Adverteren
in
DE SCHELDEBODE
geeft een
verbluffend
effect
Ruim honderd amateurs in de 'Ronde'
Route Amateurronde
door Midden-Zeeland
SCHIPHOL ZET ZICH SCHRAP
VOOR ZOMERDRUKTE
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 20 MEI 1992
Buitenlanders
"Adverteren
opent deuren,
makelaar. 55
VOORZORGSMAATREGELEN VOOR DOORSTROMING PASSAGIERS
Meer
Schipholinformatie
NOS-Teletekst/
RTL4 Text
Nieuwe Schiphol
Wegwijzer uit
PARKEERFACILITEITEN EN SERVICE UITGEBREID
Vijf tips
voor een probleemloze stort
315
GOES - Tijdens de amateur-
ronde door Midden-Zeeland
moeten de renners een afstand
afleggen van bijna 165 kilome
ter. De geneutraliseerde start
vindt plaats op de Grote Markt
in Goes om 10.30 uur en de fi
nish aan de Bergweg in Goes
wordt verwacht om 14.24 uur.
Er zijn twee doorkomsten op de
Bergweg. Na de eerste om 13.47
uur volgt een lus van 20 kilome
ter en na de tweede doorkomst
(14.12) volgt tenslotte een lus
van 10 kilometer. De amateurs
maken op hun tocht over Zuid-
Beveland, Walcheren en Noord-
Beveland dezelfde route als de
profs, die later in actie komen.
Route en doorkomsttijden
amateurs: 10.30 uur: geneutrali
seerd vertrek op de Grote
Markt in Goes, Vervolgens Op
ril, Koningstraat, Grote Kade,
Albert Joachimikade, Ringbaan
Oost, Oranjeweg Patijnweg,
Rijksweg 258. 10.37 vliegend
vertrek in de Braanjenhoek bij
Kapelle, Noordweg, Wemel-
dingse Zandweg, Blauwhuis-
weg. 10.47 Wemeldinge: Dorp
straat, Emmastraat, Beatrix-
weg, Molenstraat, Bonzijweg,
Bonzijbrug. 10.56 Yerseke:
Dam. Damstraat, Irenestraat,
Paardemarkt, Vierstraat, Mo
lendijk, Zanddijk, Vlakebrug
(eerste premiesprint). 11.21 's-
Gravenpolder: Goesestraatweg,
's-Gravenstraat. 11.25 's-Heer
Abtskerke: Polderweg, Gerber-
nesseweg. 11.29 Nisse: Gerber-
nesseweg, Drieweg (tweede pre
miesprint). 11.35 Heinkenszand:
Clara's Pad, Dorpstraat. 11.43
's-Heerenhoek: Heinkenszand-
seweg, Molendijk (derde pre
miesprint), Timmansweg, Cin-
geldijk, Stoofweg. 11.49 Nieuw-
dorp: Havenweg (vierde pre
miesprint). 12.00 Nieuw en St.
Joosland, Oude Rijksweg, Veer-
straat. 12.05 Middelburg: Sta-
tionsbrug, Houtkaai, Londense-
kaai, Dam, Koepoortstraat,
Molstraat (vijfde premiesprint)
Koepoortstraat, Molenwater,
Klein Vlaanderen, Looierssin
gel. 12.16 Vlissingen: Pres. Roo-
seveltlaan, Paul Krugerstraat,
Badhuisstraat, Bellamypark,
Boulevard, Burg. van Woelde-
renlaan, Zwaanweg. 12.37 Zou-
telande: Langendam, Oost
straat, Nieuwstraat. 12.44
Westkapelle: Grindweg, Zuid
straat, Westkapelse Zeedijk
(zesde premiesprint). 12.52
Domburg: Singel, Roosjesweg,
Dr. Metzgerweg. 12.59 Oostka-
pelle: Dorpstraat, Noordweg,
Munnikweg. 13.07 Vrouwenpol
der: Vrouwenpolderseweg (ze
vende premiesprint), Rijksweg
N 57 ravitaillering. 13.16 Kam
perland: Molenweg, Noord
straat, Stekeldijk. 13.29 Kort-
gene: Hoofdstraat (achtste pre
miesprint) Kaaistraat. 13.41
Wilhelminadorp. 13.47 eerste
doorkomst in Goes op de Berg
weg (negende premiesprint).
