'Weer samen naar school' Hans Böhm speelt simultaan - Door samengaan scholen Brugklasshow van het St. Willibrordcollege Open Dagen Scaldis College Nieuwe lichting maakt kennis met Goese Lyceum Instroom HTS via verschillende richtingen - Fusies in het middelbaar onderwijs GROEI SPECIAAL ONDERWIJS BAART MINISTERIE ZORGEN Proefproject Karakter Gladgestreken Tentoonstelling Informatie-avond Hans Böhm Jubileumboek Techniek Informatie-avond PABO Middelburg Keuze GOES - Nog steeds stijgt het leerlingaantal in het (voortge zet) speciaal onderwijs. Deze toename baart ook het ministe rie van Onderwijs zorgen. De beleidsnotitie "Groeibeheersing van het (voortgezet) speciaal onderwijs in samenhang met de zorgverbreding in het basison derwijs en voortgezet onder wijs" van ex-staatssecretaris Ginjaar Maas gaf al een duide lijk toekomstvisie aan. Kwanti tatief kleiner maar kwalitatief beter. Ook de huidige staatsse cretaris Wallage doet een duit in het zakje. Hij publiceerde de nota "weer samen naar school". Een nota die perspectief wil bieden om leerlingen in gewone of reguliere scholen onderwijs op maat te geven. Een taakver zwaring dus voor de mensen die in het regulier onderwijs lesge ven want zij krijgen in de toe komst te maken met een aantal kinderen die nog op het speciaal onderwijs zitten. Om docenten voor te bereiden is in dit kader het projectplan "Proefgebied Groeibeheersing/ Zorgverbreding Zeeland in 1989 van start gegaan. De provincie is daartoe verdeeld in een drie tal sectoren, Zeeuwsch-Vlaan- deren, Walcheren en het Ooster- scheldegebied. Een samenwer kingsverband voor scholen van het voortgezet onderwijs en spe Steeds meer MTS-ers naar HTS ontstond Zeeland College ZEELAND - Een aantal want de MDGO-fusie heeft ons ciaal voortgezet onderwijs. Zo zijn de coördinators Elly Schef- fers en Thea Post gestationeerd op de VSO-LOM "De Vlied berg" te Goes en zij coachen een tiental scholen voor het voort gezet onderwijs in het Ooster- scheldegebied. Elly Scheffers: „Ons uiteindelijke doel is om in de toekomst meer en betere op vangmogelijkheden voor leer lingen in het voortgezet onder wijs te creëren. Het zal dan voornamelijk gaan om leerlin gen op een reguliere school zo te onderwijzen dat ze daar kunnen blijven". Zorg dus voor de individuele kinderen die vast dreigen te lo pen in hun schoolontwikkeling. In eerste instantie zal er daarom een verbetering in het aanmel ding- en verwijzingssysteem moeten komen. Daarnaast moet de vaardigheid van docenten vergroot worden en zal men een methode moeten ontwikkelen om kinderen en collega's ambu lant te begeleiden. Dit brengt met zich mee dat er een actieve inbreng en bijdrage vanuit het speciaal onderwijs wordt ge vraagd. Momenteel zijn beide coördi nators bezig met de verhoging van de deskundigheid voor de individuele leerkrachten. Elly Scheffers: „We hebben alle tien deelnemende scholen van het Oosterscheldegebied m.b.t. de leerlingbegeleiding geënquê teerd. Er zijn scholen die zich richten op de sociaalemotionele problematiek andere richten zich meer op remediale hulp. Er zijn ook scholen die helemaal niets doen voor de leerlingen. Wij geven dus een stukje des kundigheidsbegeleiding naar de scholen". Verfijning en verbete ring van het bestaande systeem, doorgeven en coördineren van gegevens. Iedere school is wel op zijn eigen manier bezig. Het begeleiden van leerlingen vergt tijd en waar legt de school in de toekomst zijn prioriteiten? Vol gens Elly Scheffers tracht iedere school de leerlingbegelei ding optimaal te laten verlopen maar men kan onmogelijk op ieder gebied tegelijk bezig zijn. Men probeert evenwel aan wen sen te voldoen. Op het Goese ly ceum bijvoorbeeld, wilde men nog beter leerlingen begeleiden die faalangstig zijn. Een work shop die door beiden werd op gezet moest de docenten des kundig maken. De andere scho len konden ook inschrijven, een voordeel van een samenwer kingsverband. Zelf concentreren beide coör dinators zich op de brugklassers