'Weer samen naar school'
Hans Böhm speelt simultaan
- Door samengaan scholen
Brugklasshow van het St. Willibrordcollege
Open Dagen Scaldis College
Nieuwe lichting maakt
kennis met Goese Lyceum
Instroom HTS via verschillende richtingen - Fusies in het middelbaar onderwijs
GROEI SPECIAAL ONDERWIJS BAART MINISTERIE ZORGEN
Proefproject
Karakter
Gladgestreken
Tentoonstelling
Informatie-avond
Hans Böhm
Jubileumboek
Techniek
Informatie-avond
PABO Middelburg
Keuze
GOES - Nog steeds stijgt het
leerlingaantal in het (voortge
zet) speciaal onderwijs. Deze
toename baart ook het ministe
rie van Onderwijs zorgen. De
beleidsnotitie "Groeibeheersing
van het (voortgezet) speciaal
onderwijs in samenhang met de
zorgverbreding in het basison
derwijs en voortgezet onder
wijs" van ex-staatssecretaris
Ginjaar Maas gaf al een duide
lijk toekomstvisie aan. Kwanti
tatief kleiner maar kwalitatief
beter. Ook de huidige staatsse
cretaris Wallage doet een duit
in het zakje. Hij publiceerde de
nota "weer samen naar school".
Een nota die perspectief wil
bieden om leerlingen in gewone
of reguliere scholen onderwijs
op maat te geven. Een taakver
zwaring dus voor de mensen die
in het regulier onderwijs lesge
ven want zij krijgen in de toe
komst te maken met een aantal
kinderen die nog op het speciaal
onderwijs zitten.
Om docenten voor te bereiden
is in dit kader het projectplan
"Proefgebied Groeibeheersing/
Zorgverbreding Zeeland in 1989
van start gegaan. De provincie
is daartoe verdeeld in een drie
tal sectoren, Zeeuwsch-Vlaan-
deren, Walcheren en het Ooster-
scheldegebied. Een samenwer
kingsverband voor scholen van
het voortgezet onderwijs en spe
Steeds meer MTS-ers naar HTS ontstond Zeeland College
ZEELAND - Een aantal want de MDGO-fusie heeft ons
ciaal voortgezet onderwijs. Zo
zijn de coördinators Elly Schef-
fers en Thea Post gestationeerd
op de VSO-LOM "De Vlied
berg" te Goes en zij coachen een
tiental scholen voor het voort
gezet onderwijs in het Ooster-
scheldegebied. Elly Scheffers:
„Ons uiteindelijke doel is om in
de toekomst meer en betere op
vangmogelijkheden voor leer
lingen in het voortgezet onder
wijs te creëren. Het zal dan
voornamelijk gaan om leerlin
gen op een reguliere school zo te
onderwijzen dat ze daar kunnen
blijven".
Zorg dus voor de individuele
kinderen die vast dreigen te lo
pen in hun schoolontwikkeling.
In eerste instantie zal er daarom
een verbetering in het aanmel
ding- en verwijzingssysteem
moeten komen. Daarnaast moet
de vaardigheid van docenten
vergroot worden en zal men een
methode moeten ontwikkelen
om kinderen en collega's ambu
lant te begeleiden. Dit brengt
met zich mee dat er een actieve
inbreng en bijdrage vanuit het
speciaal onderwijs wordt ge
vraagd.
Momenteel zijn beide coördi
nators bezig met de verhoging
van de deskundigheid voor de
individuele leerkrachten. Elly
Scheffers: „We hebben alle tien
deelnemende scholen van het
Oosterscheldegebied m.b.t. de
leerlingbegeleiding geënquê
teerd. Er zijn scholen die zich
richten op de sociaalemotionele
problematiek andere richten
zich meer op remediale hulp. Er
zijn ook scholen die helemaal
niets doen voor de leerlingen.
