consumenten Talrijke primeurs op Auto-RAI 1993 Hele RAI-complex voor personenauto RAI-nieuws van A tot Z Alfa versterkt positie Peugeot 306, Hyundai Grandeur, Mitsubishi Galant en Volvo 850 Estate grote trekkers BMW verfrist en verjongd Citroen Xantia niet op RAI Compleet Audi-programma Feestjaar Wereldprimeur Elektrische Auto 's Van A tot Z Hyundai Grandeur Auto van het Jaar Fiat Mitsubishi Galant Honda Accord De Twingo Vivio Intrede Auto RAI 100 Jaar Cuore en Applause bij Daihatsu Dit jaar is er weer de grote RAI Personenauto tentoonstelling. De oneven jaren staan de personenauto's in de RAI, de oneven jaren de bedrijfsauto's. De organiatie van deze tentoonstel lingen is in handen van de de Nederlandse Vereniging De Rijwiel- en Automobiel Industrie RAI. Bijzonder heid daarbij is dat deze vereniging 100 jaar bestaat, een extra feestelijke RAI dus dit jaar. Het Expositieprogramma van de Personenauto RAI 1993 is veelomvattend namelijk personen- en combi natieauto's, onderdelen en toebehoren voor deze auto's, alsmede handgereedschappen. Voor de ten toonstelling staan alle negen hallen van het RAI Tentoon-stellingscomplex met een totale oppervlakte van 65.000 m2 open. Het aantal exposanten bedraagt 115. Zij brengen in totaal 54 merken uit 15 landen. De Personenauto RAI is er van donderdag 4 tot en met zondag 14 februari 1993. De openingstijden zijn dagelijks van 10 tot 17 uur en van 19 tot 22 uur. Op zaterdagen en zondagen van 10 tot 17 uur. De toegangsprijzen bedragen fl. 15,-- per persoon; hou ders van PAS-65 en jeugd van 4 tot en met 11 jaar, mits onder geleide, en groepsbezoek, mits van tevoren aangemeld (minimaal 20 personen) fl. 12,50 p.p. Toegangsprijs in de avonduren (19 tot 22 uur) fl. 12,50 p.p. (gereduceerd fl. 10.-- p.p.). Het eeuwfeest zal volgend jaar met een aantal activiteiten wor den gevierd. Zo zal de Auto RAI (4 t/m 14 februari) in het teken van het jubileum staan, maar ook het al eerder gehouden Fietsvak '93 (24 t/m 26 januari) kent vele festiviteiten. Op 5 januari geeft PTT Post 2 speciale jubileumze gels uit. Ook een speciale CD en een jubileumboekje wordt uitge geven. Er is een puzzelaktie met grote prijzen in een landelijk och tendblad, een Gala TV-uitzending op 5 september met mobiliteits geschenken voor goede doelen en 17 december 1993 is er natuurlijk een groot afsluitfeest in de RAI. BMW gaat het modeljaar 1993 fris en verjongd tegemoet. Zo is het autoprogramma aangevuld met tal van nieuwe varianten. Elk van de vier klassieke BMW lijnen, compacte 3-serie, representatieve 5-serie, sublieme 7-serie en sportief-elegan- te 8-serie, biedt doordachte noviteiten. Daardoor is het gamma uitgebreider dan ooit te voren. Het grootste nieuws in de BMW 3-serie is de introductie van de nieuwe M3. De sportcoupé rondt BMW's compacte klasse naar boven af. De motorgegevens zijn: 2990 cc, 210 KW/286 PK, 320 Nm, top 250 km/u, acceleratie van 0-100 km/u in 6 sec., verbruik bij 90 km/u 1:15,3, gemiddeld 1:9. Evenals bij de 5- en de 7-serie is met ingang van het modeljaar '93 ook de BMW 3-serie leverbaar als 'Executi ve'. Dit is een zeer compleet uitgeruste uitvoering. Naast de optimalisering van de zescilindermotoren in alle uitvoeringen van de 5201 en 525i. is de 5-serie uitgebreid met de modellen 530i (sedan en touring) en 540i (sedan). Beide nieuwkomers zijn voorzien van de nieuwe BMW achtcilindermotoren. Iets eerder kreeg de 7-serie deze motoren al. In de BMW 8-serie wordt met ingang van het modeljaar 1993 de comfortabele luxe coupé geflankeerd door een uitgesproken sportief, tweede model. De Xantia is het belangrijkste nieuws van Citroën voor 1993. Maar helaas staat de Xantia niet op de RAI, maar