Ford Fiesta een feest om in te rijden
S
Kom nu naar de showroom voor
het maken van een proefrit
Autobedrijf Joosse
Uitbreiding in programma van gemoderniseerde middenklasser
ATTENTIE DAMES ATTENTIE
de weefstoel
VEERSEWEG 104 MIDDELBURG TELEFOON 01180-29955
Chrysler Voyager nu
flink gemoderniseerd
SEIZOENOPRUIMING!
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 16 JANUAR11991
311
Ford heeft in tegenstelling tot zijn directe concur
renten in de kleine middenklasse vorig jaar al de
nieuwe Fiesta geïntroduceerd. Dit jaar zijn er wat uit
breidingen op gekomen zoals de XR2i en de Turbo.
Voor ons een reden ook de Fiesta weer eens aan de
tand te voelen, daarbij past hij prima in de huidige
testreeks van Opel Corsa, VW Polo, Renault Clio enz.
Concurrenten
Roadtest
Transmissie
Gemoderniseerd
Motoren
Gildeweg 20
Tel. 01184-19420 Vlissingen
zonder naald, gegarandeerd pijnloos
COMBI-KINDERWAGEN
BUGGY
KUBUS kinderstoel109.00
POSITIE badpakken v.a39.00
PYJAMAATJES10.00
ROMPERTJES 2 st12.50
SLAAPZAKKEN29.50
TWEELING WANDELWAGEN
Met de diverse uitbreidingen
heeft de Fiesta inmiddels een vol
waardig programma. De Fiesta is
er nu in 3- en 5-deuren, in C, CL,
CLX, S, XR2i en Turbo. De techni
sche versies via de motoren in
1.1 i, 1.4i, 1.6i benzine en 1.8 die
sel, alsmede in versnellingsbakken
4-, 5-bak en automaat lopen er
dan doorheen. Zo is de S-versie
alleen leverbaar met de 1.4i mo
tor, de XR2i en Turbo met de 1.6i
motor en de CVT automaat alleen
in de 1.1 i en 1.4i motor.
Trouwens de 4-bak zien we al
leen in de voordeligste versie de
1.1 i C. Al met al een compleet
programma, dat naar het zich laat
aanzien nog geen einde kent, we
denken dan aan de Fiesta Pick-
Up, de Bebop, maar mogelijk
komt er nog een soort coupe dan
wel cabriolet. De Fiesta is een
auto in zgn. B-segment of te wel
de kleine middenklasse. De con
currentie is daar groot, ruim 20%
van de verkopen vinden dan ook
in dat segment plaats.
Flinke concurrenten zijn de
Opel, de VW Polo, de Peugeot
205, de Renault Clio, de Citroen
AX, de Fiat Uno, de Seat Ibiza,
maar natuurlijk ook Japanners zo
als de Nissan Micra, de Toyota
Starlet, Suzuki Swift, Daihatsu
Charade, Subaru Justy enz. enz.
De Fiesta kan zich daar overigens
prima handhaven, het nieuwe type
is ruimer en completer geworden,
technische wijzigingen hebben het
rijden verbeterd, kortom Fiesta
nog steeds een feest om in te rij
den en dat alles zonder grote
prijsverhoging. De Fiesta start met
1.1 i C voor 19.610.-, de 1.4i C
kost 22.220.-, de l.4iS
25.590.-, de Fiesta 1.8 Diesel
start bij f 23.750.-, prijswijzigin
gen voorbehouden. De Fiesta ligt
dus redelijk in prijs en de vele ver
nieuwingen zijn zeker verbeterin
gen zoals het nieuwe onderstel
met langere wielbasis, soepeler
vering, nieuwe motoren, allen
US'83 schoon, rustiger en zuini
ger, kortom vooral de rij-eigen-
schappen zijn verbeterd.
Voor de roadtest behandelen
we weer, zoals U van ons gewend
bent, de hele reeks. Ook dit keer
is dat niet zo moeilijk. Alle Fiesta's
in het huidige programma zijn op
eenzelfde leest geschoeid en ver
schillen qua rij-eigenschappen
niet zoveel van elkaar. Alleen de
sportieve versies hebben omwille
van hun prestaties een iets gewij
zigd onderstel via straffere vering,
een stabilisatorstang, een gewij
zigde spoorbreedte voor en ach
ter, bredere banden, remschijven
rondom e.d. Andere verschillen
*»K.•-
De Van-uitvoering van de Ford Fiesta.
De Ford Siesta C heeft een complete uitrusting.
worden door de motoren veroor
zaakt, dit uit zich in wat comfort-
en prestatie- en verbruikverschil-
len die U terugvindt in ons test
rapport.
De Fiesta heeft een modem on
derstel met onafhankelijke wielop
hanging voor en onderling verbon
den draagarmen achter. Rondom
zijn schroefveren toegepast. Mede
door de forse wielbasis is het rij
den een verademing, alles gaat
lekker rustig, soepel en comforta
bel. De stuurinrichting is van het
type tandheugel, de besturing is
precies, maar wat indirect, het ka
rakter is onderstuurd, de bedie
ning is niettemin licht. De wagen
blijft normaliter goed in de koers,
zeker op de rechte weg, in snel
genomen bochten kan er wel eens
een uitbreekpoging zijn. De rem
men met schijven voor en trom
mels achter zijn goed, de remweg
bij een noodstop bij 100 km/u be
draagt 47 meter, de sportieve ver
sies hebben schijven rondom
eventueel in optie met een voor
delige ABS, de remweg is dan
uiteraard nog korter.
