consumenten
Fiat heeft als grootste nieuwsitem de nieuwe Cinquecento. Deze
hernieuwde kennismaking van Fiat in de allerkleinste klasse is in
Nederland eind oktober op de markt gebracht. Inmidels zijn
bijna 1000 Cinquecento's afgeleverd, men verwacht over heel 1993
echter ruim 8000 stuks te verkopen.
Het grote nieuws van Ford is natuurlijk de Mondeo. Helaas
heeft Ford voor de publiekspresentatie voor Genève gekozen
en niet voor de RAI. Maar de nieuwe Mondeo zal niet lang
meer op zich laten wachten, medio maart zal de sedan en hatchback al
bij de dealer staan en in mei volgt de stationwagon. De Mondeo gaat de
Sierra opvolgen.
Honda is dit jaar 1993 goed gestart. Zij komt met een heel
nieuwe en Europese Accord op de markt. Deze nieuwe
Accord is in Duitsland ontworpen en wordt in Engeland
gebouwd. Compleet Europees dus waarvoor de bekende Japanse
quotering niet geldt. De Accord was al even te zien op een Duitse
nationale autoshow, maar beleeft op de RAI zijn internationale
première. In Nederland zal hij begin juni te koop zijn.
Hyundai heeft begin dit jaar heel veel nieuws te laten zien. Op
de RAI dan ook Wereld-, Europese en Nederlandse primeurs.
Hyundai wil zich nu ook in de topklasse gaan bewegen, als
sedan is daar de Grandeur uitgebracht en als sportwagen staat de HCD
klaar. Laatste is nog een concept-car, maar wel helemaal rijdbaar met
een 2.0i-16V motor.
Bij Mercedes staat de eerste helft van 1993 de bekende midden
klasse, de W124-serie (Mercedes 200-500) en de topklasse, de
S-serie (inclusief de coupé en roadster) centraal. De bekende
190-serie immers krijgt de 2e helft van 1993 aandacht door de komst
van een heel nieuw model. Dat houdt dus in dat nu nog volop van de
190 geprofiteerd kan worden.
Midden- en topklasse
centraal bij Mercedes
Aktiemodellen bij Ford
Veel nieuws bij Hyundai
Schone versies bij Lada
Rover voor exclusiviteit
Kopje koffie bij Suzuki
Kleine Cinquecento bij Fiat
Honda met nieuwe Accord
Compleet programma Mazda
Nissan Micra Auto van '93
Nieuwe Galant bij Mitsubishi
Opel straks 25 jaar nummer 1
Peugeot 306 wereldprimeur
Twingo centraal bij Renault
Seat met vele actiemodellen
Vivio hoofdrol bij Subaru
Skoda echt VAG produkt
Wereldprimeurs bij Volvo
Veiligheid hoofdthema VW
Toyota belicht Corolla en Carina
.dUTOR/41
De nieuwe Fiat Cr oma 16v.
Helaas is de Cinquecento net geen auto van het jaar geworden. Hij
werd tweede achter de Nissan Micra. De Micra is ook een kleine auto.
maar net een klasse groter (en dus ook een stuk duurder) dan de
Cinquecento. Ze zijn echt niet vergelijkbaar.
Deze heeft 11 jaar lange zijn trouwe diensten bewezen en gebruikelijk
bij zo'n wisseling gaan de laatste Sierra's wat voordeliger weg, er zijn
diverse fraaie aktiemodellen van. De Sierra is er nog in een 1.6i, 2.0i,
2.0i-16V en 1.8TD versie. De Mondeo komt er met de nieuwe Zeta
meerkleppen motoren in 1.6i-16V, 1.8i-16V, 2.0i-16V, later ook in 2.5i
V6-24V en in de 1.8TD. De Fiesta is Fords fraaie model in de kleine
middenklasse. Hij is er in l.li 37 kW/50 PK, 1.3i 44 kW/60 PK, 1.4i 52
kW/71 PK, 1.8i S 76 kW/105 PK. 1.8i XR2i 96 kW/130 PK en in 1.8D 44
kW/60 PK. De Escort en Orion huizen in de populaire middenklasse, de
Escort is er in 3- en 5-deurs hatchback, in sportieve coupé en cabriolet
en in stationwagon (Clipper), de Orion is het sedan model. De
motorversies zijn 1.3i, 1.4i, 1.6i, 1.8i, 2.0i en 1.8D.
