IPS Tien dagen Auto-Rai Hyundai Lantra is wereldprimeur Volvo brengt trots de nieuwe 900-serie Nieuwe Mazda 121 Opel staat stevig op de eerste plaats Renault Clio nu al een succes Nieuwe ÏOO staat centraal bij Audi Ruime middenklasse sedan Populaire 340 nog steeds leverbaar Debuut voor Europa op de Rai Favorit Stationwagon primeur voor Skoda Wereldprimeur op de Rai Auto van het jaar centraal SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 6 FEBRUAR11991 313 (CONSUMENTEN J AülORA\ Van 7 t/m 17 februari is er weer de personenauto tentoonstelling in het Amsterdamse Rai Com plex, beter bekend als de Auto- Rai. Niet minder dan 125 expo santen zullen er de auto promo ten. De Rai laat de auto zeker niet los. In deze moeilijke tijd voor auto en automobilist zal er vooral veel informatie worden gegeven over de auto en het ver keer in samenhang met het mi lieu. Fel stelling wordt betrok ken tegen de auto als enige ver vuiler. Op de Rai zullen allerhande or ganisaties aanwezig zijn ter ver dediging van de Auto zoals de Rai-organiatie zelf, Stichting Weg, de Bovag, Focwa, Knac, ANWB, Pro Auto e.d. Echter informatie zal op deskundige wijze gegeven worden, onder bouwd met cijfers. Het moet al dus de Rai afgelopen zijn de auto als enige en grootste zon debok af te schilderen. Aller hande cijfers van verschillende instanties uit de gehele wereld wijzen uit dat de auto als ver vuiler van alle milieu-vervuilers slechts 10% tot bij de meest on gunstige cijfers 20% voor haar rekening neemt. Ruim 80% moet dus elders gezocht wor den. Overheid en milieu-organi saties zouden er goed aandoen toch tenminste ook die 80% te benoemen en aan te pakken. De autofabrieken zullen al het mo gelijke doen de auto zelf milieu- schoner te maken en de organi saties denken mee en dragen oplossingen aan het gebruik te rug te brengen. Behalve uitgebreide informatie over de auto, autorecreatie, ver keer en milieu staat de auto zelf natuurlijk in het middelpunt van de belangstelling. Het expo sitieprogramma luidt: Personen- en combinatieauto's, onderde len en toebehoren voor deze au to's, alsmede handgereedschap pen. De expositie beslaat alle negen hallen van het Rai ten toonstellingscomplex en heeft een oppervlakte van 65.000 m2. Er zijn vele automerken, 57 in totaal, aanwezig afkomstig uit 14 landen. Deze landen zijn Bondsrepubliek Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittanni-, Itali—Japan, Joegoslavi-, Ko rea, Nederland, Polen, Spanje, Sovjet-Unie, Verenigde Staten, Zweden, Tsjechoslowakije. De auto Rai is er van donder dag 7 tot en met zondag 17 fe bruari 1991. De openingstijden zijn dagelijks van 10 tot 17 uur en van 19 tot 22 uur. Op zater dagen en zondagen van 10 tot 17 uur. De toegangsprijs voor een een malig bezoek aan de tentoon stelling bedraagt 13,- per per soon. Houders van de PAS-65 en jeugd van 4 tot en met 11 jaar, mits onder geleide, en groepsbezoek, mits van tevoren aangemeld (minimaal 20 perso nen) betalen 10,- per persoon. Voor degenen die de expositie uitsluitend 's avonds tussen 19 en 22 uur bezoeken geldt een entreeprijs van 10,- per per soon, terwijl het reductietarief 7,50 bedraagt. Aan te bevelen is zeker gebruik te maken van de aantrekkelijke Trein Plus Toegang regeling. Bezoekers van de Amsterdam Auto RAI die met de eigen auto naar de tentoonstelling komen, wordt aangeraden de parkeer- aanwijzingen stipt op te volgen. Tijdens de tentoonstellingsuren rijden er pendelbussen van en