Wij geven dus een stukje des
kundigheidsbegeleiding naar de
scholen". Verfijning en verbete
ring van het bestaande systeem,
doorgeven en coördineren van
gegevens. Iedere school is wel
op zijn eigen manier bezig. Het
begeleiden van leerlingen vergt
tijd en waar legt de school in de
toekomst zijn prioriteiten? Vol
gens Elly Scheffers tracht
iedere school de leerlingbegelei
ding optimaal te laten verlopen
maar men kan onmogelijk op
ieder gebied tegelijk bezig zijn.
Men probeert evenwel aan wen
sen te voldoen. Op het Goese ly
ceum bijvoorbeeld, wilde men
nog beter leerlingen begeleiden
die faalangstig zijn. Een work
shop die door beiden werd op
gezet moest de docenten des
kundig maken. De andere scho
len konden ook inschrijven, een
voordeel van een samenwer
kingsverband.
Zelf concentreren beide coör
dinators zich op de brugklassers
van de deelnemende scholen.
Elly Scheffers bekijkt voorna
melijk de leesspellingsproble-
men terwijl Thea Post zich meer
met de gedragsproblematiek
van leerlingen bezig houdt. Het
is echter ondoenlijk om alle
brugklassers individueel te be
geleiden. Men maakt daarom
gebruik van een leerlingvolgsys
teem, klassikale toetsen en
screenings. De uitvallers wor
den zodoende in de gaten ge
houden.
Scheffers: „Doordat men
steeds individueler gaat werken
is een goed overzicht van alle
leerlingen belangrijk geworden,
ook in de toekomst. Je kunt di
rect de hiaten traceren en je
weet precies waar je moet be
ginnen. Ik moet echter direct
toevoegen dat het individueel
begeleiden van leerlingen niet
direct onze taak is. Dit doen we
erbij om inzicht te krijgen in de
totale problematiek. We zijn
pertinent niet aangesteld om de
uitvallers te helpen. Dit moeten
de scholen in de toekomst zelf
doen. In eerste instantie denken
wij aan optimalisering van een
leerlingbegeleidingsysteem, des
kundigheidsbevordering bij in
dividuele leerkrachten, opzetten
van een konsultatiestructuur in
de eigen school en regio en het
opzetten van een systeem voor
ambulante begeleiding voor zo-
we) collega's als leerlingen".
Het projectplan voor het re
gionaal samenwerkingsverband
is met de voorbereidingen ge
start in '89. Daadwerkelijk is
men pas in april '90 begonnen.
Het proefproject regionaal sa
menwerkingsverband mag ech
ter maar drie jaar duren. Tijd
gebrek voor de coördinators
dus. Scheffers: „We kunnen veel
realiseren maar dan moeten de
deelnemende scholen ook alert
reageren, van de tien scholen
zijn De Vliedberg, St. Willi-
brord College en Ter Welle in
Goes, de Groene School in Ka-
pelle en de Rjksscholengemeen-
schap Prof. Zeeman in Zierikzee
goed bezig. Men geeft medewer
king, is geïnteresseerd en je ziet
Coördinator Elly Scheffers houdt zich bezig met een brugklasser van het St. Willibrord College.
- foto: tannie de jonge
consequent een aantal docenten fers. „Men heeft oog voor de alleen maar ten goede aan de
van betreffende scholen op toekomst en iedere stap voor- individuele leerling van de
workshops", aldus Elly Schef- waarts is er een want dit komt school. Of niet soms?"
Martin van der Have (student), W. van Meegen (dekaan/docent nederlands), P.J. Fondse (docent elektrotechniek) en Daan Vermin
(student) poseren (van links naar rechtsfin een der lokalen van de afdeling elektrotechniek van de HTS te Vlissingen.- fota tannie de jonge
De HTS doet een groot be
roep op de verantwoordelijk
heid van de leerlingen. Ze heb
ben geen verschijningsplicht, ze
zijn studenten. MTS-leerlingen
moeten in de algemene vakken
een behoorlijk niveau hebben.
Toch bestaat op de MTS de in
druk, dat een MTS'er de eerste
klas HTS op zijn slofjes doet: er
komt niet veel technische ken
nis bij.
