Ford Fiesta een feest om in te rijden S Kom nu naar de showroom voor het maken van een proefrit Autobedrijf Joosse Uitbreiding in programma van gemoderniseerde middenklasser ATTENTIE DAMES ATTENTIE de weefstoel VEERSEWEG 104 MIDDELBURG TELEFOON 01180-29955 Chrysler Voyager nu flink gemoderniseerd SEIZOENOPRUIMING! SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 16 JANUAR11991 311 Ford heeft in tegenstelling tot zijn directe concur renten in de kleine middenklasse vorig jaar al de nieuwe Fiesta geïntroduceerd. Dit jaar zijn er wat uit breidingen op gekomen zoals de XR2i en de Turbo. Voor ons een reden ook de Fiesta weer eens aan de tand te voelen, daarbij past hij prima in de huidige testreeks van Opel Corsa, VW Polo, Renault Clio enz. Concurrenten Roadtest Transmissie Gemoderniseerd Motoren Gildeweg 20 Tel. 01184-19420 Vlissingen zonder naald, gegarandeerd pijnloos COMBI-KINDERWAGEN BUGGY KUBUS kinderstoel109.00 POSITIE badpakken v.a39.00 PYJAMAATJES10.00 ROMPERTJES 2 st12.50 SLAAPZAKKEN29.50 TWEELING WANDELWAGEN Met de diverse uitbreidingen heeft de Fiesta inmiddels een vol waardig programma. De Fiesta is er nu in 3- en 5-deuren, in C, CL, CLX, S, XR2i en Turbo. De techni sche versies via de motoren in 1.1 i, 1.4i, 1.6i benzine en 1.8 die sel, alsmede in versnellingsbakken 4-, 5-bak en automaat lopen er dan doorheen. Zo is de S-versie alleen leverbaar met de 1.4i mo tor, de XR2i en Turbo met de 1.6i motor en de CVT automaat alleen in de 1.1 i en 1.4i motor. Trouwens de 4-bak zien we al leen in de voordeligste versie de 1.1 i C. Al met al een compleet programma, dat naar het zich laat aanzien nog geen einde kent, we denken dan aan de Fiesta Pick- Up, de Bebop, maar mogelijk komt er nog een soort coupe dan wel cabriolet. De Fiesta is een auto in zgn. B-segment of te wel de kleine middenklasse. De con currentie is daar groot, ruim 20% van de verkopen vinden dan ook in dat segment plaats. Flinke concurrenten zijn de Opel, de VW Polo, de Peugeot 205, de Renault Clio, de Citroen AX, de Fiat Uno, de Seat Ibiza, maar natuurlijk ook Japanners zo als de Nissan Micra, de Toyota Starlet, Suzuki Swift, Daihatsu Charade, Subaru Justy enz. enz. De Fiesta kan zich daar overigens prima handhaven, het nieuwe type is ruimer en completer geworden, technische wijzigingen hebben het rijden verbeterd, kortom Fiesta nog steeds een feest om in te rij den en dat alles zonder grote prijsverhoging. De Fiesta start met 1.1 i C voor 19.610.-, de 1.4i C kost 22.220.-, de l.4iS 25.590.-, de Fiesta 1.8 Diesel start bij f 23.750.-, prijswijzigin gen voorbehouden. De Fiesta ligt dus redelijk in prijs en de vele ver nieuwingen zijn zeker verbeterin gen zoals het nieuwe onderstel met langere wielbasis, soepeler vering, nieuwe motoren, allen US'83 schoon, rustiger en zuini ger, kortom vooral de rij-eigen- schappen zijn verbeterd. Voor de roadtest behandelen we weer, zoals U van ons gewend bent, de hele reeks. Ook dit keer is dat niet zo moeilijk. Alle Fiesta's in het huidige programma zijn op eenzelfde leest geschoeid en ver schillen qua rij-eigenschappen niet zoveel van elkaar. Alleen de sportieve versies hebben omwille van hun prestaties een iets gewij zigd onderstel via straffere vering, een stabilisatorstang, een gewij zigde spoorbreedte voor en ach ter, bredere banden, remschijven rondom e.d. Andere verschillen *»K.•- De Van-uitvoering van de Ford Fiesta. De Ford Siesta C heeft een complete uitrusting. worden door de motoren veroor zaakt, dit uit zich in wat comfort- en prestatie- en verbruikverschil- len die U terugvindt in ons test rapport. De Fiesta heeft een modem on derstel met onafhankelijke wielop hanging voor en onderling verbon den draagarmen achter. Rondom zijn schroefveren toegepast. Mede door de forse wielbasis is het rij den een verademing, alles gaat lekker rustig, soepel en comforta bel. De stuurinrichting is van het type tandheugel, de besturing is precies, maar wat indirect, het ka rakter is onderstuurd, de bedie ning is niettemin licht. De wagen blijft normaliter goed in de koers, zeker op de rechte weg, in snel genomen bochten kan er wel eens een uitbreekpoging zijn. De rem men met schijven voor en trom mels achter zijn goed, de remweg bij een noodstop bij 100 km/u be draagt 47 meter, de sportieve ver sies hebben schijven rondom eventueel in optie met een voor delige ABS, de remweg is dan uiteraard nog korter. Tot slot de transmissie, de voorwiel aangedreven Fiesta schakelt goed, de bak is nauw keurig en soepel, de pook is wat lang met een lange slag, de kop peling is goed. En zo zijn we dan weer beland bij het hoofdstuk comfort. De nieuwe Fiesta is zeer comfortabel, mede