Garagewerk steeds gevarieerder
'Anti-auto beleid is kortzichtig'
OCCASION
LEEUWEKEUR
EEN HEERLIJKE ERVARING:
EEN SLEEPTREND WATERBED!
AIITO-RENAULT DIJKWEL
MUZIEKCENTRUM GOES
MillIlillililliiillHK
t®
RENAUITTOp
,w®
PEUGEOT
TALBOT
w
Wij presenteren op 27, 28 en 29
september a.s. het nieuwste GEM
KEYBOARD-WORKSTATION
JOEP
Moderne auto's komen steeds minder vaak in de garage
Garagebedrijf Veersedam BV bestaat al twintig jaar
AUTOMOBIELBEDRIJF
DIJKWEL VLISSINGEN B.V.
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 26 SEPTEMBER 1990
De garantie
voor optimale zekerheid.
PEUGEOT 205 1.4 CREEM 1989
Occasions beneden 7.500.- Diverse koopjes
PRES. ROOSEVELTLAAN 745
VLISSINGEN - TEL. 01184-12008
EEN JAAR T0P0CCASI0NGARANTIE
6 MND. BOVAGGARANTIE
SPECIALE AANBIEDING:
ONDER 7.500.-
Gildeweg 16 - Vlissingen - Telefoon 01184-17130
NIEUW Plafondventilator
WATERBEDDEN
i RENAULT
Korte Kerkstraat 17-Goes Tel. 01100-30912
308
Eerst wilde hij stuurman
worden op de grote vaart
maar hij koos later toch voor
het garagebedrijf. Net als
zijn broer Piet die al van
jongs af aan in de garage
wilde komen. Nu is Johan
Joosse belast met het mana
gement van Garage Joosse
aan de Gildeweg. Een bedrijf
met een lange voorgeschie
denis.
In 1912 legde grootvader
Joosse de basis voor het be
drijf. Hij begon een fietsenwin
kel in Nieuw- en Sint Joosland.
Daarnaast hield hij zich ook
bezig met taxi rijden en de ver
huur van auto's. Verder repa
reerde hij eens een motortje en
een brommertje en hij legde
elektriciteit aan. Dan kon in die
jaren nog allemaal door een
persoon gedaan worden.
In 1948 kwam zijn zoon Rijk
Joosse bij hem in de zaak en
allangs specialiseerde het be
drijf zich in automobielen. Het
elektriek werd van de hand ge
daan en een periode van ge
stage groei volgde.
Er kwam een vestiging in Mid
delburg in 1967 en in 1970 een
in Vlissingen. De vestiging in
Middelburg werd in '75, van
wege de moeilijke bereikbaar
heid, verruild voor een nieuwe
in Vlissingen. En aan de Gilde
weg zitten ze nu nog. Inmid
dels telt het bedrijf dertig per
soneelsleden, waarvan er nog
altijd vier in Nieuw- en Sint
Joosland werken.
Meer personeel komt er niet
meer bij "Wat dat betreft is de
koek verdeeld in Nederland",
zegt Johan Joosse. "Boven
dien staan moderne auto's
steeds korter in de garage.
Vroeger moest een auto om de
2500 kilometer naar de gara
ge, later werd dat 5000 en
10.000 en tegenwoordig moet
een auto pas om de 20.000 ki
lometer voor een grote beurt
naar de garage. Dat komt
vooral door de verbetering van
het produkt en de gebruikte
materialen.
Nu het garagepersoneel zich
steeds minder bezig gaat hou
den met onderhoudbeurten
spreekt het vanzelf dat er an
dere activiteiten worden ont
wikkeld. Het inbouwen van
autotelefoons en alarminstalla
ties is daar een voorbeeld van.
Ook het repareren van ruiten
wordt sinds kort gedaan. Wan
neer er in een gelaagde voor
ruit een putje of een barstje zit
wordt dit opgevuld met kunst
hars. Kunsthars dat een zelfde
brekingsindex heeft als de ruit.
Het resultaat is onzichtbaar en
veilig.
Door deze extra werkzaam
heden, en de veranderde tech
nieken (waarvoor het perso
neel regelmatig bijgeschoold
wordt door de importeur) is het
werk in de garage de laatste ja
ren veel gevarieerder gewor
den.
