HAVO in eigen tempo bij de DAS
Op hol geslagen Abele spelen
Amor in De Parel
Amsterdamse studenten filmen eindexamenproject
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 24 FEBRUAR11993
Scenario
Figuranten
Goed beluisterd
MIDDELBURG - Het Regio-
naai Educatief Centrum in
Middelburg ondersteunt een
grote hoeveelheid instellingen
voor volwassenenonderwijs op
Walcheren. In de Scheldebode
wordt regelmatig aandacht be
steedt aan deze vorm van on
derwijs. Deze week de cursus
HAVO van de DAS, de Dag- en
Avond School Zeeland.
Joanna de Buck is dit najaar
begonnen met het volgen van
de HAVO. Ze probeert het di
ploma in één jaar te halen. Dat
wil zeggen dat ze straks in zes
vakken examen moet doen, Ne
derlands, Engels, Frans, aard
rijkskunde, geschiedenis en
handelswetenschappen
recht. Voor zo'n taak hoef je
niet te kiezen, je kan je pakket
afstemmen op je vooropleiding
en je studiemogelijkheden. „De
meeste mensen kiezen er voor
om twee drie vakken tegelijk
te doen, maar dan duurt het
natuurlijk veel langer voordat
je je diploma hebt" zegt Joan
na.
Joanna vertrok acht jaar gele
den naar de Verenigde Staten,
zonder de HAVO afgemaakt te
hebben. „In Amerika zie je dat
de meeste studenten een bij
baantje hebben om hun studie
te financieren. Je moet daar
WESTKAPELLE - Pein
zend staart de vuurtoren
wachter naar de woeste
koppen op de golven. Een
meeuw vliegt voorbij.
Een grauwsluier hangt
over de zee en verbergt
de horizon in een grijze
deken van ziltig nat.
Links en rechts vloeien
in de verte de strakke
lijnen van de versteende
dijk over in een wilde
kluwen van water en
wolken. De slanke vuur
toren trotseert parmantig
de harde wind en geeft
tegenlicht aan de grauwe
massa. Het traditionele
rood-wit herinnert het
grijs aan andere kleuren.
De wind is hard en de
kou is bijtend. De vuur
torenwachter lijkt het
niet te merken. Verzon
ken in gepeins staat hij
op de omloop bovenin de
vuurtoren. Het is alsof de
eenzaamheid van het mo
ment even huivert voor
de toekomst.
„Die vuurtoren", zegt Mark
Bary (28), „is de mooiste van
Nederland". We staan op de
dijk bij Westkapelle en kijken
naar de kleine roodwitte toren
op het Noorderhoofd. Hij zegt
het gekscherend want het bleek
de enige vuurtoren in Neder
land die aan de eisen voor hun
film voldeed. Samen met een
filmploeg is Mark namelijk be
zig met de opnames voor de
korte film 'Een Wals aan Zee'.
Het is een eindexamenproject
van de Amsterdamse Filmaca
demie, waarmee vijf studenten
afstuderen. Dat zijn Mark (pro-
duktie), Kasper (scenario en re
gie), Hans (camera), Annet
(licht) en Simone (geluid).
„Voor de film", vertelt Mark,
„zochten we een vuurtoren die
op een verlaten stuk dijk lag,
die de klassieke roodwitte
kleuren had en waar ook nog
een soort huisje aan vast zat.
