Jazz down by the sea in Domburg DAn^CI-OOL JAnViE^i, f DE WERKWEEK BEGINT OP DONDERDAG. Je beste schoolmaat CANVAS RUGZAK DANSSCHOOL DE JONG VLISSINGEN JASZ GEEFT CULTUURMAAND GESTALTE PAUL DE NOOIJER EXPOSEERT IN DE WATERTOREN EN HET ZEEUWS MUSEUM is deze grote INSCHRIJVEN DANSLESSEN ,Vr'D OPEN HUIS Sinds 1953 INSCHRIJVING NIEUWE CURSUS 01100-20176 01180-38370 01110-15425 WEE rWt ZIE OOK ONZE ADVERTENTIE OP PAGINA DE OMROEPER 2 Voorvakken met leer afgezet en gewatteerde banden. In vele kleuren! LEDERWAREN LANGE DELFT 44 MIDDELBURG WOENSDAG 4 SEPTEMBER 1991 ESCHELDEBODE VERSCHIJNT WEKELIJKS GRATIS HUIS-AAN-HUIS OP WALCHEREN. 38e JAARGANG. OPLAGE: EDITIE VLISSINGEN 24.000 EX GEMEENTEN: VALKENISSE, VLISSINGEN EN WESTKAPELLE. EDITIE MIDDELBURG' 23 100 EX GEMEENTEN ARNEMUIDEN DOMBURG, MARIEKERKE, MIDDELBURG EN VEERE. DE SCHELDEBODE IS EEN UITGAVE VAN DE STEM WEEKBLADEN. KANTOOR: SCHELDESTRAAT 7-9 - VLISSINGEN - TEL. 01184-19910 - POSTADRES: POSTBUS 5051 - 4380 KB VLISSINGEN DOMBURG - De Stichting Jazz Activiteiten Stichting Zee land (JASZ) organiseert ieder jaar een jazz-festival in Middel burg. Dit jaar heeft JASZ ook een festival in Domburg op po ten gezet. Het festival heet „Jazz down by the sea" en vindt plaats op 13, 14 en 15 septem ber in Dorimare. De provincie Zeeland bena derde JASZ met het verzoek om het festival te organiseren. Dit in het kader van de Zeeland Cultuurmaand die de toeristen ook buiten het hoogseizoen naar Zeeland moet lokken. Jazzliefhebbers uit het hele land kunnen hun hart ophalen want JASZ heeft een klinkend programma in elkaar gezet met o.a. Papa Bue's Viking Jazz band en een heuse Cotton Club Show. Het festival voor liefheb bers van oude-stijl-jazz en swing speelt zich voornamelijk af in de theaterzaal van de nieuwe eik-weer voorziening Dorimare in Domburg. Zigeunerspecialist Stocholo Rosenberg opent het festival met onnavolgbaar gitaarspel. Stocholo's trio bestaat uit Sto cholo zelf op solo-gitaar, uit zijn neven Nousche Rosenberg op ritme-gitaar en uit Nonnie Rosenberg op contrabas. Sto cholo's gitaarspel is diep ge worteld in de muziek van Django Reinhardt en ondanks zijn jonge leeftijd (22 jaar) heeft Stocholo een zeer eigen en on navolgbare spectaculaire wijze van spelen. Na het Rosenbergtrio is het de beurt aan Papa Bue's Viking Jazzband om het publiek op de banken te krijgen. Sinds 1977 is Papa Bue's Viking Jazzband het huisorkest van „Jazzhaus Slu- keffer" in Tivoli te Kopenha gen. Meer dan 33 jaar gelegen vonden 6 jonge jazzfanaten elk aar in Kopenhagen en werd „Papa Bue's Viking Jazzband" een onontkoombaar feit. Papa Bue was de oprichter en grote inspirator. In 1959 ging men voor het eerst op tournee naar Duitsland met niemand minder dan George Lewis uit New Or leans en binnen enkele dagen was de band door de vele en bijzonder goede recensies reeds beroemd. Er volgden tournees over de gehele wereld, van Ca nada tot Bangkok, van Tokio tot New Orleans en van Califor- nië tot Kenia. Ook namen zij deel aan alle beroemde jazzfes tivals waaronder het New Port Festival in New York. Hun jazzversie van „Schlafe, mein Prinzen" stond 44 weken lang in de hitlijsten en van deze plaat werden meer dan 1 mil joen exemplaren verkocht. In het restaurant van Dori mare speelt Butch Dixie Machi ne. Dit is een jazzorkest met een dynamische naam, opgericht in 1976, dat een hevig swingende dixieland jazz speelt in een mo dern idioom met ragtime, oude stijl jazz, swing, mainstream en moderne muziekinvloeden. Het is een formatie waarvan de be zetting bestaat uit musici die buiten kijf tot de beste van de Nederlandse traditionele jazz horen. In vele recensies naar aanleiding van concerten be schouwen critici de Dutch Di xie Machine als de toonaange vende dixielandband in Neder land en rekenen zij het orkest tot de top van de Westeuropese traditionele jazzwereld. Zaterdagmiddag brengt de Salt Lake Jazz Band de stem ming erin met een streetparade. De Salt Lake Jazz Band brengt aanstekelijke dixieland