Op de markt is gulden kruiwagen vol kadootjes waard TERNEUZENSE WIL SCHOOL IN GHERLA (ROEMENIE) VOORZIEN VAN MATERIALEN EN GOEDEREN SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 2 JANUAR11991 309 Goederen TERNEUZEN - Het kan heel raar lopen in het leven. Eleen Vreeke uit Terneuzen was in haar jeugd lid van een correspondentieclub. Zij schreef brieven naar vriendinnen in verre landen in een vreemde taal. Een Roemeens meisje schreef haar meer dan twintig jaar ge leden, maar Eleen antwoordde niet. Pas toen de beelden uit Roemenië vorig jaar een lange reeks van gruwelen en ellende toonden herin nerde de Terneuzense zich de brief en zij schreef een verlaat antwoord. Haar penfriend Christina reageerde onmiddelijk en de corres pondentie leidde tot een reis naar het land waar Ceausescu lang aan de macht was ge weest. Daaruit vloeide een uniek initiatief dat al veel response krijgt in Zeeland. Eleen organiseerde een actie om een middel bare school in Roemenië 'Liceul Ana Ipattescu' in Gherla een plaats ongeveer vijftig kilome ter van Cluj te voorzien van broodnodig mate riaal. Christina was ondertussen docente ge worden en tijdens de reis die Eleen naar Gherla maakte kwamen vele zaken aan het licht. De nood is hoog en Eleen wil met ver eende krachten hier doen wat mogelijk is. Oproep Slaapplaatsen Actie Een bureau voor een leraar in Gherla. 'Laat iedereen in godsnaam meehelpen' DOOR JEANETTE VERGOUWEN. door al deze omstandigheden en het grote gebrek erg ach terop raakten. Ze vallen regel matig in slaap tijdens de les. En ook zijn ze vaak ziek. Som migen weten na twee jaar nog maar net zo veel als toen ze begonnen. Bovendien krijgen ze tijdens hun groei peiode bijna geen vitaminen en dat is niet bevorderlijk. De Temeu- zense constateerde zelf dat de veertien- en vijftienjarigen eerder kinderen van elf leken. Een bezoek aan de keuken bracht geen verandering in de reeks van trieste ervaringen. De inventaris was 85 jaar oud en het voedsel zelf schaars. Een met de hand te bedienen vleesmolen zat als een stille getuige aan de tafel ge schroefd. Vlees kende de kin deren alleen als woord, ze heb ben het al jaren niet meer ge geten. Het ontbreken van schoonmaakmiddelen maakt het gevaar van besmetting groot. De kranen lekken en het drinkwater zit vol bacteriën. „Ik moest meekomen naar het schoolterrein. Tegen de schoolmuur stonden rijen moerbeibomen. Ze vertelden me dat ze deze bomen niet meer konden zien. Bij mij rie pen deze, mooi in het groene blad zittende, bomen geen haat op. Voor hen was het een overblijfsel van het gehate re gime. De kinderen moesten elk jaar zijde leveren en als de bo men niet het juiste quantum leverden kreeg de school een hoge geldboete. Nadat Eleen de emoties van de reis verwerkt had begonze in Zeeuwsch-Vlaanderen met haar actie om de school in Gherla te voorziem van goe deren en materialen. De actie sloeg aan en heel wat leerlin gen gaarden geld en spulletjes bijeen voor Gherla. Ook de scholen in Walcheren en Zuid Beveland reageerden positief en Eleen kreeg eveneens hulp aangeboden van transportbe drijven die de goederen naar de verschillende opslagloodsen brachten. Een bedrijf uit Wal cheren haalt alle goederen op van de Zeeuwse eilanden en brengt die naar de loods in Terneuzen. „Momenteel zoek ik nog een (transport)bedrijf dat bereid is om in Zeeuwsch-Vlaanderen de spullen op te halen. Laten de mensen in godsnaam alle doen om te helpen. Er is nog heel veel nodig. De mensen hebben al heel veel geschon ken maar ik heb heel urgent enkele zaken nodig." Eleen somt het lijstje vlot op „De kens, lakens, slopen, hoofd kussens, voetbalschoenen, schoeisel voor kinderen van 10 tot 17 jaar, schoolborden, bor- VLISSINGEN - Meneer A.L. Willeboordse uit Vlissingen is de gelukkige winnaar van de grote verloting die de geza menlijke standhouders op de weekmarkt de afgelopen we ken hielden. De kooplieden hadden een originele prijs voor meneer Willeboordse samengesteld. Met een kruiwagen ging het in optocht over de markt, langs alle deelnemende kramen. Bij ieder kraam werd even ge stopt om een kadootje in te la den. Meneer Willeboordse somt even op: "een portemonnee, fruit en noten, een Indische koek, een pakket vis, met zalm en haring, een bloemenbon, een stol en nog wat envelopjes met inhoud, gewoon te veel om op te noemen". Meneer Willeboordse werd door marktmeester Mariniss- sen uitgenodigd