Nieuwe Micra vooral vriendelijker
Fiat met Cinquecento terug in kleine klasse
IU/J
JJU VJÉZ
Topoccasions
Nieuwe kleinste telg in programma is waardige opvolger van legendarische 500
Vraag en
Antwoord
QE? Auto-Poppe Walcheren B.V.
AUTOBEDRIJF CEVAAL
Nieuwe Nissan is Europese auto
313
AUTOBEDRIJF
BRITANNIA B.V.
Motoren
De jongste en kleinste
telg van Fiat, de Cinque-
cento of simpel vertaald
de 500, is sinds 5 novem
ber leverbaar geworden
op de Nederlandse
markt. Daarmee is Fiat
weer terug in de kleine
klasse. De vorige 500
werd in 1957 geïntrodu
ceerd. Na diens verdwij
nen heeft de Panda het
gat in de markt zo goed
mogelijk opgevangen,
maar nu met de nieuwe
500 is een waardige op-
volger gekomen. De Pan
da zal overigens niet ver
dwijnen. Hij zal nog een
aantal jaren op de markt
blijven.
Prijsverschil
Motor
J-
AUDI COUPÉ 2.3 E
Bj. febr. 1992, 12.400 km, kleur Indigo Perl effect, elektr.
bed. ramen, afst. bed. alarmsyst.. Prijs 59.750.-
TOYOTA CEVAAL
Auto's met Bovaggarantie
-trsSa-
j&atr
r
Div. merken met Bovag. gar.
«f!:
Aktieü
bij autobedrijf Cevaal.
DIREKT VOORDEEL
BIJ AANKOOP VAN
EEN OCCASION
Uw VOORDEEL kan
oplopen tot wel
1.500.-
Natuurlijk kunt u uw hui
dige auto inruilen.
Kom vrijblijvend langs en
overtuig u van al onze
Keuze uit 100 occasions ook diesels
- automaten en bedrijfswagens
Tevreden rijders rijden in een auto van Cevaal
Div. goedkopere occasions zonder garantie
I
Div. goedkopere deze vallen buiten aktie
Klein Vlaanderen 91-93
Middelburg 01180-12865
Bij Cevaal
is een goede service
heel normaal
i
E SCHELDEBODE
VLISSINGEN
Industrieweg 19
Tel. 01184-17736
De nieuwe Nissan Micra is sinds 19 november voor ƒ21.895.-
leverbaar op de Nederlandse markt. Voor die prijs wordt dan de
Micra 1.0i verkregen. De luxere uitvoering 1.0 L start bij 22.895.-
en de nog luxere 1.0 LX bij 23.995.-. De Micra 1.3i vangt direct
met de 1.3 LX aan en kost ƒ24.995.-. Er is tevens een Micra met
een continu automaat, bij Nissan NCVT genoemd. Hij is zowel in
de 1.0 als 1.3 verkrijgbaar en kost 3.500.- extra.
De nieuwe Nissan Micra is een voor milieu en veiligheid kunnen
zo goed als Europese auto. Hij
wordt in Engeland gebouwd. In
1993 zullen er 130.000 Micra's
van de band lopen. In Japan
wordt eveneens een Micra onder
de naam March gebouwd, echter
dat aantal voor 1993 bedraagt
70.000 stuks. In Nederland ver
wacht men een 10.000 nieuwe
Micra's per jaar te verkopen.
Voor de ontwikkeling van de
nieuwe Nissan Micra is gekozen
voor een geheel nieuw concept.
Immers, die auto moet aan
steeds hogere eisen o.a. ook
voldoen. De vlot gelijnde Micra
zal daarom niet alleen een aan
trekkelijke auto zijn voor de grote
groep Europese gebruikers van
de bestaande Micra, maar zal
naar verwachting ook veel inte
resse wekken bij berijders van
andere merken en met name ook
'groter formaat' rijders en rijd
sters, want de nieuwe Micra is
compact van buiten, madr zeer
ruim van binnen.