met veel invloeden uit de New Or leans-revival. Muziek dus, die goed in het gehoor ligt en zeer „dansbaar" is. Muziek ook, die veel ruimte laat voor improvi satie door de muzikanten en daardoor nooit hetzelfde klinkt. In het restaurant staat Willy Ashman Original Jazzband ga rant voor een swingende partij „happy jazz". Met veel gevoel voor humor wordt het publiek een programma aangeboden van Oude Stijl Jazz. Willie Ash man weet het publiek aan zich te binden met hun vlot ge brachte „Entertainment in Di- xie"-programma; geen moei lijke arrangementen en muzi kale hoogstandjes; het risico dat er iets mis gaat is danook altijd aanwezig en eventueel door het publiek vermeende gehoorde fouten zijn geen fouten; daar werd lang op gestudeerd! Clarinettist Bernard Berk hout geeft 's avonds in de grote zaal acte de presence met zijn swingmates. Clarinettist Ber nard Berkhout geldt als een van de grootste talenten die Neder land in de afgelopen jaren op het gebied van de traditionele jazz heeft voortgebracht. De vele prijzen en onderscheidin gen die hij heeft gewonnen zijn hiervan het beste bewijs. Met de eveneens rijk getalenteerde vi- brafonist Frits Landesbergen vormt hij de solistische kern van het quintet de Swingmates. Met de stuwende ritme-sectie staan de Swingmates borg voor een wervelende opening van de zaterdagavond van dit drie daagse festival. Hoogtepunt van de avond is de Cotton Club Show. Dit uit Engeland afkomstige gezel schap komt voor een eenmalig optreden naar Domburg. Met een orkest van acht man, een zanger, drie zangeressen en dansers creëren zij de sfeer van de fameuze „Cotton Club" uit het New York van de jaren twintig en dertig. De Cotton Club Show roept herinneringen op aan een vorm van vooroor logs amusement, waarin jazz muziek op harmonische wijze samensmolt met dans en zang, show en vermaak. De 8-mans formatie Groove Juice Special vormen met hun mainstream en jive-repertoire het hart van de show. Even gemakkelijk treden zij naar de achtergrond als be geleiders van het vrouwelijk close-harmony trio Sweet Sub- The Jiving Lindy Hoppers, een onderdeel van de Cotton Club Show. stitute. Het showelement krijgt gestalte door de sensationele dansgroep The Hiving Lindy Hoppers. De Lindy Hop - ge noemd naar de sprong van de vlieger Lindbergh over de oce aan - deed rond 1930 Amerika schudden op zijn grondvesten en vormde de basis voor de la tere jive en rock 'n roll. Het festival wordt op zon dagmiddag afgesloten met een koffieconcert door de close-har- mony zanggroep Five Pipes. Kaarten voor de optredens zijn verkrijgbaar bij de WV Dom burg (01188-1342) of Hof Dom burg (01188-3210). Een passe partout voor het hele festival kost 35 gulden. "I""mui Meestertovenaar van de illusie MIDDELBURG/OOST-SOUBURG - Afgelopen za terdag opende de directeur van het Museum voor He dendaagse Kunst te Antwerpen, Floor Bex, een dub- bel-tentoonstelling van de in Middelburg wonende filmer/fotograaf Paul de Nooijer. De biografie van deze internationaal georiënteerde en bekende beel dend kunstenaar omvat een omvangrijke opsomming van films, opdrachten, prijzen, stipendia, publikaties en tentoonstellingen in gerenommeerde musea en ga lerieën in o.a. New York, Parijs en Amsterdam. De fo to-installaties van De Nooijer zijn te zien in de ko ninklijke vertrekken van de Abdij en in de Waterto ren Hedendaagse Kunst te Oost-Souburg. De exposi ties zijn ingericht in het kader van de Zeeland Sep tember Cultuurmaand. Op beide locaties liet De Nooijer zich inspireren door de ruimtes ter plaatse, hetgeen twee heel verschillende foto-exposities ople verde. Floor Bex doet zo min moge lijk aan openingen of vernissa ges, ook in zijn eigen museum. Hij houdt er niet van. Dat hij zich tot over laat halen ligt aan het feit dat het openen van een expositie vaak boeiender is dan de dagelijkse beslommeringen van een museumdirecteur. Het dwingt hem erop uit te gaan, de kunstenaar te ontmoeten en diens atelier te bezoeken. Het dwingt hem creatief om