Saab veilig en milieuvriendelijk Rover staat voor exclusief rijden GARAGE ITS? WATTEL WIN-EEN-MILJOEN-BON Seat met Toledo op goede weg BETROUWBARE OCCASIONS VAN UW VW-AUDI-DEALER Van Strien occasions, gegarandeerd goed Combinatie Saab - Opel heeft goede toekomst-perspectieven Engels merk gaf bekende modellen restyling SCHELDEBODE VAN DINSDAG 22 DECEMBER 1992 Het milieu- en veiligheidsaspect krijgt traditiege trouw bij Saab veel aandacht, ook irv.het nieuwe modeljaar 1993. Saab is al door de jaren heen een kwalitatief, degelijk gebouwde auto waarbij de veilg- heid voorop staat. Uit vele onderzoeken omtrent veiligheid bij auto's, dan wel in vele consumenten onderzoeken is Saab als één der besten naar voren gekomen. Het één en ander is mogelijk ook terug te voeren op de geschiedenis van Saab, die in 1937 als vliegtuigmerk Svenska Aeroplan Aktie-Bolaget be gon. Maar niet alleen de vele veiligheidsvoorzienin gen van vliegtuigen is overgenomen, ook de aërody namische vorm, het ergonomische interieur en niet in het minst de techniek, zoals turbomotoren. Saab was wederom één der eersten die turbotechniek in auto's ioepastej).a. de Saab 990 Turbo in 1977. audi coupé 2.3 e (5 cil.) /in -|cn audi 80 2.3 e (5 «IJ audi 80 turbo diesel 80 pk audi 80 1.8 75 pk 4q 7eh audi 80 1.6 diesel 41 7cn audi 801.8 s cnn audi 80 1.8s 90 pk automaat audi 80 1.8s 90 pk n* cnn passat cl variant 1.8 90 pk 10 7Cn vw golf manhattan 1.3 och passat cl variant 1.9 diesel ic ann passat cl variant 1.8 90 pk -jen passat cl 1.8 90 pk met lpg ncr\ ford escort 'bravo' diesel a a "jen alfa 33 1.7 e r\r\ 7 en toyota corolla diesel 4/1 Qfin BOVAG Occasions Prettige feestdagen en een voorspoedig 1993 E.P. Schoolenaar *- UITSLAGENLIJN DAG EN NACHT BELLEN: 06-9799 50 CT PER MINUUT Gastvrouwe Caroline van Postcode Loterij aan het woord Nog geen deelnemer? Vul dan snel de bon in en doe mee! De winnende Thuisbingo- nummers van 15 december: 311 Saab gaat op de ingeslagen weg en 9000. De 900 is er in 3- en door. Toch is er ook veel veran derd bij Saab. Het is de laatste jaren van verhevigde concurren tie gebleken dat zelfstandigheid voor een relatiefkleine autofa- briek onmogelijkheid is. Ons ei gen land metC Volvo en Daf is daarvan wel het meeest dichtbije voorbeeld. Maar denk ook aan meken zoals Seat en Skoda die naar Volkswagen zijn gegaan, Al fa en Lancia naar Fiat, vele En gelse merken zijn verdwenen en uiteindelijk opgegaan in het enig overgebleven merk Rover, Ja guar is naar Ford gegaan en min of meer gelijktijdig in 1990 is General Motors (Opel) deel gaan jremen in Saab. Anders dan de combinatie Ja guar-Ford laat .Saab-Opel al di rect betere toekomst perspectie ven zien. De Saabfabriek is een moderne fabriek, Opel kon er dan ook relatief eenvoudig een eigen lijn inbrengen, de Opel Vectra fabricage, wat natuurlijk het rendement van een fabriek behoorlijk opvijzeld. Daarnaast liggen de modellen Saab en Opel niet zo gek ver van elkaar. Saab bouwt zeker meer exclusievere auto's, maar uitwisseling is volop mogelijk. Bijvoorbeeld op een Opel vectra onderstel zou ge makkelijk een nieuwe Saab ge bouwd kunnen worden. Een dergelijke uitwisseling was er al voor de Saab 9000, maar dan met Fiat, immers de 9000 alswel de Fiat Croma, Alfa 164 en Lancia Thema hebben hetzelf de onderstel. Het ligt dan ook in de lijn der verwachtingen dat de uitwisselingen van techniek tus sen Saab en Opel doorzetten en er spoedig nieuwe modellen dan wel uitbreidingen bij Saab zullen komen. De toekomst ziet er dus goed uit voor Saab. Momenteel heeft Saab twee mo dellen in