van de deelnemende scholen. Elly Scheffers bekijkt voorna melijk de leesspellingsproble- men terwijl Thea Post zich meer met de gedragsproblematiek van leerlingen bezig houdt. Het is echter ondoenlijk om alle brugklassers individueel te be geleiden. Men maakt daarom gebruik van een leerlingvolgsys teem, klassikale toetsen en screenings. De uitvallers wor den zodoende in de gaten ge houden. Scheffers: „Doordat men steeds individueler gaat werken is een goed overzicht van alle leerlingen belangrijk geworden, ook in de toekomst. Je kunt di rect de hiaten traceren en je weet precies waar je moet be ginnen. Ik moet echter direct toevoegen dat het individueel begeleiden van leerlingen niet direct onze taak is. Dit doen we erbij om inzicht te krijgen in de totale problematiek. We zijn pertinent niet aangesteld om de uitvallers te helpen. Dit moeten de scholen in de toekomst zelf doen. In eerste instantie denken wij aan optimalisering van een leerlingbegeleidingsysteem, des kundigheidsbevordering bij in dividuele leerkrachten, opzetten van een konsultatiestructuur in de eigen school en regio en het opzetten van een systeem voor ambulante begeleiding voor zo- we) collega's als leerlingen". Het projectplan voor het re gionaal samenwerkingsverband is met de voorbereidingen ge start in '89. Daadwerkelijk is men pas in april '90 begonnen. Het proefproject regionaal sa menwerkingsverband mag ech ter maar drie jaar duren. Tijd gebrek voor de coördinators dus. Scheffers: „We kunnen veel realiseren maar dan moeten de deelnemende scholen ook alert reageren, van de tien scholen zijn De Vliedberg, St. Willi- brord College en Ter Welle in Goes, de Groene School in Ka- pelle en de Rjksscholengemeen- schap Prof. Zeeman in Zierikzee goed bezig. Men geeft medewer king, is geïnteresseerd en je ziet Coördinator Elly Scheffers houdt zich bezig met een brugklasser van het St. Willibrord College. - foto: tannie de jonge consequent een aantal docenten fers. „Men heeft oog voor de alleen maar ten goede aan de van betreffende scholen op toekomst en iedere stap voor- individuele leerling van de workshops", aldus Elly Schef- waarts is er een want dit komt school. Of niet soms?" Martin van der Have (student), W. van Meegen (dekaan/docent nederlands), P.J. Fondse (docent elektrotechniek) en Daan Vermin (student) poseren (van links naar rechtsfin een der lokalen van de afdeling elektrotechniek van de HTS te Vlissingen.- fota tannie de jonge De HTS doet een groot be roep op de verantwoordelijk heid van de leerlingen. Ze heb ben geen verschijningsplicht, ze zijn studenten. MTS-leerlingen moeten in de algemene vakken een behoorlijk niveau hebben. Toch bestaat op de MTS de in druk, dat een MTS'er de eerste klas HTS op zijn slofjes doet: er komt niet veel technische ken nis bij. Het gevaar is, dat ze dan te licht over de studie gaan den- keft, Dat gevaar zit er bij Martin en Daan niet in: „We zijn al ze ven jaar met de opleiding bezig en de ambitie ontbreekt niet. Daan zegt: „De Mavo heb ik slapend gedaan, de MTS met één oog open en de HTS valt tot dusver ook nog reuze mee. Ik droom al een beetje van de Technische Universiteit. Het lijkt mij heel aantrekkelijk om commercieel ingenieur te worden."! VLISSINGEN - 'Als je op de LTS zit, kijk je op te gen iemand met ing. voor zijn naam. Toch kun je zelf ook zover komen'. Martin van der Have studeert aan de HTS te Vlissingen. „Ik koos voor de LTS, omdat het met de vakken rekenen en wiskunde goed lukte, maar met de talen had ik moeite. Mijn broer zat ook op de LTS, dat was voor mij de reden om bewust voor de LTS te kiezen, hoewel ik Mavo/Havo getest was. De meeste vrienden zaten op het Atheneum. Wis- en natuurkunde spraken mij het meeste aan en de MTS was voor mij een logisch vervolg op de LTS". „Het eerste jaar op de MTS ook een relatief kleine school, had ik het wel moeilijk, vooral met de hoeveelheid werk die ik daar te doen kreeg. Ik kreeg in eens twintig vakken i.p.v. de zes (examen) vakken, die ik gewend was. De talen liet ik maar zo snel mogelijk vallen, zodat ik zonder doubleren de MTS door lopen heb. Ik heb geen stagejaar gedaan. Daarna ging ik naar de HTS in Vlissingen". De coördinator elektro, Piet Fondse, springt hier op in: „De instroom van het aantal MTS'ers bij ons is in tien jaar tijd opgelopen van 25% naar 50%. Dit jaar hebben ze zelfs een kleine meerderheid. De HTS vraagt voor toelating een MTS-diploma, maar men is ook toelaatbaar op een theorie-cer tificaat, dat is een examen zon der praktijkervaring". „Om de lange weg van LTS via MTS naar HTS te kunnen afleggen, komt het vooral op karakter aan", vindt Martin. „Als je op de LTS zit, kijk je op tegen iemand, die op de HTS zit en toch kun je er zelf ook ko men. De talen waren voor mij hét struikelblok. De aansluiting van de MTS naar de HTS was gemakkelijker dan die van de LTS op de MTS. Ik ben nu beter gemotiveerd en ook een stukje ouder. De persoonlijke opvang is op de HTS heel goed. Het is Er valt op de HTS geen ver schil te constateren tussen de leerlingen, die de Mavo als voorland hebben en die leerlin gen, die eerst de LTS gevolgd hebben. Dat verschil is op de MTS gladgestreken. Daan Ver min heeft een andere voorge schiedenis dan Martin. „Ik werd Havo/Atheneum getest, maar de talen braken mij op. Ik heb de Mavo doorlopen. Mijn broer zat op de MTS, daar wilde ik ook graag naar toe. Ik koos voor elektro, want dat leek me de grootste uitdaging. Op de MTS had ik de meeste moeite met de technische vakken, want daar had het op de vooropleiding aan ontbroken. Ik hikte toch weer tegen de talen aan en nog steeds heb ik het gevoel, dat ik Duits niet goed beheers. Ik ben niet zo goed in woordjes leren, de tech niek blijft bij mij veel beter hangen. De aansluiting van de MTS op de HTS was qua tech niek heel goed. Het eerste jaar op de HTS was een van de fijn ste schooljaren. Wat techniek betreft heb ik een voorsprong op diegenen, die van de Havo afkomen. Zij zijn kinderlijker en vooral ook enkele jaren jon ger". ting gegeven en vinden er de monstraties plaats over de vol gende opleidingen: •Kort Middelbaar Laborato rium Onderwijs (KMLO) chemi sche richting •Middelbaar Laboratorium Onderwijs (MLO) -chemische richting afstudeerrichtingen: -analytische chemie -biochemie -milieuchemie -polymeerchemie -technische microbiologie -medische richting afstudeerrichtingen: -klinische chemie -medische microbiologie •Oriëntatie en Schakelen (O&S) Iedereen die belangstelling heeft voor bovengenoemde op leidingen wordt op een van deze Open Dagen verwacht. Bij voor lichting zal ingegaan worden op onder meer de toelatingsvoor waarden, de opleiding en be roepsmogelijkheden. GOES - Eind januari vinden er op het St. Willibrordcollege in Goes weer verschillende acti viteiten plaats in het kader van het 40-jarig jubileum. Op vrijdag 18 en zaterdag 19 januari wordt begonnen met de jaarlijkse brugklasshow. Twee honderd brugklassers presente ren een spectaculaire show voor ouders en bekenden. Ter gele genheid van het jubileum zijn de beste liedjes van de afgelo pen jaren uitgekozen en deze worden door de brugklassers van nu ingestudeerd. De meeste teksten zijn geschreven door do cent nederlands Karei Locke- feer en van muziek voorzien door muziekleraar Piet de Wit te. Verschillende liedjes uit deze show zijn op een cassettebandje gezet, evenals liedjes van de ca baretgroep 'de Frustraatzan- gers' en muziek van een leerlin genband. Een belagrijke plaats op het bandje wordt ingenomen door de schoolband 'The Wil lies', onder leiding van Rob van Soest. De cassette is voor tien gulden te koop bij de leerlin genadministratie. Vanaf maandag 21 januari staat de tentoonstellingsruimte van de school ter beschikking van ouders van leerlingen. On der het motto 'Mijn Hobby' kunnen zij hun prestaties op het gebied van schilderkunst, teke nen, borduurwerk en andere handvaardigheden tonen aan belangstellenden. De tentoon stelling duurt enkele weken. Op dinsdag 