De nieuwe Micra is volgens een
nieuwe Style gebouwd. Ten op
zichte van zijn voorganger moest
hij er jonger, moderner, vriende
lijker en aparter uit zien. En wie
het model aanschouwt zal bea
men dat het allemaal gelukt is.
De nieuwe Micra ziet er moder
ner (rond en glad) en aantrekkelij
ker (fris en vrolijk) uit. Het hele
koetswerk is nieuw, evenals het
interieur en bij de techniek met
name de meerkleps injectiemoto
ren. De interieurruimte van de
auto is wezenlijk toegenomen in
vergelijking met die van z'n voor
ganger, terwijl de carrosserie
zo'n 40 millimeter korter werd.
Om het smaakvolle interieur te
kunnen vergroten, werd de wiel
basis met 40 millimeter verlengd.
Bovendien werd de carrosserie
verhoogd. Één en ander heeft
onder meer geresulteerd in extra
hoofd- en beenruimte. Door een
doordachte bouwwijze van diver
se componenten is tevens extra
opbergruimte gecreëerd.
Als voorbeeld noemen we de
achterwielophanging, die nu ge
bruik maakt van onafhankelijk
van elkaar gesitueerde schroef-
veren en dempers, waardoor de
inbreuk van de ophanging op de
capaciteit van de bagageruimte
kon worden beperkt.
Ook de twee nieuwe, zestien-
kleps motoren (met een cilinde
rinhoud van respectievelijk 1.0 en
1.3 liter) zijn zo ontworpen, dat
ze een minimum aan ruimte in
beslag nemen. Door aanpassin
gen aan de aandrijfkettingen voor
de dubbele, bovenliggende nok-
kenassen kon de breedte van de
cilinderkop worden gereduceerd.
Als gevolg van deze aanpassing
werd de motorkap korter. De
twee nieuw ontworpen kracht
bronnen passen binnen het mo
derne concept van de Micra.
Beide vier cilinder motoren zijn
voorzien van vier kleppen per
cilinder en munten uit door hun
soepele reactievermogen. Mede
dankzij multi-point brandstofin
spuiting en een geavanceerd,
elektronisch motormanagement
systeem onderscheiden beide
zicTTdoor hun extreem lage emis
siewaarden, een minimaal ver
bruik en een hoge mate van
betrouwbaarheid.
Ze zijn beschikbaar in twee ver
sies: 998 cm3, goed voor een
vermogen van 40 kW/55 pk en
een koppel van 79 Nm bij 4.000
tpm, en 1.275 cm3, met de be
schikking over 55 kW/75 pk en
103 Nm bij 4.000 tpm.
•De nieuwe Nissan Micra.
bekleed en netjes afgewerkt. De
uitrusting omvat verder stan
daard een luxe bekleed stuur,
zonwerend glas, uitklapbare ra
men achter, wis-was achter, af
sluitbare tankdop, twee van bin
nenuit verstelbare buitenspiegels
enz.
Vanaf volgende
maand staat er op de
ze pagina steeds de
rubriek Vraag en
Antwoord. Hans Hen-
drickx van de ANWB
beantwoordt vragen
van lezers over alles
wat met autorijden te
maken heeft.
U kunt uw vragen
schriftelijk stellen. U
krijgt thuis geen ant
woord. Als een vraag
niet is beantwoord in
de rubriek, kunt u
zich wenden tot het
kantoor van de
ANWB. Technische
vragen worden ook
niet beantwoord.
Daarvoor moet u bij
uw garage zijn.
Vragen kunnen opge
stuurd worden naar
de redactie van dit
blad of naar de
ANWB, Lange Geere
26, 4331 LX Middel
burg.
De Panda is met zijn Ixbrxh van
341x149x142 cm ook groter dan
de Cinquecento met
323x148x143 cm, maar toch
mag de Panda niet in een andere
klasse worden ingedeeld. Ook hij
hoort in de kleine klasse thuis
evenals de Seat Marbella, de
Suzuki Alto, de Daihatsu Cuore,
de Subaru Mini Jumbo en de
Rover Mini. De Panda zal echter
een wat ander publiek hebben
dan de nieuwe Cinquecento. De
Panda is meer het werkpaard in
zijn klasse, je kan hem flink vol
stouwen, hij heeft ook een zeer
multifunctioneel gebruik.
