Mercedes wacht op de S BMW heeft fraaie 3-, 5-, 7- en 8-lijn Handzame auto's Daihatsu Volkswagen volop ruimte op Rai Toyota-varianten op bestaande modellen Publiekstrekkers Lancia breidt Dedra uit bij Mitsubishi Seat toont toekomst met Proto T op Rai Alfa Romeo doet het prima Subaru blijkt de compleetste van de kleine Japanse auto's Wel nieuwe 500E aanwezig op Rai Compact van buiten, ruim van binnen VW Polo in het middelpunt Aantrekkelijk nieuws voor 1991 Programma vernieuwd SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 6 FEBRUARI 1991 317 Mercedes Nederland en dus ook de Rai zullen moeten wachten op de nieuwe S-serie en de primeur moeten overlaten aan de Autosalon van Genève. Het is bekend dat het centraler gelegen maar ook duurdere Genève vaak met primeurs in de duurdere klasse gaat strijken. De nieuwe Mercedes S-serie zal naar al ler waarschijnlijkheid daar haar de buut beleven. Wel naar de Rai komt de nieuwe 500E, de zeer sportieve Mercedes in de 200 tot nu 500 (voorheen 300) klasse als antwoord op de sportieve BMW M5 in de met de Mercedes 200-500 serie vergelijkbare BMW 5-serie. De 500 E (V8-32 kleppen) heeft een 4973 cc mo tor met 240 kW/326 PK en 480 Nm. Het is een echt kanon met een accele ratie van 0-100 km/u onder de 6 sec. en een top, indien deze niet tot 250 km/u begrensd zou zijn van ver over de 300 km/u. De carrosserie en tech niek is volledig aan de prestaties aan gepast. De auto kost wel zo'n 235 mil le, dus zeker niet voor ieder beurs. Daarom brengt Mercedes op de Rai en uiteraard ook bij alle dealers uitge breid de populaire 190 serie en de 200-500 serie. De 'Oort' 190, de 1.8E is erg aangeslagen, de injectiemotor 1797 cc zorgt door de 80 kW/109 PK 150 Nm, voor goede prestaties, beter dan de oude 2.0 carburatie. De prijs ligt nog steeds onder de 50 mille, na melijk 49.850,-. Er is overigens ruime keus in de 190, naast de 1.8E, is er de 2.0E, de 2.3E, 2.6E, 2.5E-16V, 2.5E-16 Evolution II, de 2.0D, 2.5D en 2.5D Turbo. Behalve de 1.8E en 2.0D heb ben alle overige versies met ingang van 1991 ABS. De 200 of in vaktermen W124 serie is ook enorm populair, hij is vooral ge liefd op de meer ruimte die hij biedt op de 190, het is een zeer comfortabe le reis sedan. Door de 300E, 300E-24 en 500E is er toch ook een duidelijk sport-imago bijgekomen. Er is een 200E, 230E, 260E, 300E, 300E-24V en 500E. De 200 start zeer uniek met de 200D voor/ 71.450,-, de 200E kost 73.100, alle prijswijzigingen voorbe- houden. De S-serie is maar in beperk te mate op de Rai en bij de dealers aanwezig, gewacht wordt op de nieu we modellen. De SL sportcoupé blijft wel in het programma, in feite is dit al een nieuw model. Nieuw is ook de ge wijzigde en gemoderniseerde Mecedes Terreinwagen, de G-serie. Hij is er in 230E, 300E en 300D uitvoering, in kort en lange versie alsook in cabriolet, verder heeft Mercedes vele bedrijfs wagens, voor de Personenauto Rai zijn vooral de personenbusjes belangrijk o.a. in de MB100 en MB208/210. Tot slot laat Mercedes sport/prototypes zien zoals de Sauber C9 en de DTM Evolution II. Mercedes hanteert een garantietermijn van 1 jaar all-in en 6 jaar op de car rosserie benevens een uitgebreide 24- uurs Euroservice via de Mercedes Card. Voor meer informatie kunt U bij Uw Mercedesdealer terecht. 