S
Renault Safrane komt in oktober
Nieuwe Honda CRX
is echte sportcoupé
De nieuwe Mini Sprite
Maximale Charme
.OVER
JOOSSE
NU EXTRA SCHERPE,
GEBRUIKTE-WAGENAANBIEDINGEN
Topklasse-model moet
voldoen aan
Duitse kwaliteitseisen
EN TON'
AUTOBEDRIJF
Veel nieuws bij Renault
DE MINI SPRITE
AUTOBEDRIJF GOUD
BOVAG-GARANTIE
c$> toyota de Jonge
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 29 APRIL 1992
De nieuwe Renault Safrane, die direct aan de cro-
cusgele kleur gerelateerd zal worden, moet toch nog
meer kleur bekennen. De belangrijkste vraag bij de
persintroductie van de nieuwe Safrane in Praag was
waarom de komst van de auto enkele maanden is uit
gesteld. Een vraag die aspirant-kopers bij de Re
nault-dealers ook al menigmaal gesteld hebben. Het
antwoord was eerlijk en duidelijk, de Safrane voldoet
nog niet aan de strenge kwaliteitseisen die Renault
eraan stelt. Bij langdurige fabrieks-rijproeven alsook
bij de pers-rij-impressies zijn nog enkele onvolko
menheden aan het licht gekomen.
Vernietigd
Ruimer
Motoren
Honda is dit jaar druk bezig. Nog maar nauwelijks is de nieuwe sportcou
pé Prelude geïntroduceerd of de volgende sportwagen staat al voor de
deur, de CRX. De Prelude is eigenlijk de sportcoupé van de Accord, de CRX
kan gezien worden als de sportcoupé van de Civic, vroeger heette hij dan
ook voluit Civic CRX. De nieuwe versies van Prelude en CRX zijn dermate
apart en karakteristiek dat een connectie met hun sedans niet meer wordt
gemaakt.
Carrosserie
Motoren
Transmissie
Onderstel
Korte draaicirkel
Nu met standaard
1300 cc motor en
injectie.
Max. vermogen 46
KW bij 5700 t/min.
Prijzen v.a. 17.495,
Laat uw hart veroveren bij:
voor uw bijna nieuwe auto
RENAULT CLIO 1.9
DIESEL RN
25.500.-
RENAULT 19 TR
23.500.-
autobedrijf
Gildeweg 20
Vlissingen
Voor meer informatie
01184-19420
afd. Verkoop
Verkopers (privé):
B. v. Vliet, 01185-1655
P. Joosse, 01180-34384
R.E. Ovaa, 01184-70216
Auto's tot 5 jaar oud en
maximaal 100.000 km
mogelijkheid tot 1 jaar
garantie
OFFICIAL
DEALER
Toyota Corolla 1800 DX diesel.. 1987nu 10.500.-
Volvo 360 4-drs1985nu 9.500.-
Citroën BX14 REdec. 1985nu 8.750.-
Opel Kadett13LS 3-drs1989 nu 15.950.-
Ford Escort 1300 CL 3-drs1987nu 12.850.-
Peugeot 309 GR diesel 5-drs1986 nu 9.500.-
Ford Escort 1400 Bravo 3-drs.1989 nu 17.850.-
Ford Escort 1400 Bravo 3-drs.1988 nu 15.950.-
Ford Orion 1400 CL 4-drs1987nu 13.500.-
Ford Scorpio 2000 CL1987nu 18.500.-
Opel Ascona LS 2-drs1984 nu 6.950.-
Ford Escort 1100 Laser 3-drs1985 nu 8.950.-
Ford Escort 1800 Bravo
diesel 5-drs1989 nu 18.500.-
Ford Sierra 1800 Laser 5-drs.1987nu 14.800.-
DIESEL
Toyota Corolla
nu 10.500.-
1800 DX diesel
1987
Peugeot 309 GR diesel 5-drs
nu 9.500.-
1986
Ford Escort 1800 Bravo
nu 18.500.-
diesel 5-drs
1989
Ford Escort 18CL
nu 18.500.-
stationcar diesel
1989
Mercedes 200Ddec. 1987
nu 32.500.-
Ford Escort 1300 L
5-drs
Ford Orion 1400 Bravo
4-drs
1985 nu 9.750.-
1989nu 17.500.