Maar het allerleukste is natuur
lijk de komst van een nieuw
model auto. In dit geval natuur
lijk een nieuw model Ford,
want Garage Joosse is dealer
voor dit merk.
Op 4 oktober vindt officieel
de presentatie plaats van de
nieuwe Ford Escort en de
nieuwe Ford Orion. Dat deze
twee modellen tegelijkertijd in
een nieuwe uitvoering op de
markt komen is niet toevallig.
In 1980 kwam de huidige Es
cort op de markt, in '83 ge
volgd door de Orion. Nu is de
Orion in feite een vierdeurs Es
cort. Qua interieur en techniek
zijn ze identiek. Het prijsver
schil van bijna drie mille dat in
'83 tussen de Escort en de
Orion bestond maakte van de
Orion een ondergeschoven
kindje. Hoewel het prijsverschil
in 1987 fors teruggeschroefd
werd bleef de Orion toch de
naam 'dure Escort' houden.
Voor de twee extra portieren
van de nieuwe Orion moet vijf
tienhonderd gulden op tafel
gelegd worden en daarmee is
het prijsverschil alleszins ac
ceptabel.
Beide modellen zijn een stuk
eigentijdser geworden. Het valt
meteen op dat het 'familie' van
de Scorpio en de Sierra is, de
belijning komt ver overeen. De
sterk hellende voorruit en de
lage motorkap zorgen voor een
minimale luchtweerstand.
Grote ruiten zorgen voor een
goed zicht.
Nieuw is de afwezigheid van
dakgoten. Voor het monteren
van de imperial zijn nu speciale
bevestigingspunten gemaakt.
De verwachtingen zijn hoog
gespannen bij de gebroeders
Joosse. "Het rijdt toch weer
beter en het zit net weer iets
comfortabeler".
Voor de nieuwe Escort moet
24.998 gulden neergeteld wor
den, de nieuwe Orion gaat
26.490 gulden kosten.
Bij Autobedrijf Veersedam BV is ieder merk welkom
- FOTO: HARRY DE LANGE
Autobedrijf Joosse aan de Gildeweg
VROUWENPOLDER - Een
universele garage is het, een
garage waar alle merken ge
repareerd en verkocht wor
den. Met het toenemend aan
tal electronische onderdelen
in auto's worden er echter
wel steeds hogere eisen ge
steld aan apparatuur en per
soneel.
Bij veel bedrijven is dit dan
ook de bottleneck. Veerse
dam Auto BV kent dat pro
bleem niet. Met een jonge,
enthousiaste ploeg die veel
interesse heeft in het autobe
drijf wordt ieder merk auto
vakkundig en met zorg onder
handen genomen.
Dat dat wel eens een uurtje
extra kost is voor het perso
neel niet onoverkomelijk.
"Als je moet werken met
mensen die om vijf uur het
gereedschap opbergen krijg
je natuurlijk niets op tijd
klaar zegt de eigenaar van
het bedrijf A. Hannewijk.
"Gelukkig is mijn personeel
gemotiveerd genoeg onv een
klus af te maken. Voor me
zelf is de auto m'n leven en
dat werkt natuurlijk door
naar het personeel".
Het spreekt vanzelf dat per
soneel niet alleen goed gemoti
veerd moet zijn, maar ook
goed opgeleid. Volgens Han
newijk lopen de scholen be
hoorlijk achter de feiten aan.
"Alleen de VAM-opleiding in
Voorschoten is up to date met
cursussen. En belangrijk is na
tuurlijk dat je snapt waarom je
een bepaalde handeling uit
voert. De moderne electronica
in auto's stelt andere eisen aan
vakkennis. Zelf heb ik veel er
varing met het injectie-systeem
opgedaan in de autosport en
dat is natuurlijk een voordeel".
Hannewijk behaalde in het
verleden tweemaal een Neder
landse titel in het Rally-cros
sen. Door een ongeluk begin
dit jaar is hij er dit seizoen niet
bij, maar volgend jaar is hij ze
ker weer van de partij. "Het
belangrijkste van -een race is
eigenlijk de voorbereiding. In
het resultaat herken je vaak de
afstelling en het materiaal. Na
tuurlijk moet de rijder zelf ook
wel wat kunnen".
Ook zijn neef Jos Boone
heeft een Nederlandse titel op
zak en verdient het dagelijks
brood bij Hannewijk in de gara
ge.