200D voor/71.450,-, de 200E kost 73.100, alle prijswijzigingen voorbe houden. De nieuwe BMW 3-serie. Met de komst eind vorig jaar van de nieuwe 3-serie is het bekende pro gramma van BMW helemaal ver nieuwd. Er is nu een bijzonder fraaie lijn van 3-, 5-, 7- en 8-series. Daar naast is tot juli 1991 nog in produktie de zeer exclusieve sportwagen Z1. Met nadruk moet echter gesteld wor den dat de vertrouwde, dus vorige, 3- serie voorlopig in het programma blijft. De nieuwe 3-serie wordt geleide lijk aan opgebouwd. December 1990 is men gestart met de 318i en 325i, nu op en na de Rai wordt de 320i geintro- Daihatsu blijft ook in 1991 handzame auto's maken. Daihatsu heeft zich toegelegd op het bouwen van com pacte auto's, maar dan vooral com pact van buiten en ruim van binnen. Voorbeelden zijn zowel de Cuore als de Charade en de Applause. Het zijn allen zeer compacte auto's, lekker handzaam in het verkeer, makkelijk manouvreerbaar, makkelijk te parke ren. En toch kunnen altijd 4 volwas senen en nog flink wat bagage wor den meegevoerd. De Cuore is in het najaar van vorig jaar nog geheel onder handen geno men. De Cuore is de kleinste Daihatsu, thuishorend in de mini-klasse, maar toch groter gegroeid. Het model is 10 cm langer geworden en ruim de helft daarvan is ten goede gekomen aan het interieur. Ook is de auto ronder en gestroomlijnder geworden, wat de prestaties en het verbruik ten goede komt. Verder is veel aandacht bsteed aan veiligheid, comfort en duurzaam heid o.a. veel gegalvaniseerd plaat staal. De Charade is voor 1991 ook op tal van punten verbeterd en gemoder niseerd. Toch is de prijs sterk concu- rerend gebleven. De Charade 1000 (1.0 38 kW/52 PK) TS (3-deurs) is er al voor 17.395,-. In motoren is er een keuze uit de 1.0, de 1.0i Turbo (van de GTTI), de 1.3i 16V en de 1.0TD. Te vens is de Charade er als 4x4. De Ap plause is de 5-deurs sedan, 4-deuren en toch en grote achterklep als 5e deur. De Applause is ruim van binnen maar toch zeer compact van buiten. Hij heeft een kachtige 1.6i 16V motor met 77 kW/105 PK goed voor een top van 185 km/u. Toch start de Applause al bij/25.695,-. Tot slot heeft Daihat su nog twee terreinauto modellen, de Spartaanse Rocky en de luxueuze (maar kleinere) Feroza. De Feroza is er vanaf 34.695,- (op grijs kenteken 25.495,-), de Rocky vanaf 42.895,- (op grijs kenteken 33.195.-). De garantietermijn van Daihatsu is 1 jaar all-in en 6 jaar op de carrosserie, voor meer informatie kunt U bij Uw dealer terecht. De Daihatsu Charade 1.3i. duceerd, in april volgt het voordelige model de 316i en de diesel, de nieuwe 325TD, komt in juli/augustus. Maar dan hebben we het nog altijd over 4- deurs versies, de 2-deurs die coupé zal gaan heten komt na de zomer en daaraan gekoppeld de cabriolet zal nog later komen. Pas dan zal de oude 3-serie d.w.z de 2-deurs, de cabriolet en de touring uit het programma wor den gehaald. De nieuwe 3-serie start met de 316i 4-deurs voor 44.900,- (dus pas na april leverbaar), de 318i (wel direct leverbaar) kost 49.900,- en dat is een goed concurerende prijs tegenover bijv. Mercedes met de 190 1.8i, want de 318i is compleet met 5- bak, stuurbekrachtiging, centrale ver grendeling, zonwerend glas en com pleet dashboard incl. toerenteller e.d.. De 320i kost 59.900,-, de 325i 75.550,- en de 325TD