Opel brengt topmodel met zeer sterke motor in Nederland S Calibra Turbo echte Sportwagen Nieuwe TVR V85 verrijkt top van exclusieve cabrio's Topmodellevert formidabele prestaties Porsche brengt nieuwe 928 GTS MOET ONZE WINKEL LEEG ZIJN EN WE HEBBEN NOG EEN GROTE VOORRAAD OP DE GEHELE VOORRAAD MEUBELEN, LEDIKANTEN EN VERLICHTING HERMESWEG 23, VLISSINGEN, TEL. 01184-18553 SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 8 JULI In september introduceert Opel in Nederland zijn sportieve topmodel Calibra Turbo. De supersportieve Opel is uitgerust met de meest geavanceerde auto mobieltechniek die op dit moment bestaat. Zo is de indrukwekkende en zeer sterke motor uitgerust met vier kleppen per cilinder en een ultramodern turbo systeem. De prestaties zijn er naar: hij levert 150 kW/204 pk en een maximum trekkracht van 280 Nm. Dat betekent in de praktijk dat de Calibra Turbo veel van de klassieke supersportwagens probleemloos achter zich laat. Turbosysteem De nieuwe magistrale TVR V8s verrijkt de top van snelle exclusieve ca briolets. Alle ingrediënten voor een echte sportauto zijn aanwezig in de nieuwe TVR V8s. Een stevig chassis, een V8-motor met een machtig draai- moment én het echte nostalgische Britse gevoel, verpakt in een prachtig uiterlijk. Het beste nieuws is dat TVR's nieuwste nu ook in Nederland te koop is. 30S Het spreekt voor zich dat al die kracht van een passend aandrijf systeem is voorzien. De Calibra Turbo is standaard uitgerust met een vierwielaandrijving van de derde generatie. Bovendien be schikt hij over een bijna uniek te noemen zesversnellingsbak. Bij die hoge prestaties valt op dat de Opel-technici erin zijn geslaagd het brandstofverbruik ook nog verrassend laag te houden. De Calibra Turbo houdt het bij onge veer 8,9 liter op 100 kilomer (1:11). De Calibra Turbo is de eerste Opel met een turbo-krachtbron op benzine. Hij is gebaseerd op de bekende zestienklepper die we onder andere ook in de Astra GSi 16V, Vectra 2000 en Calibra 16V vinden. Door toepassing van turbo-druklading levert hij maar liefst 42 procent meer trekkracht en 36 procent meer vermogen. Het brandstofverbruik van de ver sie zonder en met turbo loopt echter maar weinig uiteen. In de zogenaamde „Euromix" stan daardtest vraagt hij slechts 0,2 li ter per 100 kilometer extra! Toch stapt hij door zijn hoge prestaties zonder problemen bin nen in de eredivisie van de spor tieve automobielen. De Calibra Turbo sprint bijvoorbeeld in 6,8 seconden van stilstand naar 100 kilometer per uur. De vierwielaan- gedreven Calibra zonder turbola ding doet dat, ter vergelijking, in 9,5 seconden. De inhaalcapacitei- ten van de Calibra Turbo staan op een hoog niveau. De constructie van de tweeliter zestienklepsmotor is in zijn basis vorm al zo sterk dat de Turbo slechts in details hoefde worden aangepast. En dan gaat het om zaken als, bijvoorbeeld, wat gro tere oliekanalen in het cilinder- blok. Die zijn beter in staat om de extra oliestroom, die onder an dere door het lagerwerk van de turbo stroomt, in goede banen te leiden. Er is ook veel aandacht besteed aan het ontwerp van de zuigers. Ze werden wat lichter en kregen een lagere kroon. Daar door daalde de compressiever- houding - zoals dat bij turbomo toren gebruikelijk is - enigszins. De modificatie maakt een betere cilindervulling mogelijk. En daar mee een zeer hoog rendement. Het toegepaste turbosysteem is op zich al een technisch hoog standje. Uitlaatspruitstuk en tur bohuis vormen namelijk een een heid. Het compacte geheel creëert extra ruimte in het voor onder en er gaat minder energie verloren. Bovendien werd een aanzienlijke gewichtswinst ge boekt en levert het systeem snel ler zijn druk. Uiteraard vinden we achter de turbo een geregelde driewegkatalysator. De voordelen van de turbo worden optimaal be nut door toepassing van een in- terkoeler. De wat te warme inlaat- lucht wordt daarin flink afgekoeld En dat betekent op zijn beurt dat de motor veel betere prestaties levert. Het spreekt voor zich dat Opel uiterst moderne elektronische techniek toepast om dat alles perfect te regelen. Een Motronic M 2.7 om precies te zijn. Hij regelt De TVR V8s is gebaseerd op de veelgeprezen S3c en neemt dus al de goede eigenschappen van deze tweezitter over. Het grote verschil zit hem in de motor: er schuilt onder de motorkap-met-ex tra-koelluchtopening een heuse V8. TVR Engineering uit Blackpool is weliswaar een zelfstandige onderneming, de motoren worden betrokken van collega-fabrikanten. De beste basis voor de TVR V8s bleek de Range Rover V8. Een motor met een ongekende staat van dienst en een spreekwoordelijke betrouwbaarheid. Speciaal voor de V8s is de 3952 cms grote motor geprepareerd