S Sportieve Audi 100 Avant Volvo 440-serie gem odem iseerd Suzuki Swift werd mooier ©Q ê-, z ITO'-# HET K0MPLETE VOLVO PROGRAMMA AUTOMOBIELBEDRIJF VAN FRAASSEN SUZUKI UW SUZUKI- DEALER AUTORAMA WALCHEREN KLASSE OCCASIONS VAN GARAGE VAN STRIEN Van Strien occasions, gegarandeerd goed Garage Van Strien B.V. PRESENTATIE: DE NIEUWE GENERATIE FORD TRANSIT en FORD COURIER VAN Sedan-model basis voor ontwikkeling aanverwante stationwagon Japanse wagen al sinds introductie een verkoopsucces 22.500.- 31.750.- 41.750.- 41.750.- 25.900.- 20.750.- 24.750.- 27.750.- 45.500.- 42.750.- 20.750.- 14.750.- 7.750." 15.750.- 15.750.- 22.750.- 23.750.- 12.750. Autobedrijf Joosse Off. VW en Audi dealer SHOWTIJDEN: SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 30 OKTOBER 1991 311 Nog geen jaar na de introductie van de nieuwe Audi 100 wordt nu de aanverwante stationwagon gepre senteerd: de Audi 100 Avant.Basis van de Avant is de succesvolle, goed gestyleerde Audi 100 sedan met zijn ver naar beneden doorgetrokken motorkap, die ip combinatie met de opvallende radiateurgrille een dyn i ïamisch uiterlijk bewerkstelligt. t/eel ruimte Motoren De Volvo 440-serie is in het komende modeljaar aantrekkelijker dan ooit. Een nieuw, zogenaamd 'upright' front onderstreept de sportiviteit van de vijfdeurs carrosserie. De uitrusting van alle versies is voortaan nog rijker en er is een nieuwe motor met single-point brandstofinjectie leverbaar. Uiter aard is wel vastgehouden aan de scherpe prijsstelling van Volvo's succes nummer. Er is al een 440 voor 28.750.-. Swift Sedan Techniek i bij uw dealer voor Walcheren Vlissingen - Pres. Rooseveltlaan 768 - Tel. 01184-17610 Klein Vlaanderen 91 -93 - Middelburg - Tel. 01180-12865 Audi 801.8 Volkswagen Passat CL Turbo Diesel VW Passat Variant Diesel 1.9 W Volkswagen Passat Variant Volkswagen Manhattan Turbo Diesel Volkswagen Golf Jour" Diesel Peugeot 309 XRD Volvo 440 GLE Audi 80 Turbo Diesel Audi 80 Turbo Diesel Audi 80 1800 Volvo 340 GL 1.7 Volkswagen Polo Oxford Volkswagen Polo Fox Volkswagen Jour" 1300 Lancia Thema 2.1E Turbo Passat CL 1600 Opel Kadett 1.2 V.d. Spiegelstraat 92-Goes-Telefoon 01100-14840 FORD TRANSIT FORD COURIER VAN Woensdag 30 oktober van 9.00-18.00 uur Donderdag 31 oktober van 9.00-18.00 uur Vrijdag 1 november van 9.00-18.00 uur en van 19.00-21.00 uur Zaterdag 2 november van 10.00-16.00 uur. De Audi 100 Avant ontleent zijn karakteristieke uiterlijk aan brede, verticaal staande en een spoiler voorziene ach- lep, die wordt gecombineerd grote achterlichten. Door de e hoek waaronder de ach- lep kan worden geopend, de brede en tot aan de bum per reikende opening is de nfeuwe Audi 100 Avant gemakke lijk te beladen. Deze representatieve en zeer uime auto biedt vele gebruiks- nogelijkheden. Door de asymme- rische gedeelde rugleuning van je achterbank is de bagage- uimte op vele manieren te bela- len, de laadvloer kan worden >mgevormd tot een slaappaats, aagage kan tot vlak onder het jak opgestapeld worden en in combinatie met de, als meeruit- /oering te bestellen, kinderzit- Dank kunnen zeven personen worden vervoerd. Door het een voudig omklappen van de rugleu ning van de achterbank ontstaat een 1.85 m