En dit was de enige vuurtoren
die daaraan voldeed. Boven
dien kregen we de volle mede
werking van de Vaarweg Mar-
keringsdienst die de beheerder
is van de vuurtoren". Mark
studeert af op produktie. Hij
werkt samen met de regisseur,
doet het voorbereidende werk,
bekijkt de haalbaarheid van
het script, doet de casting van
de acteurs, zoekt de locatie uit,
stelt de filmploeg samen, zorgt
dat alle materialen aanwezig
zijn etc. Het eindprodukt, de
film, komt phs op de montage
tafel tot stand. Op de set waar
de film opgenomen wordt is
maar weinig van de sfeer terug
echt heel veel energie in je
studie stoppen. Ik vind dat wel
goed, als alles zo gemakkelijk
gaat ben je lang niet zo gemoti
veerd. Het studeren in Amerika
is me trouwens goed bevallen,
het ging allemaal heel losjes, je
kon alles vragen aan de leraren
en er was niet zo'n strak pa
troon. Eigenlijk kun je het wel
een beetje vergelijken met het
onderwijssysteem dat de DAS
hanteert".
Joanna werkt nu via een uit
zendbureau als secretaresse en
kan dat goed combineren met
haar school. De studenten bij
de DAS zijn zelf verantwoor
delijk voor hun studietempo. Je
kan proberen om in één jaar je
HAVO diploma te halen, je kan
het in twee jaar doen, en je
kunt een aantal vakken per
jaar doen. In het uiterste geval
kun je over ieder vak twee jaar
doen zodat je na twaalf jaar
studie je HAVO diploma in
ontvangst kunt nemen.
De éénjarige HAVO-opleiding
wordt vooral door jongeren ge
volgd die er op een of andere
manier niet in geslaagd zijn om
hun diploma langs de reguliere
weg te halen. Soms zijn ze op
één vak gezakt en willen ze
niet de hele HAVO overdoen,
maar wel dat ene vak om zo
toch een diploma te halen.
Om toegelaten te worden voor
de HAVO opleiding moeten de
studenten een vooropleiding op
MAVO-D niveau hebben met
gemiddeld een zeven. Soms zijn
ook andere vooropleidingen ge
schikt maar dat wordt in een
voorgesprek bekeken.
„Toen ik vorig jaar de DAS
opbelde om te zeggen dat ik
wellicht interesse had in de
HAVO maar nog niet zeker
wist hoe en wat, werd ik met
een uitgenodigd voor een ge
sprek. Dat vond ik heel leuk en
het bleek dat ik de HAVO in
een jaar kon doen. Ik ga nu zes
keer in de week naar school,
dus zes keer vijftig minuten.
Op maandagavond, dinsdag en
woensdag of donderdag. Die
laatste wissel ik wel eens om
als dat beter uitkomt. Voor het
huiswerk ben ik ongeveer zes
uur per week kwijt".
Aan financiële middelen was
Joanna ruim zeshonderd gul
den kwijt. „Als je alles nieuw
koopt ben je een stuk meer
kwijt, maar ik heb vorig jaar
erg achter boeken van eindexa
menkandidaten aangezeten.
We gebruiken bij de DAS trou
wens dezelfde boeken als op de
gewone HAVO. En met dat je
een boek van iemand over
neemt steek je ook gelijk iets
op over de opleiding, want ie
dereen vertelt wel wat.
„Wat ik vooral zo fijn vind aan
de DAS is dat jongeren er zo
vrij een eigen mening geven. Ik
was dat zelf niet gewend vroe
ger op de HAVO. Ik kan het
ook iedereen aanraden om op
zo'n manier je school af te
maken of aan een nieuwe op
leiding te beginnen".
'Filmen is afzien'
De filmploeg op de vuurtoren in Westkapelle.
te vinden die later de film zal
beheersen. Is in die film alles
gestileerd en afgewerkt, op de
set is het een rommeltje. Ieder
een is heel druk bezig en loopt
door elkaar, overal staan spul
len, auto's, lampen, sets wor
den opgebouwd en afgebroken.
„Filmmaken is afzien", erkent
Mark. „Voor deze film van 15
minuten hebben we een draai-
tijd van 10 dagen, 2 hier in
Westkapelle en 8 in Amster
dam. Omdat iedereen vrij oner
varen is zijn we niet goed op
elkaar ingespeeld, waardoor
we achterlopen op het schema.
