Rover introduceert nieuwe coupé1 s OCCASION V/D WEEK SSsssas* I VOUWFIETS CADEAU. Vragen voor Vraag en Antwoord Subaru Vivio ruimer dan Jumbo 56.000.- TRAMPER VLISSINGEN AUTOBEDRIJF CEVAAL Bij Cevaal UW DEALER VOOR i WALCHEREN: GARAGE FRANCKE Deftige 800 krijgt er een 'gesneden' versie bij Levendig Japannertje in de kleinste autoklasse TOYOTA Cevaal SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 13 JANUARI 1993 313 ©SUBARU Nieuwe XM met turbo Ruimtewonder Veel nieuws VRAAC& ANTWOORD TïércedesTïëTS Nu Mercuriusweg 29. Tel. 01184-19051 MITSUBISHI Mercuriusweg 29. Tel. 01184- V BIJ AANKOOP VAN EEN OCCASION VANAF 7500- EEN - DIT BRENGT VOOR U MEER MOGELIJKHEDEN. RIJDEN NAAR PLAATS VAN BESTEM MING EN DAN EEN STUKJE FIETSEN. GOED VOOR UW GEZOND HEID EN HET MILIEU. Financiering mogelijk Bovag-garantie Kosten rijklaar maken 195.- APK - WN - NAP Klein Vlaanderen 91 -93 is een goede service Middelburg 01180-12865 heel normaal >f SCHELDEBODE Rapenburgweg 1 Meliskerke tel. 01186-1748. Het exclusieve merk Rover gaat zich sterker toeleggen op fabicage van chique mo dellen. Nadat er van het populaire 200-model al een cabriolet verschenen was, brengt Rover nu ook een coupé uit. Maar bij die nieuwe 200 coupé blijft het niet, ook de deftige 800 krijgt er een 'gesneden' versie bij. De 200 is er nu in drie- en vijf- deurs hatchback, tweedeurs ca briolet en tweedeurs coupé. Een vierdeurs sedanuitvoering is er ook, maar deze wordt Rover 400 genoemd. In motorversies zien we een l,4i, 1.6i, 2.0i en 1.8TD. Het topklasse model, de 800 is er in vierdeurs sedan, vijfdeurs hatchback en vanzelf de nieuwe tweedeurs coupé.In motorversies is er de keuze uit 2.0i-16V, 2.0i- 16V Turbo, 2.7i V6-24V en 2.5TD. Naast de genoemde modellen be staat de Rover-reeks nog uit de 100- en de Miniserie. Ook de uit de Austin periode daterende Montego-serie en natuurlijk de bekende Land Rover en Range Rover modellen staan op het pro gramma. Binnenkort zal ook de Rover 600 verschijnen, vanwege de Rover- Honda samenwerking een model vergelijkbaar met de nieuwe Hon da Accord Europa. De nieuwe Rover 200 coupé heeft een duidelijke sportieve coupélijn. Bijzonder aardig is ook het stan daard afneembare tweedelig gla zen dak. Er zijn twee motoruit voeringen een 1.6i 90 kW/122 PK, Klassieke beauty: Rover 200 coupé. 140 Nm en een 2.0i Turbo 147 kW/200PK en 237 Nm. Deze laat ste levert met een top van 240 km/u en een acceleratie van 0-100 km/u in 6,9 sec. echte sportpresta ties. De 216 coupé kost 52.995,- en de 220 coupé Turbo 69.995,-. De 800 coupé heeft meer een elegante coupélijn en oogt minder agressief dan de 200. Door zijn soepele 2.7i V6 motor met 125 kW/169 PK en 225 Nm doet hij qua prestaties nauwelijks onder voor de 200 Turbo. De 827 coupé kost 119.900,-. Beide coupéver sies zijn zeer luxe uitgevoerd en kunnen als heel royale 2+2 coupé's beschouwd worden. Wie vragen heeft voor de rubriek Vraag en Antwoord van Hans Hendrickx van de ANWB kan een briefje schrijven naar het ANWB-kantoor/reisbureau, Lange Geere 26, 4331 LX Middel burg, tel. 01180-15155 of naar het ANWB-Technocentrum, Hermseweg 15, 4382 ND Vlissingen. Vragen kunnen ook opge stuurd worden naar de redactie van dit blad. Evenals destijds in de CX brengt Citroen nu ook in de opvolger XM een benzine turboversie. De