Mercedes wacht op de S
BMW heeft fraaie
3-, 5-, 7- en 8-lijn
Handzame auto's Daihatsu
Volkswagen volop ruimte op Rai
Toyota-varianten op
bestaande modellen
Publiekstrekkers
Lancia breidt Dedra uit
bij Mitsubishi
Seat toont toekomst
met Proto T op Rai
Alfa Romeo doet het prima
Subaru blijkt de compleetste
van de kleine Japanse auto's
Wel nieuwe 500E aanwezig op Rai
Compact van buiten, ruim van binnen
VW Polo in het middelpunt
Aantrekkelijk nieuws voor 1991
Programma vernieuwd
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 6 FEBRUARI 1991
317
Mercedes Nederland en dus ook de
Rai zullen moeten wachten op de
nieuwe S-serie en de primeur
moeten overlaten aan de Autosalon
van Genève. Het is bekend dat het
centraler gelegen maar ook duurdere
Genève vaak met primeurs in de
duurdere klasse gaat strijken. De
nieuwe Mercedes S-serie zal naar al
ler waarschijnlijkheid daar haar de
buut beleven.
Wel naar de Rai komt de nieuwe 500E,
de zeer sportieve Mercedes in de 200
tot nu 500 (voorheen 300) klasse als
antwoord op de sportieve BMW M5 in
de met de Mercedes 200-500 serie
vergelijkbare BMW 5-serie. De 500 E
(V8-32 kleppen) heeft een 4973 cc mo
tor met 240 kW/326 PK en 480 Nm.
Het is een echt kanon met een accele
ratie van 0-100 km/u onder de 6 sec.
en een top, indien deze niet tot 250
km/u begrensd zou zijn van ver over
de 300 km/u. De carrosserie en tech
niek is volledig aan de prestaties aan
gepast. De auto kost wel zo'n 235 mil
le, dus zeker niet voor ieder beurs.
Daarom brengt Mercedes op de Rai
en uiteraard ook bij alle dealers uitge
breid de populaire 190 serie en de
200-500 serie. De 'Oort' 190, de 1.8E
is erg aangeslagen, de injectiemotor
1797 cc zorgt door de 80 kW/109 PK
150 Nm, voor goede prestaties, beter
dan de oude 2.0 carburatie. De prijs
ligt nog steeds onder de 50 mille, na
melijk 49.850,-. Er is overigens ruime
keus in de 190, naast de 1.8E, is er de
2.0E, de 2.3E, 2.6E, 2.5E-16V, 2.5E-16
Evolution II, de 2.0D, 2.5D en 2.5D
Turbo. Behalve de 1.8E en 2.0D heb
ben alle overige versies met ingang
van 1991 ABS.
De 200 of in vaktermen W124 serie is
ook enorm populair, hij is vooral ge
liefd op de meer ruimte die hij biedt
op de 190, het is een zeer comfortabe
le reis sedan. Door de 300E, 300E-24
en 500E is er toch ook een duidelijk
sport-imago bijgekomen. Er is een
200E, 230E, 260E, 300E, 300E-24V en
500E. De 200 start zeer uniek met de
200D voor/ 71.450,-, de 200E kost
73.100, alle prijswijzigingen voorbe-
houden. De S-serie is maar in beperk
te mate op de Rai en bij de dealers
aanwezig, gewacht wordt op de nieu
we modellen. De SL sportcoupé blijft
wel in het programma, in feite is dit al
een nieuw model. Nieuw is ook de ge
wijzigde en gemoderniseerde Mecedes
Terreinwagen, de G-serie. Hij is er in
230E, 300E en 300D uitvoering, in kort
en lange versie alsook in cabriolet,
verder heeft Mercedes vele bedrijfs
wagens, voor de Personenauto Rai zijn
vooral de personenbusjes belangrijk
o.a. in de MB100 en MB208/210. Tot
slot laat Mercedes sport/prototypes
zien zoals de Sauber C9 en de DTM
Evolution II.
Mercedes hanteert een garantietermijn
van 1 jaar all-in en 6 jaar op de car
rosserie benevens een uitgebreide 24-
uurs Euroservice via de Mercedes
Card. Voor meer informatie kunt U bij
Uw Mercedesdealer terecht.
