P S
Een Mercedes voor een villa
„Moedersleutel" voor
VW Golf bestaat niet
P s
Renault brengt weer cabriolet
LEEUWEKEUR
VAN LIERE B.V.
Garage Van Strien B.V,
Nieuwe S sinds mei
ook op Nederlandse
markt geïntroduceerd
Open auto, gebouwd op basis van Renault 19-model
ee<
PEUGEOT
TALBOT
Autowasbeurt 5.00
BETROUWBARE
OCCASIONS
VAN DE V.A.G.-DEALER
OCCASIONS
LET OP!!! Auto's t/m 5 jaar
12 MAANDEN GARANTIE
AUTOMOBIELBEDRIJF
DIJKWEL VLISSINGEN B.V.
m
TRAMPER VLISSINGEN
Autobedrijf - Autoverhuur
Erkend inbouwer van L.P.G.-installaties R.D.W.
off. dealer NECAM - AG GAS-installaties
SCHELDEBODE VAN DINSDAG 7 MEI 1991
Programma
LEUSDEN, 23 april 1991 - In de landelijke en regionale pers verscheen de
zer dagen een berichtje als zou bij een arrestatie door de gemeentepolitie in
Den Haag een „moedersleutel" voor de Volkswagen Golf zijn aangetroffen.
Reserve
Onmogelijk
Renault introduceert een open auto, die het Re-
nault-gamma met twee versies aanvult. De nieuwe
cabriolet, die gebouwd wordt op basis van de Renault
19, mag tot het „haute de gamme" van Renault wor
den gerekend. In het najaar worden de twee R19 ca-
brio-versies de 1.7i en 1.7i 16V op de Nederlandse
markt gelanceerd.
De garantie
voor optimale zekerheid.
Occasions beneden 7.500.- Diverse koopjes
PRES. ROOSEVELTLAAN 745
VLISSINGEN - TEL. 01184-12008
op.
TE LEVEREN
DIV. RENAULTS
BOVAG-
GARANTIE
DIVERSE GOEDKOPE INRUILAUTO'S
krabbendijke
DIESELS
Kanaalweg 10-12 Middelburg tel. 01180-27680
Lid verenigng van Autogas inbouw specialisten.
I
RH
I
VW TARO 4x4 dubb. cabine,
v.d. Spiegelstraat 92 - Goes - Telefoon 01100-14840
Damstraat 85 - Yerseke - Telefoon 01131-1609
309
éüT?
Mercedes heeft haar nieuwe S-klasse geïntroduceerd. Officieel
gebeurde dat op de autosalon van Genève in maart, maar vanaf
mei staat hij al bij de Mercedes-dealer in Nederland. De nieuwe S is
er weer S... uperlatief, eigenlijk hoort iedere auto zo te zijn: ruim,
stil, comfortabel, snel, veilig, compleet en ondanks de grote veel ci
linder en veel kleppen motoren milieu-vriendelijk. Maar, bij Merce
des althans, moet daarvoor flink in de buidel getast worden. De
compleetste en comfortabelste is de 600 SEL en die kost slechts
342.500.- en daarvoor heb je al een fraaie villa.
Maar dat is nog niet eens alles, ondanks dat de 600 SEL de duurste
en meest complete versie uit het programma is, kan je toch nog tal van
extra's krijgen. Dat wil zeggen verkrijgen tegen betaling zoals ADS met
niveauregeling (6 mille), achterbank met individuele zitplaatsen elektr.
verstelbaar (12 mille), elektr. verwarming stoelen en bank (4 mille),
voorverwarming van motor en interieur met afstandsbediening (9 mille),
reis- en verbruikscomputer (2.6 mille), contour-rugleuning (1.7 mille),
skizak (1.2 mille), koelbox in kofferruim (8 mille), schuif/kanteldak (0.7
mille), elektr. rolgordijn achter (1.4 mille), trekhaak met afneembare ko-
gelkop (3.4 mille), alarm (2.5 mille), airco achter (5 mille, vóór is stan
daard), lichtmetalen velgen (2 mille), CD installatie koffer (3.7 mille, ra
dio-cassette-installatie is standaard), afstandsbediening centrale ver
grendeling (2.3 mille) e.d. Bij elkaar komt er dan nog zo'n 65 mille bij,
zodat de prijs over de 4 ton gaat. Daar heb je dus zeker een fraai op
trekje voor of zo u wilt een 10 Opeis Omega, een 20 Opels Kadett of
een 40 Lada's 2105.
