Alfa P S 33 met milieubewuste motor VW en Opel blijken populaire lesauto's Rijden op sneeuw en ijs vergt voorzichtigheid automobilist éUT? P s AUTOBEDRIJF KLIP Auto-Poppe Walcheren B.V. WIJ MOETEN PLAATS MAKEN IN ONZE SHOWROOM. DAAROM ONDERSTAANDE 28 OCCASIONS T.M. 31 JAN. A.S. Autobedrijf Joosse OCCASION AUTO RENAULT DIJKWEL Schone motorversies met 1.4ie met lambda-sonde en 3-weg katalisator Voor alle informatie en modellen naar uw dealer voor Wal cheren: Voor volledige informatie, proefrit enz. Uw dealer voor Walcheren Gildeweg 20 - Tel. 01184-19420 - Vlissingen RENAULT XOP SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 22 JANUARI 1992 Succes Volkswagen is met 20 procent het populairste merk in de autorijopleiding. De Golf is bij 16 procent van de Nederlandse rijscholen de favoriete leswa- gen. Wordt de Jetta meegeteld dan wordt dit percentage zelfs 19 procent. De tweede plaats eveneens 19 procent is voor GM Opel, vijf jaar geleden royaal op kop. De Kadett levert met 10 procent het grootste aandeel, de nieuwe Vectra noteerde al 7 procent. Vlissingen - Industrieweg 17 - Tel. 01184-13434 Gildeweg 22 4383 NK Vlissingen Tel. 01184-19610 Normaal Nu Ford Sierra 1.6 Laser1986 15.500 12.500 Ford Sierra 2.0 Laser1987 LPG 17.500 14.500 Ford Orion 1.6 Bravo1987 16.250 13.950 Ford Fiesta 1.6 diesel1988 16.500 14.500 Ford Scorpio 2.0. CL1989 35.500 29.500 Ford Escort 1.4 CL1989 19.500 17.500 Ford Escort 1.4 Bravo1988 18.500 16.500 Ford Scorpio 2.0.CL1987 22.500 19.500 Ford Escort 1100 CL1986 13.950 11.800 Ford Escort 1300 Laser1985 12.650 9.500 Ford Escort 1100 Laser1986 13.250 10.500 Ford Sierra 1800 CL1988 LPG 21.500 18.500 Ford Sierra 2300 Diesel1989 26.500 23.500 Ford Scorpio 1800 CL1985 17.500 14.500 Alle auto's boven 7.500.- 3 mnd. volledige garantie 9 maanden extra garantie mogelijk inruil geen probleem alle auto's met nieuwe APK Normaal Nu VW Golf 1.3 CL 1987 15.500 13.500 Ford Escort 1600 Diesel 1988 19.500 16.500 Opel Ascona 1.6 LS 1985 11.950 9.950 Opel Kadett 1.3 N 1988 15.950 14.700 Opel Kadett 1.3 N 1989 18.950 16.950 Ford Escort 1400 Bravo 1989 19.500 17.850 Ford Sierra 2.0 Automaat 1985 15.500 12.500 Ford Escort 1300 L Combi 1984 10.950 9.950 Ford Escort 1.6 Diesel 1985 9.950 7.000 Ford Sierra 1800 CL 1988 21.500 19.850 Ford Sierra 2.0 Laser 1989 22.500 19.500 Ford Escort 1300 C 1987 15.250 13.750 Ford Escort 1400 Bravo 1987 15.900 14.500 Ford Escort 1600 RS Bravo 1986 13.500 11.500 Financiering via Ford-Credit Snel geregeld. Verkopers: P. Joosse, 01180-34384 B. v. Vliet, 01185-1655 R.E. Ovaa, 01184-70216 EEN JAAR TOPOCCASIONGARANTIE 6 MND. BOVAG-GARANTIE RENAULT 25 V6 INJ. ONDER DE 7500.- V 313 *MT? Alfa Romeo completeert haar Alfa 33 programma met schone motorversies met een 1.4ie met geregelde 3-weg katalisator en lambda-sonde. De 1.4ie zal de 1.3 carburator gaan vervangen, het model wordt verkocht. De 1.4ie is afgeleid van 1.3 carburator ech ter de motor is op tal van punten gemoderniseerd en middels elek tronisch geregelde injectie en ontsteking milieubewust gemaakt. De zeer complete Alfa 1.4ie gaat 27.390.- kosten, de L-versie met stuurbekrachtiging, centrale deurvergrendeling en in delen neerklapbare achterbank kost 29.160.