200D voor/71.450,-, de 200E kost
73.100, alle prijswijzigingen voorbe
houden.
De nieuwe BMW 3-serie.
Met de komst eind vorig jaar van de
nieuwe 3-serie is het bekende pro
gramma van BMW helemaal ver
nieuwd. Er is nu een bijzonder fraaie
lijn van 3-, 5-, 7- en 8-series. Daar
naast is tot juli 1991 nog in produktie
de zeer exclusieve sportwagen Z1.
Met nadruk moet echter gesteld wor
den dat de vertrouwde, dus vorige, 3-
serie voorlopig in het programma
blijft. De nieuwe 3-serie wordt geleide
lijk aan opgebouwd. December 1990 is
men gestart met de 318i en 325i, nu
op en na de Rai wordt de 320i geintro-
Daihatsu blijft ook in 1991 handzame
auto's maken. Daihatsu heeft zich
toegelegd op het bouwen van com
pacte auto's, maar dan vooral com
pact van buiten en ruim van binnen.
Voorbeelden zijn zowel de Cuore als
de Charade en de Applause. Het zijn
allen zeer compacte auto's, lekker
handzaam in het verkeer, makkelijk
manouvreerbaar, makkelijk te parke
ren. En toch kunnen altijd 4 volwas
senen en nog flink wat bagage wor
den meegevoerd.
De Cuore is in het najaar van vorig
jaar nog geheel onder handen geno
men. De Cuore is de kleinste Daihatsu,
thuishorend in de mini-klasse, maar
toch groter gegroeid. Het model is 10
cm langer geworden en ruim de helft
daarvan is ten goede gekomen aan
het interieur. Ook is de auto ronder en
gestroomlijnder geworden, wat de
prestaties en het verbruik ten goede
komt. Verder is veel aandacht bsteed
aan veiligheid, comfort en duurzaam
heid o.a. veel gegalvaniseerd plaat
staal. De Charade is voor 1991 ook op
tal van punten verbeterd en gemoder
niseerd. Toch is de prijs sterk concu-
rerend gebleven. De Charade 1000
(1.0 38 kW/52 PK) TS (3-deurs) is er al
voor 17.395,-. In motoren is er een
keuze uit de 1.0, de 1.0i Turbo (van de
GTTI), de 1.3i 16V en de 1.0TD. Te
vens is de Charade er als 4x4. De Ap
plause is de 5-deurs sedan, 4-deuren
en toch en grote achterklep als 5e
deur. De Applause is ruim van binnen
maar toch zeer compact van buiten.
Hij heeft een kachtige 1.6i 16V motor
met 77 kW/105 PK goed voor een top
van 185 km/u. Toch start de Applause
al bij/25.695,-. Tot slot heeft Daihat
su nog twee terreinauto modellen, de
Spartaanse Rocky en de luxueuze
(maar kleinere) Feroza. De Feroza is er
vanaf 34.695,- (op grijs kenteken
25.495,-), de Rocky vanaf 42.895,-
(op grijs kenteken 33.195.-).
De garantietermijn van Daihatsu is 1
jaar all-in en 6 jaar op de carrosserie,
voor meer informatie kunt U bij Uw
dealer terecht.
De Daihatsu Charade 1.3i.
duceerd, in april volgt het voordelige
model de 316i en de diesel, de nieuwe
325TD, komt in juli/augustus. Maar
dan hebben we het nog altijd over 4-
deurs versies, de 2-deurs die coupé
zal gaan heten komt na de zomer en
daaraan gekoppeld de cabriolet zal
nog later komen. Pas dan zal de oude
3-serie d.w.z de 2-deurs, de cabriolet
en de touring uit het programma wor
den gehaald. De nieuwe 3-serie start
met de 316i 4-deurs voor 44.900,-
(dus pas na april leverbaar), de 318i
(wel direct leverbaar) kost 49.900,-
en dat is een goed concurerende prijs
tegenover bijv. Mercedes met de 190
1.8i, want de 318i is compleet met 5-
bak, stuurbekrachtiging, centrale ver
grendeling, zonwerend glas en com
pleet dashboard incl. toerenteller e.d..