Het gevaar is, dat ze dan
te licht over de studie gaan den-
keft, Dat gevaar zit er bij Martin
en Daan niet in: „We zijn al ze
ven jaar met de opleiding bezig
en de ambitie ontbreekt niet.
Daan zegt: „De Mavo heb ik
slapend gedaan, de MTS met
één oog open en de HTS valt tot
dusver ook nog reuze mee. Ik
droom al een beetje van de
Technische Universiteit.
Het lijkt mij heel aantrekkelijk
om commercieel ingenieur te
worden."!
VLISSINGEN - 'Als je op de LTS zit, kijk je op te
gen iemand met ing. voor zijn naam. Toch kun je zelf
ook zover komen'. Martin van der Have studeert aan
de HTS te Vlissingen. „Ik koos voor de LTS, omdat
het met de vakken rekenen en wiskunde goed lukte,
maar met de talen had ik moeite. Mijn broer zat ook
op de LTS, dat was voor mij de reden om bewust voor
de LTS te kiezen, hoewel ik Mavo/Havo getest was.
De meeste vrienden zaten op het Atheneum. Wis- en
natuurkunde spraken mij het meeste aan en de MTS
was voor mij een logisch vervolg op de LTS".
„Het eerste jaar op de MTS ook een relatief kleine school,
had ik het wel moeilijk, vooral
met de hoeveelheid werk die ik
daar te doen kreeg. Ik kreeg in
eens twintig vakken i.p.v. de zes
(examen) vakken, die ik gewend
was. De talen liet ik maar zo
snel mogelijk vallen, zodat ik
zonder doubleren de MTS door
lopen heb. Ik heb geen stagejaar
gedaan. Daarna ging ik naar de
HTS in Vlissingen".
De coördinator elektro, Piet
Fondse, springt hier op in: „De
instroom van het aantal
MTS'ers bij ons is in tien jaar
tijd opgelopen van 25% naar
50%. Dit jaar hebben ze zelfs
een kleine meerderheid. De
HTS vraagt voor toelating een
MTS-diploma, maar men is ook
toelaatbaar op een theorie-cer
tificaat, dat is een examen zon
der praktijkervaring".
„Om de lange weg van LTS
via MTS naar HTS te kunnen
afleggen, komt het vooral op
karakter aan", vindt Martin.
„Als je op de LTS zit, kijk je op
tegen iemand, die op de HTS zit
en toch kun je er zelf ook ko
men. De talen waren voor mij
hét struikelblok. De aansluiting
van de MTS naar de HTS was
gemakkelijker dan die van de
LTS op de MTS. Ik ben nu beter
gemotiveerd en ook een stukje
ouder. De persoonlijke opvang
is op de HTS heel goed. Het is
Er valt op de HTS geen ver
schil te constateren tussen de
leerlingen, die de Mavo als
voorland hebben en die leerlin
gen, die eerst de LTS gevolgd
hebben. Dat verschil is op de
MTS gladgestreken. Daan Ver
min heeft een andere voorge
schiedenis dan Martin. „Ik werd
Havo/Atheneum getest, maar de
talen braken mij op. Ik heb de
Mavo doorlopen. Mijn broer zat
op de MTS, daar wilde ik ook
graag naar toe. Ik koos voor
elektro, want dat leek me de
grootste uitdaging. Op de MTS
had ik de meeste moeite met de
technische vakken, want daar
had het op de vooropleiding aan
ontbroken. Ik hikte toch weer
tegen de talen aan en nog steeds
heb ik het gevoel, dat ik Duits
niet goed beheers. Ik ben niet zo
goed in woordjes leren, de tech
niek blijft bij mij veel beter
hangen. De aansluiting van de
MTS op de HTS was qua tech
niek heel goed. Het eerste jaar
op de HTS was een van de fijn
ste schooljaren. Wat techniek
betreft heb ik een voorsprong
op diegenen, die van de Havo
afkomen. Zij zijn kinderlijker
en vooral ook enkele jaren jon
ger".
