Automobielbedrijf Renton
Rover is uit de as herrezen
miMI#
RENTON VEROVERT UW HART
Kom nu kijken naar onze NIEUWE,
EXCLUSIEVE ZAAK, waar we van 22 tot en
met 29 februari OPEN HUIS hebben, met een
GRANDIOZE ROVERSHOW
ENTON
Uiteraard staat de koffie of
een drankje voor u klaar!
Ondernemers Henk Molenaar en Stannie zitten niet bij de pakken neer
Met:
Alle nieuwste modellen o.a.:
de exclusieve 220 GTi, de 216 GTi en de Cabrioni Monte Carlo.
Bij aankoop van een Rover GRATIS het EXCLUSIEVE ROVERHORLOGE met daarin uw
naam gegraveerd.
Diverse speciale aanbiedingen
Zaterdag 22 februari om 14.00 uur:
Tambour - Buggler Korps Blue Spirit
Tot ziens bij:
Noordmonsterweg 4
Middelburg
7pr\ Tel. 01180-36815
1-4 kc Eig. H. Moolenaar
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 19 FEBRUARI 1992
Cooper
Rover-100
Rover-200
Rover-400/800
315
MIDDELBURG - Het is
allemaal niet gelopen zoals
ze oorspronkelijk hadden
gedacht, maar uiteindelijk is
het toch gelukt. Apetrots
zijn ze dan ook, Henk
Molenaar en zijn vrouw
Stannie, de eigenaars van
het automobielbedrijf
Renton Rover aan de
Noordmonsterweg 4 in
Middelburg. Weg sores,
weg ellende van een brand,
welkom nieuwe showroom
en optimistische toekomst.
Het is het tweetal, dat nu
met de twee
personeelsleden de Engelse
automobielen koestert en
verzorgt al waren het hun
eigen kinderen dan ook nit
altijd voor de wind gegaan.
Goed, de nieuwe showroom
met een oppervlakte van
ruim 400 vierkante meter
staat er dan wel, maar eer
het zover was is heel wat
water naar de zee gevloeid
en heeft Henk zich echt wel
een paar keer op het hoofd
gekrabd en zich afgevraagd
waar hij nou eigenlijk mee
bezig was. Het lijkt een
beetje op een successtory
met eind goed al goed.
Waar een ander bij de
pakken gaat neerzitten was
het voor Molenaar juist een
reden te meer om er maar
weer eens keihard en
blijvend optimistisch
tegenaan te aan.
De van oorsprong
Bussummer werkte jarenlang
voor een van de grootste
autodealers in Rotterdam
totdat het hem daar in de
Randstad een beetje te
benauwd werd. Het werd dus
Zeeland. Alleen, de baas
waarvoor hij destijds in het
Zeeuwse werkte - de naam
noemt hij maar liever niet -
had nog ideeën waar
Molenaar zich nu niet direkt in
kon vinden. „Een simpel
voorbeeld. Ik werkte daar al
met een luchttol, dat is zo'n
apparaat waarmee je in no-
time de moeren van een wiel
kunt los- of vastdraaien. In
Rotterdam deden we niets
anders. Het scheelde een
hoop zweet, energie, gaat
vlugger en scheelt de klant
dus tijd (en geld). De dealer
waar ik toen voor werkte
wilde er niet van horen. Nee,
alles nog gewoon met een
kruissleutel. Alles duurde dan
ook veel langer dan nodig
was. En daar kon nu net even
niet tegen". Het alternatief
autoLokaal
Het nieuwe pand van Renton Rover op het industrieterrein RamsburgFOTO: HARRY DE LANGE
gemaakt. Wie een nieuwe
auto koopt krijgt een
exclusief horloge met zijn of
haar naam er in gegraveerd.
En ze kijken alweer vooruit.
