Sportieve BMW-primeurs
kN
Opgefriste
Daihatsu
Applause
h
rJ
d
Auto Poppe Walcheren B.V
GAAT UIT Z N DAK!
INHOUD
PZC WEEKBLADEN
Deze Autokrant Extra is stevig
gevuld met nieuws en achter
gronden uit de autowereld.
Samenstelling en redaktie:
A. Hanneman
T. Vos
Derde jaargang, nummer 19
CITROËN ZX 3-DEURS
Redactiecommissie:
A. de Buck,
Auto Poppe Walcheren bv
P. Goedbloed, Autodemontage-
bedrijf Goedbloed
Th. Louisse, Autolease
maatschappij Midlease bv
J.A. Dijkwel,
Dijkwel Vlissingen bv
J. Richter,
Autobedrijf Van Fraassen
J. Cevaal, Toyota Cevaal
en Autorama Walcheren
K. Baas,
Auto Janssens Vlissingen bv
tel. redactie 01180-81000
tel. advertenties 01184-84000
Deze Autokrant is een uitgave
van PZC-Weekbladen
Amsterdam - De Citroën ZX is vol
gens de Nederlandse importeur
niet naar verwachting aangesla
gen. De auto moest vooral klanten
bij andere merken weghalen, wat
slechts in onvoldoende mate is ge
beurd. De ZX was tot dusver al
leen leverbaar met een vijfdeurs
carrosserie, terwijl de Nederlander
juist meer geinteresseerd is in een
driedeurs model. De komst van de
ZX driedeurs moet dan ook de ver
kopen flink opzwepen, waarbij
voor 1993 gedacht wordt aan
6.750 3-deurs uitvoeringen en
4.500 ZX-en met vijf portieren.'
We reden met de nieuwe 1.8 liter
motor en de sportieve 16-klepper.
Uitgaande van de vooral functio
neel ogende ZX 5-deurs is Citroën
gekomen tot een driedeurs model
met een veel sportievere uitstra
ling. Ondanks het feit dat het dak
en de achterklep gelijk gebleven
zijn, oogt de 3-deurs veel meer als
een coupé. Een aardig styling-
Twee wekelijkse bijlage van De Faam/De Vlissinger
detail is de knik in de ruit-lijn ter
hoogte van de middenstijl. De por
tiergrepen staan verticaal, terwijl
de uitsnijding van de wielkasten
achter aan de driedeurs is aan
gepast.
Motoren
16-Klepper
Prijzen
Woensdag 30 september 1992
DE FAAM - DE VLISSINGER
23
Let op onze advertentie in deze autokrant
Gildeweg 22, 4383 NK Vlissingen. Tel. 01184-19610
Een
Eind 1989 werd de Daihatsu Applause op de
Nederlandse markt geïntroduceerd. De auto
maakte zijn debuut in het moeilijkste seg
ment, maar is inmiddels een bekende verschij
ning. Zeer kenmerkend is het typische
sedan-uiterlijk, ondanks de aanwezigheid van
een grote vijfde deur. In het afgelopen voor
jaar werden de uitrustingsvarianten van de
Applause opgewaardeerd, een operatie die
door de consument zeer werd geapprecieerd.
Het 1993-model echter heeft ook een duide
lijk zichtbare uiterlijke verandering ondergaan.
Aan de buitenkant van de vernieuwde Applau
se zien we direct een nieuwe grille, groter uit
gevallen bumpers en brede stootstrips op de
flanken. Onder de motorkap vinden we onge
wijzigd de vlotte 1.6 liter motor van 105 pk
gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak.
Een automatisch transmissie is op de voor-
wielaangedreven types tegen meerprijs le
verbaar.
De Applause is beschikbaar in drie varianten,
Li, Xi en Zi, waarbij de laatste is voorzien van
permanente vierwielaandrijving. Het instap
model is de Li, die echter zeer compleet is uit
gerust. Standaard zijn schijfremmen rondom,
toerenteller, antenne, luidsprekers en bedra
ding, middenconsole, beklede portierpanelen,
geïntegreerde hoofdsteunen op de achterbank
en verwarming voor de achterpassagiers. De
Applause Li kost f 27.995,—. De bagage
ruimte heeft een inhoud van 475 liter, wat
door het neerklappen van de achterbank fors
is uit te breiden. Het tweede model in de serie
is de Xi met een aantal comfort verhogende
details zoals stuurbekrachtiging, verstelbaar
stuur, elektrisch bediende ramen en spiegels,
centrale vergrendeling en kuipstoelen met
luxueuze bekleding. Tegen meerprijs zijn de Li
en Xi met ABS te leveren in combinatie met
automatisch instellende schokdempers. De Zi
komt wat uitvoering betreft overeen met de Xi
en kost f 40.795,—.
