Automobielbedrijf Renton Rover is uit de as herrezen miMI# RENTON VEROVERT UW HART Kom nu kijken naar onze NIEUWE, EXCLUSIEVE ZAAK, waar we van 22 tot en met 29 februari OPEN HUIS hebben, met een GRANDIOZE ROVERSHOW ENTON Uiteraard staat de koffie of een drankje voor u klaar! Ondernemers Henk Molenaar en Stannie zitten niet bij de pakken neer Met: Alle nieuwste modellen o.a.: de exclusieve 220 GTi, de 216 GTi en de Cabrioni Monte Carlo. Bij aankoop van een Rover GRATIS het EXCLUSIEVE ROVERHORLOGE met daarin uw naam gegraveerd. Diverse speciale aanbiedingen Zaterdag 22 februari om 14.00 uur: Tambour - Buggler Korps Blue Spirit Tot ziens bij: Noordmonsterweg 4 Middelburg 7pr\ Tel. 01180-36815 1-4 kc Eig. H. Moolenaar SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 19 FEBRUARI 1992 Cooper Rover-100 Rover-200 Rover-400/800 315 MIDDELBURG - Het is allemaal niet gelopen zoals ze oorspronkelijk hadden gedacht, maar uiteindelijk is het toch gelukt. Apetrots zijn ze dan ook, Henk Molenaar en zijn vrouw Stannie, de eigenaars van het automobielbedrijf Renton Rover aan de Noordmonsterweg 4 in Middelburg. Weg sores, weg ellende van een brand, welkom nieuwe showroom en optimistische toekomst. Het is het tweetal, dat nu met de twee personeelsleden de Engelse automobielen koestert en verzorgt al waren het hun eigen kinderen dan ook nit altijd voor de wind gegaan. Goed, de nieuwe showroom met een oppervlakte van ruim 400 vierkante meter staat er dan wel, maar eer het zover was is heel wat water naar de zee gevloeid en heeft Henk zich echt wel een paar keer op het hoofd gekrabd en zich afgevraagd waar hij nou eigenlijk mee bezig was. Het lijkt een beetje op een successtory met eind goed al goed. Waar een ander bij de pakken gaat neerzitten was het voor Molenaar juist een reden te meer om er maar weer eens keihard en blijvend optimistisch tegenaan te aan. De van oorsprong Bussummer werkte jarenlang voor een van de grootste autodealers in Rotterdam totdat het hem daar in de Randstad een beetje te benauwd werd. Het werd dus Zeeland. Alleen, de baas waarvoor hij destijds in het Zeeuwse werkte - de naam noemt hij maar liever niet - had nog ideeën waar Molenaar zich nu niet direkt in kon vinden. „Een simpel voorbeeld. Ik werkte daar al met een luchttol, dat is zo'n apparaat waarmee je in no- time de moeren van een wiel kunt los- of vastdraaien. In Rotterdam deden we niets anders. Het scheelde een hoop zweet, energie, gaat vlugger en scheelt de klant dus tijd (en geld). De dealer waar ik toen voor werkte wilde er niet van horen. Nee, alles nog gewoon met een kruissleutel. Alles duurde dan ook veel langer dan nodig was. En daar kon nu net even niet tegen". Het alternatief autoLokaal Het nieuwe pand van Renton Rover op het industrieterrein RamsburgFOTO: HARRY DE LANGE gemaakt. Wie een nieuwe auto koopt krijgt een exclusief horloge met zijn of haar naam er in gegraveerd. En ze kijken alweer vooruit. „Misschien in de toekomst een uitbreiding van van de auto-lijn met de Range Rovers". En misschien ook wel nuttig om te weten voor de „niet-Rover-rijders": Ook andere automerken zijn welkom om te worden gerepareerd. Je hebt er absoluut geen programma als „Wedden dat?" voor nodig om te horen welke auto van Engels fabrikaat is. Robuust, degelijk. Sla een deur dicht, laat de motorkap dichtvallen en het is te horen. Daar staat een auto en geen stuk blik. Een Rover. Dat er een Japanse vermengeling met de oerdegelijke Engelse wagens is, weet iedereen. „Maar", zo verzekert directeur/eigenaar Henk Molenaar van Renton Rover, „De Japanners maken de robots; de Engelsen maken de wagens". De komende dagen en daarna staan de vierwielers te kijk en vanzelfsprekend te koop bij Renton Rover aan de Noordmonsterweg in Middelburg. Van klein tot groot en van goedkoop tot veel geld. Een kleine rondleiding. was dan ook „eigen baas". Papieren halen en zoeken naar een geschikt pand. Het idee dat hem voor ogen stond was duidelijk: gewoon een lekkere, leuke garage. Niet te groot, niet te klein en sleutelen. In Vlissingen ketste een geschikt pand op het laatste moment af. Om kort te gaan, eind 1984 begon Molenaar als „kleine, zelfstandige" op dezelfde plek waar hij nu zit in een gehuurd pand. Twee jaar later werd het pand zijn eigendom en de zaken gingen goed. Totdat - en hij weet de datum en de tijd op op de minuut nauwkeurig - in 1991 het pand van het droogbloemenbedrijf dat naast de garage was gelegen in vlammen opging. „Toen klapte echt alles in elkaar", weet Henk nog. „Alles wat je hebt opgebouwd. Alles waar je met je mensen voor hebt inzet is in een klap naar de knoppen. Dan is het wel even slikken. Maar dan moet je ook nuchter zijn en je realiseren dat er