Die tijd moet je inhalen door
's avonds langer door te gaan
of 's morgens eerder op te
staan. Je krijgt nl. geen tweede
kans. Zodoende ben je bijna 24
uur per dag met de film bezig.
Vooral het koude weer van de
DOMBURG - Een moeder die zich met de liefdesrelatie van
haar twee kinderen bemoeit en als op een dag de door haar
gekozen huwelijkskandidaten in haar huis uitnodigt is het
hek van de dam. Dat is waar het in het (zeer) kort in de
plattelandskomedie 'Amor richt zijn pijlen zelf' om gaat. Het
toneelstuk in drie bedrijven wordt gespeeld door de toneel
groep uit Domburg en beleeft haar première op zaterdag 6
maart in 'De Parel' in Domburg. Voor de volledigheid: het
stuk wordt gespeeld in dialect, D. Eggenoor schreef de
teksten en de regie is in handen van Daan van der Wekken.
De aanvang van dit ongetwijfeld onbezorgde toneelstuk is om
20 uur en de entreeprijs bedraagt zeven gulden vijftig
inclusief een kopje koffie. In de pauzes zorgt het recreatie
team van het Hof Domburg voor een stukje extra ontspan-
ning.
afgelopen dag is zeer uitput
tend. Als produktieleider moet
je dan opletten dat de mensen
niet te vermoeid worden opdat
de prestaties niet verminde
ren".
Het verhaal van 'Een Wals aan
Zee' gaat over een vuurtoren
wachter die wegens automati
sering overbodig wordt en zijn
ontslag krijgt. Kasper Thiel
heeft het scenario geschreven
en doet de regie. Hij vertelt het
verhaal. „Na zijn ontslag komt
de vuurtorenwachter in de stad
terecht, op een grote kamer.
Hij heeft niet genoeg spullen
om de kamer gezellig in te
richten. Het uitzicht vanuit het
raam laat slechts de daken van
de stad zien en is dus heel
anders dan hij gewend was. Als
souvenir heeft hij een maquette
van zijn oude vuurtoren ge
maakt en meegenomen. De ma
quette staat tegenover hem op
tafel. Op een nacht droomt hij
dat hij terug is bij de vuurtoren
en dat deze in verval raakt. Als
hij wakker wordt blijkt ook de
maquette aan verval onderhe
vig en hij gaat de maquette
repareren. Daarbij waant hij
zich weer bij de echte vuurto
ren, hij hoort het geluid van de
meeuwen en hij gooit brood
naar ze, waarbij hij de maquet
te omstoot. Verschrikt komt hij
bij z'n positieven en gaat de
straat op, bang om op z'n ka
mer gek te worden. Bij toeval
komt hij in een nostalgische
danssalon terecht, waar de gar
derobejuffrouw hem aan
spreekt. Het klikt en later lo
pen ze met z'n tweeën naar zijn
kamer. Onderweg vindt hij een
dode meeuw die hij meeneemt
naar huis om schoon te maken.
Een meeuw hoort niet dood te
gaan in de stad maar aan zee.
Thuis ziet de vrouw de troep en
krijgt medelijden. Ze zet de
radio aan en een wals klinkt
op. Ze dansen. Overmand door
emoties drukt de man haar veel
te stevig tegen zich aan. Ze
schrikken allebei. Schuw ge
worden reageert hij niet meer
op haar avances, waarop de
vrouw hem verwijten maakt en
vertrekt. Hij voelt zich schul
dig en weet dat hij daar niet
thuishoort. Lang staart hij in
de ogen van de dode meeuw. In
het laatste shot van de film
zien we hem weer terug bij z'n
oude vuurtoren. Hier voelt hij
zich gelukkig. Hij voelt de wals
weer in zijn lichaam en draait
langzaam om z'n as, terwijl
walsmuziek zachtjes opklinkt
en de camera de lens naar de
zee draait.