22 januari wordt de jaarlijkse informatie-avond gehouden voor leerlingen van groep 8 van de basisschool en hun ouders. De avond begint om 19.30 uur in het schoolge bouw aan de Fruitlaan. Tijdens deze avond kan men leerlingen opgeven voor het schooljaar 1991/1992. Woensdag 23 januari zal Hans Böhm simultaan schaken tegen leerlingen, leraren en ouders betrokken bij het St. Willibrordcollege. De schaak partij begint om 19.30 uur. Naast deze schaaksimultaan zijn er ook activiteiten als wijn proeven, bloemschikken, origa mi, schoonheidsbehandeling, te kenen, schilderen en bridge. De feestweek wordt afgeslo ten met een receptie van het be stuur op vrijdag 25 januari. Om 16.00 uur zal Arnold Comelis, filosoof en kennistheoreticus een lezing houden over het on derwerp 'Logica van het gevoel of de lust van het leren'. Corne- lis is hoogleraar aan de Vrije Universiteit van Brussel. Aan sluitend aan de lezing is er gele genheid het bestuur te felicite ren. Jan Bruins, ouid-leerling en oud-docent, schreef het boek 'Kroniek van het St. Willibrord college'. Hij schetst de geschie denis van het katholieke (mid delbaar) onderwijs in Goes. Er is veel aandacht voor de oude R.K. U.L.O. en de R.K. H.B.S., die elkaar uiteindelijk vonden in het St. Willibrordcollege. Vandaar de titel van het boek: 'l+l=één'. In deel twee wor den verschillende (oud-)docen- ten aan het woord gelaten. Het boekje bevat veel historische fo to's en is voor 15,- te kop bij boekhandel de Koperen Tuin en bij boekhandel Van klaveren in Goes en bij de ledenadministra tie van de school. GOES - Het 'Scaldis Colle ge' te Goes is op 1 augustus 1990 door fusie van 'De Vak school' en de 'Laboratorium- school Zeeland' ontstaan. Op deze school voor middelbaar be roepsonderwijs wordt onderwijs verzorgd in twee sectoren, na melijk: -sektor dienstverelening en gezondheidszorg (MDGO) -sektor techniek (laborato riumopleidingen) De sektor DGO houdt op woensdag 30 januari Open Dag van 13.30 tot 16.30 uur en van 19.00 tot 21.00 uur in de gebou wen aan de J.P. Coenstaat 5 te Goes. Op deze dag wordt voor lichting gegeven en vinden er demonstraties plaats die wor den verzorgd door de volgende opleidingen: •Opleiding Agogisch Werk (MDGO-AW) •opleiding Uiterlijke Verzor ging (MDGO-UV) •vooropleiding Hoger Be roepsonderwijs (VHBO) •dames-/herenkappen Be roepsbegeleidend Onderwijs (BBO) •Oriëntatie en Schakelen (O&S) De sektor techniek houdt op vrijdag 25 januari van 13.30 tot 17.30 en op zaterdag 26 januari van 10.00 tot 15.00 uur Open Dagen in het gebouw aan de Rommerwalestraat 1 te Goes. Op beide dagen wordt voorlich- GOES - Basisschoolleerlin gen uit groep 8 kunnen op don derdag 24 januari voor het eerst kennismaken met het middel bare schoolleven. Op uitnodiging van het Goese Lyceum kunnen de basisschool leerlingen één dag de sfeer proeven en lessen bijwonen vol gens het brugklasprogramma. Er worden 'klassen' gemaakt van ongeveer 25 leerlingen en onder leiding van een gids uit de brugklas zullen deze klassen een aantal kennismakingslessen bijwonen. Leerlingen van een basis school die gewend zijn om een groot deel van de week les te krijgen van één leerkracht in één lokaal, zullen nu kort achter elkaar verschillende vakken krijgen, gegeven door verschil lende docenten in verschillende lokalen. Zo worden ze ver trouwd gemaakt met het dage lijks schoolleven van een brugklasser op het Goese Ly ceum. De aspirant brugklassers eten die dag tussen de middag niet bij moeder aan tafel. Ze kunnen ervaren hoe gezellig het kan zijn om gezamenlijk een lunchpauze te hebben in de aula van de school. MIDDELBURG - De Pedago gische Academie voor leraren Basisonderwijs (PABO) houdt op donderdag 17 janauri tussen 19.00 en 21.30 uur in haar ge bouw aan de Kruitmolenlaan in Middelburg een informatie avond. De PABO leidt op voor leraar basisonderwijs aan zowel open bare, algemeen bijzondere, pro testant christelijke als katho lieke basisscholen. Belangstellenden kunnen op deze