Het is dit jaar al weer twintig
jaar geleden dat Hannewijk
voor zichzelf begon. Er is in die
twintig jaar heel wat veranderd.
Niet in de laatste plaats de om
vang van het bedrijf, er werken
nu acht mensen, maar vooral
de klanten zijn erg veranderd.
Vertrouwden de mensen vroe
ger blindelings op het oordeel
van de garagehouder, tegen
woordig zijn de mensen een
stuk mondiger op dit gebied
geworden. "Hoewel mondiger
niet altijd betekent dat ze er
ook verstand van hebben.
Vaak wordt er in de familie over
auto's gepraat, zo van 'goh, bij
mij kostte de vervanging van
een filter maar zo en zoveel',
terwijl het dan niet eens duide
lijk is of het over een olie-, een
lucht- of een benzinefilter gaat.
Het is dus heel belangrijk om
goede voorlichting te geven.
Wat er gerepareerd gaat wor
den en hoeveel het gaat kos
ten".
Een andere verandering de
afgelopen jaren vormen de mi
lieu-eisen. Afgewerkte motor
olie, oliehoudende materialen,
asbesthoudende materialen en
-vloeistoffen, rem en koelvloei
stof, het moet allemaal apart
worden ingezameld. Voor de
afvoer van al deze milieu-be
lastenden materialen moet fl.
1,05 per liter worden betaald.
Daar komt nog bij dat er spe
ciale tanks moeten komen om
het spul in te vergaren. Dat
kost geld en ruimte. Ook de
administratie die de milieure
gelgeving met zich meebrengt
is niet gering. Het spreekt van
zelf dat de klant ook zijn
steentje bijdraagt in deze kos
ten. Door de bank genomen
bestaat daar ook begrip voor.
Hannewijk is het wel eens
met de milieu-eisen maar niet
met het anti-autobeleid dat de
overheid voert. "Ik vind het een
beetje kortzichtig. Met de mo
biliteit van de burger staat of
valt de hele economie. Zonder
de auto functioneert er niets
meer: het individualisme maakt
immers het kapitalisme tot een
werkbare bestaansvorm".
Nu het socialisme op zijn gat
is blijkt ook bij onze oosterbu
ren een enorme vraag naar
(tweedehands) auto's aanwe
zig. Bij Veersedam Auto heb
ben ze er al mee kennis ge
maakt. Via de haven van Vlis
singen kwamen Russische en
Poolse matrozen naar de Vrou-
wenpolderseweg om daar een
occasion te kopen.
Peugeot 205 1.4 GR
Peugeot 205 XR 1.3
Peugeot 205 Cachet
Peugeot 205 XR
Peugeot 205a
1205 GflO
1987
1989
1984
1984
km
35.000
18.500,
6 mnd.
70.000
14.900,
6 mnd.
58.000
16.750,
6 mnd.
61.000
16.500,
6 mnd.
120.000
13.500,
3 mnd.
157.000
9.900,
3 mnd.
spec. uitv. met veel extra's20.900.-
309 GL Profil
305 GR diesel, break
305 GL schurfdak.
305 GL 15
1986
1984
309 Score 1.3
309 XL Profil
Peugeot 309 XR 16 get glas
Peugeot 309 XL diesel
1309 Allure 1.33-drs
309 XL Diesel
I309 Allure 1.3
1405 1.6 GL
1405 1.9 GR
1405 GR 1.6 schuitdak
1505 a
Peugeot 505 Select 2.0
Ford Scorpio 20 a
Citroen BX16TRS-
11 GTX 5-drs. LPG
11 TSE 5-drs.
18 autom.+LPG..
Opel Corsa 1.2 S
1987
1987
1987
1987
1985
1988
1985
1985
1987
Volvo 340 a LPG 3-drs..
Nissan Sunny 15 LX
Lada 1200S
Saab 900 4-drs
66.500
155.000
112.000
77.000
52.000
48.000
39.500
64.000
80.000
101.000
83.000
42.000
50.000
63.000
90.000
115.000
49.000
67.000
117.000
47.000
103.500
72.000
89.000
35.000
17.000
99.000
14.900,
9.900,
17.900,
16.900,
18.900,
18.900,
16.500,
18.250.'
