Sportieve BMW-primeurs kN Opgefriste Daihatsu Applause h rJ d Auto Poppe Walcheren B.V GAAT UIT Z N DAK! INHOUD PZC WEEKBLADEN Deze Autokrant Extra is stevig gevuld met nieuws en achter gronden uit de autowereld. Samenstelling en redaktie: A. Hanneman T. Vos Derde jaargang, nummer 19 CITROËN ZX 3-DEURS Redactiecommissie: A. de Buck, Auto Poppe Walcheren bv P. Goedbloed, Autodemontage- bedrijf Goedbloed Th. Louisse, Autolease maatschappij Midlease bv J.A. Dijkwel, Dijkwel Vlissingen bv J. Richter, Autobedrijf Van Fraassen J. Cevaal, Toyota Cevaal en Autorama Walcheren K. Baas, Auto Janssens Vlissingen bv tel. redactie 01180-81000 tel. advertenties 01184-84000 Deze Autokrant is een uitgave van PZC-Weekbladen Amsterdam - De Citroën ZX is vol gens de Nederlandse importeur niet naar verwachting aangesla gen. De auto moest vooral klanten bij andere merken weghalen, wat slechts in onvoldoende mate is ge beurd. De ZX was tot dusver al leen leverbaar met een vijfdeurs carrosserie, terwijl de Nederlander juist meer geinteresseerd is in een driedeurs model. De komst van de ZX driedeurs moet dan ook de ver kopen flink opzwepen, waarbij voor 1993 gedacht wordt aan 6.750 3-deurs uitvoeringen en 4.500 ZX-en met vijf portieren.' We reden met de nieuwe 1.8 liter motor en de sportieve 16-klepper. Uitgaande van de vooral functio neel ogende ZX 5-deurs is Citroën gekomen tot een driedeurs model met een veel sportievere uitstra ling. Ondanks het feit dat het dak en de achterklep gelijk gebleven zijn, oogt de 3-deurs veel meer als een coupé. Een aardig styling- Twee wekelijkse bijlage van De Faam/De Vlissinger detail is de knik in de ruit-lijn ter hoogte van de middenstijl. De por tiergrepen staan verticaal, terwijl de uitsnijding van de wielkasten achter aan de driedeurs is aan gepast. Motoren 16-Klepper Prijzen Woensdag 30 september 1992 DE FAAM - DE VLISSINGER 23 Let op onze advertentie in deze autokrant Gildeweg 22, 4383 NK Vlissingen. Tel. 01184-19610 Een Eind 1989 werd de Daihatsu Applause op de Nederlandse markt geïntroduceerd. De auto maakte zijn debuut in het moeilijkste seg ment, maar is inmiddels een bekende verschij ning. Zeer kenmerkend is het typische sedan-uiterlijk, ondanks de aanwezigheid van een grote vijfde deur. In het afgelopen voor jaar werden de uitrustingsvarianten van de Applause opgewaardeerd, een operatie die door de consument zeer werd geapprecieerd. Het 1993-model echter heeft ook een duide lijk zichtbare uiterlijke verandering ondergaan. Aan de buitenkant van de vernieuwde Applau se zien we direct een nieuwe grille, groter uit gevallen bumpers en brede stootstrips op de flanken. Onder de motorkap vinden we onge wijzigd de vlotte 1.6 liter motor van 105 pk gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak. Een automatisch transmissie is op de voor- wielaangedreven types tegen meerprijs le verbaar. De Applause is beschikbaar in drie varianten, Li, Xi en Zi, waarbij de laatste is voorzien van permanente vierwielaandrijving. Het instap model is de Li, die echter zeer compleet is uit gerust. Standaard zijn schijfremmen rondom, toerenteller, antenne, luidsprekers en bedra ding, middenconsole, beklede portierpanelen, geïntegreerde hoofdsteunen op de achterbank en verwarming voor de achterpassagiers. De Applause Li kost f 27.995,—. De bagage ruimte heeft een inhoud van 475 liter, wat door het neerklappen van de achterbank fors is uit te breiden. Het tweede model in de serie is de Xi met een aantal comfort verhogende details zoals stuurbekrachtiging, verstelbaar stuur, elektrisch bediende ramen en spiegels, centrale vergrendeling en kuipstoelen met luxueuze bekleding. Tegen meerprijs zijn de Li en Xi met ABS te leveren in combinatie met automatisch instellende schokdempers. De Zi komt wat uitvoering betreft overeen met de Xi en kost f 40.795,—. Alle Daihatsu-modellen worden geleverd met een driedubbele zekerheid: 3 jaar fabrieksga