S Renault Safrane komt in oktober Nieuwe Honda CRX is echte sportcoupé De nieuwe Mini Sprite Maximale Charme .OVER JOOSSE NU EXTRA SCHERPE, GEBRUIKTE-WAGENAANBIEDINGEN Topklasse-model moet voldoen aan Duitse kwaliteitseisen EN TON' AUTOBEDRIJF Veel nieuws bij Renault DE MINI SPRITE AUTOBEDRIJF GOUD BOVAG-GARANTIE c$> toyota de Jonge SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 29 APRIL 1992 De nieuwe Renault Safrane, die direct aan de cro- cusgele kleur gerelateerd zal worden, moet toch nog meer kleur bekennen. De belangrijkste vraag bij de persintroductie van de nieuwe Safrane in Praag was waarom de komst van de auto enkele maanden is uit gesteld. Een vraag die aspirant-kopers bij de Re nault-dealers ook al menigmaal gesteld hebben. Het antwoord was eerlijk en duidelijk, de Safrane voldoet nog niet aan de strenge kwaliteitseisen die Renault eraan stelt. Bij langdurige fabrieks-rijproeven alsook bij de pers-rij-impressies zijn nog enkele onvolko menheden aan het licht gekomen. Vernietigd Ruimer Motoren Honda is dit jaar druk bezig. Nog maar nauwelijks is de nieuwe sportcou pé Prelude geïntroduceerd of de volgende sportwagen staat al voor de deur, de CRX. De Prelude is eigenlijk de sportcoupé van de Accord, de CRX kan gezien worden als de sportcoupé van de Civic, vroeger heette hij dan ook voluit Civic CRX. De nieuwe versies van Prelude en CRX zijn dermate apart en karakteristiek dat een connectie met hun sedans niet meer wordt gemaakt. Carrosserie Motoren Transmissie Onderstel Korte draaicirkel Nu met standaard 1300 cc motor en injectie. Max. vermogen 46 KW bij 5700 t/min. Prijzen v.a. 17.495, Laat uw hart veroveren bij: voor uw bijna nieuwe auto RENAULT CLIO 1.9 DIESEL RN 25.500.- RENAULT 19 TR 23.500.- autobedrijf Gildeweg 20 Vlissingen Voor meer informatie 01184-19420 afd. Verkoop Verkopers (privé): B. v. Vliet, 01185-1655 P. Joosse, 01180-34384 R.E. Ovaa, 01184-70216 Auto's tot 5 jaar oud en maximaal 100.000 km mogelijkheid tot 1 jaar garantie OFFICIAL DEALER Toyota Corolla 1800 DX diesel.. 1987nu 10.500.- Volvo 360 4-drs1985nu 9.500.- Citroën BX14 REdec. 1985nu 8.750.- Opel Kadett13LS 3-drs1989 nu 15.950.- Ford Escort 1300 CL 3-drs1987nu 12.850.- Peugeot 309 GR diesel 5-drs1986 nu 9.500.- Ford Escort 1400 Bravo 3-drs.1989 nu 17.850.- Ford Escort 1400 Bravo 3-drs.1988 nu 15.950.- Ford Orion 1400 CL 4-drs1987nu 13.500.- Ford Scorpio 2000 CL1987nu 18.500.- Opel Ascona LS 2-drs1984 nu 6.950.- Ford Escort 1100 Laser 3-drs1985 nu 8.950.- Ford Escort 1800 Bravo diesel 5-drs1989 nu 18.500.- Ford Sierra 1800 Laser 5-drs.1987nu 14.800.- DIESEL Toyota Corolla nu 10.500.- 1800 DX diesel 1987 Peugeot 309 GR diesel 5-drs nu 9.500.- 1986 Ford Escort 1800 Bravo nu 18.500.- diesel 5-drs 1989 Ford Escort 18CL nu 18.500.- stationcar diesel 1989 Mercedes 200Ddec. 1987 nu 32.500.- Ford Escort 1300 L 5-drs Ford Orion 1400 Bravo 4-drs 1985 nu 9.750.- 1989nu 17.500. Autobedrijf Arnestein biedt u de volgende occasions aan: VW Golf diesel 19792.250.- VW Jetta 19811.750.- Mitsubishi Galant Turbo diesel 19843.950.- Opel Kadett 1.2 19859.500.- Nissan Cherry 1984ƒ4.750.- Peugeot 104 19821.750.