consumenten
Talrijke primeurs op Auto-RAI 1993
Hele RAI-complex
voor personenauto
RAI-nieuws van A tot Z
Alfa versterkt positie
Peugeot 306, Hyundai Grandeur, Mitsubishi Galant en Volvo 850 Estate grote trekkers
BMW verfrist en verjongd
Citroen Xantia niet op RAI
Compleet Audi-programma
Feestjaar
Wereldprimeur
Elektrische Auto 's
Van A tot Z
Hyundai Grandeur
Auto van het Jaar
Fiat
Mitsubishi Galant
Honda Accord
De Twingo
Vivio
Intrede Auto
RAI 100 Jaar
Cuore en Applause bij Daihatsu
Dit jaar is er weer de grote RAI Personenauto
tentoonstelling. De oneven jaren staan de
personenauto's in de RAI, de oneven jaren
de bedrijfsauto's. De organiatie van deze tentoonstel
lingen is in handen van de de Nederlandse Vereniging
De Rijwiel- en Automobiel Industrie RAI. Bijzonder
heid daarbij is dat deze vereniging 100 jaar bestaat,
een extra feestelijke RAI dus dit jaar.
Het Expositieprogramma van de Personenauto RAI
1993 is veelomvattend namelijk personen- en combi
natieauto's, onderdelen en toebehoren voor deze
auto's, alsmede handgereedschappen. Voor de ten
toonstelling staan alle negen hallen van het RAI
Tentoon-stellingscomplex met een totale oppervlakte
van 65.000 m2 open. Het aantal exposanten bedraagt
115. Zij brengen in totaal 54 merken uit 15 landen.
De Personenauto RAI is er van donderdag 4 tot en
met zondag 14 februari 1993. De openingstijden zijn
dagelijks van 10 tot 17 uur en van 19 tot 22 uur. Op
zaterdagen en zondagen van 10 tot 17 uur. De
toegangsprijzen bedragen fl. 15,-- per persoon; hou
ders van PAS-65 en jeugd van 4 tot en met 11 jaar,
mits onder geleide, en groepsbezoek, mits van tevoren
aangemeld (minimaal 20 personen) fl. 12,50 p.p.
Toegangsprijs in de avonduren (19 tot 22 uur) fl. 12,50
p.p. (gereduceerd fl. 10.-- p.p.).
Het eeuwfeest zal volgend jaar
met een aantal activiteiten wor
den gevierd. Zo zal de Auto RAI
(4 t/m 14 februari) in het teken
van het jubileum staan, maar ook
het al eerder gehouden Fietsvak
'93 (24 t/m 26 januari) kent vele
festiviteiten. Op 5 januari geeft
PTT Post 2 speciale jubileumze
gels uit. Ook een speciale CD en
een jubileumboekje wordt uitge
geven. Er is een puzzelaktie met
grote prijzen in een landelijk och
tendblad, een Gala TV-uitzending
op 5 september met mobiliteits
geschenken voor goede doelen en
17 december 1993 is er natuurlijk
een groot afsluitfeest in de RAI.
BMW gaat het modeljaar 1993 fris en verjongd tegemoet. Zo
is het autoprogramma aangevuld met tal van nieuwe
varianten. Elk van de vier klassieke BMW lijnen, compacte
3-serie, representatieve 5-serie, sublieme 7-serie en sportief-elegan-
te 8-serie, biedt doordachte noviteiten. Daardoor is het gamma
uitgebreider dan ooit te voren. Het grootste nieuws in de BMW
3-serie is de introductie van de nieuwe M3.