Autobedrijf Arnestein
biedt u de volgende occasions aan:
VW Golf diesel 19792.250.-
VW Jetta 19811.750.-
Mitsubishi Galant
Turbo diesel 19843.950.-
Opel Kadett 1.2 19859.500.-
Nissan Cherry 1984ƒ4.750.-
Peugeot 104 19821.750.-
Alle auto's
APK-gekeurd, financiering, garantie
AUTOBEDRIJF ARNESTEIN
ELEKTRAWEG 3 MIDDELBURG
(250 meter achter karwei) 01180-12236
^rnlmme Van nrir*~u~t voor volledig autoonderhoud L.P.G.vBor u
Dr. Stavermanstraat 37
Vlissingen - Tel. 01184-14607
STROMEYER RHÖN4 KLEUR OKER
materiaal katoen
hoogte 170 cm
gewicht 7 kg
met afsluitbare
gaasdeur
OP OP
ALLE AUTO'S WN-GEKEURD
12 mnd. first-class garantie
3 mnd. garantie
Goedkope auto's
TOYOTA DE JONGE
307
Renault werkt aan een heel
nieuw imago, het imago van een
kwaliteitsprodukt. Na een aantal
heel moeilijke jaren is Renault uit
het dal omhoog aan het kruipen.
Dit is vooral bereikt door het ver
beteren van de kwaliteit van de
produkten en het service-appa
raat (de dealers) erachter. Met de
nieuwe Renault 19, introductie in
1988, is de ommekeer ingezet. En
terecht bij een recent kwaliteits
onderzoek (Consumentengids
maart) kwam de Renault 19 als
beste Europeaan naar voren.
Weliswaar voorafgegaan door
vele Japanners, maar het was
toch de eerste Europese auto ver
voor Duitse kwaliteitsmerken
Opel, Ford, VW, BMW en Merce
des. Ironisch genoeg ziet Renault
juist deze merken als voorbeeld.
De nieuwe topklasse Renault, de
Safrane, moet volgens Renault de
Duitse kwaliteitseisen hebben. Hij
wordt ook al de Duitse Renault
genoemd. En Renault gaat daarbij
dus zover dat zij een allang ge
plande introductie uitstelt. De
nieuwe Renault Safrane zou als
opvolger van de 25 begin dit jaar
worden geïntroduceerd. De auto
zou in februari op de Franse
markt en in mei op de Neder
landse komen. Dat wordt nu resp.
juni en oktober. Wat er nu vol
gens de Renault kwaliteitsmen
sen allemaal aan mankeerde
wilde men uiteraard niet zeggen.
De produktie is inmiddels aan
gepast en alle Renaults Safrane
die straks op de weg komen vol
doen aan de hoogste kwaliteitsei
sen. De Safranes, waarmee de
pers nu kennismaakte, worden
alle vernietigd. Alle tot nu toe ge
produceerde modellen, de zgn.
voorproduktie of nulmodellen
zouden, aldus Renault, vernietigd
worden. Het gaat dan om 1000
stuks, een uniek aantal, wat nog
nooit eerder, althans bij Renault,
is voorgekomen. Het probleem is
natuurlijk wel dat alle internatio
nale autojournalisten in minder
goede Safranes hebben gereden.
Juist om de optimale kwaliteit te
tonen had Renault een flinke in-
troductiereis gepresenteerd.
Wordt normaliter een korte rij-im-
pressie gemaakt, Renault wilde
de journalisten dit keer met de
Safranes van Praag naar Parijs la
ten rijden. Ijlings is dit ingekort
tot Praag-Zürich, maar toch altijd
nog een rit van 1000 km onder
veelsoortige omstandigheden zo
als autowegen, provinciale we
gen, bergwegen, in de stad e.d.
We kunnen u dan ook wat min
punten noemen, die enigszins
toegegeven door Renault, aan het
uitstellen van de verkoop ten
grondslag liggen. Te denken valt
aan te veel windgeruis, al bij 100
km/u zet dat in en voor een top
klasse limousine mag dat niet.
Ook de ruitewissers zijn niet ide
aal en maken herrie. De stoelen
zijn comfortabel en redelijk ver
stelbaar, maar een echt lekkere
zit in de auto kreeg niemand. Tot
slot werd er geklaagd over een
slechte trekkracht/acceleratie
vooral bij lage toeren bij overi
gens alle motoren en over een
nog wat hakerige versnellingsbak.
Welaan nog stof te over voor de
kwaliteitsmensen bij Renault.
In oktober zal de nieuwe Saf
rane op de Nederlandse markt
verschijnen. Het is duidelijk de
opvolger van de 25, maar Renault
geeft haar heel nieuwe modellen
weer namen. De Safrane is weer
wat moderner gelijnd dan de 25,
hij is lager aan de voorzijde en
De nieuwe Renault Safrane.
meer oplopend aan de achter
zijde (wigvorm), hij is ronder en
getroomlijnder, de Cw is 0,28-
0,30. De Safrane is ook iets groter
dan de 25, in lengte 21 mm, in
breedte 12 mm en in hoogte 28
mm, de Ixbrxh is
473x182x144 cm. Het*interieur
profiteert uiteraard van deze ver
grotingen, de ruimte voor de inzit
tenden is overal toereikend, er is
voldoende berg- of aflegruimte.
