Nieuwe Micra vooral vriendelijker Fiat met Cinquecento terug in kleine klasse IU/J JJU VJÉZ Topoccasions Nieuwe kleinste telg in programma is waardige opvolger van legendarische 500 Vraag en Antwoord QE? Auto-Poppe Walcheren B.V. AUTOBEDRIJF CEVAAL Nieuwe Nissan is Europese auto 313 AUTOBEDRIJF BRITANNIA B.V. Motoren De jongste en kleinste telg van Fiat, de Cinque- cento of simpel vertaald de 500, is sinds 5 novem ber leverbaar geworden op de Nederlandse markt. Daarmee is Fiat weer terug in de kleine klasse. De vorige 500 werd in 1957 geïntrodu ceerd. Na diens verdwij nen heeft de Panda het gat in de markt zo goed mogelijk opgevangen, maar nu met de nieuwe 500 is een waardige op- volger gekomen. De Pan da zal overigens niet ver dwijnen. Hij zal nog een aantal jaren op de markt blijven. Prijsverschil Motor J- AUDI COUPÉ 2.3 E Bj. febr. 1992, 12.400 km, kleur Indigo Perl effect, elektr. bed. ramen, afst. bed. alarmsyst.. Prijs 59.750.- TOYOTA CEVAAL Auto's met Bovaggarantie -trsSa- j&atr r Div. merken met Bovag. gar. «f!: Aktieü bij autobedrijf Cevaal. DIREKT VOORDEEL BIJ AANKOOP VAN EEN OCCASION Uw VOORDEEL kan oplopen tot wel 1.500.- Natuurlijk kunt u uw hui dige auto inruilen. Kom vrijblijvend langs en overtuig u van al onze Keuze uit 100 occasions ook diesels - automaten en bedrijfswagens Tevreden rijders rijden in een auto van Cevaal Div. goedkopere occasions zonder garantie I Div. goedkopere deze vallen buiten aktie Klein Vlaanderen 91-93 Middelburg 01180-12865 Bij Cevaal is een goede service heel normaal i E SCHELDEBODE VLISSINGEN Industrieweg 19 Tel. 01184-17736 De nieuwe Nissan Micra is sinds 19 november voor ƒ21.895.- leverbaar op de Nederlandse markt. Voor die prijs wordt dan de Micra 1.0i verkregen. De luxere uitvoering 1.0 L start bij 22.895.- en de nog luxere 1.0 LX bij 23.995.-. De Micra 1.3i vangt direct met de 1.3 LX aan en kost ƒ24.995.-. Er is tevens een Micra met een continu automaat, bij Nissan NCVT genoemd. Hij is zowel in de 1.0 als 1.3 verkrijgbaar en kost 3.500.- extra. De nieuwe Nissan Micra is een voor milieu en veiligheid kunnen zo goed als Europese auto. Hij wordt in Engeland gebouwd. In 1993 zullen er 130.000 Micra's van de band lopen. In Japan wordt eveneens een Micra onder de naam March gebouwd, echter dat aantal voor 1993 bedraagt 70.000 stuks. In Nederland ver wacht men een 10.000 nieuwe Micra's per jaar te verkopen. Voor de ontwikkeling van de nieuwe Nissan Micra is gekozen voor een geheel nieuw concept. Immers, die auto moet aan steeds hogere eisen o.a. ook voldoen. De vlot gelijnde Micra zal daarom niet alleen een aan trekkelijke auto zijn voor de grote groep Europese gebruikers van de bestaande Micra, maar zal naar verwachting ook veel inte resse wekken bij berijders van andere merken en met name ook 'groter formaat' rijders en rijd sters, want de nieuwe Micra is compact van buiten, madr zeer ruim van binnen. De nieuwe Micra is volgens een nieuwe Style gebouwd. Ten op zichte van zijn voorganger moest hij er jonger, moderner, vriende lijker en aparter uit zien. En wie het model aanschouwt zal bea men dat het allemaal gelukt is. De nieuwe Micra ziet er moder ner (rond en glad) en aantrekkelij ker (fris en vrolijk) uit. Het hele koetswerk is nieuw, evenals het interieur en bij de techniek met name de meerkleps injectiemoto ren. De interieurruimte van de auto is wezenlijk toegenomen in vergelijking met die van z'n voor ganger, terwijl de carrosserie zo'n 40 millimeter korter werd. Om het smaakvolle interieur te kunnen vergroten, werd de wiel basis met 40 millimeter verlengd. Bovendien werd de carrosserie verhoogd. Één en ander heeft onder meer geresulteerd in extra hoofd- en beenruimte. Door een doordachte bouwwijze van diver se componenten is tevens extra opbergruimte gecreëerd. Als voorbeeld noemen we de achterwielophanging, die nu ge