De sportcoupé rondt BMW's compacte klasse naar boven af. De
motorgegevens zijn: 2990 cc, 210 KW/286 PK, 320 Nm, top 250
km/u, acceleratie van 0-100 km/u in 6 sec., verbruik bij 90 km/u
1:15,3, gemiddeld 1:9. Evenals bij de 5- en de 7-serie is met ingang
van het modeljaar '93 ook de BMW 3-serie leverbaar als 'Executi
ve'. Dit is een zeer compleet uitgeruste uitvoering. Naast de
optimalisering van de zescilindermotoren in alle uitvoeringen van
de 5201 en 525i. is de 5-serie uitgebreid met de modellen 530i
(sedan en touring) en 540i (sedan). Beide nieuwkomers zijn
voorzien van de nieuwe BMW achtcilindermotoren.
Iets eerder kreeg de 7-serie deze motoren al. In de BMW 8-serie
wordt met ingang van het modeljaar 1993 de comfortabele luxe
coupé geflankeerd door een uitgesproken sportief, tweede model.
De Xantia is het belangrijkste nieuws van Citroën voor 1993.
Maar helaas staat de Xantia niet op de RAI, maar is de
voorkeur gegeven aan de Autosalon van Genève. Direct na de
Salon begin maart is de Xantia in Frankrijk leverbaar, eind april wordt
hij in ons land verwacht.
De Xantia komt er voorlopig in 3 versies, een 1.8i, 2.0i en 2.0i-16V. In
de loop van de tijd zullen uitbreidingen komen, uiteraard ook dieselmo
toren. De Xantia is de opvolger voor de BX, het is een als sedan
tonende hatchback. Hij heeft 5-deuren, de 5e deur als grote achterklep,
in combinatie met de neerklapbare achterbank. De lxbrxh van de
Xantia is 444x176x138 cm, de wielbasis is 275 cm. Het gewicht loopt
afhankelijk van het type van 1175-1325 kg, er mag 540 kg geladen en
1200 kg getrokken worden. De bagageruimte is 480 liter en 880 liter bij
neergeklapte achterbank.
Audi biedt voor 1993 en dus ook op de Rai een zeer
compleet programma. De beide series van Audi. de 80 en
100, zijn in 1991 en 1992 geheel vernieuwd en in de loop
der tijd verder gecompleteerd. Er is nu een ruime keuze uit de
volgende versies: sedan, coupé, cabriolet en stationwagon, die bij
Audi Avant wordt genoemd.
Daarnaast is er een royale motorkeuze en als extra nog sportieve
versies zoals de 80 S2 en 100 S4 alsmede de Quattro modellen. De
topklasse Audi is de V8 met de 4.2i V8 motor. Op de RAI is er ook
nog een sport-prototype de Avus. Audi is het klassemerk van de
VAG organisatie. Het is een uniek merk, een bijzonder kwali
teitsmerk, immers het maakt al vele jaren gebruik van een twee
zijdig verzinkte carrosserie. De garantie op de carrosserie is dan
ook 10 jaar, wat bij geen enkel ander merk voorkomt.
Daarnaast is Audi ook bekend om zijn veiligheid. Net als bij VW
voldoet de Audi aan de zwaarste veiligheidseisen, de zware USA
normen, de frontale off-set crashes met de hogere snelheid van 55
km/u. Audi heeft daarvoor uiteraard een perfecte carrosserie
stijfheid, veiligheids kooiconstructie, versterkingsprofielen in deu
ren, raamstijlen, dorpels, bodemplaat enz., de Procon-ten veilig-
heidstuurkolom, het Quattro en ABS systeem (optie), de Airbags
e.d.
AWORA\
Volvo Nederland heeft een echte
wereldprimeur in de vorm van de
Volvo 850 Estate en de Volvo 400
met 'high tech' automaat.
Er is weer veel nieuws te zien op de Personenauto
RAI 1993. Het meest in het oog springend zijn
natuurlijk de compleet nieuwe modellen zoals bij
Fiat de Cinquecento (tevens Nederlandse primeur), bij
Hyundai de Grandeur, een topklasse sedan (tevens Euro
pese primeur) en de HCD-sportwagen, bij Honda de
nieuwe Europese Accord, bij Mitsubishi de nieuwe Ga
lant, deels een Europese en deels een Wereldprimeur, en
de Lancer Sedan als Nederlandse primeur, bij Peugeot de
306 als Wereldprimeur, bij Renault de Twingo (Neder
landse primeur), bij Subaru de Vivio en de Amadeus als
Nederlandse primeur, bij Suzuki de Cappuccino, een
tweezitter sportcabrio, en bij Volvo de 850 Estate, even
eens een Wereldprimeur.