- Alle auto's APK-gekeurd, financiering, garantie AUTOBEDRIJF ARNESTEIN ELEKTRAWEG 3 MIDDELBURG (250 meter achter karwei) 01180-12236 ^rnlmme Van nrir*~u~t voor volledig autoonderhoud L.P.G.vBor u Dr. Stavermanstraat 37 Vlissingen - Tel. 01184-14607 STROMEYER RHÖN4 KLEUR OKER materiaal katoen hoogte 170 cm gewicht 7 kg met afsluitbare gaasdeur OP OP ALLE AUTO'S WN-GEKEURD 12 mnd. first-class garantie 3 mnd. garantie Goedkope auto's TOYOTA DE JONGE 307 Renault werkt aan een heel nieuw imago, het imago van een kwaliteitsprodukt. Na een aantal heel moeilijke jaren is Renault uit het dal omhoog aan het kruipen. Dit is vooral bereikt door het ver beteren van de kwaliteit van de produkten en het service-appa raat (de dealers) erachter. Met de nieuwe Renault 19, introductie in 1988, is de ommekeer ingezet. En terecht bij een recent kwaliteits onderzoek (Consumentengids maart) kwam de Renault 19 als beste Europeaan naar voren. Weliswaar voorafgegaan door vele Japanners, maar het was toch de eerste Europese auto ver voor Duitse kwaliteitsmerken Opel, Ford, VW, BMW en Merce des. Ironisch genoeg ziet Renault juist deze merken als voorbeeld. De nieuwe topklasse Renault, de Safrane, moet volgens Renault de Duitse kwaliteitseisen hebben. Hij wordt ook al de Duitse Renault genoemd. En Renault gaat daarbij dus zover dat zij een allang ge plande introductie uitstelt. De nieuwe Renault Safrane zou als opvolger van de 25 begin dit jaar worden geïntroduceerd. De auto zou in februari op de Franse markt en in mei op de Neder landse komen. Dat wordt nu resp. juni en oktober. Wat er nu vol gens de Renault kwaliteitsmen sen allemaal aan mankeerde wilde men uiteraard niet zeggen. De produktie is inmiddels aan gepast en alle Renaults Safrane die straks op de weg komen vol doen aan de hoogste kwaliteitsei sen. De Safranes, waarmee de pers nu kennismaakte, worden alle vernietigd. Alle tot nu toe ge produceerde modellen, de zgn. voorproduktie of nulmodellen zouden, aldus Renault, vernietigd worden. Het gaat dan om 1000 stuks, een uniek aantal, wat nog nooit eerder, althans bij Renault, is voorgekomen. Het probleem is natuurlijk wel dat alle internatio nale autojournalisten in minder goede Safranes hebben gereden. Juist om de optimale kwaliteit te tonen had Renault een flinke in- troductiereis gepresenteerd. Wordt normaliter een korte rij-im- pressie gemaakt, Renault wilde de journalisten dit keer met de Safranes van Praag naar Parijs la ten rijden. Ijlings is dit ingekort tot Praag-Zürich, maar toch altijd nog een rit van 1000 km onder veelsoortige omstandigheden zo als autowegen, provinciale we gen, bergwegen, in de stad e.d. We kunnen u dan ook wat min punten noemen, die enigszins toegegeven door Renault, aan het uitstellen van de verkoop ten grondslag liggen. Te denken valt aan te veel windgeruis, al bij 100 km/u zet dat in en voor een top klasse limousine mag dat niet. Ook de ruitewissers zijn niet ide aal en maken herrie. De stoelen zijn comfortabel en redelijk ver stelbaar, maar een echt lekkere zit in de auto kreeg niemand. Tot slot werd er geklaagd over een slechte trekkracht/acceleratie vooral bij lage toeren bij overi gens alle motoren en over een nog wat hakerige versnellingsbak. Welaan nog stof te over voor de kwaliteitsmensen bij Renault. In oktober zal de nieuwe Saf rane op de Nederlandse markt verschijnen. Het is duidelijk de opvolger van de 25, maar Renault geeft haar heel nieuwe modellen weer namen. De Safrane is weer wat moderner gelijnd dan de 25, hij is lager aan de voorzijde en De nieuwe Renault Safrane. meer oplopend aan de achter zijde (wigvorm), hij is