Adverteren in DE SCHELDEBODE geeft een verbluffend effect Ruim honderd amateurs in de 'Ronde' Route Amateurronde door Midden-Zeeland SCHIPHOL ZET ZICH SCHRAP VOOR ZOMERDRUKTE SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 20 MEI 1992 Buitenlanders "Adverteren opent deuren, makelaar. 55 VOORZORGSMAATREGELEN VOOR DOORSTROMING PASSAGIERS Meer Schipholinformatie NOS-Teletekst/ RTL4 Text Nieuwe Schiphol Wegwijzer uit PARKEERFACILITEITEN EN SERVICE UITGEBREID Vijf tips voor een probleemloze stort 315 GOES - Tijdens de amateur- ronde door Midden-Zeeland moeten de renners een afstand afleggen van bijna 165 kilome ter. De geneutraliseerde start vindt plaats op de Grote Markt in Goes om 10.30 uur en de fi nish aan de Bergweg in Goes wordt verwacht om 14.24 uur. Er zijn twee doorkomsten op de Bergweg. Na de eerste om 13.47 uur volgt een lus van 20 kilome ter en na de tweede doorkomst (14.12) volgt tenslotte een lus van 10 kilometer. De amateurs maken op hun tocht over Zuid- Beveland, Walcheren en Noord- Beveland dezelfde route als de profs, die later in actie komen. Route en doorkomsttijden amateurs: 10.30 uur: geneutrali seerd vertrek op de Grote Markt in Goes, Vervolgens Op ril, Koningstraat, Grote Kade, Albert Joachimikade, Ringbaan Oost, Oranjeweg Patijnweg, Rijksweg 258. 10.37 vliegend vertrek in de Braanjenhoek bij Kapelle, Noordweg, Wemel- dingse Zandweg, Blauwhuis- weg. 10.47 Wemeldinge: Dorp straat, Emmastraat, Beatrix- weg, Molenstraat, Bonzijweg, Bonzijbrug. 10.56 Yerseke: Dam. Damstraat, Irenestraat, Paardemarkt, Vierstraat, Mo lendijk, Zanddijk, Vlakebrug (eerste premiesprint). 11.21 's- Gravenpolder: Goesestraatweg, 's-Gravenstraat. 11.25 's-Heer Abtskerke: Polderweg, Gerber- nesseweg. 11.29 Nisse: Gerber- nesseweg, Drieweg (tweede pre miesprint). 11.35 Heinkenszand: Clara's Pad, Dorpstraat. 11.43 's-Heerenhoek: Heinkenszand- seweg, Molendijk (derde pre miesprint), Timmansweg, Cin- geldijk, Stoofweg. 11.49 Nieuw- dorp: Havenweg (vierde pre miesprint). 12.00 Nieuw en St. Joosland, Oude Rijksweg, Veer- straat. 12.05 Middelburg: Sta- tionsbrug, Houtkaai, Londense- kaai, Dam, Koepoortstraat, Molstraat (vijfde premiesprint) Koepoortstraat, Molenwater, Klein Vlaanderen, Looierssin gel. 12.16 Vlissingen: Pres. Roo- seveltlaan, Paul Krugerstraat, Badhuisstraat, Bellamypark, Boulevard, Burg. van Woelde- renlaan, Zwaanweg. 12.37 Zou- telande: Langendam, Oost straat, Nieuwstraat. 12.44 Westkapelle: Grindweg, Zuid straat, Westkapelse Zeedijk (zesde premiesprint). 12.52 Domburg: Singel, Roosjesweg, Dr. Metzgerweg. 12.59 Oostka- pelle: Dorpstraat, Noordweg, Munnikweg. 13.07 Vrouwenpol der: Vrouwenpolderseweg (ze vende premiesprint), Rijksweg N 57 ravitaillering. 13.16 Kam perland: Molenweg, Noord straat, Stekeldijk. 13.29 Kort- gene: Hoofdstraat (achtste pre miesprint) Kaaistraat. 13.41 Wilhelminadorp. 13.47 eerste doorkomst in Goes op de Berg weg (negende premiesprint). 13.53 Kapelle: Weststraat, Kerkplein, Ooststraat. 13.59 Wemeldinge: Hogeweg, Katten- dijksedijk. 14.12 tweede door komst op de Bergweg in Goes. 14.14 Kloetinge: Kapelseweg, Tervatenseweg, Manneeweg. 14.24 aankomst op de Bergweg in Goes. GOES - De 33e Ronde van Midden-Zeeland voor amateurs op zaterdag 30 mei brengt een groot en sterk rennersveld aan de start. Er gaan 138 deelne mers, verdeeld over 23 clubploegen op pad. Behalve veel Nederlandse formaties, waaronder twee teams van de ZRTC Theo Middelkamp en een ploeg van de WV Zeeuws Vlaanderen, krijgt de Zeeuwse Ronde te vens een internationaal tintje. Present zijn namelijk ook de selecties van Litouwen en Letland, die als voorbereiding op de Olympische Spelen respectieve lijk domicilie hebben