om bij La Reine een kopje koffie te drin ken, daarna ging de markt meester met een kruiwagen Peter Snoek langs de kramen. Halverwegen droeg meneer Willeboordse als tegenpresta tie nog een gedicht voor, waarin hij zijn dank uitte voor de vele kadoos. "Ik win nooit wat, daarom is dit zo leuk, en het is zo ook veel leuker dan een geldprijs". AGLOW - Woensdag 9 januari houdt Women's Aglow Fellowship een samenkomst in Hotel Terminus, Goes (naast station N.S.). Gerda Hajer uit Dordrecht zal spre ken over het thema: 'Gods trouw in Zijn genade, ook in ons persoonlijk leven'. Iedere vrouw is hartelijk welkom, kinderoppas aanwezig. Aanvang 9.45 uur. Inl. Maddie Soeterik, tel. 01189-1624 en Barbara v.d. Bogaerdt, tel. 01130-3015. FOTO: HARRY DE LANGE Deze diaprojector is kapot. Bijna een antiquiteit. mocratie dat voor de revolutie ondenkbaar was. Zij kreeg vele vragen over het fuctione- ren van de middelbare scholen in Nederland en voelde de rea liteit en vooral het verschil in luxe aan als iets pijnlijks. ten. Werkelijk het was een triest beeld dat ik te zien kreeg. Geen toestellen in de gymlokalen, geen schrijfmate rialen of schriften. Het was echt om te huilen", aldus een nog steeds emotionele Eleen. Een van de docenten ver telde Eleen dat de leerlingen De keuken van het internaat, zeker geen luxe, ook geen comfort. den wissers, een voetbal, gloei lampen en materiaal voor in de keuken". Heel hoog op het verlanglijstje staan een cas setterecorder, boormachine, stofzuiger, sportmat en artike len voor in de gymzaal. Eleen is vol lof over de me dewerking van de scholen. Zo wel de basisscholen als de middelbare scholen zijn ge wonnen voor de actie en heel wat overtollige inventaris is in de loods beland. „Mensen die schriften, pennen, lineaals, passers en ander schoolmate riaal hebben mogen dat altijd op mijn adres (Nieuwe Diep straat 54 in Terneuzen) afge ven. Ook giften zijn welkom, want als bepaalde goederen niet in natura gegeven worden kunnen ze op een speciaal adres tegen een gereduceerde prijs gekocht worden. Het bankrekeningnummer van de Stichting 'Schoolnood in Gherla' is 47.71.62.363 (AMRO Terneuzen). Aan het einde van het ge sprek doet Eleen nog een drin gende oproep. „In die lokalen met cementen vloeren hebben de leerkrachten spaanplaten gelegd. Ik zou een bedrijf, of een particulier willen vinden die een oplossing weet voor deze vloeren. Er hangt een verschrikkelijke stank in die lokalen. Als er andere bedek king gevonden kan worden zou dat erg fijn zijn. Ook is er nog een gebrek aan grote les- tafels en stoelen. Zij die weten waar dergelijk meubilair staat of te verkrijgen is kun nen mij altijd bellen," besluit Eleen die via 01150-18019 te be reiken is. In oktober 1990 kwam zij aan in Gherla. Haar relaas over dit bezoek maakt duide lijk waarom zij nu een actie voert om de meest urgente goederen waar een schrijnend gebrek aan is, met hulp van bijvoorbeeld scholieren, bijeen te krijgen en dan te vervoeren naar Gherla. Zij richtte de Stichting 'Schoolnood in Gherla' op en besteed vele uren om de nood in de Roe meense school te leningen. We laten haar nu verder zelf aan het woord. „Tijdens het eerste bezoek aan de school viel op dat de bleke ge zichtjes van de kinderen gete kend werden door een jaren lang tekort aan vitaminen. De kinderen waren gekleed in ouderwetse kleding. Als je naar ze kijkt zie je steeds dui delijker het verschil. Onze kinderen hebben alles. Zij niets", bijna auto- en fietsloze vertoonde elke dag een passerend met wagen, kinderen zich zonder speelwerktuig als kind proberen te vermaken en volwassenen op wiens ge zichten de psychische schade, toegebracht door jarenlange onderdrukking, nog af te lezen valt. Het lijkt of zij zich nog steeds als een volgzame massa moeten voortbewegen. Het beetje meer vrijheid is nog niet doorgedrongen. Eleen was diep onder de in druk toen zij de eerste keer de school bezocht. De kinderen vergaapten zich aan de sport schoenen, de jeans en de vi deocamera van de Zeeuws- Vlaamse. De plotse verschij ning van de 'West Europese' werd besproken ofdat ze van een andere planeet kwam. „De school is een honderd jaar oud gebouw. Van buiten ziet het er stevig uit, wel ver veloos. Opvallend was dat er noch op straat, noch in de school of op de binnenplaats, afval lag. Geen enkel wegge worpen blik, geen plastic tas jes en geen prullen papier", vertelt Eleen die