De 320i kost 59.900,-, de 325i
75.550,- en de 325TD gaal 63.700,-
kosten. Alle modellen zijn standaard
uitgevoerd met 5-bak, maar ook een
geavanceerde automaat is leverbaar.
De 5-, 7- en 8-serie zijn uiteraard ook
op de Rai aanwezig en ook alle BMW
dealers kunnen de modellen tonen en
leveren. Voor 1991 zijn de modellen in
detail gemoderniseerd, waar nodig
verbeterd, aangepast e.d. De 5-serie
omvat de 518i, de 520i, 525i, 535i,
524TD en de sportieve M5. De 7-serie
de 730i, 735i en 750i, zowel van de
735i als 750i bestaat er een verlengde
versie. De 8-serie bestaat voorlopig uil
de 850i, de Zi heeft een 2.5i
125kW/170 PK, 222Nm motor.
Volkswagen biedt op de Personenau
to Rai een gigantisch ruimteaanbod.
Dit wordt vooral veroorzaakt door de
nieuwe VW Transporter, die nu ook
in diverse personenbus variaties le
verbaar is in Nederland. Maar na
tuurlijk biedt niet allen deze nieuwe
VW bus volop binnenruimte, ook de
nieuwe Polo is ruimer geworden en
zeker ook de Passat, die in 1988 ge
heel nieuw op de markt kwam.
Nog niet op de Rai de nieuwe versies
van Golf en Jetta. Die worden dit na
jaar verwacht, naar alle waarschijnlijk
heid krijgt Frankfurt de primeur, het
houdt overigens in dat de Golf en Jet
ta nog het hele jaar leverbaar zijn en
als de nieuwe versies komen zijn ze er
nog niet direct in alle typen. Zeker niet
het nieuwe type de Golf Country, de
4x4 vrije tijds auto op basis van de
Golf. dit model is pas onlangs op de
markt gekomen. Naast de Country
blijven alle Golf en Jetta modellen le
verbaar, er zijn wel diverse aktiemo-
dellen voor aantrekkelijke prijzen, zelfs
van de Country is er een aktie, de
Country Chroom met veel chroom van
buiten en veel luxe van binnen. De
normale Golf kent als nieuw aktiemo-
del de Golf Pasadena. Hij heeft een
uitgebreid extra pakket voor zowel ex-
als interieur en is leverbaar in de mo
torversies 1.3,1.6,1.8,1.6D, 1.6 Kat D
en 1.6 TD.
De onlangs geheel nieuw geïntrodu
ceerde VW Polo is een belangrijk mid
delpunt op de Rai. Hij wordt uitgebreid
met een supersnelle 1.3i G40 motor
met de bekende VW G-lader. Hij heeft
dan een vermogen van 83 kW/113 PK.
Ook is er de Polo diesel met 1.4 35
kW/48 PK dieselmotor, behalve de
Polo, Golf, Jetta, de sportmodellen
Scirocco en Corrado is er natuurlijk
nog de VW Passat. Een uiterst ruime
reiswagen in sedan en stationcar. Pri
meur op de Rai is het eerste aktiemo-
del de GT Edition One. het is een
sportief model met een extra pakket
vooral op sportiviteit gericht. Hij is le
verbaar met de 2.0i 85 kW/115 PK en
de 2.0M6V 100 kW/136 PK motor.
Tot slot waar we mee begonnen de
nieuwe VW Transporter. Deze beken
de VW bus is najaar vorig jaar geïntro
duceerd. eerst werd de bestelbus le
verbaar en nu is er ook de personen-
bus de zgn. Combi's en Caravelles. De
laatste is een zeer luxe bus in twee
wielbases leverbaar namelijk 292 cm
en 332 cm. In motoren is er de keuze
uit 2.0i, 2.5i, 1.9D en 2.4D en de moto
ren huizen bij de nieuwe Transporter
uiteraard voorin.
Volkswagen kent een garantietermijn
van 1 jaar all-in en 6 jaar op de car
rosserie. Voor meer informatie kunt u
terecht bij Uw Volkswagen-Audi dea
ler.
Na in 1990 veel nieuws (o.a. de Star
let, de Previa, vernieuwingen en uit
breidingen bij Celica, MR2 en Supra,
en tot slot de Landcruiser serie) te
hebben gebracht houdt Toyota zich
in 1991 wat rustiger. Nieuws voor
1991 houdt in aantrekkelijke varian
ten op bestaande modellen.
