Parkeercontroleurs in tijdnood
Ernstige komedie Goed/Fout
Raz danst „De Reis"
Grove kam
BUROVOOR
RECHTSHULP
Een avondje uit via de VW
Bekeuringen
Tentoonstelling over toerisme in Vlissingen
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 15 APRIL 1992
Vergunning
Zonnebaden
307
VLISSINGEN - Alhambra:
HOOK Vrij. 19.00 - 21.45; za..
zon. en ma. 14.00 - 19.00 -
21.45; di., wo. en do. 14.00 en
20.00 uur.
CAPE FEAR - Vr. 19.00 en
21.45 uur; za., zo. en ma. 14.00,
19.00 en 21.45 uur; di., wo. en
do. 14.00 en i20.00 uur.
SNEEUWWITJE - Za., zo., ma,
di.. wo. en do. 14.00 uur. THE
LOVER - Vr., za. zo. en ma.
19.00 en 21.45 uur. Wo. en do.
20.00 uur.
THE LOVER - Frans Indochi
na, eind jaren '20...Het meisje is
15V2. Met haar twee broers en
haar moeder, hoofd van de
plaatselijke dorpsschool, woont
ze in Sadec. De schoolvakantie
is voorbij. In een volgepakte
bus keert ze die ochtend terug
naar Saigon. Daar is zij leerling
van het Stedelijk Lyceum en
woont ze in een pensionaat.
Op de veerpont over de Me
kong stapt het meisje uit de bus
en loopt naar de reling. Ze
draagt een jurk van natuurzij
de, lamé schoenen met hoge
hakken en, merkwaardig ge
noeg, een vilten herenhoed in de
kleur van rozehout. Op de veer
pont, naast de bus, staat een
grote zwarte limousine. Ach
terin zit een zeer elegante man.
Hij kijkt naar het meisje. Hij is
Chinees. Hij draagt Europese
kleding; een kostuum van lichte
tussorzijde.
De man stapt uit de limou
sine en loopt langzaam naar het
meisje toe. Hij is 32 jaar. Hij is
pas terug uit Parijs, waar hij
een vage studie heeft gevolgd.
Hij is enige erfgenaam van een
man die rijk is geworden met de
bouw van volkswoningen in de
kolonie. De Chinees biedt het
meisje aan mee te rijden naar
Saigon. Voortaan gaat ze per li
mousine naar het lyceum.
Al snel, op een donderdag,
neemt de Chinees haar mee
naar zijn vrijgezellenflat, een
donker vertrek waarin het
stadslawaai voortdurend door
dringt. Gedurende anderhalf
jaar zal het meisje de lieveling
van deze man zijn.
Haar moeder, een dwaze,
wanhopige vrouw, mag het na
tuurlijk niet weten. En ook voor
haar broers, waarvan de een
nogal kwaadaardig en de ander
gevoelig is, houdt ze haar
vriendschap met de Chinees ge
heim.
En het meisje wordt terugge
worpen op haar verlangen, dat
ze geen liefde wil noemen, ver
langen naar haar vaardige min
naar. Verlangen ook naar He-
lene Lagonelle, een meisje uit
het pensionaat, verlangen
waardoor ze haar afwijzende
omgeving ontstijgt.
Maar deze onbezonnen liefde
heeft geen toekomst. De vader
van de Chinese man ziet zijn
zoon liever dood dan met deze
kleine, blanke „prostituee", die
trouwens toch terug gaat naar
Frankrijk. Bovendien is er al
lang geleden een huwelijk met
een Chinees meisje gearran
geerd.
De Chinese man en het meisje
storten zich met razernij in hun
verstrengelingen maar praten
bijna niet meer met elkaar. En
soms weigeren hun lichamen,
en wordt de Chinees door
schaamte overmand. Pas wan
neer het schip de haven van
Saigon uitvaart komt bij het
meisje de emotie los....
SILENCE OF THE LAMBS:
Vrijdag 21.45 uur; za., zo. eh
ma. 14.00 en 21.45 uur; di., wo.
en do. 14.00 en 20.00 uur. THE
LAST BOY SCOUT: Vr., za., zo.
en ma. 19.00 uur.