13.53 Kapelle: Weststraat,
Kerkplein, Ooststraat. 13.59
Wemeldinge: Hogeweg, Katten-
dijksedijk. 14.12 tweede door
komst op de Bergweg in Goes.
14.14 Kloetinge: Kapelseweg,
Tervatenseweg, Manneeweg.
14.24 aankomst op de Bergweg
in Goes.
GOES - De 33e Ronde van Midden-Zeeland voor
amateurs op zaterdag 30 mei brengt een groot en
sterk rennersveld aan de start. Er gaan 138 deelne
mers, verdeeld over 23 clubploegen op pad. Behalve
veel Nederlandse formaties, waaronder twee teams
van de ZRTC Theo Middelkamp en een ploeg van de
WV Zeeuws Vlaanderen, krijgt de Zeeuwse Ronde te
vens een internationaal tintje. Present zijn namelijk
ook de selecties van Litouwen en Letland, die als
voorbereiding op de Olympische Spelen respectieve
lijk domicilie hebben gekozen in Nederland en België.
Uit laatstgenoemd land komt de ploeg van Oost-
Vlaanderen opdraven. Tevens zal misschien een
tweede Belgische ploeg het duel aangaan op de
Zeeuwse dijken en wegen, waar een sterke wind al
meerdere keren als scherprechter fungeerde.
Het organiserend comité be- Mobach, Frank Geensen, Rob
Babijn en H. Muller.
In de ploeg van WV West
Brabant zijn Mario van Vlim-
meren, Riny Tak, Rudy van
Vlimmeren en Petra Heeren de
prominenten. Laatstgenoemde
won al eerder de Dorpenomloop
van Rucphen. Ook Willebrord
Wil Vooruit stuurt geduchte
kleppers op pad zoals Jos Bol,
John Leijs, Pierre van Est en
Ron Vereij. Goede bekenden
voor het Zeeuwse publiek zijn
ook Eric de Crom, Nico van de
Klundert en Eric de Crom, die
deel uitmaken van de Zuidwes
thoek waarin ook de Zeeuw
Raymond Tolhoek zijn opwach
ting maakt. Diens provinciege
noten Pierre Raas en Serge van
Boven komen uit voor Zw
Diana dat verder met Peter Da-
men, René Minneboo, Ruud
Zijlmans en Riny Luyks een
ploeg op de been brengt die er
zijn mag.
Bij Swift Casba is Mark
Rasch de grote man. In dit team
is Erik van Nieuwkerk de enige
Zeeuw. Petra Mol ontbreekt
daar in, omdat hij deelneemt
aan Olympia's Ronde door Ne
derland. Bij Giant draven
Remco Startman, Erik Naber-
man en Rudi Nagengast als pro
minenten op terwijl in de ploeg
van WV Roosendaal de Zeeu
wen Vester Aarts en Martin
Stroosnijder in staat worden
geacht goed te presteren.
staande uit Jo Kuijs, voorzitter,
Maaike de Winter, secretares
se/penningmeester en Kees
Korstanje, Adrie de Winter,
Rien van Oosten, Janus Ver-
meule en Wim Timmermans
heeft in de afgelopen maanden
heel veel werk verzet om ge
stalte te geven aan de amateur
ronde. „In eerste instantie be
trof dat de financiële kant van
de zaak", zegt Jo Kuijs. „Die is
rond gekomen dankzij de steun
van Den Exter Staal in 's-Heer
Arendskerke, die voor ons als
hoofdsponsor optreedt. Uiter
aard hebben we daar grote
waardering voor. Eveneens voor
de andere sponsors die ons een
hart onder de riem staken en
niet te vergeten alle vrijwillige
medewerkers die op 30 mei de
handen uit de mouwen steken.