is de voorkeur gegeven aan de Autosalon van Genève. Direct na de Salon begin maart is de Xantia in Frankrijk leverbaar, eind april wordt hij in ons land verwacht. De Xantia komt er voorlopig in 3 versies, een 1.8i, 2.0i en 2.0i-16V. In de loop van de tijd zullen uitbreidingen komen, uiteraard ook dieselmo toren. De Xantia is de opvolger voor de BX, het is een als sedan tonende hatchback. Hij heeft 5-deuren, de 5e deur als grote achterklep, in combinatie met de neerklapbare achterbank. De lxbrxh van de Xantia is 444x176x138 cm, de wielbasis is 275 cm. Het gewicht loopt afhankelijk van het type van 1175-1325 kg, er mag 540 kg geladen en 1200 kg getrokken worden. De bagageruimte is 480 liter en 880 liter bij neergeklapte achterbank. Audi biedt voor 1993 en dus ook op de Rai een zeer compleet programma. De beide series van Audi. de 80 en 100, zijn in 1991 en 1992 geheel vernieuwd en in de loop der tijd verder gecompleteerd. Er is nu een ruime keuze uit de volgende versies: sedan, coupé, cabriolet en stationwagon, die bij Audi Avant wordt genoemd. Daarnaast is er een royale motorkeuze en als extra nog sportieve versies zoals de 80 S2 en 100 S4 alsmede de Quattro modellen. De topklasse Audi is de V8 met de 4.2i V8 motor. Op de RAI is er ook nog een sport-prototype de Avus. Audi is het klassemerk van de VAG organisatie. Het is een uniek merk, een bijzonder kwali teitsmerk, immers het maakt al vele jaren gebruik van een twee zijdig verzinkte carrosserie. De garantie op de carrosserie is dan ook 10 jaar, wat bij geen enkel ander merk voorkomt. Daarnaast is Audi ook bekend om zijn veiligheid. Net als bij VW voldoet de Audi aan de zwaarste veiligheidseisen, de zware USA normen, de frontale off-set crashes met de hogere snelheid van 55 km/u. Audi heeft daarvoor uiteraard een perfecte carrosserie stijfheid, veiligheids kooiconstructie, versterkingsprofielen in deu ren, raamstijlen, dorpels, bodemplaat enz., de Procon-ten veilig- heidstuurkolom, het Quattro en ABS systeem (optie), de Airbags e.d. AWORA\ Volvo Nederland heeft een echte wereldprimeur in de vorm van de Volvo 850 Estate en de Volvo 400 met 'high tech' automaat. Er is weer veel nieuws te zien op de Personenauto RAI 1993. Het meest in het oog springend zijn natuurlijk de compleet nieuwe modellen zoals bij Fiat de Cinquecento (tevens Nederlandse primeur), bij Hyundai de Grandeur, een topklasse sedan (tevens Euro pese primeur) en de HCD-sportwagen, bij Honda de nieuwe Europese Accord, bij Mitsubishi de nieuwe Ga lant, deels een Europese en deels een Wereldprimeur, en de Lancer Sedan als Nederlandse primeur, bij Peugeot de 306 als Wereldprimeur, bij Renault de Twingo (Neder landse primeur), bij Subaru de Vivio en de Amadeus als Nederlandse primeur, bij Suzuki de Cappuccino, een tweezitter sportcabrio, en bij Volvo de 850 Estate, even eens een Wereldprimeur. Daarnaast zijn er bij vele merken prototypes, dus auto's voor de toekomst, alsmede elektrische au to's. Helaas ontbreken er ook wat nieuwtjes, die toch al bekend zijn, .zoals de nieuwe Ford Mondeo, de nieuwe Opel Corsa, de nieuwe Citroën Xantia, de nieuwe Seat Ibiza e.d. Nietemin toch heel veel nieuws op de Rai, zeker ook in de zin van vernieuwde en gemoder niseerde modellen. In het kort laat autoredakteur Leo de Ruiter hierbij het autonieuws in alfabeti sche importeur volgorde de revue passeren. Auto-importeur A.I.M. (Auto Im port Mij.) brengt de nieuwe Saab 900 GT, sportieve versie van de 900 3-deurs en de Saab Acro, sportieve versie van de Saab 9000 GS. BMW Nederland brengt als nieuw de BMW M3; de BMW 525td; dé BMW 840Ci en de BMW 850CSi. diverse aktiemodellen. In dezelf de trand zien we de Ford Fiesta