Bij het VW-kantoor aan de
Nieuwendijk in Vlissingen en
de Duinweg in Oostkapelle en is
het mogelijk kaarten te reserve-
ren voor concerten (pop en
klassiek) en theatervoorstellin
gen in het hele land. Tussen 9
en 16 uur (zaterdags tot 13 uur)
informeren de medewerkers van
het VVV u graag over de ver
schillende mogelijkheden. Per
persoon komt er een klein be
drag aan kosten bij. U krijgt bij
het VVV een voucher waarmee
u bij de kassa van het theater
uw toegangskaart kunt opha
len.
Hieronder ziet u een deel van
de voorstellingen die nu in de
voorverkoop zijn.
ROTTERDAM
20-4
Highwayman; 25-4 Santana; 10
t/m/ 17-5 Pre Olympisch volley
baltoernooi; 24-5 John Denver;
19-6 Eric Clapton, Elton John
en Bonnie Rait; 6-6 Eindexa-
menfeest Tropicana; 12-6 Diana
Ross; 14-6 Gary Moore.
AMSTERDAM
20-6 Indonesian Top stars
concert met m.m.v. Blue Dia
monds, Sandra Reemer etc. 29/
30/31-10 Chippendales, Rai; 28-
11 t/m 31-3 '93 Cats.
DEN HAAG
april Funny Girl; 31-3 t/m
24-5 Les Miserables; 28-11 t/m/
31-3 '93 Cats.
DIVERSEN
April Adonis, diverse plaat
sen; 24-4 Goud van Oud, Den
Bosch; 25-4 Snap Tilburg; 9-5'
Cher, Brussel; 24-5 Garland
Jeffreys, Tilburg; juni Indone
sian top Stars; 28-6 Roxette;
28-6 Emmylou Harris Goes.
VLISSINGEN - Negen par
keercontroleurs zijn sinds sinds
kort actief in de binnenstad.
Vlissingen was tot 1 maart een
van de weinige steden in Neder
land waar het parkeren gratis
was. Dat is nu definitief verle
den tijd en de parkeercontro
leurs moeten erop toezien dat
de automobilisten zich aan de
tarieven houden. Na de eerste
maand is al duidelijk dat het
werkt: volgens hoofdinspecteur
J.J.D. Visser passen de bezoe
kers aan de binenstad hun par-
keergedrag aan.
De parkeercontroleurs volg
den in januari een opleiding
van een week aan het Politie
Vormingscentrum in Vaassen.
Na nog een week stage binnen
de gemeente Vlissingen gingen
zij de straat op om ervaring op
te doen. De controleurs, vijf
vrouwen en vier mannen, deden
ook metingen, ondermeer naar
de parkeerdruk. De eerste we
ken deelden zij geen bekeurin
gen uit; automobilisten die niet
of niet voldoende aan de par-
keermeter of parkeerautomaat
hadden 'geofferd', kwamen er
vanaf met een waarschuwing
onder de ruitenwisser.
Op 27 maart werden de par
keercontroleurs onder grote be
langstelling geïnstalleerd door
loco-burgemeester C. de Keij-
zer, waarna commissaris L.
Schuller ze beedigde als onbe
zoldigd opsporingsambtenaar
van de gemeentepolitie. Daarna
gingen ze met grote voortva
rendheid aan de slag. De tijd
van de waarschuwingsbriefjes
was definitief voorbij.
Bewoners van de binnenstad
hebben de gevolgen van het be
taald parkeren al ervaren. Het
valt niet meer mee om in de
buurt van je huis een (gratis)
parkeerplaats te vinden. Maar
vorige week kregen zij van de
gemeente een brief, waarin zij
gewezen worden op de moge
lijkheid om een parkeervergun-
ning aan te vragen. Zo'n ver
gunning kost 60,-- per jaar of
35,-- per half jaar. De par-
keervergunningen gaan op 15
april in.
Ook is het mogelijk om een
abonnement in de parkeerga
rage onder het nieuwe winkel
centrum aan het Scheldeplein
te nemen. De kosten hiervan
bedragen f 85,— per maand. Het
zijn vooral winkeliers die van
deze mogelijkheid gebruik ma
ken.
Voor de bewoners en bedrij
ven in de binnenstad is de op
lossing van hun parkeerproble
men nabij. De parkeerpolitie
daarentegen heeft er een pro
bleem bij. Door de uitbreiding
van het werkveld komen de
controleurs straks tijd te kort.
