HAVO in eigen tempo bij de DAS Op hol geslagen Abele spelen Amor in De Parel Amsterdamse studenten filmen eindexamenproject SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 24 FEBRUAR11993 Scenario Figuranten Goed beluisterd MIDDELBURG - Het Regio- naai Educatief Centrum in Middelburg ondersteunt een grote hoeveelheid instellingen voor volwassenenonderwijs op Walcheren. In de Scheldebode wordt regelmatig aandacht be steedt aan deze vorm van on derwijs. Deze week de cursus HAVO van de DAS, de Dag- en Avond School Zeeland. Joanna de Buck is dit najaar begonnen met het volgen van de HAVO. Ze probeert het di ploma in één jaar te halen. Dat wil zeggen dat ze straks in zes vakken examen moet doen, Ne derlands, Engels, Frans, aard rijkskunde, geschiedenis en handelswetenschappen recht. Voor zo'n taak hoef je niet te kiezen, je kan je pakket afstemmen op je vooropleiding en je studiemogelijkheden. „De meeste mensen kiezen er voor om twee drie vakken tegelijk te doen, maar dan duurt het natuurlijk veel langer voordat je je diploma hebt" zegt Joan na. Joanna vertrok acht jaar gele den naar de Verenigde Staten, zonder de HAVO afgemaakt te hebben. „In Amerika zie je dat de meeste studenten een bij baantje hebben om hun studie te financieren. Je moet daar WESTKAPELLE - Pein zend staart de vuurtoren wachter naar de woeste koppen op de golven. Een meeuw vliegt voorbij. Een grauwsluier hangt over de zee en verbergt de horizon in een grijze deken van ziltig nat. Links en rechts vloeien in de verte de strakke lijnen van de versteende dijk over in een wilde kluwen van water en wolken. De slanke vuur toren trotseert parmantig de harde wind en geeft tegenlicht aan de grauwe massa. Het traditionele rood-wit herinnert het grijs aan andere kleuren. De wind is hard en de kou is bijtend. De vuur torenwachter lijkt het niet te merken. Verzon ken in gepeins staat hij op de omloop bovenin de vuurtoren. Het is alsof de eenzaamheid van het mo ment even huivert voor de toekomst. „Die vuurtoren", zegt Mark Bary (28), „is de mooiste van Nederland". We staan op de dijk bij Westkapelle en kijken naar de kleine roodwitte toren op het Noorderhoofd. Hij zegt het gekscherend want het bleek de enige vuurtoren in Neder land die aan de eisen voor hun film voldeed. Samen met een filmploeg is Mark namelijk be zig met de opnames voor de korte film 'Een Wals aan Zee'. Het is een eindexamenproject van de Amsterdamse Filmaca demie, waarmee vijf studenten afstuderen. Dat zijn Mark (pro- duktie), Kasper (scenario en re gie), Hans (camera), Annet (licht) en Simone (geluid). „Voor de film", vertelt Mark, „zochten we een vuurtoren die op een verlaten stuk dijk lag, die de klassieke roodwitte kleuren had en waar ook nog een soort huisje aan vast zat. En dit was de enige vuurtoren die daaraan voldeed. Boven dien kregen we de volle mede werking van de Vaarweg Mar- keringsdienst die de beheerder is van de vuurtoren". Mark studeert af op produktie. Hij werkt samen met de regisseur, doet het voorbereidende werk, bekijkt de haalbaarheid van het script, doet de casting van de acteurs, zoekt de locatie uit, stelt de filmploeg samen, zorgt dat alle materialen aanwezig zijn etc. Het eindprodukt, de film, komt phs op de montage tafel tot stand. Op de set waar de film opgenomen wordt is maar weinig van de sfeer terug echt heel veel energie in je studie stoppen. Ik vind dat wel goed, als alles zo gemakkelijk gaat ben je lang niet zo gemoti veerd. Het studeren in Amerika is me trouwens goed bevallen, het ging allemaal heel losjes, je kon alles vragen aan de leraren en er was niet zo'n strak pa troon. Eigenlijk kun je het wel een beetje vergelijken met het onderwijssysteem dat de DAS hanteert". Joanna werkt