Accord Aero deck
Honda-primeur
Lada nog steeds veel
waar voor weinig geld
Ford zet schijnwerpers voor
1991 op de Escort en Orion
Suzuki kijkt in toekomst
met Constellation-model
Fiat presenteert op Rai
uitgebreide Selecta-serie
Peugeot pept
205jlink op
Saab met verbeterde motoren
Nissan verwacht topjaar
Citroen presenteert
ZX Rally e op Rai
Rover sterker dan ooit
Goedkoopste auto rond tien mille
Veel nieuws voor 1991
Model groter en ruimer
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 6 FEBRUAR11991
315
Honda heeft op de valreep nog voor
een Europese primeur gezorgd de
njeuwe Accord Aerodeck. Nog on
langs, weliswaar zeer verlaat, intro
duceerde het merk de nieuwe Con
certo, niemand had daarna zo snel
tnieuwe Aerodeck verwacht,
ir Europa is het een heel nieuwe
ito, in Amerika is de hatchback ver-
ring de 1.5i GLX) en 1.6i Hatchback, in
4-deurs, 1.5i en 1.6i Sedan en in 5-
deurs, de 1.51 en 1.6i (4x4) Shuttle. De
Concerto is er uitsluitend in 5-deurs
Hatchback in de keuze 1.5i of 1.61 mo
toren. In de speciale sfeer is er nog de
uiterst geavanceerde Honda NSX
sportwagen.
De Honda Accord Aerodeck.
van de Accord al langere tijd lever-
De nu in Europa geïntroduceer
de Accord Hatchback wordt dan ook
in de USA gefabriceerd. Het is dan
(jok nauwelijks een hatchback te noe
men, het is meer een stationwagon.
()mdat de middenweg weer de beste
is wordt de overigens bekende Honda
tm Aerodeck weer van stal gehaald,
keer is de Accord Aerodeck niet
ifergelijkbaar met de oude Accord Ae
rodeck, het nieuwe model is namelijk
veel groter en dus veel ruimer. Het is
ook een 5-deurs model. De nieuwe Ae-
rjbdeck komt er direct in topmodel uit
voering, uiterst luxe en comfortabel en
rfiet de 2.2i 16 klepsmotor uit het top
model van de Accord Sedan. De mo
tor is US87 schoon en verkrijgbaar
met 5-bak of 4-automaat. De Accord
Sedan met 2.0 carburatie, 2.0 injectie
ön 2.2 injectie motor blijft gewoon le
verbaar evenals de sportcoupé, de
Prelude in 2.0 en 2.0i. Het topklase
model van Honda is altijd nog de Le
gend in sedan en coupé. Onder de Ac
cord en Legend huizen dan achtereen
volgens de Civic en Concerto. De Civic
is er in 2-deurs, de CRX Coupé, in 3-
cjeurs, de 1.3,1.5i (met als opwaarde-
De Ford Escort CLX voor 1991.
Ford zet voor 1991 de schijnwerper
op de nieuwe Escort en Orion. Beide
modellen zijn eind vorig jaar (okto
ber) geintroducerd. Voor 1991 staan
diverse uitbreidingen van de serie op
stapel, maar in feite moet de echte
promotie nog goed beginnen.
De nieuwe Escort en Orion zijn ten op
zichte van de voorgaande modellen op
tal van fronten gewijzigd. Het zijn
praktisch geheel nieuwe wagens met
een nieuw moderner uiterlijk, een mo-
dieuser en luxer interieur en een ver
nieuwde techniek. De zaken zijn gron
dig aangepakt, is de Escort Hatchback
en Cabriolet nog het meest herken
baar, niettemin front en achterzijde
wijzigden fors, de Escort Stationwagon
is totaal gewijzigd en de Orion (Sedan)
Suzuki brengt een imponerende blik
vanger naar de Rai namelijk het toe
komstmodel The Constellation. Het
is een totaal concept van nieuwe
elektronische en mechanische vin
dingen en een ongekend aërodyna
misch design. Nieuw is ook de grote
motor een 3.0i V6 met 24 kleppen en
162 kW/220 PK.
