VRAAG <X ANTWOORD
Nieuwe sportieve S-serie voor
Audi 80 Coupé en Avantmodelleü
J1D ïj =j:
fff VOORDEEL BIJ CEVAAL
H ALS GEBRUIKTE AUTO'S
ZOWEL OP NIEUWE
Audi
rover 825 j
nu. .29.950.-
jïbwl/
e t o n Noordmonsterweg 4
Middelburg
\J T-r^T-v Te' 01180-36815
|h Eig H Moolenaar
een nieuwe toyota
1.500.-
AUTOBEDRIJF CEVAAL Bij Cevaal
Breder programma voor Peugeot 106
Auto-Poppe
Walcheren B.V.
Uitbreiding van de 106—lijn
DIT OM ALVAST IN DE STEMMING TE KOMEN
ZEER SOLIDE
VOUWFIETS CADEAU
309
Elke maand beantwoordt
de ANWB vragen van le
zers over alles wat met
autorijden te maken
heeft. U kunt uw vraag
schriftelijk opsturen naar
de Scheldebode, Post
bus 5051, 4380 KB in
Vlissingen, of naar de
ANWB, Lange Geere 26,
4331 LX Middelburg. U
krijgt geen antwoord
thuis. Wordt uw vraag
niet in de rubriek behan
deld dan kunt u zich
wenden tot de balie van
de ANWB. Met techni
sche vragen, bijvoor
beeld over krakende ver
snellingsbakken, kunt u
niet in deze rubriek te
recht, daarvoor moet u
naar de garage.
Comfort
Prijzen
Nissan Micra
is Auto van
het Jaar 1993
2.5 Turbo Diesel Intercooler
Kleur: British Racing Green Metal
lic. Opties: Centr. lock, el. ramen,
stuurbekr., alarm, getint glas. v
108.000 km. Bj. 10-'90.
1 jaar garantie (2 jaar mogelijk).
Nieuwprijs 60.000.-
'i
Hr 4H
Deze exclusieve
auto staat
voor u klaar bij:
HONDERDEN GULDENS^ 3<ltJv00RDEEL BIJ CEVAAL
Auto's met Bovag-garantie
Div. merken met Bovag-gar.
BIJ AANKOOP VAN
GROOT OF KLEIN, ALS
EINDEJAARSACTIE EEN
(uitgezonderd bedrijfswagens)
<<g) Toyota Starlet
Toyota Corolla
Toyota Carina
vfiy Toyota Camry
Toyota Celica
Dat is heel Toyota
Rijden naar de plaats van
bestemming en dan een lekker
eindje fietsen, goed voor u
en het milieu.
HONDERDEN GULDENS
VOORDEEL BIJ CEVAAL
Speciale aanbieding
Div. goedkopere
deze vallen buiten actie
Div. goedkopere occasions
zonder garantie
Demonstratieauto's
Actie!! t
bij autobedrijf Cevaal
DIRECT VOORDEEL BIJ AANKOOP
VAN EEN OCCASION. Uw VOORDEEL
kan oplopen tot wel
Natuurlijk kunt u uw huidige auto inruilen.
Kom vrijblijvend langs en overtuig u van al onze
Keuze uit 100 occasions ook diesels -
automaten en bedrijfswagens Tevreden
rijders rijden in een auto van Cevaal!
Financiering mogelijk
Bovag-garantie
Kosten rijklaar maken 195.-
APK - WN - NAP
Klein Vlaanderen 91-93 IS een goede service
Middelburg 01180-12865 heel normaal
SCHELDEBODE
Gildeweg 22 - Vlissingen -
Tel. 01184-19610
Door Hans Hendrickx.
Vraag: Welke voorbereidingen
moet ik treffen als ik met mijn
auto op wintersport ga?
Antwoord:
In de winter worden er zwaardere
eisen aan de auto gesteld, zeker
als u op vakantie gaat naar berg
achtige gebieden waarveel
sneeuw en/of ijs ligt. Een goed
afgestelde auto verbruikt minder
brandstof, vervuilt het milieu min
der en rijdt betrouwbaarder èn
langer.