Tot slot de transmissie, de
voorwiel aangedreven Fiesta
schakelt goed, de bak is nauw
keurig en soepel, de pook is wat
lang met een lange slag, de kop
peling is goed. En zo zijn we dan
weer beland bij het hoofdstuk
comfort. De nieuwe Fiesta is zeer
comfortabel, mede door de al eer
der genoemde technische wijzi
gingen. Het geeft een soepele en
comfortabele vering, rustige mo
toren (op een enkele resonantie
na), een behoorlijke ruimte binnen
(o.a. door de grotere wielbasis) en
tot slot een complete uitrusting,
ook al bij de C, hoewel de Cl of
CLX te preferen is. Nadeeltje aan
het comfort zijn de stoelen en
bank.
De vorm met dus rug- en zijde
lingse steun is goed te beoordelen
echter het stoffen procédé is
nieuw en zeker niet goed. De stof
ademt te weinig zodat je snel een
natte rug (en nog meer) krijgt en
dat is niet aan de rijder gebonden.
We besluiten met het geluid in de
auto, normaliter geen last van de
motor, wel wat last van wind- en kwam bij 100 km/u aan 72 dBA en
bandenlawaai. De decibelmeter bij topsnelheid aan 79 dBA.
De Ford Fiesta 1,6 Turbo.
De Chrysler Voyager.
De Chrysler Voyager is flink gemoderniseerd en met
meerdere versies uitgebreid. Eén en ander vond zijn beslag
op de Autosalon van Parijs begin oktober.
De Chrysler Voyager is zeer populair, het is het meest ver
kochte model binnen Chrysler Europa. Het model wordt veelal
aangezien als APV model, een all purpose vehicle, een multi
functionele ruime auto. Maar de Voyager maakt dat niet hele
maal waar. Het is inderdaad een ruime auto. Hij biedt plaats aan
5 tot 8 personen, er kan veel bagage in meegenomen worden,
zeker als één of beide banken eruit gehaald worden. Echter veel
meer is er van het interieur niet te maken.
Anders is dat bij APV's, met losse fauteuils zoals de Chevrolet
Lumina APV, de Pontac Trans Sport, de Renault Espace, de
Toyota Previa e.d. Daar kunnen stoelen gewisseld worden, ge
draaid worden, stoelen kunnen als tafels dienst doen en alles
apart uitgenomen worden. De auto krijgt zo meer funkties, er
kan in gepicknickt worden want men kan tegenover elkaar zitten
met tafels in het midden enz. Men kan er enigszins in kamperen,
spelletjes doen, slapen enz. Bij de Chrysler Voyager met wel uit-
neembare maar vaste banken kan dat allemaal niet. Echter de
nieuwe Voyager krijgt nu ook losse fauteuils en zal dus meer
APV worden.
Overigens op dat fauteuilmodel zal men nog wel even moeten
wachten, mogelijk najaar 1991 of nog later. Het nieuwe gemo
derniseerde model wordt begin 1991 in Nederland verwacht. Dat
heeft dan een moderner, gestroomlijnder uiterlijk. Het is echter
een flinke facelift, er is niet een totaal ander model geschapen,
maar het kan weer concurreren tegen de zeer futuristische G.M.
modellen, de diverse nieuwe Japanse modellen en de nieuwe
Renault Espace, die begin 1991 wordt verwacht.
De Voyager heeft een vernieuwde voor- en achterzijde terwijl
tevens het interieur is gemoderniseerd. Ook is de auto wat op
gewaardeerd door luxere uitrusting wat echter ook in de prijs zal
schelen. Tevens is er uitbreiding gekomen. We noemden al het
fauteuilmodel, ook is er een 4x4 versie en een motoruitbreiding,
de 3.3i V6.
Wat motoren betreft is er nu een keuze uit de 2.5i 4 cilinder,
250I cc, 71 kW/97 PK, 179 Nm en standaard een 5-bak, uit een
3.0i V6, 2972 cc, 104 kW/139 PK, 225 Nm, standaard een 4-
automaat en uit een 3.3i V6; 3301 cc, 110 kW/148 PK, 241 Nm,
standaard een 4-automaat.
De laatste nieuwe motor is ook in combinatie te krijgen met
4x4, een 4-wielaandrijving van Steyr-Daimler-Puch. De uitvoe
ringsversies zijn LE, SE en Grabd, de laatste als Grand Voyager
heeft standaard de 3.3i V6, de 4-automaat, ABS, de lange wiel
basis en veel luxe. Het zal te amen met de 4 x 4 het duurste mo-,
del worden. De 2.5i SE 5-bak blijft het goedkoopste model,
maar zal wel wat in prijs stijgen, mogelijk blijft hij toch nog onder
de 50 mille, de 3.0i V6 4-automaat zal net onder de 60 mille blij
ven.
rail 19.990,-
Heeft u ook zo'n verschrikkelijke hekel aan overbeharing en heeft u ook
angst, zoals zovelen, voor de inbreng van de naald bij de elektrische
ontharing?
Vanaf heden is deze angst overbodig geworden door behandeling met het
Aldatron-radiogolf-apparaat, waarbij
alle overbodige haren verwijderd worden.
In de praktijk hebben wij reeds zeer succesvolle behandelingen uitgevoerd op
kin- en snorharen, oksels, bikinilijn en onder- en bovenbenen.
Het resultaat, door geen naalden te gebruiken is: geen irritatie van de huid,
geen infecties, geen napijn en praktisch geen nagroei.
Maak voor behandeling een afspraak met:
Ria Huijskens
Amstelstraat 99
Oost-Souburg
Telf. 01184-78674
Gediplomeerd schoonheidsspecialiste-visagiste Lia Anbos
compleet v. 1.183.50 voor895.00
v. 119.- voor89.00
met verstelbare zitjes v. 698 - voor. 498.00
Stap eens binnen bij:
BABYHUIS
LANGEVIELE 3 MIDDELBURG 01180-14
AUTO DIJKWEL