naar de parkeerterreinen in de omgeving van het tentoonstel lingsgebouw. Het vervoer met deze bussen is gratis. Deze Rai-Special is weer samengesteld door Auto-redakteur Leo de Ruiter Hyundai brengt naar eigen zeggen een wereldprimeur naar de Rai. Het is de nieuwe Lantra, de ruime mid denklasse sedan van Hyundai, die nog nergens ter wereld is tentoon gesteld. De Lantra is een heel nieuw model in een heel nieuwe klasse voor Hyundai. Hij vult het gat op tus sen de Hyundai Excel en de Hyundai Sonata. De Lantra meet Ixbrxh 436x168x139 cm, de wielbasis is 250 cm. Hij wordt met een 1.5i en 1.61 motor gebracht en start met de 1 JSi GL 5-bak voor slechts ƒ25.550,-. In eigen land heeft de Hyundai Lantra Het grote en trotse nieuws van Volvo is natuurlijk de nieuwe 900 serie, die eind vorig jaar werd geïntroduceerd. De 900 is het topmodel en wordt ge bracht als 940 en 960. De 700 serie blijft gewoon daarnaast bestaan. Evenals natuurlijk het pro gramma 200, 300 en 400. Twee lopen op .hun laatste benen de 240 en 340, maar of en wanneer zij vervangen wor den is nog niet bekend. We nemen het Volvo programma voor 1991 even door. Volvo 340-serie De Volvo 340-serie is bezig aan zijn laatste produktiejaar. In 1989 werden er in Europa nog circa 58.000 exem plaren van de 340 Hatchback ver kocht. De Volvo 340 is in 1991 lever baar in een drie- en vijfdeurs uitvoe ring met 1,4 liter carburatiemotor met katalysator en een handgeschakelde vijfsnellingsbak. De 340-serie is ook leverbaar met Volvo's Continu Varia bele Transmissie. Volvo 400-sorio Het nieuws van Volvo voor de 400-se rie mag zeker uniek worden genoemd. Als eerste autofabrikant biedt Volvo in de middenklasse extra veiligheids voorzieningen aan, die zelfs in de top- De Volvo 940 voor 1991. klasse nog geen gemeengoed zijn: een airbag voor de bestuurder en een au tomatische gordelaanspanner op bei de voorstoelen. De introductie van deze belangrijke opties, valt samen met een uitbreiding van een aantal specifieke veiligheidsvoorzieningen en accessoires. De 400-serie omvat de De Mazda 121 GLX Cabrio Top. Opel heeft voor begin 1991 nog niet veel nieuwe te melden, pee halver wege het jaar wordt de opvolger van de Kadett verwacht, die dan een nieuwe naam Aetra zal krijgen. Maar dat wil niet zeggen dat Opel niets te bieden heeft. Integendeel de ver nieuwde Coraa is nog maar net op de markt en de vernieuwingen aan de Omega zijn ook nog maar een enkele maand oud. Daarbij is er een nieuwe versie aan de Omega Stationwagon toegevoegd, de uiterst luxe en spor tieve 3.0i-24V. De Omega Stationwagon 3.0i-24V be leeft zijn primeur op de Personenauto Rai. Het is een uiterst luxe en comfor tabele reiswagen met een krachtige 3.0 liter V6 injectiemotor met 24 klep pen. het vermogen is 150 kW/204 PK en het koppel 270 Nm. de topsnelheid bedraagt zo'n 240 km/u, de accelera tie van 0-100 km/u verloopt in 8 sec, de wagen kan ruim 500 kg laden en 1700 kg trekken. Overigens huist de zelfde 3.0i 24V motor ook al in de Omega Sedan en in de Senator, voor de Omega Stationwagon is hij nieuw. Verder vindt U in de Omega (zowel se dan als stationcar) de 2.0i, 2.4i, 2.6i en normale 3.0i motoren alsmede de 2.3 diesel en turbodiesel. De Omega start met de 2.0i sedan voor 42.950,-. De Corsa is, zoals we al melden, pas najaar vorig jaar geheel vernieuwd. Qua ex- en interieur is hij flink gemo derniseerd, wat de techniek betreft zijn vooral de motoren onder handen genomen. Het zijn nu allen