Parkeercontroleurs in tijdnood Ernstige komedie Goed/Fout Raz danst „De Reis" Grove kam BUROVOOR RECHTSHULP Een avondje uit via de VW Bekeuringen Tentoonstelling over toerisme in Vlissingen SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 15 APRIL 1992 Vergunning Zonnebaden 307 VLISSINGEN - Alhambra: HOOK Vrij. 19.00 - 21.45; za.. zon. en ma. 14.00 - 19.00 - 21.45; di., wo. en do. 14.00 en 20.00 uur. CAPE FEAR - Vr. 19.00 en 21.45 uur; za., zo. en ma. 14.00, 19.00 en 21.45 uur; di., wo. en do. 14.00 en i20.00 uur. SNEEUWWITJE - Za., zo., ma, di.. wo. en do. 14.00 uur. THE LOVER - Vr., za. zo. en ma. 19.00 en 21.45 uur. Wo. en do. 20.00 uur. THE LOVER - Frans Indochi na, eind jaren '20...Het meisje is 15V2. Met haar twee broers en haar moeder, hoofd van de plaatselijke dorpsschool, woont ze in Sadec. De schoolvakantie is voorbij. In een volgepakte bus keert ze die ochtend terug naar Saigon. Daar is zij leerling van het Stedelijk Lyceum en woont ze in een pensionaat. Op de veerpont over de Me kong stapt het meisje uit de bus en loopt naar de reling. Ze draagt een jurk van natuurzij de, lamé schoenen met hoge hakken en, merkwaardig ge noeg, een vilten herenhoed in de kleur van rozehout. Op de veer pont, naast de bus, staat een grote zwarte limousine. Ach terin zit een zeer elegante man. Hij kijkt naar het meisje. Hij is Chinees. Hij draagt Europese kleding; een kostuum van lichte tussorzijde. De man stapt uit de limou sine en loopt langzaam naar het meisje toe. Hij is 32 jaar. Hij is pas terug uit Parijs, waar hij een vage studie heeft gevolgd. Hij is enige erfgenaam van een man die rijk is geworden met de bouw van volkswoningen in de kolonie. De Chinees biedt het meisje aan mee te rijden naar Saigon. Voortaan gaat ze per li mousine naar het lyceum. Al snel, op een donderdag, neemt de Chinees haar mee naar zijn vrijgezellenflat, een donker vertrek waarin het stadslawaai voortdurend door dringt. Gedurende anderhalf jaar zal het meisje de lieveling van deze man zijn. Haar moeder, een dwaze, wanhopige vrouw, mag het na tuurlijk niet weten. En ook voor haar broers, waarvan de een nogal kwaadaardig en de ander gevoelig is, houdt ze haar vriendschap met de Chinees ge heim. En het meisje wordt terugge worpen op haar verlangen, dat ze geen liefde wil noemen, ver langen naar haar vaardige min naar. Verlangen ook naar He- lene Lagonelle, een meisje uit het pensionaat, verlangen waardoor ze haar afwijzende omgeving ontstijgt. Maar deze onbezonnen liefde heeft geen toekomst. De vader van de Chinese man ziet zijn zoon liever dood dan met deze kleine, blanke „prostituee", die trouwens toch terug gaat naar Frankrijk. Bovendien is er al lang geleden een huwelijk met een Chinees meisje gearran geerd. De Chinese man en het meisje storten zich met razernij in hun verstrengelingen maar praten bijna niet meer met elkaar. En soms weigeren hun lichamen, en wordt de Chinees door schaamte overmand. Pas wan neer het schip de haven van Saigon uitvaart komt bij het meisje de emotie los.... SILENCE OF THE LAMBS: Vrijdag 21.45 uur; za., zo. eh ma. 14.00 en 21.45 uur; di., wo. en do. 14.00 en 20.00 uur. THE LAST BOY SCOUT: Vr., za., zo. en ma. 19.00 uur. Bij het VW-kantoor aan de Nieuwendijk in Vlissingen en de Duinweg in Oostkapelle en is het mogelijk kaarten te reserve- ren voor concerten (pop en klassiek) en theatervoorstellin gen in het hele land. Tussen 9 en 16 uur (zaterdags tot 13 uur) informeren de medewerkers van het VVV u graag over de ver schillende mogelijkheden. Per persoon komt er een