Alfa
P S
33 met milieubewuste motor
VW en Opel blijken
populaire lesauto's
Rijden op sneeuw en ijs vergt
voorzichtigheid automobilist
éUT?
P s
AUTOBEDRIJF KLIP
Auto-Poppe Walcheren B.V.
WIJ MOETEN PLAATS MAKEN IN
ONZE SHOWROOM. DAAROM
ONDERSTAANDE 28 OCCASIONS T.M. 31 JAN. A.S.
Autobedrijf Joosse
OCCASION
AUTO RENAULT DIJKWEL
Schone motorversies met
1.4ie met lambda-sonde
en 3-weg katalisator
Voor alle informatie en modellen naar uw dealer voor Wal
cheren:
Voor volledige informatie, proefrit enz.
Uw dealer voor Walcheren
Gildeweg 20 - Tel. 01184-19420 - Vlissingen
RENAULT XOP
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 22 JANUARI 1992
Succes
Volkswagen is met 20 procent het populairste merk in de autorijopleiding.
De Golf is bij 16 procent van de Nederlandse rijscholen de favoriete leswa-
gen. Wordt de Jetta meegeteld dan wordt dit percentage zelfs 19 procent.
De tweede plaats eveneens 19 procent is voor GM Opel, vijf jaar geleden
royaal op kop. De Kadett levert met 10 procent het grootste aandeel, de
nieuwe Vectra noteerde al 7 procent.
Vlissingen - Industrieweg 17 - Tel. 01184-13434
Gildeweg 22
4383 NK Vlissingen
Tel. 01184-19610
Normaal Nu
Ford Sierra 1.6 Laser1986 15.500 12.500
Ford Sierra 2.0 Laser1987 LPG 17.500 14.500
Ford Orion 1.6 Bravo1987 16.250 13.950
Ford Fiesta 1.6 diesel1988 16.500 14.500
Ford Scorpio 2.0. CL1989 35.500 29.500
Ford Escort 1.4 CL1989 19.500 17.500
Ford Escort 1.4 Bravo1988 18.500 16.500
Ford Scorpio 2.0.CL1987 22.500 19.500
Ford Escort 1100 CL1986 13.950 11.800
Ford Escort 1300 Laser1985 12.650 9.500
Ford Escort 1100 Laser1986 13.250 10.500
Ford Sierra 1800 CL1988 LPG 21.500 18.500
Ford Sierra 2300 Diesel1989 26.500 23.500
Ford Scorpio 1800 CL1985 17.500 14.500
Alle auto's boven 7.500.- 3 mnd. volledige
garantie
9 maanden extra garantie mogelijk
inruil geen probleem
alle auto's met nieuwe APK
Normaal
Nu
VW Golf 1.3 CL
1987
15.500
13.500
Ford
Escort 1600 Diesel
1988
19.500
16.500
Opel
Ascona 1.6 LS
1985
11.950
9.950
Opel
Kadett 1.3 N
1988
15.950
14.700
Opel
Kadett 1.3 N
1989
18.950
16.950
Ford
Escort 1400 Bravo
1989
19.500
17.850
Ford
Sierra 2.0 Automaat
1985
15.500
12.500
Ford
Escort 1300 L Combi
1984
10.950
9.950
Ford
Escort 1.6 Diesel
1985
9.950
7.000
Ford
Sierra 1800 CL
1988
21.500
19.850
Ford
Sierra 2.0 Laser
1989
22.500
19.500
Ford
Escort 1300 C
1987
15.250
13.750
Ford
Escort 1400 Bravo
1987
15.900
14.500
Ford
Escort 1600 RS Bravo
1986
13.500
11.500
Financiering via Ford-Credit
Snel geregeld.
Verkopers:
P. Joosse, 01180-34384
B. v. Vliet, 01185-1655
R.E. Ovaa, 01184-70216
EEN JAAR TOPOCCASIONGARANTIE
6 MND. BOVAG-GARANTIE
RENAULT 25 V6 INJ.
ONDER DE 7500.-
V
313
*MT?
Alfa Romeo completeert haar Alfa 33 programma met schone
motorversies met een 1.4ie met geregelde 3-weg katalisator en
lambda-sonde. De 1.4ie zal de 1.3 carburator gaan vervangen, het
model wordt verkocht. De 1.4ie is afgeleid van 1.3 carburator ech
ter de motor is op tal van punten gemoderniseerd en middels elek
tronisch geregelde injectie en ontsteking milieubewust gemaakt.