-. Alfa Romeo technici hebben extra veel aandacht besteed aan de ontwikkeling van de nieuwe Alfa 33 1.4ie. Juist bij zo'n popu laire uitvoering is het immers van het grootste belang dat alle tech nische milieuaspecten perfect voor elkaar zijn. Dankzij zijn ultra moderne motorelektronica, de geregelde driewegkatalysator en een retoursysteem voor de benzi nedamp uit de tank voldoet hij probleemloos aan de strengste milieu-eisen (US83). Net als alle versies van de Alfa 33 krijgt de nieuwe 1.4ie. het beproefde Alfa Romeo karakter mee: uitstekende prestaties en veel comfort in een dynamische verpakking. Dat bewijst ook de „cijferlijst" van de Alfa 33 1,4ie. Zijn viercilin- der boxermotor meet 1351 cc en levert een stevige 90 pk/65 kW 6000 toeren. Het maximum kop pel is 113 Nm bij 4500 toeren. Daarmee levert hij uiteraard puike prestaties. Hij is bijvoorbeeld goed voor een onverbemeten topsnelheid van 178 kilometer per uur. Ook bij een stoplichtsprint hoeft de Alfa 33 1.4ie maar heel weinig auto's voor te laten gaan. Hij zoeft razendsnel - binnen 11,5 seconden - naar de 100 kilometer per uur. De boxermotor is verbluf fend soepel en veelzijdig. De geïntegreerde ontsteking en multi-point brandstofinspuiting worden perfect aan de omstan digheden aangepast. Het zoge noemde elektronische motorma- nagement krijgt van een groot aantal sensoren informatie toege voerd en berekent aan de hand van die gegevens razendsnel wat de best mogelijke afstelling is. Dat betekent in de praktijk dat de krachtbron steeds optimale pres taties levert. Naast de Alfa 33 1.4ie is ook de 1.4ie L leverbaar. Die laatste krijgt een nog rijkere uitrusting mee. Zo is hij standaard voorzien van een hydraulisch bekrachtigde stuurinrichting, centrale portier vergrendeling en een in twee de len neerklapbare rugleuning ach terin. Dat komt dan als extra bo venop het toch al riante stan daardpakket met een geïnte greerde voorspoiler, getint warm tewerend glas, van binnenuit ver stelbare spiegels, elektrisch be- dienbare portierruiten voorin, een digitale klok, in hoogte verstel baar stuurwiel en met fraaie vis- graatstof beklede stoelen. De stoelen bieden veel zijdelingse steun. De Alfa 1,4ie L is zoals gezegd extra veelzijdig door zijn in delen neerklapbare rugleu ning. De uit twee delen bestaan de, scharnierende afdekplaat bo ven de bagageruimte is keurig met tapijt bedekt. De Alfa 33 scoort sinds zijn in troductie steeds betere verkoop cijfers. En dat gaat ook weer op voor het lopende jaar. Tot eind november gingen er maar liefst 5800 Alfa 33's over de toonbank. Dat is 1.23% meer van de totale markt. In dezelfde pe riode van het vorige jaar bete kende een aantal van 3524 al een record. Ongeveer één op de tach tig verkochte auto's is inmiddels dus een Alfa 33. De uitstekende kwaliteit van de auto's en de in grijpende vernieuwing en uitbrei ding van het dealernetwerk raken kennelijk steeds beter bekend. De Alfa 33 is bovendien een veelge vraagde en daardoor waarde vaste auto op het occasionmarkt geworden. Hij behoort zo langza merhand tot het vaste bood schappenlijstje van de autokoper in het betaalbare segment. Het ligt voor de hand dat de verfijnde techniek en scherpe prijs van de Alfa 33 1.4ie zeker een belang rijke rol zullen spelen bij het toe komstige succes van de sportieve Alfa middenklasser. De Alfa 33, nu met milieuvriendelijke motor. Een en ander blijkt uit een lezersonderzoek van het jubi lerende vakblad Rij-instructie. In 1989 werd een soortgelijke enquête gehouden onder 1000 rijscholen. Uit een ver gelijking van de lesauto top tien blijkt dat Toyota vooral dankzij Corolla (7 procent) en de Carina (5 procent) naar de derde plaats is gestegen. Vijf jaar terug werd die nog door BMW (nu vierde) bezet. De ranglijst ziet er als volgt uit: 1986: 1. Opel 20%: 2. Volkswagen 17%; 3. BMW 14%; 4. Toyota 9%; 5. Nissan 7%; 6. Honda 6%; 7. Volvo 5%; 8. Ford 4%; 9. Mitsubishi 3%; 10. Fiat 3%. 