rantie op de auto, 6 jaar carrosseriegarantie op doorroesten van binnenuit en 3 jaar garan tie op de lak. vleugje BMW zal op de autosalon van Parijs (8-18 ok tober) vooral op sportief vlak haar programma fors uitbreiden. Zeer opvallend is de nieuwe BMW M3, die gebaseerd is op de elegant ge lijnde coupé. Deze elegante lijn is gecombi neerd met enkele agressief/sportieve details zoals de ruimbemeten voorspoiler met forse luchtinlaat voor de achtergelegen oliekoeler en geïntegreerde mistlampen. De specifieke buitenspiegels zijn van een aërodynamisch zeer verantwoord ontwerp, terwijl de 17 inch lichtmetalen velgen met 235/40 x 17 banden het beeld compleet maken. Onder de motor kap vinden we een 3 liter zes cilinder lijnmotor met een maximum vermogen van 286 pk. Dit betekent een fors specifiek vermogen van 96,8 pk per liter cilinderinhoud. Natuurlijk is dit onder andere bereikt door het toepassen van vier kleppen per cilinder en een traploos werkende variabele nokkenas sturing (VA- MOS). De meest belangrijke functies worden gestuurd door het Motronic 3.3. Verder kent de M3 een stereo lambdaregeling met een metalen katalysator. Om vanuit stilstand de naald op 100 km/u te zetten is slechts 6 se conden nodig, terwijl de auto zich ondanks Zoals te verwachten wordt de ZX 16V in een specifieke uitvoering geleverd. Het uiterlijk is te herkennen aan een aantal meegespoten carrosseriedelen: bumpers, spatbordverbre- ders, skirts en buitenspiegels. Verder is de 16V voorzien van mistlampen voor en speci fieke lichtmetalen 15 inch velgen met de nieu we Michelin XGTV band. Dat we te maken hebben met de 2.0 16V is te lezen achterop en aan de zijkant direct achter de achterruit en op de voorschermen. De ZX 16V ziet er abso luut gespierd uit. Het uiterlijk doet in ieder ge val op een leuke manier de innerlijke kracht vermoeden. Natuurlijk is het sportieve karak ter ook in het interieur doorgetrokken. De stoelen hebben een kuipvorm en bieden extra ondersteuning van bovenbeen en lenden. De pookknop en het stuur zijn met leer bekleed. De ZX 16V biedt daarnaast een uiterst com plete standaarduitvoering, waarvan menig on derdeel veelal bij de concurrent moet worden bijbesteld. Zo heeft de auto ABS, stuurbe krachtiging, alarm, elektrisch bediende voor portierramen, centrale vergrendeling met afstandbediening en uitgebreid verstelbare stoelen met velours bekleding. Natuurlijk werd het onderstel van de 16V aan gepast. Zo is de precieze afstelling van de op hanging gericht om rol- en duikbewegingen tegen te gaan. De elastische verbindingsstuk ken van de achteras zijn stugger uitgevoerd om bij het optreden van zijdelingse krachten sneller te reageren en een nog beter wegge drag te bewerkstelligen. Dat de ZX 16V een heerlijk scheurijzer is, hoor je direct na het starten van de motor. Nog steeds is het rauwe geluid waarneembaar, zo als we dat al van de oude 1.9 liter 16-klepper kennen. De ZX mag met recht GTï genoemd worden. De motor is zeer bereid tot presteren, maar vraagt hierbij toch ook enige inspanning van zijn berijder. Wie niet om veel vermogen vraagt zal dit ook niet krijgen, zodat de 16V ook prima geschikt is voor rustige rijstijlen. Een belangrijk pluspunt van de verschillende Franse middenklassers ten opzichte van hun Duitse tegenstrevers is de prijsstelling. De ZX maakt hierop geen uitzondering. De ZX 3-deurs start bij de Reflex 1.4i voor f 26.440,—. Dezelfde auto als vijfdeurs kost f 1.100,— meer. De nieuwe 1.8 motor is er vanaf f 30.240,— als Avantage, terwijl de nieuwe, sportieve Furio f 31.140,— moet op brengen. De dieselreeks start bij de Reflex voor f 30.850,—. Aan de top staat de 2.0 16V voor f 48.100,— en ook dat is bijzonder gunstig gezien prestaties en uitrusting. Offi ciële introductiedatum is 1 oktober. coupé De 1.8i-motor is te vinden in de reeds be staande Avantage- en Aura-uitvoering. Daar tussen staat specifiek als driedeurs de nieuwe