ronder en getroomlijnder, de Cw is 0,28- 0,30. De Safrane is ook iets groter dan de 25, in lengte 21 mm, in breedte 12 mm en in hoogte 28 mm, de Ixbrxh is 473x182x144 cm. Het*interieur profiteert uiteraard van deze ver grotingen, de ruimte voor de inzit tenden is overal toereikend, er is voldoende berg- of aflegruimte. Zelfs de bagageruimte nam toe en bedraagt nu 480 liter. Daarbij is de achterbank in de len neerklapbaar, zodat de ge bruiksmogelijkheden nog verder worden verruimd. Het interieur is netjes en luxe ingericht, het dash board is zeer compleet. Het on derstel is geheel vernieuwd, er is een nieuwe wielophanging zowel voor als achter Mc-Pherson. De ophangingsgeometrie achter kent een zekere geprogrammeerde flexibiliteit, waardoor een licht meesturen van de achterwielen wordt bereikt. Het veersysteem kan (optie) elektronisch geregeld worden, zo kan de rijhoogte ge wijzigd worden van -15 mm tot +30 mm van de normale hoogte. Ook is een permanente vierwiel- aandrijving (Quadra) verkrijgbaar. De nieuwe Safrane krijgt een keuze uit 8 motoren. Er zijn 6 benzine- en 2 dieselmotoren. Het is echter mogelijk dat niet elk land de keuze heeft uit alle motoren, dat hangt af van de importeur. Zo is er een 2.0i 8 kleppen en 12 kleppen motor, een 2.2i 8- en 12 kleppen motor, een 3.0i V6 12- en 24 kleppen motor, een 2.1 turbo- diesel- en een 2.5 turbodiesel motor. De gegevens van de motoren zijn als volgt: De 2.0i 8V: 1995 cc, 77 kW/107 PK 147 Nm, top 182 km/u, gem. verbruik 1:11. De 2.0i 12V: 1995 cc, 97 kW/ 132 PK, 170 Nm, top 196 km/u gem. verbruik 1:10. De 2.2i 8V: 2165 cc, 79 kW/110 PK, 175 Nm, top 189 km/u, gem. verbruik 1:10. De 2.2i 12V: 2165 cc, 101 kW/ 140 PK, 182 Nm, top 206 km/u, gem. verbruik 1:9. De 3.0i V6: 2975 cc, 123 kW/ 170 PK, 235 Nm, top 220 km/u, gem. verbruik 1:8. De 3.0i V6 HP: 2975 cc, 192 kW/260 PK, 360 Nm, top 250 km/u, gem. verbruik 1:6. De 2.1 TD: 2068 cc, 65 kW/90 PK, 187 Nm, top 177 km/u, gem. verbruik 1:13. De 2.5 TD: 2499 cc, 83 kW/115 PK, 240 Nm, top 195 km/u, gem. verbruik 1:12. In Nederland zullen in oktober leverbaar worden de versies 2.2i 8V en 12 V, de 3.0i V6, de 2.1 TD en 2.5 TD. Over de prijzen is nog niets bekend, maar verwacht wordt dat de Safrane 5% duurder zal zijn dan de 25. Het instapmo del de 2.2i RN zal dan rond de 50 mille gaan kosten. Er zijn overi gens nog maar een zeer beperkt aantal Renaults 25 leverbaar, de produktie is reeds gestopt, het grootste deel van het jaar is het dus nee verkopen in deze klasse voor Renault Nederland. De nieuwe Prelude is voor gesteld op de autotentoonstel ling van Tokio, de nieuwe CRX op de autosalon van Genève. De Prelude zo wordt verwacht zal medio april leverbaar wor den, de CRX medio juni. Met de Prelude en CRX voegt Honda twee fraaie sportmodel- len toe aan haar programma dat nu dus samen met de NSX uit drie sportwagens bestaat. Het koetswerk van de CRX is een volledig op zichzelf staand ontwerp. De auto is strikt twee persoons en voorzien van een uitneembaar dakpaneel. Dit aluminium paneel kan worden opgeborgen in een speciale houder aan de binnenkant van het kofferdeksel. Daardoor blijft ook bij open dak de bagage ruimte normaal bereikbaar De stijfheid van de carrosserie wordt door het ontbreken van een dragend dakgedeelte op gevangen door de bijzonder stevige bodemplaat, inclusief de centrale 'tunnel' en de dor pels alsmede de vaste