nu via een uit zendbureau als secretaresse en kan dat goed combineren met haar school. De studenten bij de DAS zijn zelf verantwoor delijk voor hun studietempo. Je kan proberen om in één jaar je HAVO diploma te halen, je kan het in twee jaar doen, en je kunt een aantal vakken per jaar doen. In het uiterste geval kun je over ieder vak twee jaar doen zodat je na twaalf jaar studie je HAVO diploma in ontvangst kunt nemen. De éénjarige HAVO-opleiding wordt vooral door jongeren ge volgd die er op een of andere manier niet in geslaagd zijn om hun diploma langs de reguliere weg te halen. Soms zijn ze op één vak gezakt en willen ze niet de hele HAVO overdoen, maar wel dat ene vak om zo toch een diploma te halen. Om toegelaten te worden voor de HAVO opleiding moeten de studenten een vooropleiding op MAVO-D niveau hebben met gemiddeld een zeven. Soms zijn ook andere vooropleidingen ge schikt maar dat wordt in een voorgesprek bekeken. „Toen ik vorig jaar de DAS opbelde om te zeggen dat ik wellicht interesse had in de HAVO maar nog niet zeker wist hoe en wat, werd ik met een uitgenodigd voor een ge sprek. Dat vond ik heel leuk en het bleek dat ik de HAVO in een jaar kon doen. Ik ga nu zes keer in de week naar school, dus zes keer vijftig minuten. Op maandagavond, dinsdag en woensdag of donderdag. Die laatste wissel ik wel eens om als dat beter uitkomt. Voor het huiswerk ben ik ongeveer zes uur per week kwijt". Aan financiële middelen was Joanna ruim zeshonderd gul den kwijt. „Als je alles nieuw koopt ben je een stuk meer kwijt, maar ik heb vorig jaar erg achter boeken van eindexa menkandidaten aangezeten. We gebruiken bij de DAS trou wens dezelfde boeken als op de gewone HAVO. En met dat je een boek van iemand over neemt steek je ook gelijk iets op over de opleiding, want ie dereen vertelt wel wat. „Wat ik vooral zo fijn vind aan de DAS is dat jongeren er zo vrij een eigen mening geven. Ik was dat zelf niet gewend vroe ger op de HAVO. Ik kan het ook iedereen aanraden om op zo'n manier je school af te maken of aan een nieuwe op leiding te beginnen". 'Filmen is afzien' De filmploeg op de vuurtoren in Westkapelle. te vinden die later de film zal beheersen. Is in die film alles gestileerd en afgewerkt, op de set is het een rommeltje. Ieder een is heel druk bezig en loopt door elkaar, overal staan spul len, auto's, lampen, sets wor den opgebouwd en afgebroken. „Filmmaken is afzien", erkent Mark. „Voor deze film van 15 minuten hebben we een draai- tijd van 10 dagen, 2 hier in Westkapelle en 8 in Amster dam. Omdat iedereen vrij oner varen is zijn we niet goed op elkaar ingespeeld, waardoor we achterlopen op het schema. Die tijd moet je inhalen door 's avonds langer door te gaan of 's morgens eerder op te staan. Je krijgt nl. geen tweede kans. Zodoende ben je bijna 24 uur per dag met de film bezig. Vooral het koude weer van de DOMBURG - Een moeder die zich met de liefdesrelatie van haar twee kinderen bemoeit en als op een dag de door haar gekozen huwelijkskandidaten in haar huis uitnodigt is het hek van de dam. Dat is waar het in het (zeer) kort in de plattelandskomedie 'Amor richt zijn pijlen zelf' om gaat. Het toneelstuk in drie bedrijven wordt gespeeld door de toneel groep uit Domburg en beleeft haar première op zaterdag 6 maart in 'De Parel' in Domburg. Voor de volledigheid: het stuk wordt gespeeld in dialect, D. Eggenoor schreef de teksten en de regie is in handen van Daan van der Wekken. De aanvang van dit ongetwijfeld onbezorgde toneelstuk is om 20 uur en de entreeprijs bedraagt zeven gulden vijftig inclusief een kopje koffie. In de pauzes zorgt het recreatie team van het Hof Domburg voor een stukje extra ontspan- ning. afgelopen dag is zeer uitput