tel. 01184-78793
Ir
Keuze uit honderden.
Beslist een grote reis waard.
Zandpad 90
Middelharnis. 01870-82431 s
Hoofdkantoor Poelendaelesingel 10,
4335 JA Middelburg. Tel. 01180-82111
Onze kantoren zullen gesloten zijn op
woensdag 5 mei 1993.
ERNSTIGE storingen aan warmwater
apparaten kunnen gemeld worden op
storingsnummer 01180-38888 en zul
len de eerstvolgende werkdag worden
hersteld.
Storingen Zekatel 01180-38888.
Automobielbedrijf J. van Dijk Brabant B.V.
Inruil en bemiddeling financiering mogelijk.
Tevens mogelijkheid tot huurkoop, v. Dijk
Brabant biedt aan gekeurde auto's met 3 tot 12
maanden schrift, garantie.
U kunt ons vinden op het industrieterrein
achter het Groothandelscentrum,
Nijverheidsweg 2, Oudenbosch.
Dagelijks geopend van 10.00-19.00 uur.
Donderdag koopavond tot 21.00 uur
en vrijdag koopavond tot 21.00 uur.
Zaterdag van 10.00 tot 17.00 uur
Gespecialiseerd in alle merken.
Reserveer vóór 9 mei a.s.
Keuze uit 400 occasions 10.000 km beurt bij aflevering per
fecte garantie (3 mnd. 100%)
Showroom iedere avond open tot 19.30 uur
Alfa 33 1.3
AuO 100
AuOIOO CO auiom 100 K
Audi 100 diesel 51 KW
Auö80 55KW
Aut»80d«sel
Auatm Taxi/Turecar
BMW 316
BMW 316i
BMW 518-
CitroOnBX 14E
Citroan BX 16TRS
Crtroan BX 190
Citroan Vim
Oaf 400
Oaf FA700DE385
Fiat Panda 7 SOL
Fiat Croma Turbo 01.
Fiat Ducafo Mam Turbo
Fiat Panda 750 L
Fiar Rrtmo 60 CL
F.*Too*aaei
Ford Escort CL
Ford Scorpio
Ford S«rra
Ford Sarra 2 3 0
Ford Escort 1 6 O CL
Ford Escort 1100
Ford Escort 1600 XR-3.
Ford F «sta i 1
Ford F«sta 1 6 0 CL
FordOnon
Ford S*rra
Ford Siarra 2 0 Laser
Ford S«arra 2 3 0 CL
Ford Siarra CL 16
Ford Siarra CL 2 0
Ford Transit 130 Campe
Honda Accord 2 0 EX Sedan
Honda Civic 1 51 Sedan
Honda imegra 1 5 Sedan
Honda VT 600 motor
Honda Pratude 2 0 EX
Hyundai Scoupe GTXi
Hyurda Stellar 1 6 GSL
Isuzu
Ituzu Pick-up Oaw Cab
LadaNiva
Mazda 323 Sadan 1 70GL
Mazda 626 HB
Mazda 626 H0 2 0 Oese.
