S
Sportieve Audi 100 Avant
Volvo 440-serie
gem odem iseerd
Suzuki Swift werd mooier
©Q ê-,
z
ITO'-#
HET K0MPLETE
VOLVO PROGRAMMA
AUTOMOBIELBEDRIJF VAN FRAASSEN
SUZUKI
UW SUZUKI-
DEALER
AUTORAMA WALCHEREN
KLASSE OCCASIONS VAN GARAGE VAN STRIEN
Van Strien occasions, gegarandeerd goed
Garage Van Strien B.V.
PRESENTATIE: DE NIEUWE GENERATIE
FORD TRANSIT en FORD COURIER VAN
Sedan-model basis voor
ontwikkeling
aanverwante stationwagon
Japanse wagen al sinds introductie een verkoopsucces
22.500.-
31.750.-
41.750.-
41.750.-
25.900.-
20.750.-
24.750.-
27.750.-
45.500.-
42.750.-
20.750.-
14.750.-
7.750."
15.750.-
15.750.-
22.750.-
23.750.-
12.750.
Autobedrijf Joosse
Off. VW en Audi dealer
SHOWTIJDEN:
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 30 OKTOBER 1991
311
Nog geen jaar na de introductie van de nieuwe Audi
100 wordt nu de aanverwante stationwagon gepre
senteerd: de Audi 100 Avant.Basis van de Avant is de
succesvolle, goed gestyleerde Audi 100 sedan met
zijn ver naar beneden doorgetrokken motorkap, die
ip combinatie met de opvallende radiateurgrille een
dyn i
ïamisch uiterlijk bewerkstelligt.
t/eel ruimte
Motoren
De Volvo 440-serie is in het komende modeljaar aantrekkelijker dan ooit.
Een nieuw, zogenaamd 'upright' front onderstreept de sportiviteit van de
vijfdeurs carrosserie. De uitrusting van alle versies is voortaan nog rijker en
er is een nieuwe motor met single-point brandstofinjectie leverbaar. Uiter
aard is wel vastgehouden aan de scherpe prijsstelling van Volvo's succes
nummer. Er is al een 440 voor 28.750.-.
Swift Sedan
Techniek
i
bij uw dealer voor Walcheren
Vlissingen - Pres. Rooseveltlaan 768 - Tel. 01184-17610
Klein Vlaanderen 91 -93 - Middelburg - Tel. 01180-12865
Audi 801.8
Volkswagen Passat CL Turbo Diesel
VW Passat Variant Diesel 1.9
W Volkswagen Passat Variant
Volkswagen Manhattan Turbo Diesel
Volkswagen Golf Jour" Diesel
Peugeot 309 XRD
Volvo 440 GLE
Audi 80 Turbo Diesel
Audi 80 Turbo Diesel
Audi 80 1800
Volvo 340 GL 1.7
Volkswagen Polo Oxford
Volkswagen Polo Fox
Volkswagen Jour" 1300
Lancia Thema 2.1E Turbo
Passat CL 1600
Opel Kadett 1.2
V.d. Spiegelstraat 92-Goes-Telefoon 01100-14840
FORD TRANSIT
FORD COURIER VAN
Woensdag 30 oktober van 9.00-18.00 uur
Donderdag 31 oktober van 9.00-18.00 uur
Vrijdag 1 november van 9.00-18.00 uur en van 19.00-21.00 uur
Zaterdag 2 november van 10.00-16.00 uur.
De Audi 100 Avant ontleent zijn
karakteristieke uiterlijk aan
brede, verticaal staande en
een spoiler voorziene ach-
lep, die wordt gecombineerd
grote achterlichten. Door de
e hoek waaronder de ach-
lep kan worden geopend,
de brede en tot aan de bum
per reikende opening is de
nfeuwe Audi 100 Avant gemakke
lijk te beladen.
