Garagewerk steeds gevarieerder 'Anti-auto beleid is kortzichtig' OCCASION LEEUWEKEUR EEN HEERLIJKE ERVARING: EEN SLEEPTREND WATERBED! AIITO-RENAULT DIJKWEL MUZIEKCENTRUM GOES MillIlillililliiillHK t® RENAUITTOp ,w® PEUGEOT TALBOT w Wij presenteren op 27, 28 en 29 september a.s. het nieuwste GEM KEYBOARD-WORKSTATION JOEP Moderne auto's komen steeds minder vaak in de garage Garagebedrijf Veersedam BV bestaat al twintig jaar AUTOMOBIELBEDRIJF DIJKWEL VLISSINGEN B.V. SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 26 SEPTEMBER 1990 De garantie voor optimale zekerheid. PEUGEOT 205 1.4 CREEM 1989 Occasions beneden 7.500.- Diverse koopjes PRES. ROOSEVELTLAAN 745 VLISSINGEN - TEL. 01184-12008 EEN JAAR T0P0CCASI0NGARANTIE 6 MND. BOVAGGARANTIE SPECIALE AANBIEDING: ONDER 7.500.- Gildeweg 16 - Vlissingen - Telefoon 01184-17130 NIEUW Plafondventilator WATERBEDDEN i RENAULT Korte Kerkstraat 17-Goes Tel. 01100-30912 308 Eerst wilde hij stuurman worden op de grote vaart maar hij koos later toch voor het garagebedrijf. Net als zijn broer Piet die al van jongs af aan in de garage wilde komen. Nu is Johan Joosse belast met het mana gement van Garage Joosse aan de Gildeweg. Een bedrijf met een lange voorgeschie denis. In 1912 legde grootvader Joosse de basis voor het be drijf. Hij begon een fietsenwin kel in Nieuw- en Sint Joosland. Daarnaast hield hij zich ook bezig met taxi rijden en de ver huur van auto's. Verder repa reerde hij eens een motortje en een brommertje en hij legde elektriciteit aan. Dan kon in die jaren nog allemaal door een persoon gedaan worden. In 1948 kwam zijn zoon Rijk Joosse bij hem in de zaak en allangs specialiseerde het be drijf zich in automobielen. Het elektriek werd van de hand ge daan en een periode van ge stage groei volgde. Er kwam een vestiging in Mid delburg in 1967 en in 1970 een in Vlissingen. De vestiging in Middelburg werd in '75, van wege de moeilijke bereikbaar heid, verruild voor een nieuwe in Vlissingen. En aan de Gilde weg zitten ze nu nog. Inmid dels telt het bedrijf dertig per soneelsleden, waarvan er nog altijd vier in Nieuw- en Sint Joosland werken. Meer personeel komt er niet meer bij "Wat dat betreft is de koek verdeeld in Nederland", zegt Johan Joosse. "Boven dien staan moderne auto's steeds korter in de garage. Vroeger moest een auto om de 2500 kilometer naar de gara ge, later werd dat 5000 en 10.000 en tegenwoordig moet een auto pas om de 20.000 ki lometer voor een grote beurt naar de garage. Dat komt vooral door de verbetering van het produkt en de gebruikte materialen. Nu het garagepersoneel zich steeds minder bezig gaat hou den met onderhoudbeurten spreekt het vanzelf dat er an dere activiteiten worden ont wikkeld. Het inbouwen van autotelefoons en alarminstalla ties is daar een voorbeeld van. Ook het repareren van ruiten wordt sinds kort gedaan. Wan neer er in een gelaagde voor ruit een putje of een barstje zit wordt dit opgevuld met kunst hars. Kunsthars dat een zelfde brekingsindex heeft als de ruit. Het resultaat is onzichtbaar en veilig. Door deze extra werkzaam heden, en de veranderde tech nieken (waarvoor het perso neel regelmatig bijgeschoold wordt door de importeur) is het werk in de garage de laatste ja ren veel gevarieerder