haar programma de 900 5-deurs hatchback en 2-deurs cabriolet, de 9000 is er in 5-deurs hatchback en 4-deurs sedan. De 900 kent 2.0i normaal aangezogen- en 2.0i turbo moto ren. De 9000 kent een 2.0i motor alswel een 2.3i en 2.3i Turbo motor. De motoren hebben dit De Saab 9000 en 900 Cabrio. najaar weer diverse modificaties en verbeteringen ondergaan, waardoor zijn nog weer schoner en zuiniger zijn geworden. Zo is er bij de turbo een nieuw bestu- ringsssyteem gekomen voor in jectie, ontsteking en turbodruk, het Saab Trionic systeem, dat ook geschikt is voor alternatieve brandstoffen. Verder zijn enkele nieuwe uitvoe ringstypen toegevoegd zoals de 900 SE, de 9000 CSE, CDE en het topmodel waarvoor nu alleen de naam Griffin geldt. Rover is uiteindelijk als enige volumemerk van de legenda risch Engelse automobielin dustrie overgebleven. Alle be kende namen zoals Austin, Morris, MG, Triumph, Humber e.d. zijn verdwenen. De altijd exclusief klinkende naam Rover is gebleven. En nog al tijd staat Rover voor exclusivi teit. De bekende modellen die in Rover zijn opgegaan hebben een restyling gekregen en de bestaande modellen uit de sa menwerking met Honda zijn eveneens aangepast aan de exclusievere Rover style. Ge lukkig maar, het zou zeer te betreuren zijn als Rover ook een dertien in een dozijn auto werd. Begin dit jaar is de Rover 800 vernieuwd. De Rover 800 is ont staan uit de Honda samenwer king en is te vergelijken met de Legend. De eerste generatie leek ook veel op het Honda broertje, maar de nu nieuwe generatie ademt weer de exclusieve Engel se sfeer uit. De Roversfeer met een fraaie klassieke Rovergrille, een Engels interieur met veel houtwerk en luxe. De 800 is er in sedan en hatchback met 2.0i L4, 2.7i V6 en 2.5D motor. Een fraaie coupé staat op stapel. De Rover 100. De Rover 100, 200 en 400 zijn eveneens in Roverstyle aange past. De Rover 100 heeft de keus uit een 1.1 i en 1.4i motor, de 200 en 400 uit een 1.4i, 1.6i, 2.0i en 1.8TD motor. De 200 is het hatchbacktype, de 400 de se dan. Een tussenmodel tussen 200/400 en 800, de 600 wordt verwacht. Als overblijfsel uit de Austin/Morris tijd mag nog ge zien worden de legendarisch Mi ni met ook weer de Mini Cooper en de Montego. De Rover Mont- ego is hier op de markt in sta tionwagonversie. Het is een zeer fraaie stationwagon, ruim, com fortabel en luxe uitgevoerd. De prijs is echter verrassend, de Rover Montego Countryman 2.0i is er al rond de 32 mille, ook is er een zeer fraaie Clubman, tot slot noemen we nog de Land en Range Rover modellen. In Land Rover zijn er twee versies, een korte en lange wielbasis, ook is er een luxe Discovery en tot slot wordt dan overgegaan in de luxe en comfortabele Rang Rover. De Seat Toledo. Het laatste nieuws van Seat is de Toledo geweest. Hij werd eind vorig jaar geïntroduceerd. Dit jaar is het programma verder uitgebreid. De Toledo is er nu in de motorversies 1.6i, 1.8i, 1.8i-16V, 2.0i, 1.9D en 1.9TD. In het segment van de Toledo, de ruime midenklasser was Seat nog niet vertegenwoordigd. Maar het gaat Seat daar prima af. De Toledo valt goed in de smaak van het publiek. Het is een ruime auto met het uiterlijk van een sedan, maar de gebruiksmogelijkheden van een hatchback door de grote achterklep in combinatie met de neerklapbare achterbank. De Toledo is ook een eigen ontwerp van Seat net als de Ibiza. De techniek is helemaal van Volkswagen, Seat is zoals bekend mag worden verondersteld, een volle 100% dochter van het VAG concern. Seat laat het verleden ook achter zich. Veel weet hebben wij er overigens niet van want Seat