gaal 63.700,- kosten. Alle modellen zijn standaard uitgevoerd met 5-bak, maar ook een geavanceerde automaat is leverbaar. De 5-, 7- en 8-serie zijn uiteraard ook op de Rai aanwezig en ook alle BMW dealers kunnen de modellen tonen en leveren. Voor 1991 zijn de modellen in detail gemoderniseerd, waar nodig verbeterd, aangepast e.d. De 5-serie omvat de 518i, de 520i, 525i, 535i, 524TD en de sportieve M5. De 7-serie de 730i, 735i en 750i, zowel van de 735i als 750i bestaat er een verlengde versie. De 8-serie bestaat voorlopig uil de 850i, de Zi heeft een 2.5i 125kW/170 PK, 222Nm motor. Volkswagen biedt op de Personenau to Rai een gigantisch ruimteaanbod. Dit wordt vooral veroorzaakt door de nieuwe VW Transporter, die nu ook in diverse personenbus variaties le verbaar is in Nederland. Maar na tuurlijk biedt niet allen deze nieuwe VW bus volop binnenruimte, ook de nieuwe Polo is ruimer geworden en zeker ook de Passat, die in 1988 ge heel nieuw op de markt kwam. Nog niet op de Rai de nieuwe versies van Golf en Jetta. Die worden dit na jaar verwacht, naar alle waarschijnlijk heid krijgt Frankfurt de primeur, het houdt overigens in dat de Golf en Jet ta nog het hele jaar leverbaar zijn en als de nieuwe versies komen zijn ze er nog niet direct in alle typen. Zeker niet het nieuwe type de Golf Country, de 4x4 vrije tijds auto op basis van de Golf. dit model is pas onlangs op de markt gekomen. Naast de Country blijven alle Golf en Jetta modellen le verbaar, er zijn wel diverse aktiemo- dellen voor aantrekkelijke prijzen, zelfs van de Country is er een aktie, de Country Chroom met veel chroom van buiten en veel luxe van binnen. De normale Golf kent als nieuw aktiemo- del de Golf Pasadena. Hij heeft een uitgebreid extra pakket voor zowel ex- als interieur en is leverbaar in de mo torversies 1.3,1.6,1.8,1.6D, 1.6 Kat D en 1.6 TD. De onlangs geheel nieuw geïntrodu ceerde VW Polo is een belangrijk mid delpunt op de Rai. Hij wordt uitgebreid met een supersnelle 1.3i G40 motor met de bekende VW G-lader. Hij heeft dan een vermogen van 83 kW/113 PK. Ook is er de Polo diesel met 1.4 35 kW/48 PK dieselmotor, behalve de Polo, Golf, Jetta, de sportmodellen Scirocco en Corrado is er natuurlijk nog de VW Passat. Een uiterst ruime reiswagen in sedan en stationcar. Pri meur op de Rai is het eerste aktiemo- del de GT Edition One. het is een sportief model met een extra pakket vooral op sportiviteit gericht. Hij is le verbaar met de 2.0i 85 kW/115 PK en de 2.0M6V 100 kW/136 PK motor. Tot slot waar we mee begonnen de nieuwe VW Transporter. Deze beken de VW bus is najaar vorig jaar geïntro duceerd. eerst werd de bestelbus le verbaar en nu is er ook de personen- bus de zgn. Combi's en Caravelles. De laatste is een zeer luxe bus in twee wielbases leverbaar namelijk 292 cm en 332 cm. In motoren is er de keuze uit 2.0i, 2.5i, 1.9D en 2.4D en de moto ren huizen bij de nieuwe Transporter uiteraard voorin. Volkswagen kent een garantietermijn van 1 jaar all-in en 6 jaar op de car rosserie. Voor meer informatie kunt u terecht bij Uw Volkswagen-Audi dea ler. Na in 1990 veel nieuws (o.a. de Star let, de Previa, vernieuwingen en uit breidingen bij Celica, MR2 en Supra, en tot slot de Landcruiser serie) te hebben gebracht houdt Toyota zich in 1991 wat rustiger. Nieuws