De snelle coupée-achtige versies zijn de XR3i met 1.8i 96 kW/130 PK,
de RS 2000 met 2.0i 110k W/150 PK en de RS Cosworth met 2.0i Turbo
162 kW/227 PK.
De huidige Japanse Accord met de klassieke Sedah. de Aerodeck en
Aerodeck Estate blijven ook in het programma. De nieuwe Europese
Accord is dus een aanvulling, al zullen zijn meer vloeiende aërodynami
sche lijnen de Europeanen veel meer aanspreken. Hij wordt uitgebracht
met een 2.0i-16V motor in de vermogens versies 85 kW/115 PK en 91
kW/131 PK, later komt er ook de 2.3i-16V 118 kW/160 PK motor in.
Er is nog meer nieuws in modellen en motorvariaties. De Honda Civic
krijgt naast de 1.3c, 1.5i, 1.6i en 1.6i VTEC ook de 1.5i VTEC motor in
het programma.
De Hyundai Grandeur.
De Grandeur wordt al geproduceerd en is in Korea leverbaar alsmede
in Japan, waar Mitsubishi hem in licentie bouwt onder de naam
Debonair. Vanaf heden is Nederland testland voor de Grandeur. De
topklasse Grandeur meet lxbrxh 498x181x144 cm, de wielbasis is 275 kg.
Het is een zeer luxe en comfortabele auto met alles er op en eraan. De
techniek is zeer geavanceerd met een 3.0i V6-24V motor met 151
kW/205 PK en 170 Nm, alsmede met een zeer modern onderstel met
Elektr. Control Suspension, Traction Control, ABS, Elektr. Power
Steering enz. Het gewicht van de auto is dan wel 17650 kg, hij mag
daarbij nog 500 kg laden. Naast al dit enigszins dure en ook toekomst-
nieuws is er ook nieuws voor direct en voor een groter publiek.
De Lantra en Scoupé zijn gemoderniseerd en van nieuwe motoren
voorzien. De Scoupé is helemaal nieuw en heeft nieuwe Alpha
motoren.
Lada brengt vanaf 1993 allemaal schone, milieubewuste
modellen op de markt. Tijdens de Rai luidt het motto: geen
blabla, maar kwalitatief beter en schoon. Behalve de
bekende Samara serie is nu ook de 2190 schoon volgens de strenge
US normnen. Eén en ander is bereikt door verbetering van de
motoren, toepassing van moderne elektronica en uiteraard een
geregelde 3-weg katalisator.
De 2100 serie bestaat uit de 2104 stationwagon en de 2105 sedan,
beiden hebben de schone 1.5 motor. Deze motor levert een
vermogen van 55 kW/75 PK en een koppel van 108 Nm. Dat is
uiteraard aanzienlijk meer dan destijds de oude Lada 1200. De
2105 levert dan ook goede prestaties, ook bij volle belading, royaal
4 volwassenen en bagage tot aan een 500 kg belading alswel bij het
caravan of aanhanger trekken totaan een 860 kg trekgewicht.
Daarbij kost de royale klassieke Lada 2105 sedan slechts ƒ13.975,-.
Maar het gezicht van Lada voor 1993 wordt natuurlijk bepaald
door de moderene Samara serie, de Lada Samara is er als 3- en
5-deurs hatchback en 4-deurs sedan. Laatste draagt de apparte
naam Samara Diva.
Mazda heeft voor 1993 een fraai compleet programma klaar. In
de kleine middenklasse kent Mazda de 121, in de populaire
middenklasse de 323, in de royale midden- of zakenklasse de
626, in de topklasse de Xedos en in de sportklasse de MX-3, MX-5,
MX-6 en RX-7.
Voor de RAI heeft Mazda vooral aktiemodellen op stapel staan. Niet
natuurlijk in de nieuwe versies 626 en Xedos, maar wel in de 121 en 323.
De 121 is Mazda's eigenzinnige kleine middenklasse model. Mazda was
één der eersten met een afwijkend type. Later volgden meer merken
met modellen die afwijken van het conservatieve concept, denkt daarbij
aan de Nissan Micra, de Renault Twingo, maar ook in de kleinste klasse
de Fiat Cinquecento en de Subaru vivio.