Een oplossing ligt voor de hand:
meer parkeercontroleurs. Maar
daar moet eerst de gemeente
raad zich over buigen.
De Vlissingse parkeercontroleurs in de bloemetjes gezet na hun installatie. - foto: harry de lange
De meeste verkeersdeelnemers zullen waarschijnlijk wel eens
een bekeuring hebben gekregen. Om het systeem van incasseren
van bekeuringen gemakkelijker te maken is per 1 september 1990
de Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften
ingevoerd. Deze wet, die ook wel de Wet Mulder genoemd wordt,
regelt dat de meeste verkeersovertredingen niet meer strafrechte
lijk worden afgedaan maar volgens het administratieve recht wor
den afgehandeld. Deze wet is stap voor stap in het hele land inge
voerd. Per 1 april 1992 is de wet ook van kracht in Zuid-Holland
en Zeeland.
In het algemeen geldt de wet
voor de wat lichtere verkeers
overtredingen. Er mag geen
sprake zijn van persoonlijk let
sel of van schade aan goederen.
Het kan bijvoorbeeld gaan om
overtredingen van de maximum
snelheid tot maximaal 30 km te
hard, het rijden zonder licht of
het fout parkeren van de auto,
het niet dragen van de autogor
del etc. Als de politie een ver
keersovertreding ziet wordt de
betrokkene staande gehouden.
De politie wil naam, adres en
geboortedatum weten. De ple
ger van de verkeersovertreding
is verplicht die vragen te beant
woorden.
Vervolgens overhandigt de
politie aan de overtreder een
zgn. „kennisgeving van be
schikking" (de bekeuring). Op
dit formulier staat waarom de
bekeuring gegeven is en staat
tevens vermeld dat de boete
moet worden betaald. Als de
politie de kennisgeving niet
persoonlijk kan afgeven, b.v. bij
radarcontrole, wordt op basis
van het kenteken „bekeurd".
Bij constatering op kenteken
is degene op wiens naam het
kenteken staat verantwoorde
lijk. Deze moet dus betalen. Al
leen bij diefstal, joy-riding of
als de auto inmiddels is ver
kocht, is de kentekenhouder
niet aansprakelijk. Ook is er
een uitzondering gemaakt als
een auto verhuurd is. Deze ver
huur dient dan wel schriftelijk
voor korter dan 3 maanden te
zijn overeengekomen.
Belangrijk verschil met de si
tuatie tot 1 april 1992 is dus dat
betaling reeds verplicht is vanaf
het moment van de beschik
king. Indien de overtreder niet
heeft betaald binnen 8 weken
na de beschikking volgt een
eerste aanmaning en vervolgens
na 30 dagen een tweede aanma
ning. De boete is dan al fors ho
ger! Als er dan nog niet betaald
wordt kan de Officier van Jusi-
titie tot betaling dwingen. Dat
kan op een aantal manieren. De
deurwaarder kan beslag leggen
op bezittingen, of loon, uitke
ring, bank- of girorekening.
Zelfs de auto of het rijbewijs
kan in beslag worden genomen.
Gelukkig is het zo dat er ook
in de wet beroepsmogelijkheden
geregeld zijn. Voor 1 april kon
men dus rustig wachten op een
dagvaarding om te verschijnen
bij de Kantonrechter, vanaf 1
april dient men zelf actie te on
dernemen. Als men het niet
eens is met een beschikking
dient men binnen 6 weken in
beroep te gaan. Dit beroep kan
schriftelijk worden ingediend
bij de Officier van Justitie. Te
gen de uitspraak van de Officier
van Justitie is beroep mogelijk
bij de Kantonrechter.
Bijzonder is in geval van be
roep, dat van tevoren bij het
kantongerecht, als een vorm
van zekerheid het bedrag van
de sanctie dient te worden vol
daan. Deze zekerheidstelling
houdt in dat op de griffie van
het kantongerecht contant geld
of betaalcheques worden gede
poneerd ter waarde van de op
gelegde sanctie.
Als de Kantonrechter degene
die in beroep gaat in het gelijk
stelt, wordt het gedeponeerde
geld uiteraard terug gegeven.
De Kantonrechter zal het be
roep op een openbare zitting
behandelen. Na de beslissing
van de Kantonrechter kan nog
cassatieberoep worden inge
steld bij de Hoge Raad.