daarna een rondgang kreeg door de school. De inventaris bleek ofwel te ontbreken ofwel van een der gelijke kwaliteit te zijn dat het niet eens de benaming van meubilair kon krijgen. De houtworm weelde tierig in de enkele verveloze, vaak van gaten voorziene kisten, ban ken en tafels. Een modern bu reau is een luxe dat de Roe meense onderwijskrachten van Gherla niet kennen. Ook apparaten en hulpmiddelen ontbraken. „Op de lange tafel in de le- rarenruimte prijkte de enige kantoormachine die de school rijk was een typemachine die in 1989 zijn 50-jarig jubileum had gevierd. Vijf jaar waren de toetsen, die al een behoor lijk knarsgeluid gaven, niet meer beroerd. 'Zodra we een nieuw typelint hebben, moet hij ons weer van dienst zijn', kreeg ik van directeur Costea te horen. Of dit de oplossing van het probleem was durfde ik te betwijfelen, maar ik wilde de enthousiaste leer krachten niet ontmoedigen. De boekenkasten gaapten me leeg aan en slechts één van de vier TL-lampen bleek nog sputte rend te functioneren", waarna Eleen vertelt dat de nieuwe di recteur door het personeel was gekozen. Een staaltje van de- In het oude gedeelte van de school liggen 45 klaslokalen waarin 1400 leerlingen les krijgen. Ook is er een slaap zaal met ongeveer 50 slaap plaatsen, een wasgelegenheid, een keuken, een eetzaaltje, een gymzaal en een natuurkunde- lokaal. De troosteloze aanblik zou elke mens die een klein beetje luxe kent ontmoedigen. Het zien van de banken die ge maakt waren van ongelijke planken en geen rugleuning bezaten, het schoolbord waar bijna geen plek zwart mee aan zat en waarop schrijven nau welijks mogelijk was, de ge brekkige verlichting, de over matige vochtplekken en het ontbreken van een goede warmtebron schokte Eleen. „De winters zijn er erg koud en in die periode zitten de kin deren met de mutsen, wanten en jassen aan op die planken. Schrijven is met verkleumde vingers zo goed als onmogelijk en de vezelplaten die op de kale cementen vloer worden gelegd houden de felle koude niet tegen. In de zogenaamde vaklokalen was er geen of ver ouderd materiaal te bespeu ren. Het aardrijkskunde lo kaal scoorde het hoogst in vochtigheid en kilte. De geo grafische kennis wordt daar verrijkt door middel van sterk verouderde landkaarten en antieke kartonnen schoolpla- De beschijving van het in ternaat waar vijftig leerlingen een onderkomen krijgen tart de ergste verbeelding verbeel ding. In het natuurkunde lo kaal struikelde Eleen bijna over een levensgrote diapro jector. „Hij leek meer op een ouderwetse zwarte oliekachel. De leraar snelde naar me toe, niet om me op te vangen maar om het apparaat veilig te stel len. Als excuus legde hij me met een brok in de keel uit dat het apparaat na jaren trouwe dienst het had begeven. De oude dia's waren door vocht aangetast en konden niet meer vertoond worden. Bij deze confrontatie bekroop me het gevoel van actie, iets te moeten doen. Ik zag in gedachten de vele nog goed functionerende 'Nederlandse' diaprojectoren in diepe rust op zolders, in winkels en op rommermark- ten. Een dergelijk apparaat zou hier een geschenk uit de hemel zijn". De opeenhoping van het ene trieste beeld na het andere maakte de rondleiding tot een emotionele opeenhoping van impressies die Eleen nauwe lijks kon verwerken. „Je zou ze onmiddelijk van alles wil len geven, de meest simpele zaken als schriften, pennen en schoonmaakmiddelen. Ik hoorde de trieste verhalen aan en mijn hulpplan kreeg toen al vorm. Ze vragen niets, ze eisen niets, ze wachten af tot je met een voorstel komt om te hel pen. Toen ik voorzichtig op perde iets te willen doen wa ren ze al diep dankbaar. De leerlingen die van het platteland komen worden on dergebracht in het internaat. Er kan niet veel 'kostgeld' be taald worden, maar de bijna mensonwaardige omstandig heden zijn daar verschrikke lijk. „Bij het naderen van de slaapzaal kwam me een stanklucht van vochtigheid te gemoet. De ledikanten waren kaal en stonden er met door gezakte poten, de stapelbed den vormden een beeld dat een westerling kent van een schroothoop. De matrassen waren versleten en zaten vol gaten waar de verpulverde kapok uitpuilde. Volgens de directeur een 'geschenk' van het leger, afdankertjes dus". Zo ziet het aardrijkskundelokaal er uit. De slaap/verblijfplaats je zou van minder uxikker liggen.

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1991 | | pagina 9