klein be drag aan kosten bij. U krijgt bij het VVV een voucher waarmee u bij de kassa van het theater uw toegangskaart kunt opha len. Hieronder ziet u een deel van de voorstellingen die nu in de voorverkoop zijn. ROTTERDAM 20-4 Highwayman; 25-4 Santana; 10 t/m/ 17-5 Pre Olympisch volley baltoernooi; 24-5 John Denver; 19-6 Eric Clapton, Elton John en Bonnie Rait; 6-6 Eindexa- menfeest Tropicana; 12-6 Diana Ross; 14-6 Gary Moore. AMSTERDAM 20-6 Indonesian Top stars concert met m.m.v. Blue Dia monds, Sandra Reemer etc. 29/ 30/31-10 Chippendales, Rai; 28- 11 t/m 31-3 '93 Cats. DEN HAAG april Funny Girl; 31-3 t/m 24-5 Les Miserables; 28-11 t/m/ 31-3 '93 Cats. DIVERSEN April Adonis, diverse plaat sen; 24-4 Goud van Oud, Den Bosch; 25-4 Snap Tilburg; 9-5' Cher, Brussel; 24-5 Garland Jeffreys, Tilburg; juni Indone sian top Stars; 28-6 Roxette; 28-6 Emmylou Harris Goes. VLISSINGEN - Negen par keercontroleurs zijn sinds sinds kort actief in de binnenstad. Vlissingen was tot 1 maart een van de weinige steden in Neder land waar het parkeren gratis was. Dat is nu definitief verle den tijd en de parkeercontro leurs moeten erop toezien dat de automobilisten zich aan de tarieven houden. Na de eerste maand is al duidelijk dat het werkt: volgens hoofdinspecteur J.J.D. Visser passen de bezoe kers aan de binenstad hun par- keergedrag aan. De parkeercontroleurs volg den in januari een opleiding van een week aan het Politie Vormingscentrum in Vaassen. Na nog een week stage binnen de gemeente Vlissingen gingen zij de straat op om ervaring op te doen. De controleurs, vijf vrouwen en vier mannen, deden ook metingen, ondermeer naar de parkeerdruk. De eerste we ken deelden zij geen bekeurin gen uit; automobilisten die niet of niet voldoende aan de par- keermeter of parkeerautomaat hadden 'geofferd', kwamen er vanaf met een waarschuwing onder de ruitenwisser. Op 27 maart werden de par keercontroleurs onder grote be langstelling geïnstalleerd door loco-burgemeester C. de Keij- zer, waarna commissaris L. Schuller ze beedigde als onbe zoldigd opsporingsambtenaar van de gemeentepolitie. Daarna gingen ze met grote voortva rendheid aan de slag. De tijd van de waarschuwingsbriefjes was definitief voorbij. Bewoners van de binnenstad hebben de gevolgen van het be taald parkeren al ervaren. Het valt niet meer mee om in de buurt van je huis een (gratis) parkeerplaats te vinden. Maar vorige week kregen zij van de gemeente een brief, waarin zij gewezen worden op de moge lijkheid om een parkeervergun- ning aan te vragen. Zo'n ver gunning kost 60,-- per jaar of 35,-- per half jaar. De par- keervergunningen gaan op 15 april in. Ook is het mogelijk om een abonnement in de parkeerga rage onder het nieuwe winkel centrum aan het Scheldeplein te nemen. De kosten hiervan bedragen f 85,— per maand. Het zijn vooral winkeliers die van deze mogelijkheid gebruik ma ken. Voor de bewoners en bedrij ven in de binnenstad is de op lossing van hun parkeerproble men nabij. De parkeerpolitie daarentegen heeft er een pro bleem bij. Door de uitbreiding van het werkveld komen de controleurs straks tijd te kort. Een oplossing ligt voor de hand: meer parkeercontroleurs. Maar daar moet eerst de gemeente raad zich over buigen. De Vlissingse parkeercontroleurs in de bloemetjes gezet na hun installatie. - foto: harry de lange De meeste verkeersdeelnemers zullen waarschijnlijk wel eens een bekeuring hebben gekregen. Om het systeem van incasseren van bekeuringen gemakkelijker te maken is per 1 september 1990 de Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften ingevoerd. Deze wet, die ook wel de Wet Mulder genoemd wordt, regelt dat de meeste verkeersovertredingen niet meer strafrechte lijk worden afgedaan maar volgens het administratieve recht wor den afgehandeld. Deze wet is stap voor stap in het hele land inge voerd. Per 1 april 1992 is de wet ook van kracht in Zuid-Holland en Zeeland. In het algemeen geldt de wet voor de wat lichtere verkeers overtredingen. Er mag geen sprake zijn van persoonlijk let sel of van schade aan goederen. Het kan bijvoorbeeld gaan om overtredingen van de maximum snelheid tot maximaal 30 km te hard, het rijden zonder licht of het fout parkeren van de auto, het niet dragen van de autogor del etc. Als de politie een ver keersovertreding ziet wordt de betrokkene staande gehouden. De politie wil naam, adres en geboortedatum weten. De ple ger van de verkeersovertreding is verplicht die vragen te beant woorden. Vervolgens overhandigt de politie aan de overtreder een zgn. „kennisgeving van be schikking" (de bekeuring). Op dit formulier staat waarom de bekeuring gegeven is en staat tevens vermeld dat de boete moet worden betaald. Als de politie de kennisgeving niet persoonlijk kan afgeven, b.v. bij radarcontrole, wordt op basis van het kenteken „bekeurd". Bij constatering op kenteken is degene op wiens naam het kenteken staat verantwoorde lijk. Deze moet dus betalen. Al leen bij diefstal, joy-riding of als de auto inmiddels is ver kocht, is de kentekenhouder niet aansprakelijk. Ook is er een uitzondering gemaakt als een auto verhuurd is. Deze ver huur dient dan wel schriftelijk voor korter dan 3 maanden te zijn overeengekomen. Belangrijk verschil met de si tuatie tot 1 april 1992 is dus dat betaling reeds verplicht is vanaf het moment van de beschik king. Indien de overtreder niet heeft betaald binnen 8 weken na de beschikking volgt een eerste aanmaning en vervolgens na 30 dagen een tweede aanma ning. De boete is dan al fors ho ger! Als er dan nog niet betaald wordt kan de Officier van Jusi- titie tot betaling dwingen. Dat kan op een aantal manieren. De deurwaarder kan beslag leggen op bezittingen, of loon, uitke ring, bank- of girorekening. Zelfs de auto of het rijbewijs kan in beslag worden genomen. Gelukkig is het zo dat er ook in de wet beroepsmogelijkheden geregeld zijn. Voor 1 april kon men dus rustig wachten op een dagvaarding om te verschijnen bij de Kantonrechter, vanaf 1 april dient men zelf actie te on dernemen. Als men het niet eens is met een beschikking dient men binnen 6 weken in beroep te gaan. Dit beroep kan schriftelijk worden ingediend bij de Officier van Justitie. Te gen de uitspraak van de Officier van Justitie is beroep mogelijk bij de Kantonrechter. Bijzonder is in geval van be roep, dat van tevoren bij het kantongerecht, als een vorm van zekerheid het bedrag van de sanctie dient te worden vol daan. Deze zekerheidstelling houdt in dat op de griffie van het kantongerecht contant geld of betaalcheques worden gede poneerd ter waarde van de op gelegde sanctie. Als de Kantonrechter degene die in beroep gaat in het gelijk stelt, wordt het gedeponeerde geld uiteraard terug gegeven. De Kantonrechter zal het be roep op een openbare zitting behandelen. Na de beslissing van de Kantonrechter kan nog cassatieberoep worden inge steld bij de Hoge Raad. Een zeebad voor veertig cent MIDDELBURG - Chris Vos houdt dinsdag 21 april een le zing over „ons verleden op de l televisie". Is er geschiedenis na de tele visie? Is het mogelijk om, bin nen de beperkingen van het me dium, op