Het motto voor de film ligt
volgens Kasper in het feit dat
in de stad dingen gebeuren
waar men niet meer bij stil
staat, laat staan over nadenkt.
Zoals niemand zich afvraagt
waar de zwerver vandaan komt
of waarom hij zwerver is ge
worden. De vuurtorenwachter
doet dat nog wel want hij is
zelf de vreemdeling in de stad.
Op z'n oude werkplek was hij
het baken voor anderen maar
nu hij verstoten is heeft hij zelf
geen houvast meer. Volgens
Kasper heeft het scenario in de
loop van de tijd nogal wat
veranderingen ondergaan on
der druk van docenten en ge
sprekken met anderen. „Op
school kijken ze sterk naar de
haalbaarheid van een scenario
en ook of het wel begrijpelijk
is. Steeds moest ik weer wat
De rol van de vuurtorenwach
ter wordt gespeeld door
Michiel Kerkbosch, beter be
kend als Mario uit de serie
Spijkerhoek. Kerbosch was pas
in de week voorafgaand aan de
opnames benaderd maar dat
was geen probleem. Hij doet
het werk voor de film gratis.
Hij vindt het zijn verplichting
om de jonge mensen van de
filmacademie te ondersteunen
FOTO: HARRY DE LANGE
herschrijven. Zodoende wist ik
pas een week van tevoren of
het verhaal wel door kon gaan.
Je krijgt dan veel haastwerk
want je bent gebonden aan een
vaste opnametijd. In de laatste
twee jaar van de school worden
zo'n 80 pr ;ecten gedraaid dus
moet er n goede planning
zijn om alle filmspullen te ver
delen. De academie is zo'n
beetje de grootste filmprodu
cent van Nederland. De oplei
ding is overigens vrij zwaar, je
moet knokken voor je plaats.
Maar ja, zo gaat dat later ook,
je moet laten zien wat jouw
ideeën waard zijn. Later hoor
ik wel van de critici of de film
echt goed is".
In mei wordt het eindexamen
afgenomen, net als op andere
middelbare scholen. Joanna
verwacht toch wel voor meer
dan de helft van de vakken te
slagen. „En na de HAVO wil ik
het VWO gaan doen".
als investering voor de toe
komst. De rol van vuurtoren
wachter ligt hem wel. „Een
serieuze rol", zegt hij, „die man
is een echte binnenvetter. Maar
hij houdt van het eenzame be
staan aan de dijk". Op een
gegeven moment in de film
wordt de vuurtorenwachter op
gehaald door twee mannen die
hem naar de stad moeten bren
gen. Voor de rollen zijn twee
figuranten uit de buurt geno
men: Piet van de Vreugde uit
Zoutelande en Kees van Breda
uit Westkapelle. Ze zaten een
pilsje te drinken in café 't
Traoljewerk in Westkapelle,
„toen ineens 3 mooie dames op
ons afkwamen met de vraag of
we een kleine rol wilden spelen
in een film. Dan zeg je geen
nee". Overigens moesten ze
niks zeggen in de film.
Mark rekent voor wat de kos
ten zijn voor de 15 minuten
film die uiteindelijk gemaakt
worden. Hij berekent dat de
film volgens officiële normen
rond een ton zou kosten maar
dat zij het met 25.000 gulden
moeten doen. De apparatuur en
de montagefaciliteiten worden
geleverd door de Filmacade
mie, die ook 12.500 gulden
meebetaalt. De NOS, die de
film op voorhand heeft gekocht
betaalt 10.000 gulden terwijl
de rest moet worden opge
bracht door het produktieteam,
de studenten zelf, in de vorm
van sponsoring, in ruil voor
naamsvermelding op de titelrol
en toegangskaarten. Mark: „Je
probeert dus overal kostenbe
sparend te werken. De auto's
die we huren worden gesponso-
red, de huisvesting, de catering
etc. Daar ben je al maanden
van tevoren mee bezig".
