Rover introduceert nieuwe coupé1 s
OCCASION V/D WEEK
SSsssas*
I
VOUWFIETS
CADEAU.
Vragen voor
Vraag en Antwoord
Subaru Vivio ruimer dan Jumbo
56.000.-
TRAMPER VLISSINGEN
AUTOBEDRIJF CEVAAL Bij Cevaal
UW DEALER
VOOR i
WALCHEREN:
GARAGE FRANCKE
Deftige 800 krijgt er een 'gesneden' versie bij
Levendig Japannertje in de kleinste autoklasse
TOYOTA Cevaal
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 13 JANUARI 1993
313
©SUBARU
Nieuwe XM
met turbo
Ruimtewonder
Veel nieuws
VRAAC& ANTWOORD
TïércedesTïëTS
Nu
Mercuriusweg 29. Tel. 01184-19051
MITSUBISHI Mercuriusweg 29. Tel. 01184-
V
BIJ AANKOOP VAN
EEN OCCASION
VANAF 7500- EEN
-
DIT BRENGT VOOR U MEER
MOGELIJKHEDEN. RIJDEN
NAAR PLAATS VAN BESTEM
MING EN DAN EEN STUKJE
FIETSEN.
GOED VOOR UW GEZOND
HEID EN HET MILIEU.
Financiering mogelijk
Bovag-garantie
Kosten rijklaar maken 195.-
APK - WN - NAP
Klein Vlaanderen 91 -93 is een goede service
Middelburg 01180-12865 heel normaal
>f SCHELDEBODE
Rapenburgweg 1 Meliskerke
tel. 01186-1748.
Het exclusieve merk Rover
gaat zich sterker toeleggen
op fabicage van chique mo
dellen. Nadat er van het
populaire 200-model al een
cabriolet verschenen was,
brengt Rover nu ook een
coupé uit. Maar bij die
nieuwe 200 coupé blijft het
niet, ook de deftige 800
krijgt er een 'gesneden'
versie bij.
De 200 is er nu in drie- en vijf-
deurs hatchback, tweedeurs ca
briolet en tweedeurs coupé. Een
vierdeurs sedanuitvoering is er
ook, maar deze wordt Rover 400
genoemd. In motorversies zien we
een l,4i, 1.6i, 2.0i en 1.8TD.
Het topklasse model, de 800 is er
in vierdeurs sedan, vijfdeurs
hatchback en vanzelf de nieuwe
tweedeurs coupé.In motorversies
is er de keuze uit 2.0i-16V, 2.0i-
16V Turbo, 2.7i V6-24V en
2.5TD.
Naast de genoemde modellen be
staat de Rover-reeks nog uit de
100- en de Miniserie. Ook de uit
de Austin periode daterende
Montego-serie en natuurlijk de
bekende Land Rover en Range
Rover modellen staan op het pro
gramma.
Binnenkort zal ook de Rover 600
verschijnen, vanwege de Rover-
Honda samenwerking een model
vergelijkbaar met de nieuwe Hon
da Accord Europa.
De nieuwe Rover 200 coupé heeft
een duidelijke sportieve coupélijn.
Bijzonder aardig is ook het stan
daard afneembare tweedelig gla
zen dak. Er zijn twee motoruit
voeringen een 1.6i 90 kW/122 PK,
Klassieke beauty: Rover 200 coupé.
140 Nm en een 2.0i Turbo 147
kW/200PK en 237 Nm. Deze laat
ste levert met een top van 240
km/u en een acceleratie van 0-100
km/u in 6,9 sec. echte sportpresta
ties. De 216 coupé kost 52.995,-
en de 220 coupé Turbo 69.995,-.
De 800 coupé heeft meer een
elegante coupélijn en oogt minder
agressief dan de 200. Door zijn
soepele 2.7i V6 motor met 125
kW/169 PK en 225 Nm doet hij
qua prestaties nauwelijks onder
voor de 200 Turbo. De 827 coupé
kost 119.900,-. Beide coupéver
sies zijn zeer luxe uitgevoerd en
kunnen als heel royale 2+2
coupé's beschouwd worden.
Wie vragen heeft voor de rubriek Vraag en Antwoord van Hans
Hendrickx van de ANWB kan een briefje schrijven naar het
ANWB-kantoor/reisbureau, Lange Geere 26, 4331 LX Middel
burg, tel. 01180-15155 of naar het ANWB-Technocentrum,
Hermseweg 15, 4382 ND Vlissingen. Vragen kunnen ook opge
stuurd worden naar de redactie van dit blad.