ting gegeven en vinden er de
monstraties plaats over de vol
gende opleidingen:
•Kort Middelbaar Laborato
rium Onderwijs (KMLO) chemi
sche richting
•Middelbaar Laboratorium
Onderwijs (MLO)
-chemische richting
afstudeerrichtingen:
-analytische chemie
-biochemie
-milieuchemie
-polymeerchemie
-technische microbiologie
-medische richting
afstudeerrichtingen:
-klinische chemie
-medische microbiologie
•Oriëntatie en Schakelen
(O&S)
Iedereen die belangstelling
heeft voor bovengenoemde op
leidingen wordt op een van deze
Open Dagen verwacht. Bij voor
lichting zal ingegaan worden op
onder meer de toelatingsvoor
waarden, de opleiding en be
roepsmogelijkheden.
GOES - Eind januari vinden
er op het St. Willibrordcollege
in Goes weer verschillende acti
viteiten plaats in het kader van
het 40-jarig jubileum.
Op vrijdag 18 en zaterdag 19
januari wordt begonnen met de
jaarlijkse brugklasshow. Twee
honderd brugklassers presente
ren een spectaculaire show voor
ouders en bekenden. Ter gele
genheid van het jubileum zijn
de beste liedjes van de afgelo
pen jaren uitgekozen en deze
worden door de brugklassers
van nu ingestudeerd. De meeste
teksten zijn geschreven door do
cent nederlands Karei Locke-
feer en van muziek voorzien
door muziekleraar Piet de Wit
te. Verschillende liedjes uit deze
show zijn op een cassettebandje
gezet, evenals liedjes van de ca
baretgroep 'de Frustraatzan-
gers' en muziek van een leerlin
genband. Een belagrijke plaats
op het bandje wordt ingenomen
door de schoolband 'The Wil
lies', onder leiding van Rob van
Soest. De cassette is voor tien
gulden te koop bij de leerlin
genadministratie.
Vanaf maandag 21 januari
staat de tentoonstellingsruimte
van de school ter beschikking
van ouders van leerlingen. On
der het motto 'Mijn Hobby'
kunnen zij hun prestaties op het
gebied van schilderkunst, teke
nen, borduurwerk en andere
handvaardigheden tonen aan
belangstellenden. De tentoon
stelling duurt enkele weken.
Op dinsdag 22 januari wordt
de jaarlijkse informatie-avond
gehouden voor leerlingen van
groep 8 van de basisschool en
hun ouders. De avond begint
om 19.30 uur in het schoolge
bouw aan de Fruitlaan. Tijdens
deze avond kan men leerlingen
opgeven voor het schooljaar
1991/1992.
Woensdag 23 januari zal
Hans Böhm simultaan schaken
tegen leerlingen, leraren en
ouders betrokken bij het St.
Willibrordcollege. De schaak
partij begint om 19.30 uur.
Naast deze schaaksimultaan
zijn er ook activiteiten als wijn
proeven, bloemschikken, origa
mi, schoonheidsbehandeling, te
kenen, schilderen en bridge.
De feestweek wordt afgeslo
ten met een receptie van het be
stuur op vrijdag 25 januari. Om
16.00 uur zal Arnold Comelis,
filosoof en kennistheoreticus
een lezing houden over het on
derwerp 'Logica van het gevoel
of de lust van het leren'. Corne-
lis is hoogleraar aan de Vrije
Universiteit van Brussel. Aan
sluitend aan de lezing is er gele
genheid het bestuur te felicite
ren.
Jan Bruins, ouid-leerling en
oud-docent, schreef het boek
'Kroniek van het St. Willibrord
college'. Hij schetst de geschie
denis van het katholieke (mid
delbaar) onderwijs in Goes. Er
is veel aandacht voor de oude
R.K. U.L.O. en de R.K. H.B.S.,
die elkaar uiteindelijk vonden
in het St. Willibrordcollege.