De zeer complete Alfa 1.4ie gaat 27.390.- kosten, de L-versie met
stuurbekrachtiging, centrale deurvergrendeling en in delen
neerklapbare achterbank kost 29.160.-.
Alfa Romeo technici hebben
extra veel aandacht besteed aan
de ontwikkeling van de nieuwe
Alfa 33 1.4ie. Juist bij zo'n popu
laire uitvoering is het immers van
het grootste belang dat alle tech
nische milieuaspecten perfect
voor elkaar zijn. Dankzij zijn ultra
moderne motorelektronica, de
geregelde driewegkatalysator en
een retoursysteem voor de benzi
nedamp uit de tank voldoet hij
probleemloos aan de strengste
milieu-eisen (US83). Net als alle
versies van de Alfa 33 krijgt de
nieuwe 1.4ie. het beproefde Alfa
Romeo karakter mee: uitstekende
prestaties en veel comfort in een
dynamische verpakking.
Dat bewijst ook de „cijferlijst"
van de Alfa 33 1,4ie. Zijn viercilin-
der boxermotor meet 1351 cc en
levert een stevige 90 pk/65 kW
6000 toeren. Het maximum kop
pel is 113 Nm bij 4500 toeren.
Daarmee levert hij uiteraard puike
prestaties. Hij is bijvoorbeeld
goed voor een onverbemeten
topsnelheid van 178 kilometer per
uur. Ook bij een stoplichtsprint
hoeft de Alfa 33 1.4ie maar heel
weinig auto's voor te laten gaan.
Hij zoeft razendsnel - binnen 11,5
seconden - naar de 100 kilometer
per uur. De boxermotor is verbluf
fend soepel en veelzijdig. De
geïntegreerde ontsteking en
multi-point brandstofinspuiting
worden perfect aan de omstan
digheden aangepast. Het zoge
noemde elektronische motorma-
nagement krijgt van een groot
aantal sensoren informatie toege
voerd en berekent aan de hand
van die gegevens razendsnel wat
de best mogelijke afstelling is.
Dat betekent in de praktijk dat de
krachtbron steeds optimale pres
taties levert.
Naast de Alfa 33 1.4ie is ook
de 1.4ie L leverbaar. Die laatste
krijgt een nog rijkere uitrusting
mee. Zo is hij standaard voorzien
van een hydraulisch bekrachtigde
stuurinrichting, centrale portier
vergrendeling en een in twee de
len neerklapbare rugleuning ach
terin. Dat komt dan als extra bo
venop het toch al riante stan
daardpakket met een geïnte
greerde voorspoiler, getint warm
tewerend glas, van binnenuit ver
stelbare spiegels, elektrisch be-
dienbare portierruiten voorin, een
digitale klok, in hoogte verstel
baar stuurwiel en met fraaie vis-
graatstof beklede stoelen. De
stoelen bieden veel zijdelingse
steun. De Alfa 1,4ie L is
zoals gezegd extra veelzijdig door
zijn in delen neerklapbare rugleu
ning. De uit twee delen bestaan
de, scharnierende afdekplaat bo
ven de bagageruimte is keurig
met tapijt bedekt.
De Alfa 33 scoort sinds zijn in
troductie steeds betere verkoop
cijfers. En dat gaat ook weer op
voor het lopende jaar.
Tot eind november gingen er
maar liefst 5800 Alfa 33's over de
toonbank. Dat is 1.23% meer van
de totale markt. In dezelfde pe
riode van het vorige jaar bete
kende een aantal van 3524 al een
record. Ongeveer één op de tach
tig verkochte auto's is inmiddels
dus een Alfa 33. De uitstekende
kwaliteit van de auto's en de in
grijpende vernieuwing en uitbrei
ding van het dealernetwerk raken
kennelijk steeds beter bekend. De
Alfa 33 is bovendien een veelge
vraagde en daardoor waarde
vaste auto op het occasionmarkt
geworden. Hij behoort zo langza
merhand tot het vaste bood
schappenlijstje van de autokoper
in het betaalbare segment. Het
ligt voor de hand dat de verfijnde
techniek en scherpe prijs van de
Alfa 33 1.4ie zeker een belang
rijke rol zullen spelen bij het toe
komstige succes van de sportieve
Alfa middenklasser.
De Alfa 33, nu met milieuvriendelijke motor.
Een en ander blijkt uit een
lezersonderzoek van het jubi
lerende vakblad Rij-instructie.
In 1989 werd een soortgelijke
enquête gehouden onder
1000 rijscholen. Uit een ver
gelijking van de lesauto top
tien blijkt dat Toyota vooral
dankzij Corolla (7 procent) en
de Carina (5 procent) naar de
derde plaats is gestegen. Vijf
jaar terug werd die nog door
BMW (nu vierde) bezet. De
ranglijst ziet er als volgt uit:
1986: 1. Opel 20%: 2.
