S
Vernieuwde versie van Mazda 626
Hyundai Scoupé al voor
26,9 mille leverbaar
Luxe Tipo 's met analoog dasboard
AUTO-RENAULT DIJKWEL
Gebruikte auto's
Zwartepoorte
AGT-model vanaf september ook geleverd met 1.6 liter-motor
Betere motorophanging
en uitlaatsysteem maken
model stuk comfortabeler
Autobedrijf Joosse
INBRAAKVEILIGE ROLLUIKEN:
BETER BIJ BEST0 SOL
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 11 JUL11990
Auto Palace-de Binckhorst BV introduceert de
nieuwe Mazda 626-serie, modeljaar '90, op de Neder
landse markt. De serie - bestaande uit vier carrosserie-
vormen - heeft diverse verfijningen ondergaan, waarbij
de eigen identiteit van de Mazda 626 gehandhaafd
bleef.
Interieur
Motor
RENAULT JOP
OCCASION
EEN JAAR T0P0CCASI0NGARANTIE
6 MND. BOVAGGARANTJE
SPECIALE AANBIEDING:
ONDER 7.500.-
Glldeweg 16 - Vlisslngen - Telefoon 01184-17130
I RENAULT
SPECIALE AANBIEDING PEUGEOT 309 XL 1989 15.000 km
Nu van 20.950.- voor 19.500.-
Gildeweg 20-Tel. 01184-19420-Vlisslngen
VERKOPERS: B. v. Vliet: 01185-1655.
P. Joosse: 01180-34384.
R.E. Ovaa: 01184-70216
TOT 15.000.-
VAN 15.000.- TOT 25.000.-
VAN 25.000.- EN MEER
Autobedrijf
-1—» VOOR VASTE PRIJZEN EN BIKKELHARDE GARANTIE S
310
Het exterieur van de Mazda 626
wordt nu gekenmerkt door zwarte
raamomlijsting, een licht gewij
zigde grille en deurgrepen die in
carrosseriekleur zijn uitgevoerd.
Dit laatste aspect gold reeds voor
de Coupé. De achterlichten zijn
voorzien van een in dezelfde kleur
doorlopende reflector. Langs de
voorruit zijn regengootjes gé-
plaatst. die het regenwater weglei
den naar het dak. Alle GLX-uitvoe-
ringen hebben nieuw ontworpen
sportieve wielplaten. De Mazda
626 Wagon heeft nu standaard een
dakreling.
daard hebben alle modellen een 5-
bak. De Hatchback en de Sedan
zijn verkrijgbaar met automatische
versnellingsbak in combinatie met
de 1.8-12 V. 2.0i en 2.2i-12 V mo
tor. De Coupé is als automaat le
verbaar met 2.2i-12 motor. De
automaten in de 626 hebben vier
versnellingen; die in de 2.0i en
2.2i-12 V worden elektronisch ge
stuurd.
De grootste wijzigingen vonden
onderhuids plaats, waarbij onder
andere veel aandacht werd be
steed aan het terugdringen van rij-
geluiden en trillingen. Zo werden
de ophanging van de motor en het
uitlaatsysteem verbeterd, waardoor
de nieuwe Mazda 626 nog comfor-
tabler is geworden. Het motoren
gamma werd gewijzigd en bestaat
momenteel hoofdzakelijk uit moto
ren die voldoen aan de US'83-nor-
men voor uitlaatgasse. De 2.0 liter
8- en 12-kleppen versies zijn ver
vangen door de 2.0i-en 2.2i 12 V
Motoren. De 2.0ip-16 V motor is le
verbaar in de GT-uitvoering (uit
sluitend in de Hatchback en Cou
pé). De 1.8 liter motor heeft nu drie
kleppen per cilinder. Het vermogen
is daardoor iets toegenomen en de
motor heeft meer souplesse. Stan-
Ook in het interieur werden
nieuwe accenten gelegd. De bekle
ding van de LX-GLX en GT-versies
is modieuzer gestyleerd. Het dash
board wordt gekenmerkt door een
nieuw sportief driespaaks stuurwiel
en een brandstofmeter die on
geacht of het contact aan staat de
aanwezige hoeveelheid brandstof
aangeeft. Het hoge uitrustingsni
veau van de Mazda 626 is met het
modeljaar '90 gehandhaafd en
zelfs nog verder uitgebreid. Zo be
schikken alle 626-versies nu over
een volwaardig reservewiel. Ook is
het van de Mazda 323 bekende
TWS (Total Wiring System) aan de
626 toegevoegd. Dit TWS vereen
voudigt de montage van Finish
Line autoradio's omdat de bedra
ding, antenne en de twee 25 Watt
speakers reeds af-fabriek gemon
teerd zijn. In de GLX-uitvoeringen
van de Hatchback en Wagon werd
de achterklepsluiting in het cen
trale deurvergrendelingssysteem
geïntegreerd.