gelukkig alleen maar materiële schade is geweest. Gelukkig geen doden of gewonden en dat je, en dat klinkt natuurlijk nu allemaal makkelijker dan dat het toen was, een keuze moet maken: doorgaan of stoppen. We zijn dus doorgegaan. Wéét er mei z'n allen keihard tegenaan. Een half jaar elke dag auto's poetsen omdat ze elke dag weer onder het stof staan. Elke dag in een soort bouwkeet de klanten ontvangen, elke dag weer merken dat je midden in een puinhoop zit. Maar aan alles komt een eind en dat weetje. Dus gewoon elke dag vrolijk aan de slag. Gelukkig hebben we ook enorm veel steun gehad aan onze klanten. Dat heeft ons enorm geholpen". Overigens heeft de brand ook positieve kanten opgeleverd. Molenaar wilde uitbreiden maar dat bleek op de bestaande plek onmogelijk. Een andere locatie werd door de gemeente ferm van de hand gewezen. Door de brand kwam er dus een stuk grond van de afgebrande droogbloemerij vrij en daardoor kon het garagebedrijf worden uitgebreid. Óf letterlijk uit de as herrijzen. Molenaar en de zijnen zijn er klaar voor. Op een grandioze autoshow van 22 tot en met 29 februari kunnen de klanten, aanstaande klanten en belangstellenden kijken wat de Molenaars ervan hebben Voor de liefhebbers van de „Mini Cooper" - lang weggeweest maar gelukkig weer terug - staat er een regelrechte neus van de zalm. Een special Cabriolet uitvoering, geen mini zoals we die nog kennen maar een echte Cooper, met uitgebouwde wielkasten, brede velgen; een klein racemonster op de weg. Blits karretje. Overigens moet er wel bijna veertig mille voor worden neergeteld, maar dat bent u ook één van de vijf Nederlanders die zo'n auto heeft. En dat is ook wat waard. Het kan natuurlijk goedkoper, want voor net 17.000 gulden heeft u de „Mini-Sprite" en de Cooper in de normale uitvoering kunt voor meenemen voor vier mille meer. En daar heeft u dan een regelrechte volbloed voor. Laat anderen maar lachen. Het „trommeltje van moe" zoals sommigen hem/haar nog steeds noemen, rijdt zonder problemen 148 en er zijn er maar zat die dat niet nadoen. Als het begin van de Rover- lijn al goed is, kan de rest natuurlijk niet meer stuk. De nieuwe Rover-100 serie doet een mens eerbiedig zwijgen. Of het nu de 111C of de 114GTI met zijn 1.4 liter zestienklepsmotor met dubbele bovenliggende nokkenassen is maakt weinig uit. Ze zijn compleet. Het interieur ademt de karakteristieke Rover-sfeer: stijlvol en sportief en onder de motorkap ligt natuurlijk een Rover motor. De prijzen van de Rover in de 100-serie variëren van 21.725 tot en met 30.395 gulden. Een trapje hoger staat de 200-serie. Duurder, maar ook bestemd voor juist die groep die nog meer eisen stelt aan zijn vervoermiddel. Voor lange kilometers en comfort. Wie in een Rover uit de 200-serie stapt ziet in een oogopslag dat het gaat om een klassewagen. Een overzichtelijke inrichting, een veiligheidsstuurwiel dat in hoogte verstelbaar is en een instrumentenpaneel dat bij duisternis wordt verlicht met een zacht oranje gloed. Onder alle omstandigheden goed af te lezen en elke wagen uit deze serie is voorzien van een vijf-bak plus een toerenteller. Hoe deze wagens „zitten" is simpel uit te leggen: als ieder lichaam recht heeft op comfort, dan weet Rover precies wat we bedoelen. Zo zit dat. En wat dacht u van de wortelnotehouten inleglijsten? Engelser kan het niet. Wie denkt aan een Rover uit de 200-serie kan kiezen uit negen uitvoeringen. De goedkoopste kost nog geen 31de duurste op vijf gulden na 47 mille. Na 200 komt 300, maar Rover gaat direct naar 400. De wagens vallen in de prijsklasse van 33.000 tot 47.000 gulden en zijn bedoeld voor de veeleisende automobilist. Een standaard deurvergrendeling, wortelnotehouten afwerking van deuren en dash-board, een luxe afwerking van de stoelen en ga zo maar door. Rover dus. Echt likkebaarden wordt het bij de Rovers uit de 800-serie. Ze kosten ook iets meer geld, om precies te zijn vanaf 51.900 tot en met 60.900 en eigenlijk heeft de auto alles wat een mens op automobielgebied maar wenst. Een auto voor het zakelijk gebruik, een auto waarmee u gezien mag worden. Rover staat voor vermogen, moeiteloze prestaties, een uitzonderlijk comfort en superieure kwaliteit. De Rover 800 bevestigt dit maar eens te meer. Natuurlijk valt er veel en veel meer over de Rovers te vertellen. Over de bedrijfswagens en de Montego Estate. Of over de talloze extra's voor de toch al zo complete wagens. Beter is natuurlijk om gewoon naar de autoshow van Renton Rover te gaan. Gewoon eens in een Rover stappen. Nog voor de volledigheid: de genoemde prijzen zijn inclusief de BTW, maar exclusief de kosten voor het rijklaar maken.

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1992 | | pagina 15