Evenals destijds in de CX
brengt Citroen nu ook in de
opvolger XM een benzine
turboversie. De XM is mo
menteel leverbaar met een
2.0i-8V, een 3.0i V6-12V, een
3.0i V6-24V, een 2.1 D en
een 2.0 TD. De nieuwe ben-
zine-turbo wordt een 2.0i-8V
Turbo.
De Citroen XM Turbo C.T.
is uitgerust met een 1998 cm3
ben: ne injectiemotor met
turbocompressie, die onge
kend rijgenoegen en comfort
biedt. Deze motor ontwikkelt
104 kW/145 pk. goed voor
een top van 212 km/u en een
acceleratie van 0-100 km/u in
9.8 sec. De motor onder
scheidt zich door een aantal
bijzondere kenmerken:
Het koppel van 225 Nm (23
kgm) dat constant is in het
toerentalgebied tussen 2200
en 4400 tpm en mede in ver
band hiermee een uitstekend
acceleratievermogen in de la
ge toerentallen bewerkstel
ligt. De benaming „Turbo
C.T." (Constant Torque) is
op de voorschermen aange
bracht.
De nieuwe XM heeft een
zeer laag geluidsniveau, wat
het comfort ten goede komt.
Een soepel en gelijkmatig
functionerende motor, die
opvalt door het ontbreken
van schokken en het bekende
turbo-effect. De XM Turbo
CT start met de Comfort bij
Fl.60.900,-.
Subaru heeft haar opvolger voor
de Mini Jumbo geïntroduceerd.
Bijna tien jaar is Subaru in de
allerkleinste klasse vertegenwoor
digd geweest door de auto met de
toch enigszins tegenstrijdige naam
Mini Jumbo.
Niettemin was de betekenis dui
delijk, mini van buiten, maxi of te
wel jumbo van binnen. De opvol
ger zou dezelfde naam nog meer
eer aan doen, maar omdat er
zoveel nieuw (exterieur, interieur
en techniek) aan is, is voor een
heel nieuwe naam, Vivio, geko
zen.
Vivio betekent in het Latijn: leven
en dat moet natuurlijk ook weer
ergens op slaan. Het zal vooral
geconformeerd worden aan het
uiterlijk, een nieuw fris en leven
dig uiterlijk. En dat betekent in
deze tijd veel ronde en aërodyna
mische lijnen. Maar levendig mag
ook slaan op het nieuwe vrolijke
interieur, waar ondanks de com
pacte buitenafmetingen volop
leefruimte is.
Met name voorin de Vivio is er
voldoende plaats. De voorstoelen
zijn zo n beetje middenin de auto
geplaatst, zodat er opmerkelijk
veel beenruimte voorin overblijft.
i Nieuwe Vivio verkrijgbaar in drie- en vijfdeurs.
Toch is dat allemaal niet ten koste
gegaan van de ruimte achterin.
Door een sedanconcept toe te
passen bij deze kleine hatchback
kunnen achterin gemakkelijk
twee volwassenen plaatsnemen.
De eerlijkheid gebiedt te zeggen
dat dergelijke mini-auto's natuur
lijk toch meestal als tweepersoons
auto's gebruikt worden. Voor ge
zinnen met één of twee kleine
kinderen of een huisdier gaat het
ook prima. Evenals de concurren
tie gokt Subaru met de Vivio ook
op een groot vrouwelijk publiek
dat de auto vooral op korte ritten
zal inzetten Tot slot mag leven
dig ook een beetje slaan op de
nieuwe motor, hij laat zich na
drukkelijker dan zijn voorganger
horen, maar echt hinderlijk wordt
het nooit.
De nieuwe Vivio meet lxbrxh
330x140x138 cm waarmee hij lan
ger en lager is dan zijn voorgan
ger. De wielbasis meet 231 cm en
is eveneens wat gegroeid ten op
zichte van de Mini Jumbo. Hieruit
valt af te leiden dat binnenin wat
meer ruimte geschapen is.
De vormgeving is aangepast aan
de trend met veel meer ronde
lijnen, licht gebolde spatborden
en speelse elliptische koplampen.
Hij verschilt ook duidelijk van de
concurrentie, die tot op heden wat
hoekige lijnen heeft, zelfs de nieu
we Fiat Cinquecento is vrij schon
kig vormgegeven. De Vivio lijkt
nog het meest op de nieuwe Nis
san Micra, echter deze laatste is
duidelijk een klasse hoger geseg
menteerd.