Alle Daihatsu-modellen worden geleverd met
een driedubbele zekerheid: 3 jaar fabrieksga
rantie op de auto, 6 jaar carrosseriegarantie
op doorroesten van binnenuit en 3 jaar garan
tie op de lak.
vleugje
BMW zal op de autosalon van Parijs (8-18 ok
tober) vooral op sportief vlak haar programma
fors uitbreiden. Zeer opvallend is de nieuwe
BMW M3, die gebaseerd is op de elegant ge
lijnde coupé. Deze elegante lijn is gecombi
neerd met enkele agressief/sportieve details
zoals de ruimbemeten voorspoiler met forse
luchtinlaat voor de achtergelegen oliekoeler
en geïntegreerde mistlampen. De specifieke
buitenspiegels zijn van een aërodynamisch
zeer verantwoord ontwerp, terwijl de 17 inch
lichtmetalen velgen met 235/40 x 17 banden
het beeld compleet maken. Onder de motor
kap vinden we een 3 liter zes cilinder lijnmotor
met een maximum vermogen van 286 pk. Dit
betekent een fors specifiek vermogen van
96,8 pk per liter cilinderinhoud. Natuurlijk is
dit onder andere bereikt door het toepassen
van vier kleppen per cilinder en een traploos
werkende variabele nokkenas sturing (VA-
MOS). De meest belangrijke functies worden
gestuurd door het Motronic 3.3. Verder kent
de M3 een stereo lambdaregeling met een
metalen katalysator. Om vanuit stilstand de
naald op 100 km/u te zetten is slechts 6 se
conden nodig, terwijl de auto zich ondanks
Zoals te verwachten wordt de ZX 16V in een
specifieke uitvoering geleverd. Het uiterlijk is
te herkennen aan een aantal meegespoten
carrosseriedelen: bumpers, spatbordverbre-
ders, skirts en buitenspiegels. Verder is de
16V voorzien van mistlampen voor en speci
fieke lichtmetalen 15 inch velgen met de nieu
we Michelin XGTV band. Dat we te maken
hebben met de 2.0 16V is te lezen achterop
en aan de zijkant direct achter de achterruit en
op de voorschermen. De ZX 16V ziet er abso
luut gespierd uit. Het uiterlijk doet in ieder ge
val op een leuke manier de innerlijke kracht
vermoeden. Natuurlijk is het sportieve karak
ter ook in het interieur doorgetrokken. De
stoelen hebben een kuipvorm en bieden extra
ondersteuning van bovenbeen en lenden. De
pookknop en het stuur zijn met leer bekleed.
De ZX 16V biedt daarnaast een uiterst com
plete standaarduitvoering, waarvan menig on
derdeel veelal bij de concurrent moet worden
bijbesteld. Zo heeft de auto ABS, stuurbe
krachtiging, alarm, elektrisch bediende voor
portierramen, centrale vergrendeling met
afstandbediening en uitgebreid verstelbare
stoelen met velours bekleding.
Natuurlijk werd het onderstel van de 16V aan
gepast. Zo is de precieze afstelling van de op
hanging gericht om rol- en duikbewegingen
tegen te gaan. De elastische verbindingsstuk
ken van de achteras zijn stugger uitgevoerd
om bij het optreden van zijdelingse krachten
sneller te reageren en een nog beter wegge
drag te bewerkstelligen.
Dat de ZX 16V een heerlijk scheurijzer is, hoor
je direct na het starten van de motor. Nog
steeds is het rauwe geluid waarneembaar, zo
als we dat al van de oude 1.9 liter 16-klepper
kennen. De ZX mag met recht GTï genoemd
worden. De motor is zeer bereid tot presteren,
maar vraagt hierbij toch ook enige inspanning
van zijn berijder. Wie niet om veel vermogen
vraagt zal dit ook niet krijgen, zodat de 16V
ook prima geschikt is voor rustige rijstijlen.
Een belangrijk pluspunt van de verschillende
Franse middenklassers ten opzichte van hun
Duitse tegenstrevers is de prijsstelling. De ZX
maakt hierop geen uitzondering. De ZX
3-deurs start bij de Reflex 1.4i voor
f 26.440,—. Dezelfde auto als vijfdeurs kost
f 1.100,— meer. De nieuwe 1.8 motor is er
vanaf f 30.240,— als Avantage, terwijl de
nieuwe, sportieve Furio f 31.140,— moet op
brengen. De dieselreeks start bij de Reflex
voor f 30.850,—. Aan de top staat de 2.0
16V voor f 48.100,— en ook dat is bijzonder
gunstig gezien prestaties en uitrusting. Offi
ciële introductiedatum is 1 oktober.
coupé
De 1.8i-motor is te vinden in de reeds be
staande Avantage- en Aura-uitvoering. Daar
tussen staat specifiek als driedeurs de nieuwe
Furio, die met zijn sportieve uitstraling een
jong publiek moet aanspreken. De Furio is ge
baseerd op de ZX Avantage, maar heeft daar
naast een aantal sportieve details. Zo kennen
we de meegespoten bumpers van de Volcane,
heeft de auto een spoiler boven de achterruit
en zijn ook de mistlampen in de voorbumper
standaard. De Furio heeft verder sportieve
wieldoppen, specifieke stootstrips, twee van
binnenuit verstelbare buitenspiegels en uit-
stelbare achterste zijruiten. In het interieur
zien we sportieve stoelen die extra zijdelingse
steun geven en een driespakig stuurwiel.