Bij de Starlet zien we als aanvullende
nieuwe modellen de Si (vooral sportief)
en GLi( vooral luxe en comfort). Maar
ook de basisversie kent een uitbrei
ding middels het zgn. Friendpakket.
Datzelfde luxe pakket zien we terug bij
de Corolla, en aantrekkelijke extra
voor relatief weinig geld. Het pakket
bevat o.a. een sportieve dakspoiler,
speciale wielplaten, spatlappen voor
en achter, flankbescherming, sportieve
grille, luxe velours mattenset en het
Friend-embleem. De Carina seriekent
geen Friendpakket, maar wordt uitge
breid met een zeer luxe 2.0 GLi naast
de 1.6 GLi. En hij is er zowel in hatch
back als sedan. De Starlet kent 1.3i en
1.5D motoren, de Corolla 1.3i, 1.6i (2
vermogen versies) en 1.8D motoren,
De Toyota Carina II voor 1991.
de Carina 1.6i, 2.0i en 2.0D motoren.
Toyota kent ook nog een model in de
grote klasse de Camry met 2.0i, 2.5i
en 2.0TD motoren. In de topklasse is
er de Lexus, maar officieel is dit een
heel appart merk. fn de sportieve serie
hebben we al genoemd de Celica, de
MR2 en de Supra, zeer fraaie sportwa
gens met bijzonder geavanceerde
techniek. In de speciale sector zien we
de uiters futuristische Previa, een ech
te APV of multifunctionele auto, de
4Runner en LanCruiser, auto's in de
4x4 terreinserie met de LandCruiser
Custom als de meest luxe en comfor
tabele van het stel.
De garantietermijn van Toyota is 3 jaar
all-in en 6 jaar op de carrosserie, voor
meer informatie kunt U bij Uw dealer
terecht.
Lancia breidt dit voorjaar 1991 vooral
de Dedra verder uit. Samen met de
Thema behoort de Dedra tot de best
verkochte modellen van Lancia. Toch
mag ook de Ypsilon en Delta zich in
voldoende belangstelling verheugen,
al is bij de Delta het wachten natuur
lijk óp de opvolger.
De Dedra is Lancia's populaire ruime
middenklasse sedan. Hij heeft veel
verwandschap met de nieuwe Fiat
Tempra, zij het dat Lancia meer exclu
siviteit uitstraalt. Dat is terug te vinden
in het ontwerp, de lijn van de auto, in
het interieur, luxer en comfortabeler
en in de techniek, verfijnder. Het Fiat
Concern waartoe Lancia maar ook
Alfa behoort, heeft echter voor de
middenklasse één chassis ontworpen
en daarop wordt de Tipo, de Tempra,
de Dedra en straks ook de Delta op
volger gebouwd. De Dedra werd tot nu
toe geleverd met 1.6ie, 1.8ie, 2.0ie en
2.0TD motor. Als wereldprimeur voor
de Rai komen daar nu de 2000 Turbo
en (2000 Turbo) Integrale bij. Gebruik
wordt gemaakt van de 2.0i motor aan
gevuld met Turbo en Intercooler en al
lerhande aanpassingen aan het elek
trisch systeem. Het vermogen be
draagt 119 kW/165 PK, de top is 215
km/u, de acceleratie van 0-110 km/u
verloopt in 8,3 sec.
Om al dat geweld
tot stilstand te brengen zijn de rem
men aangepast, grote geventileerde
schijven en ABS. De Integrale is de
4x4 uitvoering, het vermogen is nog
iets verhoogd 126 kW/172 PK om de
prestaties van de 4x4 hetzelfde te hou
den. Eveneens een snelheidskanon op
de Rai is de Delta Integrale 16V waar
mee in de Groep A vorig jaar voor de
4e maal in successie het Wereldkam
pioenschap Rally's werd gewonnen.
