Opel brengt topmodel
met zeer sterke
motor in Nederland
S
Calibra Turbo echte Sportwagen
Nieuwe TVR V85 verrijkt
top van exclusieve cabrio's
Topmodellevert formidabele prestaties
Porsche brengt nieuwe 928 GTS
MOET ONZE WINKEL LEEG ZIJN EN WE HEBBEN
NOG EEN GROTE VOORRAAD
OP DE GEHELE
VOORRAAD MEUBELEN, LEDIKANTEN EN VERLICHTING
HERMESWEG 23, VLISSINGEN, TEL. 01184-18553
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 8 JULI
In september introduceert Opel in Nederland zijn
sportieve topmodel Calibra Turbo. De supersportieve
Opel is uitgerust met de meest geavanceerde auto
mobieltechniek die op dit moment bestaat. Zo is de
indrukwekkende en zeer sterke motor uitgerust met
vier kleppen per cilinder en een ultramodern turbo
systeem. De prestaties zijn er naar: hij levert 150
kW/204 pk en een maximum trekkracht van 280 Nm.
Dat betekent in de praktijk dat de Calibra Turbo veel
van de klassieke supersportwagens probleemloos
achter zich laat.
Turbosysteem
De nieuwe magistrale TVR V8s verrijkt de top van snelle exclusieve ca
briolets. Alle ingrediënten voor een echte sportauto zijn aanwezig in de
nieuwe TVR V8s. Een stevig chassis, een V8-motor met een machtig draai-
moment én het echte nostalgische Britse gevoel, verpakt in een prachtig
uiterlijk. Het beste nieuws is dat TVR's nieuwste nu ook in Nederland te
koop is.
30S
Het spreekt voor zich dat al die
kracht van een passend aandrijf
systeem is voorzien. De Calibra
Turbo is standaard uitgerust met
een vierwielaandrijving van de
derde generatie. Bovendien be
schikt hij over een bijna uniek te
noemen zesversnellingsbak. Bij
die hoge prestaties valt op dat de
Opel-technici erin zijn geslaagd
het brandstofverbruik ook nog
verrassend laag te houden. De
Calibra Turbo houdt het bij onge
veer 8,9 liter op 100 kilomer
(1:11).
De Calibra Turbo is de eerste
Opel met een turbo-krachtbron
op benzine. Hij is gebaseerd op
de bekende zestienklepper die
we onder andere ook in de Astra
GSi 16V, Vectra 2000 en Calibra
16V vinden. Door toepassing van
turbo-druklading levert hij maar
liefst 42 procent meer trekkracht
en 36 procent meer vermogen.
Het brandstofverbruik van de ver
sie zonder en met turbo loopt
echter maar weinig uiteen. In de
zogenaamde „Euromix" stan
daardtest vraagt hij slechts 0,2 li
ter per 100 kilometer extra!
Toch stapt hij door zijn hoge
prestaties zonder problemen bin
nen in de eredivisie van de spor
tieve automobielen. De Calibra
Turbo sprint bijvoorbeeld in 6,8
seconden van stilstand naar 100
kilometer per uur. De vierwielaan-
gedreven Calibra zonder turbola
ding doet dat, ter vergelijking, in
9,5 seconden. De inhaalcapacitei-
ten van de Calibra Turbo staan
op een hoog niveau.
De constructie van de tweeliter
zestienklepsmotor is in zijn basis
vorm al zo sterk dat de Turbo
slechts in details hoefde worden
aangepast. En dan gaat het om
zaken als, bijvoorbeeld, wat gro
tere oliekanalen in het cilinder-
blok. Die zijn beter in staat om de
extra oliestroom, die onder an
dere door het lagerwerk van de
turbo stroomt, in goede banen te
leiden. Er is ook veel aandacht
besteed aan het ontwerp van de
zuigers. Ze werden wat lichter en
kregen een lagere kroon. Daar
door daalde de compressiever-
houding - zoals dat bij turbomo
toren gebruikelijk is - enigszins.
De modificatie maakt een betere
cilindervulling mogelijk. En daar
mee een zeer hoog rendement.
Het toegepaste turbosysteem
is op zich al een technisch hoog
standje. Uitlaatspruitstuk en tur
bohuis vormen namelijk een een
heid. Het compacte geheel
creëert extra ruimte in het voor
onder en er gaat minder energie
verloren. Bovendien werd een
aanzienlijke gewichtswinst ge
boekt en levert het systeem snel
ler zijn druk. Uiteraard vinden we
achter de turbo een geregelde
driewegkatalysator. De voordelen
van de turbo worden optimaal be
nut door toepassing van een in-
terkoeler. De wat te warme inlaat-
lucht wordt daarin flink afgekoeld
En dat betekent op zijn beurt dat
de motor veel betere prestaties
levert.
Het spreekt voor zich dat Opel
uiterst moderne elektronische
techniek toepast om dat alles
perfect te regelen. Een Motronic
M 2.7 om precies te zijn. Hij regelt
De TVR V8s is gebaseerd op de veelgeprezen S3c en neemt dus al de goede eigenschappen van
deze tweezitter over. Het grote verschil zit hem in de motor: er schuilt onder de motorkap-met-ex
tra-koelluchtopening een heuse V8.
TVR Engineering uit Blackpool is weliswaar een zelfstandige onderneming, de motoren worden
betrokken van collega-fabrikanten. De beste basis voor de TVR V8s bleek de Range Rover V8. Een
motor met een ongekende staat van dienst en een spreekwoordelijke betrouwbaarheid.