Furio, die met zijn sportieve uitstraling een jong publiek moet aanspreken. De Furio is ge baseerd op de ZX Avantage, maar heeft daar naast een aantal sportieve details. Zo kennen we de meegespoten bumpers van de Volcane, heeft de auto een spoiler boven de achterruit en zijn ook de mistlampen in de voorbumper standaard. De Furio heeft verder sportieve wieldoppen, specifieke stootstrips, twee van binnenuit verstelbare buitenspiegels en uit- stelbare achterste zijruiten. In het interieur zien we sportieve stoelen die extra zijdelingse steun geven en een driespakig stuurwiel. Nieuw aan de top van het ZX-programma is de 16V. Deze supersporter uit de ZX-stal heeft een nieuwe 2 liter 16-kleppenmotor, die we kort geleden ook in de nieuwe generatie Peu geot 405 Mi16 mochten beproeven. De 1998 cc motor heeft een inlaatsysteem met varia bele luchttoever, zoals ook in de XM V6.24 wordt toegepast. Dit zorgt voor een verbeter de soeplesse bij lagere toerentallen. De krachtbron, voorzien van multipoint injectie, is goed voor een vermogen van 155 pk bij 6500 tr/min en een koppel van 183 Nm bij 3500 tr/min. De prestaties van deze 1150 kg 16V zijn meer dan vlot, zoals een top van 220 km/u en de acceleratie van 0 tot 100 in 8,5 seconden. Natuurlijk vinden we technisch weinig nieuws. De veiligheid van de ZX ligt op een hoog niveau vanwege de stijve geconstrueer de carrosserie en de geprogrammeerd meesturende achteras. Natuurlijk voldoen alle motoren aan de strenge Europese uitlaatemissie-normen. Ook bij de driedeurs staat de 75 pk 1360 cc motor aan de basis. Deze krachtbron is verkrijgbaar als Reflex of Avantage beide naar keuze met de drie- en vijfdeurs carrosserie. Exact hetzelfde leve ringsprogramma bestaat er voor de 1.9 diesel. Daarnaast zijn er twee motoren die specifiek voor de vijfdeurs gereserveerd zijn. De 89 pk 1.6 liter injectiemotor vinden we in de Avanta ge en Aura, terwijl de Volcane uiteraard in zijn recent geïntroduceerde 2 liter versie blijft bestaan. In de 3-deurs vinden we verder twee nieuwe motoren en zelfs twee volledig nieuwe uitvoe ringen. Nieuw is de 1761 cc krachtbron die is afgeleid van het bestaande 1580 aggregaat. Door'het toepassen van multipoint injectie is deze nieuwe motor goed voor 103 pk 6000 tr/min en een koppel van 153 Nm bij 3000 tr/min. Dit hoge koppel bij een laag toerental maakt de ZX uitermate soepel en ontspan nend. Bovendien blijft het geluidsniveau zeer binnen de perken. Een relatief grote motor in een compacte auto werkt immers altijd bijzon der comfortverhogend. Citroën zelf spreekt van een "anti-stress" rijstijl die hiermee mo gelijk wordt. De 1.8i heeft een handgeschakel de vijfbak en weet een top neer te zetten van 188 km/u. Het sprintje van 0 tot 100 km/u wordt in 11,3 seconden volbracht. J\J iet explosieve karakter kenmerkt door een re- atief laag brandstofverbruik. De nieuwe BMW V13 zal rond de jaarwisseling in Nederland op de markt komen. Overigens zal het VANOS-systeem voor nok- kenasverstelling voortaan ook op de 2.0 en 2.5 liter 24-kleppenmotoren te vinden zijn. Voor 1993 zijn er ook wat veranderingen bij de 850 te verwachten. De huidige variant zal voortaan als 850 Ci door het leven gaan, ter wijl er daarnaast een nieuwe 850 CSi zal ver schijnen. Deze sportieve Grand Tourismo heeft een nieuw ontwikkelde 5,6 liter V12 met een vermogen van 380 pk. Deze kolos sprint in 6 seconden van 0 tot 100 km/u en heeft een bij 250 km/u afgeregelde topsnelheid. De 850 CSi wordt alleen met handgeschakelde 6-bak aangeboden. Het laatste BMW-nieuwtje betreft de 530 en 540i, twee nieuwe modellen uit de 5-serie met de kersverse V8-motoren. De 218 pk 3 li ter V8 is te vinden in de 530i en 530i Touring, terwijl de 4 liter V8 van 286 pk alleen in de 540i sedan te vinden is. De 8 cilinder 5-serie is uiterlijk te herkennen aan de bredere mid- dengrille. i

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1992 | | pagina 27