rolbeu- gel. De CRX SEi-versie wordt geleverd met een handbediend uitneembaar dakpaneel. De CRX VTi zal in Nederland stan daard geleverd gaan worden met een elektrisch bediende versie van hen afneembare dak. Het paneel wordt dan vol automatisch naar de opberg- plek onder het kofferdeksel ge bracht. De nieuwe Honda CRX wordt leverbaar met een keuze uit twee motoren van 1.6 liter, die beide reeds bestaan in de hui dige Honda Civic-serie. De CRX 1.6 ESi beschikt over de zestienkleppenmotor met VTEC en enkele nokkenas, die een maximaal vermogen levert van 92 kW/125 pk. De CRX 1.6 VTi wordt eveneens aangedreven door een zestienkleppenmotor met VTEC, maar met twee nok- kenassen, goed voor een maxi maal vermogen van 118 kW/ 160 pk. Beide motoren worden gevoed door Honda's PGM-FI elektronisch geregelde brand- stofinjectiesysteem en zijn voorzien van een uitlaatgas-te- rugvoersysteem en een gere gelde driewegkatalysator. De CRX is in beide uitvoerin gen voorzien van dezelfde handgeschakelde vijfversnel lingsbak en hydraulisch be diende koppeling als de res pectievelijke uitvoeringen van de Honda Civic. De versnel lingsbak is in de CRX echter gekoppeld aan een ander me chanisme dat wordt geken merkt door kortere schakelbe wegingen. Dat maakt het rijden in de CRX nóg sportiever. Evenals de Honda Civic is de nieuwe CRX voorzien van Hon da's onafhankelijke 'double wishbone' wielophanging rond om, met schroefveren en door Honda zelf ontwikkelde sterk progressief werkende schok dempers. De afstemming van vering en schokdemping is aangepast aan de kortere wiel basis, het lagere gewicht en de andere gewichtsverdeling van de CRX vergeleken met de Ci vic. Standaard beschikt de CRX in beide versies over een be krachtigde tandheugelstuurin richting. De twee uitvoeringen van de CRX hebben echter ver schillende overbreng ingsver- houdingen in het stuurhuis. De CRX 1.6 VTi heeft een minimale draaicirkel van 10.0 meter en vraagt van aanslag tot aanslag 3.3 omwentelingen. De CRX ESi heeft een draaicirkel van 9.2 meter bij 3.6 omwentelin gen. Alle versies zijn voorzien van 14- inch-velgen, afhankelijk van de uitvoering per land van staal of lichtmetaal. De CRX VTi heeft schijfremmen rondom, beide versies hebben inwendig geventileerde schijven op de voorwielen. ABS wordt stan daard op de CRX VTi geleverd. Het grote nieuws van Re nault, veelvuldig beschreven deze weken, is de opvolger voor de 25, de Renault Safrane. Echter deze auto zal pas in ok tober in Nederland leverbaar worden. Veel minder gehoord wordt er van de vernieuwde Re nault 19 en deze toch drastisch gewijzigde 19 zal al eind april, begin mei op de Nederlandse markt komen. De vernieuwde Renault 19 is moderner, ronder en dus aërody- namischer van lijn. Ook interieur en techniek zijn aangepast. Er is nog weinig bekend, maar „inside information" stelt dat de ver nieuwde 19 ten opzichte van de oude 19 vergelijkende veranderin gen kent als de Golf III t.o.v. de oude Golf II, dus kennelijk toch spectaculaire wijzigingen. Verder staat er nog een heel nieuwe kleine Renault op stapel. Nu bekend onder de codenaam Renault 06, ook al genoemd de Renault Mignon, maar beweerd wordt dat hij die naam niet krijgt. Het is een kleine klasse Renault, maar niet echt de miniklasse. Hij zal zich in de klasse bewegen van de Fiat Uno, Lancia Ypsilon, Peu geot 106 e.d. Hij zal nagenoeg gelijk op de