De film 'Een Wals aan Zee' zal
het eerst worden vertoond op
het eigen filmfestival van de
Filmacademie in juni, waar al
le eindexamenfilms, documen
taires, televisieprodukties en
bedrijfsfilms zullen worden ge
draaid. In september wordt de
film vertoond voor de landelij
ke premières van de Neder
landse Filmdagen in Utrecht.
Bijzonder is wel dat de film
ook al is aangekocht door de
NOS en waarschijnlijk in de
loop van deze zomer op de
televisie te zien zal zijn.
OOST-SOUBURG - Het radio
programma '40 jaar na de
ramp' is het best beluisterde
programma geweest van Om
roep Zeeland tot nu toe. Dat
komt omdat het programma
dat 1 februari de hele dag
duurde, ook gedeeltelijk te ho
ren was in de zendtijd van de
NCRV en de NOS en bij andere
regionale omroepen.
In totaal luisterden ruim een
miljoen mensen naar het och
tendprogramma, dat is onge
veer negen procent van de Ne
derlandse bevolking, 's Mid
dags luisterde nog ongveer vijf
procent geheel of gedeeltelijk
naar de uitzending.
Het programma kreeg een goe
de waardering van de luiste
raars.
REÏNCARNATIE - De werkgroep Sociale en Culturele
Vernieuwing verzorgt in maart een tweetal lezingen over de
reïncarnatiegedachte. De eerste is vrijdag 5 maart, is getiteld
'De opleving van de reïncarnatiegedachte in deze tijd', en
wordt gegeven door W. Mees. De tweede vindt plaats op
vrijdag 12 maart, heet 'De reincamatiegedachte en de bijbel,
en wordt gegeven door J. 't Hart. Beide lezingen worden
gehouden in de Middelburgse Stadschouwburg en beginnen
om 20.00 uur. De toegangsprijs bedraagt vijf gulden.
FILOSOFIE EN MILIEU - De Zeeuwse Volkuniversiteit
start donderdag 4 maart met een cursus Filosofie en Milieu.
De cursus omvat acht avonden van 19.30 tot 21.30 uur, en
bestaat uit drie delen. In het eerste gedeelte van de bijeen
komsten wordt een inleiding in de filosofie gheouden, waarin
en aantal denkers zoals Plato, Descartes en Kant globaal
worden behandeld. Op grond hiervan komt in het tweede
gedeelte het milieuvraagstuk aan bod. Er wordt onder meer
ingegaan op het verband tussen het Westerse produktiesys-
teem en de vervreemding van de mens van zijn werkelijkheid.
In het derde gedeelte wordt een aantal alternatieven ge
schetst.
BINGO-AVOND - Supportersvereniging Rood-Wit houdt
op vrijdag 26 februari een bingo-avond in het clubhuis van
de V.C. Vlissingen aan de Irislaan in Vlissingen. De avond
begint om 20.0,1 uur en de toegang is gratis.
PARTYTIME -In De Piek aan de Hellebardierstraat twee
parties: op 26 februari een house party met het thema 'house
against hate', tegen het groeiende racisme, op 27 februari
Bob's Birthday Party, ter ere van de verjaadg van Rob
Roganovic, gitarist van de Vlissingse band Straight Johns.
Beide avonden beginnen om 21.°° uur.
COMPUTERMIDDAG - In het activiteitencentrum Vlissin
gen (ACV) aan de Hogeweg geeft voormalig informatica-do-
cent R. Andriessen over het fenomeen computer. Verhelde
rend voor wie 'computervrees' heeft. De themamiddag, waar
ook gelegenheid is om zelf 'op de computer te tokkelen' met
hulp van specialist Michiel Francke, vindt plaats op 3 maart
van 14.™ - 16.30 uur.