Mazda zette min of meer de trend. De 121 wijkt overigens nog altijd af
van ook de nieuwere typen, hij heeft een heel eigen karakter. Behalve
het leuke 121 Berenmodel is er nu ook een 121 Yooh. De Yooh is er
zowel in Metal als Cabrio Top. hij heeft side impact bars en een veel
rijkere uitrusting. De Mazda 323 kent ook een aantal aktiemodellen
namelijk de 323 Altis en de 323 Creon. De Altis is gebaseerd op de 323
Hatchback met 1.3i motor, de Creon op de 323 F 1.8i, de sportcoupé
van de 323 serie. De 323 heeft overigens een keuze uit 4 motoren: een
1.3i, 1.6i en 1.8i allen met 16 kleppen en een 1.7D.
Het jaar 1993 kan voor Nissan natuurlijk niet meer stuk. De
Nissan Micra is als eerste Japanner Auto van het Jaar
geworden. Op de RAI is dan ook een prominente plaats voor
de Micra ingeruimd.
De Micra is als Nissan-kind dan wel een Japanner, maar wordt geheel in
Europa gebouwd. Hij is in Duitsland ontworpen en wordt in Engeland
gefabriceerd. Voor de Micra geldt dan ook geen quotering zoals voor
alle in Japan gebouwde auto's. De Micra is er als 3- en 5-deurs
hatchback met heel nieuwe carrosserie. In motoren is er de keus uit een
l.Oi 40 kW/55 Pk, 79 Nm en een 1.3i 55 kW/75 PK, 103 Nm, de motoren
zijn zeer geavanceerd namelijk 16 kleppen injectiemotoren. Zij zijn ook
bijzonder schoon en hebben zelfs 2 katalisatoren. Daarnaast is er ook
nog de keus uit een handgeschakelde versie met 5-bak of een NCVT
automaat, de elektronisch gestuurde continue variabele transmissie.
Maar er is veel meer nieuws begin dit jaar bij Nissan. De nieuwe
APV/MPV de Serena is nu ook leverbaar geworden. Het is een nieuwe
ruimteauto naast de al bestaande Nissan Prairie. De Serena heeft de
keus uit een 1.6i, 2.0i en 2.0D motor, de Prairie heeft alleen een 2.4i
motor, beiden zijn echter vanaf 48,5 mille verkrijgbaar.
Verder is de Sunny, de populaire middenklasser van Nissan, gemoderni
seerd. Voor en achterzijde zijn vernieuwd.
Mitsubishi heeft de laatste tijd wel heel veel nieuws te melden.
Vorig jaar kwamen al de nieuwe Colt, de Lancer (Wagon), de
Space Runner, de Space Wagon, de sportwagen Eclipse en de
3000 GT op de markt. En dit jaar gaat dat door met de nieuwe Galant
hatchback en sedan, de nieuwe Lancer sedan en de nieuwe Sigma
wagon. De nieuwe Galant staat als wereldprimeur op de Rai, de Lander
sedan als Nederlandse primeur, de Sigma wagon is er niet omdat er nog
geen Continental Europese en Nederlandse uitvoering van is.
De nieuwe Galant speelt natuurlijk de hoofdrol. Hij is in de nieuwe
Mitsubishi style ontworpen, gelijkend op het topklasse model de Sigma.
De nieuwe Giant is echter nog weer moderner en aerodynamischer van
uiterlijk, de Cw is zelfs 0,29 en dat was bij de oude Galant nog 0,34. De
nieuwe Galant is ook groter en ruimer dan de oude. De lxbrxh nu is
462x173x139 cm. de wielbasis is 264 cm.
Er is een ruime motorkeuze namelijk een 1.8i 93 kW/126 PK, 161 Nm,
een 2.0i 101 kW/137 PK, 176 Nm, een 2.0i V6 110 kW/150 PK, 179 Nm,
een 2.5i V6 125 kW/170 PK, 216 Nm en een 2.0TD 66 kW/90 PK en 191
Nm. De nieuwe Lancer Sedan heeft dezelfde afmetingen als de eind
vorig jaar geintroduceerde Lancer Wagon nl. lxbrxh 428x169x139 cm,
wielbasis 250 cm.
De Mercedes 300 SD en SE.
Het ligt in de verwachting dat de nieuwe 190 in prijs een stuk hoger zal
uitvallen. De 190 is er nu nog in de 1.8E basisversie voor onder de 50
mille, de 'normale' versies lopen van 54 tot 137 mille, maar er zijn ook
fraaie aktiemodellen de 190 Class van 57 tot 90 mille. De royale
middenklasse, de 200-500 serie is vorig jaar van heel nieuwe motoren
voorzien. Het zijn allen zeer geavanceerde meerkleppen motoren.