Dat zijn er heel veel. Ik schat
hun aantal op zo'n duizend.
Deelnemersveld
De Zeeuwse Ronde die als
'Open wedstrijd' is aangemerkt
krijgt een kwalitatief sterke be
zetting. De Zeeuwse Ren- en
Tourclub Theo Middelkamp is
met twee teams vertegenwoor
digd. De hoofdmacht bestaat
uit: Francois Franse, Richard de
Vrieze, Wilfred Geijs, Jacco
Schroevers, Kees Schouwenaar
en waarschijnlijk Patrick Tol
hoek. Een sterk zestal, waarvan
de drie eerstgenoemden tot de
favorieten behoren. Wat Mid-
delkamp-B betreft prijken de
volgende namen op de deelne
merslijst: Tonnie Moonen, John
Wiskerke, Michel Rommers,
Dennis Mesu, Patrick van Bel-
zen en Erwin van Loo. Bij de
WV Zeeuws Vlaanderen zijn
Patrick van Passel en Karei van
Goethem de troeven. Een twee
tal dat in staat wordt geacht om
in de kijker te rijden. Het team
wordt gecompleteerd door Rolf
Hoewel er bij de Nederlandse
clubploegen heel wat renners
zijn die tot de favorieten gere
kend kunnen worden is echter
de concurrentie van de buiten
landers groot. Verwacht wordt
dat vooral de ploeg van Litou
wen zich zal manifesteren. Dit
team telt onder andere in de ge
lederen Saulius Serkauskas
(etappe-winnaar in de Teleflex
Tour en vierde in het.eindklas-
•De Nationale Wielerploeg van Litouwen 1992 die zaterdag 30 mei aan de start komt in Goes met ploegleider Wim Brauns (staande
links), foto: Michiel Sablerolle.
^.111M11111111 I 111111111111111111 i 111111111111111111111111II111111111111111111111111111111111111111111111LL
niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiimimimiiiiiimiiiiiiiiiiiiHiiamiiir.
sement) terwijl ook diens ploeg
genoten Kovaliovan, Rumsas en
Stakenas al aardig wat palma
res op hun naam hebben staan.
Ook Letland heeft een sterke
afvaardiging, even als de Belgi
sche ploeg Oost-Vlaanderen.
Daarvoor komen onder andere
in actie Kurt van Lanker, Geert
van Bondt en Gino Primo.
Laatstgenoemde schreef al eer
der de Zeeuwse Ronde op zijn
naam. Een spectaculaire wed
strijd ligt dan ook in de lijn der
verwachting.
Voor de individuele eindklas
sering zijn dertig prijzen be
schikbaar met een totaalbedrag
van 1400,- (hoofdprijs 130,-
Verder zijn er vier ploegen-
prijzen uitgeloofd. De negen
premiesprinten onderweg met
een totaalbedrag van 2.025,-
zijn beschikbaar gesteld door
Den Exter Metaal in 's-Heer
Arendskerke.
Den Exter tekent het Sponsorcontract voor de amateurronde
van Midden-Zeeland, terwijl Maaike de Winter, Jo Kuijs en Piet
Louwerse.
Schiphol maakt zich weer op voor de seizoenspiek van juni tot en met september. Dit jaar
wordt verwacht dat het charter- en lijndienstvervoer beide met ruim 8 procent toenemen. En
de ruimte op Schiphol is dit jaar schaars. Daarom bouwt Schiphol al enige jaren aan de
toekomst, zodat Europa's vijfde luchthaven zijn uitmuntende reputatie behoudt. Tussen alle
moderniseringen en nieuwbouw door maken jaarlijks 16 miljoen passagiers en vele overige
bezoekers gebruik van de voorzieningen van Schiphol. In het hoogseizoen leidt dit tijdelijk
tot grote drukte en ongemakken. Om de overlast tot een minimum te beperken heeft
Schiphol een aantal maatregelen getroffen die zowel passagiers als afhalers en wegbrengers
aangaan.