Versleten onderdelen kunnen het
ineens begeven. Als u dan met
een volgeladen auto op de Duit
se autobaan rijdt, kost dit niet
alleen geld, maar ook tijd en
ergernis. Wij raden daarom een
winterbeurt of -inspectie aan. U
kunt dit natuurlijk door het
ANWB-technocentrum laten
doen of bij uw dealer.
Hieronder volgen enkele preven
tieve tips.
De afdichtrubbers van de deu
ren en kofferklep insmeren met
talkpoeder of rubbervet. Dit voor
komt vastvriezen en kapottrek-
ken.
Alle sloten en scharnieren met
olie inspuiten, ook om vastvrie
zen te voorkomen.
De bandenspanning liefst
maandelijks controleren. Op win
tersport een minimale profiel
diepte voor de banden van 4
mm.
Geef de auto vóór de winter
een goede en grondige poets
beurt. Roestplekjes zo snel mo
gelijk bijwerken.
Peil regelmatig de olie
Om te voorkomen dat de ruiten
bevriezen kunt u er kranten op
leggen. Dan vriezen ook de ruite-
wissers niet vast.
Rijden op sneeuw en ijs, zeker
met een zwaarbeladen auto,
vergt het nodige van de bestuur
der. Daarom is het belangrijk om
voor het rijden onder dergelijke
omstandigheden een aantal za
ken te regelen.
Verdeel de bagage zo goed
mogelijk over de auto. Als de
kofferruimte niet toereikend is,
kunt u gebruik maken van een
allesdrager, ski-box en/of een
aanhangwagen.
In een aantal wintersportlanden
is het bezit van sneeuwkettingen
verplicht. Leg sneeuwkettingen
op tijd om en wacht niet tot de
banden al slippen. Als u tegenlig
gers met sneeuwkettingen ziet
rijden, kan dit het sein zijn omze
ook aan te leggen. Dit geldt
zeker als u een berg op moet
rijden.
Voor leden van de ANWB, is er
op het ANWB-kantoor een gratis
folder 'auto en wintersport' ver
krijgbaar.
Laat u zich voor u op reis gaat,
nog deskundig informeren door
de ANWB medewerkers. Zij heb
ben wellicht nog meer handige
tip voor u!
Goede reis.
Vraag: Hoeveel is mijn auto
nog waard?
Antwoord:
Als u een nieuwe of gebruikte
auto koopt en u ruilt uw huidige
auto in, dan krijgt u de meest
uiteenlopende aanbiedingen voor
uw huidige auto. De markt kent
immers geen vastgestelde prij
zen. Een goed hulpmiddel is de
ANWB/BOVAG koerslijst. Door
dat deskundigen van de ANWB
en de BOVAG de markt goed
kennen, zijn ze in staat om voor
gebruikte auto's reële richtprijzen
te geven. De waarde van uw auto
kan aanzienlijk afwijken van de
vermelde richtprijs als hij bijvoor
beeld meer ofminder kilometers
heeft gereden.
ANWB-kantoor/reisbureau
Lange Geere 26
4331 LX Middelburg
01180-15155
ANWB -Technocentrum
Hermesweg 15
4382 ND Vlissingen
01184-10810
De Peugeot 106 is in november
(om precies te zijn vanaf 19 no
vember) uitgebreid met een vijf
deurs versie naast de al een jaar
op de markt zijnde 3-deurs en een
1.4 diesel versie naast de l.Oi en
1.4i benzine modellen.
Het is een welkome aanvulling op
de reeks. Door deze uitbreiding
krijgt de 106 meer kansen.