i 190 0
1190 E
Mercedes 200 D
20SD-X
1250 D
Mercedes L 406 DG
s LP 913
L 300
M4*ub*n. Co* 1200 GL
Mitsubishi Galant TD
M«sut»shi Paiero 2 5 TD Pick
Mitsubishi Space Wagon auiom
Mitsubishi Gaiant 1600 cc G
Nissan Bmebird 2 0 Wagon
Nissan Sunny 1 7 D HB
Nissan Bluebird 2 0
Nissan Kmg Cab 2.4 D
Maandag t/m
donderdag 10.00
tot 19.30 uur
Vrijdag 10.00 tot
20.30 uur
Zaterdag 10.00
uur tot 17.30 uur
1967-1990
1963-1967
1986
1963
1967-1990
1965-'989
1970
1963-1967
1991
1990
1969-1990
1984
1989
1987
1987
1960
1988
1991
1990
1967
1986
1988
1967-1989
1964-1967
1963
1965-1969
1983 1989
1966
1983-1990
1989-1990
1988-1989
1979
1990
1990
1989
1991
1989
1990
1987
1987
1988-1990
1974
1975
1987
1964
1987
1965
1985-1987
1988-1990
1991
Q
CC
III
(0 ÜJ
CS H
o3
UII-
IUIU
Nissan Cherry
1965
Nissan Prane li
1964
Nissan Prtmera 2.0
1991
Nissan Sunny 1 7 0
HB
1966
Nissan Sunny 1700
*esei
1986
Nissan Vanette 2 0 D
1990
Opel Omega
1967-1989
Opel Ascona i 6D
1985-1988
Opel Ascona i 6 S
1967
Opel Corsa 1 5 0
1988
Opel Kadett 1 2 SC
1965-1987
Opel Kadett 1.3 NB
1987
Opel Kadett 1 3 NB
1989
Opei Kadett i 3
1986-1988
Opel Kadett 1 6 D Cara
1988
Opei Kadett 1 6 D HB
1985 1989
Opei Kadett 1 6 D Van
1986
Opei Kadett 1 6 SV GT
1987
Ope Kadett 1.7 D
1989-1990
Opei Kadett C 1.6 NZSed
1990
Opel Omega
1967-1988
Opei Omega 2 3 D
1990
Opei Omega 2 3 D Cara.
1969
Opei Omega 2 3 D V
an
1988
Opei vectra 1 7 0
1969-1990
Ooe* Vectra C 1 fi NZ
1989-1990
Opei Omega cfcesei
1966-1991
Peugeot 205 GLD IJ
1969
Peugeot 309 GL Pro-
H
1986
Peugeot 309 GLD
1966-1989
Peugeot 309 XRD
1990
Peugeot 405 Break GLD 19
1969-1990
Peugeot 405 Break SB 1 ft
1990
Peugeot 405 GL 1 6
1989-1990
Peugeot 405 GLD 1 9
1990
Peugeot 505 B-eak GLD
1986
Pontiac Fiero CP
1984
Porsche 924
1977
Renault 19 GTS Chamade
1990
Renault 21 Turbo D
1987
Renault 25 GTD
1990
Renault 25 TS
1965-1989
Renault Espace Turbo D
1989
Renault T 35 D Master bus
1989
Seat ibiza special 1.2
1991
Suzuk» Vitara JLX Commer
1990
Toyota Canna II2 0 DX
1986
Toyota Corona 1.3 SXl
1986
Toyota Corona 1 8 D
1987
Tnumph Soit* 'e 1500 TC
1977
Volvo 340 D
1986
Volvo 340
1965
Volvo 340 DL
1969-1990
Volvo 440
199C
Volvo 440 GL
1969-1990
VohO 480 ES
1987
Volvo 740 d«esei
1990
Volvo 740 GL
1967 1988
Volvo FL 614
1987
VW Po*o
1987
VW Santana C dal
1984
VW Golf CL
1965-1990
VW Golf CL diesei 44
1990
VW Gort diesel 40 KW
1988-1989
VW Passat CL 66 KW
1990
VW Passat diesel 40 K
1967-1988
VW Polo van diesel
1990
DAH LI ASTRAAT 46 MAD E TEL. 01626-83380 5
- Keuze uit plm. 100 auto's - scherpe prijzen - uitstekende
inruilprijs.
- Garage inspectie - perfecte garantie 3 tot 12 maanden.
- Gemakkelijke financieringsvoorwaarden - geen
afleveringskosten.
- Minimaal 1250.- terug voor uw auto - ook inruil van boot,
motor of caravan mogelijk.