Directer nieuws is de uitbreiding van
de bestaande Vitara-serie, de populai
re 4x4 luxe terreinwagen van Suzuki.
Naast de bekende 3-deurs is er nu
ook een 5-deurs. In terreinauto-maten
wordt dit dan ook altijd een langere
versie. De 5-deurs is dan ook 41 cm
langer dan de bestaande 3-deurs, hij
is dus bovenal ruimer en door zijn lan
gere wielbasis ook nog comfortabeler
geworden, de 5-deurs is uitgevoerd
met een krachtige 1.6i 16 kleps motor
met 71 kW/96 PK.
Verder gaat Suzuki in 1991 door met
de populaire Alto en Swift. Er zijn 9
versies van de Alto leverbaar, 3- of 5-
deurs versies, in GA, GL en GLX, met
4-bak of automaat. Van de Swift zijn
er 13 versies. Uniek is dat er keuze is
uit 3 carrosserievarianten met elk een
eigen lengte. In hatchback zien we een
3- en 5-deurs, de 5-deurs is echter 10
cm langer (ook in wielbasis) dan de 3-
deurs. De 4-deurs is de sedan en deze
is weer 37 cm, resp 27 cm, langer dan
de 3- resp. 5-deurs.
De wielbasis is
gelijk aan de 5-deurs versie. In motor
keuze zien we bij de hatchback een
1.0i, 1.3i en 1.3i Twin Cam 16V en bij
de sedan een 1.3i en 1.6i 16V. In uit
voeringsversies zijn er de GA, GL, GS,
GLX en GTi, echter niet iedere combi
natie is mogelijk.
Tot slot is er natuurlijk nog de Suzuki
Jeep, de bekende Suzuki Samurai. Is
de Vitara een luxe terreinauto, dan
kun je de Samurai het Spartaanse type
noemen. De Samurai scheelt in prijs
dan ook bijna 10 mille met de Vitara,
beide modellen zijn wei met grijs ken
teken leverbaar, incl. BTW wordt dan
bij zo'n 19 mille gestart.
heeft een ware opwaardering onder
gaan. De Escort is er in 3- en 5-deurs
Hatchback, 2-deurs Cabriolet en 5-
deurs Stationwagon, de Orion in 4-
deurs Sedan. In motorversies is er
keuze uit de 1.41,1.6 carburatie en 1.6i
(injectie) en 1.8 Diesel. De 1.6i beleeft
overigens op de Rai zijn debuut en
kr<**) de naam Escort 1.6i S. In de zo
mer wordt de 2.0i verwacht, hij zal
waarschijnlijk Escort (mogelijk ook
Orion) XR3i 2000 gaan heten. In uit-
voerings-varianten zijn er de CL, de
CLX, de S en de Ghia, terwijl de Ca
briolet en Stationwagon als apparte
modellen kunnen worden beschouwd.
Naast de standaard 5-bak is er ook
een automaat leverbaar.,
Behalve Escort en Orion heeft Ford
natuurlijk ook nog de Fiesta, Sierra,
Scorpio en Transit in het programma.
De Fiesta is in 1989 nieuw op de markt
gekomen. Hij is er met 1.1i, 1.4i, 1.6i,
1.6i Turbo en 1.8D motor, prijs vanaf
19.990,-. De Sierra in 1990 geheel
geface-lift is er als 3- en 5-deurs
hatchback, 4-deurs sedan en 5-deurs
stationwagon en in de motorversies
1.6 carburatie, 1.6 i, 2.0 carburatie,
2.0i, 2.0i-16V Cosworth en 1.8TD. De
Scorpio is net als de Sierra in 1990
geface-lift en tevens uitgebreid met
een 4-deurs sedan naast de 5-deurs
hatchback. De Scorpio is een zeer rui
me en comfortabele auto, zeer geliefd
in de zakenwereld en bij de overheid
zelfs bij het Koninklijk huis. Hij is er in
de motorkeuze 2.0 carburatie, 2.0i,
2.4i, 2.9i, 2.5D en 2.5TD. Primeur op
de Rai is het absolute topmodel de
Scorpio 2.9i-24V Ghia met de door
Cosworth ontworpen 2.9i 24 kleppen 6
cilinder met 195 PK.