door de al eer der genoemde technische wijzi gingen. Het geeft een soepele en comfortabele vering, rustige mo toren (op een enkele resonantie na), een behoorlijke ruimte binnen (o.a. door de grotere wielbasis) en tot slot een complete uitrusting, ook al bij de C, hoewel de Cl of CLX te preferen is. Nadeeltje aan het comfort zijn de stoelen en bank. De vorm met dus rug- en zijde lingse steun is goed te beoordelen echter het stoffen procédé is nieuw en zeker niet goed. De stof ademt te weinig zodat je snel een natte rug (en nog meer) krijgt en dat is niet aan de rijder gebonden. We besluiten met het geluid in de auto, normaliter geen last van de motor, wel wat last van wind- en kwam bij 100 km/u aan 72 dBA en bandenlawaai. De decibelmeter bij topsnelheid aan 79 dBA. De Ford Fiesta 1,6 Turbo. De Chrysler Voyager. De Chrysler Voyager is flink gemoderniseerd en met meerdere versies uitgebreid. Eén en ander vond zijn beslag op de Autosalon van Parijs begin oktober. De Chrysler Voyager is zeer populair, het is het meest ver kochte model binnen Chrysler Europa. Het model wordt veelal aangezien als APV model, een all purpose vehicle, een multi functionele ruime auto. Maar de Voyager maakt dat niet hele maal waar. Het is inderdaad een ruime auto. Hij biedt plaats aan 5 tot 8 personen, er kan veel bagage in meegenomen worden, zeker als één of beide banken eruit gehaald worden. Echter veel meer is er van het interieur niet te maken. Anders is dat bij APV's, met losse fauteuils zoals de Chevrolet Lumina APV, de Pontac Trans Sport, de Renault Espace, de Toyota Previa e.d. Daar kunnen stoelen gewisseld worden, ge draaid worden, stoelen kunnen als tafels dienst doen en alles apart uitgenomen worden. De auto krijgt zo meer funkties, er kan in gepicknickt worden want men kan tegenover elkaar zitten met tafels in het midden enz. Men kan er enigszins in kamperen, spelletjes doen, slapen enz. Bij de Chrysler Voyager met wel uit- neembare maar vaste banken kan dat allemaal niet. Echter de nieuwe Voyager krijgt nu ook losse fauteuils en zal dus meer APV worden. Overigens op dat fauteuilmodel zal men nog wel even moeten wachten, mogelijk najaar 1991 of nog later. Het nieuwe gemo derniseerde model wordt begin 1991 in Nederland verwacht. Dat heeft dan een moderner, gestroomlijnder uiterlijk. Het is echter een flinke facelift, er is niet een totaal ander model geschapen, maar het kan weer concurreren tegen de zeer futuristische G.M. modellen, de diverse nieuwe Japanse modellen en de nieuwe Renault Espace, die begin 1991 wordt verwacht. De Voyager heeft een vernieuwde voor- en achterzijde terwijl tevens het interieur is gemoderniseerd. Ook is de auto wat op gewaardeerd door luxere uitrusting wat echter ook in de prijs zal schelen. Tevens is er uitbreiding gekomen. We noemden al het fauteuilmodel, ook is er een 4x4 versie en een motoruitbreiding, de 3.3i V6. Wat motoren betreft is er nu een keuze uit de 2.5i 4 cilinder, 250I cc, 71 kW/97 PK, 179 Nm en standaard een 5-bak, uit een 3.0i V6, 2972 cc, 104 kW/139 PK, 225 Nm, standaard een 4- automaat en uit een 3.3i V6; 3301 cc, 110 kW/148 PK, 241 Nm, standaard een 4-automaat. De laatste nieuwe motor is ook in combinatie te krijgen met 4x4, een 4-wielaandrijving van Steyr-Daimler-Puch. De uitvoe ringsversies zijn LE, SE en Grabd, de laatste als Grand Voyager heeft standaard de 3.3i V6, de 4-automaat, ABS, de lange wiel basis en veel luxe. Het zal te amen met de 4 x 4 het duurste mo-, del worden. De 2.5i SE 5-bak blijft het goedkoopste model, maar zal wel wat in prijs stijgen, mogelijk blijft hij toch nog onder de 50 mille, de 3.0i V6 4-automaat zal net onder de 60 mille blij ven. rail 19.990,- Heeft u ook zo'n verschrikkelijke hekel aan overbeharing en heeft u ook angst, zoals zovelen, voor de inbreng van de naald bij de elektrische ontharing? Vanaf heden is deze angst overbodig geworden door behandeling met het Aldatron-radiogolf-apparaat, waarbij alle overbodige haren verwijderd worden. In de praktijk hebben wij reeds zeer succesvolle behandelingen uitgevoerd op kin- en snorharen, oksels, bikinilijn en onder- en bovenbenen. Het resultaat, door geen naalden te gebruiken is: geen irritatie van de huid, geen infecties, geen napijn en praktisch geen nagroei. Maak voor behandeling een afspraak met: Ria Huijskens Amstelstraat 99 Oost-Souburg Telf. 01184-78674 Gediplomeerd schoonheidsspecialiste-visagiste Lia Anbos compleet v. 1.183.50 voor895.00 v. 119.- voor89.00 met verstelbare zitjes v. 698 - voor. 498.00 Stap eens binnen bij: BABYHUIS LANGEVIELE 3 MIDDELBURG 01180-14 AUTO DIJKWEL

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1991 | | pagina 11