tend. Als produktieleider moet je dan opletten dat de mensen niet te vermoeid worden opdat de prestaties niet verminde ren". Het verhaal van 'Een Wals aan Zee' gaat over een vuurtoren wachter die wegens automati sering overbodig wordt en zijn ontslag krijgt. Kasper Thiel heeft het scenario geschreven en doet de regie. Hij vertelt het verhaal. „Na zijn ontslag komt de vuurtorenwachter in de stad terecht, op een grote kamer. Hij heeft niet genoeg spullen om de kamer gezellig in te richten. Het uitzicht vanuit het raam laat slechts de daken van de stad zien en is dus heel anders dan hij gewend was. Als souvenir heeft hij een maquette van zijn oude vuurtoren ge maakt en meegenomen. De ma quette staat tegenover hem op tafel. Op een nacht droomt hij dat hij terug is bij de vuurtoren en dat deze in verval raakt. Als hij wakker wordt blijkt ook de maquette aan verval onderhe vig en hij gaat de maquette repareren. Daarbij waant hij zich weer bij de echte vuurto ren, hij hoort het geluid van de meeuwen en hij gooit brood naar ze, waarbij hij de maquet te omstoot. Verschrikt komt hij bij z'n positieven en gaat de straat op, bang om op z'n ka mer gek te worden. Bij toeval komt hij in een nostalgische danssalon terecht, waar de gar derobejuffrouw hem aan spreekt. Het klikt en later lo pen ze met z'n tweeën naar zijn kamer. Onderweg vindt hij een dode meeuw die hij meeneemt naar huis om schoon te maken. Een meeuw hoort niet dood te gaan in de stad maar aan zee. Thuis ziet de vrouw de troep en krijgt medelijden. Ze zet de radio aan en een wals klinkt op. Ze dansen. Overmand door emoties drukt de man haar veel te stevig tegen zich aan. Ze schrikken allebei. Schuw ge worden reageert hij niet meer op haar avances, waarop de vrouw hem verwijten maakt en vertrekt. Hij voelt zich schul dig en weet dat hij daar niet thuishoort. Lang staart hij in de ogen van de dode meeuw. In het laatste shot van de film zien we hem weer terug bij z'n oude vuurtoren. Hier voelt hij zich gelukkig. Hij voelt de wals weer in zijn lichaam en draait langzaam om z'n as, terwijl walsmuziek zachtjes opklinkt en de camera de lens naar de zee draait. Het motto voor de film ligt volgens Kasper in het feit dat in de stad dingen gebeuren waar men niet meer bij stil staat, laat staan over nadenkt. Zoals niemand zich afvraagt waar de zwerver vandaan komt of waarom hij zwerver is ge worden. De vuurtorenwachter doet dat nog wel want hij is zelf de vreemdeling in de stad. Op z'n oude werkplek was hij het baken voor anderen maar nu hij verstoten is heeft hij zelf geen houvast meer. Volgens Kasper heeft het scenario in de loop van de tijd nogal wat veranderingen ondergaan on der druk van docenten en ge sprekken met anderen. „Op school kijken ze sterk naar de haalbaarheid van een scenario en ook of het wel begrijpelijk is. Steeds moest ik weer wat De rol van de vuurtorenwach ter wordt gespeeld door Michiel Kerkbosch, beter be kend als Mario uit de serie Spijkerhoek. Kerbosch was pas in de week voorafgaand aan de opnames benaderd maar dat was geen probleem. Hij doet het werk voor de film gratis. Hij vindt het zijn verplichting om de jonge mensen van de filmacademie te ondersteunen FOTO: HARRY DE LANGE herschrijven. Zodoende wist ik pas een week van tevoren of het verhaal wel door kon gaan. Je krijgt dan veel haastwerk want je bent gebonden aan een vaste opnametijd. In de laatste twee jaar van de school worden zo'n 80 pr ;ecten gedraaid dus moet er n goede planning zijn om alle filmspullen te ver delen. De academie is zo'n beetje de grootste filmprodu cent van Nederland. De oplei ding is overigens vrij zwaar, je moet knokken voor je plaats. Maar ja, zo gaat dat later ook, je moet laten zien wat jouw ideeën