De Cinquecento is meer de com
fortabele kleine auto, de stads
auto, tweede auto enz. Fiat zelf
mikt met de Cinquecento ook
meer op modebewuste kopers,
kopers die van wat meer luxe
houden, alsmede ook op een
groot vrouwelijk publiek. De Pan
da zal de vrije tijdsauto voor
vooral veel jongeren blijven.
Er is ook een prijsverschil. Aan
vankelijk werd gemeld, met na
me bij de mondiale introductie,
tevens de introductie op de Itali
aanse markt, eind 1991, dat de
Cinquecento onder de Panda
zou komen. De maatvoering is
wat kleiner, de motor 903 cc (in
ltali"e zelf ook nog een 704 cc)
wat kleiner en dus de prijs wat
kleiner. Echter nu bij de introduc
tie op de Nederlandse markt is
dat met die prijs niet uitgekomen.
De Cinquecento 900 start bij
ƒ15.990,-, de Panda 1000 bij
ƒ14.865,-, een verschil derhalve
van ruim ƒ1000,-. Opgemerkt
dient wel te worden dat de Cin
quecento luxer, dus rijker uitge
rust, is dan de genoemde
(basis)Panda. Toch zal bij prij-
zenkopers de Panda (en ook het
Spaanse broertje Seat Marbella
vanaf ƒ14.170,-) dus in trek blij
ven.
De Cinquecento is wel de mo
derate van alle mini's. Hij is ei
gentijdser dan de Panda, de
Marbella, natuurlijk de Rover Mi
ni, maar ook de Japanners Su
zuki Alto, Subaru Mini Jumbo en
Daihatsu Cuore. Van de Japan
ners worden volgend jaar echter
ook nieuwe versies verwacht. De
Cinquecento heeft een vlot uiter
lijk, zeker veel ronder en aerody-
namischer dan de Panda. Bij de
kleine buitenafmetingen is de be
schikbare ruimte binnen ook veel
beter benut. De wielbasis is rela
tief groot 220 cm tegen 215 cm
bij de Panda. Het interieur is
moderner en luxer afgewerkt. De
bagageruimte is altijd nog 170
liter groot, maar kan door het
neerklappen van de achterbank
tot 810 liter vergroot worden. De
achterbank is overigens stan
daard in twee delen (40/60) neer
klapbaar. De voorstoelen zijn
luxe, in ruime mater verstelbaar
en met open hoofdsteunen en
uiteraard 3 punts aut. veiligheids
gordels.
Het dashboard is 'modern en
ruim uitgerust o.a. met dagteller,
klokje e.d.. Het interieur is geheel
Ook de motor is modern. Offici
eel zijn er twee, een 704 cc
2-clinder en een 903 cc vier
cilinder. De 704 cc, 23 kW/31
PK, 52 Nm komt niet naar Neder
land. Wel de 903 cc met een
Digiplex elektronische ontsteke-
ning, een Weber elekronische in
jectie en natuurlijk een geregelde
3-weg katalisator met lambda
sond©
Een moderne, schone
motor dus. De 904 cc heft een
vermogen van 30 kW/41 PK en
een koppel van 65 Nm. De top
snelheid bedraagt 140 km/u, de
acceleratie van 0-100 km/u ver
loopt in 18 sec. Het verbruik bij
90 km/u is 1:20,8, gemiddeld kan
1:15 a 1:16 gehaald worden, de
brandstoftank heeft een inhoud
van 35 liter. De Cinquecento 900
weegt 700 kg.
De Fiat Cinquecento.
(Nieuwprijs 81.000. -).
Gildeweg 22, 4383 NK Vlissingen. Tel. 01184-19610
HONDERDEN GULDENS VOORDEEL BIJ CEVAAL!!!