lange laadvloer, die fecht vlak is. Dat komt door de standaard geleverde vloerplaat, die een extra opbergruimte af dekt. In deze van buitenaf niet zichtbare bergruimte boven het reservewiel, kunnen platte voor werpen worden opgeborgen. De otale bagageruimte bedraagt in je Audi 100 Avant meer dan 1.3 na. Voor de aandrijving kan men dezen uit vier-, vijf- en zescilinder Denzinemotoren en twee vijfcilin- jer dieselmotoren. Het beschik- Dare vermogen loopt darbij uiteen /an 60 kW (82 pk) tot 128 kW 174 pk), waarmee topsnelheden /an 160 km/u tot 212 km/u kun- len wordn gerealiseerd. Het ge middelde verbruik ligt tussen 6,5 en 9,9 1/100 km. De nieuwe Audi V6-motor biedt bijzonder veel comfort, een uitzonderlijke goede trekkracht en draait aangenaam rustig. Met twee 2.0 liter viercilin- dermotoren met een vermogen van 74 kW (101 pk) of 85 kW (115 pk), alsmede een 2.3 liter vijfcilin der met 98 kW (133 pk) heeft men de keuze uit economische en comfortabele motoren. De 2.4 li ter diesel met 60 kW (82 pk) wordt gekenmerkt door een laag brandstofverbruik. Daarin wordt deze motor even wel nog overtroffen door de ex treem zuinige, direct ingespoten 2.5 I turbodieselmotor, die naar wens kan zijn voorzien van een oxydatiekatalysator. A De Audi 100 Avant wordt geleverd met voorwielaandrijving en als Quat- tro. Het spoorstabiele en tractie- veilige onderstel van de voorwie- laangedreven versie zorgt voor een neutraal tot licht onderstuurd stuurgedrag. Het goede gedrag bij rechtuitrijden, de geringe ge voeligheid voor oneffenheden in het wegdek en zijwind, alsmede het goede spoor- en richtingge drag bij lastwisselingen in boch ten, resluteren in een soepel, ge makkelijk rijgedrag. Als alternatief voor voorwiel aandrijving is het Audi quattro- systeem beschikbaar. Dit sys teem wordt gekenmerkt door een, in vergelijking met de voorwie- laangedreven versie, nog betere tractie en valt op door een buiten gewoon goede spoorstabiliteit en een perfect gedrag bij lastwisse lingen. De binnenkort bij de Audi 100 sedan leverbare combinatie van quattro-aandrijving met auto matische versnellingsbak, zal ook leverbaar worden in de Avant met 2.8 liter V6-motor. De topmotori- sering, in de vorm van een 2.2 I. vijfcilinder benzinemotor met 20 kleppen en turbo (169 kW/230 pk) wordt alleen geleverd in de lu xueus uitgevoerde Audi Avant S4. De nieuwe Audi 100 Avant S4. De meest zichtbare veran dering aan de Volvo 440-serie voor het komende modeljaar is het nieuwe front. De gewij zigde grille van de 440-mo- dellen onderstreept boven dien het sportieve karakter van de auto. Ook het basis model is voortaan voorzien van smaakvolle 29-spaaks wielsierdeksels. Hij zij-aan zicht van de overige modellen verandert eveneens door de toepassing van nieuwe wiel sierdeksels; 13-spaaks op de 440 DL en fraai gestileerde 7- spaaks exemplaren op de 440 GL. Bij dit latste model worden de bumpers, achter spoiler en de buitenspiegels meegespoten in de kleur van de carrosserie. Tussen de achterlichten van de 440 GL is een zwart sierstuk aange bracht. Belangrijk is de komst van een totaal nieuwe 1.794 cc motor met single-point brandstofinjectie. Deze B18U- krachtbron heeft een boring van 82.7 