Lada blijft de goedkoopste volwaar
dige auto brengen op de Rai, de
2105. Maar ook de overige modellen
brengen veel waar voor heel weinig
geld. Ondanks dat we de Samara Se
dan, De Tavria en de Oka al volop
gezien hebben is nog steeds geen
officiële introductiedatum bekend.
Het „oude" gezicht van Lada wordt
vertegenwoordigd door de 2105 en
2107, gecompleteerd met de 2104
Stationcar. De 2105 met 1.2 liter mo
tor is nog steeds de meest voordelige
Lada: hij kost slechts 10.055,- en is
daarmee de goedkoopste auto van
Nederland. Dezelfde ruime auto met
grote kofferbak, maar dan voorzien
van een 1.5 liter krachtbron blijkt ook
uiterst betaalbaar voor de rationele
autorijders onder ons.
Ofschoon er een duidelijke verschui
ving is onder de Lada-kopers naar de
Samara-serie, blijven de oorspronkelij
ke modellen nog altijd gretig aftrek
vinden. De bewezen betrouwbaarheid
en het altijd rijden zonder poespas is
voor veel mensen nog altijd reden om
voor deze Lada-varianten te kiezen.
De robuuste Niva, voorzien van een
1.6 liter motor met vijfversnellingsbak,
is een werkpaard dat hoog wordt ge-
waardéerd door zijn gebruikers. Overi
gens zijn er talloze accessoires lever
baar die van de Niva een buitenge
woon aparte auto maken.
Lada Samara
De charmante Samara, leverbaar met
3 of 5 deuren, is een aantrekkelijke
gezinswagen met veel gebruiksmoge
lijkheden en motorisch afgestemd op
de wensen van de berijder. De 1.1 li
terversie is uiterst zuinig, de 1.3 liter
biedt meer vermogen en de 1.5 liter is
voor veel Samara-rijders de ideale ca
ravan-trekker. Wie geen achterbank
nodig heeft kan kiezen uit verschillen
de zeer voordelige VAN-uitvoeringen.
Alle Samara-uitvoeringen hebben een
katalysator en voldoen in alle opzich
ten aan de moderne eisen. De Digitro-
nic is een Samara-uitvoering met 1.5
liter motor, voorzien van elektronische
injectie. Deze uiterst moderne inspui
ting maakt de wagen bijzonder soepel
en prettig om mee te rijden.
Lada heeft de Samara-serie uitgebreid
met een 1.5 liter model, de Samara
Sp. 1.5,5-deurs. Bij dit model zijn zo
wel aan het interieur als aan de car
rosserie diverse wijzigingen doorge
voerd die het comfort verhogen en het
uiterlijk nog meer verfraaien. Enkele
bijzonderheden aan het interieur zijn
de kaartentassen in de rugleuning van
de stoelen, de kaartleesmap en de
met zorg beklede kofferruimte en por
tieren.
Doordat de spatschermen en de mo
torkap zonder naden zijn doorgetrok
ken tot aan de vernieuwde grill krijgt
de Samara Sp. 1.5 een sportiever ui
terlijk. De Samara Sp. 1.5 is op dit
moment uitsluitend leverbaar in de
metallic grijze kleur.
De Taiga's
Gremi levert ook hele bijzondere Sa
mara's: de Taiga E en ES. De ES-uit-
voering straalt extra sportiviteit uit met
een schitterend pakket, wat bestaat
uit: een sportieve grille met dubbele
koplampen, skirts, sportstuur en een
spoilerset. De Taiga's zijn verkrijgbaar
met 1100,1300 of 1500 cc motoren en
zijn, zeker op dit exclusieve niveau,
zeer laag geprijsd.
Fiat brengt voor 1991 veel nieuws.
Allereerst is daar de onlangs in ons
land geitroduceerde Tempra, deze
zal in 1991 diverse uitbreidingen ken
nen. Op de rai slaat als primeur de
Tempra Stationwagon. Dan is er de
Tipo die vorig najaar nieuwe en
schone 1.6i en lOi motoren kreeg.
