Saab veilig en milieuvriendelijk
Rover staat voor exclusief rijden
GARAGE
ITS? WATTEL
WIN-EEN-MILJOEN-BON
Seat met Toledo op goede weg
BETROUWBARE OCCASIONS VAN UW VW-AUDI-DEALER
Van Strien occasions, gegarandeerd goed
Combinatie Saab - Opel heeft goede toekomst-perspectieven
Engels merk gaf bekende modellen restyling
SCHELDEBODE VAN DINSDAG 22 DECEMBER 1992
Het milieu- en veiligheidsaspect krijgt traditiege
trouw bij Saab veel aandacht, ook irv.het nieuwe
modeljaar 1993. Saab is al door de jaren heen een
kwalitatief, degelijk gebouwde auto waarbij de veilg-
heid voorop staat. Uit vele onderzoeken omtrent
veiligheid bij auto's, dan wel in vele consumenten
onderzoeken is Saab als één der besten naar voren
gekomen. Het één en ander is mogelijk ook terug te
voeren op de geschiedenis van Saab, die in 1937 als
vliegtuigmerk Svenska Aeroplan Aktie-Bolaget be
gon. Maar niet alleen de vele veiligheidsvoorzienin
gen van vliegtuigen is overgenomen, ook de aërody
namische vorm, het ergonomische interieur en niet in
het minst de techniek, zoals turbomotoren. Saab was
wederom één der eersten die turbotechniek in auto's
ioepastej).a. de Saab 990 Turbo in 1977.
audi coupé 2.3 e (5 cil.) /in -|cn
audi 80 2.3 e (5 «IJ
audi 80 turbo diesel 80 pk
audi 80 1.8 75 pk 4q 7eh
audi 80 1.6 diesel 41 7cn
audi 801.8 s cnn
audi 80 1.8s 90 pk automaat
audi 80 1.8s 90 pk n* cnn
passat cl variant 1.8 90 pk 10 7Cn
vw golf manhattan 1.3 och
passat cl variant 1.9 diesel ic ann
passat cl variant 1.8 90 pk -jen
passat cl 1.8 90 pk met lpg ncr\
ford escort 'bravo' diesel a a "jen
alfa 33 1.7 e r\r\ 7 en
toyota corolla diesel 4/1 Qfin
BOVAG Occasions
Prettige feestdagen en
een voorspoedig 1993
E.P. Schoolenaar
*-
UITSLAGENLIJN
DAG EN NACHT
BELLEN: 06-9799
50 CT PER MINUUT
Gastvrouwe Caroline van Postcode Loterij aan het woord
Nog geen
deelnemer?
Vul dan snel
de bon in en
doe mee!
De winnende
Thuisbingo-
nummers van
15 december:
311
Saab gaat op de ingeslagen weg en 9000. De 900 is er in 3- en
door. Toch is er ook veel veran
derd bij Saab. Het is de laatste
jaren van verhevigde concurren
tie gebleken dat zelfstandigheid
voor een relatiefkleine autofa-
briek onmogelijkheid is. Ons ei
gen land metC Volvo en Daf is
daarvan wel het meeest dichtbije
voorbeeld. Maar denk ook aan
meken zoals Seat en Skoda die
naar Volkswagen zijn gegaan, Al
fa en Lancia naar Fiat, vele En
gelse merken zijn verdwenen en
uiteindelijk opgegaan in het enig
overgebleven merk Rover, Ja
guar is naar Ford gegaan en min
of meer gelijktijdig in 1990 is
General Motors (Opel) deel gaan
jremen in Saab.
Anders dan de combinatie Ja
guar-Ford laat .Saab-Opel al di
rect betere toekomst perspectie
ven zien. De Saabfabriek is een
moderne fabriek, Opel kon er
dan ook relatief eenvoudig een
eigen lijn inbrengen, de Opel
Vectra fabricage, wat natuurlijk
het rendement van een fabriek
behoorlijk opvijzeld. Daarnaast
liggen de modellen Saab en Opel
niet zo gek ver van elkaar. Saab
bouwt zeker meer exclusievere
auto's, maar uitwisseling is volop
mogelijk. Bijvoorbeeld op een
Opel vectra onderstel zou ge
makkelijk een nieuwe Saab ge
bouwd kunnen worden.
Een dergelijke uitwisseling was
er al voor de Saab 9000, maar
dan met Fiat, immers de 9000
alswel de Fiat Croma, Alfa 164
en Lancia Thema hebben hetzelf
de onderstel. Het ligt dan ook in
de lijn der verwachtingen dat de
uitwisselingen van techniek tus
sen Saab en Opel doorzetten en
er spoedig nieuwe modellen dan
wel uitbreidingen bij Saab zullen
komen. De toekomst ziet er dus
goed uit voor Saab.