Kussen en Rijden"
Een van de belangrijkste maatrege
len blijft het "Kussen en
Rijden"-systeem, dat Schiphol twee
jaar geleden met succes invoerde.
Dit houdt in dat op de voorrijweg
voor de vertrekhal slechts kort ge
stopt mag worden voor het afzetten
van passagiers en het in- of uitladen
van bagage. Parkeren is dus verboden,
daarvoor wordt men verwezen naar
één van de parkeerterreinen.
De bestaande voorrijweg voor de
vertrekhal is per 1 juni voorbehou
den aan taxi's, charterbussen en
taxibussen. De nieuwe verbrede
voorrijweg met de "Kussen en
Rijden"-strook en twee doorgaande
stroken ligt direct naast de oude
voorrijweg. Loopbruggen voor
voetgangers verbinden de oude en
nieuwe weg. Het parkeerverbod blijft
ondanks de toegenomen ruimte on
verminderd van kracht! De vertrek
hal bereikt men per auto door de
borden "Vertrekhal" te volgen. Wil
men kort parkeren dan moeten de
borden "P alle terreinen" en "P aan
komst" gevolgd worden tot aan het
parkeerterrein PI. Passagiers die per
auto reizen wordt aangeraden di
rect naar parkeergarage P9 te rijden
of naar het langparkeerterrein P3.
Schipholtroin populair
De Verkeersdienst van Schiphol, dit
jaar versterkt met 30 medewerkers,
zal streng toezien op naleving van
het parkeerverbod voor de termi
nal. Onbeheerde auto's zullen wor
den weggesleept. Het treingebruik
wordt sterk aangeraden, vooral voor
reizigers die tussen 09.00 en 13.30
uur op Schiphol moeten zijn. Sinds
kort zijn er speciale Rail Fly-biljetten,
treinretours van en naar Schiphol
met een geldigheid van twee maan
den waarmee men snel en comfor
tabel naar Schiphol reist. Schiphol
is vanaf driekwart van alle NS-stations
per trein rechtstreeks of met één
overstap te bereiken.
Recente onderzoeken hebben uit
gewezen dat steeds meer reizigers
voor de trein kiezen en steeds min
der voor de auto. In 1991 kwam 25
procent van de passagiers per spoor,
tegen 39 procent per auto. In het
magische jaar2000maakt 40 procent
van de passagiers richting Schiphol
gebruik van het openbaar vervoer,
zo is de verwachting.
Extra balies
In de vertrekhal zuid, waar passa
giers van charters en enkele buiten
landse maatschappijen inchecken,
zijn tijdelijk acht balies bijgeplaatst
in de rijen 3 tot en met 6 om de
drukte op te vangen. Hierdoor is de
loopruimte in dit gedeelte zeer be
perkt. Het meelopen tot aan de
paspoortcontrole, zelfs bij matige
drukte, is er deze zomer niet bij.
Tijdens piekuren, (tot aan 70.000
vertrekkende en aankomende pas
sagiers op een dag!) kan het verder
voorkomen dat passagiers en
1' K
wegbrengers al voor de vertrekhal
van elkaar gescheiden worden. Niet
zo leuk voor de uitzwaaiers, maar
helaas een pure noodzaak om het
inchecken te bespoedigen.
NOS-Teletekst en RTL4-Text ver
melden op hun beeldpagina's wan
neer deze maatregel van kracht is.
Gelegenheid tot afscheid nemen is
er in zo'n geval buiten voor de
vertrekhal of op het Kelderplein
onder het NS-station. Ook kan men
via de buitenopgang naar de pro
menade op de 3e etage gaan en
passagiers uitzwaaien bij het ge
heel verbouwde zelfbedienings
restaurant Touch Down.