Deze representatieve en zeer
uime auto biedt vele gebruiks-
nogelijkheden. Door de asymme-
rische gedeelde rugleuning van
je achterbank is de bagage-
uimte op vele manieren te bela-
len, de laadvloer kan worden
>mgevormd tot een slaappaats,
aagage kan tot vlak onder het
jak opgestapeld worden en in
combinatie met de, als meeruit-
/oering te bestellen, kinderzit-
Dank kunnen zeven personen
worden vervoerd. Door het een
voudig omklappen van de rugleu
ning van de achterbank ontstaat
een 1.85 m lange laadvloer, die
fecht vlak is. Dat komt door de
standaard geleverde vloerplaat,
die een extra opbergruimte af
dekt. In deze van buitenaf niet
zichtbare bergruimte boven het
reservewiel, kunnen platte voor
werpen worden opgeborgen. De
otale bagageruimte bedraagt in
je Audi 100 Avant meer dan 1.3
na.
Voor de aandrijving kan men
dezen uit vier-, vijf- en zescilinder
Denzinemotoren en twee vijfcilin-
jer dieselmotoren. Het beschik-
Dare vermogen loopt darbij uiteen
/an 60 kW (82 pk) tot 128 kW
174 pk), waarmee topsnelheden
/an 160 km/u tot 212 km/u kun-
len wordn gerealiseerd. Het ge
middelde verbruik ligt tussen 6,5
en 9,9 1/100 km. De nieuwe Audi
V6-motor biedt bijzonder veel
comfort, een uitzonderlijke goede
trekkracht en draait aangenaam
rustig. Met twee 2.0 liter viercilin-
dermotoren met een vermogen
van 74 kW (101 pk) of 85 kW (115
pk), alsmede een 2.3 liter vijfcilin
der met 98 kW (133 pk) heeft men
de keuze uit economische en
comfortabele motoren. De 2.4 li
ter diesel met 60 kW (82 pk)
wordt gekenmerkt door een laag
brandstofverbruik.
Daarin wordt deze motor even
wel nog overtroffen door de ex
treem zuinige, direct ingespoten
2.5 I turbodieselmotor, die naar
wens kan zijn voorzien van een
oxydatiekatalysator. A
De Audi
100 Avant wordt geleverd met
voorwielaandrijving en als Quat-
tro. Het spoorstabiele en tractie-
veilige onderstel van de voorwie-
laangedreven versie zorgt voor
een neutraal tot licht onderstuurd
stuurgedrag. Het goede gedrag
bij rechtuitrijden, de geringe ge
voeligheid voor oneffenheden in
het wegdek en zijwind, alsmede
het goede spoor- en richtingge
drag bij lastwisselingen in boch
ten, resluteren in een soepel, ge
makkelijk rijgedrag.
Als alternatief voor voorwiel
aandrijving is het Audi quattro-
systeem beschikbaar. Dit sys
teem wordt gekenmerkt door een,
in vergelijking met de voorwie-
laangedreven versie, nog betere
tractie en valt op door een buiten
gewoon goede spoorstabiliteit en
een perfect gedrag bij lastwisse
lingen. De binnenkort bij de Audi
100 sedan leverbare combinatie
van quattro-aandrijving met auto
matische versnellingsbak, zal ook
leverbaar worden in de Avant met
2.8 liter V6-motor. De topmotori-
sering, in de vorm van een 2.2 I.
vijfcilinder benzinemotor met 20
kleppen en turbo (169 kW/230 pk)
wordt alleen geleverd in de lu
xueus uitgevoerde Audi Avant S4.
De nieuwe Audi 100 Avant S4.
De meest zichtbare veran
dering aan de Volvo 440-serie
voor het komende modeljaar
is het nieuwe front. De gewij
zigde grille van de 440-mo-
dellen onderstreept boven
dien het sportieve karakter
van de auto. Ook het basis
model is voortaan voorzien
van smaakvolle 29-spaaks
wielsierdeksels. Hij zij-aan
zicht van de overige modellen
verandert eveneens door de
toepassing van nieuwe wiel
sierdeksels; 13-spaaks op de
440 DL en fraai gestileerde 7-
spaaks exemplaren op de
440 GL. Bij dit latste model
worden de bumpers, achter
spoiler en de buitenspiegels
meegespoten in de kleur van
de carrosserie. Tussen de
achterlichten van de 440 GL
is een zwart sierstuk aange
bracht. Belangrijk is de komst
van een totaal nieuwe 1.794
cc motor met single-point
brandstofinjectie. Deze B18U-
krachtbron heeft een boring
van 82.7 mm, een slag van
83.5 mm en levert 66 kW (90
pk) bij 6000 omw./min. Hij is
leverbaar voor de 440, 440
DL en 440 GL. Het is een
goede afronding van het mo
torenprogramma, dat nu in
vermogen varieert tussen 57
kW (78 pk) en 88 kW (120 pk).