Hyundai brengt vanaf nu een bijna vergeten soort auto terug op de markt: de sierlijke, leuke,
vlotte, exclusieve coupé zonder supersportieve ambities en vanaf 26.995,- dus betaalbaar.
Hyundai Scoupé Is de naam. Dat staat niet voor S-coupé, maar is een woordspeling met het Ame
rikaanse „scoop". Dat staat voor „ontdekking", liefst van een geheim, en wordt uitgesproken als
„skoep". De naam Scoupé (uitgesproken „skoepee" en niet als „es-coupé") borduur daar op
voort. Hyundai is bijzonder actief op de Noordamerikaanse markt, heeft daar een eigen fabriek en
verwacht er veel belangstelling voor de nieuwe scoupé.
De Scoupé pretendeert niet Schoonheid moet ook funk-
een soort mini-Porsche te zijn. tioneel zijn. Vandaar de grote
De Mazda 626 Coupé.
Hyundai wil daar niets anders
mee dan mensen bedienen,
die graag eens in iets anders
zouden rijden dan altijd maar
weer een Sedan of Hachbak-
en dat op een goed betaalbare
manier. Vroeger waren er tal
van dergelijke auto's. De Ford
Mustang is het beroemde
Amerikaanse voorbeeld, terwijl
in West-Europa grote aantal
len werden geproduceerd van
bijvoorbeeld de Ford Capri, de
Fiat 850 Coupé, de Ford Cara-
velle, de Peugeot 204/304
Coupé, de Opel Kadett Coupé,
de Ford Taunus Coupé. Om
maar wat te noemen. Sinds
dien verdween de coupé, om
dat een extra model bouwen
nu eenmaal extra produktie-
kosten met zich mee brengt.
Hyundai meent echter dat het
tijd wordt dat de coupé terug
komt, omdat er zoveel automo
bilisten zijn die graag toch in
iets bijzonders rijden.
ramen, de prima stroomlijn, de
brede portieren, het royale in
terieur, de grote kofferbak.
Hyundai bestempelt de Scou
pé zelf als een 2+2, maar het
gaat echt niet om slechts een
achterbankje voor de hond.
Als dat eens moet kan de
Scoupé wel degelijk vier vol
wassenen vervoeren.
De sterke 1,5 liter
twaalfkleps (per cilinder een
inlaatklep, een uitlaatklep en
een spoelklep) viercilinder is
voorzien van een modern elec-
tronisch motormanagement
systeem, dat niet alleen de
multpoint injectie, de ontste
king en de driewegkatalysator
regelt, maar ook de totale wer
king van de motor bewaakt. De
motor heeft een maximum ver
mogen van 62 kW/85 pk bij
5500 toeren per minuut en een
maximum koppel van 120 Nm
bij 4000 toeren per minuut. Hij
biedt veel vermogen als er flink
gas wordt gegeven en trekt
stoer door bij lage toerental
len. Daarbij springt hij uiter
mate zuinig om met zijn onge
lode normaal of eurosuper. De
topsnelheid is 170 km/h. Het
gemiddelde van de gestandari-
seerde Europese brandstofme
tingen is 1:12.
Importeur Greenib Car b.v.
brengt de Scoupé in viervoud
op de Nederlandse markt. Alle
vier de typen zijn technisch
verregaand identiek. Eén type
(GS) heeft naast een vijfbak
ook een automatische trans
missie in het programma, en
het meest luxe model (GTX)
staat op bredere banden met
aluminium velgen. Verder gaat
het om verschillen in luxe en
uitrusting, de prijslijst begint
met een verbazingswekkende
26.995,- voor de Scoupé 1,5i
GS, maar nu met een automa
tische transmissie van
29.895,-. En de serie wordt
bekroond door de Scoupé 1,5i
GTX van 30.995,-
Flat heeft haar Tipo programma uitgebreid met de Tipo AGT. Deze
nieuwe versie is gebaseerd op de Tipo DGT, maar wijkt hiervan met
name af door de vervanging van het digitale (DGT) dashboard door
een analoog (AGT) dashboard. De prijs is vastgesteld op 26.800,-
De Mazda 626 Sedan.