waard zijn. Later hoor ik wel van de critici of de film echt goed is". In mei wordt het eindexamen afgenomen, net als op andere middelbare scholen. Joanna verwacht toch wel voor meer dan de helft van de vakken te slagen. „En na de HAVO wil ik het VWO gaan doen". als investering voor de toe komst. De rol van vuurtoren wachter ligt hem wel. „Een serieuze rol", zegt hij, „die man is een echte binnenvetter. Maar hij houdt van het eenzame be staan aan de dijk". Op een gegeven moment in de film wordt de vuurtorenwachter op gehaald door twee mannen die hem naar de stad moeten bren gen. Voor de rollen zijn twee figuranten uit de buurt geno men: Piet van de Vreugde uit Zoutelande en Kees van Breda uit Westkapelle. Ze zaten een pilsje te drinken in café 't Traoljewerk in Westkapelle, „toen ineens 3 mooie dames op ons afkwamen met de vraag of we een kleine rol wilden spelen in een film. Dan zeg je geen nee". Overigens moesten ze niks zeggen in de film. Mark rekent voor wat de kos ten zijn voor de 15 minuten film die uiteindelijk gemaakt worden. Hij berekent dat de film volgens officiële normen rond een ton zou kosten maar dat zij het met 25.000 gulden moeten doen. De apparatuur en de montagefaciliteiten worden geleverd door de Filmacade mie, die ook 12.500 gulden meebetaalt. De NOS, die de film op voorhand heeft gekocht betaalt 10.000 gulden terwijl de rest moet worden opge bracht door het produktieteam, de studenten zelf, in de vorm van sponsoring, in ruil voor naamsvermelding op de titelrol en toegangskaarten. Mark: „Je probeert dus overal kostenbe sparend te werken. De auto's die we huren worden gesponso- red, de huisvesting, de catering etc. Daar ben je al maanden van tevoren mee bezig". De film 'Een Wals aan Zee' zal het eerst worden vertoond op het eigen filmfestival van de Filmacademie in juni, waar al le eindexamenfilms, documen taires, televisieprodukties en bedrijfsfilms zullen worden ge draaid. In september wordt de film vertoond voor de landelij ke premières van de Neder landse Filmdagen in Utrecht. Bijzonder is wel dat de film ook al is aangekocht door de NOS en waarschijnlijk in de loop van deze zomer op de televisie te zien zal zijn. OOST-SOUBURG - Het radio programma '40 jaar na de ramp' is het best beluisterde programma geweest van Om roep Zeeland tot nu toe. Dat komt omdat het programma dat 1 februari de hele dag duurde, ook gedeeltelijk te ho ren was in de zendtijd van de NCRV en de NOS en bij andere regionale omroepen. In totaal luisterden ruim een miljoen mensen naar het och tendprogramma, dat is onge veer negen procent van de Ne derlandse bevolking, 's Mid dags luisterde nog ongveer vijf procent geheel of gedeeltelijk naar de uitzending. Het programma kreeg een goe de waardering van de luiste raars. REÏNCARNATIE - De werkgroep Sociale en Culturele Vernieuwing verzorgt in maart een tweetal lezingen over de reïncarnatiegedachte. De eerste is vrijdag 5 maart, is getiteld 'De opleving van de reïncarnatiegedachte in deze tijd', en wordt gegeven door W. Mees. De tweede vindt plaats op vrijdag 12 maart, heet 'De reincamatiegedachte en de bijbel, en wordt gegeven door J. 't Hart. Beide lezingen worden gehouden in de Middelburgse Stadschouwburg en beginnen om 20.00 uur. De toegangsprijs bedraagt vijf gulden. FILOSOFIE EN MILIEU - De Zeeuwse Volkuniversiteit start donderdag 4 maart met een cursus Filosofie en Milieu. De cursus omvat acht avonden van 19.30 tot 21.30 uur, en bestaat uit drie delen. In het eerste gedeelte van de bijeen komsten wordt een inleiding in de filosofie gheouden, waarin en aantal denkers zoals Plato, Descartes en Kant globaal worden behandeld. Op grond hiervan komt in het tweede gedeelte het milieuvraagstuk aan bod. Er