Aankomstpassage veranderd
De tijdelijke aankomstpassage zal
deze zomer geleidelijk aan plaats
maken voor de definitieve
aankomstweg. De 'droogloop' naar
parkeerterrein PI (kort parkeren)
zal als eerste verplaatst worden. Ook
de looproute naar PI zal enkele malen
gewijzigd worden, de geldende routes
zullen met borden aangegeven
worden. Als de nieuwe weg klaar is
(in mei 1993) zal deze dichter bij de
terminal liggen, vlak langs het hui
dige NS-station.
Tot die tijd kunnen afhalers het
beste rechtstreeks naar parkeerter
rein PI rijden door het volgen van
de borden "P alle terreinen" en "P
aankomst". Van daaraf is het een
stukje lopen naar de terminal.
G-pier in gebruik
Begin mei is Schiphol's vijfde pier
in gebruik genomen: de G-pier. Dit
had gevolgen voor de belettering en
becijfering van alle pieren en gates
(uitgangen) en opstelplaatsen. Wel
liswaar blijft het systeem van een
letter en twee cijfers bestaan (D 22
bijvoorbeeld), maar worden de
letteraanduidingen twee plaatsen in
het alfabet opgeschoven. De pieren
A t/m D heten voortaan C t/m F. De
gloednieuwe, hypermoderne G-pier
zal tot mei 1993 (opening uitbrei
ding terminal) gebruikt worden door
Martinair-charters en interconti
nentale lijnvluchten met weinig
overstappende reizigers.
Kinderspeelhoek
in lounge-noord
Goed nieuws voor ouders met mee
reizende kinderen in de leeftijd 3
tot ÏO jaar: vanaf begin juni is er in
de lounge-noord van de terminal
een afgeschermde kinderspeelruimte.
Een replica van de verkeerstoren
van Schiphol is het herkennings
punt dat van ver naar de jeugd
lonkt. De kinderen kunnen zich
vermaken met onder meer lego, een
tekencomputer en diverse klim-, zit-
en glijspeeltuigen. Er is geen toezicht,
maar ouders hebben vanaf het zit-
gebied goed zicht op de kinderhoek.
Nieuwe bagagekarren
ook vóór vertrekhal
Schiphol is deze zomer uitgerust
met 4000 nieuwe, lichte en beter
bestuurbare bagagekarren. Misgrijpen
tijdens de pieken hoort hiermee
hopelijk tot het verleden. Bij wijze
van proef voert de luchthaven ook
een regulatiesysteem in, waardoor
er voor het eerst permanent 500
karren beschikbaar zijn bij de in
gangen vóór de vertrekhal. De
oproepbare kruierservice bij de
vertrekhal blijft gehandhaafd.
Het aantal pagina's met
Schiphol-informatie bij
NOS-Teletekst en RTL4-Text is
uitgebreid naar zes afzonderlijke
pagina's. Bij Teletekst gaat het
om de pagina's 757 t/m 763 en
bij RTL4-Text om de pagina's
141 t/m 146.
Vanaf deze zomer wordt meer
en actuelere informatie gegeven
over vertrekkende- en aanko
mende vluchten, de verkeers
situatie op Schiphol en overige
omstandigheden. Dit is vooral
nuttig tijdens de piekuren
waarover voorheen te weinig
informatie op één pagina gege
ven kon worden en tevens voor
mensen die van ver naar de
luchthaven moeten reizen en die
tijdig geinformeerd moeten zijn.
De nieuwste Schiphol Wegwijzer,
vraagbaak van vliegend Nederland,
is uit. De brochure geeft antwoord
op de meest gestelde vragen voor
vertrek en staat boordevol infor
matie waar zowel passagiers,
wegbrengers als afhalers hun voordeel
mee kunnen doen.