XM is mo menteel leverbaar met een 2.0i-8V, een 3.0i V6-12V, een 3.0i V6-24V, een 2.1 D en een 2.0 TD. De nieuwe ben- zine-turbo wordt een 2.0i-8V Turbo. De Citroen XM Turbo C.T. is uitgerust met een 1998 cm3 ben: ne injectiemotor met turbocompressie, die onge kend rijgenoegen en comfort biedt. Deze motor ontwikkelt 104 kW/145 pk. goed voor een top van 212 km/u en een acceleratie van 0-100 km/u in 9.8 sec. De motor onder scheidt zich door een aantal bijzondere kenmerken: Het koppel van 225 Nm (23 kgm) dat constant is in het toerentalgebied tussen 2200 en 4400 tpm en mede in ver band hiermee een uitstekend acceleratievermogen in de la ge toerentallen bewerkstel ligt. De benaming „Turbo C.T." (Constant Torque) is op de voorschermen aange bracht. De nieuwe XM heeft een zeer laag geluidsniveau, wat het comfort ten goede komt. Een soepel en gelijkmatig functionerende motor, die opvalt door het ontbreken van schokken en het bekende turbo-effect. De XM Turbo CT start met de Comfort bij Fl.60.900,-. Subaru heeft haar opvolger voor de Mini Jumbo geïntroduceerd. Bijna tien jaar is Subaru in de allerkleinste klasse vertegenwoor digd geweest door de auto met de toch enigszins tegenstrijdige naam Mini Jumbo. Niettemin was de betekenis dui delijk, mini van buiten, maxi of te wel jumbo van binnen. De opvol ger zou dezelfde naam nog meer eer aan doen, maar omdat er zoveel nieuw (exterieur, interieur en techniek) aan is, is voor een heel nieuwe naam, Vivio, geko zen. Vivio betekent in het Latijn: leven en dat moet natuurlijk ook weer ergens op slaan. Het zal vooral geconformeerd worden aan het uiterlijk, een nieuw fris en leven dig uiterlijk. En dat betekent in deze tijd veel ronde en aërodyna mische lijnen. Maar levendig mag ook slaan op het nieuwe vrolijke interieur, waar ondanks de com pacte buitenafmetingen volop leefruimte is. Met name voorin de Vivio is er voldoende plaats. De voorstoelen zijn zo n beetje middenin de auto geplaatst, zodat er opmerkelijk veel beenruimte voorin overblijft. i Nieuwe Vivio verkrijgbaar in drie- en vijfdeurs. Toch is dat allemaal niet ten koste gegaan van de ruimte achterin. Door een sedanconcept toe te passen bij deze kleine hatchback kunnen achterin gemakkelijk twee volwassenen plaatsnemen. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat dergelijke mini-auto's natuur lijk toch meestal als tweepersoons auto's gebruikt worden. Voor ge zinnen met één of twee kleine kinderen of een huisdier gaat het ook prima. Evenals de concurren tie gokt Subaru met de Vivio ook op een groot vrouwelijk publiek dat de auto vooral op korte ritten zal inzetten Tot slot mag leven dig ook een beetje slaan op de nieuwe motor, hij laat zich na drukkelijker dan zijn voorganger horen, maar echt hinderlijk wordt het nooit. De nieuwe Vivio meet lxbrxh 330x140x138 cm waarmee hij lan ger en lager is dan zijn voorgan ger. De wielbasis meet 231 cm en is eveneens wat gegroeid ten op zichte van de Mini Jumbo. Hieruit valt af te leiden dat binnenin wat meer ruimte geschapen is. De vormgeving is aangepast aan de trend met veel meer ronde lijnen, licht gebolde spatborden en speelse elliptische koplampen. Hij verschilt ook duidelijk van de concurrentie, die tot op heden wat hoekige lijnen heeft, zelfs de nieu we Fiat Cinquecento is