De Thema kent overigens ook heel
snelle versies zoals de 2.0ie Turbo 16V
en de 2.8ie V6, die beiden op tal van
punten verbeterd (zonabsorberende
ramen) zijn. De 8.32 met de 2.9ie V8-
32V is natuurlijk de absolute top. De
Ypsilon daarentegen huist in een heel
andere klasse, de kleine (middenklas
se. Hij is er met 1.11e en 1.3ie motor,
allen standaard voorzien van een 5-
bak. De 1.1ie is echter ook leverbaar
met de Van Doorne CVT automaat, zij
het dat het de elektronisch gestuurde
is, de ECVT, die Lancia Selectronic
noemt. De Ypsilon start overigens al
bij 18.790,-.
Lancia kent een garantietermijn van 1
jaar all-in en 6 jaar op de carrosserie.
Meer informatie krijgt U bij Uw Lancia-
dealer.
Seal toont op de Rai de nabije toe
komst, de directe toekomst met de
nieuwe Toledo moet nog even wach
ten. Door wat vertraging kan de nieu
we Toledo nog niet op de markt ge
bracht worden, het zal nu wel voor
jaar danwel zomer dit jaar worden.
De Toledo, Seat's nieuwe grote mid
denklasse sedan, werd ooit op andere
tentoonstellingen als prototype, Proto
T, geshowd. Op de Rai een nieuw toe
komstmodel, de Proto C, wat ook al in
Parijs te zien was. Het is dus heel
goed mogelijk dat dit prototype C
starks de nieuwe Seat Cadiz, Cordoba
of Cartagena zal zijn. De Proto C is
een multifunctionele Coupé-studie, via
eenvoudige handelingen kunen er di
verse andere versies gemaakt worden.
Verder doet Seat het nog met het be
kende vertrouwde programma. Daar
zijn dan de Marbella, de Ibiza, de Ma
laga en in de bedrijfssfeer de Terra.
Voorop staat kwaliteit, service en gea
vanceerde technieken. Seat komt er
nu volop voor uit een volle dochter te
zijn van het Volkswagen concern. Seat
streeft dezelfde kwaliteit en service na
als moeder Volkswagen. De complete
kwaliteitscontrole is in handen van
Volkswagen ingenieurs, diverse verbe
teringen toegepast in de fabricage zijn
afkomstig van Volkswagen en de sa
menwerking heeft ook geleid tot inte
gratie en dan denken we aan VW-Por-
sche motoren, versnellingsbakken enz.
De Seat Proto C.
Nieuw voor de Ibiza en Malaga zijn
dan ook de schone systeem Porsche
injectiemotoren. Ze zijn er in 1.2i en
1.5i liter. Daarnaast heeft de Ibiza nog
0,9 liter benzine en beiden nog een 1.7
liter dieselmotor. De Marbella wordt
voortbewogen door een 903 cc 29
kW/40 PK carburatiemotor. De Mar
bella is de voordeligste Seat en start
bij 12.695,-. Dat is dan tevens een
extra compleet aktiemodel, luisterend
naar de naam Colours. Verder is er
nog een Marbella Special, een Jeans,
een Brisa, een XL en een GLX. De Ibi
za start met de 900 al bij 17.495, -,
maar ook de 1.21 Special is scherp
concurerend namelijk 18.895,-. er is
verder nog een XLi en SX in. zowel 1.2i
als 1.5i, terwijl de laatste ook nog een
GLX uitvoering kent. De 4-deurs 5-
persoons Malaga sedan start meteen
met de 1.5i motor, de voordeligste uit
voering is de 1.5i Special en kost
ƒ21.595,-. Er is een aktiemodel de
Special GLXi en de Special GLXi Vival
di, een normale GLXi, een XL Diesel
en een sportieve Malaga Injection. Het
aktiemodel Vivaldi is wel erg bijzon
der, naast de luxe GLX uitvoering en
de lichtmetalen velgen is er een Pio
neer audio-installatie (Stereo Radio-
CD) in gemonteerd, prijs 23.995,-.
Seat kent een garantietermijn van 1
jaar all-in en 6 jaar op de carrosserie.
De Subaru Mini Jumbo 4 SDX.