Het Fiat Tipo-programma is op
gebouwd rond een aantal basisele
menten, zoals de motorisering en
het uitrustingsniveau. Vanaf de in
troductie in 1988 wordt de Tipo ge
leverd met twee benzine- en twee
dieselmotoren: de benzineversies
hebben cilinderinhouden van 1.4
en 1.6 liter, die respectievelijk 51
kW/70 pk en 66 kW/90 pk leve
ren. Daarnaast zijn er de beide die
sels, 1.7 en 1.9 liter, atmosferisch
en turbo, met vermogens van 44
kW/60 pk en 66 kW/90 pk.
In het Tipo-programma waren
twee uitrustingsniveaus, Team en
DGT. Het verschil tussen de Team
en de DGT wordt vooral geïllus
treerd door het digitale dashboard,
maar ook is de uitrusting van de
DGT completer en luxueuzer dan
van de Team. Zo behoren elektri
sche raambediening en centrale
portiervergrendeling tot de stan
daarduitrusting van de Tipo DGT-
versies, waartoe ook de Turbo Die
sel behoort. Hoewel de grote
meerderheid van de Tipo-rijders de
koppeling tussen een digitaal
dashboard en een grote mate van
luxe apprecieert, bestaat er ook
vraag naar de combinatie tussen
deze zelfde luxe en een analoog
dashboard. Om aan deze vraag te
gemoet te komen, lanceert Fiat nu
de Tipo AGT. Het dashboard in
deze versie is vanzelfsprekend net
zo compleet als dat in de DGT.
De Tipo AGT wijkt in enkele an
dere details af van de DGT-versies.
Zo zijn beide voorstoelen, de ach
terbank en de portierpanelen be
kleed met een nieuwe, grijs/ zwart
getinte stof, en wordt op de vloer
een donkergrijze bekleding aange
bracht. De Tipo AGT is in eerste in
stantie uitsluitend leverbaar met de
bekende 1.4 litermotor met elektro
nische injectie, geregelde drieweg
katalysator en lambdasonde. In
een later stadium, vanaf septem
ber, zal de Tipo AGT ook worden
geleverd met de 1.6 liter-motor. In
het najaar krijgt de gehele Tjpo-se-
rie uitbreiding met een snelle ver
sie de Tipo 2000 V8.
De Fiat Tipo met AGT.
Renault 5 TR1988 16.250.-
Renault 5 Flash1987 13.500.-
Renault 5 TR1987 15.900.-
Renault 5 autom1985 11.750.-
Renault 9 TL1987 13.750.-
Renault 9 GTX1987 16.250.-
Renault 9 Louisiane1986 14.900.-
Renault 9 TL1984 7.500,
Renault 9 TXE1987 17.900,
Renault 9 GTL1988 17.500,
Renault 11 GTX1985 11.900,
Renault 11 TXE1984 8.900,
Renault 11 TL1986 13.900,
Renault 11 TL1985 10.900,
Renault 11 TL 5-drs1986 13.900,
Renault 11 TL1986 12.900,
Renault 18 GTL1984 8.900,
Renault 21 GTS Comfortpakket1986 18.900,
Renault 21 TL1986 14.900,
Renault 21 TS1986 18.900,
Renault 25 Turbo D1986 21.900,
Renault 25 TD1987 22.900,
Ford Escort 1.4 CL1989 15.000 km
Peugeot 505 GR1984 8.900,
Peugeot 505 GL1988 21.900,
Audi 100 cc LPG1985 24.900-
Opel Kadett 1.2 S1987 15.900,
Opel Kadett 1.6 diesel1986 12.900,
Opel Corsa Sedan 1.21987 13.750,
Citroen BX 1.6 TRS1986 11.900,
Citroen AX 1.0 E1987 10.900,
Ford Escort 1.6 LPG1986 11.900,
Ford Scorpio diesel1987 27.500.
Ford Scorpio 2.0i GL1985 19.900.
Lancia X 10 Fire1988 13.900.