De nieuwe motor valt op door
zijn hoge koppel van 140 Nm
bij slechts 2500 omw./min. Hij
is daardoor bij uitstek ge
schikt voor het trekken van
een aanhanger of caravan en
levert ook duidelijk betere
prestaties dan het voor
gaande model met carbura-
tiemotor.
De service-intervallen zijn ver
groot tot 15.000 kilometer.
Deze vooruitgang kon worden
geboekt door een verdere
verhoging van de kwaliteits
normen in de Volvo-fabriek te
Bom. Het interieur van de
440-serie, die toch al uitblinkt
door een omvangrijke uitrus
ting, is nog aantrekkelijker ge
worden. Alle uitvoeringen kre
gen een nieuwe antracietkleu
rig kunststof materiaal voor
het dashboard en de portie
ren.
In zogenaamde 'car clinics'
is gebleken dat het nieuwe
kleurenschema en de kwali
teit van het materiaal het
beeld van meer verfijning op
levert. De 440 DL is stan
daard voorzien van centrale
portiervergrendeling en be
klede portierpanelen met luxe
handgrepen.
Vanaf de 440 GL zijn
voortaan de buitenspiegels
verwarmd en is het rechter
exemplaar elektrisch verstel
baar.
De Suzuki Swift is al sinds zijn
introductie op de Nederlandse
markt in januari 1989 een ver
koopsucces. Hij heeft een uit
gesproken karakter, is vlot ge
lijnd, ruim en kan worden gele
verd met vlotte en tegelijk zui
nige motoren. Onder het motto
„Beter de vernieuwde Swift en
Swift Sedan". De achterzijde
van de nieuwe Swift drie- en
vijfdeurs is geheel gewijzigd.
De achterlichtunits zijn in de
kleuren wit en rood uitgevoerd.
De positie van de kentekenplaat
is veranderd en ook de achter
bumper is gewijzigd. Uiteraard
werd ook de voorzijde van de
auto aangepast. Nieuw zijn de
grille en de verlaagde bumper
partij. De GS, GLX en GTi zijn
verder voorzien van volledig
nieuw ontworpen wieldoppen.
Ook de binnenzijde werd in be
langrijke mate gewijzigd. De me
ters in het dashboard zijn beter
zichtbaar en de versnellingspook
en het stuurwiel voelen prettiger
aan. De nieuw vormgegeven con
sole wordt nu ook standaard in
de GA en de GL gemonteerd.
Eveneens tot de uitrusting van
elke Swift behoort een afsluitbaar
handschoenenkastje, een auto
matisch lichtwaarschuwingssys-
teem en een signaleringssysteem
dat waarschuwt als de sleutel
nog in het contactslot zit. Ook de
bekleding van de portieren is ge
wijzigd. De Swift GTi is standaard
uitgerust met elektrisch bedien-
bare ruiten.
De vernieuwde Sedan beschikt
over de bekende en betrouwbare
1.3- of 1,6-liter motor, nu voorzien
van een computer-diagnosesys
teem. Suzuki's eigen injectiesys
teem zorgt voor een perfecte sa
menstelling en dosering van het
brandstof/luchtmengsel. Het mo
torblok van de 1.6 zestienklepper
is volledig van aluminium vervaar
digd. Het uiterlijk van de Sedan is
sterk aangepast. De voorzijde
wijkt duidelijk af van de Swift
drie- en vijfdeurs versies. Een
uiterst belangrijke wijziging in het
interieur van de Sedan vormen de
stoelen, die onder meer goede
zijdelingse steun bieden.