Fun; de Ford Escort/Orion Phan tom; de Ford Escort/Orion Pro vence en de Ford Orion Levante/ Tourmaline. Bij General Motors de Europese en Amerikaanse modellen. Opel voor het 24e jaar nummer éénn krijgt natuurlijk de meeste aan dacht, ook al is de nieuwe Corsa nog niet present. Wel alle Astra modellen alsmede de Opel Vectra V6; de Opel Twin en de Opel Impuls. Bij G.M. USA zien we als nieuwe modellen de Pontiac Transport 2.3 en de Cadillac North Star. Greenib Car, importeur van Hyundai brengt veel nieuws zoals de Hyundai Lantra 1.8 16V; de Hyundai Grandeur 3.0 V6, grote sedan (voor het eerst in Europa); de Hyundai Scoupé met en zon der turbo; en de Hyundai HCD-1, Corolla Hatchback en Liftback, in 5-deurs en 2.0 diesel; de Carina E Stationwagon (wereldprimeur); de Camry 2.2 LP1 met gasinjectie van Landi Hartog; en de Toyota AXV-IV, een experimentele ultra lichtgewicht concept-car. Mercedes-Benz heeft vooral nieuws in detail met name in mo toren zoals de gehele W124 serie en de 300 SE 2.8 met 6-cilinder- motor, de 300 SD met zes-cilinder 3,5 liter turbo diesel-motor, en de 600SEC, de S-klassë Coupé. Nimag, importeur van Suzuki, kan nog niet de nieuwe Alto laten zien, maar wel de Cappuccino, een tweezitter (sportauto) met Cabrio Top; de Suzuki Spirit Swift 1.0 en de Suzuki Sapphine, aktie modellen op basis van Swift hatchback 1.3 GL en Sedan 1.3 GL. Nissan Motor Nederland heeft na tuurlijk veel ruimte ingeruimd voor de Nissan Micra, Europese auto van het jaar 1993. Verder is 'er de Nissan Serena, een multi functionele personenwagen en de Nissan Sunny/100 NX met nieuwe benzine motoren en wijzigingen aan in- en exterieur. Peugeot Talbot Nederland heeft de nieuwe Peugeot 405 T 16 en 605 SRti; en natuurlijk de Peugeot 306 XN/XR/XT als echte wereld primeur. Pon's Automobielhandel is im porteur van Audi, VW en Por sche. Veel merken met veel mo dellen, maar het nieuws is er in detail zoals de Audi Avant S2 en De Honda Accord. Citroën Nederland komt helaas niet met de nieuwe Xantia, maar wel met de nieuwe Citroën AX First D, een diesel met een ver bruik van 1 liter op 33 km bij 90 km/h; en de Citroën ZX Avantage en Aura, 5-deurs modellen met een 1.8i liter motor. Ferrari Im port Kroymans laat de nieuwe Ferrari 348 Challenge zien. Fiat Auto Nederland biedt tegen woordig onderdak aan zowel de merken Fiat als Alfa Romeo. Bij Fiat zien we de nieuwe Fiat Cin quecento; de Fiat Uno Turbo Die sel; de Fiat Tempra StationWagon 4x4; en de nieuwe Fiat Croma serie met name de 2.0i-16V. Bij Alfa zien we de Alfa 33 Imola, sportieve uitvoering van Alfa 33 1.4 IE; en het nieuwe-Alfa 164 Gamma en Alfa 164 Super 3.0 V6 24 V. Ford Nederland heeft net als Cit roën niet haar nieuwste model, de Mondeo, op de Rai staan. Wel nog de voorganger de Sierra in een ver gevorderd prototype voor een targa sportwagen. Hart Nibbrig Greeve, impor teur van Mitsubishi, heeft echte wereldprimeurs zoals de Galant in Hatchback en Sedan, de Mitsubi shi Pajero Soft Top en Lancer Sedan als Nederlandse primeurs; de Mitsubishi Pajero en Lancer Rally (speciale uitvoering); en het Mitsubishi Toekomstmodel HSR III. Honda Nederland breqgt de Hon da Accord; de Honda Prelude 2.2i VTEC; de Honda Aerodeck Esta te 2.0i; en de Honda Civic Sedan VEi. Jaguar Nederland komt met nieuws in de vorm van de Daimler 4.0 Insignia en de Jaguar Sovereign VI2. Lanim, de impor teur van Lancia, brengt de geres- tylde Ypsilon, de gemoderniserr- de Dedra en Thema. Louwman Parqui, importeur van Toyota heeft als nieuws de S4, met 2,2 1 vijf-cilinder bezine- motor met turbo en 20 kleppen (169 kW/230 pk) en de Audi Avus quattro studie, met ongelakte alu minium carrosserie en een W12 middenmotor. Bij