Duidelijke plattegronden van de
vertrek- en aankomstruimten (met
de nieuwe pierindelingen) wijzen
reizigers de weg in het lucht
havengebouw bij vertrek en aan
komst. Hoe u Schiphol het beste
per trein kan bereiken, aanwijzin
gen voor het parkeren, telefoon
nummers en pagina-indelingen van
RTL4 Text en NOS-Teletekst; u leest
't in een oogopslag in deze nuttige
folder. De Schiphol Wegwijzer is
verkrijgbaar bij uw reisburo en
luchtvaartmaatschappij.
De uitbreiding en modernisering van Schiphol vordert gestaag. Op de achtergrond is
de uitbreiding van de terminal te zien. Op de voorgrond ligt de nieuwe, brede
voorrijweg, waar vanaf juni '92 de "Kussen en Rijden"-strook en twee doorgaande
rijstroken opengesteld zijn voor automobilisten, (foto: Luchthaven Schiphol)
1. Zorg voor een geldig paspoort en eventueel visum en vaccinaties, deze
zijn voor sommige landen verplicht.
2. Stop belangrijke persoonlijke bagage zoals medicijnen altijd in uw
handbagage. U mag één stuk handbagage in het vliegtuig meenemen.
3. Neem ruim de tijd voor het vervoer naar Schiphol. Houd rekening met
onverwachte vertragingen, files en dergelijke.
4. Overweeg wat vaker de trein naar Schiphol te nemen. Informeer naar
het Rail Fly Schiphol-biljet. Dit is een retourbiljet van en naar Schiphol
dat twee maanden geldig blijft.
5. Neem geen huisdieren mee naar Schiphol. Zowel aangelijnde als loslo
pende huisdieren zijn verboden in de gebouwen.
De parkeerfaciliteiten- en service op Schiphol zijn uitge
breid. Dit geldt speciaal voor langparkeerterrein P3.
Er reizen tweemaal zoveel pendel
bussen als voorheen van P3 naar de
terminal, waardoor men nooit lan
ger dan tien minuten hoeft te wach
ten op de bus (de rit zelf duurt ook
circa tien minuten).
Ook treffen passagiers op P3 een
nieuwe wachtruimte met dranken
automaten en 24 bagagekluizen. En
credit-card houders hoeven op het
langparkeerterrein niet eerst naar
de betaalautomaat te lopen, met hun
Eurocard, Visa, American Express
en Diners Club credit-cards kunnen
zij direct bij de slagbomen betalen.
Het aantal parkeerplaatsen voor
mindervalide mensen op P3 is uit
gebreid naar 25 plaatsen. Minder-
validen die niet met de pendelbus
kunnen reizen, kunnen voor ver
trek en aankomst speciaal vervoer
aanvragen. Men moet wel een dag
vantevoren bellen naar020-6014207
(tijdens kantooruren). Verder zijn
in parkeergarage P9 nog tien par
keerplaatsen voor mindervaliden.
Tenslotte is veel aandacht besteed
aan de beschikbaarheid van bagage
karretjes op PI en in P9, waarvoor
extra ruimte vrijgemaakt is. Parke
ren op één van de 15.000 parkeer
plaatsen van Schiphol is sinds april
duurder geworden. Met deze prijs
maatregel wil de
luchthaven het ge
bruik van de trein
stimuleren en er
voor zorgen dat
tijdens pieken vol
doende parkeer
ruimte aanwezig is.
Parkeren op PI
(1800 plaatsen) en
in P9 (2800 plaat
sen) is drie gulden
duurder en kost
voortaan f 3,= per
uur voor de eerste
drie uur en f 2,=
per uur voor de
daarop volgende
uren. Het maxi
mumtarief blijft f 25,= per dag. Par
keren op P3 (ÏO.OOO plaatsen) kost
f 40,= voor 5 dagen (tegen f 25,=
voorheen) en f 5,= per 24 uur daarna.
Voor alle parkeerterreinen- en -ga-
rages geldt het principe: "Eerst be
talen, dan auto halen".
i