6 7 prz7 \Tf i -*j> c SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 23 JANUAR11991 315 Hoe komt een artikel de Scheldebode In het kantoor van De Scheldebode rinkelt de telefoon. Het is meneer Van Rossum van de de ZWN. Hij vertelt enthousiast dat de buschauffeurs een koor hebben opge richt. Zou dat geen leuk verhaal voor De Scheldebode zijn.?? De beslissing is snel genomen en nog die zelfde avond gaat een journalist, gewapend met pen en kladblok naar de remise aan de Kleverskerkseweg waar de buschauffeurs hun wekelijkse repetitieavond houden. Ook de fotograaf krijgt een seintje. De chauffeurs vertellen honderd uit en de journalist maakt ijverig aantekeningen. Daarna gaat alles in een huispostmap. De koerier die om precies vijf over half zes voor de deur staat neemt map mee naar Breda, waar het hoofdkantoor van uitgeve rij de Stem staat. Bij dat hoofdkantoor staat ook de drukkerij waar de Stem Weekbladen van de persen rollen. Eenmaal in Breda aangekomen gaan de kopijblaadjes naar links, naar de typeka mer en de foto's naar rechts, naar de repro. v\ i vI Deze aantekeningen werkt zij thuis uit tot een makkelijk leesbaar verhaal. Maandag morgen moet het artikel op het redactiebu reau liggen. Daar worden de puntjes op de i gezet. Er wordt een kop boven gezet en de redac teur rekent uit hoe groot de letters moeten worden. Ook de benodigde ruimte in de krant wordt berekend. De foto krijgt een onderschrift en een code voor de techniek. In de typekamer wordt de kopij ingevoerd in het Harris tekstverwerkingssysteem en daarna worden de door de redacteur aan gegeven zetinstructies vertaald in zetcom- mando's. Wee de redacteur die dat zelf wel even zal doen, die krijgt het onmiddellijk aan de stok met de grafische bond. Sinds het handmatig zetten is overgenomen door computers is het vak van zetter eigenlijk verdwenen en kan een redacteur die een beetje op de hoogte is zelf de tekst naar de zetmachine sturen. Daar hebben de grafi sche bonden een stokje voor gestoken en er is nu een strikte scheiding tussen journa listiek en grafisch werk. In de paste-up werken de opmakers aan tafels. Aan de hand van de in Vlissingen vervaardigde paginaschets, de lay-out, geeft de opmaakredacteur de stroken met tekst en de foto's aan de opmakers. Iedere opmaker neemt een pagina voor zijn of haar rekening. De tekst en de foto's wor den op een stevig vel papier geplakt. Daar is vakmanschap voor nodig, want de pa gina moet precies 'vollopen', er mogen geen grote stukken wit overblijven. Soms betekent dat dat een stukje tekst naar een andere pagina moet. Tijd om daar uitge breid over te discussieren is er niet op de paste-up en zo komt het dat er wel eens een stukje tekst blijft liggen. Als de pagina helemaal vol is moet er een drukplaat van gemaakt worden. Dit gebeurt in de plaat- vervaardiging. Van de pagina wordt een foto gemaakt en deze foto wordt vervol gens elektrostatisch geladen. Dat wil zeg gen, de belichte delen, de letters, de lijntjes en de foto's, worden geladen, de rest niet. Vervolgens wordt de plaat bedekt met een heel fijn ijzervijlsel, het zogenaamde toner. Het elektrisch geladen gedeelte van de foto trekt het ijzervijlsel aan. Daarna wordt de foto gefixeerd. Dit hele proces vindt plaats in een tunnel. Aan het eind van de tunnel komt de kant en klare alumi nium drukplaat te voorschijn. Klaar om op de drukpers gemonteerd te worden. Het hele principe van de offset-plaat berust op het gegeven dat water en vet elkaar afsto ten. Het gedeelte van de plaat dat met to- niet. En drukinkt bevat vet!. Goed, de tekst gaat nu dus naar de zetma chine. Dit is een computer die in twintig seconden de tekst van een hele pagina* kan zetten, (voor de techneuten onder lezers, de zetmachine is een Linotronic). Voor het ontwikkelen, fixeren en drogen van de ge zette tekst heeft de machine nog vijf minu ten nodig. Dan rolt de tekst op een lange strook de machine uit. Klaar om 'opge maakt' te worden. De opmaakredacteur neemt de stroken tekst mee naar de 'paste- up', de ruimte waar de pagina's hun defini tieve vorm krijgen. Deze redacteur haalt ook de foto's van de reproductie afdeling en zoekt uit welke foto's bij welk verhaal horen. In de repro-afdeling zijn de foto's op het juiste formaat gerasterd. Na het ras teren bestaat een foto uit honderdduizen den kleine puntjes die een foto geschikt maken voor de drukpers. Dan komt expediteur Bos in actie die de kranten snel naar Walcheren brengt en ze daar op de bekende adressen aflaadt. In de drukkerij op het Spinveld in Breda staat de machtige 128 zijdige WIFAG off set rotatie drukpers van De Stem. De pers is negenenderdig meter lang en meer dan twee verdiepingen hoog. De kolossale ma chine staat op een fundering van een halve meter beton. Dat '128 zijdig' wil zeggen dat er 128 pagi na's tegelijk bedrukt kunnen worden. Nu komt De Scheldebode daar nooit aan, daarom worden er van iedere Scheldebo- depagina twee offsetplaten gemaakt. Dat heet in vaktermen 'dubbele produktie'. Zijn de offsetplaten eenmaal op de pers gemonteerd dat is het slechts een kwestie van een druk op de knop om de zaak in beweging te zetten. Als een grote locomo tief komt de pers op gaan. Het hele ge bouw staat dan letterlijk te schudden op zijn grondvesten. Is de pers eenmaal op gang dat gaat het ook snel: zeventig dui zend exemplaren per uur. Voor De Schel debode komt dat neer op zo'n vijfendertig minuten. De kranten worden in een vloeiende beweging bedrukt, gesneden en gevouwen. Via een netwerk van transport banden komen de kranten in de expeditie ruimte terecht. Daar worden de kranten afgeteld en gebundeld. Het nummer van rA rt t Nu komt de laatste en onmisbare schakel in het geheel aan de beurt: de bezorger, die door wind en wind De Scheldebode in iedere brievenbus binnen de bebouwde kom steekt. In de huiskamer kunnen de Walcherenaren nu het verhaal van de 'zin gende buschauffeurs' lezen. Voor de aar digheid drukken we het hieronder nog eens af. De redactie hoopt dat u door dit verhaal een beetje een idee heeft gekregen wat er allemaal bij komt kijken voordat een stukje tekst (of een advertentie) in De Scheldebode verschijnt.

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1991 | | pagina 13