gekozen in Nederland en België. Uit laatstgenoemd land komt de ploeg van Oost- Vlaanderen opdraven. Tevens zal misschien een tweede Belgische ploeg het duel aangaan op de Zeeuwse dijken en wegen, waar een sterke wind al meerdere keren als scherprechter fungeerde. Het organiserend comité be- Mobach, Frank Geensen, Rob Babijn en H. Muller. In de ploeg van WV West Brabant zijn Mario van Vlim- meren, Riny Tak, Rudy van Vlimmeren en Petra Heeren de prominenten. Laatstgenoemde won al eerder de Dorpenomloop van Rucphen. Ook Willebrord Wil Vooruit stuurt geduchte kleppers op pad zoals Jos Bol, John Leijs, Pierre van Est en Ron Vereij. Goede bekenden voor het Zeeuwse publiek zijn ook Eric de Crom, Nico van de Klundert en Eric de Crom, die deel uitmaken van de Zuidwes thoek waarin ook de Zeeuw Raymond Tolhoek zijn opwach ting maakt. Diens provinciege noten Pierre Raas en Serge van Boven komen uit voor Zw Diana dat verder met Peter Da- men, René Minneboo, Ruud Zijlmans en Riny Luyks een ploeg op de been brengt die er zijn mag. Bij Swift Casba is Mark Rasch de grote man. In dit team is Erik van Nieuwkerk de enige Zeeuw. Petra Mol ontbreekt daar in, omdat hij deelneemt aan Olympia's Ronde door Ne derland. Bij Giant draven Remco Startman, Erik Naber- man en Rudi Nagengast als pro minenten op terwijl in de ploeg van WV Roosendaal de Zeeu wen Vester Aarts en Martin Stroosnijder in staat worden geacht goed te presteren. staande uit Jo Kuijs, voorzitter, Maaike de Winter, secretares se/penningmeester en Kees Korstanje, Adrie de Winter, Rien van Oosten, Janus Ver- meule en Wim Timmermans heeft in de afgelopen maanden heel veel werk verzet om ge stalte te geven aan de amateur ronde. „In eerste instantie be trof dat de financiële kant van de zaak", zegt Jo Kuijs. „Die is rond gekomen dankzij de steun van Den Exter Staal in 's-Heer Arendskerke, die voor ons als hoofdsponsor optreedt. Uiter aard hebben we daar grote waardering voor. Eveneens voor de andere sponsors die ons een hart onder de riem staken en niet te vergeten alle vrijwillige medewerkers die op 30 mei de handen uit de mouwen steken. Dat zijn er heel veel. Ik schat hun aantal op zo'n duizend. Deelnemersveld De Zeeuwse Ronde die als 'Open wedstrijd' is aangemerkt krijgt een kwalitatief sterke be zetting. De Zeeuwse Ren- en Tourclub Theo Middelkamp is met twee teams vertegenwoor digd. De hoofdmacht bestaat uit: Francois Franse, Richard de Vrieze, Wilfred Geijs, Jacco Schroevers, Kees Schouwenaar en waarschijnlijk Patrick Tol hoek. Een sterk zestal, waarvan de drie eerstgenoemden tot de favorieten behoren. Wat Mid- delkamp-B betreft prijken de volgende namen op de deelne merslijst: Tonnie Moonen, John Wiskerke, Michel Rommers, Dennis Mesu, Patrick van Bel- zen en Erwin van Loo. Bij de WV Zeeuws Vlaanderen zijn Patrick van Passel en Karei van Goethem de troeven. Een twee tal dat in staat wordt geacht om in de kijker te rijden. Het team wordt gecompleteerd door Rolf Hoewel er bij de Nederlandse clubploegen heel wat renners zijn die tot de favorieten gere kend kunnen worden is echter de concurrentie van de buiten landers groot. Verwacht wordt dat vooral de ploeg van Litou wen zich zal manifesteren. Dit team telt onder andere in de ge lederen Saulius Serkauskas (etappe-winnaar in de Teleflex Tour en vierde in het.eindklas- •De Nationale Wielerploeg van Litouwen 1992 die zaterdag 30 mei aan de start komt in Goes met ploegleider Wim Brauns (staande links), foto: Michiel Sablerolle. ^.111M11111111 I 111111111111111111 i 111111111111111111111111II111111111111111111111111111111111111111111111LL niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiimimimiiiiiimiiiiiiiiiiiiHiiamiiir. sement) terwijl