milieuvrien- De Opel Omega Station Wagon. delijke injectiemotoren met geregelde' 3-weg katalisator, exclusief de diesel uiteraard. Er is een keuze uit een 1.21, 1.41,1.61,1.5D en 1.5TD versie. De Corsa start bij 18.750,-. De Kadett blijft nog het hele jaar lever baar in vele modelversies 3-, 4- en 5- deurs, hatchback, sedan, stationwa gon en cabriolet, motoren 1.41,1.6i, 1.8i, 2.0i, 2.0M6V, 1.5TD en 1.7D. Te vens zijn er een groot aantal aktiemo- dellen voor speciale prijzen zoals de Frisco, de Beauty en de Cabrio en speciaal voor de Rai de Expression en de Champion. De Kadett start met de 3-deurs 1.4i voor 23.750,-. De Vectra en de sportcoupé Calibra zijn zeer goed gaan lopen. Door de grote vraag waren er aanvankelijk wat leveringsproblemen, maar die zijn nu voorbij. De populariteit neemt echter beslist niet af. De wagens zijn ware trendsetters gebleken voor andere merken. De Vectra start met de 1.6i 4- deurs voor 32.300,-, de Calibra met de 2.0i voor 51.500,-. In de topklasse tot slot brengt Opel de senator. Hij is er met 2.6i, 3.0i en 3.0i- 24V motor. Het basismodel is al zeer luxe en compleet, niettemin is er toch nog een superluxe versie de CD. De Senator start met de 2.6i voor 68.500,-. Alle genoemde Opeltypen vindt U bij de Opeldealer, hij is echter ook dealer van het Japanse merk Isuzu met be stel- en personenbusjes, pick-ups (met enkele, anderhalf en dubbele cabines) en luxe terreinwagens, de bekende Trooper. Opel kent een garantietermijn van 1 jaar all-in en 6 jaar op de carrosserie. Mazda heeft voor 1991 een echte pri meur, de nieuwe 121. Voor Europa beleeft dit wonderlijke nieuwe model zijn debuut op de Pereonenauto Rai te Amsterdam. Met de nieuwe 121 gaat Mazda een nieuwe richting in, namelijk het zich willen onderschei den. Geen dertien in een dozijn mo dellen meer, maar durven iets an ders, iets karakteristieks te brengen. Voor velen zal het dan ook even wennen zijn aan de nieuwe 121. De nieuwe 121 is een moderne auto vooral gebouwd op gebruik. Het is een auto in de kleine middenklasse echter geen 3- of 5-deurs hatchback model maar een 4-deurs sedan. De auto moest compact blijven zodat de koffer wat geknepen overkomt vooral omdat de achterzijde door de rondingen toch voldoende plaats moest bieden. De term bolhoedmodel dient zich dan al gauw aan. De 121 zit echter voortref felijk en biedt zijn afmetingen in ogen schouw genomen voldoende ruimte, daarnaast rijdt hij uitstekend. De tech niek is zeer modern, een geavanceerd onderstel met forse wielbasis en een nieuwe 1.3i vier cilinder 16 kleppen motor met geregelde 3-weg katalisator met keuze in 40 kW/54 PK of 54 kW/73 PK. Naast de nieuwe 121 brengt Mazda de complete serie 323,626 en 929 alsme de de sportwagens MX5 en RX7. In de 323 zijn er speciale 1.6i GLX aktiemo- dellen in de kleuren rood en zwart en natuurlijk is er de populaire 323 F en de 323 Formule 4. In de 626 de beken de sedan, hatchback, coupé en sta tioncar versies in alle uitvoeringen, maar ook in aktie- of speciale model len zoals de 626 Millionaire, de 626 2.2i 12V Ares, de 626 Exced en de 626 LPG. In de 929 serie is er nu alleen het topmodel met de 3.0i V6. De garantietermijn van Mazda is 3 jaar all-in en 6 jaar op de carrosserie, voor meer informatie kunt u bij Uw dealer terecht. 