Zelfs de bagageruimte nam toe
en bedraagt nu 480 liter.
Daarbij is de achterbank in de
len neerklapbaar, zodat de ge
bruiksmogelijkheden nog verder
worden verruimd. Het interieur is
netjes en luxe ingericht, het dash
board is zeer compleet. Het on
derstel is geheel vernieuwd, er is
een nieuwe wielophanging zowel
voor als achter Mc-Pherson. De
ophangingsgeometrie achter kent
een zekere geprogrammeerde
flexibiliteit, waardoor een licht
meesturen van de achterwielen
wordt bereikt. Het veersysteem
kan (optie) elektronisch geregeld
worden, zo kan de rijhoogte ge
wijzigd worden van -15 mm tot
+30 mm van de normale hoogte.
Ook is een permanente vierwiel-
aandrijving (Quadra) verkrijgbaar.
De nieuwe Safrane krijgt een
keuze uit 8 motoren. Er zijn 6
benzine- en 2 dieselmotoren. Het
is echter mogelijk dat niet elk land
de keuze heeft uit alle motoren,
dat hangt af van de importeur. Zo
is er een 2.0i 8 kleppen en 12
kleppen motor, een 2.2i 8- en 12
kleppen motor, een 3.0i V6 12- en
24 kleppen motor, een 2.1 turbo-
diesel- en een 2.5 turbodiesel
motor.
De gegevens van de motoren
zijn als volgt:
De 2.0i 8V: 1995 cc, 77 kW/107
PK 147 Nm, top 182 km/u, gem.
verbruik 1:11.
De 2.0i 12V: 1995 cc, 97 kW/
132 PK, 170 Nm, top 196 km/u
gem. verbruik 1:10.
De 2.2i 8V: 2165 cc, 79 kW/110
PK, 175 Nm, top 189 km/u, gem.
verbruik 1:10.
De 2.2i 12V: 2165 cc, 101 kW/
140 PK, 182 Nm, top 206 km/u,
gem. verbruik 1:9.
De 3.0i V6: 2975 cc, 123 kW/
170 PK, 235 Nm, top 220 km/u,
gem. verbruik 1:8.
De 3.0i V6 HP: 2975 cc, 192
kW/260 PK, 360 Nm, top 250
km/u, gem. verbruik 1:6.
De 2.1 TD: 2068 cc, 65 kW/90
PK, 187 Nm, top 177 km/u, gem.
verbruik 1:13.
De 2.5 TD: 2499 cc, 83 kW/115
PK, 240 Nm, top 195 km/u, gem.
verbruik 1:12.
In Nederland zullen in oktober
leverbaar worden de versies 2.2i
8V en 12 V, de 3.0i V6, de 2.1 TD
en 2.5 TD. Over de prijzen is nog
niets bekend, maar verwacht
wordt dat de Safrane 5% duurder
zal zijn dan de 25. Het instapmo
del de 2.2i RN zal dan rond de 50
mille gaan kosten. Er zijn overi
gens nog maar een zeer beperkt
aantal Renaults 25 leverbaar, de
produktie is reeds gestopt, het
grootste deel van het jaar is het
dus nee verkopen in deze klasse
voor Renault Nederland.
De nieuwe Prelude is voor
gesteld op de autotentoonstel
ling van Tokio, de nieuwe CRX
op de autosalon van Genève.
De Prelude zo wordt verwacht
zal medio april leverbaar wor
den, de CRX medio juni. Met
de Prelude en CRX voegt
Honda twee fraaie sportmodel-
len toe aan haar programma
dat nu dus samen met de NSX
uit drie sportwagens bestaat.
Het koetswerk van de CRX is
een volledig op zichzelf staand
ontwerp. De auto is strikt twee
persoons en voorzien van een
uitneembaar dakpaneel. Dit
aluminium paneel kan worden
opgeborgen in een speciale
houder aan de binnenkant van
het kofferdeksel. Daardoor blijft
ook bij open dak de bagage
ruimte normaal bereikbaar De
stijfheid van de carrosserie
wordt door het ontbreken van
een dragend dakgedeelte op
gevangen door de bijzonder
stevige bodemplaat, inclusief
de centrale 'tunnel' en de dor
pels alsmede de vaste rolbeu-
gel. De CRX SEi-versie wordt
geleverd met een handbediend
uitneembaar dakpaneel. De
CRX VTi zal in Nederland stan
daard geleverd gaan worden
met een elektrisch bediende
versie van hen afneembare
dak. Het paneel wordt dan vol
automatisch naar de opberg-
plek onder het kofferdeksel ge
bracht.