We hebben het nu over de
duurste S gehad, er zijn natuurlijk
nog andere. De nieuwe S-klasse
start voorlopig met de 300 SE en
die kost 167.700.- De 300 SEL,
een langere versie (telkens 10 cm
langer), kost 174.900.-, de 400
SE 223.700.-, de 500 SE
238.050.-. Kortom de nieuwe S
is niet meer onder de anderhalve
ton verkrijgbaar. Het ziet er ook
niet naar uit dat zulks nog zal ge
beuren, ook als er nog een model
onder de 300 SE komt, mogelijk
een 280 SE of zelfs 260 SE. De
'oude' 260 SE (het startmodel)
kostte ƒ117.150.- en ruim een
jaar geleden (eind 1989) had je
nog een S onder de ton. Er is
over de nieuwe S eigenlijk niets
negatiefs te vertellen. Zoals al ge
zegd je kan je alleen in superlatie
ven uiten, maar en daarom heb
ben we het er toch zo uitvoerig
over gehad, het echt negatieve is
de prijs. Met bedragen vanaf 170
duizend gulden is de Mercedes S
echt een exclusieve auto want
maar weinigen zullen dat bedrag
dagelijks in de zak hebben. Mer
cedes verwacht dan ook dat de
verkopen zich in Nederland be
perken tot zo'n 600 tot hooguit
1000 stuks. Echter, zo laat zij we
ten, zijn er nu (mei 1991) al 450
stuks besteld. Van het vorige mo
del dat 11 jaar op de markt was
zijn er wereldwijd 800.000 ver
kocht.
Wij hebben al menigmaal uitge
breid over de nieuwe S geschre
ven. We memoreren aan de eer
ste statische kennismaking in de
cember 1990, aan de introductie
op de Geneefse Autosalon, aan
een extra artikel eind maart 1991
over de komst van de S in mei
e.d. Resumerend kwam daar naar
voren de superieure techniek en
veiligheid, het optimum aan
ruimte en comfort, de uitstekende
prestaties (motoreigenschappen),
de gewaarborgde kwaliteit. Zo
halen we nog even in herinnering
de nieuwe moderne motoren, alle
geavanceerde elektronische in
jectie, meerkleppentechniek, uit
laatgasrecirculatie en secundaire
luchtinblazing, variable nokkenas-
timing enz. enz.
Besluiten we met de diverse
motoren. Ze leveren for
midabele prestaties, zijn zeer
soepel en bovenal zeer stil. De
nieuwe 600 V12 is het summum,
een uitermate soepele 12 cilinder
met grote prestaties en praktisch
onhoorbaar, bij 200 km/u kon je
nog tegen elkaar fluisteren of de
spreekwoordelijke speld horen
vallen. Wij maakten o.a. een rij-
impressie van en naar de fabriek
in Stuttgart met o.a. de 500 (ook
oude 560) SEL en 600 SE/SEL (bij
elkaar ruim 2000 km). De 300 SE
De nieuwe Mercedes S.
heeft een V6 van 3199 cc, het
vermogen is 170 kW/231 Pk, het
koppel 310 Nm, de topsnelheid is
230 km/u, de acceleratie van 0-
100 km/u verloopt in 8.6 sec, het
verbruik bij 90 km/u is 1:9.7, het
gemiddelde 1:7. De 400 SE heeft
een V8 van 4196 cc, vermogen
210 kW/286 PK, koppel 410 Nm,
top 245 km/u, acceleratie in 7.6
sec, verbruik bij 90 1:9.9 gemid
deld 1:7. De 500 SE heeft een V8
van 4973 cc met 240 kW/326 PK,
480 Nm, top 250 km/u, acc. in 6,7
sec., verbruik bij 90 1:9.6, gemid
deld 1:6. De 600 SE heeft een
V12 van 5987 cc met 300 kW/408
PK, 580 Nm, top 250 km/u, acc.