Een zeebad voor veertig cent
MIDDELBURG - Chris Vos
houdt dinsdag 21 april een le
zing over „ons verleden op de
l televisie".
Is er geschiedenis na de tele
visie? Is het mogelijk om, bin
nen de beperkingen van het me
dium, op een verantwoorde
wijze historische kennis over te
dragen aan de grote schare die
zich elke avond voor de buis
vlijt? Wat zijn nu precies de
problemen van de audiovisuele
geschiedschrijving? Het merk
waardige van televisie is dat ze,
meer dan welk medium ook,
lijkt op het leven zelf. Miljoe
nen mensen gebruiken de video
om hun bruiloft, hun kinderen
en hun vakantie „vast te leg
gen" voor het nageslacht. In
duizenden documentaires en
nieuwsuitzendingen worden de
meest diverse aspecten van onze
samenleving in beeld gebracht.
De televisie mag een pretfa-
briek zijn, ze bevriest tegelij
kertijd de werkelijkheid op de
magneetband.
Ideaal voor historici, zo op
het eerste gezicht. Staat hier
immers niet een „tijdmachine"
ter beschikking, waarmee ook
het verleden weer tot leven kan
worden gewekt? Onderscheidt
juist de audiovisuele geschied
schrijving zich niet door het to
nen van het vlees en het bloed
van de geschiedenis? Heeft de
serie De Bezetting (in zijn di
verse vormen) niet bij gehele
generatie-cohorten gezorgd
voor een nieuw bewustzijn over
de oorlog?
Dit fraaie beeld kent echter
scherpe slagschaduwen. De,
werkelijkheid van de televisie
lijkt misschien echt, ze is het
niet. Wie televisie maakt, mani
puleert. Niet zozeer met de wer
kelijkheid, alswel met de beel
den van die werkelijkheid.
Waarbij de doelstellingen van
de programmamaker behoorlijk
kunnen verschillen van die van
een historicus. Wie bijvoorbeeld
de audiovisuele geschiedschrij
ving over de oorlog overziet,
merkt al snel dat er, zeker in
vergelijking met de geschreven
geschiedschrijving, een syste
matische vertekening is waar te
nemen. Teveel nadruk op inci
denten en te weinig op. structu
ren; Teveel op „de hoofdstraat"
en te weinig op de „zijstraten"
van de geschiedenis.
Chris Vos studeerde politico
logie en communicatieweten
schappen aan de Universiteit
van Amsterdam. Na werkzaam
heden in de journalistiek en bij
de NOS kwam hij in 1980 te
recht bij de(huidige) Faculteit
der Historische en Kunstweten
schappen van de Erasmus Uni
versiteit Rotterdam. Hij doceert
daar onder meer over de wijze
waarop historici gebruik kun
nen maken van audiovisuele
middelen. Vanaf 1986 maakt hij
in samenwerking met verschil
lende omroepen historische do
cumentaires.
De lezing vindt plaats in de
aula van de Zeeuwse biblio
theek en begint om 20.00 uur.
Gratis toegangskaarten zijn
verkrijgbaar bij Fanoy op de
Nieuwe Burg en bij de biblio
theek.
Bij de gemeentepolitie Vlis
singen zijn de volgende voor
werpen aangegeven:
bankpas; bril (lookover),
goudkleurig; grove kam, bruin;
blauw dekzeil; OV-jaarkaart;
fietscomputer; herenhorloge,
digitaal/analoog; 2 plastic tas
sen met kleding; kindermuts,
rose; herenportemonnee (rits
sluiting), bruin inhoud; he
renportemonnee (drukknopslui
ting), bruin inhoud; heren-
ring, met inscriptie „VERA";
gouden schakelarmband; bro
che, zilverkl. met parel; gouden
armbandje met 2 naamplaatjes
ringetje; Ford autosleutel
andere sleutels; schoudertas,
zwart nylon; fietsmand, wit
fietstas, grijs; reistas, zwart ny
lon met inhoud; 1 paar zwarte
sandalen; goudkl. horloge (han
gertje); kinderschoentje, groen/
paa^s maat 20-21.
VLISSINGEN - Van 15 mei tot en met 28 juni aan
staande is in het Stedelijk Museum de tentoonstelling
„Voor Veertig Cent de Zee in: Toerisme in Vlissingen
(1919-1939)" te zien.