is lange tijd een merk geweest alleen voor de Spaanse markt. Toen het op eigen benen, dus los van Fiat, ging staan is men gaan exporteren. Echter alleen met staatshulp lukte het niet en aldus is Volkswagen in het zicht gekomen. Inmiddels zijn alle aandelen door VW overgenomen. Volkswagen heeft de nieuwe technieken en de Duits-eigen kwaliteits controle ingebracht. Na de Fiat afgeleiden zoals de nu nog verkrijgbare Marbella en Malaga is de Ibiza als eerste eigen ontwerp met VW techniek op de markt gebracht. De Ibiza huist in het segment van de kleine middenklassers. Vervolgens is de Toledo gekomen. Hierin schuilt nog meer VW techniek zoals het complete onderstel van de VW Vento, de wielophanging, de VW motoren en de transmissie. Het valt te verwachten dat naast de 1.6i, 1.8i en 2.0i motoren de 2.8i V6 (uit de Golf en Vento) ook bij de Toledo zijn intrede zal doen. Bij VW Golf/Vento staat een stationwagopn op stapel en ook bij Toledo is al een prototype stationcar gesignaleerd. Maar er zijn nog meer prototypen zoals de Proto C en de Proto T. Laatste is een 2+2 Coup<e en zou dus best eens de Toledo Coup<e kunnen worden. De Proto C is mogelijk de opvolger voor de Ibiza dan wel een heel nieuwe auto (de Cordoba). Een nieuwe Ibiza wordt in elk geval volgend jaar verwacht. De populaire Ibiza is er nu in 900, 1200, 1500 en 1700 benzineversie en eveneens 1700 dieselversie. De nieuwe Ibiza zal ongetwijfeld ook VW motoren krijgen, mogelijk uit de Polo en Golf, dus een 1.3i, 1.4i, 1.8i en 1.4D en 1.9D. Bekend is dat het nieuwe ontwerp van Giugiaro is en 17,5 cm langer zal zijn dan de huidige Ibiza. Nog wel een tijdje in het programma blijft de bekende Marbella, de tegenhanger van de Fiat Panda. De Marbella is dit jaar nog wat gemoderniseerd en van een schone katalisatormotor voorzien. Weer een afgeleide van de Marbella is de bestelversie Terra. tingrijs metallic, 58.000 km, 1990/DU." Ragusagroen metallic, 25.000 km, mq qfm nov. 1991 nieuw modelnO.SDUi1 extra's: airco, LM-velgen, ABS, velours interieur, «*q r~nn grijs metallic, 65.000 km, nov. 1990OD.DUU." wit, 105.000 km. 1988ID./DU." groen metallic, 114.000 kmIO./DU." Titaangrijs metallic, 73.000 km, 1990OC.DUU." bruin met., lichtmetalen velgen, spoiler, CHO aug. 1989, 48.000 kmOC.DUU. groen, V16-antenne, 1990, 70.000 kmO I.DUU." rood, LPG onderbouw, dec. 1990, 69.800 kmut. DU." wit, 1989, 49.300 kmI /.DDU." rood, 88.000 km, 1991OD.DUU." blauw, 69.500 km, dec. 1990OO. DU." rood, 56.000 km, 1990O I. DU." grijs metallic, 96.000 km, 1988 II./DU." grijs metallic, 65.000 km, 1990CO./DU." blauw metallic, 84.000 km, 1988 14.DUU." CITR0ËN BX 1.4 E 7 qcn wit, zonnedakje, sept. 1986, 109.000 km.DDU." PASSAT CL 1.8 90 PK 9n -jen rood, 65.000 km 1990OU./DU." GOLF MANHATTAN 1.3 3-DEURS *c Qcn wit, 66.000 km, 1989 ID.DDU." GOLF CL DIESEL 1.6 5-DEURS a a cnn bruin metallic, 145.000 km, 1986 11.DUU." GOLF DIESEL 1.6 3-DEURS 41 7 ch wit, 133.000 km, 1986 10. DU." GOLF MANHATTAN 1.3 3-DEURS aq cnn blauw metallic, 41.000 km, 1989 IÖ.DUU." JETTA 4-DEURS 1.6 'PACIFIC' UITVOERING nn cnn rood metallic, 31.000 km, juli 1991Cu.DUU." JETTA CL 2-DEURS 1.8 90 PK 00 QCn grijs metallic, 50.000 kmCC.DDU." CITROËN ZX 1.4 AVANTAGE OA QCn wit, 18.000 km, april 1992 C4.DDU." OPEL VECTRA 16i 5-DEURS o q 7 c n zilver metallic, 27.000 km 1992 dD./DU." PEUGEOT 205 ACCENT 1.1 4 /I 7 C n wit, 45.000 km, 19901*1./DU." TOYOTA CELICA 1.6 STI /14 7Cn blauw metallic, 12.000 km, 1991l./DU." RENAULT 5 TL n Qnn wit, 66.000 km, 1986 Ö.DUU." RENAULT R5 TR 4 c Cnn zwart, schuifdak, 65.000 km, 1990ID.DUU." SEAT MARBELLA n cnn zwart, 35.000 km. 1987 O.DUU." POLO FOX 3-DEURS DIESEL cnn wit, 20.000 km, nov. 1991, van particulierco.duu." VW POLO 3-DEURS 1300 cc q cnn blauw metallic, 95.000 km, 1987 D.DUU." Ford Escort 1.41 Europa 5-drs. 23.000 km .1990 VW Polo Coupé1988 Beneden 7.500.