Vervolgens is er de vernieuwde Cro-
ma, deze royale klasse van Fiat
kreeg een facelift, vooral voor- en
achterzijde werden gemoderniseerd
alsmede de techniek. Maar last but
not least brengt Fiat allerhande Se
lecta uitvoeringen van haar modellen
Panda, Uno, Tipo en Tempra.
Selecta slaat op de continu variabele
transmissie die Fiat in haar modellen
gebruikt. Het is de CVT van Neder
lands fabrikaat namelijk van Van
Doome. Het is een automaat die tra
ploos verloopt vandaar continu varia
bel. Maar behalve dat schokken bij het
schakelen niet voorkomen is er meer
'voordeel namelijk nauwelijks vermo
genverlies dus ook geen prestatiever-
lies. Maar ook geen meer verbruik, er
wordt zelfs een minder verbruik ge
claimd omdat de automaat altijd het
juiste toerental zoekt. In elk geval is
het een heel fijne automaat die de
prestaties in tact houdt en niet meer
kost in verbruik. Ook het onderhoud is
nihil en de extra aanschafkosten zijn
tot een minimum beperkt, aanzienlijk
minder dan de bekende automatische
versnellingsbak. Een nadeeltje name
lijk wat meer geluidsproduktie is o.a.
door isolatie teruggebracht en voor de
Panda is zelfs de ECVT, de elektrisch
gestuurde CVT gekozen. Fiat heeft nu
in elk geval CVT automaten in de
meeste van haar modellen, met name
de Panda, de Uno, de Tipo en de Tem
pra, de modellen zijn herkenbaar door
het achtervoegsel Selecta. Verder
heeft Rat in alle modellen schone (in-
jectie)motoren met 3-weg geregelde
katalisator. Fiat loopt wat dat (zuid Eu
ropees merk) betreft ook voorop. De
Panda is verkrijgbaar met de 1.0ie Rre
motor, de Uno met de 1.0ie, 1.3ie,
1.3ie Turbo, 1.5ie en 1.7D motoren, de
Tipo met de 1.4ie, 1.6ie, 2.0ie, 1.7D en
1.9TD motoren, de Tempra met de
1.6ie, 2.0ie, 1.9D en 1.9TD motoren en
de Croma met 2.0ie, 2.0ie Turbo,
1.9TDid en 2.5TD motoren. Tot slot
kent Rat nog de bedrijfswagens Fiöri-
no en Ducato. De laatste is onlangs
geheel vernieuwd, er zij enkele- en
dubbele cabineversies alsmede fraaie
personenbussen, de Panorama's.
Peugeot pept voor 1991 haar populai
re en meeest gevraagde model, de
205, nog eens extra op. Na de nieuwe
605 en de nog bijna nieuwe 405 is het
begin 1991 wat rustiger bij Peugeot.
Geen spectaculaire dingen dus op de
Rai, de nieuwe kleine 105 moet nog
even wachten.
Het programma van Peugeot voor
1991 luidt de 205, de 309, de 405, de
505 (Familiale) en de 605. Daarnaast
heeft Peugeot natuurlijk de bestelserie
J5 en J9, de J5 is onlangs vernieuwd
op de markt gebracht. Op de Rai zal
zo mogelijk een personenbus van de
J5 geshowd worden. Maar verder
slechts verbeterde en gemoderniseer
de versies van de 205, 309, 405 en
605, de zogenaamde 1991 modellen.
Ook zijn er diverse aktiemodellen, zo
als de Magnum serie en modellen met
comfort pakketten, getint glas, schuif-
dak en licht metalen velgen.
Echt nieuwe uitbreidingen zien we bij
dé reeds langer bestaande en zeer po
pulaire 205 serie. Er is een 205 GTi
Griffe, een 205 Roland Garros Cabrio
let en een 205 Diesel Turbo. De 205
GTi Griffe is een extra sportief model.
Hij ligt boven de normale GTi. Hij heeft
dezelfde 1.9i 122 PK motor maar meer
technische voorzieningen zoals een
ABS systeem. Ook heeft hij meer luxe
en-comfort en extra's zoals een glazen
schuifdak, verwarmde buitenspiegels,
lerisn bekleding, moquette op de vloer,
speciale velgen e.d. De prijs is
44.415,-.
