Accord Aero deck Honda-primeur Lada nog steeds veel waar voor weinig geld Ford zet schijnwerpers voor 1991 op de Escort en Orion Suzuki kijkt in toekomst met Constellation-model Fiat presenteert op Rai uitgebreide Selecta-serie Peugeot pept 205jlink op Saab met verbeterde motoren Nissan verwacht topjaar Citroen presenteert ZX Rally e op Rai Rover sterker dan ooit Goedkoopste auto rond tien mille Veel nieuws voor 1991 Model groter en ruimer SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 6 FEBRUAR11991 315 Honda heeft op de valreep nog voor een Europese primeur gezorgd de njeuwe Accord Aerodeck. Nog on langs, weliswaar zeer verlaat, intro duceerde het merk de nieuwe Con certo, niemand had daarna zo snel tnieuwe Aerodeck verwacht, ir Europa is het een heel nieuwe ito, in Amerika is de hatchback ver- ring de 1.5i GLX) en 1.6i Hatchback, in 4-deurs, 1.5i en 1.6i Sedan en in 5- deurs, de 1.51 en 1.6i (4x4) Shuttle. De Concerto is er uitsluitend in 5-deurs Hatchback in de keuze 1.5i of 1.61 mo toren. In de speciale sfeer is er nog de uiterst geavanceerde Honda NSX sportwagen. De Honda Accord Aerodeck. van de Accord al langere tijd lever- De nu in Europa geïntroduceer de Accord Hatchback wordt dan ook in de USA gefabriceerd. Het is dan (jok nauwelijks een hatchback te noe men, het is meer een stationwagon. ()mdat de middenweg weer de beste is wordt de overigens bekende Honda tm Aerodeck weer van stal gehaald, keer is de Accord Aerodeck niet ifergelijkbaar met de oude Accord Ae rodeck, het nieuwe model is namelijk veel groter en dus veel ruimer. Het is ook een 5-deurs model. De nieuwe Ae- rjbdeck komt er direct in topmodel uit voering, uiterst luxe en comfortabel en rfiet de 2.2i 16 klepsmotor uit het top model van de Accord Sedan. De mo tor is US87 schoon en verkrijgbaar met 5-bak of 4-automaat. De Accord Sedan met 2.0 carburatie, 2.0 injectie ön 2.2 injectie motor blijft gewoon le verbaar evenals de sportcoupé, de Prelude in 2.0 en 2.0i. Het topklase model van Honda is altijd nog de Le gend in sedan en coupé. Onder de Ac cord en Legend huizen dan achtereen volgens de Civic en Concerto. De Civic is er in 2-deurs, de CRX Coupé, in 3- cjeurs, de 1.3,1.5i (met als opwaarde- De Ford Escort CLX voor 1991. Ford zet voor 1991 de schijnwerper op de nieuwe Escort en Orion. Beide modellen zijn eind vorig jaar (okto ber) geintroducerd. Voor 1991 staan diverse uitbreidingen van de serie op stapel, maar in feite moet de echte promotie nog goed beginnen. De nieuwe Escort en Orion zijn ten op zichte van de voorgaande modellen op tal van fronten gewijzigd. Het zijn praktisch geheel nieuwe wagens met een nieuw moderner uiterlijk, een mo- dieuser en luxer interieur en een ver nieuwde techniek. De zaken zijn gron dig aangepakt, is de Escort Hatchback en Cabriolet nog het meest herken baar, niettemin front en achterzijde wijzigden fors, de Escort Stationwagon is totaal gewijzigd en de Orion (Sedan) Suzuki brengt een imponerende blik vanger naar de Rai namelijk het toe komstmodel The Constellation. Het is een totaal concept van nieuwe elektronische en mechanische vin dingen en een ongekend aërodyna misch design. Nieuw is ook de grote motor een 3.0i V6 met 24 kleppen en 162 