vrij schon kig vormgegeven. De Vivio lijkt nog het meest op de nieuwe Nis san Micra, echter deze laatste is duidelijk een klasse hoger geseg menteerd. Volledig nieuw, tot slot, is de techniek. Een vernieuwde onaf hankelijke wielophanging rondom met schroefveren en uiteraard is een 4x4 uitvoering mogelijk. Maar bovenal geavanceerd is de motor. Het is een heel kleine viercilinder met een computergestuurd motor- management systeem. Deze houdt zowel de elektronische ontsteking als de benzine-injectie in de gaten. Hij is milieubewust met geregelde drieweg katalysator. De Mini Jumbo had een 758 cm3 viercilin der carburatiemotor. De nieuwe injectiemotor meet slechts 658 cm3. Het vermogen is met 32 kW/44 Pk nagenoeg gelijk geble ven hoewel de trekkracht onderin minder werd. De topsnelheid be draagt 138 km/u. De dreumes snelt binnen zestien seconden naar de honderd. Het wagentje gaat spaarzaam om met brandstof zodat een gemiddeld verbruik van zestien kilometer op een liter haalbaar moet zijn. De Vivio is verkrijgbaar in één motorvariant en slechts in één (GLi) uitvoering. Wel is er de keuze tussen een drie- en vijfdeurs uitvoering en in handgeschakelde vijfbak of ECVT automaat. De 'instapprijs' voor de Vivio bedraagt 17.995,- en dat is gezien de concurrentie een stevige prijs. Door Hans Hendrickx Van J. de Goffau uit Krab- bendijke ontvingen wij de vraag: Welke brandstof is het meest geschikt als ik 35.000 kilometer per jaar rijd met een gebruikte au to? Antwoord: Het is moeilijk om bij een ge bruikte auto de toale kosten per km te berekenen. Een kosten ver gelijking van een diesel of LPG auto gaat alleen op als wordt uitgegaan van drie vrijwel iden tieke auto's, waarvan alleen het brandstofsysteem verschilt. Bij gebruikte auto's wordt er min of meer vanuit gegaaan dat de drie versies (benzine/diesel/LPG) voor nagenoeg hetzelfde bedrag kunnen worden gekocht. Alleen als de auto's erg recent zijn (één a twee jaar) kan nog rekening worden gehouden met een ver schil in prijs (en dus in afschrij vingskosten). Een LPG-installatie is meestal na ongeveer drie jaar afgeschreven en de meerprijs voor diesel is meestal na vier jaar afgeschre ven. Daarnaast spelen de brandstof kosten een belangrijke rol. Bij LPG moet men rekenen op een meer verbruik t.o.v. benzine van twintig procent en bij diesel op een minder erbruik van twintig procent. Een dieselmotor staat bekend om zijn duurzaamheid en betrouwbaarheid maar dat wil niet zeggen dat LPG storingsge- voeliger is. Om nu tot een juiste km-prijs te komen moet u een kostenbegroting maken en daar bij de volgende kostenposten opnemen: - afschrijving (afhankelijk van type auto) - brandstofkosten - verzekering en motorrijtuigen belasting (ligt voor LPG en die selauto's aanzienlijk hoger) - reparatie en onderhoud (laat u de auto onderhouden of doet u het zelf) De heer De Goffau heeft van de ANWB de folder 'auto kopen' en 'auto op LPG' toegestuurd ge kregen. In de folder staan reken voorbeelden. Leden van de ANWB kunnen de folders gratis afhalen bij het ANWB kantoor. Vraag: Waar moet ik op let ten bij het kopen van een nieuwe of gebruikte auto? Antwoord: Het kopen van een auto is geen eenvoudige zaak. Darom is het verstandig om voor de koop van de juiste auto al een aantal zaken uit te zoeken. Een goed