Momenteel heeft Saab twee mo
dellen in haar programma de 900
5-deurs hatchback en 2-deurs
cabriolet, de 9000 is er in
5-deurs hatchback en 4-deurs
sedan. De 900 kent 2.0i normaal
aangezogen- en 2.0i turbo moto
ren. De 9000 kent een 2.0i motor
alswel een 2.3i en 2.3i Turbo
motor. De motoren hebben dit
De Saab 9000 en 900 Cabrio.
najaar weer diverse modificaties
en verbeteringen ondergaan,
waardoor zijn nog weer schoner
en zuiniger zijn geworden. Zo is
er bij de turbo een nieuw bestu-
ringsssyteem gekomen voor in
jectie, ontsteking en turbodruk,
het Saab Trionic systeem, dat
ook geschikt is voor alternatieve
brandstoffen.
Verder zijn enkele nieuwe uitvoe
ringstypen toegevoegd zoals de
900 SE, de 9000 CSE, CDE en
het topmodel waarvoor nu alleen
de naam Griffin geldt.
Rover is uiteindelijk als enige
volumemerk van de legenda
risch Engelse automobielin
dustrie overgebleven. Alle be
kende namen zoals Austin,
Morris, MG, Triumph, Humber
e.d. zijn verdwenen. De altijd
exclusief klinkende naam
Rover is gebleven. En nog al
tijd staat Rover voor exclusivi
teit. De bekende modellen die
in Rover zijn opgegaan hebben
een restyling gekregen en de
bestaande modellen uit de sa
menwerking met Honda zijn
eveneens aangepast aan de
exclusievere Rover style. Ge
lukkig maar, het zou zeer te
betreuren zijn als Rover ook
een dertien in een dozijn auto
werd.
Begin dit jaar is de Rover 800
vernieuwd. De Rover 800 is ont
staan uit de Honda samenwer
king en is te vergelijken met de
Legend. De eerste generatie leek
ook veel op het Honda broertje,
maar de nu nieuwe generatie
ademt weer de exclusieve Engel
se sfeer uit. De Roversfeer met
een fraaie klassieke Rovergrille,
een Engels interieur met veel
houtwerk en luxe. De 800 is er in
sedan en hatchback met 2.0i L4,
2.7i V6 en 2.5D motor. Een fraaie
coupé staat op stapel.
De Rover 100.
De Rover 100, 200 en 400 zijn
eveneens in Roverstyle aange
past. De Rover 100 heeft de keus
uit een 1.1 i en 1.4i motor, de 200
en 400 uit een 1.4i, 1.6i, 2.0i en
1.8TD motor. De 200 is het
hatchbacktype, de 400 de se
dan. Een tussenmodel tussen
200/400 en 800, de 600 wordt
verwacht. Als overblijfsel uit de
Austin/Morris tijd mag nog ge
zien worden de legendarisch Mi
ni met ook weer de Mini Cooper
en de Montego. De Rover Mont-
ego is hier op de markt in sta
tionwagonversie. Het is een zeer
fraaie stationwagon, ruim, com
fortabel en luxe uitgevoerd. De
prijs is echter verrassend, de
Rover Montego Countryman 2.0i
is er al rond de 32 mille, ook is er
een zeer fraaie Clubman,
tot slot noemen we nog de Land
en Range Rover modellen. In
Land Rover zijn er twee versies,
een korte en lange wielbasis, ook
is er een luxe Discovery en tot
slot wordt dan overgegaan in de
luxe en comfortabele Rang
Rover.
De Seat Toledo.
Het laatste nieuws van Seat is de Toledo geweest. Hij werd eind vorig jaar geïntroduceerd. Dit
jaar is het programma verder uitgebreid. De Toledo is er nu in de motorversies 1.6i, 1.8i,
1.8i-16V, 2.0i, 1.9D en 1.9TD. In het segment van de Toledo, de ruime midenklasser was Seat
nog niet vertegenwoordigd. Maar het gaat Seat daar prima af. De Toledo valt goed in de smaak
van het publiek.
Het is een ruime auto met het uiterlijk van een sedan, maar de gebruiksmogelijkheden van een
hatchback door de grote achterklep in combinatie met de neerklapbare achterbank. De Toledo is ook
een eigen ontwerp van Seat net als de Ibiza. De techniek is helemaal van Volkswagen, Seat is zoals
bekend mag worden verondersteld, een volle 100% dochter van het VAG concern.