Volledig nieuw, tot slot, is de
techniek. Een vernieuwde onaf
hankelijke wielophanging rondom
met schroefveren en uiteraard is
een 4x4 uitvoering mogelijk. Maar
bovenal geavanceerd is de motor.
Het is een heel kleine viercilinder
met een computergestuurd motor-
management systeem. Deze houdt
zowel de elektronische ontsteking
als de benzine-injectie in de gaten.
Hij is milieubewust met geregelde
drieweg katalysator. De Mini
Jumbo had een 758 cm3 viercilin
der carburatiemotor. De nieuwe
injectiemotor meet slechts 658
cm3. Het vermogen is met 32
kW/44 Pk nagenoeg gelijk geble
ven hoewel de trekkracht onderin
minder werd. De topsnelheid be
draagt 138 km/u. De dreumes
snelt binnen zestien seconden
naar de honderd. Het wagentje
gaat spaarzaam om met brandstof
zodat een gemiddeld verbruik van
zestien kilometer op een liter
haalbaar moet zijn. De Vivio is
verkrijgbaar in één motorvariant
en slechts in één (GLi) uitvoering.
Wel is er de keuze tussen een
drie- en vijfdeurs uitvoering en in
handgeschakelde vijfbak of
ECVT automaat. De 'instapprijs'
voor de Vivio bedraagt 17.995,-
en dat is gezien de concurrentie
een stevige prijs.
Door Hans Hendrickx
Van J. de Goffau uit Krab-
bendijke ontvingen wij de
vraag: Welke brandstof is
het meest geschikt als ik
35.000 kilometer per jaar
rijd met een gebruikte au
to?
Antwoord:
Het is moeilijk om bij een ge
bruikte auto de toale kosten per
km te berekenen. Een kosten ver
gelijking van een diesel of LPG
auto gaat alleen op als wordt
uitgegaan van drie vrijwel iden
tieke auto's, waarvan alleen het
brandstofsysteem verschilt.
Bij gebruikte auto's wordt er min
of meer vanuit gegaaan dat de
drie versies (benzine/diesel/LPG)
voor nagenoeg hetzelfde bedrag
kunnen worden gekocht. Alleen
als de auto's erg recent zijn (één
a twee jaar) kan nog rekening
worden gehouden met een ver
schil in prijs (en dus in afschrij
vingskosten).
Een LPG-installatie is meestal na
ongeveer drie jaar afgeschreven
en de meerprijs voor diesel is
meestal na vier jaar afgeschre
ven.
Daarnaast spelen de brandstof
kosten een belangrijke rol. Bij
LPG moet men rekenen op een
meer verbruik t.o.v. benzine van
twintig procent en bij diesel op
een minder erbruik van twintig
procent. Een dieselmotor staat
bekend om zijn duurzaamheid en
betrouwbaarheid maar dat wil
niet zeggen dat LPG storingsge-
voeliger is. Om nu tot een juiste
km-prijs te komen moet u een
kostenbegroting maken en daar
bij de volgende kostenposten
opnemen:
- afschrijving (afhankelijk van
type auto)
- brandstofkosten
- verzekering en motorrijtuigen
belasting (ligt voor LPG en die
selauto's aanzienlijk hoger)
- reparatie en onderhoud (laat u
de auto onderhouden of doet u
het zelf)
De heer De Goffau heeft van de
ANWB de folder 'auto kopen' en
'auto op LPG' toegestuurd ge
kregen. In de folder staan reken
voorbeelden. Leden van de
ANWB kunnen de folders gratis
afhalen bij het ANWB kantoor.
Vraag: Waar moet ik op let
ten bij het kopen van een
nieuwe of gebruikte auto?
Antwoord:
Het kopen van een auto is geen
eenvoudige zaak. Darom is het
verstandig om voor de koop van
de juiste auto al een aantal zaken
uit te zoeken. Een goed door
dachte beslissing leidt in de
meste gevallen tot meer gebrui-
kersplezier. het is van belang dat
u zich afvraagt waarvoor u de
auto, het hele jaar door gaat
gebruiken. De volgende punten
zijn belangrijk:
- Hoeveel kilometer rijdt u per
jaar?