De S heeft twee nieuwe motorversies een 2.8i en een 3.5TD, voor het
eerst dus nu ook een turbodiesel in de S in Europa. De 2.8i wordt bij de
S 300SE 2.8 genoemd, er is ook nog een 300SE 3.2, dus met 3.2i motor.
De 3.5TD met 110 kW/150 PK en 310 Nm wordt als 300SD aangeduid.
Verder kent de S een 400 en 500 met V8 en een 600 met V12.
De Opel Corsa Spori.
Opel is vorig jaar voor de 24e achtereenvolgende keer de
nummer 1 in verkopen in Nederland geworden. Dit jaar moet
dus voor Opel een jubileumjaar worden, een werkelijk unieke
gebeurtenis 25 jaar achter elkaar nummer 1. Het heeft er overigens alle
schijn van dat het lukt.
Gpel kan in 1993 rekenen op het complete programma van het
populaire middenklasse topmodel de Astra, het topmodel onder de
reis- of zakenklasse de Vectra, de fraaie sportcoupé de Calibra, de
nieuwe 4x4 klasse Opel Campo, Opel Frontera en Opel Montery en
natuurlijk de Corsa en Omega, maar laatsten komen dit jaar ook nog
eens geheel nieuw op de markt. De nieuwe Corsa komt dit voorjaar, de
nieuwe Omega in het najaar, beide nieuwe modellen zullen zeker voor
een extra stimulans in de verkopen zorgen.
En natuurlijk zijn ook de huidige versies van Corsa en Omega nog
volop verkrijgbaar en gebruikelijk in zo'n laatste jaar in diverse aktie
uitvoeringen tegen heel interessante prijzen. Maar natuurlijk wordt
Opel niet 25 jaar de nummer 1 door alleen maar leuke modellen en
vriendelijke prijzen. Bij Opel gaat het om de perfecte kwaliteit en
service, om diverse innovaties zoals de geavanceerde techniek, de
veiligheid (stijfheid carrosserie, kooiconstructie, kreukelzones, verstevi-
gingsbalken, veiligheids-stuurkolom, aut.. verstelbare veiiigheidsgordels,
hoofdsteunen, ABS en nu ook Airbags van het grote Amerikaanse
type), de milieuvriendelijkheid en om het kostenplaatje met name lage
onderhoudskosten en een hoge restwaarde.
Peugeot brengt een echte wereldprimeur naar Nederland. Ons
land en met name dus de Rai krijgt de première van de nieuwe
306. De 306 gaat de 309 opvolgen, maar ook kopers van de 205,
die wat ruimer willen, zullen zich in de 306 thuis voelen. Het is een
echte hatchback (voorlopig in 5-deurs), de nieuwe style van Peugeot, de
lijn ingezet met de 106, uitdragend.
Dc nieuwe 306 meet lxbrxh 400x169x138 cm, de wielbasis is 258 cm. Het
gewicht ligt tussen de 1000 en 1050 kg, er mag 500 kg geladen en
afhankelijk van de motor 900 tot 1000 kg getrokken worden. De
bagageruimte is 300 liter en met neergeklapte achterbank 600 liter
groot. In motorversies zien we een 1.4i, 1.6i en 1.8i motor. Evenals bij
de 106 is gebeurd zullen er na verloop van tijd uitbreidingen volgen in
carrosserie en motorversies. In uitrustingsniveaux zien we een XN, XR
en XT.
De Renault Twingo.
Uiteraard staat dit voorjaar de nieuwe Twingo centraal bij
Renault. Ook op de RAI is er dus ruime plaats ingeruimd voor
deze nieuwe vinding van Renault. De Twingo is een heel
nieuw ontwerp auto. Eigelijk hoort hij niet thuis bij de normale
personenautolijn, maar bij de MPV (Multi Purpose Vehicle) lijn, de
nieuwe trend van multifunctionele ruimteauto's. Renault heeft daar met
de Espace al een naam in opgebouwd.