Daarnaast zijn er bij vele merken
prototypes, dus auto's voor de
toekomst, alsmede elektrische au
to's. Helaas ontbreken er ook wat
nieuwtjes, die toch al bekend zijn,
.zoals de nieuwe Ford Mondeo, de
nieuwe Opel Corsa, de nieuwe
Citroën Xantia, de nieuwe Seat
Ibiza e.d. Nietemin toch heel veel
nieuws op de Rai, zeker ook in de
zin van vernieuwde en gemoder
niseerde modellen. In het kort
laat autoredakteur Leo de Ruiter
hierbij het autonieuws in alfabeti
sche importeur volgorde de revue
passeren.
Auto-importeur A.I.M. (Auto Im
port Mij.) brengt de nieuwe Saab
900 GT, sportieve versie van de
900 3-deurs en de Saab Acro,
sportieve versie van de Saab 9000
GS. BMW Nederland brengt als
nieuw de BMW M3; de BMW
525td; dé BMW 840Ci en de
BMW 850CSi.
diverse aktiemodellen. In dezelf
de trand zien we de Ford Fiesta
Fun; de Ford Escort/Orion Phan
tom; de Ford Escort/Orion Pro
vence en de Ford Orion Levante/
Tourmaline.
Bij General Motors de Europese
en Amerikaanse modellen. Opel
voor het 24e jaar nummer éénn
krijgt natuurlijk de meeste aan
dacht, ook al is de nieuwe Corsa
nog niet present. Wel alle Astra
modellen alsmede de Opel Vectra
V6; de Opel Twin en de Opel
Impuls. Bij G.M. USA zien we als
nieuwe modellen de Pontiac
Transport 2.3 en de Cadillac
North Star.
Greenib Car, importeur van
Hyundai brengt veel nieuws zoals
de Hyundai Lantra 1.8 16V; de
Hyundai Grandeur 3.0 V6, grote
sedan (voor het eerst in Europa);
de Hyundai Scoupé met en zon
der turbo; en de Hyundai HCD-1,
Corolla Hatchback en Liftback, in
5-deurs en 2.0 diesel; de Carina E
Stationwagon (wereldprimeur);
de Camry 2.2 LP1 met gasinjectie
van Landi Hartog; en de Toyota
AXV-IV, een experimentele ultra
lichtgewicht concept-car.
Mercedes-Benz heeft vooral
nieuws in detail met name in mo
toren zoals de gehele W124 serie
en de 300 SE 2.8 met 6-cilinder-
motor, de 300 SD met zes-cilinder
3,5 liter turbo diesel-motor, en de
600SEC, de S-klassë Coupé.
Nimag, importeur van Suzuki, kan
nog niet de nieuwe Alto laten
zien, maar wel de Cappuccino,
een tweezitter (sportauto) met
Cabrio Top; de Suzuki Spirit Swift
1.0 en de Suzuki Sapphine, aktie
modellen op basis van Swift
hatchback 1.3 GL en Sedan 1.3
GL.
Nissan Motor Nederland heeft na
tuurlijk veel ruimte ingeruimd
voor de Nissan Micra, Europese
auto van het jaar 1993. Verder is
'er de Nissan Serena, een multi
functionele personenwagen en de
Nissan Sunny/100 NX met nieuwe
benzine motoren en wijzigingen
aan in- en exterieur.
Peugeot Talbot Nederland heeft
de nieuwe Peugeot 405 T 16 en
605 SRti; en natuurlijk de Peugeot
306 XN/XR/XT als echte wereld
primeur.