kW/220 PK. Directer nieuws is de uitbreiding van de bestaande Vitara-serie, de populai re 4x4 luxe terreinwagen van Suzuki. Naast de bekende 3-deurs is er nu ook een 5-deurs. In terreinauto-maten wordt dit dan ook altijd een langere versie. De 5-deurs is dan ook 41 cm langer dan de bestaande 3-deurs, hij is dus bovenal ruimer en door zijn lan gere wielbasis ook nog comfortabeler geworden, de 5-deurs is uitgevoerd met een krachtige 1.6i 16 kleps motor met 71 kW/96 PK. Verder gaat Suzuki in 1991 door met de populaire Alto en Swift. Er zijn 9 versies van de Alto leverbaar, 3- of 5- deurs versies, in GA, GL en GLX, met 4-bak of automaat. Van de Swift zijn er 13 versies. Uniek is dat er keuze is uit 3 carrosserievarianten met elk een eigen lengte. In hatchback zien we een 3- en 5-deurs, de 5-deurs is echter 10 cm langer (ook in wielbasis) dan de 3- deurs. De 4-deurs is de sedan en deze is weer 37 cm, resp 27 cm, langer dan de 3- resp. 5-deurs. De wielbasis is gelijk aan de 5-deurs versie. In motor keuze zien we bij de hatchback een 1.0i, 1.3i en 1.3i Twin Cam 16V en bij de sedan een 1.3i en 1.6i 16V. In uit voeringsversies zijn er de GA, GL, GS, GLX en GTi, echter niet iedere combi natie is mogelijk. Tot slot is er natuurlijk nog de Suzuki Jeep, de bekende Suzuki Samurai. Is de Vitara een luxe terreinauto, dan kun je de Samurai het Spartaanse type noemen. De Samurai scheelt in prijs dan ook bijna 10 mille met de Vitara, beide modellen zijn wei met grijs ken teken leverbaar, incl. BTW wordt dan bij zo'n 19 mille gestart. heeft een ware opwaardering onder gaan. De Escort is er in 3- en 5-deurs Hatchback, 2-deurs Cabriolet en 5- deurs Stationwagon, de Orion in 4- deurs Sedan. In motorversies is er keuze uit de 1.41,1.6 carburatie en 1.6i (injectie) en 1.8 Diesel. De 1.6i beleeft overigens op de Rai zijn debuut en kr<**) de naam Escort 1.6i S. In de zo mer wordt de 2.0i verwacht, hij zal waarschijnlijk Escort (mogelijk ook Orion) XR3i 2000 gaan heten. In uit- voerings-varianten zijn er de CL, de CLX, de S en de Ghia, terwijl de Ca briolet en Stationwagon als apparte modellen kunnen worden beschouwd. Naast de standaard 5-bak is er ook een automaat leverbaar., Behalve Escort en Orion heeft Ford natuurlijk ook nog de Fiesta, Sierra, Scorpio en Transit in het programma. De Fiesta is in 1989 nieuw op de markt gekomen. Hij is er met 1.1i, 1.4i, 1.6i, 1.6i Turbo en 1.8D motor, prijs vanaf 19.990,-. De Sierra in 1990 geheel geface-lift is er als 3- en 5-deurs hatchback, 4-deurs sedan en 5-deurs stationwagon en in de motorversies 1.6 carburatie, 1.6 i, 2.0 carburatie, 2.0i, 2.0i-16V Cosworth en 1.8TD. De Scorpio is net als de Sierra in 1990 geface-lift en tevens uitgebreid met een 4-deurs sedan naast de 5-deurs hatchback. De Scorpio is een zeer rui me en comfortabele auto, zeer geliefd in de zakenwereld en bij de overheid zelfs bij het Koninklijk huis. Hij is er in de motorkeuze 2.0 carburatie, 2.0i, 2.4i, 2.9i, 2.5D en 2.5TD. Primeur op de Rai is het absolute topmodel de Scorpio 2.9i-24V Ghia met de door Cosworth ontworpen 2.9i 24 kleppen 6 cilinder met 195 PK. Lada blijft de goedkoopste volwaar dige auto brengen op de Rai, de 2105. Maar ook de overige modellen brengen veel