Speciaal voor de V8s is de 3952 cms grote motor geprepareerd door de in Conventry gehuisveste
dochteronderneming TVR Power. De „engineers" hebben de cilinderkoppen voorzien van nokkenas-
sen die de kleppen een grotere lichthoogte geven, de compressieverhouding verhoogd tot 10,25:1
en het uitlaatsysteem zodanig vormgeven dat de gassen vrijwel ongehinderd naar buiten kunnen.
Evenwel pas nadat ze in een geregelde driewegkatalysator zijn gereinigd. Aan het betrouwbare en
moderne Lucas injectiesysteem voegde TVR Power alleen een andere chip in het computersysteem
toe. Door de expertise van TVR Power bereiken vermogen en draaimoment ongekende hoogten: zij
bedragen respectievelijk 168,1 kW (229 pk) bij 5500 t.p.m. en 336 Nm bij 4000 t.p.m.
Vooral het immens grote draaimoment zorgt ervoor dat de TVR V8s de straatstenen uit hun ver
band kan trekken. De acceleratie van 0-100 km/h neemt slechts een verbluffende 5,1 seconde in
beslag. De TVR V8s is standaard uitgerust met een vijfversnellingsbak, waarvan de verhoudingen
perfect aansluiten op de prestaties van de motor. De TVR V8s kost 124.250.-, de S3c is er voor
104.250.-.
De Opel Calibra Turbo.
niet alleen ontsteking en brand
stofinspuiting, maar controleert
ook de laaddruk die de turbo le
vert. De elektronica is daarvoor
verbonden met een zogenaamde
„wast-gate", een klep die overtol
lige druk laat ontsnappen. Toch is
de Calibra Turbo geen veelei
sende volbloed. Zelfs met minder
goede brandstoffen weet hij weg.
De motor past zich dan automa
tisch aan. Hij is ontworpen om op
Eurosuper te lopen.
De pk's worden via een zesver
snellingsbak en een verfijnde vier
wielaandrijving van de derde ge
neratie op de weg gebracht. Die
laatste wordt automatisch en ra
zendsnel ontkoppeld wanneer de
remmen worden gebruikt. Een
noodzakelijke ingreep om toepas
sing van ABS-remmen mogelijk te
maken. Als de wielen mechanisch
met elkaar verbonden zijn, zullen
ze immers ook allemaal tegelijk
blokkeren. Op deze wijze wordt
het beste van twee werelden ge
combineerd.
Ook het onderstel van de Cali
bra Turbo is aangepast. Hij is
voorzien van gasgevulde schok
dempers. Voor is gekozen voor
een opgewaardeerd McPherson-
veersysteem. Achter doet de aan
gepaste DSA-as sterk denken
aan die onder Omega en Senator.
Hij heeft rondom schijfremmen,
waarvan de voorste twee inwen
dig geventileerd zijn. ABS is, zo
als gezegd, standaard.
Het zijn altijd bijzondere auto's geweest: de sportwagens van de
Porsche 928-serie. Met de 928 GTS is een nieuw hoogtepunt be
reikt in de ontwikkeling die in 1977 begon met het eerste achtcilin
dermodel van Porsche. Vanaf dat moment werd het opvallende sil
houet van de 928 synoniem met dè superieure reissportwagen.
Meer dan iedere andere auto
personifieert de 928 het ideaal
van de „Gran Turismo". Op de
autosnelwegen ziet men de 928
vaker dan te verwachten zou zijn
aan de hand van het aantal regi
straties: de 928 hoort tot de
auto's waarmee per jaar het
hoogste aantal kilometers wordt
afgelegd.
Jaren geleden werd de Por
sche 928 al door Formule 1 re
cordkampioen Jackie Stewart be
stempeld tot de beste auto ter
wereld. Daarna heeft de 928 zijn
bijzondere plaats wat betreft
techniek, prestaties èn comfort
niet alleen behouden, maar door
voortdurende vernieuwing syste
matisch uitgebreid. De basisuit
voering en de talrijke, sinds 1977
ingevoerde, vernieuwingen bleken
toonaangevend voor de toe
komst: de veiligheidsstructuur
van de carrosserie; het hoge aan
deel aluminium dat werd toege
past in de motor, de carrosserie
en het onderstel; de energie-ab
sorberende onderdelen aan de
voor- en achterkant; en de spoor-
corrigerende „Weissach"-achter-
as.
Het superieure prestatievermo
gen van de nieuwe Porsche 928
GTS blijkt uit het maximale kop
pel van 500 Nm bij 4250 t/min,
dat het gevolg is van een vergro
ting van de cilinderinhoud van 5,0
naar 5,4 liter. Het maximale kop
pel en het motorvermogen van
257 kW (350 pk) kunnen worden
gecombineerd met een automati
sche en een handgeschakelde
versnellingsbak. Daarmee vervalt
de tweedeling in de modellen 928
S4 en 928 GTS. De 928 GTS
staat op 17-inch-wielen in „Cup-
design", spatborden en de door
lopende verlichtingsband achter
vormen de optische kenmerken
van de nieuwe Porsche 928 GTS.
De prestaties zijn uiteraard for-
De nieuwe Porsche 928 GTS.
midabel, de top is 275 km/u, de
acceleratie van 0-100 km/u ver
loopt in 6 sec. De Porsche 928
GTS wordt in Nederland aange
boden voor 277.000.- incl.
BTW. Er bestaat geen prijsver
schil tussen de 928 GTS met een
vijfversnellingsbak of een auto
maat.
TOTALE LEEGVERK00P
t
DE TIJD GAAT DRINGEN
ZEER BINNENKORT
WEKELIJKS EXTRA AFPRIJZINGEN
VAN 20-50%
SLA NU UW SLAG EN KIJK BIJ M