Seat laat het verleden ook achter zich. Veel weet hebben wij er overigens niet van want Seat is lange
tijd een merk geweest alleen voor de Spaanse markt. Toen het op eigen benen, dus los van Fiat, ging
staan is men gaan exporteren. Echter alleen met staatshulp lukte het niet en aldus is Volkswagen in
het zicht gekomen. Inmiddels zijn alle aandelen door VW overgenomen. Volkswagen heeft de nieuwe
technieken en de Duits-eigen kwaliteits controle ingebracht. Na de Fiat afgeleiden zoals de nu nog
verkrijgbare Marbella en Malaga is de Ibiza als eerste eigen ontwerp met VW techniek op de markt
gebracht.
De Ibiza huist in het segment van de kleine middenklassers. Vervolgens is de Toledo gekomen. Hierin
schuilt nog meer VW techniek zoals het complete onderstel van de VW Vento, de wielophanging, de
VW motoren en de transmissie. Het valt te verwachten dat naast de 1.6i, 1.8i en 2.0i motoren de 2.8i
V6 (uit de Golf en Vento) ook bij de Toledo zijn intrede zal doen. Bij VW Golf/Vento staat een
stationwagopn op stapel en ook bij Toledo is al een prototype stationcar gesignaleerd.
Maar er zijn nog meer prototypen zoals de Proto C en de Proto T. Laatste is een 2+2 Coup<e en zou
dus best eens de Toledo Coup<e kunnen worden. De Proto C is mogelijk de opvolger voor de Ibiza
dan wel een heel nieuwe auto (de Cordoba). Een nieuwe Ibiza wordt in elk geval volgend jaar
verwacht. De populaire Ibiza is er nu in 900, 1200, 1500 en 1700 benzineversie en eveneens 1700
dieselversie. De nieuwe Ibiza zal ongetwijfeld ook VW motoren krijgen, mogelijk uit de Polo en Golf,
dus een 1.3i, 1.4i, 1.8i en 1.4D en 1.9D. Bekend is dat het nieuwe ontwerp van Giugiaro is en 17,5 cm
langer zal zijn dan de huidige Ibiza.
Nog wel een tijdje in het programma blijft de bekende Marbella, de tegenhanger van de Fiat Panda.
De Marbella is dit jaar nog wat gemoderniseerd en van een schone katalisatormotor voorzien. Weer
een afgeleide van de Marbella is de bestelversie Terra.
tingrijs metallic, 58.000 km, 1990/DU."
Ragusagroen metallic, 25.000 km, mq qfm
nov. 1991 nieuw modelnO.SDUi1
extra's: airco, LM-velgen, ABS, velours interieur, «*q r~nn
grijs metallic, 65.000 km, nov. 1990OD.DUU."
wit, 105.000 km. 1988ID./DU."
groen metallic, 114.000 kmIO./DU."
Titaangrijs metallic, 73.000 km, 1990OC.DUU."
bruin met., lichtmetalen velgen, spoiler, CHO
aug. 1989, 48.000 kmOC.DUU.
groen, V16-antenne, 1990, 70.000 kmO I.DUU."
rood, LPG onderbouw, dec. 1990, 69.800 kmut. DU."
wit, 1989, 49.300 kmI /.DDU."
rood, 88.000 km, 1991OD.DUU."
blauw, 69.500 km, dec. 1990OO. DU."
rood, 56.000 km, 1990O I. DU."
grijs metallic, 96.000 km, 1988 II./DU."
grijs metallic, 65.000 km, 1990CO./DU."
blauw metallic, 84.000 km, 1988 14.DUU."
CITR0ËN BX 1.4 E 7 qcn
wit, zonnedakje, sept. 1986, 109.000 km.DDU."
PASSAT CL 1.8 90 PK 9n -jen
rood, 65.000 km 1990OU./DU."
GOLF MANHATTAN 1.3 3-DEURS *c Qcn
wit, 66.000 km, 1989 ID.DDU."
GOLF CL DIESEL 1.6 5-DEURS a a cnn
bruin metallic, 145.000 km, 1986 11.DUU."
GOLF DIESEL 1.6 3-DEURS 41 7 ch
wit, 133.000 km, 1986 10. DU."
GOLF MANHATTAN 1.3 3-DEURS aq cnn
blauw metallic, 41.000 km, 1989 IÖ.DUU."
JETTA 4-DEURS 1.6 'PACIFIC' UITVOERING nn cnn
rood metallic, 31.000 km, juli 1991Cu.DUU."
JETTA CL 2-DEURS 1.8 90 PK 00 QCn
grijs metallic, 50.000 kmCC.DDU."
CITROËN ZX 1.4 AVANTAGE OA QCn
wit, 18.000 km, april 1992 C4.DDU."
OPEL VECTRA 16i 5-DEURS o q 7 c n
zilver metallic, 27.000 km 1992 dD./DU."
PEUGEOT 205 ACCENT 1.1 4 /I 7 C n
wit, 45.000 km, 19901*1./DU."
TOYOTA CELICA 1.6 STI /14 7Cn
blauw metallic, 12.000 km, 1991l./DU."