- Hoeveel jaar gebruikt u de
auto
- Rijdt u korte of lange ritten
- Rijdt u vaak in de stad of file
- Wie of wat moet u kunnen
vervoeren
- Gaat u met de auto op vakan
tie
De persoonlijke voorkeur voor
een bepaalde auto is meestal
niet gebaseerd op het feit dat
deze perfect aan de eisen vol
doet. Sommigen willen beslist
een sportieve auto, terwijl deze
financieel zeker niet het meest
aantrekkelijk is. Anderen zijn al
leen geïnteresseerd in een be
paald merk, mischien op grond
van een jarenlange goede erva
ring. Toch kan persoonlijke voor
keur een reëel selectiecriterium
zijn. Te denken valt aan de voor
keur voor een merk, een model
(coupé of stationwagon), milieu
vriendelijkheid, laag brandstof
verbruik, wel of geen automaat,
een nieuwe of een gebruikte au
to.
De richtprijzen voor gebruikte au
to's kunt u vinden in het ANWB/
BOVAG koerslijstboekje. Dit
boekje wordt iedere twee maan
den herzien en is verkrijbaar op
het ANWB kantoor.
De keuze tusen nieuw of gebruikl
is in veel gevallen een financiële
aangelegenheid. Een nieuwe au
to is een flinke investering, maar
als u na twee of drie jaar een
courante auto inruilt voor een
andere nieuwe auto blijkt de
waardevermindering van uw auto
(en dus uw afschrijvingskosten)
wel mee te vallen. Een courante
auto is een auto die weinig af
schrijft en zodoende borg staat
voor een hoge inruilwaarde.
Past een bepaalde nieuwe auto
niet binnen uw budget, maar u
wilt hem toch aanschaffen, dan
kunt u besluiten een goede ge
bruikte te kopen. Naarmate de
leeftijd van de auto hoger wordt,
neemt het onderhoudsrisico toe.
Een auto van drie a vier jaar oud
met een gemiddeld kilometrage
van 20.000 km/jaar zal over het
algemeen weinig extra hoge on
derhoudskosten met zich mee
bvrengen. Is de auto zes a zeven
jaar oud, dan is de onder-
houdstoestand wel bepalend
voor de te verwachten onder
houdskosten. U kunt dit door
een ANWB-technocentrum laten
controleren middels een aan
koopkeuring. Deze keuring geeft
u een indruk van de staat waarin
het voertuig verkeert, hoe het
onderhouden is en of er ernstige
mankementen zijn. Zo'n 220
punten worden daartoe grondig
geïnspecteerd. De resultaten
worden in een rapport vastge
legd. Bovendien wordt een oor
deel over de vraagprijs gegeven.
Voor leden is op het ANWB-kan-
toor de folder 'auto kopen' gratis
verkijgbaar. Daarin leest u o.a.
ook hoe het omslagpunt benzi
ne/diesel/gas te berekenen is en
de milieu-aspecten komen aan
bod. Zo kunt u goed ingelicht en
voorbereid een auto kopen.
Nieuwprijs 80.000.
BIJ CEVAAL IS MEER TE HALEN
,v
TOYOTA'S
MET BOVAGGARANTIE
toyota starlet 1.3 XL automaat 10-88
toyota starlet 1.3 DL 03-86
toyota starlet 1.0 DX 10-87
toyota corolla 1.3 DX 3drs. 01-86
toyota corolla 1.3 HB XL 12-88
toyota corolla 1.3 GL 4drs. 03-86
toyota corolla 1.6 LB XL 5drs. 11-87
toyota corolla 1.3 LB GL 09-85
toyota corolla 1.3 LB SXL 06-87
toyota corolla 1.8 GL 4drs. diesel 04-85
toyota carina II 4drs. DX 12-87
toyota carina II 4drs. DX 06-86
toyota carina LB XLI FXEC 12-90
toyota carina 2.0 XL diesel 07-88
toyota carina 2.0 DX diesel 05-87
toyota carina 2.0 DX diesel 06-85
toyota celica 1.6 LB GT 02-87