VW zien we. Volkswagen Crashauto's, aan dacht voor extra veiligheidsmaat regelen; en Volkswagen-Recy cling, getoond aan de hand van bumper-recycling. Bij Porsche tot slot de Porsche 968 Clubsport, een versie van het basismodel 968 Coupé; de Porsche 911 Speedster op basis van de 911 Carrera 2; de Porsche 911 Turbo 3.6i en de Porsche 928 GTS met 5.4i motor. Renault Nederland komt uiter aard met de eigenzinnige Renault Twingo, een heel nieuw multi functioneel modelin de kleine middenklasse. Verder als nieuws de Renault -Clio RSI; de Renault Safrane Baccara en Safrane Bac cara Biturbo. Rover .Nederland toont de Rover 214/216 Cabriolet; de Rover Daihatsu heeft voor de eerste helft dit jaar een vernieuwde Cuore en Applause uitgebracht. De Applause is overigens al eind vorig jaar gemoderniseerd, met name de voorzijde is moderner geworden door o.a. een nieuwe grille, maar ook het interieur is aangepast. De Cuore is begin dit jaar onder handen genomen. Voor en achterzijde zijn gemoderniseerd, ook hier een nieuwe grille, forsere bumpers, nieuwe voor- en achterlichten enz. De Cuore heeft tevens een nieuw interieur gekregen, de kleur en bekleding wijzigde. Ook de veiligheid nam toe door mer stijfheid in de carrosserie, veiligheidsprofielen in de portieren e.d. De Cuore is weer up-to-date. Hij hoort thuis in de kleine klasse, is zeer compact lxbrxh 330x140x142 cm, maar ruim van binnen wielbasis bijv. 228 cm. Er kunnen gemakkelijk 4 volwassenen in plaatsnemen en er is dan ook nog 185 liter bagageruimte. Maar in de stad is hij door zijn compactheid en wendbaarheid en door de grote achterklep in combinatie met de neerklapbare achterbank prima als boodschappenauto geschikt. Hij weegt zelf slechts 640 kg en kan 400 kg laden. De 847 cc motor levert 30 kW/41 PK en 65 Nm, altijd goed voor een top van 135 km/u, maar een zuinig verbruik van 1:16 gemiddeld. De Peugeot 306. 216/220 Turbo Coupé; de Rover 400 Serie; de Rover 827 Coupé; de Land Rover Discovery en Ran ge Rover Voque LSE met langere wielbasis, electronic traction con trol en air suspension. Subaru Nederland laat de nieuwe Subaru Vivio zien in drie- en vijfdeurs uitvoeringen met mul tipoint injectiemotor, 5-versnel- lingsbak, ECVT en 4WD. Ook is er de Subaru Justy 1.2 Si en 1.2 Gli voorzien van multipoint brandstof- injectiesysteem; de Su baru Legacy met verwarmde bui tenspiegels en de Stationwagen met verhoogd dak (4WD) uitge rust met roof-rails, alsmede in 4WD politie-uitvoering. Tevens is er de Amadeus (prototype), een combinatie van sportcoupé en Stationwagen met in de dakrai- lings verwerkte achterspoiler en 3.3 liter boxermotor. Aan nieuwe elektrische auto's zien we van Alco Nederland de City-El, een elektrisch aangedre ven 1-persoons voertuig in geslo ten en cabriolet uitvoering met een topsnelheid van 50 km/u; en de Microcar, een elektrisch aange dreven 2-persoonsvoertuig, met een topsnelheid van 85 km/u. Cit roën Nederland brengt de Citroën AX met elektrische aandrijving (Ni/Cd batterijen; actieradius van 90/tot 160 km). Daihatsu Holland dé Cuore EV, electric vehicle. Peugeot Talbot Nederland de De Subaru Vivio. het 'naar buiten' behartigen van de belangen der leden. Het ging die eerste keer om een pleidooi bij de Tweede Kamer tegen de dreigende rijwiel belasting. Terwijl de fiets zich van hobby-ar tikel tot alledaags massa-vervoer middel ontwikkelde, deed ook de auto schuchter zijn intrede. Toen- De Volvo 850 Estate. Peugeot 106 Electrique. En tot slot Pon Mobiel (onderdeel van Pon Holding met Audi, VW, Por sche, Seat en Skoda) de Skoda elektromobiel. Verder staan er nog diverse andere elektrische au to's, die ai op eerdere tentoonstel lingen hun debuut