in 6 sec, verbruik bij 90 1:8,4, ge
middeld 1:5. De 500 SE en 600
SE hebben formidabele vermo
gens waar vele vrachtwagens niet
aan tippen, de topsnelheid van
deze gestroomlijnde koetsen ligt
dan ook over de 300 km/u, maar
is begrensd tot 250 km/u (een af
spraak tussen diverse autofabri
kanten). In de toekomst wordt er
nog een versie onder de 300,
eigenlijk dus onder de 3.2 liter
verwacht. Tevens staat er een 3.5
liter turbodiesel versie op het pro
gramma, voor Europa is dat in de
S-klasse uniek, in de USA heeft
de S-klasse al langer een turbo
diesel in het programma, vooral
vanwege het lagere brandstofver
bruik.
Bovenstaande informatie is
echter onjuist. De afdeling
Voorlichting van de Haagse
gemeentepolitie heeft inmid
dels de ware gang van zaken
toegelicht. Samengevat is
deze als volgt: op zondag 21
april j.l. werd in Den Haag een
Golf Cabriolet ontvreemd. Bij
aanhouding door de politie
bleek de bestuurder de auto
niet te hebben opengebroken.
De auto was daarnaast met
een normale contactsleutel
gestart. Dat was achteraf ook
erg makkelijk geweest: het
portier was namelijk niet afge
sloten en het sleuteltje was
nog in het contactslot gesto
ken.
Overigens had de dief
ook de beschikking over
de reservesleutels die ook
in de auto lagen. Zo wordt
het autodieven en joy-ri
ders wel érg makkelijk ge
maakt.
Deze autosleutel was
dus allesbehalve een
„moedersleutel", maar de
unieke sleutel die bij de
betreffende auto hoort.
Iedere Volkswagen is van
zelfsprekend voorzien van
een eigen sleutel.
Al die sleutels zijn on
derling verschillend, van
iedere sleutel wordt
slechts één set gemaakt.
Als de eigenaar sleutels
extra wil laten maken heeft
hij daarvoor het bijbeho
rende sleutelnummer no
dig en kan hij de sleutel
bestellen bij de V.A.G.-
dealer.
éUT?
Het bestaan van „moe
dersleutels", bijvoorbeeld
bij de Volkswagenfabriek,
is dan ook volstrekt onmo
gelijk. Er kan geen sleutel
worden gemaakt die op
alle sloten van bijvoor
beeld de Volkswagen Golf
past. Zo veel verschillen
kunnen onmogelijk in 1
sleutel worden inge
bouwd.
Daarvoor leent het be
kende ijzerdraadje uit het
wereldje van de autodie
ven of het inslaan van een
ruitje zich meer, als men
zich wederrechtelijk een
auto wil toeëigenen.
techniek en een ruim interieur is
de nieuwe cabrio van Renault een
comfortable gebruiksvriendelijke
auto.
De Renault 19 Cabriolet kan
naar keuze aangedreven worden
door een 1.7 liter motor van 68,5
kW (95 pk) of een 1.7 liter 16-
kleps motor van 99 kW (137 pk).
De eerste wordt 19 Cabriolet
TXE, de tweede 19 Cabriolet 16V
genoemd. Beide versies zijn voor
zien van een geregelde drieweg
katalysator en voldoen daarmee
aan de strengste, in Nederland
geldende uitlaatgasnorm. De 19
Cabriolet TXE is behalve met een
handgeschakelde vijfbak ook le
verbaar met een automatische
vierversnellingsbak (AR4).
Het is voor het eerst sinds
lange tijd dat Renault weer een
échte cabriolet op de markt
brengt. De laatste „volboed" ca
brio was de Renault Floride Ca
briolet, die in 1959 gelanceerd
werd. Daarnaast introduceerde
Renault in de loop der jaren di
verse open modellen, die van be
staande Renaults werden afge
leid. Voorbeelden daarvan zijn de
Renaults 4 CV Décapotable, 4
Plein Air en 17 Découvrable.