toyota camry 1.8 LB DX Ipg 06-85
27.500
91.000
111.000
104.500
60.000
90.000
63.000
85.400
90.000
92.000
62.500
è6.000
19.000
215.000
110.000
195.000
100.000
120.000
DEMONSTRATIE AUTO'S
toyota camry 22 GL 4drs
suzuki swift 1.3 GS wit
09-91
09-91
32.000
22.500
DtV. MERKEN MET
BOVAGGARANTIE
citroen AX11E rood 03-89 42.000
citroen AX 10 E NL wit 03-87 42.000
citroen 1.6 BX RS rood 08-85 117.000
fiat ritmo 60L Ipg blauw 01-85 58.000
fiat regatta 85 blauw m 01-88 37.000
fiat regatta 70 blauw 01-86 75.000
ford escort 1.6 CLX grijs m 01-91 22.000
ford escort 1.6 GHIA grijs m 03-89 36.000
hyundai pony 1.5 GL wit 09-89 16.000
hyundai pony 1.3 GL blauw m 01-88 77.000
hyundai pony 1.5 L blauw m 09-87 60.000
honda accord 2.2 I EX zwart m 02-91 38.000
lada 21041.5 Lstw wit 04-88 38.500
mazda 626 2.0 LX beige m 02-90 54.000
mazda 323 autom. wit 02-86 52.000
nlssan primera 2.0 SLX grijs m 10-90 35.000
opel corsa 1.4 istr wit 05-90 30.000
opel corsa 1.2 swing beige m 06-89 51.000
opel kadett 1,2s HB geel m 02-85 64.000
opel kadett 1,2s blauw 01-84 120.000
opel omega 2.0 LS Ipg beige m 06-88 118.000
peugeot 505 GR brum m 02-85 70.000
peugeot 205 XL 1.1 wit 03-89 48.500
peugeot 405 1.9 SR grijs m 05-90 86.500
seat ibiza 1.2 spec. rood 07-90 10.000
seat ibiza 1.2 XL blauw m 05-89 22.300
Suzuki carry H.R. rood 10-88 57.500
volvo 440 DL wit 06-89 68.000
volvo 340 DL groen m 04-86 61.000
volvo 340 DL blauw m 03-87 91.000
GOEDKOPERE AUTO'S
citroen visa
bruin
02-81
94.000
3drs
toyota corolla DX
rood
01-82
74.000
datsir cherry 1200
blauw
04-79
138.000
3drs
suzuki 1.0 GL autom.
wit
08-91
9.000
datsun cherry 1200
zilver
04-81
78.700
3drs
suzuki swift 1.3 GL
rood
0589
67.000
feöfiorinoL
be?
01-88
41.000
van
suzuki swift GT1
zwart
07-89
55.500'
fiai panda 34
bruin
05-84
82.000
3drs
suzukicany
rood
04-91
72.000
fiat 127 van benz.
rood
10-83
van
ford escort l bravo
blauw
01-83
103.000
34s
fiat uno 45 LID0
groen m
01-89
15.000
ford tams 1600
blauw
81
91.000
4drs
fiatntmo
ster
64.500
lord escort 1300GL
bruin
01-80
140.000
3ds
hondaquintet
bruin
02-82
74.000
Sdrs
honda quntetaut.
silver
02-83
83.000
mazda323
beigem
07-83
106.000
3drs
mazda 3231500 auto.
betgem
07-82
96.000
3drs
lada samara ipg
be?
06-89
32.000
mitsubishi iancer DSL
bruin
11-85
150.000
4drs
mitsuhishr galant
blauw
4<J5
mazda 18 DX autom.
mssan laurel 2800 dsi
grijs
03-85
230.000
4drs
beigem
04-82
61.700
opel asconal 16 dsl
bruin
09-82
184.000
opel record 2.0S
beige
05-83
100.000
peugeot 309 GRD
wé
05-91
29.000
renauit 18GTL
wit
07-84
112.000
4drs
saab 900 GLS Ipg
bruin
01-82
176.000
4drs
renauit 21 Tl
•wil
06-86
75.000
toyota corolla 1.3 DX
blauw
04-83
110.000
2drs
renauit 5 pans.
rood
1082
61.000
toyota tercel DX
zilver
04-84
72.000
Kte) 343 autom.
wit
01-83
130.000
30s
seat biza
volvo 343
blauw
06-81
92.000
305
skoda rapid coupé
wit
'0-86
54400
volkswagen C dsl.
VWpolo
wil
06-89
39.500
variant station
rood
07-85
180.000
diesel
VW golf GT4
rood
0987
62.500
zastavaGTLSS
rood
05-83
78.000
4<fc
Yugo 65A
ster
04-90
6.760
OCCASIONS MIDDELBURG
3»s
5drs
Industrieweg 23
Vlissingen 01184-12916
(verkoopadviseur Kees Bergmans, privé 01184-64031)