gewor den. Maar het allerleukste is natuur lijk de komst van een nieuw model auto. In dit geval natuur lijk een nieuw model Ford, want Garage Joosse is dealer voor dit merk. Op 4 oktober vindt officieel de presentatie plaats van de nieuwe Ford Escort en de nieuwe Ford Orion. Dat deze twee modellen tegelijkertijd in een nieuwe uitvoering op de markt komen is niet toevallig. In 1980 kwam de huidige Es cort op de markt, in '83 ge volgd door de Orion. Nu is de Orion in feite een vierdeurs Es cort. Qua interieur en techniek zijn ze identiek. Het prijsver schil van bijna drie mille dat in '83 tussen de Escort en de Orion bestond maakte van de Orion een ondergeschoven kindje. Hoewel het prijsverschil in 1987 fors teruggeschroefd werd bleef de Orion toch de naam 'dure Escort' houden. Voor de twee extra portieren van de nieuwe Orion moet vijf tienhonderd gulden op tafel gelegd worden en daarmee is het prijsverschil alleszins ac ceptabel. Beide modellen zijn een stuk eigentijdser geworden. Het valt meteen op dat het 'familie' van de Scorpio en de Sierra is, de belijning komt ver overeen. De sterk hellende voorruit en de lage motorkap zorgen voor een minimale luchtweerstand. Grote ruiten zorgen voor een goed zicht. Nieuw is de afwezigheid van dakgoten. Voor het monteren van de imperial zijn nu speciale bevestigingspunten gemaakt. De verwachtingen zijn hoog gespannen bij de gebroeders Joosse. "Het rijdt toch weer beter en het zit net weer iets comfortabeler". Voor de nieuwe Escort moet 24.998 gulden neergeteld wor den, de nieuwe Orion gaat 26.490 gulden kosten. Bij Autobedrijf Veersedam BV is ieder merk welkom - FOTO: HARRY DE LANGE Autobedrijf Joosse aan de Gildeweg VROUWENPOLDER - Een universele garage is het, een garage waar alle merken ge repareerd en verkocht wor den. Met het toenemend aan tal electronische onderdelen in auto's worden er echter wel steeds hogere eisen ge steld aan apparatuur en per soneel. Bij veel bedrijven is dit dan ook de bottleneck. Veerse dam Auto BV kent dat pro bleem niet. Met een jonge, enthousiaste ploeg die veel interesse heeft in het autobe drijf wordt ieder merk auto vakkundig en met zorg onder handen genomen. Dat dat wel eens een uurtje extra kost is voor het perso neel niet onoverkomelijk. "Als je moet werken met mensen die om vijf uur het gereedschap opbergen krijg je natuurlijk niets op tijd klaar zegt de eigenaar van het bedrijf A. Hannewijk. "Gelukkig is mijn personeel gemotiveerd genoeg onv een klus af te maken. Voor me zelf is de auto m'n leven en dat werkt natuurlijk door naar het personeel". Het spreekt vanzelf dat per soneel niet alleen goed gemoti veerd moet zijn, maar ook goed opgeleid. Volgens Han newijk lopen de scholen be hoorlijk achter de feiten aan. "Alleen de VAM-opleiding in Voorschoten is up to date met cursussen. En belangrijk is na tuurlijk dat je snapt waarom je een bepaalde handeling uit voert. De moderne electronica in auto's stelt andere eisen aan vakkennis. Zelf heb ik veel er varing met het injectie-systeem opgedaan in de autosport en dat is natuurlijk een voordeel". Hannewijk behaalde in het verleden tweemaal een Neder landse titel in het Rally-cros sen. Door een ongeluk begin dit jaar is hij er dit seizoen niet bij, maar