Van de kleine Japanse merken, zoals
de kleine drie: Suzuki, Subaru en
Daihatsu wel worden genoemd, is
Subaru toch wel de compleetste. Su
baru heeft namelijk in elke klasse
wel een model, de Mini Jumbo in de
kleine klasse, de Justy in de kleine of
compacte middenklasse, de L-serie
in de normale middenklasse, de Le
gacy in de royale middenklasse, de
XT Turbo in de sportwagenklasse en
de Jumbo Mini in de bestel- en per-
sonebusklasse. Verder is er van bijna
Het is een understatement maar Alfa
Romeo zit helemaal in de lift. Het
jaar 1990 was een prima jaar, Alfa is
enorm gestegen, maar ook 1991 heeft
zich al met enkele duizenden bestel
lingen ingezet. De nieuwe grote Alfa
164 is enorm aangeslagen. Om nog
meer mensen te laten profiteren van
deze 164 heeft Alfa een voordelige
versie op de markt gebracht, voor
Nederland een zgn. Oort-versie. Ver
der heeft de vernieuwde Alfa 33 de
stoutste verwachtingen overtroffen,
en de vraag zeker nog toenemen nu
de nieuwe schone motoren eraan ko
men, de schone 1.5ie en 1.7ie zijn er
al, de 1.3ie (of 1.4ie) zal spoedig vol
gen. Daarnaast heeft de 33 Sportwa-
gon, de sportieve stationwagon zijn
intrede gedaan.
De populaire 33 is nu verkrijgbaar in
twee modelversies, de 5-deurs sedan
en 5-deurs stationwagon, die vanwege
zijn sportieve uiterlijk Sportwagon
wordt genoemd. In motoren is er de
keuze uit de 1.3 carburatiemotor met
63 kW/88 PK, de 1.5ie Kat met 70
kW/97 PK, de 1.7ie Kat met 77
kW/107 PK en de 1.7ie-16V Kat met
95 kW/132 PK (top 205 km/u). De 33
start met de 1.3 voor ƒ25.790,-.
De Alfa 164, het topklasse model,
krijgt uitbreiding met een zgn. 'Oort'
model. Tot nu toe kende de 164 de 2.0
Twin Spark prijs 55.950,-, de 3.0 V6
vanaf 74.590,- en de 2.5 Turbodiesel
62.750,-. Op de Rai het debuut en
vanaf april leverbaar wordt een voor
deliger 164 2.0 Twin Spark. De prijs
zal rond de 50 mille liggen, mogelijk
zelfs 49.995,-. In zakenkringen krij
gen dit soort auto's de bijnaam Oort-
auto. De door velen verfoeide belas
tingman Oort heeft de zaken- en met
name autokosten fors beperkt. Daar
naast is de bijtelling van de zaken- of
leaseauto (in de meeste gevallen bo
ven woon-werk afstand 30 km) van
20% naar 25% verhoogd. Voor een za-
kenauto van een ton krijg je er jaar
lijks dus 25.000,- inkomen-bijtelling
bij. Vandaar dat iedereen zoekt naar
ruime representatieve zakenauto's
rond of onder de 50 mille. Alfa komt
met de 164 2.0 aan die wens tege-
moed.
Tot slot kent Alfa nog de 175 serie. Dit
sportieve maar toch ruime en comfor
tabele model is in 5 versies leverbaar,
gestart wordt met een 1.6ie 76
kW/106 PK voor/34.590,-. Dan volgt
de 1.8ie 87 kW/120 Pk voor 38.750,-
Als nieuw model komt daarbij een
exclusieve uitvoering de 75 1.8ie Indy
met veel sportieve extra's zoals spoi
lers, wielkast-verbreders, zijskirts,
twee buitenspiegels en de beide bum
pers in de autokleur (Alfa-rood), licht
metalen velgen met brede banden,
breedstralers en natuurlijk getint glas,
elektrische ramen, spiegels, centrale
deurvergrendeling, verstelbaar stuur,
stuurbekrachtiging, hoofdsteunen voor
en achter, velours bekleding, Alfa
Control e.d. De prijs is slechts
39.500,-. Verder is er nog een 75
2.0ie Twin Spark (105 kW/143 PK)
voor 46.290,- en een 75 3.0ie V6
(139 kW/192 PK) voor/59.450,-. In de
echte sportsector kent Alfa nog de
Spider en de SZ.
Alfa Romeo hanteert een garantieter
mijn van 1 jaar all-in incl. carrosserie.