Pon's Automobielhandel is im
porteur van Audi, VW en Por
sche. Veel merken met veel mo
dellen, maar het nieuws is er in
detail zoals de Audi Avant S2 en
De Honda Accord.
Citroën Nederland komt helaas
niet met de nieuwe Xantia, maar
wel met de nieuwe Citroën AX
First D, een diesel met een ver
bruik van 1 liter op 33 km bij 90
km/h; en de Citroën ZX Avantage
en Aura, 5-deurs modellen met
een 1.8i liter motor. Ferrari Im
port Kroymans laat de nieuwe
Ferrari 348 Challenge zien.
Fiat Auto Nederland biedt tegen
woordig onderdak aan zowel de
merken Fiat als Alfa Romeo. Bij
Fiat zien we de nieuwe Fiat Cin
quecento; de Fiat Uno Turbo Die
sel; de Fiat Tempra StationWagon
4x4; en de nieuwe Fiat Croma
serie met name de 2.0i-16V. Bij
Alfa zien we de Alfa 33 Imola,
sportieve uitvoering van Alfa 33
1.4 IE; en het nieuwe-Alfa 164
Gamma en Alfa 164 Super 3.0 V6
24 V.
Ford Nederland heeft net als Cit
roën niet haar nieuwste model, de
Mondeo, op de Rai staan. Wel
nog de voorganger de Sierra in
een ver gevorderd prototype voor
een targa sportwagen.
Hart Nibbrig Greeve, impor
teur van Mitsubishi, heeft echte
wereldprimeurs zoals de Galant in
Hatchback en Sedan, de Mitsubi
shi Pajero Soft Top en Lancer
Sedan als Nederlandse primeurs;
de Mitsubishi Pajero en Lancer
Rally (speciale uitvoering); en het
Mitsubishi Toekomstmodel HSR
III.
Honda Nederland breqgt de Hon
da Accord; de Honda Prelude 2.2i
VTEC; de Honda Aerodeck Esta
te 2.0i; en de Honda Civic Sedan
VEi. Jaguar Nederland komt met
nieuws in de vorm van de Daimler
4.0 Insignia en de Jaguar
Sovereign VI2. Lanim, de impor
teur van Lancia, brengt de geres-
tylde Ypsilon, de gemoderniserr-
de Dedra en Thema.
Louwman Parqui, importeur
van Toyota heeft als nieuws de
S4, met 2,2 1 vijf-cilinder bezine-
motor met turbo en 20 kleppen
(169 kW/230 pk) en de Audi Avus
quattro studie, met ongelakte alu
minium carrosserie en een W12
middenmotor. Bij VW zien we.
Volkswagen Crashauto's, aan
dacht voor extra veiligheidsmaat
regelen; en Volkswagen-Recy
cling, getoond aan de hand van
bumper-recycling. Bij Porsche tot
slot de Porsche 968 Clubsport,
een versie van het basismodel 968
Coupé; de Porsche 911 Speedster
op basis van de 911 Carrera 2; de
Porsche 911 Turbo 3.6i en de
Porsche 928 GTS met 5.4i motor.
Renault Nederland komt uiter
aard met de eigenzinnige Renault
Twingo, een heel nieuw multi
functioneel modelin de kleine
middenklasse. Verder als nieuws
de Renault -Clio RSI; de Renault
Safrane Baccara en Safrane Bac
cara Biturbo.
Rover .Nederland toont de Rover
214/216 Cabriolet; de Rover
Daihatsu heeft voor de eerste helft dit jaar een vernieuwde
Cuore en Applause uitgebracht. De Applause is overigens al
eind vorig jaar gemoderniseerd, met name de voorzijde is
moderner geworden door o.a. een nieuwe grille, maar ook het interieur
is aangepast. De Cuore is begin dit jaar onder handen genomen. Voor
en achterzijde zijn gemoderniseerd, ook hier een nieuwe grille, forsere
bumpers, nieuwe voor- en achterlichten enz.