te gaan met de gegevens die hij over de kunstenaar heeft verzameld. Bex kweet zich goed van zijn taak. In vogelvlucht schilderde hij, eerst in het Zeeuws Mu seum en later in de Watertoren, leven en werk van Paul de Nooijer op overzichtelijke wij ze, geholpen door in beide ge bouwen aanwezige foto-instal laties. Hij verzint daarbij vele typeringen voor de kunstenaar: één van de allervroegste verte genwoordigers en de geënsce neerde fotografie, een univer seel beeldend kunstenaar en een meestertovenaar van de illusie. Critici noemden De Nooijers werk surrealistisch, fantastisch, magisch realistisch, geënsce neerd of monumentaal, maar volgens Bex is het de verdienste van de fotograaf zelf dat hij door alle partijen wordt geac cepteerd en geroemd, zowel op het gebied van de fotografie als film en video. Een rondgang langs beide ex posities is niet alleen een enorme visuele belevenis, het doet ook een beroep op de eigen verbeelding, op het eigen ar chief aan beelden en herinne ringen dat elk mens bezit. De Nooijer laat zich inspireren door zijn eigen atelier, door de mensen uit zijn omgeving en door het weidse en overweldi gende landschap van o.a. de Zeeuwse kust. Ook zien we beelden terugkomen uit zijn reizen. Deze beelden uit de rea liteit vormen de basis voor zijn vaak samengestelde foto's. Hij schikt en herschikt de beelden (ensceneren) zodanig dat een heel ander beeld ontstaat waar mee hij zijn eigen wereld schept. Floor Bex noemt het in zijn inleiding het realatieproces van een foto, die bij De Nooijer lan ger duurt dan bij een normale foto en daardoor meer diepgang oplevert. Het ene moment zie je slechts het directe beeld van de foto, als een registratie van iets, het volgende moment, als je wat aandachtiger kijkt, zie je de in directe, diepere betekenis van het beeld. De foto bestaat uit meerdere lagen of betekenissen. De Nooijer speelt met het kijk gedrag van de toeschouwer, hij reikt in zijn foto's dingen aan waarvan de toeschouwer een eigen verhaal kan maken. Je ziet bij De Nooijer dus niet altijd wat je denkt te zien. Bex noemt De Nooijer dan ook een meestertovernaar van de illus- sie. De illusie is een zinsbegoo cheling, een kunstmatige voor stelling. De Nooijer wil ons ech ter zeker niet om de tuin leiden. Daarom geeft hij naast een be paalde gestrengheid in zijn werk ook voldoende knipoogjes, waarmee hij ons wijst op het re latieve van ons kijken. Hij maakt de optische illusie die hij eerst creëert zichtbaar met een voudige kneepjes, zoals bijv. via een hand in het beeld, en geeft ons zo een kijkje in de keuken van zijn trucs. In de drieluiken die De Nooijer voor het Zeeuws Mu seum maakte, liet hij zich inspi reren door de Koninklijke Ver trekken van de Abdij, waar ook zijn foto's hangen. Deze ver trekken werden tot ongeveer 10 jaar geleden als logeervertrek ken voor leden van het konink lijk huis gebruikt. De Nooijer koos voor het logische thema „Tafel en bed" omdat de meest elementaire voorzieningen zijn in een logeervertrek. Hoewel De Nooijer in eerder werk vaak op de Barok-tijd te- Paul de Nooijer. ruggreep, liet hij zich in zijn nieuwe foto-installaties leiden door het Renaissance-tijdperk, dat omstreeeks 1450 begon en een tijd was waarin de mens zich meer begon te bezinnen op zijn aardse bestaan. Twee van de drieluiken heb ben als basis „Het Laatste Avondmaal" van Leonardo da Vinei (1495-1498). Door ver schillend gebruik van de stati sche grootbeeld- en de dynami sche kleinbeeldcamera hebben de twee drieluiken een totaal verschillend resultaat opgele verd. Het ene drieluik is helder en dynamisch van compositie. We zien een tafel, die drie keer is gefotografeerd en één geheel lijkt. De tafel voert de toe schouwer naar Het Laatste Avondmaal maar de apostelen zijn vervangen door op tafel ge stapeld vaatwerk met dezelfde omtrek als de ooit door Da Vinei geschilderde groep. Ook zien we plastic en metalen ge bruiksvoorwerpen uit de keu ken. De centrale Christus-fi guur is vervangen door opgesta peld glas, waar achter vuur brandt. Het geheel vormt een onwerkelijke situatie met aller lei betekenissen. Welke dat zijn daar mag de toeschouwer naar raden. Het andere drieluik is een weergave van hetzelfde tafereel maar dan vertekend, in blokken van opgeblazen contact-afdruk ken of gemonteerd van dan weer scherpe dan weer wazige foto's. Het drieluik is dynami scher en maakt tijd en bewe ging zichtbaar. Het derde drie luik, „Rosa Mundi", is geïnspi reerd op de houding van Venus in de „Geboorte van Venus" door Botticelli (ca. 1485) en de „Stervende Slaaf" door Miche langelo (ca. 1519). De Watertoren inspireerde Paul de Nooijer tot een werk met de vier elementen als bin dende factor: vuur, aarde, water (ADVERTENTIES) Tijdens de Jaarmarkt op 6-7 en 8 september V KLOKKENMAKERU Kerkstraat 5-13. Tel. 4651 BA STEEN 1670) 63385 Voortaan elke donderdag de nieuwste vacatures bij ASB. U vindt ze elders in deze krant. Of u komt gewoon even langs. GOES MIDDELBURG ZIERIKZEE MIDDELHARNIS - FOTO: HARRY DE LANGE en lucht. Volgens De Nooijer zelf vormt deze expositie een gesloten cirkel. „Je hebt het water; zon en vuur zorgen voor waterdamp, wolken in de lucht; uit de wolken valt regen die weer in de aarde verdwijnt. Daarmee heb je in feite de cy clus van leven en dood te pak ken". De opbouw van de expositie in de Watertoren is zoals Floor Bex zegt, van belang voor het volgen van het verhaal. In de kelder ligt het vuur, dat wordt gevangen in een foto van een brandende haard. De kelder is het binnenste der aarde, het vuur is de warmtebron of het hellevuur, maar ook het vuur van de passie, de liefde en de geest. Op de begane grond zien we delen waaruit de aarde be staat: lava, basalt, steen. De aarde is het symbool van de vruchtbaarheid en de ontvange nis. Op de eerste verdieping meer aarde: een kei die wordt omklemd door twee handen en die langzaam wordt getransfor meerd in een pyramide. Water (ADVERTENTIE) Natuurlijk bij: komt erbij: een meer dan 3.5 meter hoge waterval stort zich uit de muur. Water als bron van het leven. In het midden van de ruimte wapperen waterfoto's als doorzichtige negatieven van twee bij twee meter. Het zijn glinsterende oppervlakken van beweeglijk zwembadwater waar de zon mee speelt. Mid denin het water drijven foto's als vakantieherinneringen. Het licht dat door de ramen van de watertoren valt. valt ook door de doorzichtige foto's en spie gelt blauwe contouren op de be tonnen vloer. Het beeld bena drukt zo de transparantie van het gebouw. Op de tweede ver dieping reiken de foto's naar de lucht. De lucht is de levensa dem en tevens het niet zicht bare aspect van het leven. We zien vervreemdende foto's in geel, blauw en groen. Een blauwe hemel en wolken en daarin een stuk muur door han den vastgehouden. En wolken krabbers als naar lucht snak kende wezens. Floor Bex is aan het eind van zijn rondleiding. De werken zijn verklaard, de toeschouwers kunnen nog even nagenieten. Bex herhaalt dat het werk van De Nooijer op het eerste gezicht complex lijkt door z'n meerdui dige standpunten die de ver schillende verhalen en lagen in zijn foto's bepalen. De Nooijer refereert o.a. aan de kunst- en cultuurgeschiedenis maar ook aan het leven zelf en zet alles in een persoonlijke context. Hij licht een tipje van de sluier op maar laat de toeschouwers ver der vrij om te projecteren, om hun eigen verhaal te maken. En dat kan. De foto's van De Nooijer geven, wanneer men ze aandachtig bekijkt, genoeg stof tot nadenken en daarmee vol doening, omdat men zich inner lijk heeft verrijkt. Het Zeeuws Museum is ge opend van di. t/m vrij. van 10- 17 uur en van za. t/m ma. van 13.30-17 uur. De Watertoren is geopend van wo. t/m zo. van 12-17 uur. AANVANG 26 SEPTEMBER JONGERENCURSUS VOOR 14- TOT 21-JARIGEN PARENCURSUS VANAF 21 JAAR SENIORENCURSUS VANAF 50 JAAR WERKERS IN PLOEGENDIENST KUNNEN INHALEN IN DE SCHOOLVAKANTIES GEEN LES VRAAG INLICHTINGEN: TELEFOON 13783

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1991 | | pagina 1