440, 460 en 480, resp. hatchback, se dan en coupé. Volvo 240-$erie Voor modeljaar '91 heeft de Volvo 240 geen wijzigingen ondergaan. Het gam ma bestaat nog steeds uit de vier- deurs sedan en de vijfdeurs stationcar, met naar keuze een 2,3 liter injectie motor met katalysator of een 2,4 liter zescilinder dieselmotor. Volvo 700-serie De Volvo 740 blijft in 1991 in het leve ringsprogramma en is nu ook verkrijg baar met een nieuwe 2,0 liter injectie motor, de B200F. Deze krachtbron le vert een vermogen van 82 Kw/111 pk bij 5.700 min-1. Daarnaast is de 740 leverbaar met de 2,3 liter injectiemo tor van 96 Kw/130 pk en de D24 die selmotor van 60 Kw/82 pk. Volvo 940-mtw De 940-serie van Volvo is een treffen- /i de combinatie van veiligheid, betrouw baarheid en duurzaamheid, op elegan te wijze vormgegeven. Het moderne, functionele ontwerp biedt goede aëro dynamische eigenschappen, zonder enige concessie te doen aan het com fort van de inzittenden. De veiligheid van een veiligheidskooi voor de inzit tenden, voorgeprogrammeerde kreu- kelzones en stalen buizen in de portie ren voor bescherming bij aanrijdingen van opzij. De Volvo 940 is leverbaar in drie luxe-niveaus, GL, GLE en Turbo, en kan naar keuze geleverd worden met vier benzinemotoren en twee die selkrachtbronnen. Aan de basis van het gamma staat de GL, die leverbaar is met de nieuwe tweeliter injectiemo tor (82 Kw/111 pk) of de vernieuwde 2,3 liter injectie motor (96 Kw/130 pk). De Volvo 940 GLE wordt geleverd met de bekende 2,3 liter viercilinder motor met dubbele bovenliggende nokke- nassen en zestien kleppen. Deze krachtbron heeft een-vermogen van 114 Kw/155 pk bij 5.700 min-1. Aan de top van de serie staat de 940 Tur bo, met een 2,3 liter viercilinder motor met turbocompressor en intercooler, die 121 Kw/165 pk levert bij 4.800 min-1. De dieselversies van de Volvo 940 beschikken beide over de 2,4 liter zescilinder turbodieselmotor. De 940 GL Turbo Diesel levert 80 Kw/109 pk en de GLE-versie, die voorzien is van een intercooler, biedt 90 Kw/122 pk. Volvo 960-serie Aan de top van het Volvo leverings programma staat de in het najaar 1990 geïntroduceerde 960-serie. De 960 bouwt voort op Volvo's ontwerpfi- losofie, waarbij veiligheid en functiona liteit hand in hand gaan met een ele gante vormgeving. De 960 is uitge voerd met een z.g. 6 cilinder. De zesci linder lijnmotor is uitgerust met dub bele bovenliggende nokkenassen en vier kleppen per cilinder en levert 150 Kw/204 pk bij 6.000 min-1. De trek kracht bereikt een maximumwaarde van 267 Nm bij 4.300 min-1 en al bij iets meer dan het stationaire toerental is tachtig procent van het koppel aan wezig. Over een zeer groot toerenbe- reik beschikt de nieuwe zescilinder dus over een aanzienlijke vermogens reserves. de naam Elantra wat weer is afgeleid van Elan en Transport. In Europa mocht de naam Elantra vanwege de verwarring met de Lotus Elan niet. De Lantra is een op Europese leest geschoeide auto, hij heeft aërodynami sche lijnen, een moderne sedanvorm, en sportief onderstel vooral aangepast aan de Europese, enigszins sportieve, rijstijl. Overigens zijn met de komst van de Lantra ook de onderstellen van de Pony, de Excel en de Sonata aan gepast. Ook deze zijn sportiever ge worden door stijvere vering, stuggere schokdempers, stabilisatorstangen e.d. De nieuwe Scoupé (de coupé af geleide van de Pony/Excel) is zelfs verkrijgbaar met een verlaagd, extra sportief, onderstel. De Lantra is in een klasse gehuisvest waar hij zal moeten kunnen concureren met de Opel Vec tra, Ford Sierra, Peugeot 405, Nissan Primera e.d. Vandaar dat de Lantra zeer compleet wordt aangeboden, zeer