Renault streeft nu naar twee personenauto lijnen, de normale lijn
waarin de Clio, R19 en R21 en Safrane en de MPV lijn met de nieuwe
Twingo. straks de Scenic en de Safrane. De Twingo hoort daarbij thuis
in de kleine middenklasse, in feite dezelfde klasse als de Clio bij de
normale personenauto's. De Twingo is er maar in één model, één
carrosserie 3-deurs, één interieur met flexibele indeling en één motor,
een 1.2i met 40 kW/55 PK en 90 Nm.
De Twingo komt overigens pas tegen de zomer naar Nederland en gaat
dan even boven de 20 mille kosten. Vergelijkbaar is de huidige Clio 1.2i,
deze motor levert 43 kW/60 PK en 85 Nm en kost in RL uitvoering
ƒ21.995,-. Vanaf heden is er nu ook een Clio 1.4i RL voor ƒ22.995,-. De
Clio kent veel meer uitvoeringen, naast de 1.2i en 1.4i ook een 1.8i,
1.8i-16V en 1.9D motor.
De Rover 220 coupé.
Rover is van de vele Engelse merken die er geweest zijn, altijd
het exclusieve merk geweest. Rover wil die traditie voortzetten.
Dat wil niet zeggen dat men uitsluitend dure auto's zal bouwen,
echter de auto's die men bouwt moeten iets bijzonders hebben, in elk
geval exclusiviteit uitstralen.
Rover tracht dat te bereiken door kwaliteit te leveren met een
karakteristiek uiterlijk, een luxe interieur, een comfortabel weggedrag
en goede prestaties. De hernieuwde exclusieve Roverstyle is ingezet
met de nieuwe 800 in 1992. Deze kreeg een markant uiterlijk met fraaie
voor- en achterzijde en vooral een exclusieve klassieke Rovergrille.
Nieuw dit jaar zijn de coupé en cabriolet modellen in de 200 serie en de
coupé in de 800. Deze auto's zijn alleen om hun vorm en klasse al
exclusief. Een cabriolet is er in een 214 en 216 uitvoering, en coupé in
de 216 en 220 Turbo en een coupé in de 827 uitvoering. De Rover 200
kent verder 3- en 5-deurs hatchbacks met 1.4i, 1.6i, 2.0i, 2.0i Turbo en
1.8TD motoren. De Rover 400 is in feite de 4-dcurs sedan van de 200 en
is er in 414, 416, 420 en 418D, eveneens weer de motorversies
uitdrukkend. De 800 is er met 2.0i en 2.0i Turbo. 2.7i V6-24V en 2.5TD
motoren. Verder kent Rover nog de Mini in Sprite en Cooper, de
Rover 100 in 111 L. 114 Si en 114 GTi, de Rover Estate in Countryman
en Clubman en natuurlijk de Land Rover en Range Rover serie.
Seat hoort al vanaf 1986 thuis bij het VAG concern. Meer dan
Skoda heeft Seat dus ervaring met de werkwijze van het VVV
concern. Seat heeft al geruime tijde de VW kwaliteit en service
overgenomen. Seat heeft zelfs haar nieuwe modellen compleet met VVV
techniek uitgerust. De nieuwe Toledo is op het chassis van de VW
Vento gebouwd, heeft de complete Vento techniek, inclusief de
motoren.
De Toledo is een
ruime middenklasse sedan met de hatchback mogelijkheden, dus grote
achterklep in combinatie met neerklapbare achterbank. Op de RAI is
een prototype coupé op basis van de Toledo te zien. de Concepto T.
Aldus is er ook een coupéversie van de Toledo te verwachten, maar
naar aller waarschijnlijkheid ook nog een stationwagon.
De Ibiza zal in het voorjaar vervangen worden door een heel nieuw
model, deze staat echter nog niet op de RAL Vandaar dat Seat begin
dit jaar het nieuws beperkt tot vele aktiemodellen.
De allerkleinste speelt de hoofdrol bij Subaru. Eind vorig
jaar heeft Subaru de bekende Mini Jumbo ingewisseld
voor de Vivio. Eveneens een model in de kleine of
miniklasse, maar totaal verschillend van zijn voorganger de Mini
Jumbo. De Vivio is levendiger, het uiterlijk is ronder en vrolijker,
het interieur frisser en ruimer. De Vivio is al volop leverbaar, maar
beleeft op de RAI de tentoonstellings primeur voor het Europese
vasteland.
