AUTOMOBIELBEDRIJF VAN FRAASSEN B.V.
BERBO off. Honda-dealer
voor Midden-Zeeland
Volvo 460 vult gat in de 400 serie
LEEUWEKEUR
BMW 518i voor groter
publiek aantrekkelijk
TREFPUNT
VOOR AUTO
LIEFHEBBERS
Honda A ccord overtroeft voorganger
Zwartepoorte
PAAUWEN-
BURG B.V.
PEUGEOT
TALBOT
Nieuwste telg
eind januari op
Nederlandse markt 9 I P S
PROEFRIJDEN 15 GEEN ARGUMENT
MAAR HÉT BEWIJS.
DÉ NIÉUWE VOLVO 460.
Nieuwe generatie Japans Model op markt gebracht
VLISSINGEN INDUSTRIEWEG 27-29
GOES M.A DE RUYTERLAAN 8-16
01100-28545 B.G.G. 01100-28258
REM EN FRICTIE
SERVICE
CILINDERKOP
VLAKKEN
AUTOMOBIELBEDRIJF
DIJKWEL VLISSINGEN B.V.
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 24 JANUARI 1990
309
De nieuwe Volvo 460 is een luxueuze sedan in de business class. Uw nadere
kennismaking ten volle waard. In GL, GLE en Turbo Intercooler. Van 34.950,- tot 48.750,-
incl. BTW. Het zal u blijken dat testrijden geen argument is, VOLVO
maar een sluitend bewijs. Wij heten u van harte welkom. GEMCT^H^^ERT^UWEN
PRES. ROOSEVELTLAAN 768 - VLISSINGEN - TEL. 01184-16679
G1LDEWEG 15-21
VLISSINGEN
TEL. 01184-10220
Occasions beneden 7.500.- Diverse koopjes
PRES. ROOSEVELTLAAN 745
VLISSINGEN - TEL. 01184-12008
De garantie
voor optimale zekerheid.
11,4).
Motoren
01184-14400 B.G.G. 01184-10300
Gildeweg 31b
Vlissingen
Tel. 01184-13216
bouwjaar
km
prijs
garantie
1987
33.000
17.500.-
6 mnd.
1987
58.000
14.500.-
6 mnd.
Peugeot 205 GL diesel
1984
120.000
10.900.-
3 mnd.
Peugeot 205 XE 1.1 Accent
1987
33.000
15.500.-
6 mnd.
1986
50.000
16.900.-
6 mnd.
1987
54.000
19.900.-
6 mnd.
Peugeot 309 XR 1.3
1987
65.000
17.500.-
6 mnd.
Peugeot 309 GR 1.3
1987
56.000
17.900.-
6 mnd.
1987
89.000
19.900.-
6 mnd.
Peugeot 205 XS
78.500
17.500.-
6 mnd.
Peugeot 305 GL schuitdak
1984
117.000
8.900.-
3 mnd.
70.000
8.900.-
3 mnd.
Peugeot 305 GL 1.5
1984
77.000
9.900.-
6 mnd.
Peugeot 309 1.6 GR
1986
69.000
17.450.-
6 mnd.
1987
89.000
19.900.-
6 mnd.
Peugeot 405 SR11.9
1988
63.500
29.900.-
6 mnd
Peugeot GR Break
1984
108.000
9 500-
3 mnd.
6 mnd.
1987
42.000
16.500.-
Peugeot 405 1.9 GLD d.-grijs m.sunroof plus 1988
77.000 km, prijs 28.450.-, 6 mnd.
Peugeot 309 Allure 1.31987 83.000 15.900.- 6 mnd.
Peugeot 505 GL1983 90.000 7.900.- 3 mnd.
Peugeot 505 GR Break1988 12.000 34.500.- 6 mnd.
Citroen BX 14 RE 5-drs1986 72.500 14.900.- 6 mnd.
Citroen Visa 11E1987 40.000 10.900.- 6 mnd.
Skoda Rapid Coupé1987 22.000 8.950.- 3 mnd.
Fiat Regata 851987 51.500 14.900.- 6 mnd.
Fiat Uno 60 S LPG1987 61.000 12.900,- 6 mnd.
Renault 11 GTX LPG1985 104.000 12.900.- 3 mnd.
Renault 9 TL Cheverny1988 29.500 17.900.- 6 mnd.
Opel Ascona 1.6 S 4-drs1986 60.000 15.500.- 6 mnd.
WV Golf 1.6 3-drs1986 72.000 18.500.- 6 mnd.
R 20 TL LPG2.900.- A.P.K.
Opel Ascona diesel3.500.- A.P.K.
Peugeot 505 GRD6.900.- A.P.K.
Talbot Tagora 2.2 GLS... 5.500.- A.P.K.
Citroen 2CV6 6.750.- A.P.K.
Renault 94.900.- A.P.K.
Datsun Sunny2.500.- A.P.K.
Speciaal voor de Nederlandse markt heeft BMW de 518i geïntroduceerd. Het is een
afronding van de 5-serie naar onder, zodat de 5 voor een groter publiek aantrekkelij
ker wordt. Vooral de zakelijke markt zal geïnteresseerd zijn in deze 518i, denk daarbij
aan de Oort perikelen o.a. de 20 tot 25 bijtelling bij het inkomen enz. De afmetin
gen en vormgeving van de 5-serie carrosserie vormen samen met de moderne en zui
nige 1,8-liter M40-motor een uitstekende propositie voor de zakelijke rijder. De prijs
van de BMW 518i is vastgesteld op 56.900,- incl. BTW.