ook diens ploeg genoten Kovaliovan, Rumsas en Stakenas al aardig wat palma res op hun naam hebben staan. Ook Letland heeft een sterke afvaardiging, even als de Belgi sche ploeg Oost-Vlaanderen. Daarvoor komen onder andere in actie Kurt van Lanker, Geert van Bondt en Gino Primo. Laatstgenoemde schreef al eer der de Zeeuwse Ronde op zijn naam. Een spectaculaire wed strijd ligt dan ook in de lijn der verwachting. Voor de individuele eindklas sering zijn dertig prijzen be schikbaar met een totaalbedrag van 1400,- (hoofdprijs 130,- Verder zijn er vier ploegen- prijzen uitgeloofd. De negen premiesprinten onderweg met een totaalbedrag van 2.025,- zijn beschikbaar gesteld door Den Exter Metaal in 's-Heer Arendskerke. Den Exter tekent het Sponsorcontract voor de amateurronde van Midden-Zeeland, terwijl Maaike de Winter, Jo Kuijs en Piet Louwerse. Schiphol maakt zich weer op voor de seizoenspiek van juni tot en met september. Dit jaar wordt verwacht dat het charter- en lijndienstvervoer beide met ruim 8 procent toenemen. En de ruimte op Schiphol is dit jaar schaars. Daarom bouwt Schiphol al enige jaren aan de toekomst, zodat Europa's vijfde luchthaven zijn uitmuntende reputatie behoudt. Tussen alle moderniseringen en nieuwbouw door maken jaarlijks 16 miljoen passagiers en vele overige bezoekers gebruik van de voorzieningen van Schiphol. In het hoogseizoen leidt dit tijdelijk tot grote drukte en ongemakken. Om de overlast tot een minimum te beperken heeft Schiphol een aantal maatregelen getroffen die zowel passagiers als afhalers en wegbrengers aangaan. Kussen en Rijden" Een van de belangrijkste maatrege len blijft het "Kussen en Rijden"-systeem, dat Schiphol twee jaar geleden met succes invoerde. Dit houdt in dat op de voorrijweg voor de vertrekhal slechts kort ge stopt mag worden voor het afzetten van passagiers en het in- of uitladen van bagage. Parkeren is dus verboden, daarvoor wordt men verwezen naar één van de parkeerterreinen. De bestaande voorrijweg voor de vertrekhal is per 1 juni voorbehou den aan taxi's, charterbussen en taxibussen. De nieuwe verbrede voorrijweg met de "Kussen en Rijden"-strook en twee doorgaande stroken ligt direct naast de oude voorrijweg. Loopbruggen voor voetgangers verbinden de oude en nieuwe weg. Het parkeerverbod blijft ondanks de toegenomen ruimte on verminderd van kracht! De vertrek hal bereikt men per auto door de borden "Vertrekhal" te volgen. Wil men kort parkeren dan moeten de borden "P alle terreinen" en "P aan komst" gevolgd worden tot aan het parkeerterrein PI. Passagiers die per auto reizen wordt aangeraden di rect naar parkeergarage P9 te rijden of naar het langparkeerterrein P3. Schipholtroin populair De Verkeersdienst van Schiphol, dit jaar versterkt met 30 medewerkers, zal streng toezien op naleving van het parkeerverbod voor de termi nal. Onbeheerde auto's zullen wor den weggesleept. Het treingebruik wordt sterk aangeraden, vooral voor reizigers die tussen 09.00 en 13.30 uur op Schiphol moeten zijn. Sinds kort zijn er speciale Rail Fly-biljetten, treinretours van en naar Schiphol met een geldigheid van twee maan den waarmee men snel en comfor tabel naar Schiphol reist. Schiphol is vanaf driekwart van alle NS-stations per trein rechtstreeks of met één overstap te bereiken. Recente onderzoeken hebben uit gewezen dat steeds meer reizigers voor de trein kiezen en steeds min der voor de auto. In 1991 kwam 25 procent van de passagiers per spoor, tegen 39 procent per auto. In het magische jaar2000maakt 40 procent van de passagiers richting Schiphol gebruik van het openbaar vervoer, zo is de verwachting. Extra balies In de vertrekhal zuid, waar passa