een verantwoorde wijze historische kennis over te dragen aan de grote schare die zich elke avond voor de buis vlijt? Wat zijn nu precies de problemen van de audiovisuele geschiedschrijving? Het merk waardige van televisie is dat ze, meer dan welk medium ook, lijkt op het leven zelf. Miljoe nen mensen gebruiken de video om hun bruiloft, hun kinderen en hun vakantie „vast te leg gen" voor het nageslacht. In duizenden documentaires en nieuwsuitzendingen worden de meest diverse aspecten van onze samenleving in beeld gebracht. De televisie mag een pretfa- briek zijn, ze bevriest tegelij kertijd de werkelijkheid op de magneetband. Ideaal voor historici, zo op het eerste gezicht. Staat hier immers niet een „tijdmachine" ter beschikking, waarmee ook het verleden weer tot leven kan worden gewekt? Onderscheidt juist de audiovisuele geschied schrijving zich niet door het to nen van het vlees en het bloed van de geschiedenis? Heeft de serie De Bezetting (in zijn di verse vormen) niet bij gehele generatie-cohorten gezorgd voor een nieuw bewustzijn over de oorlog? Dit fraaie beeld kent echter scherpe slagschaduwen. De, werkelijkheid van de televisie lijkt misschien echt, ze is het niet. Wie televisie maakt, mani puleert. Niet zozeer met de wer kelijkheid, alswel met de beel den van die werkelijkheid. Waarbij de doelstellingen van de programmamaker behoorlijk kunnen verschillen van die van een historicus. Wie bijvoorbeeld de audiovisuele geschiedschrij ving over de oorlog overziet, merkt al snel dat er, zeker in vergelijking met de geschreven geschiedschrijving, een syste matische vertekening is waar te nemen. Teveel nadruk op inci denten en te weinig op. structu ren; Teveel op „de hoofdstraat" en te weinig op de „zijstraten" van de geschiedenis. Chris Vos studeerde politico logie en communicatieweten schappen aan de Universiteit van Amsterdam. Na werkzaam heden in de journalistiek en bij de NOS kwam hij in 1980 te recht bij de(huidige) Faculteit der Historische en Kunstweten schappen van de Erasmus Uni versiteit Rotterdam. Hij doceert daar onder meer over de wijze waarop historici gebruik kun nen maken van audiovisuele middelen. Vanaf 1986 maakt hij in samenwerking met verschil lende omroepen historische do cumentaires. De lezing vindt plaats in de aula van de Zeeuwse biblio theek en begint om 20.00 uur. Gratis toegangskaarten zijn verkrijgbaar bij Fanoy op de Nieuwe Burg en bij de biblio theek. Bij de gemeentepolitie Vlis singen zijn de volgende voor werpen aangegeven: bankpas; bril (lookover), goudkleurig; grove kam, bruin; blauw dekzeil; OV-jaarkaart; fietscomputer; herenhorloge, digitaal/analoog; 2 plastic tas sen met kleding; kindermuts, rose; herenportemonnee (rits sluiting), bruin inhoud; he renportemonnee (drukknopslui ting), bruin inhoud; heren- ring, met inscriptie „VERA"; gouden schakelarmband; bro che, zilverkl. met parel; gouden armbandje met 2 naamplaatjes ringetje; Ford autosleutel andere sleutels; schoudertas, zwart nylon; fietsmand, wit fietstas, grijs; reistas, zwart ny lon met inhoud; 1 paar zwarte sandalen; goudkl. horloge (han gertje); kinderschoentje, groen/ paa^s maat 20-21. VLISSINGEN - Van 15 mei tot en met 28 juni aan staande is in het Stedelijk Museum de tentoonstelling „Voor Veertig Cent de Zee in: Toerisme in Vlissingen (1919-1939)" te zien. De tentoonstelling geeft een beeld van het toerisme in Vlissingen in de jaren tussen de beide wereldoorlo gen. Een belangrijk onderdeel hierbij is de ontwikke ling van een „badplaats" net buiten het oude centrum van dit stadje. Dit gebeurt aan de hand van originele voorwerpen en foto's. Als blikvanger is in de tentoon stelling een strandscène nagebouwd, met alles erop en eraan. 