„Misschien in de toekomst
een uitbreiding van van de
auto-lijn met de Range
Rovers". En misschien ook
wel nuttig om te weten voor
de „niet-Rover-rijders": Ook
andere automerken zijn
welkom om te worden
gerepareerd.
Je hebt er absoluut geen
programma als „Wedden
dat?" voor nodig om te horen
welke auto van Engels
fabrikaat is. Robuust, degelijk.
Sla een deur dicht, laat de
motorkap dichtvallen en het is
te horen. Daar staat een auto
en geen stuk blik. Een Rover.
Dat er een Japanse
vermengeling met de
oerdegelijke Engelse wagens
is, weet iedereen. „Maar", zo
verzekert directeur/eigenaar
Henk Molenaar van Renton
Rover, „De Japanners maken
de robots; de Engelsen
maken de wagens". De
komende dagen en daarna
staan de vierwielers te kijk en
vanzelfsprekend te koop bij
Renton Rover aan de
Noordmonsterweg in
Middelburg. Van klein tot
groot en van goedkoop tot
veel geld. Een kleine
rondleiding.
was dan ook „eigen baas".
Papieren halen en zoeken
naar een geschikt pand. Het
idee dat hem voor ogen stond
was duidelijk: gewoon een
lekkere, leuke garage. Niet te
groot, niet te klein en
sleutelen. In Vlissingen ketste
een geschikt pand op het
laatste moment af. Om kort te
gaan, eind 1984 begon
Molenaar als „kleine,
zelfstandige" op dezelfde plek
waar hij nu zit in een gehuurd
pand. Twee jaar later werd
het pand zijn eigendom en de
zaken gingen goed. Totdat -
en hij weet de datum en de
tijd op op de minuut
nauwkeurig - in 1991 het
pand van het
droogbloemenbedrijf dat
naast de garage was gelegen
in vlammen opging. „Toen
klapte echt alles in elkaar",
weet Henk nog. „Alles wat je
hebt opgebouwd. Alles waar
je met je mensen voor hebt
inzet is in een klap naar de
knoppen. Dan is het wel even
slikken. Maar dan moet je ook
nuchter zijn en je realiseren
dat er gelukkig alleen maar
materiële schade is geweest.
Gelukkig geen doden of
gewonden en dat je, en dat
klinkt natuurlijk nu allemaal
makkelijker dan dat het toen
was, een keuze moet maken:
doorgaan of stoppen. We zijn
dus doorgegaan. Wéét er mei
z'n allen keihard tegenaan.
Een half jaar elke dag auto's
poetsen omdat ze elke dag
weer onder het stof staan.
Elke dag in een soort
bouwkeet de klanten
ontvangen, elke dag weer
merken dat je midden in een
puinhoop zit. Maar aan alles
komt een eind en dat weetje.
Dus gewoon elke dag vrolijk
aan de slag. Gelukkig hebben
we ook enorm veel steun
gehad aan onze klanten. Dat
heeft ons enorm geholpen".
Overigens heeft de brand ook
positieve kanten opgeleverd.
Molenaar wilde uitbreiden
maar dat bleek op de
bestaande plek onmogelijk.
Een andere locatie werd door
de gemeente ferm van de
hand gewezen. Door de
brand kwam er dus een stuk
grond van de afgebrande
droogbloemerij vrij en
daardoor kon het
garagebedrijf worden
uitgebreid. Óf letterlijk uit de
as herrijzen.
Molenaar en de zijnen zijn
er klaar voor. Op een
grandioze autoshow van 22
tot en met 29 februari
kunnen de klanten,
aanstaande klanten en
belangstellenden kijken wat
de Molenaars ervan hebben
Voor de liefhebbers van de
„Mini Cooper" - lang
weggeweest maar gelukkig
weer terug - staat er een
regelrechte neus van de zalm.