bruik maakt van onafhankelijk van elkaar gesitueerde schroef- veren en dempers, waardoor de inbreuk van de ophanging op de capaciteit van de bagageruimte kon worden beperkt. Ook de twee nieuwe, zestien- kleps motoren (met een cilinde rinhoud van respectievelijk 1.0 en 1.3 liter) zijn zo ontworpen, dat ze een minimum aan ruimte in beslag nemen. Door aanpassin gen aan de aandrijfkettingen voor de dubbele, bovenliggende nok- kenassen kon de breedte van de cilinderkop worden gereduceerd. Als gevolg van deze aanpassing werd de motorkap korter. De twee nieuw ontworpen kracht bronnen passen binnen het mo derne concept van de Micra. Beide vier cilinder motoren zijn voorzien van vier kleppen per cilinder en munten uit door hun soepele reactievermogen. Mede dankzij multi-point brandstofin spuiting en een geavanceerd, elektronisch motormanagement systeem onderscheiden beide zicTTdoor hun extreem lage emis siewaarden, een minimaal ver bruik en een hoge mate van betrouwbaarheid. Ze zijn beschikbaar in twee ver sies: 998 cm3, goed voor een vermogen van 40 kW/55 pk en een koppel van 79 Nm bij 4.000 tpm, en 1.275 cm3, met de be schikking over 55 kW/75 pk en 103 Nm bij 4.000 tpm. •De nieuwe Nissan Micra. bekleed en netjes afgewerkt. De uitrusting omvat verder stan daard een luxe bekleed stuur, zonwerend glas, uitklapbare ra men achter, wis-was achter, af sluitbare tankdop, twee van bin nenuit verstelbare buitenspiegels enz. Vanaf volgende maand staat er op de ze pagina steeds de rubriek Vraag en Antwoord. Hans Hen- drickx van de ANWB beantwoordt vragen van lezers over alles wat met autorijden te maken heeft. U kunt uw vragen schriftelijk stellen. U krijgt thuis geen ant woord. Als een vraag niet is beantwoord in de rubriek, kunt u zich wenden tot het kantoor van de ANWB. Technische vragen worden ook niet beantwoord. Daarvoor moet u bij uw garage zijn. Vragen kunnen opge stuurd worden naar de redactie van dit blad of naar de ANWB, Lange Geere 26, 4331 LX Middel burg. De Panda is met zijn Ixbrxh van 341x149x142 cm ook groter dan de Cinquecento met 323x148x143 cm, maar toch mag de Panda niet in een andere klasse worden ingedeeld. Ook hij hoort in de kleine klasse thuis evenals de Seat Marbella, de Suzuki Alto, de Daihatsu Cuore, de Subaru Mini Jumbo en de Rover Mini. De Panda zal echter een wat ander publiek hebben dan de nieuwe Cinquecento. De Panda is meer het werkpaard in zijn klasse, je kan hem flink vol stouwen, hij heeft ook een zeer multifunctioneel gebruik. De Cinquecento is meer de com fortabele kleine auto, de stads auto, tweede auto enz. Fiat zelf mikt met de Cinquecento ook meer op modebewuste kopers, kopers die van wat meer luxe houden, alsmede ook op een groot vrouwelijk publiek. De Pan da zal de vrije tijdsauto voor vooral veel jongeren blijven. Er is ook een prijsverschil. Aan vankelijk werd gemeld, met na me bij de mondiale introductie, tevens de introductie op de Itali aanse markt, eind 1991, dat de Cinquecento onder de Panda zou komen. De maatvoering is wat kleiner, de motor 903 cc (in ltali"e zelf ook nog een 704 cc) wat kleiner en dus de prijs wat kleiner. Echter nu bij de introduc tie op de Nederlandse markt is dat met die prijs niet uitgekomen. De Cinquecento 900 start bij ƒ15.990,-, de Panda 1000 bij ƒ14.865,-, een verschil derhalve van ruim ƒ1000,-. Opgemerkt dient wel te worden dat de Cin quecento luxer, dus rijker uitge rust, is dan de genoemde (basis)Panda. Toch zal bij prij- zenkopers de Panda (en ook het Spaanse broertje Seat Marbella vanaf ƒ14.170,-) dus in trek blij ven. De Cinquecento is wel de mo derate van alle mini's. Hij is ei gentijdser dan de Panda, de Marbella, natuurlijk de Rover Mi ni, maar ook de Japanners Su zuki Alto, Subaru Mini Jumbo en Daihatsu Cuore. Van de Japan ners worden volgend jaar echter ook nieuwe versies verwacht. De Cinquecento heeft