Tot slot de 205 Diesel Turbo, en uit
breiding van het dieselprogramma. Of
ficieel is hij vanaf januari 1991 lever
baar en kost in 3-deurs versie
ƒ33.495,-en in 5-deurs 34.245,-.
Het is bij Peugeot de 205 GTi onder
de diesels. De 1.8 Turbodiesel heeft
een vermogen van 58 kW/78 PK te
genover 44 kW/60 PK voor de norma
le 1.8 Diesel.
De topsnelheid is 175
km/u, de acceleratie van 0-110 km/u
verloopt in 12 sec., het gemiddeld ver
bruik ligt niettemin toch rond de 1:16.
De Peugeot 205.
De 205 is er overigens in veel meer
versies dan deze 3 nieuwe uitbreidin
gen. Er is een keuze uit 1.0,1.1,1.4,
1.6 benzine- en 1.8 diesel motoren; uit
3- en 5-deurs modellen aangevuld met
de Coupé-achtige GTi en de Cabriolet;
en uit diverse uitvoeringsvarianten. De
205 start met de XE 1.0 3-deurs reeds
bij 18.695,-.
De zestien kleppenmotor van de Saab.
Het belangrijkste nieuws van Saab in
het modeljaar 1991 bevindt zich
hoofdzakelijk onder de motorkap,
waar nieuwe motoren in zowel de
900- als de 9000- serie voor meer ver
mogen en daardoor een veiliger rij
gedrag zorgen. De 8-kleppen versie
van de Saab 900 is niet meer lever
baar; dat betekent dat Saab als één
der eerste autofabrikanten alle mo
dellen uitrust met 16-kleppen moto
ren.
Ook qua uiterlijk verandert er het een
en ander. Zo heeft de Saab 9000 5-
deurs versie inmiddels de schuin aflo
pende neus van de 9000 CD en is de
modellenreeks uitgebreid met een
Nissan verwacht voor 1991 een top
jaar. De Nederlandse importeur van
het Japanse merk denkt haar markt
aandeel sterk te kunnen verhogen.
Zij verwacht in 1991 een 40.000 nieu
we auto's te kunnen verkopen.
Evenals in 1990 zal Nissan dan weer
de nummer één zijn onder de Japan
ners in Nederland. Met 40.000 nieuwe
aUto's vormt zij zelfs een reeël gevaar
voor Peugeot en mogelijk ook voor
Volkswagen en Ford. Nissan baseert
die stijging in verkopen op twee nieu
we modellen in de populaire midden
klasse (C/D en E segment goed voor
5Q% van de autoverkopen) namelijk de
nieuwe Sunny en nieuwe Primera. De
modellen zijn eind 1990 geïntrodu
ceerd en beleven op de Rai hun ten
toonstellingsdebuut. Ze zijn overigens
al volop leverbaar en staan in elke de
alershowroom. De Sunny is er in 3- en
5-deurs hatchback, in 4-deurs sedan
en 5-deurs stationcar. Eigenlijk is er
ook een 2-deurs sportcoupé, maar
deze heeft door zijn afwijkende vorm
en specifiek sportieve karakter een
andere naam gekregen de 100 NX.
Daarmee schaart hij zich in de sportrij
100 NX, 200 SX en 300 ZX. De Prime-
ra is er in 4-deurs sedan, 5-deurs
hatchback en 5-deurs stationcar/Zo
wel de Sunny als de Primera hebben
nog een ruime keus in uitvoerings-va-
rianten en motorversies. Wat het laat
ste betreft: de Sunny in 1.4,1.6 en 2.0i
benzine en 2.0 diesel, de Primera in
Het programma van de Nissan Sunny.
1.6 en 2.0i benzine en 2.0 diesel moto- grote klasse kent Nissan de Maxima,
ren.
In de kleine middenklasse (segment
B/C) heeft Nissan nog de Micra, deze
loopt nog het hele jaar mee en zal pas
begin 1992 vervangen worden. In de
In de sportieve versies noemden wij al
de 100 NX (ook helemaal nieuw) de
200 SX en de 300 ZX. Speciale model
len zijn de Prairie (een multifunctionele
auto), de Terrano en de Patrol (4x4
luxe terreinwagens).
sportieve Saab 9000 CD Turbo 16 S
en een Saab 900 Turbo 16 Cabriolet.