avond informatie krijgen over de aard van de opleiding. Docenten en studenten zijn aanwezig om er op allerlei vra gen antwoord te geven. Ook zal er een medewerker van het bu reau Studiefinanciering aanwe zig zijn. scholen voor het middelbaar be roepsonderwijs op Walcheren fuseerde precies 1 jaar geleden. Een fusie die min of meer door de SVM-operatie (sectorvor ming en vernieuwing van het middelbaar onderwijs) werd op gelegd. Het onderwijsinstituut Zeeland College werd een feit. praktisch geen leerlingen ge kost. Ook de werkgelegenheid voor de docenten is minder somber uitgevallen. Natuur lijk zijn er mensen die vrijwillig zijn vertrokken maar het voor deel is wel dat we collegas kunnen inzetten op andere sectoren van men beduidend meer bereiken. In de DGO sector (dienstver lening en gezondheidszorg) was er zelfs sprake van een totale fusie, de christelijke MDGO te Middelburg werd deels opgehe ven en leerlingen en leerkrach ten verhuisden naar de nieu were grotere lokatie in Vlissin gen. Waren ze voor de samens melting nog grote concurrenten van elkaar, nu werken de do centen gezamenlijk aan uitbrei ding en verbreding van het pak ket van opleidingen. Een posi tief element van de fusie. „Zon der meer", verklaart sector di recteur Pim de Regt, de keuze van beroepsmogelijkheden voor de leerling van dit instituut is binnen een jaar behoorlijk ver groot." Zoals bijvoorbeeld het geza menlijk aanbieden van inden- tieke moduls aan min of meer gelijksoortige opleidingen in de eerste klassen. Er ontstaat dus een soort brugklas, een moge lijkheid die men voor de fusie niet had. De Regt: Door de structuur en de scala van opleidingen die we in huis hebben kan de indi viduele leerling een betere keus maken, men kan als het ware in de keuken van de andere oplei ding kijken. Na een half jaar volgt pas de uiteindelijke keuze. Een mammoetschool Als orga nisatie zijn we inderdaad bij\ zonder groot geworden maar door de aparte lokaties van de andere sectoren, zoals de MTS, Streekschool,enz. houden we toch een beetje een eigen inden- teit we zijn beslist geen mam moetinstelling." zegt hij. „Ik ge loof niet dat er leerlingen verlo ren rond lopen Men heeft het geaccepteerd, dat blijkt wel Was er vroeger nog een wedijver tussen beide scholen om een stageplaats, nu gaat het enigs zins wat makkelijker. In de toe komst is er dan ook een uitbrei ding van het aanbod van oplei dingen richting contract-activi teiten. Het MDGO mikt dan op het beroepsveld. Nu wordt hard gewerkt aan extra mogelijkhe den voor de leerlingen, bijvoor beeld diegenen die de opleiding agogisch Werk of Activiteiten begeleiding volgen kunnen zich nu specialiseren tot recreatie sportleider. Een studiemogelijk heid die nieuw is voor Zeeland. Ook een novum is de korte op leiding verzorging die pas op 1 augustus 1991 start. Paul Sameel, coördinator van de opleiding verpleging en de opleiding verzorging. „De korte opleiding verer. Een studiemo gelijkheid die nieuw is voor Zeeland. Ook een novum is de korte opleiding verzorging die pas op 1 augustus 1991 start. Paul Sameel, coördinator van de opleiding verpleging en de opleiding verzorging. „De korte opleiding verzorging is een spe cifieke opleiding voor de prak tisch ingestelde leerling, zegt hij. Deze opleiding is voor men sen die willen werken in de ge zinszorg of de bejaardenzorg maar voor wie de gewone oplei ding te moeilijk is." Deze oplei ding duurt twee jaar en zowel tijdens het eerste als tweede studiejaar loopt men stage". Trouwens wij zijn als instituut er eindelijk in geslaagd ook sta geplaatsen in Nederland voor onze leerlingen verpleging te vinden. Moesten de leeringen in het verleden nog uitwijken naar Belgié nu kunnen ze werken in het ziekenhuis van Bergen op Zoom. Dit is echt een door braak, aldus Paul Sameel. De praktisch ingestelde leerling kan kiezen voor een opleiding in de verzorgende sektor. foto: tannie de jonge

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1991 | | pagina 19