volgend jaar is hij ze ker weer van de partij. "Het belangrijkste van -een race is eigenlijk de voorbereiding. In het resultaat herken je vaak de afstelling en het materiaal. Na tuurlijk moet de rijder zelf ook wel wat kunnen". Ook zijn neef Jos Boone heeft een Nederlandse titel op zak en verdient het dagelijks brood bij Hannewijk in de gara ge. Het is dit jaar al weer twintig jaar geleden dat Hannewijk voor zichzelf begon. Er is in die twintig jaar heel wat veranderd. Niet in de laatste plaats de om vang van het bedrijf, er werken nu acht mensen, maar vooral de klanten zijn erg veranderd. Vertrouwden de mensen vroe ger blindelings op het oordeel van de garagehouder, tegen woordig zijn de mensen een stuk mondiger op dit gebied geworden. "Hoewel mondiger niet altijd betekent dat ze er ook verstand van hebben. Vaak wordt er in de familie over auto's gepraat, zo van 'goh, bij mij kostte de vervanging van een filter maar zo en zoveel', terwijl het dan niet eens duide lijk is of het over een olie-, een lucht- of een benzinefilter gaat. Het is dus heel belangrijk om goede voorlichting te geven. Wat er gerepareerd gaat wor den en hoeveel het gaat kos ten". Een andere verandering de afgelopen jaren vormen de mi lieu-eisen. Afgewerkte motor olie, oliehoudende materialen, asbesthoudende materialen en -vloeistoffen, rem en koelvloei stof, het moet allemaal apart worden ingezameld. Voor de afvoer van al deze milieu-be lastenden materialen moet fl. 1,05 per liter worden betaald. Daar komt nog bij dat er spe ciale tanks moeten komen om het spul in te vergaren. Dat kost geld en ruimte. Ook de administratie die de milieure gelgeving met zich meebrengt is niet gering. Het spreekt van zelf dat de klant ook zijn steentje bijdraagt in deze kos ten. Door de bank genomen bestaat daar ook begrip voor. Hannewijk is het wel eens met de milieu-eisen maar niet met het anti-autobeleid dat de overheid voert. "Ik vind het een beetje kortzichtig. Met de mo biliteit van de burger staat of valt de hele economie. Zonder de auto functioneert er niets meer: het individualisme maakt immers het kapitalisme tot een werkbare bestaansvorm". Nu het socialisme op zijn gat is blijkt ook bij onze oosterbu ren een enorme vraag naar (tweedehands) auto's aanwe zig. Bij Veersedam Auto heb ben ze er al mee kennis ge maakt. Via de haven van Vlis singen kwamen Russische en Poolse matrozen naar de Vrou- wenpolderseweg om daar een occasion te kopen. Peugeot 205 1.4 GR Peugeot 205 XR 1.3 Peugeot 205 Cachet Peugeot 205 XR Peugeot 205a 1205 GflO 1987 1989 1984 1984 km 35.000 18.500, 6 mnd. 70.000 14.900, 6 mnd. 58.000 16.750, 6 mnd. 61.000 16.500, 6 mnd. 120.000 13.500, 3 mnd. 157.000 9.900, 3 mnd. spec. uitv. met veel extra's20.900.- 309 GL Profil 305 GR diesel, break 305 GL schurfdak. 305 GL 15 1986 1984 309 Score 1.3 309 XL Profil Peugeot 309 XR 16 get glas Peugeot 309 XL diesel 1309 Allure 1.33-drs 309 XL Diesel I309 Allure 1.3 1405 1.6 GL 1405 1.9 GR 1405 GR 1.6 schuitdak 1505 a Peugeot 505 Select 2.0 Ford Scorpio 20 a Citroen BX16TRS- 11 GTX 5-drs. LPG 11 TSE 5-drs. 18 autom.