Een driedeurs model is in Neder
land veelgevraagd, maar toch
voor gezinnen of autobezitters
met regelmatig veel passagiers is
een 5-deurs natuurlijk een uit
komst. Kilometervreters of lief
hebbers van lage brandstofreke
ningen kunnen daarnaast ook nog
kiezen voor de diesel. De l.Oi, 1.1 i
en 1.4i benzinemotoren zijn al erg
zuinig, maar de 1.4 diesel spant
nog altijd de kroon. Bij 90 km/u
verbruikt de diesel 1:27. het ge
middelde komt uit op 1:19, en dat
is zelfs voor deze klasse uniek. De
brandstoftank heeft een inhoud
van 45 liter, zodat de actieradius
van de diesel rond de 850 km ligt.
De 106 kent nu 15 verschillende
modellen, maar daarmee is het
eind van de uitbreidingen nog niet
in zicht. De 106 zal van lieverlee
de 205 moeten gaan vervangen.
Verwacht wordt dat de produktie
van de 205 in 1995/1996 zal stop
pen. De 205 kent echter nog een
aantal krachtiger motoren, zowel
in benzine als diesel (turbo) en
het ziet er dus naar uit dat ook het
scala motoren van de 106 nog wat
uitbreiding zal krijgen. Hetzelfde
geldt voor de carrosserievorm, in
de 205 is er een Cabriolet, in de
106 nog niet. Peugeot laat daarom
voorlopig de 106 en 205 naast
elkaar bestaan, de klant kan dus
nog volop kiezên.
De nieuwe 106 vijfdeurs is op
dezelfde leest geschoeid als de
driedeurs. Onderstel, wielbasis en
wielophanging zijn gelijk, ver
schillen in rij-eigenschappen zijn
er dan ook niet. De 106 is een
moderne auto, die over een prima
rijgedrag beschikt. De besturing is
wat indirect, maar wel precies.
Het stuurkarakter is licht onder-
stuurd, de bediening is niettemin
licht. Toch stuurt de diesel, waar
schijnlijk door de zwaardere mo
tor, wat zwaarder dan de benzine
versies. Dat merk je vooral bij
parkeren.
De dieselmotor zelf is voldoende
pittig voor de toch compacte auto.
Tot 100 km/u gaat het ook alle
maal wel, daarna, vooral in de 5e
versnelling, is de fut eruit. De
motor huist eveneens in de Citro
en AX en de Rover 114 en meet
1360 cc. Hij heeft een vermogen
van 37 kW/50 PK en een koppel
van 82 Nm. De topsnelheid be
draagt 145 km/u, de acceleratie
van 0-100 km/u verloopt in 21 sec.
Ter vergelijking even de benzine
versies genoemd: de l.Oi, 954 cc
met 33 kW/45 PK en 70 Nm, top
145 km/u, de 1 .li, 1124 cc met 44
kW/60 PK en 87,5 Nm, top 165
km/u en de 1.4i, 1360 cc met
keuze 55 kW/75 PK, 109 Nm, top
175 km/u en 69 kW/94 PK. 117
Nm, top 187 km/u.
Het comfort van de 106 staat op
een heel redelijk peil. De vering is
voldoende soepel, de stoelen en
bank geven goede steun. De ruim
te in de auto is, de afmetingen van
de auto in ogenschouw genomen,
overal voldoende. Door de vijf
deurs versie is het comfort wat in-
en uitstappen betreft nog weer
toegenomen. Het interieur in alle
106 modellen is verzorgd en netjes
afgewerkt, het dashboard is goed
toegerust inclusief dag/km-teller,
snelheids-, temperatuur- en
brandstofmeter, vele verklikker
lampjes, geluidsalarm ingescha
kelde verlichting en een klokje.
De 106 5-deurs is 950,- duurder
dan de vergelijkbare 3-deurs, de
diesel is een 2600,- duurder dan
de vergelijkbare 1 .li met 5-bak.
De 106 start al met de l.Oi 4-bak
3-deurs voor 19.995,-, de 1.1 i
5-bak kost 21.990,-. de nieuwe
1.4 diesel kost 24.590,-. De
5-deurs is dan telkens 950,-
duurder.
De nieuwe 106 vijfdeurs is op dezelfde leest geschoeid als de driedeurs.