De Vivio meet lxbrxh 330x140x138 cm, da', is nagenoeg gelijk aan
de oude Mini Jumbo echter de wielbasis ging van 229 naar 231 cm
en deze kleine vergroting geeft bij zo'n kleine wagen toch meer
binnneruimte. Vooral voorin is veel meer ruimte ontstaan. De
Vivio is er als 3- en 5-deurs uitvoering. Er is <e<en motor een 658
cc vier cilinder injectiemotor met 3-weg katalisator. Het vermogen
is 32 kW/44 PK, het koppel 53 Nm, de topsnelheid bedraagt 138
km/u. Maar vooral interessant is natuurlijk het verbruik, een
gemiddelde van 1:16,5 is haalbaar. Verder is er nog meer geavan
ceerde techniek bij de Vivio namelijk de 5-versnellingsbak of de
ECVT automaat, uniek bij zo'n kleine motor, of nog unieker de 4
wielaandrijving (optie).
Anders nieuws bij de Justy en Legacy. De Justy is wat gemoderni
seerd aan uiterlijk en interieur en kreeg naast de 1.0 motor een
vernieuwde 1.2i motor. Dc Legacy kreeg wat wijzigingen in het
interieur en werd daardoor nog completer.
Door de overname van Skoda door het VW concern is Skoda nu
een echt VAG produkt geworden. Skoda presenteert zich op
de RAI dan ook samen met haar VAG broertjes Volkswagen,
Audi en Seat. Maar het is niet alleen een in naam naar buiten treden,
ook de invloed van VW op de fabricage van Skoda, op de kwaliteit en
service is duidelijk zichtbaar. Skoda is een kwaliteitsprodukt geworden.
In Nederland wordt alleen nog de Skoda Favorit gebracht. De Favorit
kent wel diverse carrosserievormen. Er is de 5-deurs Hatchback, de
5-deurs Stationwagon (Favorit Estate), de Roadster (Coupé-Cabriolet)
en de Pick-up. Alle Favorits hebben dzelfde motor, een 1.3 benzinemo
tor wel in de keuze met elektronische carburateur of monopoint
injectie. Het vermogen 40 kW/55 PK is voor beiden hetzelfde.
De 1.3 Carburatie is er als Favorit LE en LSE, vanaf 17,3 mille, de 1.3
Injectie wordt met LXi en GLXi aangeduid. De injectie modellen
hebben een iets ander uiterlijk dan de carburatie auto's, met name de
voorzijde toont wat sportiever en aerodynamischer. Ook het interieur
toont wat sportiever. Skoda kent bij de Favorit diverse aktiepakketten
of aktiemodellen. Zo is er een Prima, een Exclusiv, een Sportline en een
Aktiv aktiepakket. De Favorit Estate kent als aktiemodellen en
Brooklyn en een Manhattan.
De Suzuki Capuccino.
Suzuki, het merk van de grote kleine auto's, gaat voortaan
koffie verkopen. Althans zo mag geconcludeerd worden uit
de nieuwe Cappuccino die men van plan is in het programma
op te nemen. In Japan en Engeland wordt de Cappuccino al
verkocht en men is er laaiend enthousiast over. Op het vaste land
van Europa is een Suzuki Cappuccino nog niet leverbaar, omdat er
nog geen links stuur versies voor handen zijn.
Het moge dus duidelijk zijn dat het toch niet om dat Italiaanse
lekkere kopje koffie gaat, maar om een echt auto model. De
Cappuccino is afgeleid van de Alto. Het is een twee-zits coup<e-ca-
briolet met een knipoog naar de sportauto's van de jaren 50 en 60.
de afmetingen zijn lxbrxh 330x140x119 cm. de wielbasis is 206 cm.
Dat komt overeen met de Alto die 330x140x141 cm meet.
De Cappuccino heeft echter een 657 cc 3-cilinder motor, de Alto
een 769 cc 3-cilinder. Maar door de 12 Kleppen en Turbo levert de
Cappuccino 46 kW/63 PK en 87 Nm, terwijl de Alto het met 29
kW/40 PK en 59 Nm moet doen. De Alto zal overigens medio dit
jaar vernieuwd worden, hij kon niet achterblijven bij de nieuwe
Vivio en vernieuwde Cuore. Wel kan men nu nog profiteren van
de vriendelijke prijs van de Alto, deze begint bij ƒ14.195,-, ter
vergelijking de nieuwe Vivio start al bij ƒ17.995,-.