+LPG.. Opel Corsa 1.2 S 1987 1987 1987 1987 1985 1988 1985 1985 1987 Volvo 340 a LPG 3-drs.. Nissan Sunny 15 LX Lada 1200S Saab 900 4-drs 66.500 155.000 112.000 77.000 52.000 48.000 39.500 64.000 80.000 101.000 83.000 42.000 50.000 63.000 90.000 115.000 49.000 67.000 117.000 47.000 103.500 72.000 89.000 35.000 17.000 99.000 14.900, 9.900, 17.900, 16.900, 18.900, 18.900, 16.500, 18.250.' 15.250, 22.900, 22.000, 25.900, 7.900, 12.900, 29.750, 12.900, 11.900, 8.900, 10.500, 12.900, 15.500, 16.900, 7.900, 18.900, 6 mnd. 6 mnd! 6 mnd. 6 mnd. 6 mnd. 6 mnd. 3 mnd. 6 mnd' 6 mnd. 6 mnd. 3 mnd. 3 mnd. 6 mnd. 3 mnd. 3 mnd. 3 mnd. 3 mnd. 3 mnd. 3 mnd. 6 mnd. 3 mnd. 3 mnd. Peugeot 505 GRD5.000.- AP.K. Citroen GSA X13.750.- A.P.K. Talbot Solara Ultra6.750.- AP.K. Peugeot 604 STi autom5.500.- AP.K. VW Golf 1.6 3.750.- A.P.K. OfL UAeXf Renault 5 TR1987 13.900.- Renault 9 TL1987 13.750- Renault 9 GTX1987 16.250.- Renault 9 Louisiane1986 14.900.- Renault 9 TL1984 7.500- Renault 9 GTL1986 11.900- Renault 9 Broadway1987 12.900.- Renault 11 GTX1985 10.750- Renault 11 TL1986 13.900- Renault 11 TL1985 10.900- Renault 11 TL 5-drs1986 13.900- Renault 11 TL1986 12.900.- Renault 11 TL Lemans1985 9.900.- Renault 11 TL1984 8.900.- Renault 18 GTL1984 8.900.- Renault 21 GTL1988 20.900.- Renault 21 GTS Comfortpakket1986 18.900.-' Renault 21 TL1986 14.900.- Renault 21 GTS, met LPG1989 22.900 - Renault 25 GTS1984 13.995- Renault 21 Nevada GTS, 1988,25.000 km Renault 25 V6 Turbo, 1986 met veel extra's Peugeot 205 Accent 1.41989 18.250, Peugeot 505 GR1984 8.900, Audi 100 cc LPG1985 24.900, Opel Kadett 1.2 S1987 15.900, Opel Corsa Sedan 1.21987 13.750. Citroen BX 1.6 TRS1983 8.900, Citroën AX 1.0 E1987 10.900, Ford Escort 1.6 LPG1986 11.900. Ford Scorpio 2.0i GL1985 19.900 Volvo 360 GLT 1983 9.750, Nissan Sunny 1.3 LX autom1987 13.900. Renault 20 LS1983 5.900.- Renault 18 autom. stationcar1983 5.900.- Renault 18 GTL stationcar1984 5.900.- Renault 5 GTL1982 3.500, HANS DIJKWEL - 01184-64240 JAAP WOLFERT- 01184-67596 Wie bewust en gezond leeft rust heel belangrijk is, Een de perfekte nachtrust: diep, komen uitgerust opstaan, rug- of spierpijntjes horen En de prijs? Die valt enorm 1850,- staat ons meest ver- bed al bij u in de slaapkamer te pronken 's-Zomers koel. 's-winters warmer, 5 vinnen, met of zonder verlichting en inklusief verzendkosten vanaf 350,-! Met ruim 60 vestigingen de grootste specialist! weet. dat een goede nacht- Sleeptrend waterbed biedt ontspannen slapen en vol- Want slaapstoornissen, op een waterbed niet thuis, mee. Voor bijvoorbeeld kochte en komplete water- Een komfonabele. zeer betaalbare luxe die u zich best mag gunnen! GOES Wijngaardstraat 49 01100-16036 (donderdagavond koopavond; l dicht, zondag open I) Dit geheel door GEM ontwikkelde instrument is absoluut de top in toonkwaliteit - begeleiding - ritme- en bedieningsgemak. Tevens introduceren wij als eerste in Nederland de DMI-64 Mark II module. Deze module is op elk instrument met midi aan te sluiten en bevat alle Hammond-klanken van het echte toonwielorgel, werkelijk uniek. U bent van harte welkom om onder het genot van een hapje en een drankje te kunnen kennismaken met deze prachtige nieuwe produkten, die uitgelegd en gedemonstreerd worden door Graag tot ziens bij Muziekcentrum Goes - specialisten in toetsinstrumenten.

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1990 | | pagina 8