door de in Conventry gehuisveste dochteronderneming TVR Power. De „engineers" hebben de cilinderkoppen voorzien van nokkenas- sen die de kleppen een grotere lichthoogte geven, de compressieverhouding verhoogd tot 10,25:1 en het uitlaatsysteem zodanig vormgeven dat de gassen vrijwel ongehinderd naar buiten kunnen. Evenwel pas nadat ze in een geregelde driewegkatalysator zijn gereinigd. Aan het betrouwbare en moderne Lucas injectiesysteem voegde TVR Power alleen een andere chip in het computersysteem toe. Door de expertise van TVR Power bereiken vermogen en draaimoment ongekende hoogten: zij bedragen respectievelijk 168,1 kW (229 pk) bij 5500 t.p.m. en 336 Nm bij 4000 t.p.m. Vooral het immens grote draaimoment zorgt ervoor dat de TVR V8s de straatstenen uit hun ver band kan trekken. De acceleratie van 0-100 km/h neemt slechts een verbluffende 5,1 seconde in beslag. De TVR V8s is standaard uitgerust met een vijfversnellingsbak, waarvan de verhoudingen perfect aansluiten op de prestaties van de motor. De TVR V8s kost 124.250.-, de S3c is er voor 104.250.-. De Opel Calibra Turbo. niet alleen ontsteking en brand stofinspuiting, maar controleert ook de laaddruk die de turbo le vert. De elektronica is daarvoor verbonden met een zogenaamde „wast-gate", een klep die overtol lige druk laat ontsnappen. Toch is de Calibra Turbo geen veelei sende volbloed. Zelfs met minder goede brandstoffen weet hij weg. De motor past zich dan automa tisch aan. Hij is ontworpen om op Eurosuper te lopen. De pk's worden via een zesver snellingsbak en een verfijnde vier wielaandrijving van de derde ge neratie op de weg gebracht. Die laatste wordt automatisch en ra zendsnel ontkoppeld wanneer de remmen worden gebruikt. Een noodzakelijke ingreep om toepas sing van ABS-remmen mogelijk te maken. Als de wielen mechanisch met elkaar verbonden zijn, zullen ze immers ook allemaal tegelijk blokkeren. Op deze wijze wordt het beste van twee werelden ge combineerd. Ook het onderstel van de Cali bra Turbo is aangepast. Hij is voorzien van gasgevulde schok dempers. Voor is gekozen voor een opgewaardeerd McPherson- veersysteem. Achter doet de aan gepaste DSA-as sterk denken aan die onder Omega en Senator. Hij heeft rondom schijfremmen, waarvan de voorste twee inwen dig geventileerd zijn. ABS is, zo als gezegd, standaard. Het zijn altijd bijzondere auto's geweest: de sportwagens van de Porsche 928-serie. Met de 928 GTS is een nieuw hoogtepunt be reikt in de ontwikkeling die in 1977 begon met het eerste achtcilin dermodel van Porsche. Vanaf dat moment werd het opvallende sil houet van de 928 synoniem met dè superieure reissportwagen. Meer dan iedere andere auto personifieert de 928 het ideaal van de „Gran Turismo". Op de autosnelwegen ziet men de 928 vaker dan te verwachten zou zijn aan de hand van het aantal regi straties: de 928 hoort tot de auto's waarmee per jaar het hoogste aantal kilometers wordt afgelegd. Jaren geleden werd de Por sche 928 al door Formule 1 re cordkampioen Jackie Stewart be stempeld tot de beste auto ter wereld. Daarna heeft de 928 zijn bijzondere plaats wat betreft techniek, prestaties èn comfort niet alleen behouden, maar door voortdurende vernieuwing syste matisch uitgebreid. De basisuit voering en de talrijke, sinds 1977 ingevoerde, vernieuwingen bleken toonaangevend voor de toe komst: de veiligheidsstructuur van de carrosserie; het hoge aan deel aluminium dat werd toege past in de motor, de carrosserie en het onderstel; de energie-ab sorberende onderdelen aan de voor- en achterkant; en de spoor- corrigerende „Weissach"-achter- as. Het superieure prestatievermo gen van de nieuwe Porsche 928 GTS blijkt uit het maximale kop pel van 500 Nm bij 4250 t/min, dat het gevolg is van een vergro ting van de cilinderinhoud van 5,0 naar 5,4 liter. Het maximale kop pel en het motorvermogen van 257 kW (350 pk) kunnen worden gecombineerd met een automati sche en een handgeschakelde versnellingsbak. Daarmee vervalt de tweedeling in de modellen 928 S4 en 928 GTS. De 928 GTS staat op 17-inch-wielen in „Cup- design", spatborden en de door lopende verlichtingsband achter vormen de optische kenmerken van de nieuwe Porsche 928 GTS. De prestaties zijn uiteraard for- De nieuwe Porsche 928 GTS. midabel, de top is 275 km/u, de acceleratie van 0-100 km/u ver loopt in 6 sec. De Porsche 928 GTS wordt in Nederland aange boden voor 277.000.- incl. BTW. Er bestaat geen prijsver schil tussen de 928 GTS met een vijfversnellingsbak of een auto maat. TOTALE LEEGVERK00P t DE TIJD GAAT DRINGEN ZEER BINNENKORT WEKELIJKS EXTRA AFPRIJZINGEN VAN 20-50% SLA NU UW SLAG EN KIJK BIJ M

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1992 | | pagina 9