Onder leiding van Saabs hoofd motor-
research en ontwikkeling Per Gill-
brand, werd een 2.3-liter injektiemotor
110 kW (150 Pk) ontwikkeld, die een
jaar geleden al in de 9000-serie werd
geïntroduceerd. Daar is nu een uiterst
krachtige Turbo-versie aan toege
voegd. Het voornaamste kenmerk van
deze 147 kW (200 Pk) sterke kracht
bron, die is voorzien van direct ignition
en kontra roterende balansassen, is
het koppel van maar liefst 330 Nm dat
al wordt bereikt bij 2000 toeren.
Reeds bij 1750 toeren levert de nieu
we 2.3-liter turbomotor een koppel
van 300 Nm, een waarde die tot boven
de 4500 toeren wordt vastgehouden.
Sedert de introduktie van de Saab 900
als 1979-model is er qua uiterlijk rela
tief weinig veranderd, terwijl de onder
huidse techniek gestaag evolueert. De
huidige generatie Saabs 900 kent dit
modeljaar uitsluitend nog motoren met
4 kleppen per cylinder. Het basismo
del, de Saab 900 injektie is in moto
risch opzicht nog verder verbeterd. De
cylinderinhoud is vergroot van 2.0
naar 2.1 liter, waardoor de motorka-
rakteristiek bij lage toerentallen op
nieuw is verbeterd en meer kracht
aanwezig is bij lage toerentallen. Dit
betekent dat snel en veilig kan worden
geaccelereerd terwijl het benzinever
bruik positief wordt beïnvloed. Bij
6000 t/min bereikt de motor een ver
mogen van 103 Kw (140 Pk) terwijl het
maximum koppel van 180 Nm reeds
vrijkomt bij 2900 omwentelingen van
de krukas. Bij 1500 toeren is al 156
Nm aanwezig. Verder is de 900 Turbo
met de 2.0-liter turbomotor 118 Kw
(160 Pk) gebleven.
Citroën heeft op de Rai ruime plek
gereserveerd voor de nieuwe Citroën
ZX Rallye Raid. Het is de specifieke
rallye-versie van de binnenkort op de
markt komende nieuwe ZX, de Ci
troën middenklasser die tussen de
AX en BX in komt.
De ZX zal mogelijk in Genève en an
ders in Frankfurt zijn debuut beleven.
Tot dan toe moeten we het nog doen
met de AX, BX en XM. Overigens zijn
dit auto's in totaal andere klassen. En
ze zijn zeker nog niet oud. De XM is 2
jaar geleden op de markt gekomen, de
AX weer drie jaar daarvoor al was dat
de 3-deurs en kwam de 5-deurs twee
jaar later. De BX is de oudste, die
werd in 1982 geboren maar beleefde
in 1986 een forse facelift terwijl 1988
nog diverse vernieuwingen en uitbrei
dingen (turbodiesel, 16 klepper en
4x4) kende. Overigens is de CX er ook
nog steeds zij het in de Break ^sta
tionwagon) versie. Verder heeft Ci
troën nog de C15, C25 en C35. De
eerste twee zijn erg populair, ook bij
de particulier. De C25, de bekende be
stel- of personenbus, is onlangs ge
heel vernieuwd.
De AX is er in 8 versies, 4x een 3-
deurs en 4x een 5-deurs. In motoren is
er een keuze uit de 1.1i, 1.4i en 1.4D,
in versnellingsbakken in een 4- en 5-
bak. Vaak is één en ander aan de uit
voering gekoppeld, er is een TE, TGE,
TRS en een GT. De AX start met de 3-
deurs 11 TE voor slechts 17.900,-.