De nieuwe Honda CRX wordt
leverbaar met een keuze uit
twee motoren van 1.6 liter, die
beide reeds bestaan in de hui
dige Honda Civic-serie. De
CRX 1.6 ESi beschikt over de
zestienkleppenmotor met VTEC
en enkele nokkenas, die een
maximaal vermogen levert van
92 kW/125 pk. De CRX 1.6 VTi
wordt eveneens aangedreven
door een zestienkleppenmotor
met VTEC, maar met twee nok-
kenassen, goed voor een maxi
maal vermogen van 118 kW/
160 pk. Beide motoren worden
gevoed door Honda's PGM-FI
elektronisch geregelde brand-
stofinjectiesysteem en zijn
voorzien van een uitlaatgas-te-
rugvoersysteem en een gere
gelde driewegkatalysator.
De CRX is in beide uitvoerin
gen voorzien van dezelfde
handgeschakelde vijfversnel
lingsbak en hydraulisch be
diende koppeling als de res
pectievelijke uitvoeringen van
de Honda Civic. De versnel
lingsbak is in de CRX echter
gekoppeld aan een ander me
chanisme dat wordt geken
merkt door kortere schakelbe
wegingen. Dat maakt het rijden
in de CRX nóg sportiever.
Evenals de Honda Civic is de
nieuwe CRX voorzien van Hon
da's onafhankelijke 'double
wishbone' wielophanging rond
om, met schroefveren en door
Honda zelf ontwikkelde sterk
progressief werkende schok
dempers. De afstemming van
vering en schokdemping is
aangepast aan de kortere wiel
basis, het lagere gewicht en de
andere gewichtsverdeling van
de CRX vergeleken met de Ci
vic.
Standaard beschikt de CRX
in beide versies over een be
krachtigde tandheugelstuurin
richting. De twee uitvoeringen
van de CRX hebben echter ver
schillende overbreng ingsver-
houdingen in het stuurhuis. De
CRX 1.6 VTi heeft een minimale
draaicirkel van 10.0 meter en
vraagt van aanslag tot aanslag
3.3 omwentelingen. De CRX
ESi heeft een draaicirkel van
9.2 meter bij 3.6 omwentelin
gen. Alle versies zijn voorzien
van 14- inch-velgen, afhankelijk
van de uitvoering per land van
staal of lichtmetaal. De CRX VTi
heeft schijfremmen rondom,
beide versies hebben inwendig
geventileerde schijven op de
voorwielen. ABS wordt stan
daard op de CRX VTi geleverd.
Het grote nieuws van Re
nault, veelvuldig beschreven
deze weken, is de opvolger
voor de 25, de Renault Safrane.
Echter deze auto zal pas in ok
tober in Nederland leverbaar
worden. Veel minder gehoord
wordt er van de vernieuwde Re
nault 19 en deze toch drastisch
gewijzigde 19 zal al eind april,
begin mei op de Nederlandse
markt komen.
De vernieuwde Renault 19 is
moderner, ronder en dus aërody-
namischer van lijn. Ook interieur
en techniek zijn aangepast. Er is
nog weinig bekend, maar „inside
information" stelt dat de ver
nieuwde 19 ten opzichte van de
oude 19 vergelijkende veranderin
gen kent als de Golf III t.o.v. de
oude Golf II, dus kennelijk toch
spectaculaire wijzigingen.
Verder staat er nog een heel
nieuwe kleine Renault op stapel.
Nu bekend onder de codenaam
Renault 06, ook al genoemd de
Renault Mignon, maar beweerd
wordt dat hij die naam niet krijgt.
Het is een kleine klasse Renault,
maar niet echt de miniklasse. Hij
zal zich in de klasse bewegen van
de Fiat Uno, Lancia Ypsilon, Peu
geot 106 e.d. Hij zal nagenoeg
gelijk op de Nederlandse markt
komen als de Fiat 500 (Cincuen-
to), namelijk rond de Rai 1993,
dus rond februari. Hij zal zich best
kunnen meten met de 500, maar
toch een klasse hoger liggen. De
Fiat 500 wordt verwacht in de
prijsklasse van 13-15 mille, de
nieuwe Renault 06 in prijsklasse
19-20 mille. Inside information
stelt wederom dat de nieuwe 06
een soort kleine Espace is, een
beetje Lancia Ypsilon-type, wel
licht een vervolmaking van het
prototype Vesta van Renault.