De Cuore heeft tevens een nieuw interieur gekregen, de kleur en
bekleding wijzigde. Ook de veiligheid nam toe door mer stijfheid in de
carrosserie, veiligheidsprofielen in de portieren e.d. De Cuore is weer
up-to-date. Hij hoort thuis in de kleine klasse, is zeer compact lxbrxh
330x140x142 cm, maar ruim van binnen wielbasis bijv. 228 cm. Er
kunnen gemakkelijk 4 volwassenen in plaatsnemen en er is dan ook nog
185 liter bagageruimte. Maar in de stad is hij door zijn compactheid en
wendbaarheid en door de grote achterklep in combinatie met de
neerklapbare achterbank prima als boodschappenauto geschikt. Hij
weegt zelf slechts 640 kg en kan 400 kg laden. De 847 cc motor levert 30
kW/41 PK en 65 Nm, altijd goed voor een top van 135 km/u, maar een
zuinig verbruik van 1:16 gemiddeld.
De Peugeot 306.
216/220 Turbo Coupé; de Rover
400 Serie; de Rover 827 Coupé;
de Land Rover Discovery en Ran
ge Rover Voque LSE met langere
wielbasis, electronic traction con
trol en air suspension.
Subaru Nederland laat de nieuwe
Subaru Vivio zien in drie- en
vijfdeurs uitvoeringen met mul
tipoint injectiemotor, 5-versnel-
lingsbak, ECVT en 4WD. Ook is
er de Subaru Justy 1.2 Si en 1.2
Gli voorzien van multipoint
brandstof- injectiesysteem; de Su
baru Legacy met verwarmde bui
tenspiegels en de Stationwagen
met verhoogd dak (4WD) uitge
rust met roof-rails, alsmede in
4WD politie-uitvoering. Tevens is
er de Amadeus (prototype), een
combinatie van sportcoupé en
Stationwagen met in de dakrai-
lings verwerkte achterspoiler en
3.3 liter boxermotor.
Aan nieuwe elektrische auto's
zien we van Alco Nederland de
City-El, een elektrisch aangedre
ven 1-persoons voertuig in geslo
ten en cabriolet uitvoering met
een topsnelheid van 50 km/u; en
de Microcar, een elektrisch aange
dreven 2-persoonsvoertuig, met
een topsnelheid van 85 km/u. Cit
roën Nederland brengt de Citroën
AX met elektrische aandrijving
(Ni/Cd batterijen; actieradius van
90/tot 160 km). Daihatsu Holland
dé Cuore EV, electric vehicle.
Peugeot Talbot Nederland de
De Subaru Vivio.
het 'naar buiten' behartigen van
de belangen der leden. Het ging
die eerste keer om een pleidooi
bij de Tweede Kamer tegen de
dreigende rijwiel belasting.
Terwijl de fiets zich van hobby-ar
tikel tot alledaags massa-vervoer
middel ontwikkelde, deed ook de
auto schuchter zijn intrede. Toen-
De Volvo 850 Estate.
Peugeot 106 Electrique. En tot
slot Pon Mobiel (onderdeel van
Pon Holding met Audi, VW, Por
sche, Seat en Skoda) de Skoda
elektromobiel. Verder staan er
nog diverse andere elektrische au
to's, die ai op eerdere tentoonstel
lingen hun debuut maakten zoals
de Audi Duo, de BMW 3 Electric,
de Fiat Cinquecento en Panda
Elettro, de Ford Connector, de
Lada Oka E (de Oka is een kleine
klasse auto gelijk de Daihatsu
Cuore), de Mazda MX-5, de Mer
cedes 190, de Opel astraTmpuls
en de Renault Zoom.
Dit jaar bestaat de RAI een eeuw.
Op 17 december 1893 besloten
Nederlandse rijwielfabrikanten en
-importeurs zich te verenigen om
precies dat te gaan doen waardoor
de RAI bij het grote publiek nog
steeds de meeste bekendheid ge
niet: het houden van een tentoon
stelling.