Toyóta Corolla 1.6 Liftback XL
Toyota Corolla 1.3 Liftback CL
Toyota Corolla 1.3 Liftback XL
Toyota Corolla 1.3 Hatchback XL
Toyota Corolla 1.3 4-drs. GL
Toyota Corolla 1.3 Hatchback DX
Toyota Carina I11.6 XL LV
Toyota Carina I11.6 DX 4-drs.
Toyota Carina I11.6 DX 4-drs.
Toyota Carina I11.6 DX 4-drs.
Toyota Carina 2.0 DX diesel
Toyota Carina 2.0 DX diesel
Toyota Camry 2.0 GL Turbo diesel
nov-88
-«8Sa-
voor
18.500.-
jan-88
14.750.-
dec-89
-#W5EL-
19.950.-
dec-88
17.000.-
maart-86
,4-W5TT-
10.500.-
jan-86
jüJér-
9.250.-
aug-88
15.500.-
dec-87
xrv&i
14.750.-
juni-86
■nm-
9.950.-
juni—86
9.950.-
mei-87
15.250.-
juni-85
9.250.-
nov-88
23.000.-
Citroën AX 11E
Citroën AX11 TRE
Citroën AX10E NL
Citroën 1.6 BX RS
Fiat Ritmo 60L LPG
Fiat Regatta 85
Fiat Reqatta 70
van
maart-89 -12r45lT-
feb-88 JftMlT-
maart-87 0T-
aug-85 _>45ir
jan-85 -8"5tJcf-
jan-88 JA^StT-
ian-86 -&-T5Ö"-
voor
11.500.-
9.450.-
8.500.-
8.500.-
5.000.-
9.500.-
8.000.-
Fiat Uno 45 Lido jan-89
Ford Escort 1.6 CLX jan-91
Ford Escort 1.6 Ghia maart-89
Hyundai Pony 1.5 GL sept-89
Hyundai Pony 1.5 L sept-87
Mazda 626 2.0 LX 4-drs. feb-90
Mazda 323 Sedan automaat feb-86
Opel Corsa 1.4i Strada mei-90
Opel Corsa 1.2 4-drs. Swing juni-89
Opel Kadett 1.2S HB feb-85
Opel Kadett 1,2S 3-drs. jan-84
Opel Omega 2.0i LS LPG juni-88
Peugeot 405 1.9i SR mei-90
Peugeot 205 XL 1.1 maart-89
Peugeot 505 GR feb-85
Seat Ibiza 1.2 spec. juli-90
Seatlbiza1.2XL mei-89
Suzuki Carry 1000 Van HR okt-88
Volvo 440 DL juni-89
Volvo 340 DL april—86
Volvo 340 DL maart-87
1A29V-
■TTgfr-
14^9-
5^96
i>se^
13jvT-
M-750-
Industrieweg 23
Vlissingen 01184-12916
(verkoopadviseur Kees Bergmans, privé 01184-64031)
Financiering mogelijk
Bovaggarantie
Kosten rïjklaarmaken 195.
APK - WN - NAP
Meeneemprijs
Fiat Fiorino L
Fiat Panda 34
Ford Escort L Bravo
Ford Fiesta 1100
Ford Taunus 1600
Lada 2107 1.6L 5-speed
Mazda 323
Mitsubishi 1800 Lancer dsl.
jan—88
3.650.-
mei-84
3.500.-
jan-83
6.000-
81
1.250.-
81
1.900.-
juli—86
4.000-
juli—83
3.400.-
nov-85
5.500.-
Toyota Camry 2.2 CL Sedan incl. trekhaak-spatlappen
Suzuki Swift 1.3 GS wit
sept-91
sept-91
32.000 km
10.000 km
46.000.-
22.500.-
Skoda Rapid Coupé 5-speed
Volvo 343
Toyota Hi-Lux Pick-Up 1.8
Lada 1.5 L station
10-86
06-81
09-86
04-88
54.500 km
92.000 km
70.000 km
38.500 km