15.250,
22.900,
22.000,
25.900,
7.900,
12.900,
29.750,
12.900,
11.900,
8.900,
10.500,
12.900,
15.500,
16.900,
7.900,
18.900,
6 mnd.
6 mnd!
6 mnd.
6 mnd.
6 mnd.
6 mnd.
3 mnd.
6 mnd'
6 mnd.
6 mnd.
3 mnd.
3 mnd.
6 mnd.
3 mnd.
3 mnd.
3 mnd.
3 mnd.
3 mnd.
3 mnd.
6 mnd.
3 mnd.
3 mnd.
Peugeot 505 GRD5.000.- AP.K. Citroen GSA X13.750.- A.P.K.
Talbot Solara Ultra6.750.- AP.K. Peugeot 604 STi autom5.500.- AP.K.
VW Golf 1.6 3.750.- A.P.K.
OfL UAeXf
Renault 5 TR1987 13.900.-
Renault 9 TL1987 13.750-
Renault 9 GTX1987 16.250.-
Renault 9 Louisiane1986 14.900.-
Renault 9 TL1984 7.500-
Renault 9 GTL1986 11.900-
Renault 9 Broadway1987 12.900.-
Renault 11 GTX1985 10.750-
Renault 11 TL1986 13.900-
Renault 11 TL1985 10.900-
Renault 11 TL 5-drs1986 13.900-
Renault 11 TL1986 12.900.-
Renault 11 TL Lemans1985 9.900.-
Renault 11 TL1984 8.900.-
Renault 18 GTL1984 8.900.-
Renault 21 GTL1988 20.900.-
Renault 21 GTS Comfortpakket1986 18.900.-'
Renault 21 TL1986 14.900.-
Renault 21 GTS, met LPG1989 22.900 -
Renault 25 GTS1984 13.995-
Renault 21 Nevada GTS, 1988,25.000 km
Renault 25 V6 Turbo, 1986 met veel extra's
Peugeot 205 Accent 1.41989 18.250,
Peugeot 505 GR1984 8.900,
Audi 100 cc LPG1985 24.900,
Opel Kadett 1.2 S1987 15.900,
Opel Corsa Sedan 1.21987 13.750.
Citroen BX 1.6 TRS1983 8.900,
Citroën AX 1.0 E1987 10.900,
Ford Escort 1.6 LPG1986 11.900.
Ford Scorpio 2.0i GL1985 19.900
Volvo 360 GLT 1983 9.750,
Nissan Sunny 1.3 LX autom1987 13.900.
Renault 20 LS1983 5.900.-
Renault 18 autom. stationcar1983 5.900.-
Renault 18 GTL stationcar1984 5.900.-
Renault 5 GTL1982 3.500,
HANS DIJKWEL - 01184-64240
JAAP WOLFERT- 01184-67596
Wie bewust en gezond leeft
rust heel belangrijk is, Een
de perfekte nachtrust: diep,
komen uitgerust opstaan,
rug- of spierpijntjes horen
En de prijs? Die valt enorm
1850,- staat ons meest ver-
bed al bij u in de slaapkamer te pronken
's-Zomers koel. 's-winters warmer,
5 vinnen, met of zonder
verlichting en inklusief
verzendkosten vanaf 350,-!
Met ruim 60 vestigingen
de grootste specialist!
weet. dat een goede nacht-
Sleeptrend waterbed biedt
ontspannen slapen en vol-
Want slaapstoornissen,
op een waterbed niet thuis,
mee. Voor bijvoorbeeld
kochte en komplete water-
Een komfonabele. zeer betaalbare luxe die u zich best mag gunnen!
GOES
Wijngaardstraat 49
01100-16036
(donderdagavond koopavond;
l dicht, zondag open I)
Dit geheel door GEM ontwikkelde instrument is absoluut de top in
toonkwaliteit - begeleiding - ritme- en bedieningsgemak.
Tevens introduceren wij als eerste in Nederland de DMI-64 Mark II module.
Deze module is op elk instrument met midi aan te sluiten en bevat alle
Hammond-klanken van het echte toonwielorgel, werkelijk uniek.
U bent van harte welkom om onder het genot van een hapje en een drankje
te kunnen kennismaken met deze prachtige nieuwe produkten, die uitgelegd
en gedemonstreerd worden door
Graag tot ziens bij Muziekcentrum Goes - specialisten in toetsinstrumenten.