De Renault 19 Cabriolet be
hoort tot de nieuwe lijn kwaliteits-
produkten, waarmee Renault
startte in 1988, met de lancering
van de Renault 19. De cabriolet
wordt gekenmerkt door een dy
namische lijn waarin een rolbeu-
gel ontbreekt. Door moderne
De Renault 19 Cabriolet.
bouwjaar km pri
Peugeot 205 GR 1.4 5-drs1989 30.500 19
Peugeot 205 XS LPG 1.41989 66.000 19.900
Peugeot 205 XR 1.4 bestel1986 70.000 9.750
Peugeot 205 Accent 1.11986 65.000 11.900
Peugeot 205 GR 1.31985 87.000 12.500
Peugeot 205 Junior 1.41989 54.000 15.900
Peugeot 309 GL Profil 1300 5-drs1986 85.000 11.900
Peugeot 309 XL Profil1987 60.000 14.900.
Peugeot 305 GT16001985 102.000 8.900,
Peugeot 309 GL Profil 13001986 68.500 12.900.
Peugeot 309 XR 1.6 3-drs1987 45.000 16.900
Peugeot 309 Allure 1.31987 83.000 14.900
Peugeot 309 GL Profil1988 31.000 18.500.
Peugeot 405 GR Diesel1989 93.000 25.900.
Peugeot 405 1.6 GL1988 95.000 17.500.
Peugeot 505 Select 2.01985 107.000 11.900.
garantie
12 mnd.
12 mnd.
3 mnd.
12 mnd.
3 mnd.
12 mnd.
12 mnd.
12 mnd.
3 mnd.
12 mnd.
12 mnd.
12 mnd.
12 mnd.
12 mnd.
12 mnd.
3 mnd.
BMW 318i LPG lichtm. velgen, stuurbekr. 5 versn.
shadowline1989
62.000 37.500.- 12 mnd.
Opel Omega 2.0 inj. LPG1989 89.000 29.900.- 12 mnd.
Citroen BX 1.6 RS1987 79.500 15.900.- 12 mnd.
Fiat Panda 750 CL1988 39.500 9.900.- 12 mnd.
Renault 9 TL1987 72.000 12.500.- 12 mnd.
Renault 21 GTS LPG1988 88.000 18.900.- 12 mnd.
Renault 18 autom. LPG1985 103.500 10.500.- 3 mnd.
Ford Sierra 1.6 CL 4-drs. schuifdak,
5 versn. centr. deurvergr
1990
29.500 27.900.-
12 mnd.
Opel Corsa 1.2 S1987 72.000 12.900,- 3 mnd.
Fiat Uno 60S1987 66.000 12.900.- 3 mnd.
Volvo 340 DL LPG 3-drs1988 89.000 15.500.- 12 mnd.
Lada 1200 S1989 17.000 7.900.- 12 mnd.
Peugeot 505 1.85.900 - A.P.K.
Citroen Visa Super E3.900 - A.P.K.
Mazda 323 autom6.900 - A.P.K.
Mitsubishi Galant Diesel 2.35.900.- A.P.K.
Seat Ronda3.900,- A.P.K.
Talbot Solara 1.6 GLS aut4.750 - A.P.K.
Opel Vectra 1.6i 5-drs. rood1990
Opel Kadett 1.6 diesel,
5-drs. combi, wit1987
Opel Kadett 1.3 S 5-drs. wit1986
Opel Manta 1.6 Coupé, zeer mooi1972
Mazda 323 2-drs. automatic1983
Renault R 19 TR, rood1989
Renault R 25 GTS, automaat1986
R 5 Camper div. kleuren1990-1991
R 5 GT diesel div1990
R 5 automatic div. kleuren1990
Clio 1.2 RN div. uitv1990-1991
Clio RN 1.9 diesel div. uitv1990-1991
R 19 GTS 5-drs. div. kleuren1990-1991
R 19 GTS Chamade
div. kleuren1990-1991
R 19 T Diesel div. kleuren1990-1991
R 19 GT Diesel div. kleuren.... 1990-1991
R 21 TL GTS GTE div. kleuren 1990-1991
enz. enz.