De tentoonstelling geeft een beeld van het toerisme
in Vlissingen in de jaren tussen de beide wereldoorlo
gen. Een belangrijk onderdeel hierbij is de ontwikke
ling van een „badplaats" net buiten het oude centrum
van dit stadje. Dit gebeurt aan de hand van originele
voorwerpen en foto's. Als blikvanger is in de tentoon
stelling een strandscène nagebouwd, met alles erop
en eraan. 1
MIDDELBURG - Het dans
gezelschap Raz brengt de voor
stelling „De Reis" woensdag 22
april op de planken van de
Stadsschouwburg. Aanvang
20.30 uur.
Raz, de nieuwe dansvoorzie
ning van het zuiden, kan terug
kijken op een succesvol eerste
theaterseizoen. Dit eigentijdse
Brabantse gezelschap onder ar
tistieke leiding van Hans Tuer-
lings bracht vorig seizoen drie
produkties uit, waarvan de eer
ste, „Razbliuto" ook in Middel
burg te zien was. Met Raz heeft
Hans Tuerlings, na ruim vijftien
jaar free-lancen bij o.a. het Ne
derlands Dans Theater, Intro
dans, het Scapino Ballet en Re
flex, zijn eigen dansgezelschap
dat zich volgens zijn taakstel
ling zowel binnen als buiten de
eigen regio dient te profileren.
Tuerlings is in zijn werk steeds
op zoek naar een balans tussen
abstractie en anecdote en
streeft bij Raz naar een integra
tie van pure dans en theatrale
elementen. Raz functioneert als
een flexibel dansgezelschap, dat
per produktie met een diversi
teit aan dansers werkt: naast
klassiek en modern geschoolde
dansers worden ook regelmatig
mimespelers geëngageerd, die -
ongehinderd door technieken-
beschikken over een eigen,
spontane bewegingstaal.
In zijn jongste produktie „De
Reis (geïnspireerd door "Voyage
au bout de la nuit" van Louis
Céline) wil Hans Tuerlings la
ten zien „wat er met mensen ge
beurt als ze worden meegezogen
in een wereld waar een oorlogs
machinerie de scepter zwaait".
„De Reis" is een rauw en beel
dend soort danstheater waarin
mannen en vrouwen temidden
van onberedeneerd geweld
trachten te overleven. Maar het
is niet allemaal dood en treur
nis wat de toeschouwer wordt
voorgeschoteld. Behalve somber
en dwaas is „De Reis" ook móói
en amusant en biedt een ge
slaagde afwisseling van beelden
die de fantasie prikkelen. De
muziek past hierbij: nu eens
agressief stampend en bonkend,
dan weer mysterieus of melan
choliek. „De Reis" is meer dan
een dansvoorstelling: een intri
gerende collage van mime, be
wegingstheater en slapstick.
Kaarten kosten 15.00 (voor
CJP en Pas 65 12.00 en zijn in
voorverkoop aan het theater en
telefonisch te reserveren via
(01180)11500.
In het Engeland van de
vroege 18e eeuw was voor het
eerst sprake van strandtoeris-
me. Rond die tijd ontwikkelden
sommige kuststeden - zoals
Brighton - zich tot badplaats.
In de tweede helft van de 18e
eeuw waaide het strandtoe-
risme over naar Europa. Ook
daar groeiden vele kustplaatsen
tot badplaats uit.
Het industrie- en havenstadje
Vlissingen ontwikkelde zich re
latief laat tot badplaats. Het
Vlissingse strandleven begon
officieel in 1883. In dat jaar
werd ruim een kilometer ten
westen van het oude centrum
een stuk strand in gebruik ge
nomen als „badstrand". In 1886
vond de opening-* plaats van
Grand Hotelr des Bains, een
badhotel"met allure dat overi
gens werd verwoest tijdens de
Tweede Wereldoorlog. In 1892
werd de Vlissingse VW opge
richt. Deze wijdt zich tot op de
dag van vandaag aan het pro
moten van Vlissingen, dat toen
nog een oude stadskern had en
haar „badplaats".
In de jaren twintig en dertig
van deze eeuw bereikte het
strandtoerisme in Vlissingen
zijn vooroorlogse hoogtepunt.
In die periode is het stadje aan
MIDDELBURG - De ernstige
komedie Goed/Fout is vrijdag
17 april te zien in de Schouw
burg, om 20.00 uur.