ruim en comfortabel is, van de modernste technieken is voorzien, door strenge kwaliteitseisen een laag kostenpatroon heeft en een prima ga- rantie (3 jaar all-in en 6 jaar op de car rosserie) en service (2 jaar gratis 24- uurs Euroservice) kent. Het meest in teressante Is natuurlijk de prijs ƒ25.550,- voor de 1.5i GL en ƒ29.950,- voor de 1.6M6V GLS. De overige Hyundaimodellen, de Pony, de Excel, de Scoupé en de Sonata zijn voor 1991 ook onder handen geno men. Ze zijn gemoderniseerd en waar nodig verbeterd. We noemden U al het nieuwe moderne en aangepaste on derstel onder de Pony, Excel en Sona ta. Damaast is de Excel ook uitwendig gemoderniseerd en verfraaid en de Sonata inwendig o.a. door een Euro- peser interieur met een Europees dashboard. De Hyundai Lantra. Bij Renault itaat voor 1991 en dut ook op de Rai de nieuwe Clio cen traal. Het is voor het eerst dat de nog jonge auto van het jaar 1991 wordt tentoongesteld. De Cl» zal dit jaar nog een aantal uitbreidingen kennen met name luxe, snelle en sportieve versies. Niettemin is de keuze in de Clio al erg groot en dat blijkt ook uit het enorme succes dat de auto reeds ondervonden heeft. De Clio is verkrijgbaar in 3- en 5-deurs modellen en in de motorkeuze 1.2i, 1.4i en 1.9D. In uitvoeringsversies zien we een RL, RN en RT. Aan uitbreidin gen in motoren zien we in elk geval een 1.8i en 1.8i-16V, zij zullen tevens een uitbreiding in uitvoeringsversie ge ven namelijk de luxe Clio Baccara met de 1.8i motor en de sportieve Clio 16V met de 1.8i-16V motor, mogelijk staan de luxe en sportieve versies ook op de Rai. De 1.8i motor levert 70 kW/95 PK, 142 Nm, de 1.8M6V 98 kW/136 PK, 158 Nm. De nieuwe Clio start ove rigens met de 3-deurs 1.2 RL voor 19.995,-, de 5-deurs is (steeds) 800,- duurder. Wie toch nog wat voordeliger uit wil zijn kan nog kiezen voor de vertrouwde Renault 5. Hij blijft in het programma in uitsluitend de 5 Campus uitvoering. Deze 3-deurs 5 met 1.4i 43 kw/60 PK motor kost slechts 18.995,- Bijzonder populair is de Renault 19, er is grote vraag naar zowel de hatch back als de sedan. In motorkeuze is er de 1.4i, de 1.7i in mono- en multipoint, de 1.8i-16V en de 1.9D. De Renault 21 kent niet de 1.4i motor, wel beide 1.7i's en de 2J)i met en zonder turbo, de 2.2i, de 1.9D en de 2.1 D met en zonder turbo. Speciaal voor de Rai wordt tentoonge steld het sportieve prototype de Lagu- na, het is een roadster met midden motor achter de voorstoelen en ach terwiel-aandrijving. Met de introductie van de Favorit Van maakte Skoda zijn entree op de zakelijke markt Koeriersdiensten, het midden- en kleinbedrijf en over heidsinstellingen maken inmiddels gebruik van deze praktische auto. Een logische volgende stap voor de Tsjechische fabriek is het uitbrengen van een stationwagon: de Skoda Fa vorit U LS Estate. Bij een gelijk blijvende wielbasis werd de achterkant met 40 centimeter ver lengd. Hierdoor beschikt de Favorit Estate met neergeklapte achterbank over een laadruimte van maar liefst 1.300 liter. Vier deuren en een ruim bemeten achterklap maken het inte rieur en de laadruimte optimaal be reikbaar. Deze auto geeft niet alleen de ondernemer de ruimte, ook voor vakantie, sport en vrije tijd onder scheidt de Estate zich als een veelzij dig vervoermiddel. De Favorit Estate beschikt, net als de andere modellen uit de Favorit-serie, over een zuinige 1,3 liter motor, gere gelde drieweg-katalysator met lamb- da-sonde die aan de strenge US 83 ei