waar voor heel weinig geld. Ondanks dat we de Samara Se dan, De Tavria en de Oka al volop gezien hebben is nog steeds geen officiële introductiedatum bekend. Het „oude" gezicht van Lada wordt vertegenwoordigd door de 2105 en 2107, gecompleteerd met de 2104 Stationcar. De 2105 met 1.2 liter mo tor is nog steeds de meest voordelige Lada: hij kost slechts 10.055,- en is daarmee de goedkoopste auto van Nederland. Dezelfde ruime auto met grote kofferbak, maar dan voorzien van een 1.5 liter krachtbron blijkt ook uiterst betaalbaar voor de rationele autorijders onder ons. Ofschoon er een duidelijke verschui ving is onder de Lada-kopers naar de Samara-serie, blijven de oorspronkelij ke modellen nog altijd gretig aftrek vinden. De bewezen betrouwbaarheid en het altijd rijden zonder poespas is voor veel mensen nog altijd reden om voor deze Lada-varianten te kiezen. De robuuste Niva, voorzien van een 1.6 liter motor met vijfversnellingsbak, is een werkpaard dat hoog wordt ge- waardéerd door zijn gebruikers. Overi gens zijn er talloze accessoires lever baar die van de Niva een buitenge woon aparte auto maken. Lada Samara De charmante Samara, leverbaar met 3 of 5 deuren, is een aantrekkelijke gezinswagen met veel gebruiksmoge lijkheden en motorisch afgestemd op de wensen van de berijder. De 1.1 li terversie is uiterst zuinig, de 1.3 liter biedt meer vermogen en de 1.5 liter is voor veel Samara-rijders de ideale ca ravan-trekker. Wie geen achterbank nodig heeft kan kiezen uit verschillen de zeer voordelige VAN-uitvoeringen. Alle Samara-uitvoeringen hebben een katalysator en voldoen in alle opzich ten aan de moderne eisen. De Digitro- nic is een Samara-uitvoering met 1.5 liter motor, voorzien van elektronische injectie. Deze uiterst moderne inspui ting maakt de wagen bijzonder soepel en prettig om mee te rijden. Lada heeft de Samara-serie uitgebreid met een 1.5 liter model, de Samara Sp. 1.5,5-deurs. Bij dit model zijn zo wel aan het interieur als aan de car rosserie diverse wijzigingen doorge voerd die het comfort verhogen en het uiterlijk nog meer verfraaien. Enkele bijzonderheden aan het interieur zijn de kaartentassen in de rugleuning van de stoelen, de kaartleesmap en de met zorg beklede kofferruimte en por tieren. Doordat de spatschermen en de mo torkap zonder naden zijn doorgetrok ken tot aan de vernieuwde grill krijgt de Samara Sp. 1.5 een sportiever ui terlijk. De Samara Sp. 1.5 is op dit moment uitsluitend leverbaar in de metallic grijze kleur. De Taiga's Gremi levert ook hele bijzondere Sa mara's: de Taiga E en ES. De ES-uit- voering straalt extra sportiviteit uit met een schitterend pakket, wat bestaat uit: een sportieve grille met dubbele koplampen, skirts, sportstuur en een spoilerset. De Taiga's zijn verkrijgbaar met 1100,1300 of 1500 cc motoren en zijn, zeker op dit exclusieve niveau, zeer laag geprijsd. Fiat brengt voor 1991 veel nieuws. Allereerst is daar de onlangs in ons land geitroduceerde Tempra, deze zal in 1991 diverse uitbreidingen ken nen. Op de rai slaat als primeur de Tempra Stationwagon. Dan is er de Tipo die vorig najaar nieuwe en schone 1.6i en lOi motoren kreeg. Vervolgens is er de vernieuwde Cro- ma, deze royale klasse van Fiat kreeg een