een vlot uiter lijk, zeker veel ronder en aerody- namischer dan de Panda. Bij de kleine buitenafmetingen is de be schikbare ruimte binnen ook veel beter benut. De wielbasis is rela tief groot 220 cm tegen 215 cm bij de Panda. Het interieur is moderner en luxer afgewerkt. De bagageruimte is altijd nog 170 liter groot, maar kan door het neerklappen van de achterbank tot 810 liter vergroot worden. De achterbank is overigens stan daard in twee delen (40/60) neer klapbaar. De voorstoelen zijn luxe, in ruime mater verstelbaar en met open hoofdsteunen en uiteraard 3 punts aut. veiligheids gordels. Het dashboard is 'modern en ruim uitgerust o.a. met dagteller, klokje e.d.. Het interieur is geheel Ook de motor is modern. Offici eel zijn er twee, een 704 cc 2-clinder en een 903 cc vier cilinder. De 704 cc, 23 kW/31 PK, 52 Nm komt niet naar Neder land. Wel de 903 cc met een Digiplex elektronische ontsteke- ning, een Weber elekronische in jectie en natuurlijk een geregelde 3-weg katalisator met lambda sond© Een moderne, schone motor dus. De 904 cc heft een vermogen van 30 kW/41 PK en een koppel van 65 Nm. De top snelheid bedraagt 140 km/u, de acceleratie van 0-100 km/u ver loopt in 18 sec. Het verbruik bij 90 km/u is 1:20,8, gemiddeld kan 1:15 a 1:16 gehaald worden, de brandstoftank heeft een inhoud van 35 liter. De Cinquecento 900 weegt 700 kg. De Fiat Cinquecento. (Nieuwprijs 81.000. -). Gildeweg 22, 4383 NK Vlissingen. Tel. 01184-19610 HONDERDEN GULDENS VOORDEEL BIJ CEVAAL!!! Toyóta Corolla 1.6 Liftback XL Toyota Corolla 1.3 Liftback CL Toyota Corolla 1.3 Liftback XL Toyota Corolla 1.3 Hatchback XL Toyota Corolla 1.3 4-drs. GL Toyota Corolla 1.3 Hatchback DX Toyota Carina I11.6 XL LV Toyota Carina I11.6 DX 4-drs. Toyota Carina I11.6 DX 4-drs. Toyota Carina I11.6 DX 4-drs. Toyota Carina 2.0 DX diesel Toyota Carina 2.0 DX diesel Toyota Camry 2.0 GL Turbo diesel nov-88 -«8Sa- voor 18.500.- jan-88 14.750.- dec-89 -#W5EL- 19.950.- dec-88 17.000.- maart-86 ,4-W5TT- 10.500.- jan-86 jüJér- 9.250.- aug-88 15.500.- dec-87 xrv&i 14.750.- juni-86 ■nm- 9.950.- juni—86 9.950.- mei-87 15.250.- juni-85 9.250.- nov-88 23.000.- Citroën AX 11E Citroën AX11 TRE Citroën AX10E NL Citroën 1.6 BX RS Fiat Ritmo 60L LPG Fiat Regatta 85 Fiat Reqatta 70 van maart-89 -12r45lT- feb-88 JftMlT- maart-87 0T- aug-85 _>45ir jan-85 -8"5tJcf- jan-88 JA^StT- ian-86 -&-T5Ö"- voor 11.500.- 9.450.- 8.500.- 8.500.- 5.000.- 9.500.- 8.000.- Fiat Uno 45 Lido jan-89 Ford Escort 1.6 CLX jan-91 Ford Escort 1.6 Ghia maart-89 Hyundai Pony 1.5 GL sept-89 Hyundai Pony 1.5 L sept-87 Mazda 626 2.0 LX 4-drs. feb-90 Mazda 323 Sedan automaat feb-86 Opel Corsa 1.4i Strada mei-90 Opel Corsa 1.2 4-drs. Swing juni-89 Opel Kadett 1.2S HB feb-85 Opel Kadett 1,2S 3-drs. jan-84 Opel Omega 2.0i LS LPG juni-88 Peugeot 405 1.9i SR mei-90 Peugeot 205 XL 1.1 maart-89 Peugeot 505 GR feb-85 Seat Ibiza 1.2 spec. juli-90 Seatlbiza1.2XL mei-89 Suzuki Carry 1000 Van HR okt-88 Volvo 440 DL juni-89 Volvo 340 DL april—86 Volvo 340 DL maart-87 1A29V- ■TTgfr- 14^9- 5^96 i>se^ 13jvT- M-750- Industrieweg 23 Vlissingen 01184-12916 (verkoopadviseur Kees Bergmans, privé 01184-64031) Financiering mogelijk Bovaggarantie Kosten rïjklaarmaken 195. APK - WN - NAP Meeneemprijs Fiat Fiorino L Fiat Panda 34 Ford Escort L Bravo Ford Fiesta 1100 Ford Taunus 1600 Lada 2107 1.6L 5-speed Mazda 323 Mitsubishi 1800 Lancer dsl. jan—88 3.650.- mei-84 3.500.- jan-83 6.000- 81 1.250.- 81 1.900.- juli—86 4.000- juli—83 3.400.- nov-85 5.500.- Toyota Camry 2.2 CL Sedan incl. trekhaak-spatlappen Suzuki Swift 1.3 GS wit sept-91 sept-91 32.000 km 10.000 km 46.000.- 22.500.- Skoda Rapid Coupé 5-speed Volvo 343 Toyota Hi-Lux Pick-Up 1.8 Lada 1.5 L station 10-86 06-81 09-86 04-88 54.500 km 92.000 km 70.000 km 38.500 km

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1992 | | pagina 13