mm, een slag van 83.5 mm en levert 66 kW (90 pk) bij 6000 omw./min. Hij is leverbaar voor de 440, 440 DL en 440 GL. Het is een goede afronding van het mo torenprogramma, dat nu in vermogen varieert tussen 57 kW (78 pk) en 88 kW (120 pk). De nieuwe motor valt op door zijn hoge koppel van 140 Nm bij slechts 2500 omw./min. Hij is daardoor bij uitstek ge schikt voor het trekken van een aanhanger of caravan en levert ook duidelijk betere prestaties dan het voor gaande model met carbura- tiemotor. De service-intervallen zijn ver groot tot 15.000 kilometer. Deze vooruitgang kon worden geboekt door een verdere verhoging van de kwaliteits normen in de Volvo-fabriek te Bom. Het interieur van de 440-serie, die toch al uitblinkt door een omvangrijke uitrus ting, is nog aantrekkelijker ge worden. Alle uitvoeringen kre gen een nieuwe antracietkleu rig kunststof materiaal voor het dashboard en de portie ren. In zogenaamde 'car clinics' is gebleken dat het nieuwe kleurenschema en de kwali teit van het materiaal het beeld van meer verfijning op levert. De 440 DL is stan daard voorzien van centrale portiervergrendeling en be klede portierpanelen met luxe handgrepen. Vanaf de 440 GL zijn voortaan de buitenspiegels verwarmd en is het rechter exemplaar elektrisch verstel baar. De Suzuki Swift is al sinds zijn introductie op de Nederlandse markt in januari 1989 een ver koopsucces. Hij heeft een uit gesproken karakter, is vlot ge lijnd, ruim en kan worden gele verd met vlotte en tegelijk zui nige motoren. Onder het motto „Beter de vernieuwde Swift en Swift Sedan". De achterzijde van de nieuwe Swift drie- en vijfdeurs is geheel gewijzigd. De achterlichtunits zijn in de kleuren wit en rood uitgevoerd. De positie van de kentekenplaat is veranderd en ook de achter bumper is gewijzigd. Uiteraard werd ook de voorzijde van de auto aangepast. Nieuw zijn de grille en de verlaagde bumper partij. De GS, GLX en GTi zijn verder voorzien van volledig nieuw ontworpen wieldoppen. Ook de binnenzijde werd in be langrijke mate gewijzigd. De me ters in het dashboard zijn beter zichtbaar en de versnellingspook en het stuurwiel voelen prettiger aan. De nieuw vormgegeven con sole wordt nu ook standaard in de GA en de GL gemonteerd. Eveneens tot de uitrusting van elke Swift behoort een afsluitbaar handschoenenkastje, een auto matisch lichtwaarschuwingssys- teem en een signaleringssysteem dat waarschuwt als de sleutel nog in het contactslot zit. Ook de bekleding van de portieren is ge wijzigd. De Swift GTi is standaard uitgerust met elektrisch bedien- bare ruiten. De vernieuwde Sedan beschikt over de bekende en betrouwbare 1.3- of 1,6-liter motor, nu voorzien van een computer-diagnosesys teem. Suzuki's eigen injectiesys teem zorgt voor een perfecte sa menstelling en dosering van het brandstof/luchtmengsel. Het mo torblok van de 1.6 zestienklepper is volledig van aluminium vervaar digd. Het uiterlijk van de Sedan is sterk aangepast. De voorzijde wijkt duidelijk af van de Swift drie- en vijfdeurs versies. Een uiterst belangrijke wijziging in het interieur van de Sedan vormen de stoelen, die onder meer goede zijdelingse steun bieden. Aan het betrouwbare en mo derne technische