Aan het betrouwbare en mo
derne technische concept van de
Swift kon weinig worden verbe
terd. De vernieuwde Swift drie-
De nieuwe Suzuki Swift.
en vijf-deurs beschikt over de be
kende zuinige en krachtige 1.0-li-
ter (39 kW/52 pk) en 1.3-liter (50
kW/68 pk) injectiemotoren. De
driedeurs GTi levert door zijn 1.3-
liter injectiekrachtbron met twee
bovenliggende nokkenassen (74.3
kW/101 pl) nog steeds de beste
prestaties in zijn klasse. Voor de
vernieuwde Sedan bestaat de
keuze uit de betrouwbare 1.3- of
zestienkleps 1,6-liter motor (68.4
kW/93 pk) met geregelde drie
wegkatalysator. Alle motoren zijn
voorzien van een hightech com-
puterdiagnosesysteem. De prijzen
van de nieuwe Swift lopen voor
de Swift 3-drs.: van 17.995.- tot
29.845.-; voor de Swift 5-drs.i
van ƒ22.415.- tot ƒ26.130.- en
voor de Swift Sedan: van
23.895.- tot 29.750.-.
De absolute blikvanger op de
Suzuki-stand tijdens de IAA te
Frankfurt was ongetwijfeld de
fonkelnieuwe Swift Cabrio. Een
elegante Cabriolet op basis van
de Swift GS. De Swift Cabrio is
voorzien van de bekende 1,3-liter
injectiemotor met geregelde drie
wegkatalysator, gekoppeld aan
een handgeschakelde vijfversnel-
lingsbak.
V//A
75 pk, 95.000 km, rood1987
wit, 96.000 km1989
dakreling, blauw, 20.000 kmapril 1991
GL Turbo Diesel, rood, 91.000 km, veel ex
tra's1990
grijs metallic, 77.000 km1989
atlasgrijs met., 95.000 km1988
„Jubilee" uitv., blauw metsept. 1990
met LPG, 71.000 km, groen met
80 pk, sportintr., ABS, airco, l.m. velgen,
52.000 km, zilver met., etc., etc1990
80 pk, schuifdak, l.m. velgen, 55.000 km.,
zwart metallic, etc., etcnov. 1990
75 pk, 5 versn., schuifdak, veel acc.,
113.000 km, blauw metallic1987
5-deurs, zwart, 85.000 km1988
wit, 75.000 km1984
3-deurs, blauw metallic, 30.000 km1990
bl. met., 571)00 km1988
groen met., 98.000 km1988
4-deurs, Necam, LPG, blauw, 45.000 km.nov. 1989
mistlampen in bumper, w.w. glas, zilver
met., 65.000 km1987
De geheel nieuwe Ford Courier Van is een nieuwe bestelauto
gebaseerd op de Ford Fiesta. De laadruimte is door
zijn verhoogde dak reusachtig en praktisch,
2.8 m3 en 605 kg laadvermogen. (1.8 diesel).
De lengte van de laadvloer is 1.7 m en de
breedte 1.48 m (tussen de wielkasten
1.16 m). De Courier is ook leverbaar
als Combi, waarbij een wegklapbare
driepersoons achterbank is gemonteerd.
De motorenkeuze bestaat uit een 1.3
benzine of een 1.8 dieselmotor.
Veel nieuws dat u niet mag
missen en dat wij graag
presenteren op onze
bestelwagenshow.
De nieuwe Fords Transit zetten opnieuw de trend.
Al was het maar vanwege de verbeterde comfortabele
stoelen met verhoogde rugleuning of de verbeterde
vering. Met de nieuwe en nog ruimere Transit kunt
u elke workload aan. De laadvloer tussen de wiel
kasten is een stuk groter geworden en is nu
1376 mm. Het aanhangwagengewicht op de
korte wielbasis 150S modellen is nu 2 ton en
het laadvermogen 1500 kg. De
lange-wielbasismodellen hebben nu enkel
lucht en onafhankelijke voorwielophanging
met tandhengelbesturing. De motorenkeuze
is uitgebreid met een 80 pk en een 100 pk
dieselmotor met turbo, plus
benzine-motoren van 88 en 97 pk.
Gildeweg 20, 4383 NK Vlissingen, tel. 01184-19420