Toyota legt begin dit jaar de nadruk op de modellen Corolla en
Carina. Op de RAI dan ook diverse primeurs in deze modellen.
Een echte wereldprimeur is de Toyota Carina E Stationwagon.
De Carina E is vorig jaar 1992 nieuw op de markt gebracht in de sedan
en hatchback uitvoering. Vanaf de Rai is er nu ook een stationwagon
leverbaar. Corolla kent de primeur van de nieuwe zuinige 2.0 dieselmo
tor in zowel de hatchback als liftback.
De E achter Carina duidt op Excellence in Europa, een geheel in
Europa (Engeland) gebouwde auio. Er is nu dus een keuze uit 3
carrosserie varianten. In motorversies zien we een 1.6i, 2.0i in twee
vermogens varianten en een 2.0D. In de Stationwagon is zelf een heel
zuinige mager mengsel (lean-burn) uitvoering van de 1.6i motor
mogelijk. De Corolla is er als hatchback, liftback, sedan en stationwa
gon.
Daar zien we in motorkeuze een 1.3i, J.6i en 2.0D. De laatste is nu ook
leverbaar in de hatchback en liftback. Met zijn 53 kW/72 PK en 131 Nm
is hij pittig, maar toch heel zuinig. De Corolla hoort thuis in de
populaire middenklasse, de Carina in de royale middenklasse ook wel
zakenklasse genoemd. Onder deze klassen huist nog de Starlet met de
keuze uit een 1.3i en 1.5D motor en boven de Corolla en Carina nog de
Camry. Ook bij de Camry is er een primeur.
Volvo heeft begin 1993 en dus ook op de RAI twee wereldpri
meurs. De 400 serie heeft naast de bestaande transmissies:
handgeschakelde 5-bak en 4-traps automaat nu ook in de
grotere motoren met hogere vermogens en koppels een Continue
Variabele Transmissie of te wel traploze Hi-tech automaat. Deze
Hi-tech automaat wordt als eerste gebouwd en geleverd in de Volvo 440
en 460 met 1.8i 66 kW/90 PK en 140 Nm motor. De andere
wereldprimeur is de nieuwe Stationwagon in de 800 serie, de 850 Estate.
De 800 serie is de meest nieuwe serie van Volvo. Het is een royale
reiswagen in de top van de middenklasse, een concurrent voor de BMW
5, de Mercedes 200-300. de Audi 100. de Alfa 164, Lancia Thema,
Renault Safrane, Peugeot 605, Citroen XM enz. Het is ook de eerste
Volvo met voorwielaandrijving en zeer geavanceerde techniek. Hij is
als eerste gebracht met een 5-cilinder motor, die Volvo-eigen de naam
850 kreeg. Verwacht wordt ook een 4-cilinder dus 840 en een 6-cilinder
860. Maar voorlopig is er alleen de 850 in Sedan en nu ook in Estate. De
2.5i 5-cilinder is er in 2 versies: een 103 kW/140 PK en een 125 kW/170
PK.
Bij Volkswagen staat de veiligheid dit jaar voorop. Er is uiteraard
nog wel nieuws te verwachten bij VW, maar dat zal toch later
dit jaar worden zoals mogelijk de nieuwe Polo, de VW Golf
Cabrio en Stationwagon. Nu en met name dus op de RAI het bekende
programma met Polo, Golf, Vento, Corrado en Passat.
Veiligheid is daarbij het hoofdthema. VW heeft veel aan de actieve en
passieve veiligheid gedaan. De carrosserie van met name de Golf,
Vento en Passat (en natuurlijk straks de nieuwe Polo) hebben een hoge
mate van stijfheid gekregen. De carrosserie is verstevigd, er is een
veiligheidskooi onstaan. Er zijn versterkingsprofielen in de deuren, in
de raamstijlen, in de dorpels, de bodem is versterkt, er zijn veiligheids
dwarsdragers (bij dashboard) en langsdragers (aan voor en achterzijde).
De brandstoftank en leidingen zijn beschermd en verbeterd, er is een
veiligheids stuurkolom, ABS remsysteem, verstevigde stoelen, hoofd
steunen. verstelbare automatische veiligheidsgordels en Airbags voor
zowel bestuurder als passagier. De VW's voldoen aan de zwaarste
veiligheidseisen en hebben de zwaarste (USA-NCAP project 55 km/u)
crashes doorstaan.