voor 1991 houdt in aantrekkelijke varian ten op bestaande modellen. Bij de Starlet zien we als aanvullende nieuwe modellen de Si (vooral sportief) en GLi( vooral luxe en comfort). Maar ook de basisversie kent een uitbrei ding middels het zgn. Friendpakket. Datzelfde luxe pakket zien we terug bij de Corolla, en aantrekkelijke extra voor relatief weinig geld. Het pakket bevat o.a. een sportieve dakspoiler, speciale wielplaten, spatlappen voor en achter, flankbescherming, sportieve grille, luxe velours mattenset en het Friend-embleem. De Carina seriekent geen Friendpakket, maar wordt uitge breid met een zeer luxe 2.0 GLi naast de 1.6 GLi. En hij is er zowel in hatch back als sedan. De Starlet kent 1.3i en 1.5D motoren, de Corolla 1.3i, 1.6i (2 vermogen versies) en 1.8D motoren, De Toyota Carina II voor 1991. de Carina 1.6i, 2.0i en 2.0D motoren. Toyota kent ook nog een model in de grote klasse de Camry met 2.0i, 2.5i en 2.0TD motoren. In de topklasse is er de Lexus, maar officieel is dit een heel appart merk. fn de sportieve serie hebben we al genoemd de Celica, de MR2 en de Supra, zeer fraaie sportwa gens met bijzonder geavanceerde techniek. In de speciale sector zien we de uiters futuristische Previa, een ech te APV of multifunctionele auto, de 4Runner en LanCruiser, auto's in de 4x4 terreinserie met de LandCruiser Custom als de meest luxe en comfor tabele van het stel. De garantietermijn van Toyota is 3 jaar all-in en 6 jaar op de carrosserie, voor meer informatie kunt U bij Uw dealer terecht. Lancia breidt dit voorjaar 1991 vooral de Dedra verder uit. Samen met de Thema behoort de Dedra tot de best verkochte modellen van Lancia. Toch mag ook de Ypsilon en Delta zich in voldoende belangstelling verheugen, al is bij de Delta het wachten natuur lijk óp de opvolger. De Dedra is Lancia's populaire ruime middenklasse sedan. Hij heeft veel verwandschap met de nieuwe Fiat Tempra, zij het dat Lancia meer exclu siviteit uitstraalt. Dat is terug te vinden in het ontwerp, de lijn van de auto, in het interieur, luxer en comfortabeler en in de techniek, verfijnder. Het Fiat Concern waartoe Lancia maar ook Alfa behoort, heeft echter voor de middenklasse één chassis ontworpen en daarop wordt de Tipo, de Tempra, de Dedra en straks ook de Delta op volger gebouwd. De Dedra werd tot nu toe geleverd met 1.6ie, 1.8ie, 2.0ie en 2.0TD motor. Als wereldprimeur voor de Rai komen daar nu de 2000 Turbo en (2000 Turbo) Integrale bij. Gebruik wordt gemaakt van de 2.0i motor aan gevuld met Turbo en Intercooler en al lerhande aanpassingen aan het elek trisch systeem. Het vermogen be draagt 119 kW/165 PK, de top is 215 km/u, de acceleratie van 0-110 km/u verloopt in 8,3 sec. Om al dat geweld tot stilstand te brengen zijn de rem men aangepast, grote geventileerde schijven en ABS. De Integrale is de 4x4 uitvoering, het vermogen is nog iets verhoogd 126 kW/172 PK om de prestaties van de 4x4 hetzelfde te hou den. Eveneens een snelheidskanon op de Rai is de Delta Integrale 16V waar mee in de Groep A vorig jaar voor de 4e maal in successie het Wereldkam pioenschap Rally's werd gewonnen. De Thema kent overigens ook heel snelle versies zoals de 2.0ie Turbo 16V en de 2.8ie V6, die beiden op tal van punten verbeterd (zonabsorberende ramen) zijn. De 8.32 met de 2.9ie