wordt onder meer ingegaan op het verband tussen het Westerse produktiesys- teem en de vervreemding van de mens van zijn werkelijkheid. In het derde gedeelte wordt een aantal alternatieven ge schetst. BINGO-AVOND - Supportersvereniging Rood-Wit houdt op vrijdag 26 februari een bingo-avond in het clubhuis van de V.C. Vlissingen aan de Irislaan in Vlissingen. De avond begint om 20.0,1 uur en de toegang is gratis. PARTYTIME -In De Piek aan de Hellebardierstraat twee parties: op 26 februari een house party met het thema 'house against hate', tegen het groeiende racisme, op 27 februari Bob's Birthday Party, ter ere van de verjaadg van Rob Roganovic, gitarist van de Vlissingse band Straight Johns. Beide avonden beginnen om 21.°° uur. COMPUTERMIDDAG - In het activiteitencentrum Vlissin gen (ACV) aan de Hogeweg geeft voormalig informatica-do- cent R. Andriessen over het fenomeen computer. Verhelde rend voor wie 'computervrees' heeft. De themamiddag, waar ook gelegenheid is om zelf 'op de computer te tokkelen' met hulp van specialist Michiel Francke, vindt plaats op 3 maart van 14.™ - 16.30 uur. WIJSBEGEERTE - De studiekring Zeeland van de Refor matorische Wijsbegeerte houdt op woensdag 24 februari een studie-avond. Spreker is dr.ir. J. Santema. De avond begint om 19.3° uur in de Getuigeniskerk aan de A. Lauweeijszstraat in Middelburg. De toegang is vrij. LECHE - Borstvoedingorganisatie La Leche League houdt voor (aanstaande) moeders een informatie-ochtend ten huize van Martien van den Berg, Braanhof 12 in Koudekerke. De ochtend begint om 9.30 uur. De baby's zijn ook welkom. STIJLDANSEN - Met ingang van donderdag 4 maart kunnen ouderen om de week stijldansen in buurthuis De Zwaan in Oost-Soubrug. Alle ouderen die graag een dansje wagen zijn van harte welkom van 14.°° tot 17.°" uur. De entree bedraagt een rijksdaalder per persoon. DIËTISTE - Vrouwencontactgroep 'Kom uit je huis' houdt op woensdag 3 maart een thema-ochtend waar het beroep van diëtiste centraal staat in wijkgebouw Zuiderbaken aan de M. de la Palmastraat in Middelburg. De ochtend duurt van 9.30 tot 11.30 uur, de entree is een gulden en er is gratis kinderopvang. VERLENGING - Wegens enorme belangstelling is de tentoonstelling van Ria Ruedisueli bij warenhuis Vroom en Dreesman in Middelburg verlengd tot zaterdag 27 februari. JEUGDWERKGARANTIEWET - In Open Jongerencen trum Midgard aan de Kuiperspoort in Middelburg vindt op donderdag 25 februarieen voorlichtingsavond plaats over de jeugdwerkgarantiewet. Consulenten van het Arbeidsbureau en het FNV leggen uit wat de gevolgen van deze wet zijn voor jongeren die hiervoor in aanmerking kbmen. Aanvang 21.00 uur. VOORJAARSVAKANTIETHEATER - De groep Potdoos- sie' brengt een gevarieerde voorstelling 'met een vleugje milieu' voor kinderen van 4-12 jaar in Middelburg-zuid. De voorstelling vindt plaats op 25 februari om 10.°° uur in Ontmoetingscentrum Dauwendaele en om 14.00 uur in het Zuiderbaken in de M. de la Palmastraat De kosten zijn een gulden. SCHOOLRIJPHEID - Maandag 1 maart is er in het gebouw van de Vrije School aan de Arondeusstraat in Middelburg een lezing door mevrouw C. Amons, die als psychologe verbonden is aan het Zonnehuis te Zeist. De titel van de lezing luidt 'de ontwikkeling van kleuter tot school kind'. Aanvang 19.30 uur. BINGODANSANT - Op zaterdag 27 februari houdt stichting Majoraat een bingo-dansant voor 55-plussers in Campus De Ruyter, Van Hogendorpweg 58A. De avond begint om 20.00 uur. DEMENTIE - Thuiszorg Walcheren organiseert drie bij eenkomsten rond het thema 'thuis omgaan met dementie'. De eerste bijeenkomst wordt gehouden in het wijkgebouw te Koudekerke op 25 maart en begint om 14.