WIJSBEGEERTE - De studiekring Zeeland van de Refor
matorische Wijsbegeerte houdt op woensdag 24 februari een
studie-avond. Spreker is dr.ir. J. Santema. De avond begint
om 19.3° uur in de Getuigeniskerk aan de A. Lauweeijszstraat
in Middelburg. De toegang is vrij.
LECHE - Borstvoedingorganisatie La Leche League houdt
voor (aanstaande) moeders een informatie-ochtend ten huize
van Martien van den Berg, Braanhof 12 in Koudekerke. De
ochtend begint om 9.30 uur. De baby's zijn ook welkom.
STIJLDANSEN - Met ingang van donderdag 4 maart
kunnen ouderen om de week stijldansen in buurthuis De
Zwaan in Oost-Soubrug. Alle ouderen die graag een dansje
wagen zijn van harte welkom van 14.°° tot 17.°" uur. De entree
bedraagt een rijksdaalder per persoon.
DIËTISTE - Vrouwencontactgroep 'Kom uit je huis' houdt
op woensdag 3 maart een thema-ochtend waar het beroep
van diëtiste centraal staat in wijkgebouw Zuiderbaken aan
de M. de la Palmastraat in Middelburg. De ochtend duurt van
9.30 tot 11.30 uur, de entree is een gulden en er is gratis
kinderopvang.
VERLENGING - Wegens enorme belangstelling is de
tentoonstelling van Ria Ruedisueli bij warenhuis Vroom en
Dreesman in Middelburg verlengd tot zaterdag 27 februari.
JEUGDWERKGARANTIEWET - In Open Jongerencen
trum Midgard aan de Kuiperspoort in Middelburg vindt op
donderdag 25 februarieen voorlichtingsavond plaats over de
jeugdwerkgarantiewet. Consulenten van het Arbeidsbureau
en het FNV leggen uit wat de gevolgen van deze wet zijn voor
jongeren die hiervoor in aanmerking kbmen. Aanvang 21.00
uur.
VOORJAARSVAKANTIETHEATER - De groep Potdoos-
sie' brengt een gevarieerde voorstelling 'met een vleugje
milieu' voor kinderen van 4-12 jaar in Middelburg-zuid. De
voorstelling vindt plaats op 25 februari om 10.°° uur in
Ontmoetingscentrum Dauwendaele en om 14.00 uur in het
Zuiderbaken in de M. de la Palmastraat De kosten zijn een
gulden.
SCHOOLRIJPHEID - Maandag 1 maart is er in het
gebouw van de Vrije School aan de Arondeusstraat in
Middelburg een lezing door mevrouw C. Amons, die als
psychologe verbonden is aan het Zonnehuis te Zeist. De titel
van de lezing luidt 'de ontwikkeling van kleuter tot school
kind'. Aanvang 19.30 uur.
BINGODANSANT - Op zaterdag 27 februari houdt
stichting Majoraat een bingo-dansant voor 55-plussers in
Campus De Ruyter, Van Hogendorpweg 58A. De avond
begint om 20.00 uur.
DEMENTIE - Thuiszorg Walcheren organiseert drie bij
eenkomsten rond het thema 'thuis omgaan met dementie'. De
eerste bijeenkomst wordt gehouden in het wijkgebouw te
Koudekerke op 25 maart en begint om 14.™ uur. Voor
inlichtingen en opgave: 01180-84277.
EXPOSITIE - De Midelburgse tekenaar/illustrator David
Heijgelaar exposeert tot en met 27 maart bij Multi Colour
aan de Torenweg in Middelburg.
AVONDGEBED - Op virjdagavond 26 februari wordt in de
Engelse kerk, Simpelhuisstraat in Middelburg, het maande
lijkse maatschappelijk avondgebed gehouden. De bijeen
komst wordt dit keer ingevuld door de interkerkelijke
werkgroep homoseksualiteit Zeeland, 'Gewoon Anders'. Aan
vang 19.30 uur.