V8- 32V is natuurlijk de absolute top. De Ypsilon daarentegen huist in een heel andere klasse, de kleine (middenklas se. Hij is er met 1.11e en 1.3ie motor, allen standaard voorzien van een 5- bak. De 1.1ie is echter ook leverbaar met de Van Doorne CVT automaat, zij het dat het de elektronisch gestuurde is, de ECVT, die Lancia Selectronic noemt. De Ypsilon start overigens al bij 18.790,-. Lancia kent een garantietermijn van 1 jaar all-in en 6 jaar op de carrosserie. Meer informatie krijgt U bij Uw Lancia- dealer. Seal toont op de Rai de nabije toe komst, de directe toekomst met de nieuwe Toledo moet nog even wach ten. Door wat vertraging kan de nieu we Toledo nog niet op de markt ge bracht worden, het zal nu wel voor jaar danwel zomer dit jaar worden. De Toledo, Seat's nieuwe grote mid denklasse sedan, werd ooit op andere tentoonstellingen als prototype, Proto T, geshowd. Op de Rai een nieuw toe komstmodel, de Proto C, wat ook al in Parijs te zien was. Het is dus heel goed mogelijk dat dit prototype C starks de nieuwe Seat Cadiz, Cordoba of Cartagena zal zijn. De Proto C is een multifunctionele Coupé-studie, via eenvoudige handelingen kunen er di verse andere versies gemaakt worden. Verder doet Seat het nog met het be kende vertrouwde programma. Daar zijn dan de Marbella, de Ibiza, de Ma laga en in de bedrijfssfeer de Terra. Voorop staat kwaliteit, service en gea vanceerde technieken. Seat komt er nu volop voor uit een volle dochter te zijn van het Volkswagen concern. Seat streeft dezelfde kwaliteit en service na als moeder Volkswagen. De complete kwaliteitscontrole is in handen van Volkswagen ingenieurs, diverse verbe teringen toegepast in de fabricage zijn afkomstig van Volkswagen en de sa menwerking heeft ook geleid tot inte gratie en dan denken we aan VW-Por- sche motoren, versnellingsbakken enz. De Seat Proto C. Nieuw voor de Ibiza en Malaga zijn dan ook de schone systeem Porsche injectiemotoren. Ze zijn er in 1.2i en 1.5i liter. Daarnaast heeft de Ibiza nog 0,9 liter benzine en beiden nog een 1.7 liter dieselmotor. De Marbella wordt voortbewogen door een 903 cc 29 kW/40 PK carburatiemotor. De Mar bella is de voordeligste Seat en start bij 12.695,-. Dat is dan tevens een extra compleet aktiemodel, luisterend naar de naam Colours. Verder is er nog een Marbella Special, een Jeans, een Brisa, een XL en een GLX. De Ibi za start met de 900 al bij 17.495, -, maar ook de 1.21 Special is scherp concurerend namelijk 18.895,-. er is verder nog een XLi en SX in. zowel 1.2i als 1.5i, terwijl de laatste ook nog een GLX uitvoering kent. De 4-deurs 5- persoons Malaga sedan start meteen met de 1.5i motor, de voordeligste uit voering is de 1.5i Special en kost ƒ21.595,-. Er is een aktiemodel de Special GLXi en de Special GLXi Vival di, een normale GLXi, een XL Diesel en een sportieve Malaga Injection. Het aktiemodel Vivaldi is wel erg bijzon der, naast de luxe GLX uitvoering en de lichtmetalen velgen is er een Pio neer audio-installatie (Stereo Radio- CD) in gemonteerd, prijs 23.995,-. Seat kent een garantietermijn van 1 jaar all-in en 6 jaar op de carrosserie. De Subaru Mini Jumbo 4 SDX. Van de kleine Japanse merken, zoals de kleine drie: Suzuki, Subaru en Daihatsu wel worden genoemd, is Subaru toch wel de compleetste. Su baru heeft