De Nissan Micra is door de
Europese Autojury gekozen
tot Auto van het Jaar 1993.
Het is voor het eerst in het
dertig jarig bestaan van de
verkieizing dat een Japanner
de eerste plaats bekleedt.
De strijd ging dit jaar tussen
de Nissan Micra en de Fiat
Cinquecento. De Nissa Micra
kreeg 338 punten, de Fiat
Cincuecento 304 punten. Op
de derde plaats eindigde met
244 punten de Renault Safra-
ne, vierde werd met 124 pun
ten de Mazda Xedos, vijfde
met 101 punten de Mazda
626, zesde met 79 punten de
Toyota Carina, zevende met
70 punten de Honda Prelude,
achtste met 48 punten de Al
fa 155, negende met 43 pun
ten de Mitshubishi Colt. tien
de met 40 punten de Honda
CRX, elfde met 32 punten de
Mitshubishi Space Wagon en
twaalfde met 27 punten de
Toyota Corolla.
De Auto van het Jaar 1992 is
de VW Golf. Daarvoor wa
ren de Renault Clio, de Cit
roen XM, de Fiat Tipo, de
Peugeot 405, de Opel Ome
ga, de Ford Scorpio en de
Opel Kadett (1985) in de
prijzen gevallen.
Audi heeft haar 80-serie
uitgebreid met supersport
versies in de Coupé- en
Avant-modellen. Zoals be
kend bestaat de 80-serie uit
4 modellen te weten de Se
dan, de Avant (stationcar),
de Coupé en de Cabriolet.
Door hun uiterlijk zijn de Avant-
en Coupémodellen al heel spor
tieve koetsen en vandaar dat voor
deze typen ook een extra sportie
ve motor gekozen is. Tevens wor-
den deze sportversies voorzien
van 4-wielaandrijving. ABS rem-
1 systeem, licht metalen velgen met
brede banden, 6-versnellingsbak
en een uiterst luxe en sportieve
uitrusting.
De supersportieve versies van de
80 Avant en Coupé krijgen de
aanduiding S2. De S staat voor
superieure uitvoering en sportivi
teit. De 2 heeft geen speciale
betekenis, het is slechts een aan
duiding omdat er ook een S4
bestaat maar dan in de Audi 100
serie. De Audi 100 S4 heeft overi
gens wel dezelfde motor en uitrus
ting als de Audi 80 S2. De 80 kent
de volgende benzinemotoren: een
f.6i en 2.0i viercilinder. een 2.3i
vijfcilinder en een 2.6i en 2.8i
zescilinder. De laatsten hebben
door hun vermogens, resp. 110
kW/150 PK en 128 kW/174 PK al
zeer sportieve rij-eigenschappen,
maar over de hele linie zijn ze
toch duidelijk op souplesse en
comfort ingesteld. Om het scala
compleet te maken kent de Audi
80 in dieselversies nog een 1.9TD
en 1.9TDi.
De nieuwe S2 versies hebben ech
ter een 2.2i vijfcilinder 2.0-kleppen
benzinemotor met turbolading.
Het vermogen bedraagt 169
kW/230 Pk en het koppel met
ovcrboost 380 Nm. Normaal is het
maximum koppel 350 Nm, maar
door de overboost (soort kick
down van het gaspedaal) kan ge
durende 15 seconden 380 Nm ge
leverd worden. De trekkracht
wordt hierdoor fors verbeterd,
vooral in de hogere versnellingen
is dat heel goed merkbaar. De
topsnelheid van de Avant- en
Coupé S2 bedraagt 248 km/u, de
acceleratie geschiedt van 0-100
km/u in 5,9 sec (de wat zwaardere
Avant heeft 6.1 sec. nodig). Het
zijn dus echt heel snelle wagens
die voor echte sportwagens niet
onderdoen.
De Audi 80.
HÜ9HI 'WÊÊiïÊÊÊÊÊ
van
voo
Toyota Corolla 1.6 Uftback XL
nov-88
19.850.-
18.500.