facelift, vooral voor- en achterzijde werden gemoderniseerd alsmede de techniek. Maar last but not least brengt Fiat allerhande Se lecta uitvoeringen van haar modellen Panda, Uno, Tipo en Tempra. Selecta slaat op de continu variabele transmissie die Fiat in haar modellen gebruikt. Het is de CVT van Neder lands fabrikaat namelijk van Van Doome. Het is een automaat die tra ploos verloopt vandaar continu varia bel. Maar behalve dat schokken bij het schakelen niet voorkomen is er meer 'voordeel namelijk nauwelijks vermo genverlies dus ook geen prestatiever- lies. Maar ook geen meer verbruik, er wordt zelfs een minder verbruik ge claimd omdat de automaat altijd het juiste toerental zoekt. In elk geval is het een heel fijne automaat die de prestaties in tact houdt en niet meer kost in verbruik. Ook het onderhoud is nihil en de extra aanschafkosten zijn tot een minimum beperkt, aanzienlijk minder dan de bekende automatische versnellingsbak. Een nadeeltje name lijk wat meer geluidsproduktie is o.a. door isolatie teruggebracht en voor de Panda is zelfs de ECVT, de elektrisch gestuurde CVT gekozen. Fiat heeft nu in elk geval CVT automaten in de meeste van haar modellen, met name de Panda, de Uno, de Tipo en de Tem pra, de modellen zijn herkenbaar door het achtervoegsel Selecta. Verder heeft Rat in alle modellen schone (in- jectie)motoren met 3-weg geregelde katalisator. Fiat loopt wat dat (zuid Eu ropees merk) betreft ook voorop. De Panda is verkrijgbaar met de 1.0ie Rre motor, de Uno met de 1.0ie, 1.3ie, 1.3ie Turbo, 1.5ie en 1.7D motoren, de Tipo met de 1.4ie, 1.6ie, 2.0ie, 1.7D en 1.9TD motoren, de Tempra met de 1.6ie, 2.0ie, 1.9D en 1.9TD motoren en de Croma met 2.0ie, 2.0ie Turbo, 1.9TDid en 2.5TD motoren. Tot slot kent Rat nog de bedrijfswagens Fiöri- no en Ducato. De laatste is onlangs geheel vernieuwd, er zij enkele- en dubbele cabineversies alsmede fraaie personenbussen, de Panorama's. Peugeot pept voor 1991 haar populai re en meeest gevraagde model, de 205, nog eens extra op. Na de nieuwe 605 en de nog bijna nieuwe 405 is het begin 1991 wat rustiger bij Peugeot. Geen spectaculaire dingen dus op de Rai, de nieuwe kleine 105 moet nog even wachten. Het programma van Peugeot voor 1991 luidt de 205, de 309, de 405, de 505 (Familiale) en de 605. Daarnaast heeft Peugeot natuurlijk de bestelserie J5 en J9, de J5 is onlangs vernieuwd op de markt gebracht. Op de Rai zal zo mogelijk een personenbus van de J5 geshowd worden. Maar verder slechts verbeterde en gemoderniseer de versies van de 205, 309, 405 en 605, de zogenaamde 1991 modellen. Ook zijn er diverse aktiemodellen, zo als de Magnum serie en modellen met comfort pakketten, getint glas, schuif- dak en licht metalen velgen. Echt nieuwe uitbreidingen zien we bij dé reeds langer bestaande en zeer po pulaire 205 serie. Er is een 205 GTi Griffe, een 205 Roland Garros Cabrio let en een 205 Diesel Turbo. De 205 GTi Griffe is een extra sportief model. Hij ligt boven de normale GTi. Hij heeft dezelfde 1.9i 122 PK motor maar meer technische voorzieningen zoals een ABS systeem. Ook heeft hij meer luxe en-comfort en extra's zoals een glazen schuifdak, verwarmde buitenspiegels, lerisn bekleding, moquette op de vloer, speciale