AUTOMOBIELBEDRIJF VAN FRAASSEN B.V. BERBO off. Honda-dealer voor Midden-Zeeland Volvo 460 vult gat in de 400 serie LEEUWEKEUR BMW 518i voor groter publiek aantrekkelijk TREFPUNT VOOR AUTO LIEFHEBBERS Honda A ccord overtroeft voorganger Zwartepoorte PAAUWEN- BURG B.V. PEUGEOT TALBOT Nieuwste telg eind januari op Nederlandse markt 9 I P S PROEFRIJDEN 15 GEEN ARGUMENT MAAR HÉT BEWIJS. DÉ NIÉUWE VOLVO 460. Nieuwe generatie Japans Model op markt gebracht VLISSINGEN INDUSTRIEWEG 27-29 GOES M.A DE RUYTERLAAN 8-16 01100-28545 B.G.G. 01100-28258 REM EN FRICTIE SERVICE CILINDERKOP VLAKKEN AUTOMOBIELBEDRIJF DIJKWEL VLISSINGEN B.V. SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 24 JANUARI 1990 309 De nieuwe Volvo 460 is een luxueuze sedan in de business class. Uw nadere kennismaking ten volle waard. In GL, GLE en Turbo Intercooler. Van 34.950,- tot 48.750,- incl. BTW. Het zal u blijken dat testrijden geen argument is, VOLVO maar een sluitend bewijs. Wij heten u van harte welkom. GEMCT^H^^ERT^UWEN PRES. ROOSEVELTLAAN 768 - VLISSINGEN - TEL. 01184-16679 G1LDEWEG 15-21 VLISSINGEN TEL. 01184-10220 Occasions beneden 7.500.- Diverse koopjes PRES. ROOSEVELTLAAN 745 VLISSINGEN - TEL. 01184-12008 De garantie voor optimale zekerheid. 11,4). Motoren 01184-14400 B.G.G. 01184-10300 Gildeweg 31b Vlissingen Tel. 01184-13216 bouwjaar km prijs garantie 1987 33.000 17.500.- 6 mnd. 1987 58.000 14.500.- 6 mnd. Peugeot 205 GL diesel 1984 120.000 10.900.- 3 mnd. Peugeot 205 XE 1.1 Accent 1987 33.000 15.500.- 6 mnd. 1986 50.000 16.900.- 6 mnd. 1987 54.000 19.900.- 6 mnd. Peugeot 309 XR 1.3 1987 65.000 17.500.- 6 mnd. Peugeot 309 GR 1.3 1987 56.000 17.900.- 6 mnd. 1987 89.000 19.900.- 6 mnd. Peugeot 205 XS 78.500 17.500.- 6 mnd. Peugeot 305 GL schuitdak 1984 117.000 8.900.- 3 mnd. 70.000 8.900.- 3 mnd. Peugeot 305 GL 1.5 1984 77.000 9.900.- 6 mnd. Peugeot 309 1.6 GR 1986 69.000 17.450.- 6 mnd. 1987 89.000 19.900.- 6 mnd. Peugeot 405 SR11.9 1988 63.500 29.900.- 6 mnd Peugeot GR Break 1984 108.000 9 500- 3 mnd. 6 mnd. 1987 42.000 16.500.- Peugeot 405 1.9 GLD d.-grijs m.sunroof plus 1988 77.000 km, prijs 28.450.-, 6 mnd. Peugeot 309 Allure 1.31987 83.000 15.900.- 6 mnd. Peugeot 505 GL1983 90.000 7.900.- 3 mnd. Peugeot 505 GR Break1988 12.000 34.500.- 6 mnd. Citroen BX 14 RE 5-drs1986 72.500 14.900.- 6 mnd. Citroen Visa 11E1987 40.000 10.900.- 6 mnd. Skoda Rapid Coupé1987 22.000 8.950.- 3 mnd. Fiat Regata 851987 51.500 14.900.- 6 mnd. Fiat Uno 60 S LPG1987 61.000 12.900,- 6 mnd. Renault 11 GTX LPG1985 104.000 12.900.- 3 mnd. Renault 9 TL Cheverny1988 29.500 17.900.- 6 mnd. Opel Ascona 1.6 S 4-drs1986 60.000 15.500.- 6 mnd. WV Golf 1.6 3-drs1986 72.000 18.500.- 6 mnd. R 20 TL LPG2.900.- A.P.K. Opel Ascona diesel3.500.- A.P.K. Peugeot 505 GRD6.900.- A.P.K. Talbot Tagora 2.2 GLS... 5.500.- A.P.K. Citroen 2CV6 6.750.- A.P.K. Renault 94.900.- A.P.K. Datsun Sunny2.500.- A.P.K. Speciaal voor de Nederlandse markt heeft BMW de 518i geïntroduceerd. Het is een afronding van de 5-serie naar onder, zodat de 5 voor een groter publiek aantrekkelij ker wordt. Vooral de zakelijke markt zal geïnteresseerd zijn in deze 518i, denk daarbij aan de Oort perikelen o.a. de 20 tot 25 bijtelling bij het inkomen enz. De afmetin gen en vormgeving van de 5-serie carrosserie vormen samen met de moderne en zui nige 1,8-liter M40-motor een uitstekende propositie voor de zakelijke rijder. De prijs van de BMW 518i is vastgesteld op 56.900,- incl. BTW. Het uitrustingsniveau van de nieuwe 518i is