Volkswagen 17%; 3. BMW
14%; 4. Toyota 9%; 5. Nissan
7%; 6. Honda 6%; 7. Volvo
5%; 8. Ford 4%; 9. Mitsubishi
3%; 10. Fiat 3%.
1991: 1. Volkswagen 20%;
2. Opel 19%; 3. Toyota 14%;
4. BMW 13%; 5. Nissan 9%;
6. Ford 7%; 7. Mazda 6%; 8.
Honda 6%; 9. Mercedes 6%;
10. Peugeot 6%.
Rond 5000 van alle voor rij
examens ingeschreven rij
scholen zijn zelfstandige on
dernemers. Voor hen is de
lesauto het belangrijkste ge
reedschap. Bovendien moet
de wagen aantrekkelijk zijn
voor de leerlingen. In de prak
tijk wordt er nogal wat geëist
van deze auto's, die door ver
schillende en niet-ervaren be
stuurders worden bereden.
Betrouwbaarheid, bedie
ningsgemak en laag brand
stofverbruik zijn zeker zo be
langrijk als goede service van
een dealerbedrijf. Lesauto's
moeten voldoen aan de eisen
die het CBR stelt aan auto's
waarin examen wordt ge
daan. Zo moet er ruimte zijn
voor het aanbrengen van
dubbele bediening. Alles bij
elkaar is de lesauto toptien
dus méér dan een graadme
ter voor populariteit bij rij-in-
structeurs en hun leerlingen.
Nauwelijks vallen er een paar
sneeuwvlokken, of het verkeer
stagneert. Elk jaar wordt op
nieuw duidelijk dat de meeste
automobilisten zich niet prettig
voelen in de sneeuw. Soms
kruipt men over de weg met
een snelheid van 15 km per uur,
ook als de weg over grote af
stand zichtbaar vrij is. Het ach
terop komende verkeer ergert
zich aan dit rijgedrag en gaat
proberen in te halen, misschien
op het ongeschiktste moment.
Toch is de sneeuw helemaal
niet zo beangstigend. In iedere
wintersportplaats kan men zien,
dat men ook met sneeuw vlot met
de auto kan rijden. Natuurlijk is dit
geen argument voor onvoorzich
tig rijgedrag. In geval van glad
heid is voorzichtigheid nog steeds
de moeder van de beroemde por
seleinkast. Voorzichtigheid, dus
matige tot zeer matige snelheid,
is vooral dan aan te bevelen, als
de situatie op de weg onoverzich
telijk wordt: vóór bochten, op
kruisingen en natuurlijk bij ver
keerslichten en stopstrepen. En
natuurlijk op hellingen.
Auto's zijn voorzien van rem
men op alle wielen. Meestal wor
den er slechts twee wielen aan
gedreven. „Als een auto zonder
problemen omhoog kan rijden,
dan moet deze ook onbescha
digd weer naar beneden kunnen
komen", aldus ir. Bernd Schuster,
hoofd van de Testafdeling bij
Volkswagen AG. Maar hij waar
schuwt: „Is het contact met het
wegdek bergopwaarts onvol
doende, dan kan men niet om
hoog rijden, maar bergafwaarts
gaat het, als men niet kan rem
men steeds snellerDus moet
men met veel gevoel bergaf
waarts rijden: zonodig zonder gas
te geven in de 2e versnelling, in
dien nodig zelfs in de 1e versnel
ling. En men moet heel voorzich
tig afremmen.
Bij gladheid is het belangrijk
dat men óf remt, óf stuurt (bij het
rijden op de normale weg kan
men dit tegelijk doen). Moet men
in een bocht remmen dan blokke
ren daarbij de wielen, dan glijdt
de auto direct rechtuit. De auto
volgt dan het spoor van de voor
wielen niet meer.
Dat is wel het geval, wanneer
men „pompend" remt. Het rem
pedaal wordt daarbij ingedrukt,
totdat de wielen blokkeren. Ver
volgens laat men de rem weer
los, zodat de auto weer stuurt,
men remt weer enzovoort - in een
snelle opeenvolging. Dit pom
pend remmen is ontdekt door ral
lyrijders. Als men beschikt over
een auto met een Anti-Blokkeer-
Systeem (ABS) wordt dit pom
pend remmen elektronisch én
automatisch geregeld.
Meestal komt in de winter na
tuurlijk het omgekeerde voor.