1991: 1. Volkswagen 20%; 2. Opel 19%; 3. Toyota 14%; 4. BMW 13%; 5. Nissan 9%; 6. Ford 7%; 7. Mazda 6%; 8. Honda 6%; 9. Mercedes 6%; 10. Peugeot 6%. Rond 5000 van alle voor rij examens ingeschreven rij scholen zijn zelfstandige on dernemers. Voor hen is de lesauto het belangrijkste ge reedschap. Bovendien moet de wagen aantrekkelijk zijn voor de leerlingen. In de prak tijk wordt er nogal wat geëist van deze auto's, die door ver schillende en niet-ervaren be stuurders worden bereden. Betrouwbaarheid, bedie ningsgemak en laag brand stofverbruik zijn zeker zo be langrijk als goede service van een dealerbedrijf. Lesauto's moeten voldoen aan de eisen die het CBR stelt aan auto's waarin examen wordt ge daan. Zo moet er ruimte zijn voor het aanbrengen van dubbele bediening. Alles bij elkaar is de lesauto toptien dus méér dan een graadme ter voor populariteit bij rij-in- structeurs en hun leerlingen. Nauwelijks vallen er een paar sneeuwvlokken, of het verkeer stagneert. Elk jaar wordt op nieuw duidelijk dat de meeste automobilisten zich niet prettig voelen in de sneeuw. Soms kruipt men over de weg met een snelheid van 15 km per uur, ook als de weg over grote af stand zichtbaar vrij is. Het ach terop komende verkeer ergert zich aan dit rijgedrag en gaat proberen in te halen, misschien op het ongeschiktste moment. Toch is de sneeuw helemaal niet zo beangstigend. In iedere wintersportplaats kan men zien, dat men ook met sneeuw vlot met de auto kan rijden. Natuurlijk is dit geen argument voor onvoorzich tig rijgedrag. In geval van glad heid is voorzichtigheid nog steeds de moeder van de beroemde por seleinkast. Voorzichtigheid, dus matige tot zeer matige snelheid, is vooral dan aan te bevelen, als de situatie op de weg onoverzich telijk wordt: vóór bochten, op kruisingen en natuurlijk bij ver keerslichten en stopstrepen. En natuurlijk op hellingen. Auto's zijn voorzien van rem men op alle wielen. Meestal wor den er slechts twee wielen aan gedreven. „Als een auto zonder problemen omhoog kan rijden, dan moet deze ook onbescha digd weer naar beneden kunnen komen", aldus ir. Bernd Schuster, hoofd van de Testafdeling bij Volkswagen AG. Maar hij waar schuwt: „Is het contact met het wegdek bergopwaarts onvol doende, dan kan men niet om hoog rijden, maar bergafwaarts gaat het, als men niet kan rem men steeds snellerDus moet men met veel gevoel bergaf waarts rijden: zonodig zonder gas te geven in de 2e versnelling, in dien nodig zelfs in de 1e versnel ling. En men moet heel voorzich tig afremmen. Bij gladheid is het belangrijk dat men óf remt, óf stuurt (bij het rijden op de normale weg kan men dit tegelijk doen). Moet men in een bocht remmen dan blokke ren daarbij de wielen, dan glijdt de auto direct rechtuit. De auto volgt dan het spoor van de voor wielen niet meer. Dat is wel het geval, wanneer men „pompend" remt. Het rem pedaal wordt daarbij ingedrukt, totdat de wielen blokkeren. Ver volgens laat men de rem weer los, zodat de auto weer stuurt, men remt weer enzovoort - in een snelle opeenvolging. Dit pom pend remmen is ontdekt door ral lyrijders. Als men beschikt over een auto met een Anti-Blokkeer- Systeem (ABS) wordt dit pom pend remmen elektronisch én automatisch geregeld. Meestal komt