sen voldoet, voorwielaandrijving en een vijfversnellingsbak. Met zijn prijs van 19.995,- is de Favorit Estate de eerste stationwagon onder de 20.000 gulden. De favorit Van is er al voor 13.626,- en de Favorit 1.3 E 5-deurs hatchback al voor 14.995,-. Maar er is nog veel meer. De Skoda garantie is maar liefst 2 jaar en 6 jaar op de car rosserie. Wie zijn Favorit na maximaal twee jaar inruilt voor een nieuwe Sko da, krijgt 70% van de catalogusprijs terug. Met deze unieke regeling tonen de dealers als geen ander hun vertrou wen in de kwaliteit van het Stsjechi- sche automerk. En vanwege de Rai biedt in de maand februari Skoda een zeer gunstige financieringsregeling: twee jaar lang een nieuwe Skoda rij den door het aanbetalen van 1/3e van de aanschafprijs en een maandelijkse betaling van 294,25. Maar het bij zondere komt nog. Na die twee jaar wordt de eigenaar de mogelijkheid ge boden om vrijwel zonder bijbetaling in een nieuwe Skoda te stappen tegen hetzelfde, bescheiden maandbedrag. De ingeruilde Skoda, die na twee jaar een gegarandeerde inruilprijs heeft van 70%, dient in dit geval als bijbeta ling. Een ideale manier van betalen omdat hier tegelijkertijd de aanbeta ling bij elkaar wordt gespaard voor een nieuwe Skoda. Hiermee brengt Skoda het rijden van een gloednieuwe, moderne auto binnen het bereik van velen. De nieuwe Skoda Favorit. De Audi ÏOO. Het grote nieuws van Audi is natuur lijk de nieuwe 100. Eind vorig jaar is deze auto geintroduceerd, maar nog nergens was hij op een tentoonstel ling te vinden. De Rai heeft dus de wereldprimeur. Behalve de 100 ook nieuwe uitbreidingen voor de 80 en de Audi Coupé. Bij de Audi 80 zijn er twee aktiemodel- ien bijgekomen, de Trend Edition en de Comfort Edition. Het Trend pakket is een extra pakket met hoofdzaak verfraaiing van het interieur volgens de nieuwe, vooral jeugdige, trend. Het Qbmfort pakket geeft de 80 het uiter lijk van de luxueuze 90 terwijl ook het interieur extra comfortabel is gemaakt met tal van extra's. De pakketprijzen liggen tussen de duizend en drie dui zend gulden, maar hebben officieel een aanzienlijke meerwaarde. De Audi Coupé is uitgebreid met een topmodel de Coupé S2. Het nieuwe sportonder stel geeft de Coupé S2 in combinatie met de 2.2i-16V Turbomotor (162 kW/220 PK) echte sportprestaties (top 250 km/u). Tevens heeft de Coupé S2 4x4 aandrijving en ABS. De Audi 90 blijft in zijn huidige vorm en program ma gehandhaafd. De 100 is geheel vernieuwd. Het uiterlijk is ingrijpend gewijzigd, het interieur is geheel ver nieuwd en de techniek is flink gemo derniseerd. Er is keuze uit een 2.0 car- buratie, 2.0 injectie, 2.3i en 2.8i motor, laatste is geheel nieuw en de eerste 6 cilinder in de 100. later dit jaar komt er uitbreiding met een 2.2i turbo, een 2.4 D en 2.5 TDi. De audi V8 tot slot is het vlaggeschip van Audi. Hij huist bo ven de 100 is ook anders van lijn, an ders van interieur en geheel anders van techniek. De V8 heeft een 3.6i 32 kleppen V8 motor met 184 kW/250 PK. Er is tevens een verlengde versie, die 32 cm langer is dan het normale model, van 487 cm naar 519 cm. Aar digheidje voor de Rai is dat de race versie Audi V8 van H.J. Stuck, winnaar Duits Toerwagen Kampioeschap, aan wezig zal zijn op de Audistand. Audi kent een garantietermijn van 1 jaar all-in en 10 jaar op de carrosserie. Voor meer informatie kunt U terecht bij Uw Audi-VW dealer. 0

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1991 | | pagina 13