door dachte beslissing leidt in de meste gevallen tot meer gebrui- kersplezier. het is van belang dat u zich afvraagt waarvoor u de auto, het hele jaar door gaat gebruiken. De volgende punten zijn belangrijk: - Hoeveel kilometer rijdt u per jaar? - Hoeveel jaar gebruikt u de auto - Rijdt u korte of lange ritten - Rijdt u vaak in de stad of file - Wie of wat moet u kunnen vervoeren - Gaat u met de auto op vakan tie De persoonlijke voorkeur voor een bepaalde auto is meestal niet gebaseerd op het feit dat deze perfect aan de eisen vol doet. Sommigen willen beslist een sportieve auto, terwijl deze financieel zeker niet het meest aantrekkelijk is. Anderen zijn al leen geïnteresseerd in een be paald merk, mischien op grond van een jarenlange goede erva ring. Toch kan persoonlijke voor keur een reëel selectiecriterium zijn. Te denken valt aan de voor keur voor een merk, een model (coupé of stationwagon), milieu vriendelijkheid, laag brandstof verbruik, wel of geen automaat, een nieuwe of een gebruikte au to. De richtprijzen voor gebruikte au to's kunt u vinden in het ANWB/ BOVAG koerslijstboekje. Dit boekje wordt iedere twee maan den herzien en is verkrijbaar op het ANWB kantoor. De keuze tusen nieuw of gebruikl is in veel gevallen een financiële aangelegenheid. Een nieuwe au to is een flinke investering, maar als u na twee of drie jaar een courante auto inruilt voor een andere nieuwe auto blijkt de waardevermindering van uw auto (en dus uw afschrijvingskosten) wel mee te vallen. Een courante auto is een auto die weinig af schrijft en zodoende borg staat voor een hoge inruilwaarde. Past een bepaalde nieuwe auto niet binnen uw budget, maar u wilt hem toch aanschaffen, dan kunt u besluiten een goede ge bruikte te kopen. Naarmate de leeftijd van de auto hoger wordt, neemt het onderhoudsrisico toe. Een auto van drie a vier jaar oud met een gemiddeld kilometrage van 20.000 km/jaar zal over het algemeen weinig extra hoge on derhoudskosten met zich mee bvrengen. Is de auto zes a zeven jaar oud, dan is de onder- houdstoestand wel bepalend voor de te verwachten onder houdskosten. U kunt dit door een ANWB-technocentrum laten controleren middels een aan koopkeuring. Deze keuring geeft u een indruk van de staat waarin het voertuig verkeert, hoe het onderhouden is en of er ernstige mankementen zijn. Zo'n 220 punten worden daartoe grondig geïnspecteerd. De resultaten worden in een rapport vastge legd. Bovendien wordt een oor deel over de vraagprijs gegeven. Voor leden is op het ANWB-kan- toor de folder 'auto kopen' gratis verkijgbaar. Daarin leest u o.a. ook hoe het omslagpunt benzi ne/diesel/gas te berekenen is en de milieu-aspecten komen aan bod. Zo kunt u goed ingelicht en voorbereid een auto kopen. Nieuwprijs 80.000. BIJ CEVAAL IS MEER TE HALEN ,v TOYOTA'S MET BOVAGGARANTIE toyota starlet 1.3 XL automaat 10-88 toyota starlet 1.3 DL 03-86 toyota starlet 1.0 DX 10-87 toyota corolla 1.3 DX 3drs. 01-86 toyota corolla 1.3 HB XL 12-88 toyota corolla 1.3 GL 4drs. 03-86 toyota corolla 1.6 LB XL 5drs. 11-87 toyota corolla 1.3 LB GL 09-85 toyota corolla 1.3 LB SXL 06-87 toyota corolla 1.8 GL 4drs. diesel 04-85 toyota carina II 4drs. DX 12-87 toyota carina II 4drs. DX 06-86 toyota carina LB XLI FXEC 12-90 toyota carina 2.0 XL diesel 07-88 toyota carina 