De BX kent 17 modellen, verdeeld
over de 5-deurs sedan en 5-deurs bre
ak. In motoren is er de keuze uit 1.4i,
1.6i, 1.9i, 1.9GTi evt. gekoppeld aan
de 4x4,1.9i 16V, 1.9D en 1.9TD. In uit
voeringen zijn er naast de standaard
een TE, TG, TZ en uiteraard de GTi en
16V. De BX start met de 1.4i voor
slechts 24.900,-, er is nog beperkt
een fraai aktiemodel in de 1.4i de Tou
louse die 25.990,- kost. De XM is er
in 9 versies, in motoren een 2.0i in
twee vermogenversies (mono- en mul
tipoint injectie), een 3.0i V6, een 3.0i
V6-24V, een 2.1D en een 2.0TD, in uit
voeringen een standaard, comfort,
ambiance en exclusive. De XM start
met de 2.0i voor 49.950,-. De CX is
er voorlopig nog in Break totdat de
XM Break wordt geleverd.
Verder is op de Rai een prototype van
Citroën te bewonderen, de Activa 2,
een voortzetting van de Activa 1 die al
op meerdere beurzen heeft gestaan.
Citroën hanteert een garantietermijn
van 1 jaar all-in en 6 jaar op de car
rosserie. Voor verdere informatie kunt
U bij Uw dealer terecht.
Op de Auto Rai 1991 komt Rover
sterker dan ooit naar voren. Alle me
dio en eind 1990 geïntroduceerde
nieuwe modellen zoals de Rover 100,
200,400 en deels 800 staan er. En alle
modeljaar *91 Rover automobielen
zijn schoon en standaard voorzien
van een geregelde drieweg-katalysa
tor met een aantekening dat de kata
lysator op de Mini ongeregeld is.
Vorig jaar stond in het teken van de
introductie van vele nieuwe modellen,
zoals de Rover 200 vijfdeurs, de nieu
we Rover 100 en, op de valreep van
1990, de Mini Cooper, de Rover 200
driedeurs en de Rover 400.
Ook Land Rover was zeer actief met
de introductie van de vijfdeurs Disco
very en vele vernieuwingen aan de
Land Rover Defender 90 en 110 en de
Range Rover.
Veel van deze noviteiten worden op
Auto RAI voor het eerst aan het pu
bliek getoond en natuurlijk is al dat
nieuws ook dan wel spoedig bij de Ro
verdealer te zien.
Het modellenieuws van Rover en
Land Rover luidt:
De Mini: de sportieve Cooper is terug
met een 1.3 liter 45 KW/61 PK motor.
De andere zijn de 1000 Magie en 1000
May Fair met een 1.0 liter 30 KW/41
PK motor.
De Rover 100 exclusief comfort in de
compacte klasse, waardige opvolger
voor de Metro met keuze uit een 111,
1.1i liter 44 KW/60 PK, en een 114,
De Rover 114 GTa.
1.41 liter 55 KW/75PK.
De Rover 200: driedeurs versies ron
den series af naast de vijfdeurs. Mo
torkeuze 1.4k 68 KW/93 PK, 1.6i: 82
KW/111 PK en 1.6 GTi: 90 KW/122
PK.
De Rover 400: de middenklasse com
pleet, een vierdeurs Sedan. De model
len zijn 414 Si en 416 GSi al dan niet
met automaat. De motoren zijn als die
van de 200 serie.
De Montego: elegante Estate om de
Stationwagen-klanten te bedienen. De
motorkeuze in 2.0i met 75 KW/102 PK
en 2.0 Di Turbo met 60 KW/81 PK.
Zolang de voorraad strekt zijn er ook
nog andere versies van de Montego.
De Rover 800: de 827 Si Fastback
nieuw in het gamma. De serie kent
vierdeurs Sedans en vijfdeurs hatch
backs die fastbacks worden genoemd.
Er zijn 820 en 827 benzinemodellen en
een 825 diesel.
De Land Rover Defender 90 en 110:
de nieuwe direct ingespoten dieselmo
toren, de TDi's, 2,5 liter met 80 KW/
107 PK. De V8 3,5 liter benzine blijft
gehandhaafd.
De Land Rover Discovery: de vijf-
deurs-versie nieuw in het gamma. Ook
bij de Discovery benzine met een 3.5
liter V8 en 2.5 liter TDi.
De Range Rover: vooral verfijningen
en meer luxe. De Range Rover met
3.9i V8 motoren en 2.5 TD motoren.
I
t