nagenoeg gelijk aan dat van de 520i, terwijl de prestaties van het nieuwe instapmodel over eenkomen met die van de 524 td. Tot de standaarduitrus ting van de 518i behoren: 80 liter kunststof brandstof tank, 5-versnellingsbak, stuurbekrachtiging, axiaal verstelbaar stuurwiel, as- bestvrije koppelingsplaat en remblokken, dubbelwer- kende gasgevulde schok dempers, 6J x 15 velgen met 195/65 R15H-banden, groen, warmtewerend glas, cen trale deurvergrendeling met diefstalbeveiliging, beide voorstoelen met hoogtever stelling, separaat gevormde achterzittingen, gordelspan ners voor en antenne in de achterruit. De prestaties van de 5-se- rie instapmodel liggen dankzij de moderne en krachtige M40-motor op vol doende hoog niveau. Met een top van 192 km/h en een ac celeratietij d van 12,8 secon den (0 tot 100 km/h) kan de BMW 518i zich meten met de 524 turbo diesel. Dankzij het gunstige koppelverloop van de 1,8-liter viercilinder be schikt de 518i over een uit stekende elasticiteit: rijden in een hoge versnelling met een laag toerental laat de auto moeiteloos toe. Ook het brandstofverbruik ligt door het hoge rendement van de M40-krachtbron op een aan trekkelijk, laag niveau. Het gemiddeld brandstofgebruik (1/3 ECE-mix) van de 518i bedraagt 8,8 1/100 km (1 op De nieuwe uit de 400-serie: De onafhankelijke voor wielophanging bestaat uit McPherson veerpoten met schroefveren, dwarsgeplaatste driehoekvormige draagarmen en een stabilisatorstang die di rect is gekoppeld aan de veer poten. Speciale rubbers in de draagarmen zorgen voor een - gecontroleerd - mee- en tegen stuureffect. De 460 heeft een neutraal tot licht onderstuur karakter. De achterwielop hanging omvat een van schroefveren voorziene, lichte as die door twee in langsrich- ting gelaatste Watt-stangen- stelsels en een dwars ge plaatste Panhardstang wordt gelokaliseerd. Doordat de wie len bij in- of uitveren niet van sporing veranderen, worden ongewenste neveneffecten op het stuurgedrag voorkomen. De lage onafgeveerde massa en relatief lange veerwegen zorgen voor een goed rij com fort. Rondom zij n dubbel wer kende hydraulische schok dempers toegepast. De stuur inrichting is van het tandheu geltype en heeft een variabele overbrengingsverhouding, waarbij de vertanding op de tandheugel vanuit het midden naar beide uiteinden een an- De Volvo 460 voor 1990. der profiel heeft. De GLE en Turbo uitvoeringen zijn stan daard voorzien van stuurbe krachtiging. De 460 heeft een diagonaal gescheiden remsys- teem met schijfremmen voor. Het - als extra leverbare - ABS biedt optimale veiligheid en is verregaand zelf controle rend. De jongste telg van het Nederlandse Volvo con cern, de Volvo 460 komt eind januari 1990 op de Ne derlandse markt. De nieuwe 460 is officieel voorge steld op de autosalon van Brussel medio januari, spoedig daarna wordt hij in het echt leverbaar. De 460 is het sedan model in de 400 serie. De 400 serie op haar beurt is weer de jongste serie van de Nederlandse Vol- votak. In 1986 op de markt ge komen middels de 480, uitge breid in 1988 met de 440 en in 1990 de 460. Voorlopig wordt de 400 serie gecompleteerd en kent al meer modellen dan de 300 serie ooit gehad heeft. De 480 is een sportmodel, coupé-achtig maar toch ruimte biedend aan 4 personen, de 440 een hatch back model met 5-deuren en nu de 460 een sedan model met 4-deuren en een separate kof ferbak. Het zal duidelijk zijn dat de gehele 400 serie op de zelfde leest is geschoeid, een zelfde onderstel met wielbasis 250,3 cm, alleen