Kilometers vanaf 2000 - tot 20.000 km
Audi 80 i8 S 4-drs. groen1989
Toyota Carina II 4-drs. LPG beige1985
VW Golf 1.6 5-drs. autom1984
Ford Taunus 2 L 4-drs., zeer mooi1980
Westweg 5
Tel. 01134-2010/1241
BS]
Mercuriusweg 29
01184-19051 b.g.g. 01103-2587
Galant 1.8 GLHB LPG
'89
52.000 km
Galant 1.8 GL Sedan
'88
33.000 km
Galant 2.0 EXE
'87
68.000 km
Galant 1.6 GL LPG
'87
88.000 km
Galant 1.6 GL
'87
60.000 km
Lancer 1500 GLX
'85
100.000 km
Lancer 1200 GL
'84
70.000 km
Colt 1500 GLX
'86
43.000 km
VW Jetta 1.6
'87
62.000 km
Volvo 340 5-drs
'86
60.000 km
Volvo 340 DL, 3-drs
'83
113.000 km
Ford Sierra 2.0 Laser
'86
85.000 km
Honda Civic de Luxe
'83
76.000 km
Nissan Sunny 1.5 5-drs
'86
76.000 km
Lada 2105 1500 LPG
'85
87.000 km
Mazda 626 2.0 LPG HB
'88
66.000 km
Opel Corsa 1.0 S
'85
50.000 km
Colt 1.8 GLD
'84
94.000 km
VW Golf Diesel autom
'87
70.000 km
x-xx-xx-x:-
•XvXX-X-XvX
.y.w.wv.v.
AUTOGAS DAT
RIJDT SUPER
Audi 80 turbo diesel grijs met. 77.000 km1989
Audi 80 1.8 75 pk blauw met. 62.000 km1988
Audi 80 1.8 S velours int. zwart met. 62.000 km1988
VW Jetta GL Milieu diesel rood met. 80.000 km1990
VW Jetta C 2-drs. 1.3 groen met. 46.000 km1986
VW Golf 1.3 3-drs. wit 65.000 km1987
VW Golf C 1.3 3-drs. blauw 77.000 km1986
VW Golf C 1.3 3-drs. wit 33.000 km1988
VW Golf „Avance Comfort" 1.3 3-drs. rood 31.000 km1988
VW Golf C 1.6 diesel, 3-drs., wit 125.000 km1985
VW Golf C 1.6 diesel 3-drs. diamantzilver 155.000 km1984
VW Golf Avance sportief TD wit 77.000 km1988
VW Passat CL sedan 1.8, rood 48.500 km1990
VW Golf G.T.1.16 v 3-drs. rood, 88.000 km1986
VW Golf Manhattan 1.3 3-drs. rood, 27.000 km1989
VW Jetta CL 1.8 2-drs. grijs met. 50.000 km1989
grijs metallic, veel extra's, w.o. getint glas,
zonnedak, sper. slipdiff., speakers in portieren enz.
Slechts 16.000 km, bouwjaar 4-1990
PRIJS: 35.250.- INCL. BTW
Opel Corsa 1.2 Swing 3-drs. blauw met. 28.500 km1989
Opel Kadett 1.3 S 3-drs. blauw met. 53.000 km1987
Peugeot 205 XS rood 39.000 km1987
Mitsubishi Galant GL 1.8 L.P.G. grijsmetallic 95.700 km1988
Saab 900 GLS zilver met. aut., 100.000 km1982
Volvo 340 GL Sedan blauw 135.000 km1986
Volvo 360 GLT Sedan wit LPG 96.000 km1988
Volvo 440 GL inj. groen metallic 71.000 km1990
Lancia Thema I E Turbo groen metallic 99.000 km1988
ƒ33.500,
ƒ26.500,
ƒ28.500,
ƒ26.000,
ƒ14.500,
ƒ16.500,
ƒ15.950,
ƒ17.950,
ƒ17.950.
ƒ14.500,
ƒ12.500.
ƒ25.750.
32.500,
24.950.
ƒ21.750,
23.750,
ƒ16.500,
ƒ16.500,
ƒ15.750,
ƒ18.750,
6.250,
10.500.
18.950.
ƒ29.500,
25.750,