Voor meer informatie kunt U bij Uw
Alfadealer terecht.
Mitsubishi brengt diverse echte pu
bliekstrekkers naar de Rai. Met name
de nieuwe sportwagens de Eclipse
en de HSX zullen veel bekijks trek
ken. Het zijn zeer futuristische wa
gens met moderne, geavanceerde
techniek. Echter de wagens zullen
pas diep in 1992 leverbaar worden.
sel motoren. Na de zgn. upgrading pe
riode zijn de prijzen van Colt en Lan
cer nu toch weer zeer concurerend, de
Colt start bij 23,2 mille, de Lancer bij
25,8 mille.
Ook de Galant is zeer con
curerend te noemen, de 1.8i EL 4-
deurs sedan start bij 29.995,-. De
Galant is er als 4-deurs sedan en 5-
deurs hatchback met motorkeuze in
1.8i, 2.0i, 2.0i 16V en 1.8TD. De Space
Wagon is er met 2.0i en 1.8TD motor,
de Pajero met 3.0i V6 en 2.5TD.
De Mitsubishi Sigma, de Japanse auto van het jaar.
ieder type een 4x4 uitvoering en in
de middenklasse een sedan, coupé
of stationwagon.
Op de personenwagen Rai toont Su
baru het gehele programma, maar ui
teraard kunt U daarvoor ook bij Uw
dealer terecht. Extra op de Rai zijn di
verse toekomst modellen zoals het re
volutionaire sportmodel de SVX en de
veelbelovende nieuwe en schone twee-
takt krachtbron, de 2 Stroke V Four.
Laatste is een 1.5 liter tweetakt motor
volgens nieuw concept, hij heeft een
externe spoelpomp zodat mengsme-
ring niet nodig is. Hij heeft een directe
inspuiting onder hoge druk en neemt
daardoor met vele soorten brandstof
kwaliteiten genoegen en is uiterst
schoon. Ook heeft hij en hoog vermo-
gen en koppel bij lage toerentallen.
Het prototype SVX is een zeer aërody
namische sportwagen met veel gea
vanceerde techniek en elektronische
kunststukjes. Hij heeft een 3.3i 6 cilin
der 24 kleppen boxermotor 184
kW/250 PK.
Wat de verkoop betreft zal men het
toch met de bestaande modellen
moeten doen. Voor 1991 zijn alle mo
dellen nog eens goed onder handen
genomen, waar nodig verbeterd en ge
moderniseerd. De Mini Jumbo heeft
de grootste modificatie doorgemaakt.
Hij werd ronder en gestroomlijnder,
kreeg een ander front, werd 8 cm lan
ger en dus ruimer met een daarbij
aangepast interieur.
De legacy is er is sedan en stationwa
gon met 1.8 of 2.2 motor. De sportwa
gen XT heeft een 1.8 Turbo motor.
Anders ligt dat met de nieuwe Sigma,
ook een publiekstrekker. Deze nieuwe
topklasse sedan van Mitsubishi wordt
direct na de Rai leverbaar in Neder
land. Maar ook hier geldt, het is een
exclusieve auto dus mogelijk niet voor
ieders portemonnee. De nieuwe Sig
ma, Car of the Year in Japan, is een
royale comfortabele 4-deurs sedan
met een 3.0 liter V6 injectiemotor met
keuze in 12 (echter niet in Nederland)
of 24 kleppen. Ook is er de keuze uit
5-bak of 4-automaat en laatste zelfs
met 4-wielbesturing. De prijs start
echter bij 86 mille.
Meer verkopen bij Mitsubishi is er dus
te verwachten van de bestaande mo
dellen zoals de Colt, de Lancer en de
Galant. Ook de Lancer Wagon en Spa-
ce-wagon is er nog al zullen deze mo
gelijk eind van dit jaar een nieuwe ver
sie kennen. Hetzelfde, maar wellicht
meer in een facelift gezocht, geldt voor
de populaire Pajero (de 4x4 luxe ter
reinwagen van Mitsubishi).
De Colt en Lancer hebben nieuwe mo
toren gekregen, moderner, soepeler,
stiller en schoner. Er is een keuze uit
1.3,1.51,1.8i 16V benzine- en 1.8 die-