giers van charters en enkele buiten landse maatschappijen inchecken, zijn tijdelijk acht balies bijgeplaatst in de rijen 3 tot en met 6 om de drukte op te vangen. Hierdoor is de loopruimte in dit gedeelte zeer be perkt. Het meelopen tot aan de paspoortcontrole, zelfs bij matige drukte, is er deze zomer niet bij. Tijdens piekuren, (tot aan 70.000 vertrekkende en aankomende pas sagiers op een dag!) kan het verder voorkomen dat passagiers en 1' K wegbrengers al voor de vertrekhal van elkaar gescheiden worden. Niet zo leuk voor de uitzwaaiers, maar helaas een pure noodzaak om het inchecken te bespoedigen. NOS-Teletekst en RTL4-Text ver melden op hun beeldpagina's wan neer deze maatregel van kracht is. Gelegenheid tot afscheid nemen is er in zo'n geval buiten voor de vertrekhal of op het Kelderplein onder het NS-station. Ook kan men via de buitenopgang naar de pro menade op de 3e etage gaan en passagiers uitzwaaien bij het ge heel verbouwde zelfbedienings restaurant Touch Down. Aankomstpassage veranderd De tijdelijke aankomstpassage zal deze zomer geleidelijk aan plaats maken voor de definitieve aankomstweg. De 'droogloop' naar parkeerterrein PI (kort parkeren) zal als eerste verplaatst worden. Ook de looproute naar PI zal enkele malen gewijzigd worden, de geldende routes zullen met borden aangegeven worden. Als de nieuwe weg klaar is (in mei 1993) zal deze dichter bij de terminal liggen, vlak langs het hui dige NS-station. Tot die tijd kunnen afhalers het beste rechtstreeks naar parkeerter rein PI rijden door het volgen van de borden "P alle terreinen" en "P aankomst". Van daaraf is het een stukje lopen naar de terminal. G-pier in gebruik Begin mei is Schiphol's vijfde pier in gebruik genomen: de G-pier. Dit had gevolgen voor de belettering en becijfering van alle pieren en gates (uitgangen) en opstelplaatsen. Wel liswaar blijft het systeem van een letter en twee cijfers bestaan (D 22 bijvoorbeeld), maar worden de letteraanduidingen twee plaatsen in het alfabet opgeschoven. De pieren A t/m D heten voortaan C t/m F. De gloednieuwe, hypermoderne G-pier zal tot mei 1993 (opening uitbrei ding terminal) gebruikt worden door Martinair-charters en interconti nentale lijnvluchten met weinig overstappende reizigers. Kinderspeelhoek in lounge-noord Goed nieuws voor ouders met mee reizende kinderen in de leeftijd 3 tot ÏO jaar: vanaf begin juni is er in de lounge-noord van de terminal een afgeschermde kinderspeelruimte. Een replica van de verkeerstoren van Schiphol is het herkennings punt dat van ver naar de jeugd lonkt. De kinderen kunnen zich vermaken met onder meer lego, een tekencomputer en diverse klim-, zit- en glijspeeltuigen. Er is geen toezicht, maar ouders hebben vanaf het zit- gebied goed zicht op de kinderhoek. Nieuwe bagagekarren ook vóór vertrekhal Schiphol is deze zomer uitgerust met 4000 nieuwe, lichte en beter bestuurbare bagagekarren. Misgrijpen tijdens de pieken hoort hiermee hopelijk tot het verleden. Bij wijze van proef voert de luchthaven ook een regulatiesysteem in, waardoor er voor het eerst permanent 500 karren beschikbaar zijn bij de in gangen vóór de vertrekhal. De oproepbare kruierservice bij de vertrekhal blijft gehandhaafd. Het aantal pagina's met Schiphol-informatie bij NOS-Teletekst en RTL4-Text is uitgebreid naar zes afzonderlijke pagina's. Bij Teletekst gaat het om de pagina's 757 t/m 763 en bij RTL4-Text om de pagina's 141 t/m 146. Vanaf deze zomer wordt meer en actuelere informatie gegeven over vertrekkende- en aanko mende vluchten, de verkeers situatie op Schiphol en overige omstandigheden. Dit is vooral nuttig tijdens de piekuren waarover voorheen te weinig informatie op één pagina