Toyota Corolla 1.3 Liftback CL
jan-88
15.650,
14.750.
Toyota Corolla 1.3 Uftback XL
dec-89
20.950,
19.950,
Toyota Corolla 1.3 Hatchback XL
dec-88
17.500,
17.000,
Toyota Corolla 1.3 4-drs.GL
maart-86
11.350,
10.500,
Toyota Corolla 1.3 Hatchback DX
jan-86
10250.-
9250,
Toyota Carina I11.6 DX4-drs.
dec-87
15.950-
14.750,
Toyota Carma I11.6 DX 4-drs.
juni-86
10.850-
9.950,
Toyota Carina 2.0 DX diesel
mei-87
16.450,
15250,
Toyota Carina 2.0 DX diesel
juni-85
10250.-
9250,
van
voor
Citroen AX11E
maart-89
12.450,
11-500,
Citroen AX11TRE
feb-88
10250,
9.450,
Citroen AX 10E NL
maart-87
9.250,
8.500,
Citroen 1.6 BXRS
aug-85
9.450,
8.500,
Fiat Rrtmo 60L LPG
jan-85
6.500,
5.000,
Fiat Regata 85
jarv-88
10.850,
9.500,
nat Regata 70
jan-86
9.750,
8.000,
FiatUno45üdo
jan-89
14250,
13.500,
Ford Escort 1.6 CLX
jarv-91
26.500,
25.000,
Ford Escort 1,6 Ghia
maart-89
22.950,
21.750,
Hyundai Pony 1.6 GL
sept-89
13.950,
12.950,
Hyundai Pony 1.6 L
sept-87
10.500,
9.500,
Mazda 626 2.0 LX 4-drs.
feb-90
21.950,
20.500,
Mazda 323 Sedan automaat
feb-86
13.950,
12.950,
Suzuki Swift GTi
07-89
55.500 km
Suzuki Swift 1300 GL. 3-drs.
05-89
67.000 km
Suzuki Swift 1.0 GLautom.
08-91
9.000 km
Suzuki Supercarry
04-91
72.000 km
VW Golf GT4
0W7
62.500 km
Opel Covsa 1.4i Strada
met-90
17.950,
16.950,
Opel Corsa 12 4-drs. Swing
juni-89
15.450,
14.450,
Opel Kadett 1.2S HB
feb-85
8.250,
7.250,
Opel Omega 2.0iLS LPG
juni-88
14.750,
11500,
Peugeot 4051.9i SR
mei-90
27.950,
26.500,
Peugeot 205 XL 1.1
maart-89
15.500,
14.500,
Peugeot 505 GR
feb-85
9.750,
8.500,
Seat Ibiza 1.2 spec.
jult-90
15.750,
14.750,
Seat Ibiza 12 XL
mei-89
13.750,
12.750,
Suzuki Carry 1000 Van HR
okt-88
10.750,
9.950,
Volvo 440 DL
juni-89
21.500,
20.500,
Volvo 340 DL
apnl-86
9.750,
8.750,
Volvo 340 DL
maart-87
11.750,
10.750,
Toyota HiAce 2-4 diesel 9-pers. bus
01-85 160.000 km
Skoda Rapid Coupe 5-speed
Volvo 343
Lada 1.5 Lstaton
54.500 km
92.000 km
38.500 km
Meeneempnp
FiatFionnoL
ian-88
1650,
Fiat Panda 34
mei-84
1500,
Ford Escort L Bravo
jan-83
6.000,
Ford Taunus 1600
81
1.900,
Mazda 323
juli-83
3.400,
Mitsubishi 1800 Lancer dsl.
nov-85
5.500,
Toyota Camry 22 CL Sedan nel. trekhaak
spat lappen
Suzuki Swift 1.3 GS wit
sept-9! 32.000 km
sept-91 10.000 km
46.000.-
22.500.-
Industrieweg 23
Vlissingen 01184-12916
(verkoopadviseur Kees Bergmans, priv'e 01184-64031)