RENAULT 5 TL n Qnn
wit, 66.000 km, 1986 Ö.DUU."
RENAULT R5 TR 4 c Cnn
zwart, schuifdak, 65.000 km, 1990ID.DUU."
SEAT MARBELLA n cnn
zwart, 35.000 km. 1987 O.DUU."
POLO FOX 3-DEURS DIESEL cnn
wit, 20.000 km, nov. 1991, van particulierco.duu."
VW POLO 3-DEURS 1300 cc q cnn
blauw metallic, 95.000 km, 1987 D.DUU."
Ford Escort 1.41 Europa 5-drs. 23.000 km .1990
VW Polo Coupé1988
Beneden 7.500.-
Ford Taunus Bravo1982
Voor de liefhebber
Citroen ACA Dyane1986750.-
|V—4 Loodholseweg 2
Grijpskerke - Tel. 01189-1456
Erkend APK-keuringsstation
Het juiste adres voor uw
nieuwe of gebruikte auto!
U toegewenst
door uw RVS adviseur
Praltenburg 30
4385 EV Vlissingen
Tel. 01184-62637
Met Hitbingo
naar de twee miljoen
De nieuwe presentatrice van
Hitbingo, Caroline Tensen,
heeft er dit nieuwe televisie
seizoen al weer tien uitzen
dingen opzitten. Een goede
reden om haar eens aan het
woord te laten.
"Het is niet niks, elke week
een show van anderhalf uur,
en ik weet nog dat ik de eerste
uitzending doodeng vond.
Maar het gaat nu heel erg lek
ker en ik krijg er steeds meer
plezier in. Het samenspel met
het enthousiaste publiek, de
ontvangst van bekende en
beroemde gasten en de manier
waarop ze met ons meedoen...
dat is een geweldige ervaring.
Ze maken van het programma
iets feestelijks.
Wat mij zo aantrekt is het dub
bele doel van de Postcode Lo
terij. Aan de ene kant een
heleboel mensen blij maken
met prachtige prijzen - zo zal
ik dat gesprek met de winnares
van de Novemberton nooit
meer vergeten. Aan de andere
kant dragen diezelfde mensen
door hun deelname aan
de Postcode Loterij daad
werkelijk bij aan projec- p -
ten voor mens en natuur.
Ik heb zelf in Brazilië
kunnen zien wat er met
het geld van de Postcode
Loterij gebeurt. Ik ben
daar op bezoek geweest
bij een woningbouwcoö-
peratie en dan zie je zelf
ook hoe deze projecten
de mensen écht helpen. Hoe
meer deelnemers, hoe beter!"
Doe mee!
Help mee om deze projecten
voor mens en natuur mogelijk
te maken. En maak daarbij ge
lijk kans op een maandelijkse
prijzenregen die er zijn mag.
Van een tientje tot twee mil
joen gulden! Plus elke week
kans op een Hitbingo, want
deelnemers spelen immers elke
week gratis mee en maken zo
kans op de Thuisbingo van
25.000 gulden. Behoort u tot
Hitbingo geeft iedere deelnemer
elke week kansen op 25.000 gulden.
de gelukkigen die uitgenodigd
worden voor de opnamen van
Hitbingo, dan krijgt u aan de
zaal al direct 250 gulden con
tant. En met de Zaalbingo en
het Pingospel krijgt u twee
kansen op nóg eens 25.000
gulden extra. Doe dus mee en
stuur de WIN-EEN-MIL-
JOEN-BON op. Misschien
wordt 1993 wel üw prijzenjaar.
Bovendien doet u meteen uw
eerste goede daad!
Spelregels: Zodra u op uw rekeningafschrift van bank of giro een afschrijving hebt ontvangen henf u deelne
mer aan de loferij. Deelname impliceert aanvaarding van het reglement
het met een afschrijving niet eens bent, dan kunt u binnen een maand i
PHBH geven het bedrag terug te boe
ken. Opaeggen kan'iedër moment Hiervoor kunt u zich per briet wenden tot het secretariaat van de Nationale
Postcode Loterij. Van Eeghenstraat 81. 1071 EX Amsterdam. Trekking is iedere maand en wordt verricht door
Notaris mr. P.J.N. van Os te Amsterdam. Trekkingslijsten en reglement zijn verkrijgbaar bij het secretariaat.
Prijzen worden automatisch op uw bank- ol girorekening gestort. Prijzen boven de 1000 gulden worden belast
met 25% kansspelbelasting. De loterij is goedgekeurd door de staatssecretaris van Justitie onder nummer LO
890/098/177.89 d.d. 20-10-1989. Zetfouten voorbehouden
1 10 16 22 31
4 11 17 24 35
5 12 18 27 40
6 13 19 28 43
8 14 21 30