Een special Cabriolet
uitvoering, geen mini zoals we
die nog kennen maar een
echte Cooper, met
uitgebouwde wielkasten,
brede velgen; een klein
racemonster op de weg. Blits
karretje. Overigens moet er
wel bijna veertig mille voor
worden neergeteld, maar dat
bent u ook één van de vijf
Nederlanders die zo'n auto
heeft. En dat is ook wat
waard. Het kan natuurlijk
goedkoper, want voor net
17.000 gulden heeft u de
„Mini-Sprite" en de Cooper in
de normale uitvoering kunt
voor meenemen voor vier
mille meer. En daar heeft u
dan een regelrechte volbloed
voor. Laat anderen maar
lachen. Het „trommeltje van
moe" zoals sommigen
hem/haar nog steeds
noemen, rijdt zonder
problemen 148 en er zijn er
maar zat die dat niet nadoen.
Als het begin van de Rover-
lijn al goed is, kan de rest
natuurlijk niet meer stuk. De
nieuwe Rover-100 serie doet
een mens eerbiedig zwijgen.
Of het nu de 111C of de
114GTI met zijn 1.4 liter
zestienklepsmotor met
dubbele bovenliggende
nokkenassen is maakt weinig
uit. Ze zijn compleet. Het
interieur ademt de
karakteristieke Rover-sfeer:
stijlvol en sportief en onder de
motorkap ligt natuurlijk een
Rover motor. De prijzen van
de Rover in de 100-serie
variëren van 21.725 tot en
met 30.395 gulden.
Een trapje hoger staat de
200-serie. Duurder, maar ook
bestemd voor juist die groep
die nog meer eisen stelt aan
zijn vervoermiddel. Voor lange
kilometers en comfort. Wie in
een Rover uit de 200-serie
stapt ziet in een oogopslag
dat het gaat om een
klassewagen. Een
overzichtelijke inrichting, een
veiligheidsstuurwiel dat in
hoogte verstelbaar is en een
instrumentenpaneel dat bij
duisternis wordt verlicht met
een zacht oranje gloed. Onder
alle omstandigheden goed af
te lezen en elke wagen uit
deze serie is voorzien van een
vijf-bak plus een toerenteller.
Hoe deze wagens „zitten" is
simpel uit te leggen: als ieder
lichaam recht heeft op
comfort, dan weet Rover
precies wat we bedoelen. Zo
zit dat. En wat dacht u van de
wortelnotehouten inleglijsten?
Engelser kan het niet. Wie
denkt aan een Rover uit de
200-serie kan kiezen uit
negen uitvoeringen. De
goedkoopste kost nog geen
31de duurste op vijf gulden
na 47 mille.
Na 200 komt 300, maar Rover
gaat direct naar 400. De
wagens vallen in de
prijsklasse van 33.000 tot
47.000 gulden en zijn bedoeld
voor de veeleisende
automobilist. Een standaard
deurvergrendeling,
wortelnotehouten afwerking
van deuren en dash-board,
een luxe afwerking van de
stoelen en ga zo maar door.
Rover dus.
Echt likkebaarden wordt het
bij de Rovers uit de 800-serie.
Ze kosten ook iets meer geld,
om precies te zijn vanaf
51.900 tot en met 60.900 en
eigenlijk heeft de auto alles
wat een mens op
automobielgebied maar
wenst. Een auto voor het
zakelijk gebruik, een auto
waarmee u gezien mag
worden. Rover staat voor
vermogen, moeiteloze
prestaties, een uitzonderlijk
comfort en superieure
kwaliteit. De Rover 800
bevestigt dit maar eens te
meer.
Natuurlijk valt er veel en veel
meer over de Rovers te
vertellen. Over de
bedrijfswagens en de
Montego Estate. Of over de
talloze extra's voor de toch al
zo complete wagens. Beter is
natuurlijk om gewoon naar de
autoshow van Renton Rover
te gaan. Gewoon eens in een
Rover stappen. Nog voor de
volledigheid: de genoemde
prijzen zijn inclusief de BTW,
maar exclusief de kosten voor
het rijklaar maken.