namelijk in elke klasse wel een model, de Mini Jumbo in de kleine klasse, de Justy in de kleine of compacte middenklasse, de L-serie in de normale middenklasse, de Le gacy in de royale middenklasse, de XT Turbo in de sportwagenklasse en de Jumbo Mini in de bestel- en per- sonebusklasse. Verder is er van bijna Het is een understatement maar Alfa Romeo zit helemaal in de lift. Het jaar 1990 was een prima jaar, Alfa is enorm gestegen, maar ook 1991 heeft zich al met enkele duizenden bestel lingen ingezet. De nieuwe grote Alfa 164 is enorm aangeslagen. Om nog meer mensen te laten profiteren van deze 164 heeft Alfa een voordelige versie op de markt gebracht, voor Nederland een zgn. Oort-versie. Ver der heeft de vernieuwde Alfa 33 de stoutste verwachtingen overtroffen, en de vraag zeker nog toenemen nu de nieuwe schone motoren eraan ko men, de schone 1.5ie en 1.7ie zijn er al, de 1.3ie (of 1.4ie) zal spoedig vol gen. Daarnaast heeft de 33 Sportwa- gon, de sportieve stationwagon zijn intrede gedaan. De populaire 33 is nu verkrijgbaar in twee modelversies, de 5-deurs sedan en 5-deurs stationwagon, die vanwege zijn sportieve uiterlijk Sportwagon wordt genoemd. In motoren is er de keuze uit de 1.3 carburatiemotor met 63 kW/88 PK, de 1.5ie Kat met 70 kW/97 PK, de 1.7ie Kat met 77 kW/107 PK en de 1.7ie-16V Kat met 95 kW/132 PK (top 205 km/u). De 33 start met de 1.3 voor ƒ25.790,-. De Alfa 164, het topklasse model, krijgt uitbreiding met een zgn. 'Oort' model. Tot nu toe kende de 164 de 2.0 Twin Spark prijs 55.950,-, de 3.0 V6 vanaf 74.590,- en de 2.5 Turbodiesel 62.750,-. Op de Rai het debuut en vanaf april leverbaar wordt een voor deliger 164 2.0 Twin Spark. De prijs zal rond de 50 mille liggen, mogelijk zelfs 49.995,-. In zakenkringen krij gen dit soort auto's de bijnaam Oort- auto. De door velen verfoeide belas tingman Oort heeft de zaken- en met name autokosten fors beperkt. Daar naast is de bijtelling van de zaken- of leaseauto (in de meeste gevallen bo ven woon-werk afstand 30 km) van 20% naar 25% verhoogd. Voor een za- kenauto van een ton krijg je er jaar lijks dus 25.000,- inkomen-bijtelling bij. Vandaar dat iedereen zoekt naar ruime representatieve zakenauto's rond of onder de 50 mille. Alfa komt met de 164 2.0 aan die wens tege- moed. Tot slot kent Alfa nog de 175 serie. Dit sportieve maar toch ruime en comfor tabele model is in 5 versies leverbaar, gestart wordt met een 1.6ie 76 kW/106 PK voor/34.590,-. Dan volgt de 1.8ie 87 kW/120 Pk voor 38.750,- Als nieuw model komt daarbij een exclusieve uitvoering de 75 1.8ie Indy met veel sportieve extra's zoals spoi lers, wielkast-verbreders, zijskirts, twee buitenspiegels en de beide bum pers in de autokleur (Alfa-rood), licht metalen velgen met brede banden, breedstralers en natuurlijk getint glas, elektrische ramen, spiegels, centrale deurvergrendeling, verstelbaar stuur, stuurbekrachtiging, hoofdsteunen voor en achter, velours bekleding, Alfa Control e.d. De prijs is slechts 39.500,-. Verder is er nog een 75 2.0ie Twin Spark (105 kW/143 PK) voor 46.290,- en een 75 3.0ie V6 (139 kW/192 PK) voor/59.450,-. In de echte sportsector kent Alfa nog de Spider en de SZ. Alfa Romeo hanteert een garantieter mijn van 1 jaar all-in incl. carrosserie. Voor meer informatie kunt U bij Uw Alfadealer