Aanleiding was de wildgroei van
tentoonstellingen die door rijwiel
verenigingen werden gehouden en
die de fabrikanten te Veel geld
kostte. Op de oprichtingsvergade
ring, waartoe in het ANWB-blad
'De Kampioen' was opgeroepen,
werd meteen tot nog een kosten
besparing besloten. De leden van
De Nissan Micra, auto van het jaar.
tertijd absoluut geen branche
vreemd artikel, want het waren de
rijwiel-importeurs die de eerste
motorfietsen en automobielen
naar ons land haalden - en het
De Mitsubishi Gallant.
waren de fietsfabrikanten die de
eerste gemotoriseerde individuele
transportmiddelen gingen bou
wen.
Op de regelmatige tentoonstellin
gen in het Paleis voor Volksvlijt
werden dan ook steeds meer mo
torrijtuigen getoond en op de eer
ste Rl-vergaderingen in deze
eeuw, op 26 februari 1900, kreeg1
'Automobiel' dan ook zijn ver
diende plaats in de naam van de
vereniging, die inmiddels 75 leden
telde: Rijwiel- en Automobiel-In
dustrie (RAI) zou het voortaan
zijn.
Alfa Romeo heeft in de loop der jaren haar positie versterkt.
Vooral de Alfa 33 en Alfa 164 hebben daar toe bijgedragen.
Inmiddels doet de nieuwe 155 het ook prima.
De Alfa 33 is in diverse uitvoeringen leverbaar. Zo zien we bij de
motoren de keuze uit een 1.4ie, een 1.5ie, een 1.7ie en een 1.7ie-16V.
Maar ook in carrosserievormen is er een keuze uit de Sedan en
Stationwagon, die bij Alfa vanwege het sportieve karakter Sport Wagon
wodt genoemd. Tevens is er een zeer luxe en veelzijde 33 leverbaar de
Q4 met uiteraard 4x4 aandrijving. Als extra is er momenteel een
aktiemodel in de 33 serie, de Alfa 33 Imola vanaf 28,3 mille. De 155 is
er in de motorkeuze 1.8 en 2.0 Twin Spark, ook is er een 2.0-16V Turbo
Q4 en een 6 cilinder de 2.5i V6.
Ook weer als extra naar aanleiding van de RAI is er een 155 GTA
raceuitvoering. De Alfa 164 is een echte topper. Vooral in de
zakenmarkt is hij geliefd. Dit komt mede door zijn prijs, de royale en
luxe Alfa 164 is er al voor 52,6 mille, wat o.a. scheelt in de békende
belasting bijtelling zakenauto. Deze voordelige 164 heeft de vernieuwde
2.0 liter Twin Spark motor. De 164 is overigens helemaal onder handen
genomen, waar nodig is hij verbeterd en gemoderniseerd.
Ook is er een extra luxe versie uitgebracht de 164 Super. Verder zijn
alle motoren verbeterd, met name de 2.5 Turbodiesel en de 3.0i V6. Er
is ook een 3.0i V6-24V in twee versies. In de 164 Superversie heeft deze
V6-24V 152 kW/210 PK en in de Quadrofioglio versie 168 kW/230 PK.
Tot slot kent Alfa ook nog steeds de bekende Alfa Spider 2.0, overigens
komt er een nieuwe Spider op basis van de 155.
de 'Rijwiel-Industrie' besloten uit
sluitend in die Kampioen te ad
verteren, terwijl de toen al tienja
rige wielrijdersbond zich ver
plichtte alleen annonces van RI-
ieden op te nemen.
De eerste tentoonstelling van de
RI werd, begin februari 1895, in
het majestueuze Amsterdamse
Paleis voor Volksvlijt gehouden,
waar de zes Nederlandse fabri
kanten, benevens 27 importeurs
hun tweewielers toonden. Inmid
dels echter had de vereniging ook
al een tweede, tenminste even
belangrijke activiteit ontplooid: