P S Een Mercedes voor een villa „Moedersleutel" voor VW Golf bestaat niet P s Renault brengt weer cabriolet LEEUWEKEUR VAN LIERE B.V. Garage Van Strien B.V, Nieuwe S sinds mei ook op Nederlandse markt geïntroduceerd Open auto, gebouwd op basis van Renault 19-model ee< PEUGEOT TALBOT Autowasbeurt 5.00 BETROUWBARE OCCASIONS VAN DE V.A.G.-DEALER OCCASIONS LET OP!!! Auto's t/m 5 jaar 12 MAANDEN GARANTIE AUTOMOBIELBEDRIJF DIJKWEL VLISSINGEN B.V. m TRAMPER VLISSINGEN Autobedrijf - Autoverhuur Erkend inbouwer van L.P.G.-installaties R.D.W. off. dealer NECAM - AG GAS-installaties SCHELDEBODE VAN DINSDAG 7 MEI 1991 Programma LEUSDEN, 23 april 1991 - In de landelijke en regionale pers verscheen de zer dagen een berichtje als zou bij een arrestatie door de gemeentepolitie in Den Haag een „moedersleutel" voor de Volkswagen Golf zijn aangetroffen. Reserve Onmogelijk Renault introduceert een open auto, die het Re- nault-gamma met twee versies aanvult. De nieuwe cabriolet, die gebouwd wordt op basis van de Renault 19, mag tot het „haute de gamme" van Renault wor den gerekend. In het najaar worden de twee R19 ca- brio-versies de 1.7i en 1.7i 16V op de Nederlandse markt gelanceerd. De garantie voor optimale zekerheid. Occasions beneden 7.500.- Diverse koopjes PRES. ROOSEVELTLAAN 745 VLISSINGEN - TEL. 01184-12008 op. TE LEVEREN DIV. RENAULTS BOVAG- GARANTIE DIVERSE GOEDKOPE INRUILAUTO'S krabbendijke DIESELS Kanaalweg 10-12 Middelburg tel. 01180-27680 Lid verenigng van Autogas inbouw specialisten. I RH I VW TARO 4x4 dubb. cabine, v.d. Spiegelstraat 92 - Goes - Telefoon 01100-14840 Damstraat 85 - Yerseke - Telefoon 01131-1609 309 éüT? Mercedes heeft haar nieuwe S-klasse geïntroduceerd. Officieel gebeurde dat op de autosalon van Genève in maart, maar vanaf mei staat hij al bij de Mercedes-dealer in Nederland. De nieuwe S is er weer S... uperlatief, eigenlijk hoort iedere auto zo te zijn: ruim, stil, comfortabel, snel, veilig, compleet en ondanks de grote veel ci linder en veel kleppen motoren milieu-vriendelijk. Maar, bij Merce des althans, moet daarvoor flink in de buidel getast worden. De compleetste en comfortabelste is de 600 SEL en die kost slechts 342.500.- en daarvoor heb je al een fraaie villa. Maar dat is nog niet eens alles, ondanks dat de 600 SEL de duurste en meest complete versie uit het programma is, kan je toch nog tal van extra's krijgen. Dat wil zeggen verkrijgen tegen betaling zoals ADS met niveauregeling (6 mille), achterbank met individuele zitplaatsen elektr. verstelbaar (12 mille), elektr. verwarming stoelen en bank (4 mille), voorverwarming van motor en interieur met afstandsbediening (9 mille), reis- en verbruikscomputer (2.6 mille), contour-rugleuning (1.7 mille), skizak (1.2 mille), koelbox in kofferruim (8 mille), schuif/kanteldak (0.7 mille), elektr. rolgordijn achter (1.4 mille), trekhaak met afneembare ko- gelkop (3.4 mille), alarm (2.5 mille), airco achter (5 mille, vóór is stan daard), lichtmetalen velgen (2 mille), CD installatie koffer (3.7 mille, ra dio-cassette-installatie is standaard), afstandsbediening centrale ver grendeling (2.3 mille) e.d. Bij elkaar komt er dan nog zo'n 65 mille bij, zodat de prijs over de 4 ton gaat. Daar heb je dus zeker een fraai op trekje voor of zo u wilt een 10 Opeis Omega, een 20 Opels Kadett of een 40 Lada's 2105. We hebben het nu over de duurste S gehad, er zijn natuurlijk nog andere. De nieuwe S-klasse start voorlopig met de 300 SE en die kost 167.700.- De 300 SEL, een langere versie (telkens 10 cm langer), kost 174.900.-, de 400 SE 223.700.-, de 500 SE 238.050.-. Kortom de nieuwe S is niet meer onder de anderhalve ton verkrijgbaar. Het ziet er ook niet naar uit dat zulks nog zal ge beuren, ook als er nog een model onder de 300 SE komt, mogelijk een 280 SE of zelfs 260 SE. De 'oude' 260 SE (het startmodel) kostte ƒ117.150.- en ruim een jaar geleden (eind 1989) had je nog een S onder de ton. Er is over de nieuwe S eigenlijk niets negatiefs te vertellen. Zoals al ge zegd je kan je alleen in superlatie ven uiten, maar en daarom heb ben we het er toch zo uitvoerig over gehad, het echt negatieve is de prijs. Met bedragen vanaf 170 duizend gulden is de Mercedes S echt een exclusieve auto want maar weinigen zullen dat bedrag dagelijks in de zak hebben. Mer cedes verwacht dan ook dat de verkopen zich in Nederland be perken tot zo'n 600 tot hooguit 1000 stuks. Echter, zo laat zij we ten, zijn er nu (mei 1991) al 450 stuks besteld. Van het vorige mo del dat 11 jaar op de markt was zijn er wereldwijd 800.000 ver kocht. Wij hebben al menigmaal uitge breid over de nieuwe S geschre ven. We memoreren aan de eer ste statische kennismaking in de cember 1990, aan de introductie op de Geneefse Autosalon, aan een extra artikel eind maart 1991 over de komst van de S in mei e.d. Resumerend kwam daar naar voren de superieure techniek en veiligheid, het optimum aan ruimte en comfort, de uitstekende prestaties (motoreigenschappen), de gewaarborgde kwaliteit. Zo halen we nog even in herinnering de nieuwe moderne motoren, alle geavanceerde elektronische in jectie, meerkleppentechniek, uit laatgasrecirculatie en secundaire luchtinblazing, variable nokkenas- timing enz. enz. Besluiten we met de diverse motoren. Ze leveren for midabele prestaties, zijn zeer soepel en bovenal zeer stil. De nieuwe 600 V12 is het summum, een uitermate soepele 12 cilinder met grote prestaties en praktisch onhoorbaar, bij 200 km/u kon je nog tegen elkaar fluisteren of de spreekwoordelijke speld horen vallen. Wij maakten o.a. een rij- impressie van en naar de fabriek in Stuttgart met o.a. de 500 (ook oude 560) SEL en 600 SE/SEL (bij elkaar ruim 2000 km). De 300 SE De nieuwe Mercedes S. heeft een V6 van 3199 cc, het vermogen is 170 kW/231 Pk, het koppel 310 Nm, de topsnelheid is 230 km/u, de acceleratie van 0- 100 km/u verloopt in 8.6 sec, het verbruik bij 90 km/u is 1:9.7, het gemiddelde 1:7. De 400 SE heeft een V8 van 4196 cc, vermogen 210 kW/286 PK, koppel 410 Nm, top 245 km/u, acceleratie in 7.6 sec, verbruik bij 90 1:9.9 gemid deld 1:7. De 500 SE heeft een V8 van 4973 cc met 240 kW/326 PK, 480 Nm, top 250 km/u, acc. in 6,7 sec., verbruik bij 90 1:9.6, gemid deld 1:6. De 600 SE heeft een V12 van 5987 cc met 300 kW/408 PK, 580 Nm, top 250 km/u, acc. in 6 sec, verbruik bij 90 1:8,4, ge middeld 1:5. De 500 SE en 600 SE hebben formidabele vermo gens waar vele vrachtwagens niet aan tippen, de topsnelheid van deze gestroomlijnde koetsen ligt dan ook over de 300 km/u, maar is begrensd tot 250 km/u (een af spraak tussen diverse autofabri kanten). In de toekomst wordt er nog een versie onder de 300, eigenlijk dus onder de 3.2 liter verwacht. Tevens staat er een 3.5 liter turbodiesel versie op het pro gramma, voor Europa is dat in de S-klasse uniek, in de USA heeft de S-klasse al langer een turbo diesel in het programma, vooral vanwege het lagere brandstofver bruik. Bovenstaande informatie is echter onjuist. De afdeling Voorlichting van de Haagse gemeentepolitie heeft inmid dels de ware gang van zaken toegelicht. Samengevat is deze als volgt: op zondag 21 april j.l. werd in Den Haag een Golf Cabriolet ontvreemd. Bij aanhouding door de politie bleek de bestuurder de auto niet te hebben opengebroken. De auto was daarnaast met een normale contactsleutel gestart. Dat was achteraf ook erg makkelijk geweest: het portier was namelijk niet afge sloten en het sleuteltje was nog in het contactslot gesto ken. Overigens had de dief ook de beschikking over de reservesleutels die ook in de auto lagen. Zo wordt het autodieven en joy-ri ders wel érg makkelijk ge maakt. Deze autosleutel was dus allesbehalve een „moedersleutel", maar de unieke sleutel die bij de betreffende auto hoort. Iedere Volkswagen is van zelfsprekend voorzien van een eigen sleutel. Al die sleutels zijn on derling verschillend, van iedere sleutel wordt slechts één set gemaakt. Als de eigenaar sleutels extra wil laten maken heeft hij daarvoor het bijbeho rende sleutelnummer no dig en kan hij de sleutel bestellen bij de V.A.G.- dealer. éUT? Het bestaan van „moe dersleutels", bijvoorbeeld bij de Volkswagenfabriek, is dan ook volstrekt onmo gelijk. Er kan geen sleutel worden gemaakt die op alle sloten van bijvoor beeld de Volkswagen Golf past. Zo veel verschillen kunnen onmogelijk in 1 sleutel worden inge bouwd. Daarvoor leent het be kende ijzerdraadje uit het wereldje van de autodie ven of het inslaan van een ruitje zich meer, als men zich wederrechtelijk een auto wil toeëigenen. techniek en een ruim interieur is de nieuwe cabrio van Renault een comfortable gebruiksvriendelijke auto. De Renault 19 Cabriolet kan naar keuze aangedreven worden door een 1.7 liter motor van 68,5 kW (95 pk) of een 1.7 liter 16- kleps motor van 99 kW (137 pk). De eerste wordt 19 Cabriolet TXE, de tweede 19 Cabriolet 16V genoemd. Beide versies zijn voor zien van een geregelde drieweg katalysator en voldoen daarmee aan de strengste, in Nederland geldende uitlaatgasnorm. De 19 Cabriolet TXE is behalve met een handgeschakelde vijfbak ook le verbaar met een automatische vierversnellingsbak (AR4). Het is voor het eerst sinds lange tijd dat Renault weer een échte cabriolet op de markt brengt. De laatste „volboed" ca brio was de Renault Floride Ca briolet, die in 1959 gelanceerd werd. Daarnaast introduceerde Renault in de loop der jaren di verse open modellen, die van be staande Renaults werden afge leid. Voorbeelden daarvan zijn de Renaults 4 CV Décapotable, 4 Plein Air en 17 Découvrable. De Renault 19 Cabriolet be hoort tot de nieuwe lijn kwaliteits- produkten, waarmee Renault startte in 1988, met de lancering van de Renault 19. De cabriolet wordt gekenmerkt door een dy namische lijn waarin een rolbeu- gel ontbreekt. Door moderne De Renault 19 Cabriolet. bouwjaar km pri Peugeot 205 GR 1.4 5-drs1989 30.500 19 Peugeot 205 XS LPG 1.41989 66.000 19.900 Peugeot 205 XR 1.4 bestel1986 70.000 9.750 Peugeot 205 Accent 1.11986 65.000 11.900 Peugeot 205 GR 1.31985 87.000 12.500 Peugeot 205 Junior 1.41989 54.000 15.900 Peugeot 309 GL Profil 1300 5-drs1986 85.000 11.900 Peugeot 309 XL Profil1987 60.000 14.900. Peugeot 305 GT16001985 102.000 8.900, Peugeot 309 GL Profil 13001986 68.500 12.900. Peugeot 309 XR 1.6 3-drs1987 45.000 16.900 Peugeot 309 Allure 1.31987 83.000 14.900 Peugeot 309 GL Profil1988 31.000 18.500. Peugeot 405 GR Diesel1989 93.000 25.900. Peugeot 405 1.6 GL1988 95.000 17.500. Peugeot 505 Select 2.01985 107.000 11.900. garantie 12 mnd. 12 mnd. 3 mnd. 12 mnd. 3 mnd. 12 mnd. 12 mnd. 12 mnd. 3 mnd. 12 mnd. 12 mnd. 12 mnd. 12 mnd. 12 mnd. 12 mnd. 3 mnd. BMW 318i LPG lichtm. velgen, stuurbekr. 5 versn. shadowline1989 62.000 37.500.- 12 mnd. Opel Omega 2.0 inj. LPG1989 89.000 29.900.- 12 mnd. Citroen BX 1.6 RS1987 79.500 15.900.- 12 mnd. Fiat Panda 750 CL1988 39.500 9.900.- 12 mnd. Renault 9 TL1987 72.000 12.500.- 12 mnd. Renault 21 GTS LPG1988 88.000 18.900.- 12 mnd. Renault 18 autom. LPG1985 103.500 10.500.- 3 mnd. Ford Sierra 1.6 CL 4-drs. schuifdak, 5 versn. centr. deurvergr 1990 29.500 27.900.- 12 mnd. Opel Corsa 1.2 S1987 72.000 12.900,- 3 mnd. Fiat Uno 60S1987 66.000 12.900.- 3 mnd. Volvo 340 DL LPG 3-drs1988 89.000 15.500.- 12 mnd. Lada 1200 S1989 17.000 7.900.- 12 mnd. Peugeot 505 1.85.900 - A.P.K. Citroen Visa Super E3.900 - A.P.K. Mazda 323 autom6.900 - A.P.K. Mitsubishi Galant Diesel 2.35.900.- A.P.K. Seat Ronda3.900,- A.P.K. Talbot Solara 1.6 GLS aut4.750 - A.P.K. Opel Vectra 1.6i 5-drs. rood1990 Opel Kadett 1.6 diesel, 5-drs. combi, wit1987 Opel Kadett 1.3 S 5-drs. wit1986 Opel Manta 1.6 Coupé, zeer mooi1972 Mazda 323 2-drs. automatic1983 Renault R 19 TR, rood1989 Renault R 25 GTS, automaat1986 R 5 Camper div. kleuren1990-1991 R 5 GT diesel div1990 R 5 automatic div. kleuren1990 Clio 1.2 RN div. uitv1990-1991 Clio RN 1.9 diesel div. uitv1990-1991 R 19 GTS 5-drs. div. kleuren1990-1991 R 19 GTS Chamade div. kleuren1990-1991 R 19 T Diesel div. kleuren1990-1991 R 19 GT Diesel div. kleuren.... 1990-1991 R 21 TL GTS GTE div. kleuren 1990-1991 enz. enz. Kilometers vanaf 2000 - tot 20.000 km Audi 80 i8 S 4-drs. groen1989 Toyota Carina II 4-drs. LPG beige1985 VW Golf 1.6 5-drs. autom1984 Ford Taunus 2 L 4-drs., zeer mooi1980 Westweg 5 Tel. 01134-2010/1241 BS] Mercuriusweg 29 01184-19051 b.g.g. 01103-2587 Galant 1.8 GLHB LPG '89 52.000 km Galant 1.8 GL Sedan '88 33.000 km Galant 2.0 EXE '87 68.000 km Galant 1.6 GL LPG '87 88.000 km Galant 1.6 GL '87 60.000 km Lancer 1500 GLX '85 100.000 km Lancer 1200 GL '84 70.000 km Colt 1500 GLX '86 43.000 km VW Jetta 1.6 '87 62.000 km Volvo 340 5-drs '86 60.000 km Volvo 340 DL, 3-drs '83 113.000 km Ford Sierra 2.0 Laser '86 85.000 km Honda Civic de Luxe '83 76.000 km Nissan Sunny 1.5 5-drs '86 76.000 km Lada 2105 1500 LPG '85 87.000 km Mazda 626 2.0 LPG HB '88 66.000 km Opel Corsa 1.0 S '85 50.000 km Colt 1.8 GLD '84 94.000 km VW Golf Diesel autom '87 70.000 km x-xx-xx-x:- •XvXX-X-XvX .y.w.wv.v. AUTOGAS DAT RIJDT SUPER Audi 80 turbo diesel grijs met. 77.000 km1989 Audi 80 1.8 75 pk blauw met. 62.000 km1988 Audi 80 1.8 S velours int. zwart met. 62.000 km1988 VW Jetta GL Milieu diesel rood met. 80.000 km1990 VW Jetta C 2-drs. 1.3 groen met. 46.000 km1986 VW Golf 1.3 3-drs. wit 65.000 km1987 VW Golf C 1.3 3-drs. blauw 77.000 km1986 VW Golf C 1.3 3-drs. wit 33.000 km1988 VW Golf „Avance Comfort" 1.3 3-drs. rood 31.000 km1988 VW Golf C 1.6 diesel, 3-drs., wit 125.000 km1985 VW Golf C 1.6 diesel 3-drs. diamantzilver 155.000 km1984 VW Golf Avance sportief TD wit 77.000 km1988 VW Passat CL sedan 1.8, rood 48.500 km1990 VW Golf G.T.1.16 v 3-drs. rood, 88.000 km1986 VW Golf Manhattan 1.3 3-drs. rood, 27.000 km1989 VW Jetta CL 1.8 2-drs. grijs met. 50.000 km1989 grijs metallic, veel extra's, w.o. getint glas, zonnedak, sper. slipdiff., speakers in portieren enz. Slechts 16.000 km, bouwjaar 4-1990 PRIJS: 35.250.- INCL. BTW Opel Corsa 1.2 Swing 3-drs. blauw met. 28.500 km1989 Opel Kadett 1.3 S 3-drs. blauw met. 53.000 km1987 Peugeot 205 XS rood 39.000 km1987 Mitsubishi Galant GL 1.8 L.P.G. grijsmetallic 95.700 km1988 Saab 900 GLS zilver met. aut., 100.000 km1982 Volvo 340 GL Sedan blauw 135.000 km1986 Volvo 360 GLT Sedan wit LPG 96.000 km1988 Volvo 440 GL inj. groen metallic 71.000 km1990 Lancia Thema I E Turbo groen metallic 99.000 km1988 ƒ33.500, ƒ26.500, ƒ28.500, ƒ26.000, ƒ14.500, ƒ16.500, ƒ15.950, ƒ17.950, ƒ17.950. ƒ14.500, ƒ12.500. ƒ25.750. 32.500, 24.950. ƒ21.750, 23.750, ƒ16.500, ƒ16.500, ƒ15.750, ƒ18.750, 6.250, 10.500. 18.950. ƒ29.500, 25.750,

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1991 | | pagina 9