- Ford Taunus Bravo1982 Voor de liefhebber Citroen ACA Dyane1986750.- |V—4 Loodholseweg 2 Grijpskerke - Tel. 01189-1456 Erkend APK-keuringsstation Het juiste adres voor uw nieuwe of gebruikte auto! U toegewenst door uw RVS adviseur Praltenburg 30 4385 EV Vlissingen Tel. 01184-62637 Met Hitbingo naar de twee miljoen De nieuwe presentatrice van Hitbingo, Caroline Tensen, heeft er dit nieuwe televisie seizoen al weer tien uitzen dingen opzitten. Een goede reden om haar eens aan het woord te laten. "Het is niet niks, elke week een show van anderhalf uur, en ik weet nog dat ik de eerste uitzending doodeng vond. Maar het gaat nu heel erg lek ker en ik krijg er steeds meer plezier in. Het samenspel met het enthousiaste publiek, de ontvangst van bekende en beroemde gasten en de manier waarop ze met ons meedoen... dat is een geweldige ervaring. Ze maken van het programma iets feestelijks. Wat mij zo aantrekt is het dub bele doel van de Postcode Lo terij. Aan de ene kant een heleboel mensen blij maken met prachtige prijzen - zo zal ik dat gesprek met de winnares van de Novemberton nooit meer vergeten. Aan de andere kant dragen diezelfde mensen door hun deelname aan de Postcode Loterij daad werkelijk bij aan projec- p - ten voor mens en natuur. Ik heb zelf in Brazilië kunnen zien wat er met het geld van de Postcode Loterij gebeurt. Ik ben daar op bezoek geweest bij een woningbouwcoö- peratie en dan zie je zelf ook hoe deze projecten de mensen écht helpen. Hoe meer deelnemers, hoe beter!" Doe mee! Help mee om deze projecten voor mens en natuur mogelijk te maken. En maak daarbij ge lijk kans op een maandelijkse prijzenregen die er zijn mag. Van een tientje tot twee mil joen gulden! Plus elke week kans op een Hitbingo, want deelnemers spelen immers elke week gratis mee en maken zo kans op de Thuisbingo van 25.000 gulden. Behoort u tot Hitbingo geeft iedere deelnemer elke week kansen op 25.000 gulden. de gelukkigen die uitgenodigd worden voor de opnamen van Hitbingo, dan krijgt u aan de zaal al direct 250 gulden con tant. En met de Zaalbingo en het Pingospel krijgt u twee kansen op nóg eens 25.000 gulden extra. Doe dus mee en stuur de WIN-EEN-MIL- JOEN-BON op. Misschien wordt 1993 wel üw prijzenjaar. Bovendien doet u meteen uw eerste goede daad! Spelregels: Zodra u op uw rekeningafschrift van bank of giro een afschrijving hebt ontvangen henf u deelne mer aan de loferij. Deelname impliceert aanvaarding van het reglement het met een afschrijving niet eens bent, dan kunt u binnen een maand i PHBH geven het bedrag terug te boe ken. Opaeggen kan'iedër moment Hiervoor kunt u zich per briet wenden tot het secretariaat van de Nationale Postcode Loterij. Van Eeghenstraat 81. 1071 EX Amsterdam. Trekking is iedere maand en wordt verricht door Notaris mr. P.J.N. van Os te Amsterdam. Trekkingslijsten en reglement zijn verkrijgbaar bij het secretariaat. Prijzen worden automatisch op uw bank- ol girorekening gestort. Prijzen boven de 1000 gulden worden belast met 25% kansspelbelasting. De loterij is goedgekeurd door de staatssecretaris van Justitie onder nummer LO 890/098/177.89 d.d. 20-10-1989. Zetfouten voorbehouden 1 10 16 22 31 4 11 17 24 35 5 12 18 27 40 6 13 19 28 43 8 14 21 30

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1992 | | pagina 11