Centraal in „Goed/Fout" staat
de relatie tussen Theo, de zoon
van een NSB-er, en Elsbeth, de
dochter van een Joods echtpaar
dat destijds het concentratie
kamp heeft overleefd. Rond hun
liefde staat de buitenwereld die
verwrongen en met hysterie
reageert op alles wat met de
oorlog te maken heeft.'
Het stuk begint als een gezel
schap terugkeert van de begra
fenis van Ben, de vader van Els
beth. Alle aanwezigen hebben
op 'e'en of andere manier uit
eerste, tweede of derde hand
van de oorlog te lijden gehad en
het onderwerp wordt op zeer
verschillende manieren aange
roerd, van komisch afstandelijk
via demonstratief achteloos tot
agressief en gefrustreerd. Als
blijkt dat Theo de zoon van een
zwaar foute vader is, protes
teert buurvrouw Jacqueline, als
dochter van een verzetsheld,
heftig tegen zijn aanwezigheid
op deze droevige dag„.
In scherpe dialogen, vol hu
mor en met voldoende ernst,
wordt een dag Hollands fami
liedrama geschetst, waarin
de Scheldemond een middel
grote badplaats geworden, met
dezelfde toeristische basisvoor
zieningen als vrijwel iedere an
dere badplaats.
Nelly Frijda en Hugo Haenen in Goed/Fout
grote en kleine thema's aange
sneden worden. Humor en ernst
wisselen elkaar telkens af, want
ook bij een onderwerp als dit
kan Haye van der Heyden het
niet laten om te relativeren en
het publiek aan het lachen te
brengen.
- foto: patrick meis
In de rolbezetting spelen o.a.
Ina van Faassen, Nelly Frijda,
Ton Kuyl, Kees Coolen en Do-
rijn Curvers.
De toerist, die over het alge
meen tot de rijkere bovenlaag
van de bevolking behoorde, kon
voor zijn verblijf in Vlissingen
kiezen uit verschillende hotels.
Op de boulevard kon hij flane
ren, een terrasje pikken en naar
concerten luisteren of een expo
sitie van hedendaagse kunste
naars bekijken in een speciaal
daarvoor gebouwd paviljoen.
Een door de VW uitgezette
stadswandeling leidde hem bo
vendien langs de bezienswaar
digheden in het oude centrum
van Vlissingen. Vanaf 1936 was
het zelfs mogelijk zich met
droge voeten in zee te begeven
via de Vlissingse wandelpier.
Maar het belangrijkste was wel
dat badgasten in Vlissingen
datgene konden doen waarvoor
zij in eerste instantie gekomen
waren: baden in zee.
Vlissingen was - en is nog
steeds - een aantrekkelijke bad
plaats. De brede zandstranden
liggen op het zuiden en zijn be-
Het vooroorlogse badstrand.
schermd tegen de noordenwind;
iets dat men in de jaren '20 en
'30, toen het zonnebaden in
zwang raakte, zeker kon waar
deren. Verder bood de Wester-
schelde een subliem uitzicht,
dat als gevolg van de levendige
scheepvaart en de speling van
het licht voortdurend aan ver
andering onderhevig is.
Het badstrand van Vlissingen
was in de jaren twintig en der
tig van deze eeuw in twee helf
ten verdeeld. Deze waren van
elkaar gescheiden door een
touw. De ene helft was het offi
ciële badstrand, de andere helft
het zogenoemde „armen-
strand".
Op het badstrand, dat hoofd
zakelijk door toeristen werd be
zocht, kon men tegen betaling
van veertig cent gebruik maken
van allerlei faciliteiten. Daartoe
behoorden rieten strandstoelen,
badhokjes en badkoetsjes,
waarin badgasten naar de wa
terlijn werden gereden. Een be
zoek aan het armenstrand waar
elke voorziening ontbrak was
gratis. Zodra men echter vanaf
dit armenstrand in zee wilde
baden, moest er een dubbeltje
worden betaald. Zoals de naam
al aangeeft, werd dit strand
hoofdzakelijk bezocht door de
minder bedeelden, zoals de
arme arbeidersbevolking van
Vlissingen.
De mondaine, op luxe ge
stelde elite, liet zich op het ar
menstrand niet zien; zij gingen
liever voor veertig cent de zee
in.
t