maakten zoals de Audi Duo, de BMW 3 Electric, de Fiat Cinquecento en Panda Elettro, de Ford Connector, de Lada Oka E (de Oka is een kleine klasse auto gelijk de Daihatsu Cuore), de Mazda MX-5, de Mer cedes 190, de Opel astraTmpuls en de Renault Zoom. Dit jaar bestaat de RAI een eeuw. Op 17 december 1893 besloten Nederlandse rijwielfabrikanten en -importeurs zich te verenigen om precies dat te gaan doen waardoor de RAI bij het grote publiek nog steeds de meeste bekendheid ge niet: het houden van een tentoon stelling. Aanleiding was de wildgroei van tentoonstellingen die door rijwiel verenigingen werden gehouden en die de fabrikanten te Veel geld kostte. Op de oprichtingsvergade ring, waartoe in het ANWB-blad 'De Kampioen' was opgeroepen, werd meteen tot nog een kosten besparing besloten. De leden van De Nissan Micra, auto van het jaar. tertijd absoluut geen branche vreemd artikel, want het waren de rijwiel-importeurs die de eerste motorfietsen en automobielen naar ons land haalden - en het De Mitsubishi Gallant. waren de fietsfabrikanten die de eerste gemotoriseerde individuele transportmiddelen gingen bou wen. Op de regelmatige tentoonstellin gen in het Paleis voor Volksvlijt werden dan ook steeds meer mo torrijtuigen getoond en op de eer ste Rl-vergaderingen in deze eeuw, op 26 februari 1900, kreeg1 'Automobiel' dan ook zijn ver diende plaats in de naam van de vereniging, die inmiddels 75 leden telde: Rijwiel- en Automobiel-In dustrie (RAI) zou het voortaan zijn. Alfa Romeo heeft in de loop der jaren haar positie versterkt. Vooral de Alfa 33 en Alfa 164 hebben daar toe bijgedragen. Inmiddels doet de nieuwe 155 het ook prima. De Alfa 33 is in diverse uitvoeringen leverbaar. Zo zien we bij de motoren de keuze uit een 1.4ie, een 1.5ie, een 1.7ie en een 1.7ie-16V. Maar ook in carrosserievormen is er een keuze uit de Sedan en Stationwagon, die bij Alfa vanwege het sportieve karakter Sport Wagon wodt genoemd. Tevens is er een zeer luxe en veelzijde 33 leverbaar de Q4 met uiteraard 4x4 aandrijving. Als extra is er momenteel een aktiemodel in de 33 serie, de Alfa 33 Imola vanaf 28,3 mille. De 155 is er in de motorkeuze 1.8 en 2.0 Twin Spark, ook is er een 2.0-16V Turbo Q4 en een 6 cilinder de 2.5i V6. Ook weer als extra naar aanleiding van de RAI is er een 155 GTA raceuitvoering. De Alfa 164 is een echte topper. Vooral in de zakenmarkt is hij geliefd. Dit komt mede door zijn prijs, de royale en luxe Alfa 164 is er al voor 52,6 mille, wat o.a. scheelt in de békende belasting bijtelling zakenauto. Deze voordelige 164 heeft de vernieuwde 2.0 liter Twin Spark motor. De 164 is overigens helemaal onder handen genomen, waar nodig is hij verbeterd en gemoderniseerd. Ook is er een extra luxe versie uitgebracht de 164 Super. Verder zijn alle motoren verbeterd, met name de 2.5 Turbodiesel en de 3.0i V6. Er is ook een 3.0i V6-24V in twee versies. In de 164 Superversie heeft deze V6-24V 152 kW/210 PK en in de Quadrofioglio versie 168 kW/230 PK. Tot slot kent Alfa ook nog steeds de bekende Alfa Spider 2.0, overigens komt er een nieuwe Spider op basis van de 155. de 'Rijwiel-Industrie' besloten uit sluitend in die Kampioen te ad verteren, terwijl de toen al tienja rige wielrijdersbond zich ver plichtte alleen annonces van RI- ieden op te nemen. De eerste tentoonstelling van de RI werd, begin februari 1895, in het majestueuze Amsterdamse Paleis voor Volksvlijt gehouden, waar de zes Nederlandse fabri kanten, benevens 27 importeurs hun tweewielers toonden. Inmid dels echter had de vereniging ook al een tweede, tenminste even belangrijke activiteit ontplooid:

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1993 | | pagina 11