Vandaar de titel van het boek:
'l+l=één'. In deel twee wor
den verschillende (oud-)docen-
ten aan het woord gelaten. Het
boekje bevat veel historische fo
to's en is voor 15,- te kop bij
boekhandel de Koperen Tuin en
bij boekhandel Van klaveren in
Goes en bij de ledenadministra
tie van de school.
GOES - Het 'Scaldis Colle
ge' te Goes is op 1 augustus
1990 door fusie van 'De Vak
school' en de 'Laboratorium-
school Zeeland' ontstaan. Op
deze school voor middelbaar be
roepsonderwijs wordt onderwijs
verzorgd in twee sectoren, na
melijk:
-sektor dienstverelening en
gezondheidszorg (MDGO)
-sektor techniek (laborato
riumopleidingen)
De sektor DGO houdt op
woensdag 30 januari Open Dag
van 13.30 tot 16.30 uur en van
19.00 tot 21.00 uur in de gebou
wen aan de J.P. Coenstaat 5 te
Goes. Op deze dag wordt voor
lichting gegeven en vinden er
demonstraties plaats die wor
den verzorgd door de volgende
opleidingen:
•Opleiding Agogisch Werk
(MDGO-AW)
•opleiding Uiterlijke Verzor
ging (MDGO-UV)
•vooropleiding Hoger Be
roepsonderwijs (VHBO)
•dames-/herenkappen Be
roepsbegeleidend Onderwijs
(BBO)
•Oriëntatie en Schakelen
(O&S)
De sektor techniek houdt op
vrijdag 25 januari van 13.30 tot
17.30 en op zaterdag 26 januari
van 10.00 tot 15.00 uur Open
Dagen in het gebouw aan de
Rommerwalestraat 1 te Goes.
Op beide dagen wordt voorlich-
GOES - Basisschoolleerlin
gen uit groep 8 kunnen op don
derdag 24 januari voor het eerst
kennismaken met het middel
bare schoolleven.
Op uitnodiging van het Goese
Lyceum kunnen de basisschool
leerlingen één dag de sfeer
proeven en lessen bijwonen vol
gens het brugklasprogramma.
Er worden 'klassen' gemaakt
van ongeveer 25 leerlingen en
onder leiding van een gids uit
de brugklas zullen deze klassen
een aantal kennismakingslessen
bijwonen.
Leerlingen van een basis
school die gewend zijn om een
groot deel van de week les te
krijgen van één leerkracht in
één lokaal, zullen nu kort achter
elkaar verschillende vakken
krijgen, gegeven door verschil
lende docenten in verschillende
lokalen. Zo worden ze ver
trouwd gemaakt met het dage
lijks schoolleven van een
brugklasser op het Goese Ly
ceum.
De aspirant brugklassers eten
die dag tussen de middag niet
bij moeder aan tafel. Ze kunnen
ervaren hoe gezellig het kan zijn
om gezamenlijk een lunchpauze
te hebben in de aula van de
school.
MIDDELBURG - De Pedago
gische Academie voor leraren
Basisonderwijs (PABO) houdt
op donderdag 17 janauri tussen
19.00 en 21.30 uur in haar ge
bouw aan de Kruitmolenlaan in
Middelburg een informatie
avond.
De PABO leidt op voor leraar
basisonderwijs aan zowel open
bare, algemeen bijzondere, pro
testant christelijke als katho
lieke basisscholen.
Belangstellenden kunnen op
deze avond informatie krijgen
over de aard van de opleiding.
Docenten en studenten zijn
aanwezig om er op allerlei vra
gen antwoord te geven. Ook zal
er een medewerker van het bu
reau Studiefinanciering aanwe
zig zijn.
scholen voor het middelbaar be
roepsonderwijs op Walcheren
fuseerde precies 1 jaar geleden.