in de winter na tuurlijk het omgekeerde voor. Men komt niet tegen een helling op. Of nog vaker, men komt niet vooruit bij het wegrijden tegen een helling op. „Spint een wiel door", zo zegt Schuster, „dan moet men geen gas blijven ge ven: het differentieel ondervindt daarvan schade. Het is niet bere kend op een hoog toerental minu tenlang". Als een wiel spint, komt men immers toch niet weg: onder het draaiende wiel verandert sneeuw in (veel gladder) ijs. Het is beter eerst een stukje achteruit te rijden en het (bij voorkeur op een vlakkere plaats) opnieuw te pro beren. Of de bijrijder te laten uit stappen en even te laten duwen: dat helpt meestal voldoende. Bij het remmen kunnen vier- wielaangedreven auto's evenwel niet méér dan andere auto's - want ook die remmen met alle wielen. Men moet dus altijd voor zichtig bergafwaarts en in boch ten rijden. „Dergelijke auto's rij den", aldus Schuster „zo goed bergopwaarts, dat men soms de gladheid helemaal vergeetDe Vooral in bochten is voorzichtigheid geboden traditionele vraag overigens, of speciale modder- en sneeuwban- den ook voor vierwiel aangedre ven auto's aan te raden zijn, be antwoordt hij met een volmondig „Ja: vanwege het betere rijgedrag van deze banden in geval van ijs én vanwege de grotere bescher ming tegen aquaplaning". Helemaal gevaarlijk kan het worden, wanneer op een helling een voorganger blijft steken. Wie dan stopt, loopt het gevaar ook te blijven steken. Het is dus aan te raden om heel langzaam verder te rijden: misschien lost de file op, of ontstaat er een opening, zodat men er omheen kan rijden. Wat doet men, als men niet weg kan komen van een parkeer plaats, omdat de auto die hier eerder stond een kuil in de sneeuw heeft achtergelaten Schuster, afkomstig uit Beieren en met sneeuw opgegroeid, geeft een nuttige tip: „Dan helpt de oude hobbel-truc. Vooruit rijden, tot de wielen doordraaien. Vlug in de achteruit zetten, snel zo ver achteruit rijden totdat de wielen weer doordraaien. In de 1e ver snelling zetten, nog meer snelheid maken - na de tweede of derde hobbelgang bent u uit de sneeuwkom Vaak kan men zich het schakelen zelfs besparen: de auto rolt met ingetrapt koppe lingspedaal vanzelf terug. TEGEN OPRUIMPRIJZEN. Renault Renault Renault Renault Renault Renault Renault Renault Renault Renault Renault Renault Renault Renault Renault Renault Renault Renault Renault Renault Renault Renault Renault Renault Renault Renault Renault Renault Renault 5 TL 5 GTL 5 TR 5 automaat 9 TL 9 TL Chevemy 9 GTL 9 GTL 9 GTX 9 Broadway 9 TL 11 GTX 11 GTX 11 TL 19 TXE met LPG 19GTR 19 GTX 19GTR 19 GTR Chamade 19 GTS 1.7 19 TR 21 GTL Symphonie 21 Nevada GTX 21 Nevada GTS 21 TL 25 TD 25 TS 25 TX 25 GTS Monaco XxjvIvIvXsvXvXv SPECIALE AANBIEDINGEN met ABS, kleur blauw, 1989 RENAULT 25 V6 INJ. kleur d.groen, 1990 Audi 100 2.3 E Citroen BX 14 RE Nissan Bluebird 2.0 SLX Peugeot 205 GE 1.1 Peugeot 305 GL Peugeot 309 XRD Peugeot 309 GR Volvo 240 DL met LPG Volvo 340 DL diesel Fiat Uno 75 Fiat Panda 750 Ford Onon 1.6 Ford Escort 1.6 L 5-drs. LPG. Ford Escort 1.4 1988 1988 1988 1987 1986 1989 1987 1989 1987 1990 1988 1987 1986 1987 30.900. 16.900. 16.500, 13.900. 7.900. 23.500, 13.900. 24.500, 11.750, 19.900, 8.900, 14.500, 11.900, 14.500, Fiat Ritmo 60S. 1985 3.900.- Gildeweg 16 - Vlissingen - Telefoon 01184-17130 HANS DIJKWEL - 01184-64240 JAAP WOLFERT - 01184-67596 i RENAULT!

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1992 | | pagina 13