Audi 80 Diesel83 3.250.-
Alfa Romeo 33 88 10.500.-
BMW 316i89 16.500.-
BMW 324 Diesel Automaat87 13.750.-
Ford Escort 1.4 Bravo89 12.750.-
Ford Escort 1.6 D CL88 8.750.-
Ford Escort 1.385 4.750.-
Ford Sierra Sedan Diesel89 13.750.-
Ford Sierra XR 4i84 11.500.-
Ford Sierra84 5.000.-
Ford Sierra 1.687 7.750.-
Ford Sierra 2.0 GL85 6.950.-
Ford Sierra 1.8 Turbo Diesel Sedan .91 18.750.-
Ford Sierra 2.0i Sedan90 14.750.-
Ford Sierra 2.3 Diesel85 6.000.-
Ford Scorpio 20 GL LPG 90 16.750.-
Ford Scorpio 2.5 Diesel88 9.750.-
Honda Accord EX Eurodeck87 10.500.-
Honda Civic 1.5 GL Sedan91 14.750.-
Honda Civic 1.585 6.750.-
Hyundai Stellar 1.688 5.750.-
Mazda 626 Diesel85 5.000.-
Mercedes 190 D88 21.500.-
Mercedes 200 Diesel87 18.500.-
Mitsubishi Jeep Pajero TD87 18.500.-
Nissan Bluebird 2.088 9.750.-
Nissan Sunny 1.6 Sportcoupé87 11.000.-
Nissan Sunny Florida 1.7 Diesel .88 8.750.-
Opei Kadett 1.690 11.750.-
Opel Kadett Diesel86 7.750.-
Opel Kadett 1.6 Diesel85 6.500.-
Opel Kadett 1.7 D90 13.500.-
Opel Ascona 16 S87 7.750.-
Opel Rekord 2.0 LPG84 4.750.-
Opel Omega 20 SE Automaat89 13.500.-
Opel Omega 2.089 13.500.-
Opel Senator 3.0 E autom. LPG .85 7.500.-
Opel Vectra Diesel90 17.750.-
Opel Vectra LPG90 17.750.-
Peugeot 405 GL LPG85 14.500.-
Peugeot 205 XE85 5.750.-
Porsche 924 speciaal uitgevoerd .83 9.750.-
Renault 5 TL83 2.750.-
Renault 11 GT diesel86 5.000.-
Renault 586 6.750.-
Renault 5 TL 88 9.750.-
Renault 9 GTL89 9.500.-
Renault 19 GRT89 13.000.-
Renault 25 GTX84 4.750.-
Renault 25 TX 89 13.500.-
Renault 21 GTL nov90 14.950.-
Suzuki Swift 1.3 GL89 10.500.-
Suzuki Vitara Cavriolet91 23.750.-
Toyota Corolla 1.3 HB90 14.750.-
Volvo 340 84 2.500.-
VW Golf89 13.500.-
VW Golf Diesel89 13.500.-
VW Passat LPG90 17.750.-
VW Passat TD90 18.950.-
Diverse inruilers:
BMW 51883 2.500.-
Citroën BX 16RS84 3.000.-
Datsun Bluebird Diesel83 2.500.-
Ford Escort81 2.000.-
Honda Accord80 1.250.-
Ford Taunus 1600 Lux80 750.-
Mitsubishi Tredia 1.4 GLX84 2.000.-
Opel Ascona82 1.500.-
Opel Manta82 1.500.-
Volvo 343 82 1.250.-
VW Golf Automaat950.-
VW Passat diesel 81 1.650.-
Toyota Corolla Coupé81 1.500.-
Starlet82 1.350.-
Motor Suzuki GSX 400 F 4 Cyl83 3.500 -
Tour Caravan Büstner voortent .83 6.000.-
Tevens auto's te koop gevraagd.
Ons adres: Wijnkorenstraat 7,
industrieterrein Majoppeveld Zuid,
zijstraat Rucphensebaan, Roosendaal.
Tel. 01650-62577/62679.
Wij zijn dag. geopend van 10-19 uur. Zaterdag
van 10-17 uur. Vrijdag koopavond.
Graag tot ziens bij