velgen e.d. De prijs is 44.415,-. Tot slot de 205 Diesel Turbo, en uit breiding van het dieselprogramma. Of ficieel is hij vanaf januari 1991 lever baar en kost in 3-deurs versie ƒ33.495,-en in 5-deurs 34.245,-. Het is bij Peugeot de 205 GTi onder de diesels. De 1.8 Turbodiesel heeft een vermogen van 58 kW/78 PK te genover 44 kW/60 PK voor de norma le 1.8 Diesel. De topsnelheid is 175 km/u, de acceleratie van 0-110 km/u verloopt in 12 sec., het gemiddeld ver bruik ligt niettemin toch rond de 1:16. De Peugeot 205. De 205 is er overigens in veel meer versies dan deze 3 nieuwe uitbreidin gen. Er is een keuze uit 1.0,1.1,1.4, 1.6 benzine- en 1.8 diesel motoren; uit 3- en 5-deurs modellen aangevuld met de Coupé-achtige GTi en de Cabriolet; en uit diverse uitvoeringsvarianten. De 205 start met de XE 1.0 3-deurs reeds bij 18.695,-. De zestien kleppenmotor van de Saab. Het belangrijkste nieuws van Saab in het modeljaar 1991 bevindt zich hoofdzakelijk onder de motorkap, waar nieuwe motoren in zowel de 900- als de 9000- serie voor meer ver mogen en daardoor een veiliger rij gedrag zorgen. De 8-kleppen versie van de Saab 900 is niet meer lever baar; dat betekent dat Saab als één der eerste autofabrikanten alle mo dellen uitrust met 16-kleppen moto ren. Ook qua uiterlijk verandert er het een en ander. Zo heeft de Saab 9000 5- deurs versie inmiddels de schuin aflo pende neus van de 9000 CD en is de modellenreeks uitgebreid met een Nissan verwacht voor 1991 een top jaar. De Nederlandse importeur van het Japanse merk denkt haar markt aandeel sterk te kunnen verhogen. Zij verwacht in 1991 een 40.000 nieu we auto's te kunnen verkopen. Evenals in 1990 zal Nissan dan weer de nummer één zijn onder de Japan ners in Nederland. Met 40.000 nieuwe aUto's vormt zij zelfs een reeël gevaar voor Peugeot en mogelijk ook voor Volkswagen en Ford. Nissan baseert die stijging in verkopen op twee nieu we modellen in de populaire midden klasse (C/D en E segment goed voor 5Q% van de autoverkopen) namelijk de nieuwe Sunny en nieuwe Primera. De modellen zijn eind 1990 geïntrodu ceerd en beleven op de Rai hun ten toonstellingsdebuut. Ze zijn overigens al volop leverbaar en staan in elke de alershowroom. De Sunny is er in 3- en 5-deurs hatchback, in 4-deurs sedan en 5-deurs stationcar. Eigenlijk is er ook een 2-deurs sportcoupé, maar deze heeft door zijn afwijkende vorm en specifiek sportieve karakter een andere naam gekregen de 100 NX. Daarmee schaart hij zich in de sportrij 100 NX, 200 SX en 300 ZX. De Prime- ra is er in 4-deurs sedan, 5-deurs hatchback en 5-deurs stationcar/Zo wel de Sunny als de Primera hebben nog een ruime keus in uitvoerings-va- rianten en motorversies. Wat het laat ste betreft: de Sunny in 1.4,1.6 en 2.0i benzine en 2.0 diesel, de Primera in Het programma van de Nissan Sunny. 