Tot slot komt er dan in 1993
(na de 06) een opvolger voor de
Renault 20. Het wordt een nieuw
eigentijds model, er zal zeker wat
van de Safrane inzitten en hij zal
zeker ook een nieuwe naam krij
gen.
,kA.
pvallende charme en verfijnde
li^ce. Dat zijn de kwaliteiten waardoor
deze auto zich onderscheidt van de
andere kleine wagens in zijn klasse. De
Mini heeft stijl - dat blijkt uit de nieuwe
en moderne carrosseriekleuren die
perfect passen bij het beeld van luxe en
prestige. In het interieur zijn de kleuren
van de zitplaatsen, tapijt op de vloer en
de bekleding van portieren en
hoofdsteunen op elkaar afgestemd.
Bij de Mini voldoet alles aan de hoogste
kwaliteitsnormen. Zo hebben de
voorstoelen een verstelbare rugleuning
voor een optimale zitpositie.
(excl. kosten rijklaar maken).
Noordmonsterweg 4
Middelburg
Tel. 01180-36815
Eig. H. Moolenaar
Renault Clio 19 Diesel. 5-drs1991
Renault R 11 LPG. 5-drs., zilver1987
Renault R 19 GTS Chamade d.grijs1991
Opel Rekord 2.0 E automaat zilver1983
Opel Kadett 1 6 Diesel 3-drs„
zeer mooi63 000 km1988
Opel Kadett 1.3 S. 5-drs zilver1986
Opel Kadett 1.6 S Sedan 4-drs groen1987
Opel Kadett 1.3 S 3-drs. beige 1985
Opel Corsa 1.2 „Swing" 3-drs rood1988
Opel Kadett 1.3 N LPG 5-drs. d grijs1989
Opel Ascona 1.6 S 4-drs wit1986
Opel Ascona 1.6 S 5-drs automaat wit1986
Opel Omega 2 0 mj zilver1986
Mazda 323 2-drs automatic 1983
5-drs., wit, 11.000 km, 1991
evt. ook andere kleuren
Ford Fiesta 1.1 3-drs., wit1986
Ford Escort 1.3 C 5-drs. rood1986
Nissan Sunny 3-drs. 51.000 grijs1989
4 of 5 deuren 1991
diverse kleuren
Honda Civic 3-drs. blauw1984
Toyota Corolla Diesel 3-drs. rood1988
Toyota Tercel 3-drs. blauw1985
voor al uw reparaties en APK-II
BOVAG-
GARANTIE
Westweg 5
Tel.
01134-2010/1241
Fax 01134-2887
DIVERSE GOEDKOPE INRUILAUTO'S
watersport- so caravanbsdrijf
caravanaccessoires
Hogeweg 26
4328 PD Burgh-Haamstede
Telefoon 01115-2020'
- Fa* 01115-2523
Van 225.-
Voor
200
65-200
300
220
Van Hertumweg 7-13
4462 EV Goes
Tel. 01100-14810
b.g.g. 01100-32795
Toyota Hilux 2.4 dubbel cabine
diesel 2 WD accessoires'91 ƒ32.500-
Toyota Camry 2.0 GLI Station'88 22.500.-
Toyota Corolla 1.6 Liftback XL 16V'89 19.950 -
Toyota Corolla 1.6 HB XL 16V'89 19.500 -
Toyota Corolla 1.3 HB XL 12V'88 17.500 -
Toyota Corolla 1.3 HB XL 12V10-'89 19.500 -
Toyota Starlet 1.3 Soleil 12V10- 89 ƒ15.950.-
Toyota Starlet 1.0 DL 12V..'.'89 14.950 -
Toyota Carina 1.6 LB GL'87 14.950.-
Toyota Carina 1.6 Sedan'87 12.500.-
Toyota Corolla 1.3 HB SXL 12V'86 11.950.-
Toyota Corolla 1.8 HB diesel'86 9.950.-
Toyota Corolla 1.3 Sedan 12V'87 12.950.-
Toyota Starlet 12-klepper'87 11.950.-
Nissan Micra 1.0 SDX'87 11.950.-
Opel Corsa 1.2 S 3-drs. extra's'90 17.500.-
Opel Kadett 1.3 LS station 5-drs'87 13.750.-
Toyota Carina 2.0 LB diesel'84 6.950.-
Ook voor uw APK-keuring en voor
vakwerk in autoschadereparatie
TT