de carrosserie- vormen verschillen. De 460 meet lxbrxh 440,5x167,8x140,4 cm, hij is de langste van de 400 serie voornamelijk veroor zaakt door de kofferbak die een inhoud heeft van 453 liter. Echter ook bij deze sedan is de achterbak 70/30 gedeeld neerklapbaar en dan wordt de inhoud 950 liter. De nieuwe 460 komt er in de uitvoeringsvarianten GL, GLE en Turbo. Alle hebben zij de 1.7 liter motor echter er zijn 3 varianten. Zowel de Volvo 460 GL als 460 GLE hebben twee verschillende motorva rianten: een carburatie-motor met 64 kW/87 pk met een top van circa 175 km/uur en een 75 kW/102 pk multipoint injec tie-motor met een topsnelheid van circa 185 km/uur. De 460 turbo is voorzien van een 88 kW/120 pk watergekoelde tur- bo-intercooler, die goed is voor een top van meer dan 200 km/ uur en een acceleratie van 0- 100 in rond 9 seconden. Al deze 4-cilinder in lijn-motoren hebben een inhoud van 1721 cm3 en zijn dwars geplaatst. Alle varianten zijn voorzien van een 3-wegkatalysator, die voor de injectie- en turbover sie is geregeld met een Lamb- dasond. De Volvo 460 heeft voorwielaandrijving en stan daard een 5-versnellingsbak. Bij het interieur-ontwerp van de Volvo 460 is vooral re kening gehouden met de wen sen van de groep kopers van sedans in de top van de mid denklasse. Vandaar ook dat ruime aandacht is besteed aan het uitrustingsniveau, de er gonomie en uiteraard de vei ligheid. Bewust is daarom ge kozen voor optimaal instap- en zitcomfort voor vijf vol wassenen en daarom biedt de achterbank ruim plaats aan 3 volwassenen. De nieuwe generatie van Honda Accord is eind vorig jaar op de Nederlandse markt gebracht. De internationale presentatie was eerder namelijk in het najaar op de Internationale Autotentoonstel ling van Frankfurt. Zoals gebruikelijk worden daarna de diverse importeurs in de Europese lan den van auto's voorzien, die op hun beurt weer de dealers bevoorraden. Voor Nederland was dat de cember 1989. Maar nu is de nieuwe Honda Accord dan ook volop leverbaar. Het is inmiddels de 4e generatie Accord die des tijds begon als Honda's fraaie middenklasser. Een fraaie auto is de nieuwe Accord ge bleven of misschien zelfs wel fraaier dan ooit te voren, want het nieuwe model overtreft alle voorgangers op alle ter reinen. Echter een gewone middenklasser is hij nauwe lijks nog te noemen. Met zijn prijs rond de 40 mille, eigenlijk 3 van de 4 modellen boven de 40 mille, zelfs tot 60 mille (de 2.2i) toe, is het geen echt be reikbare middenklasse te noe men, het wordt nu een hogere klasse auto. Overigens niet alleen qua De nieuwe Accord. prijs hoort de Accord nu in de hogere klasse thuis. De Accord is ook groter gegroeid, in kwa liteit, in uitrusting en in maat voering. In vergelijking met het vorige model is de nieuwe Accord langer en hoger ge worden. De wielbasis is aan zienlijk vergroot 120 mm), waarbij de beschikbare extra ruimte geheel aan het inte rieur ten goede is gekomen. Daarmee is de nieuwe Honda Accord direct één van de ruimste sedans in zijn klasse. De techniek van de nieuwe Accord „groeide" overeen komstig. Het leveringspro gramma omvat vier verschil lende motoren: 2.0 liter met carburateur (66kW/90pk en 81 kW/110 pk), dezelfde motor met PGM-FI brandstofinjectie (98 kW/133 pk) en een nieuwe 2.2 liter injectiemotor (110 kW/150 pk). De nieuwe Honda Accord is een vierdeurs sedan. In de klasse van de nieuwe Accord is dit de meest aansprekende carrosserievorm.

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1990 | | pagina 9