1.6 en 2.0i benzine en 2.0 diesel moto- grote klasse kent Nissan de Maxima, ren. In de kleine middenklasse (segment B/C) heeft Nissan nog de Micra, deze loopt nog het hele jaar mee en zal pas begin 1992 vervangen worden. In de In de sportieve versies noemden wij al de 100 NX (ook helemaal nieuw) de 200 SX en de 300 ZX. Speciale model len zijn de Prairie (een multifunctionele auto), de Terrano en de Patrol (4x4 luxe terreinwagens). sportieve Saab 9000 CD Turbo 16 S en een Saab 900 Turbo 16 Cabriolet. Onder leiding van Saabs hoofd motor- research en ontwikkeling Per Gill- brand, werd een 2.3-liter injektiemotor 110 kW (150 Pk) ontwikkeld, die een jaar geleden al in de 9000-serie werd geïntroduceerd. Daar is nu een uiterst krachtige Turbo-versie aan toege voegd. Het voornaamste kenmerk van deze 147 kW (200 Pk) sterke kracht bron, die is voorzien van direct ignition en kontra roterende balansassen, is het koppel van maar liefst 330 Nm dat al wordt bereikt bij 2000 toeren. Reeds bij 1750 toeren levert de nieu we 2.3-liter turbomotor een koppel van 300 Nm, een waarde die tot boven de 4500 toeren wordt vastgehouden. Sedert de introduktie van de Saab 900 als 1979-model is er qua uiterlijk rela tief weinig veranderd, terwijl de onder huidse techniek gestaag evolueert. De huidige generatie Saabs 900 kent dit modeljaar uitsluitend nog motoren met 4 kleppen per cylinder. Het basismo del, de Saab 900 injektie is in moto risch opzicht nog verder verbeterd. De cylinderinhoud is vergroot van 2.0 naar 2.1 liter, waardoor de motorka- rakteristiek bij lage toerentallen op nieuw is verbeterd en meer kracht aanwezig is bij lage toerentallen. Dit betekent dat snel en veilig kan worden geaccelereerd terwijl het benzinever bruik positief wordt beïnvloed. Bij 6000 t/min bereikt de motor een ver mogen van 103 Kw (140 Pk) terwijl het maximum koppel van 180 Nm reeds vrijkomt bij 2900 omwentelingen van de krukas. Bij 1500 toeren is al 156 Nm aanwezig. Verder is de 900 Turbo met de 2.0-liter turbomotor 118 Kw (160 Pk) gebleven. Citroën heeft op de Rai ruime plek gereserveerd voor de nieuwe Citroën ZX Rallye Raid. Het is de specifieke rallye-versie van de binnenkort op de markt komende nieuwe ZX, de Ci troën middenklasser die tussen de AX en BX in komt. De ZX zal mogelijk in Genève en an ders in Frankfurt zijn debuut beleven. Tot dan toe moeten we het nog doen met de AX, BX en XM. Overigens zijn dit auto's in totaal andere klassen. En ze zijn zeker nog niet oud. De XM is 2 jaar geleden op de markt gekomen, de AX weer drie jaar daarvoor al was dat de 3-deurs en kwam de 5-deurs twee jaar later. De BX is de oudste, die werd in 1982 geboren maar beleefde in 1986 een forse facelift terwijl 1988 nog diverse vernieuwingen en uitbrei dingen (turbodiesel, 16 klepper en 4x4) kende. Overigens is de CX er ook nog steeds zij het in de Break ^sta tionwagon) versie. Verder heeft Ci troën nog de C15, C25 en C35. De eerste twee zijn erg populair, ook bij de particulier. De C25, de bekende be stel- of personenbus, is onlangs ge heel vernieuwd. De AX is er in 8 versies, 4x een 3- deurs en 4x een 5-deurs. In motoren is er een keuze uit de 1.1i, 1.4i en 1.4D, in versnellingsbakken in een 4- en 5- bak. Vaak is één en ander aan de uit voering gekoppeld, er is een TE, TGE, TRS en een GT. De AX start met de 3- deurs 11 TE voor slechts 17.900,-. De BX kent 17 modellen, verdeeld over de 5-deurs sedan en 5-deurs bre ak. In motoren is er de keuze uit 1.4i, 1.6i, 1.9i, 1.9GTi evt. gekoppeld aan de 4x4,1.9i 16V, 1.9D en 1.9TD. In uit voeringen zijn er naast de standaard een TE, TG, TZ en uiteraard de GTi en 