™ uur. Voor inlichtingen en opgave: 01180-84277. EXPOSITIE - De Midelburgse tekenaar/illustrator David Heijgelaar exposeert tot en met 27 maart bij Multi Colour aan de Torenweg in Middelburg. AVONDGEBED - Op virjdagavond 26 februari wordt in de Engelse kerk, Simpelhuisstraat in Middelburg, het maande lijkse maatschappelijk avondgebed gehouden. De bijeen komst wordt dit keer ingevuld door de interkerkelijke werkgroep homoseksualiteit Zeeland, 'Gewoon Anders'. Aan vang 19.30 uur. HUMANISME - Vormgeven aan mijn humanistische grondslag in Zeeland. Dat is het thema van een bijeenkomst van het Humanistisch Verbond op zondag 28 februari in de aula van het Jacob Roggeveenhuis, ingang Gerbrandystraat in Midelburg, aanvang ÏO.30 uur. LANDGOEDEREN - In de kapel van St. Maarten te Hoogelande houdt Richard Struyk op zondag 28 februari een lezing over cultuur en natuur in en om landhuizen en landgoederen, toegespitst op Domburg en Oostkapelle. De lezing begint om 14.30 uur, de toegang kost vijf gulden. THEMAMIDDAG - De afdeling Vlissingen van de Algeme ne Bond voor Ouderen houdt op woensdag 3 maart een themamiddag met bingo in Bachten Reede aan de Vredehof laan. De zaal is open om 13.30 uur. MIDDELBURG - Vier middel eeuwse abele spelen onder re gie van Dora van der Groen. Dat moet wel een opmerkelijke voorstelling worden. En dat wordt het ook! Voor de geïnte resseerden geeft dramaturg Lemmerman drie kwartier voor aanvang een inleiding tot de voorstelling. "Esmoreit", "Lanseloet", "Glo- riant" en "Vanden Winter ende vanden Somer" zijn vier ano nieme pronkstukjes uit onze Middeleeuwen. Sprookjes zijn het, vol ridders en jonkvrou wen die naar elkaar smachten of elkaar versmaden. En ook vol list en bedrog, omdat er heel wat tronen te bestijgen zijn. De abele spelen zijn ern stige, verheven lappen toneelli teratuur met als centraal the ma 'de hoofse liefde', maar wie zat te wachten op een brave, rechtlijnige interpretatie, komt bij Dora van de Groen bedro gen uit. De regisseuse kondigde al vóór het repetitieproces aan dat zij 'wild en oneerbiedig' met de stukken zou gaan omspringen: immers, de wereld van de Mid deleeuwen ligt zo ver weg, dat die verhalen niet meer echt serieus te nemen zijn. Van der Groen gooide de vier verhalen in de mixer, voegde eigen korte stukken toe en het eindresul taat is een maf mozaïek van rauwe fragmenten, uitbundig en ruw als een klucht - een hoogst komische, chaotische, verwarrende en soms schok kende theaterbelevenis. Niet de verfijnde, edele natuur, maar juist het banale, laag-bij- de-grondse gedrag van de per sonages wordt benadrukt. Van der Groen legt in haar "Abele Spelen" bBloot wat zich onder het vemislaagje bevindt. Hoe wel de spelers de mond vol hebben van liefde en deugd, zien we slechts geweld en doodslag en wordt de sfeer van de Middeleeuwen getekend met wreedheid, platte bronstigheid en de dreiging van hel en ver doemenis. Het is duidelijk: naar deze "Abele Spelen" ga je niet voor een interessante analyse, maar voor de grap. Dit is een op hol geslagen, dolgedraaide theater fantasie, waarin vijf acteurs op een uitzinnige manier uit de band springen met verkleed partijen, vreemde performan ces en rare podiumfratsen. Maar steeds is ec dat bezeten acteren, soms komisch, vaak angstwekkend, vooral vanwege de onvoorwaardelijke overga ve. Dora van der Groen heeft het uiterste uit haar cast naar boven gehaald. Vrijdag 26 februari - Stads- Voormalige leerlingen van het Zuidelijk Toneel spelen Abele Spelen Foto: jean pierre stoop schouwburg - aanvang 20.00 uur. Kaarten kosten f 20,00 (voor JTK/CJP en Pas 65 f 16,00) en zijn in voorverkoop aan het theater en telefonisch te reserveren via (01180) 11500.

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1993 | | pagina 9