Men komt niet tegen een helling
op. Of nog vaker, men komt niet
vooruit bij het wegrijden tegen
een helling op. „Spint een wiel
door", zo zegt Schuster, „dan
moet men geen gas blijven ge
ven: het differentieel ondervindt
daarvan schade. Het is niet bere
kend op een hoog toerental minu
tenlang". Als een wiel spint, komt
men immers toch niet weg: onder
het draaiende wiel verandert
sneeuw in (veel gladder) ijs. Het is
beter eerst een stukje achteruit te
rijden en het (bij voorkeur op een
vlakkere plaats) opnieuw te pro
beren. Of de bijrijder te laten uit
stappen en even te laten duwen:
dat helpt meestal voldoende.
Bij het remmen kunnen vier-
wielaangedreven auto's evenwel
niet méér dan andere auto's -
want ook die remmen met alle
wielen. Men moet dus altijd voor
zichtig bergafwaarts en in boch
ten rijden. „Dergelijke auto's rij
den", aldus Schuster „zo goed
bergopwaarts, dat men soms de
gladheid helemaal vergeetDe
Vooral in bochten is voorzichtigheid geboden
traditionele vraag overigens, of
speciale modder- en sneeuwban-
den ook voor vierwiel aangedre
ven auto's aan te raden zijn, be
antwoordt hij met een volmondig
„Ja: vanwege het betere rijgedrag
van deze banden in geval van ijs
én vanwege de grotere bescher
ming tegen aquaplaning".
Helemaal gevaarlijk kan het
worden, wanneer op een helling
een voorganger blijft steken. Wie
dan stopt, loopt het gevaar ook te
blijven steken. Het is dus aan te
raden om heel langzaam verder te
rijden: misschien lost de file op, of
ontstaat er een opening, zodat
men er omheen kan rijden.
Wat doet men, als men niet
weg kan komen van een parkeer
plaats, omdat de auto die hier
eerder stond een kuil in de
sneeuw heeft achtergelaten
Schuster, afkomstig uit Beieren
en met sneeuw opgegroeid, geeft
een nuttige tip: „Dan helpt de
oude hobbel-truc. Vooruit rijden,
tot de wielen doordraaien. Vlug in
de achteruit zetten, snel zo ver
achteruit rijden totdat de wielen
weer doordraaien. In de 1e ver
snelling zetten, nog meer snelheid
maken - na de tweede of derde
hobbelgang bent u uit de
sneeuwkom Vaak kan men zich
het schakelen zelfs besparen: de
auto rolt met ingetrapt koppe
lingspedaal vanzelf terug.
TEGEN OPRUIMPRIJZEN.
Renault
Renault
Renault
Renault
Renault
Renault
Renault
Renault
Renault
Renault
Renault
Renault
Renault
Renault
Renault
Renault
Renault
Renault
Renault
Renault
Renault
Renault
Renault
Renault
Renault
Renault
Renault
Renault
Renault
5 TL
5 GTL
5 TR
5 automaat
9 TL
9 TL Chevemy
9 GTL
9 GTL
9 GTX
9 Broadway
9 TL
11 GTX
11 GTX
11 TL
19 TXE met LPG
19GTR
19 GTX
19GTR
19 GTR Chamade
19 GTS 1.7
19 TR
21 GTL Symphonie
21 Nevada GTX
21 Nevada GTS
21 TL
25 TD
25 TS
25 TX
25 GTS Monaco
XxjvIvIvXsvXvXv
SPECIALE AANBIEDINGEN
met ABS, kleur blauw, 1989
RENAULT 25 V6 INJ.
kleur d.groen, 1990
Audi 100 2.3 E
Citroen BX 14 RE
Nissan Bluebird 2.0 SLX
Peugeot 205 GE 1.1
Peugeot 305 GL
Peugeot 309 XRD
Peugeot 309 GR
Volvo 240 DL met LPG
Volvo 340 DL diesel
Fiat Uno 75
Fiat Panda 750
Ford Onon 1.6
Ford Escort 1.6 L 5-drs. LPG.
Ford Escort 1.4
1988
1988
1988
1987
1986
1989
1987
1989
1987
1990
1988
1987
1986
1987
30.900.
16.900.
16.500,
13.900.
7.900.
23.500,
13.900.
24.500,
11.750,
19.900,
8.900,
14.500,
11.900,
14.500,
Fiat Ritmo 60S.
1985 3.900.-
Gildeweg 16 - Vlissingen - Telefoon 01184-17130
HANS DIJKWEL - 01184-64240
JAAP WOLFERT - 01184-67596
i RENAULT!