Een fusie die min of meer door
de SVM-operatie (sectorvor
ming en vernieuwing van het
middelbaar onderwijs) werd op
gelegd. Het onderwijsinstituut
Zeeland College werd een feit.
praktisch geen leerlingen ge
kost. Ook de werkgelegenheid
voor de docenten is minder
somber uitgevallen. Natuur lijk
zijn er mensen die vrijwillig zijn
vertrokken maar het voor deel
is wel dat we collegas kunnen
inzetten op andere sectoren van
men beduidend meer bereiken.
In de DGO sector (dienstver
lening en gezondheidszorg) was
er zelfs sprake van een totale
fusie, de christelijke MDGO te
Middelburg werd deels opgehe
ven en leerlingen en leerkrach
ten verhuisden naar de nieu
were grotere lokatie in Vlissin
gen. Waren ze voor de samens
melting nog grote concurrenten
van elkaar, nu werken de do
centen gezamenlijk aan uitbrei
ding en verbreding van het pak
ket van opleidingen. Een posi
tief element van de fusie. „Zon
der meer", verklaart sector di
recteur Pim de Regt, de keuze
van beroepsmogelijkheden voor
de leerling van dit instituut is
binnen een jaar behoorlijk ver
groot."
Zoals bijvoorbeeld het geza
menlijk aanbieden van inden-
tieke moduls aan min of meer
gelijksoortige opleidingen in de
eerste klassen. Er ontstaat dus
een soort brugklas, een moge
lijkheid die men voor de fusie
niet had.
De Regt: Door de structuur
en de scala van opleidingen die
we in huis hebben kan de indi
viduele leerling een betere keus
maken, men kan als het ware in
de keuken van de andere oplei
ding kijken. Na een half jaar
volgt pas de uiteindelijke keuze.
Een mammoetschool Als orga
nisatie zijn we inderdaad bij\
zonder groot geworden maar
door de aparte lokaties van de
andere sectoren, zoals de MTS,
Streekschool,enz. houden we
toch een beetje een eigen inden-
teit we zijn beslist geen mam
moetinstelling." zegt hij. „Ik ge
loof niet dat er leerlingen verlo
ren rond lopen Men heeft het
geaccepteerd, dat blijkt wel
Was er vroeger nog een wedijver
tussen beide scholen om een
stageplaats, nu gaat het enigs
zins wat makkelijker. In de toe
komst is er dan ook een uitbrei
ding van het aanbod van oplei
dingen richting contract-activi
teiten. Het MDGO mikt dan op
het beroepsveld. Nu wordt hard
gewerkt aan extra mogelijkhe
den voor de leerlingen, bijvoor
beeld diegenen die de opleiding
agogisch Werk of Activiteiten
begeleiding volgen kunnen zich
nu specialiseren tot recreatie
sportleider. Een studiemogelijk
heid die nieuw is voor Zeeland.
Ook een novum is de korte op
leiding verzorging die pas op 1
augustus 1991 start.
Paul Sameel, coördinator van
de opleiding verpleging en de
opleiding verzorging. „De korte
opleiding verer. Een studiemo
gelijkheid die nieuw is voor
Zeeland. Ook een novum is de
korte opleiding verzorging die
pas op 1 augustus 1991 start.
Paul Sameel, coördinator van
de opleiding verpleging en de
opleiding verzorging. „De korte
opleiding verzorging is een spe
cifieke opleiding voor de prak
tisch ingestelde leerling, zegt
hij. Deze opleiding is voor men
sen die willen werken in de ge
zinszorg of de bejaardenzorg
maar voor wie de gewone oplei
ding te moeilijk is." Deze oplei
ding duurt twee jaar en zowel
tijdens het eerste als tweede
studiejaar loopt men stage".
Trouwens wij zijn als instituut
er eindelijk in geslaagd ook sta
geplaatsen in Nederland voor
onze leerlingen verpleging te
vinden. Moesten de leeringen in
het verleden nog uitwijken naar
Belgié nu kunnen ze werken in
het ziekenhuis van Bergen op
Zoom. Dit is echt een door
braak, aldus Paul Sameel.
De praktisch ingestelde leerling kan kiezen voor een opleiding in
de verzorgende sektor. foto: tannie de jonge