HUMANISME - Vormgeven aan mijn humanistische
grondslag in Zeeland. Dat is het thema van een bijeenkomst
van het Humanistisch Verbond op zondag 28 februari in de
aula van het Jacob Roggeveenhuis, ingang Gerbrandystraat
in Midelburg, aanvang ÏO.30 uur.
LANDGOEDEREN - In de kapel van St. Maarten te
Hoogelande houdt Richard Struyk op zondag 28 februari een
lezing over cultuur en natuur in en om landhuizen en
landgoederen, toegespitst op Domburg en Oostkapelle. De
lezing begint om 14.30 uur, de toegang kost vijf gulden.
THEMAMIDDAG - De afdeling Vlissingen van de Algeme
ne Bond voor Ouderen houdt op woensdag 3 maart een
themamiddag met bingo in Bachten Reede aan de Vredehof
laan. De zaal is open om 13.30 uur.
MIDDELBURG - Vier middel
eeuwse abele spelen onder re
gie van Dora van der Groen.
Dat moet wel een opmerkelijke
voorstelling worden. En dat
wordt het ook! Voor de geïnte
resseerden geeft dramaturg
Lemmerman drie kwartier voor
aanvang een inleiding tot de
voorstelling.
"Esmoreit", "Lanseloet", "Glo-
riant" en "Vanden Winter ende
vanden Somer" zijn vier ano
nieme pronkstukjes uit onze
Middeleeuwen. Sprookjes zijn
het, vol ridders en jonkvrou
wen die naar elkaar smachten
of elkaar versmaden. En ook
vol list en bedrog, omdat er
heel wat tronen te bestijgen
zijn. De abele spelen zijn ern
stige, verheven lappen toneelli
teratuur met als centraal the
ma 'de hoofse liefde', maar wie
zat te wachten op een brave,
rechtlijnige interpretatie, komt
bij Dora van de Groen bedro
gen uit.
De regisseuse kondigde al vóór
het repetitieproces aan dat zij
'wild en oneerbiedig' met de
stukken zou gaan omspringen:
immers, de wereld van de Mid
deleeuwen ligt zo ver weg, dat
die verhalen niet meer echt
serieus te nemen zijn. Van der
Groen gooide de vier verhalen
in de mixer, voegde eigen korte
stukken toe en het eindresul
taat is een maf mozaïek van
rauwe fragmenten, uitbundig
en ruw als een klucht - een
hoogst komische, chaotische,
verwarrende en soms schok
kende theaterbelevenis.
Niet de verfijnde, edele natuur,
maar juist het banale, laag-bij-
de-grondse gedrag van de per
sonages wordt benadrukt. Van
der Groen legt in haar "Abele
Spelen" bBloot wat zich onder
het vemislaagje bevindt. Hoe
wel de spelers de mond vol
hebben van liefde en deugd,
zien we slechts geweld en
doodslag en wordt de sfeer van
de Middeleeuwen getekend met
wreedheid, platte bronstigheid
en de dreiging van hel en ver
doemenis.
Het is duidelijk: naar deze
"Abele Spelen" ga je niet voor
een interessante analyse, maar
voor de grap. Dit is een op hol
geslagen, dolgedraaide theater
fantasie, waarin vijf acteurs op
een uitzinnige manier uit de
band springen met verkleed
partijen, vreemde performan
ces en rare podiumfratsen.
Maar steeds is ec dat bezeten
acteren, soms komisch, vaak
angstwekkend, vooral vanwege
de onvoorwaardelijke overga
ve. Dora van der Groen heeft
het uiterste uit haar cast naar
boven gehaald.
Vrijdag 26 februari - Stads-
Voormalige leerlingen van het Zuidelijk Toneel spelen Abele
Spelen Foto: jean pierre stoop
schouwburg - aanvang 20.00
uur. Kaarten kosten f 20,00
(voor JTK/CJP en Pas 65
f 16,00) en zijn in voorverkoop
aan het theater en telefonisch
te reserveren via (01180) 11500.