Nederlandse markt komen als de Fiat 500 (Cincuen- to), namelijk rond de Rai 1993, dus rond februari. Hij zal zich best kunnen meten met de 500, maar toch een klasse hoger liggen. De Fiat 500 wordt verwacht in de prijsklasse van 13-15 mille, de nieuwe Renault 06 in prijsklasse 19-20 mille. Inside information stelt wederom dat de nieuwe 06 een soort kleine Espace is, een beetje Lancia Ypsilon-type, wel licht een vervolmaking van het prototype Vesta van Renault. Tot slot komt er dan in 1993 (na de 06) een opvolger voor de Renault 20. Het wordt een nieuw eigentijds model, er zal zeker wat van de Safrane inzitten en hij zal zeker ook een nieuwe naam krij gen. ,kA. pvallende charme en verfijnde li^ce. Dat zijn de kwaliteiten waardoor deze auto zich onderscheidt van de andere kleine wagens in zijn klasse. De Mini heeft stijl - dat blijkt uit de nieuwe en moderne carrosseriekleuren die perfect passen bij het beeld van luxe en prestige. In het interieur zijn de kleuren van de zitplaatsen, tapijt op de vloer en de bekleding van portieren en hoofdsteunen op elkaar afgestemd. Bij de Mini voldoet alles aan de hoogste kwaliteitsnormen. Zo hebben de voorstoelen een verstelbare rugleuning voor een optimale zitpositie. (excl. kosten rijklaar maken). Noordmonsterweg 4 Middelburg Tel. 01180-36815 Eig. H. Moolenaar Renault Clio 19 Diesel. 5-drs1991 Renault R 11 LPG. 5-drs., zilver1987 Renault R 19 GTS Chamade d.grijs1991 Opel Rekord 2.0 E automaat zilver1983 Opel Kadett 1 6 Diesel 3-drs„ zeer mooi63 000 km1988 Opel Kadett 1.3 S. 5-drs zilver1986 Opel Kadett 1.6 S Sedan 4-drs groen1987 Opel Kadett 1.3 S 3-drs. beige 1985 Opel Corsa 1.2 „Swing" 3-drs rood1988 Opel Kadett 1.3 N LPG 5-drs. d grijs1989 Opel Ascona 1.6 S 4-drs wit1986 Opel Ascona 1.6 S 5-drs automaat wit1986 Opel Omega 2 0 mj zilver1986 Mazda 323 2-drs automatic 1983 5-drs., wit, 11.000 km, 1991 evt. ook andere kleuren Ford Fiesta 1.1 3-drs., wit1986 Ford Escort 1.3 C 5-drs. rood1986 Nissan Sunny 3-drs. 51.000 grijs1989 4 of 5 deuren 1991 diverse kleuren Honda Civic 3-drs. blauw1984 Toyota Corolla Diesel 3-drs. rood1988 Toyota Tercel 3-drs. blauw1985 voor al uw reparaties en APK-II BOVAG- GARANTIE Westweg 5 Tel. 01134-2010/1241 Fax 01134-2887 DIVERSE GOEDKOPE INRUILAUTO'S watersport- so caravanbsdrijf caravanaccessoires Hogeweg 26 4328 PD Burgh-Haamstede Telefoon 01115-2020' - Fa* 01115-2523 Van 225.- Voor 200 65-200 300 220 Van Hertumweg 7-13 4462 EV Goes Tel. 01100-14810 b.g.g. 01100-32795 Toyota Hilux 2.4 dubbel cabine diesel 2 WD accessoires'91 ƒ32.500- Toyota Camry 2.0 GLI Station'88 22.500.- Toyota Corolla 1.6 Liftback XL 16V'89 19.950 - Toyota Corolla 1.6 HB XL 16V'89 19.500 - Toyota Corolla 1.3 HB XL 12V'88 17.500 - Toyota Corolla 1.3 HB XL 12V10-'89 19.500 - Toyota Starlet 1.3 Soleil 12V10- 89 ƒ15.950.- Toyota Starlet 1.0 DL 12V..'.'89 14.950 - Toyota Carina 1.6 LB GL'87 14.950.- Toyota Carina 1.6 Sedan'87 12.500.- Toyota Corolla 1.3 HB SXL 12V'86 11.950.- Toyota Corolla 1.8 HB diesel'86 9.950.- Toyota Corolla 1.3 Sedan 12V'87 12.950.- Toyota Starlet 12-klepper'87 11.950.- Nissan Micra 1.0 SDX'87 11.950.- Opel Corsa 1.2 S 3-drs. extra's'90 17.500.- Opel Kadett 1.3 LS station 5-drs'87 13.750.- Toyota Carina 2.0 LB diesel'84 6.950.- Ook voor uw APK-keuring en voor vakwerk in autoschadereparatie TT

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1992 | | pagina 7