terecht. Mitsubishi brengt diverse echte pu bliekstrekkers naar de Rai. Met name de nieuwe sportwagens de Eclipse en de HSX zullen veel bekijks trek ken. Het zijn zeer futuristische wa gens met moderne, geavanceerde techniek. Echter de wagens zullen pas diep in 1992 leverbaar worden. sel motoren. Na de zgn. upgrading pe riode zijn de prijzen van Colt en Lan cer nu toch weer zeer concurerend, de Colt start bij 23,2 mille, de Lancer bij 25,8 mille. Ook de Galant is zeer con curerend te noemen, de 1.8i EL 4- deurs sedan start bij 29.995,-. De Galant is er als 4-deurs sedan en 5- deurs hatchback met motorkeuze in 1.8i, 2.0i, 2.0i 16V en 1.8TD. De Space Wagon is er met 2.0i en 1.8TD motor, de Pajero met 3.0i V6 en 2.5TD. De Mitsubishi Sigma, de Japanse auto van het jaar. ieder type een 4x4 uitvoering en in de middenklasse een sedan, coupé of stationwagon. Op de personenwagen Rai toont Su baru het gehele programma, maar ui teraard kunt U daarvoor ook bij Uw dealer terecht. Extra op de Rai zijn di verse toekomst modellen zoals het re volutionaire sportmodel de SVX en de veelbelovende nieuwe en schone twee- takt krachtbron, de 2 Stroke V Four. Laatste is een 1.5 liter tweetakt motor volgens nieuw concept, hij heeft een externe spoelpomp zodat mengsme- ring niet nodig is. Hij heeft een directe inspuiting onder hoge druk en neemt daardoor met vele soorten brandstof kwaliteiten genoegen en is uiterst schoon. Ook heeft hij en hoog vermo- gen en koppel bij lage toerentallen. Het prototype SVX is een zeer aërody namische sportwagen met veel gea vanceerde techniek en elektronische kunststukjes. Hij heeft een 3.3i 6 cilin der 24 kleppen boxermotor 184 kW/250 PK. Wat de verkoop betreft zal men het toch met de bestaande modellen moeten doen. Voor 1991 zijn alle mo dellen nog eens goed onder handen genomen, waar nodig verbeterd en ge moderniseerd. De Mini Jumbo heeft de grootste modificatie doorgemaakt. Hij werd ronder en gestroomlijnder, kreeg een ander front, werd 8 cm lan ger en dus ruimer met een daarbij aangepast interieur. De legacy is er is sedan en stationwa gon met 1.8 of 2.2 motor. De sportwa gen XT heeft een 1.8 Turbo motor. Anders ligt dat met de nieuwe Sigma, ook een publiekstrekker. Deze nieuwe topklasse sedan van Mitsubishi wordt direct na de Rai leverbaar in Neder land. Maar ook hier geldt, het is een exclusieve auto dus mogelijk niet voor ieders portemonnee. De nieuwe Sig ma, Car of the Year in Japan, is een royale comfortabele 4-deurs sedan met een 3.0 liter V6 injectiemotor met keuze in 12 (echter niet in Nederland) of 24 kleppen. Ook is er de keuze uit 5-bak of 4-automaat en laatste zelfs met 4-wielbesturing. De prijs start echter bij 86 mille. Meer verkopen bij Mitsubishi is er dus te verwachten van de bestaande mo dellen zoals de Colt, de Lancer en de Galant. Ook de Lancer Wagon en Spa- ce-wagon is er nog al zullen deze mo gelijk eind van dit jaar een nieuwe ver sie kennen. Hetzelfde, maar wellicht meer in een facelift gezocht, geldt voor de populaire Pajero (de 4x4 luxe ter reinwagen van Mitsubishi). De Colt en Lancer hebben nieuwe mo toren gekregen, moderner, soepeler, stiller en schoner. Er is een keuze uit 1.3,1.51,1.8i 16V benzine- en 1.8 die-

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1991 | | pagina 17