concept van de Swift kon weinig worden verbe terd. De vernieuwde Swift drie- De nieuwe Suzuki Swift. en vijf-deurs beschikt over de be kende zuinige en krachtige 1.0-li- ter (39 kW/52 pk) en 1.3-liter (50 kW/68 pk) injectiemotoren. De driedeurs GTi levert door zijn 1.3- liter injectiekrachtbron met twee bovenliggende nokkenassen (74.3 kW/101 pl) nog steeds de beste prestaties in zijn klasse. Voor de vernieuwde Sedan bestaat de keuze uit de betrouwbare 1.3- of zestienkleps 1,6-liter motor (68.4 kW/93 pk) met geregelde drie wegkatalysator. Alle motoren zijn voorzien van een hightech com- puterdiagnosesysteem. De prijzen van de nieuwe Swift lopen voor de Swift 3-drs.: van 17.995.- tot 29.845.-; voor de Swift 5-drs.i van ƒ22.415.- tot ƒ26.130.- en voor de Swift Sedan: van 23.895.- tot 29.750.-. De absolute blikvanger op de Suzuki-stand tijdens de IAA te Frankfurt was ongetwijfeld de fonkelnieuwe Swift Cabrio. Een elegante Cabriolet op basis van de Swift GS. De Swift Cabrio is voorzien van de bekende 1,3-liter injectiemotor met geregelde drie wegkatalysator, gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnel- lingsbak. V//A 75 pk, 95.000 km, rood1987 wit, 96.000 km1989 dakreling, blauw, 20.000 kmapril 1991 GL Turbo Diesel, rood, 91.000 km, veel ex tra's1990 grijs metallic, 77.000 km1989 atlasgrijs met., 95.000 km1988 „Jubilee" uitv., blauw metsept. 1990 met LPG, 71.000 km, groen met 80 pk, sportintr., ABS, airco, l.m. velgen, 52.000 km, zilver met., etc., etc1990 80 pk, schuifdak, l.m. velgen, 55.000 km., zwart metallic, etc., etcnov. 1990 75 pk, 5 versn., schuifdak, veel acc., 113.000 km, blauw metallic1987 5-deurs, zwart, 85.000 km1988 wit, 75.000 km1984 3-deurs, blauw metallic, 30.000 km1990 bl. met., 571)00 km1988 groen met., 98.000 km1988 4-deurs, Necam, LPG, blauw, 45.000 km.nov. 1989 mistlampen in bumper, w.w. glas, zilver met., 65.000 km1987 De geheel nieuwe Ford Courier Van is een nieuwe bestelauto gebaseerd op de Ford Fiesta. De laadruimte is door zijn verhoogde dak reusachtig en praktisch, 2.8 m3 en 605 kg laadvermogen. (1.8 diesel). De lengte van de laadvloer is 1.7 m en de breedte 1.48 m (tussen de wielkasten 1.16 m). De Courier is ook leverbaar als Combi, waarbij een wegklapbare driepersoons achterbank is gemonteerd. De motorenkeuze bestaat uit een 1.3 benzine of een 1.8 dieselmotor. Veel nieuws dat u niet mag missen en dat wij graag presenteren op onze bestelwagenshow. De nieuwe Fords Transit zetten opnieuw de trend. Al was het maar vanwege de verbeterde comfortabele stoelen met verhoogde rugleuning of de verbeterde vering. Met de nieuwe en nog ruimere Transit kunt u elke workload aan. De laadvloer tussen de wiel kasten is een stuk groter geworden en is nu 1376 mm. Het aanhangwagengewicht op de korte wielbasis 150S modellen is nu 2 ton en het laadvermogen 1500 kg. De lange-wielbasismodellen hebben nu enkel lucht en onafhankelijke voorwielophanging met tandhengelbesturing. De motorenkeuze is uitgebreid met een 80 pk en een 100 pk dieselmotor met turbo, plus benzine-motoren van 88 en 97 pk. Gildeweg 20, 4383 NK Vlissingen, tel. 01184-19420

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1991 | | pagina 11