Nieuw aan de top van het ZX-programma is
de 16V. Deze supersporter uit de ZX-stal heeft
een nieuwe 2 liter 16-kleppenmotor, die we
kort geleden ook in de nieuwe generatie Peu
geot 405 Mi16 mochten beproeven. De 1998
cc motor heeft een inlaatsysteem met varia
bele luchttoever, zoals ook in de XM V6.24
wordt toegepast. Dit zorgt voor een verbeter
de soeplesse bij lagere toerentallen. De
krachtbron, voorzien van multipoint injectie, is
goed voor een vermogen van 155 pk bij 6500
tr/min en een koppel van 183 Nm bij 3500
tr/min. De prestaties van deze 1150 kg 16V
zijn meer dan vlot, zoals een top van 220
km/u en de acceleratie van 0 tot 100 in 8,5
seconden.
Natuurlijk vinden we technisch weinig
nieuws. De veiligheid van de ZX ligt op een
hoog niveau vanwege de stijve geconstrueer
de carrosserie en de geprogrammeerd
meesturende achteras. Natuurlijk voldoen alle
motoren aan de strenge Europese
uitlaatemissie-normen. Ook bij de driedeurs
staat de 75 pk 1360 cc motor aan de basis.
Deze krachtbron is verkrijgbaar als Reflex of
Avantage beide naar keuze met de drie- en
vijfdeurs carrosserie. Exact hetzelfde leve
ringsprogramma bestaat er voor de 1.9 diesel.
Daarnaast zijn er twee motoren die specifiek
voor de vijfdeurs gereserveerd zijn. De 89 pk
1.6 liter injectiemotor vinden we in de Avanta
ge en Aura, terwijl de Volcane uiteraard in zijn
recent geïntroduceerde 2 liter versie blijft
bestaan.
In de 3-deurs vinden we verder twee nieuwe
motoren en zelfs twee volledig nieuwe uitvoe
ringen. Nieuw is de 1761 cc krachtbron die is
afgeleid van het bestaande 1580 aggregaat.
Door'het toepassen van multipoint injectie is
deze nieuwe motor goed voor 103 pk 6000
tr/min en een koppel van 153 Nm bij 3000
tr/min. Dit hoge koppel bij een laag toerental
maakt de ZX uitermate soepel en ontspan
nend. Bovendien blijft het geluidsniveau zeer
binnen de perken. Een relatief grote motor in
een compacte auto werkt immers altijd bijzon
der comfortverhogend. Citroën zelf spreekt
van een "anti-stress" rijstijl die hiermee mo
gelijk wordt. De 1.8i heeft een handgeschakel
de vijfbak en weet een top neer te zetten van
188 km/u. Het sprintje van 0 tot 100 km/u
wordt in 11,3 seconden volbracht.
J\J
iet explosieve karakter kenmerkt door een re-
atief laag brandstofverbruik. De nieuwe BMW
V13 zal rond de jaarwisseling in Nederland op
de markt komen.
Overigens zal het VANOS-systeem voor nok-
kenasverstelling voortaan ook op de 2.0 en
2.5 liter 24-kleppenmotoren te vinden zijn.
Voor 1993 zijn er ook wat veranderingen bij
de 850 te verwachten. De huidige variant zal
voortaan als 850 Ci door het leven gaan, ter
wijl er daarnaast een nieuwe 850 CSi zal ver
schijnen. Deze sportieve Grand Tourismo
heeft een nieuw ontwikkelde 5,6 liter V12 met
een vermogen van 380 pk. Deze kolos sprint
in 6 seconden van 0 tot 100 km/u en heeft
een bij 250 km/u afgeregelde topsnelheid. De
850 CSi wordt alleen met handgeschakelde
6-bak aangeboden.
Het laatste BMW-nieuwtje betreft de 530 en
540i, twee nieuwe modellen uit de 5-serie
met de kersverse V8-motoren. De 218 pk 3 li
ter V8 is te vinden in de 530i en 530i Touring,
terwijl de 4 liter V8 van 286 pk alleen in de
540i sedan te vinden is. De 8 cilinder 5-serie
is uiterlijk te herkennen aan de bredere mid-
dengrille.
i