gege ven kon worden en tevens voor mensen die van ver naar de luchthaven moeten reizen en die tijdig geinformeerd moeten zijn. De nieuwste Schiphol Wegwijzer, vraagbaak van vliegend Nederland, is uit. De brochure geeft antwoord op de meest gestelde vragen voor vertrek en staat boordevol infor matie waar zowel passagiers, wegbrengers als afhalers hun voordeel mee kunnen doen. Duidelijke plattegronden van de vertrek- en aankomstruimten (met de nieuwe pierindelingen) wijzen reizigers de weg in het lucht havengebouw bij vertrek en aan komst. Hoe u Schiphol het beste per trein kan bereiken, aanwijzin gen voor het parkeren, telefoon nummers en pagina-indelingen van RTL4 Text en NOS-Teletekst; u leest 't in een oogopslag in deze nuttige folder. De Schiphol Wegwijzer is verkrijgbaar bij uw reisburo en luchtvaartmaatschappij. De uitbreiding en modernisering van Schiphol vordert gestaag. Op de achtergrond is de uitbreiding van de terminal te zien. Op de voorgrond ligt de nieuwe, brede voorrijweg, waar vanaf juni '92 de "Kussen en Rijden"-strook en twee doorgaande rijstroken opengesteld zijn voor automobilisten, (foto: Luchthaven Schiphol) 1. Zorg voor een geldig paspoort en eventueel visum en vaccinaties, deze zijn voor sommige landen verplicht. 2. Stop belangrijke persoonlijke bagage zoals medicijnen altijd in uw handbagage. U mag één stuk handbagage in het vliegtuig meenemen. 3. Neem ruim de tijd voor het vervoer naar Schiphol. Houd rekening met onverwachte vertragingen, files en dergelijke. 4. Overweeg wat vaker de trein naar Schiphol te nemen. Informeer naar het Rail Fly Schiphol-biljet. Dit is een retourbiljet van en naar Schiphol dat twee maanden geldig blijft. 5. Neem geen huisdieren mee naar Schiphol. Zowel aangelijnde als loslo pende huisdieren zijn verboden in de gebouwen. De parkeerfaciliteiten- en service op Schiphol zijn uitge breid. Dit geldt speciaal voor langparkeerterrein P3. Er reizen tweemaal zoveel pendel bussen als voorheen van P3 naar de terminal, waardoor men nooit lan ger dan tien minuten hoeft te wach ten op de bus (de rit zelf duurt ook circa tien minuten). Ook treffen passagiers op P3 een nieuwe wachtruimte met dranken automaten en 24 bagagekluizen. En credit-card houders hoeven op het langparkeerterrein niet eerst naar de betaalautomaat te lopen, met hun Eurocard, Visa, American Express en Diners Club credit-cards kunnen zij direct bij de slagbomen betalen. Het aantal parkeerplaatsen voor mindervalide mensen op P3 is uit gebreid naar 25 plaatsen. Minder- validen die niet met de pendelbus kunnen reizen, kunnen voor ver trek en aankomst speciaal vervoer aanvragen. Men moet wel een dag vantevoren bellen naar020-6014207 (tijdens kantooruren). Verder zijn in parkeergarage P9 nog tien par keerplaatsen voor mindervaliden. Tenslotte is veel aandacht besteed aan de beschikbaarheid van bagage karretjes op PI en in P9, waarvoor extra ruimte vrijgemaakt is. Parke ren op één van de 15.000 parkeer plaatsen van Schiphol is sinds april duurder geworden. Met deze prijs maatregel wil de luchthaven het ge bruik van de trein stimuleren en er voor zorgen dat tijdens pieken vol doende parkeer ruimte aanwezig is. Parkeren op PI (1800 plaatsen) en in P9 (2800 plaat sen) is drie gulden duurder en kost voortaan f 3,= per uur voor de eerste drie uur en f 2,= per uur voor de daarop volgende uren. Het maxi mumtarief blijft f 25,= per dag. Par keren op P3 (ÏO.OOO plaatsen) kost f 40,= voor 5 dagen (tegen f 25,= voorheen) en f 5,= per 24 uur daarna. Voor alle parkeerterreinen- en -ga- rages geldt het principe: "Eerst be talen, dan auto halen". i

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1992 | | pagina 15