1 MIDDELBURG - Het dans gezelschap Raz brengt de voor stelling „De Reis" woensdag 22 april op de planken van de Stadsschouwburg. Aanvang 20.30 uur. Raz, de nieuwe dansvoorzie ning van het zuiden, kan terug kijken op een succesvol eerste theaterseizoen. Dit eigentijdse Brabantse gezelschap onder ar tistieke leiding van Hans Tuer- lings bracht vorig seizoen drie produkties uit, waarvan de eer ste, „Razbliuto" ook in Middel burg te zien was. Met Raz heeft Hans Tuerlings, na ruim vijftien jaar free-lancen bij o.a. het Ne derlands Dans Theater, Intro dans, het Scapino Ballet en Re flex, zijn eigen dansgezelschap dat zich volgens zijn taakstel ling zowel binnen als buiten de eigen regio dient te profileren. Tuerlings is in zijn werk steeds op zoek naar een balans tussen abstractie en anecdote en streeft bij Raz naar een integra tie van pure dans en theatrale elementen. Raz functioneert als een flexibel dansgezelschap, dat per produktie met een diversi teit aan dansers werkt: naast klassiek en modern geschoolde dansers worden ook regelmatig mimespelers geëngageerd, die - ongehinderd door technieken- beschikken over een eigen, spontane bewegingstaal. In zijn jongste produktie „De Reis (geïnspireerd door "Voyage au bout de la nuit" van Louis Céline) wil Hans Tuerlings la ten zien „wat er met mensen ge beurt als ze worden meegezogen in een wereld waar een oorlogs machinerie de scepter zwaait". „De Reis" is een rauw en beel dend soort danstheater waarin mannen en vrouwen temidden van onberedeneerd geweld trachten te overleven. Maar het is niet allemaal dood en treur nis wat de toeschouwer wordt voorgeschoteld. Behalve somber en dwaas is „De Reis" ook móói en amusant en biedt een ge slaagde afwisseling van beelden die de fantasie prikkelen. De muziek past hierbij: nu eens agressief stampend en bonkend, dan weer mysterieus of melan choliek. „De Reis" is meer dan een dansvoorstelling: een intri gerende collage van mime, be wegingstheater en slapstick. Kaarten kosten 15.00 (voor CJP en Pas 65 12.00 en zijn in voorverkoop aan het theater en telefonisch te reserveren via (01180)11500. In het Engeland van de vroege 18e eeuw was voor het eerst sprake van strandtoeris- me. Rond die tijd ontwikkelden sommige kuststeden - zoals Brighton - zich tot badplaats. In de tweede helft van de 18e eeuw waaide het strandtoe- risme over naar Europa. Ook daar groeiden vele kustplaatsen tot badplaats uit. Het industrie- en havenstadje Vlissingen ontwikkelde zich re latief laat tot badplaats. Het Vlissingse strandleven begon officieel in 1883. In dat jaar werd ruim een kilometer ten westen van het oude centrum een stuk strand in gebruik ge nomen als „badstrand". In 1886 vond de opening-* plaats van Grand Hotelr des Bains, een badhotel"met allure dat overi gens werd verwoest tijdens de Tweede Wereldoorlog. In 1892 werd de Vlissingse VW opge richt. Deze wijdt zich tot op de dag van vandaag aan het pro moten van Vlissingen, dat toen nog een oude stadskern had en haar „badplaats". In de jaren twintig en dertig van deze eeuw bereikte het strandtoerisme in Vlissingen zijn vooroorlogse hoogtepunt. In die periode is het stadje aan MIDDELBURG - De ernstige komedie Goed/Fout is vrijdag 17 april te zien in de Schouw burg, om 20.00 uur. Centraal in „Goed/Fout" staat de relatie tussen Theo, de zoon van een NSB-er, en Elsbeth, de dochter van een Joods echtpaar