2.0 DX diesel 05-87 toyota carina 2.0 DX diesel 06-85 toyota celica 1.6 LB GT 02-87 toyota camry 1.8 LB DX Ipg 06-85 27.500 91.000 111.000 104.500 60.000 90.000 63.000 85.400 90.000 92.000 62.500 è6.000 19.000 215.000 110.000 195.000 100.000 120.000 DEMONSTRATIE AUTO'S toyota camry 22 GL 4drs suzuki swift 1.3 GS wit 09-91 09-91 32.000 22.500 DtV. MERKEN MET BOVAGGARANTIE citroen AX11E rood 03-89 42.000 citroen AX 10 E NL wit 03-87 42.000 citroen 1.6 BX RS rood 08-85 117.000 fiat ritmo 60L Ipg blauw 01-85 58.000 fiat regatta 85 blauw m 01-88 37.000 fiat regatta 70 blauw 01-86 75.000 ford escort 1.6 CLX grijs m 01-91 22.000 ford escort 1.6 GHIA grijs m 03-89 36.000 hyundai pony 1.5 GL wit 09-89 16.000 hyundai pony 1.3 GL blauw m 01-88 77.000 hyundai pony 1.5 L blauw m 09-87 60.000 honda accord 2.2 I EX zwart m 02-91 38.000 lada 21041.5 Lstw wit 04-88 38.500 mazda 626 2.0 LX beige m 02-90 54.000 mazda 323 autom. wit 02-86 52.000 nlssan primera 2.0 SLX grijs m 10-90 35.000 opel corsa 1.4 istr wit 05-90 30.000 opel corsa 1.2 swing beige m 06-89 51.000 opel kadett 1,2s HB geel m 02-85 64.000 opel kadett 1,2s blauw 01-84 120.000 opel omega 2.0 LS Ipg beige m 06-88 118.000 peugeot 505 GR brum m 02-85 70.000 peugeot 205 XL 1.1 wit 03-89 48.500 peugeot 405 1.9 SR grijs m 05-90 86.500 seat ibiza 1.2 spec. rood 07-90 10.000 seat ibiza 1.2 XL blauw m 05-89 22.300 Suzuki carry H.R. rood 10-88 57.500 volvo 440 DL wit 06-89 68.000 volvo 340 DL groen m 04-86 61.000 volvo 340 DL blauw m 03-87 91.000 GOEDKOPERE AUTO'S citroen visa bruin 02-81 94.000 3drs toyota corolla DX rood 01-82 74.000 datsir cherry 1200 blauw 04-79 138.000 3drs suzuki 1.0 GL autom. wit 08-91 9.000 datsun cherry 1200 zilver 04-81 78.700 3drs suzuki swift 1.3 GL rood 0589 67.000 feöfiorinoL be? 01-88 41.000 van suzuki swift GT1 zwart 07-89 55.500' fiai panda 34 bruin 05-84 82.000 3drs suzukicany rood 04-91 72.000 fiat 127 van benz. rood 10-83 van ford escort l bravo blauw 01-83 103.000 34s fiat uno 45 LID0 groen m 01-89 15.000 ford tams 1600 blauw 81 91.000 4drs fiatntmo ster 64.500 lord escort 1300GL bruin 01-80 140.000 3ds hondaquintet bruin 02-82 74.000 Sdrs honda quntetaut. silver 02-83 83.000 mazda323 beigem 07-83 106.000 3drs mazda 3231500 auto. betgem 07-82 96.000 3drs lada samara ipg be? 06-89 32.000 mitsubishi iancer DSL bruin 11-85 150.000 4drs mitsuhishr galant blauw 4<J5 mazda 18 DX autom. mssan laurel 2800 dsi grijs 03-85 230.000 4drs beigem 04-82 61.700 opel asconal 16 dsl bruin 09-82 184.000 opel record 2.0S beige 05-83 100.000 peugeot 309 GRD wé 05-91 29.000 renauit 18GTL wit 07-84 112.000 4drs saab 900 GLS Ipg bruin 01-82 176.000 4drs renauit 21 Tl •wil 06-86 75.000 toyota corolla 1.3 DX blauw 04-83 110.000 2drs renauit 5 pans. rood 1082 61.000 toyota tercel DX zilver 04-84 72.000 Kte) 343 autom. wit 01-83 130.000 30s seat biza volvo 343 blauw 06-81 92.000 305 skoda rapid coupé wit '0-86 54400 volkswagen C dsl. VWpolo wil 06-89 39.500 variant station rood 07-85 180.000 diesel VW golf GT4 rood 0987 62.500 zastavaGTLSS rood 05-83 78.000 4<fc Yugo 65A ster 04-90 6.760 OCCASIONS MIDDELBURG 3»s 5drs Industrieweg 23 Vlissingen 01184-12916 (verkoopadviseur Kees Bergmans, privé 01184-64031)

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1993 | | pagina 13