16V. De BX start met de 1.4i voor slechts 24.900,-, er is nog beperkt een fraai aktiemodel in de 1.4i de Tou louse die 25.990,- kost. De XM is er in 9 versies, in motoren een 2.0i in twee vermogenversies (mono- en mul tipoint injectie), een 3.0i V6, een 3.0i V6-24V, een 2.1D en een 2.0TD, in uit voeringen een standaard, comfort, ambiance en exclusive. De XM start met de 2.0i voor 49.950,-. De CX is er voorlopig nog in Break totdat de XM Break wordt geleverd. Verder is op de Rai een prototype van Citroën te bewonderen, de Activa 2, een voortzetting van de Activa 1 die al op meerdere beurzen heeft gestaan. Citroën hanteert een garantietermijn van 1 jaar all-in en 6 jaar op de car rosserie. Voor verdere informatie kunt U bij Uw dealer terecht. Op de Auto Rai 1991 komt Rover sterker dan ooit naar voren. Alle me dio en eind 1990 geïntroduceerde nieuwe modellen zoals de Rover 100, 200,400 en deels 800 staan er. En alle modeljaar *91 Rover automobielen zijn schoon en standaard voorzien van een geregelde drieweg-katalysa tor met een aantekening dat de kata lysator op de Mini ongeregeld is. Vorig jaar stond in het teken van de introductie van vele nieuwe modellen, zoals de Rover 200 vijfdeurs, de nieu we Rover 100 en, op de valreep van 1990, de Mini Cooper, de Rover 200 driedeurs en de Rover 400. Ook Land Rover was zeer actief met de introductie van de vijfdeurs Disco very en vele vernieuwingen aan de Land Rover Defender 90 en 110 en de Range Rover. Veel van deze noviteiten worden op Auto RAI voor het eerst aan het pu bliek getoond en natuurlijk is al dat nieuws ook dan wel spoedig bij de Ro verdealer te zien. Het modellenieuws van Rover en Land Rover luidt: De Mini: de sportieve Cooper is terug met een 1.3 liter 45 KW/61 PK motor. De andere zijn de 1000 Magie en 1000 May Fair met een 1.0 liter 30 KW/41 PK motor. De Rover 100 exclusief comfort in de compacte klasse, waardige opvolger voor de Metro met keuze uit een 111, 1.1i liter 44 KW/60 PK, en een 114, De Rover 114 GTa. 1.41 liter 55 KW/75PK. De Rover 200: driedeurs versies ron den series af naast de vijfdeurs. Mo torkeuze 1.4k 68 KW/93 PK, 1.6i: 82 KW/111 PK en 1.6 GTi: 90 KW/122 PK. De Rover 400: de middenklasse com pleet, een vierdeurs Sedan. De model len zijn 414 Si en 416 GSi al dan niet met automaat. De motoren zijn als die van de 200 serie. De Montego: elegante Estate om de Stationwagen-klanten te bedienen. De motorkeuze in 2.0i met 75 KW/102 PK en 2.0 Di Turbo met 60 KW/81 PK. Zolang de voorraad strekt zijn er ook nog andere versies van de Montego. De Rover 800: de 827 Si Fastback nieuw in het gamma. De serie kent vierdeurs Sedans en vijfdeurs hatch backs die fastbacks worden genoemd. Er zijn 820 en 827 benzinemodellen en een 825 diesel. De Land Rover Defender 90 en 110: de nieuwe direct ingespoten dieselmo toren, de TDi's, 2,5 liter met 80 KW/ 107 PK. De V8 3,5 liter benzine blijft gehandhaafd. De Land Rover Discovery: de vijf- deurs-versie nieuw in het gamma. Ook bij de Discovery benzine met een 3.5 liter V8 en 2.5 liter TDi. De Range Rover: vooral verfijningen en meer luxe. De Range Rover met 3.9i V8 motoren en 2.5 TD motoren. I t

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1991 | | pagina 15