dat destijds het concentratie kamp heeft overleefd. Rond hun liefde staat de buitenwereld die verwrongen en met hysterie reageert op alles wat met de oorlog te maken heeft.' Het stuk begint als een gezel schap terugkeert van de begra fenis van Ben, de vader van Els beth. Alle aanwezigen hebben op 'e'en of andere manier uit eerste, tweede of derde hand van de oorlog te lijden gehad en het onderwerp wordt op zeer verschillende manieren aange roerd, van komisch afstandelijk via demonstratief achteloos tot agressief en gefrustreerd. Als blijkt dat Theo de zoon van een zwaar foute vader is, protes teert buurvrouw Jacqueline, als dochter van een verzetsheld, heftig tegen zijn aanwezigheid op deze droevige dag„. In scherpe dialogen, vol hu mor en met voldoende ernst, wordt een dag Hollands fami liedrama geschetst, waarin de Scheldemond een middel grote badplaats geworden, met dezelfde toeristische basisvoor zieningen als vrijwel iedere an dere badplaats. Nelly Frijda en Hugo Haenen in Goed/Fout grote en kleine thema's aange sneden worden. Humor en ernst wisselen elkaar telkens af, want ook bij een onderwerp als dit kan Haye van der Heyden het niet laten om te relativeren en het publiek aan het lachen te brengen. - foto: patrick meis In de rolbezetting spelen o.a. Ina van Faassen, Nelly Frijda, Ton Kuyl, Kees Coolen en Do- rijn Curvers. De toerist, die over het alge meen tot de rijkere bovenlaag van de bevolking behoorde, kon voor zijn verblijf in Vlissingen kiezen uit verschillende hotels. Op de boulevard kon hij flane ren, een terrasje pikken en naar concerten luisteren of een expo sitie van hedendaagse kunste naars bekijken in een speciaal daarvoor gebouwd paviljoen. Een door de VW uitgezette stadswandeling leidde hem bo vendien langs de bezienswaar digheden in het oude centrum van Vlissingen. Vanaf 1936 was het zelfs mogelijk zich met droge voeten in zee te begeven via de Vlissingse wandelpier. Maar het belangrijkste was wel dat badgasten in Vlissingen datgene konden doen waarvoor zij in eerste instantie gekomen waren: baden in zee. Vlissingen was - en is nog steeds - een aantrekkelijke bad plaats. De brede zandstranden liggen op het zuiden en zijn be- Het vooroorlogse badstrand. schermd tegen de noordenwind; iets dat men in de jaren '20 en '30, toen het zonnebaden in zwang raakte, zeker kon waar deren. Verder bood de Wester- schelde een subliem uitzicht, dat als gevolg van de levendige scheepvaart en de speling van het licht voortdurend aan ver andering onderhevig is. Het badstrand van Vlissingen was in de jaren twintig en der tig van deze eeuw in twee helf ten verdeeld. Deze waren van elkaar gescheiden door een touw. De ene helft was het offi ciële badstrand, de andere helft het zogenoemde „armen- strand". Op het badstrand, dat hoofd zakelijk door toeristen werd be zocht, kon men tegen betaling van veertig cent gebruik maken van allerlei faciliteiten. Daartoe behoorden rieten strandstoelen, badhokjes en badkoetsjes, waarin badgasten naar de wa terlijn werden gereden. Een be zoek aan het armenstrand waar elke voorziening ontbrak was gratis. Zodra men echter vanaf dit armenstrand in zee wilde baden, moest er een dubbeltje worden betaald. Zoals de naam al aangeeft, werd dit strand hoofdzakelijk bezocht door de minder bedeelden, zoals de arme arbeidersbevolking van Vlissingen. De mondaine, op luxe ge stelde elite, liet zich op het ar menstrand niet zien; zij gingen liever voor veertig cent de zee in. t

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1992 | | pagina 7