Renault 4 GTL1985 5.900,
Renault 18 TS station
met LPG onderbouw1980 2.900.-
IvXvXvXvX'X
HANS DIJKWEL - 01184-64240
JAAP WOLFERT - 01184-67596
Ford Fiesta 1.6 diesel51.900 km 1987
Ford Escort 1300 L77.000 km 1982
Ford Escort 1400 Bravo56.000 km 1988
Ford Escort 1100 Laser80.000 km 1984
Ford Escort 1300 Laser91.000 km 1985
Ford Escort 1600 Bravo diesel80.000 km 1988
Ford Escort 1300 Laser74.000 km 1984
Ford Escort 1100 Laser70.000 km 1985
Ford Escort 1400 CL28.000 km 1987
Ford Escort 1400 Bravo61.000 km 1987
Ford Escort 1400 Bravo35.000 km 1987
Ford Escort 1600 I Bravo met ABS50.000 km 1987
Ford Orion 1600 CL53.000 km 1986
Ford Orion 1600 CL diesel76.000 km 1986
Ford Sierra 16 CL 5-drs47.000 km 1987
Ford Sierra 20 Special 5-drs37.000 km 1988
Ford Sierra 1600 CL 4-drs30.000 km 1987
Ford Sierra 1600 Laser 3-drs40.000 km 1986
Ford Sierra 2000 L Combi60.000 km 1987
Ford Sierra 1600 CL 4-drs26.000 km 1988
Ford Sierra 2.0 CL 3-drs24.800 km 1988
Ford Sierra 1.6 Laser 5-drs50.000 km 1985
Ford Scorpio 2.0 CL90.000 km 1985
Ford Scorpio 2.0 CL met schuifdak, centrale vergrendeling getint glas88.000 km 1986
Ford Scorpio 2.0i GL schuifdak, centrale vergrendeling, getint glas69.000 km 1986
Ford Scorpio 2.0 CL53.000 km 1989
Ford Scorpio 2.0 CL met LPG getint glas schuifdak70.000 km 1989
Ford Granada 2300 L1982
Ford Taunus 1600 L Bravo1982
Ford Taunus 1600 L Bravo autom1982
Renault 11 TL18.000 km 1987
Opel Kadett 1.3 LS 4-drs18.000 km 1988
BMW 524 turbo diesel aut.
blauw metallic
198.000 km
1985
V
BMW 732 automaat
grijs metallic
170.000 km
1980
V
Ford Taunus
goud metallic
140.000 km
1982
G
Ford Sierra
grijs metallic
122.000 km
1985
G
Hyundai Pony
blauw
45.000 km
1988
G
Opel Kadett 1.3 N
blauw metallic
44.000 km
1986
G
Seat Ibiza
zwart
73.000 km
1986
V
Mercedes 300 D
bruin metallic
224.000 km
1981
G
Suzuki Swift 13 GL
wit
47.000 km
1988
G
BMW 316
rood
45.000 km
1984
V
BMW 316
rood metallic
67.000 km
1984
G
BMW 316
wit
106.000 km
1984
V
BMW 316
groen
69.000 km
1985
G
BMW 316
groen metallic
107.000 km
1985
V
BMW 316
wit
60.000 km
1986
V
BMW 316
rood
81.000 km
1986
V
BMW 316 4-drs.
blauw
43.000 km
1986
V
BMW 316
zilver metallic
48.000 km
1986
G
BMW 316 LPG
rood
94.000 km
1986
G
BMW 316 verlaagd LPG
grijs metallic
106.000 km
1986
G
BMW 316 LPG
goud metallic
92.000 km
1987
G
BMW 318i
blauw
86.000 km
1985
V
BMW 324 diesel
wit
119.000 km
1986
V
BMW 324 diesel
blauw metallic
105.000 km
1986
V
BMW 525i
goud metallic
139.000 km
1985
G
Opel Ascona 1.8 S GT
wit
32.000 km
1987
V
Volkswagen Golf 1.8 GT
grijs metallic
65.000 km
1986
G
BMW 316 LPG
zwart metallic
91.000 km
1987
G
BMW 316i M40
wit
48.000 km
1989
G
BMW 316i M40
wit
16.000 km
1989
V
BMW 318i Touring
wit
17.000 km
1989
G
BMW 318i
blauw metallic
43.000 km
1988
V
BMW 324 diesel
blauw metallic
15.000 km
1989
V
BMW 324 diesel
wit
16.000 km
1989
G
BMW 520i nw. model
blauw metallic
45.000 km
1988
G
Audi 80 S
blauw metallic
50.000 km
1987
G
Mercedes 190 E
groen metallic
97.000 km
1984
V
w
G
V<
GOES, M.A. DE RUYTERLAAN 8-16
VLISSINGEN, INDUSTRIEWEG 27-29
TEL. 01100-28545
TEL. 01184-14400
ZONWVUNQtN
AWUfTWQtN »V
Portemonnee-vriendelijke
aluminium rolluiken van
BestoSol zijn de warmste
en veiligste oplossing
Uw BestoSol MIDDELBURG
adviseur: GOES
Prijzen vanal
Breed 100 1-10 180 200 220 260 300
160 320,- 400 483 522, 560, 641, 710,
-,180' 353, 441, 533, 579, 624, 714, 788,,
3 200 376, 475, 574, 621, 668, 768, 846,
- 240 439, 552 668, 726, 784 898 983,
Oasterscheldestr. 219 - 01180-16368
- Heemisseweg 104 - 01100-30087
Ook lU 18 00 uuf letelonisth It kemken I