Het uitrustingsniveau van
de nieuwe 518i is nagenoeg
gelijk aan dat van de 520i,
terwijl de prestaties van het
nieuwe instapmodel over
eenkomen met die van de 524
td.
Tot de standaarduitrus
ting van de 518i behoren: 80
liter kunststof brandstof
tank, 5-versnellingsbak,
stuurbekrachtiging, axiaal
verstelbaar stuurwiel, as-
bestvrije koppelingsplaat en
remblokken, dubbelwer-
kende gasgevulde schok
dempers, 6J x 15 velgen met
195/65 R15H-banden, groen,
warmtewerend glas, cen
trale deurvergrendeling met
diefstalbeveiliging, beide
voorstoelen met hoogtever
stelling, separaat gevormde
achterzittingen, gordelspan
ners voor en antenne in de
achterruit.
De prestaties van de 5-se-
rie instapmodel liggen
dankzij de moderne en
krachtige M40-motor op vol
doende hoog niveau. Met een
top van 192 km/h en een ac
celeratietij d van 12,8 secon
den (0 tot 100 km/h) kan de
BMW 518i zich meten met de
524 turbo diesel. Dankzij het
gunstige koppelverloop van
de 1,8-liter viercilinder be
schikt de 518i over een uit
stekende elasticiteit: rijden
in een hoge versnelling met
een laag toerental laat de
auto moeiteloos toe. Ook het
brandstofverbruik ligt door
het hoge rendement van de
M40-krachtbron op een aan
trekkelijk, laag niveau. Het
gemiddeld brandstofgebruik
(1/3 ECE-mix) van de 518i
bedraagt 8,8 1/100 km (1 op
De nieuwe uit de 400-serie:
De onafhankelijke voor
wielophanging bestaat uit
McPherson veerpoten met
schroefveren, dwarsgeplaatste
driehoekvormige draagarmen
en een stabilisatorstang die di
rect is gekoppeld aan de veer
poten. Speciale rubbers in de
draagarmen zorgen voor een -
gecontroleerd - mee- en tegen
stuureffect. De 460 heeft een
neutraal tot licht onderstuur
karakter. De achterwielop
hanging omvat een van
schroefveren voorziene, lichte
as die door twee in langsrich-
ting gelaatste Watt-stangen-
stelsels en een dwars ge
plaatste Panhardstang wordt
gelokaliseerd. Doordat de wie
len bij in- of uitveren niet van
sporing veranderen, worden
ongewenste neveneffecten op
het stuurgedrag voorkomen.
De lage onafgeveerde massa
en relatief lange veerwegen
zorgen voor een goed rij com
fort.
Rondom zij n dubbel wer
kende hydraulische schok
dempers toegepast. De stuur
inrichting is van het tandheu
geltype en heeft een variabele
overbrengingsverhouding,
waarbij de vertanding op de
tandheugel vanuit het midden
naar beide uiteinden een an-
De Volvo 460 voor 1990.
der profiel heeft. De GLE en
Turbo uitvoeringen zijn stan
daard voorzien van stuurbe
krachtiging. De 460 heeft een
diagonaal gescheiden remsys-
teem met schijfremmen voor.
Het - als extra leverbare -
ABS biedt optimale veiligheid
en is verregaand zelf controle
rend.
De jongste telg van het Nederlandse Volvo con
cern, de Volvo 460 komt eind januari 1990 op de Ne
derlandse markt. De nieuwe 460 is officieel voorge
steld op de autosalon van Brussel medio januari,
spoedig daarna wordt hij in het echt leverbaar.
De 460 is het sedan model in
de 400 serie. De 400 serie op
haar beurt is weer de jongste
serie van de Nederlandse Vol-
votak. In 1986 op de markt ge
komen middels de 480, uitge
breid in 1988 met de 440 en in
1990 de 460.
Voorlopig wordt de 400 serie
gecompleteerd en kent al meer
modellen dan de 300 serie ooit
gehad heeft. De 480 is een
sportmodel, coupé-achtig
maar toch ruimte biedend aan
4 personen, de 440 een hatch
back model met 5-deuren en
nu de 460 een sedan model met
4-deuren en een separate kof
ferbak. Het zal duidelijk zijn
dat de gehele 400 serie op de
zelfde leest is geschoeid, een
zelfde onderstel met wielbasis
250,3 cm, alleen de carrosserie-
vormen verschillen. De 460
meet lxbrxh 440,5x167,8x140,4
cm, hij is de langste van de 400
serie voornamelijk veroor
zaakt door de kofferbak die
een inhoud heeft van 453 liter.
Echter ook bij deze sedan is de
achterbak 70/30 gedeeld
neerklapbaar en dan wordt de
inhoud 950 liter.
De nieuwe 460 komt er in de
uitvoeringsvarianten GL,
GLE en Turbo. Alle hebben zij
de 1.7 liter motor echter er zijn
3 varianten. Zowel de Volvo
460 GL als 460 GLE hebben
twee verschillende motorva
rianten: een carburatie-motor
met 64 kW/87 pk met een top
van circa 175 km/uur en een 75
kW/102 pk multipoint injec
tie-motor met een topsnelheid
van circa 185 km/uur. De 460
turbo is voorzien van een 88
kW/120 pk watergekoelde tur-
bo-intercooler, die goed is voor
een top van meer dan 200 km/
uur en een acceleratie van 0-
100 in rond 9 seconden. Al deze
4-cilinder in lijn-motoren
hebben een inhoud van 1721
cm3 en zijn dwars geplaatst.
Alle varianten zijn voorzien
van een 3-wegkatalysator, die
voor de injectie- en turbover
sie is geregeld met een Lamb-
dasond. De Volvo 460 heeft
voorwielaandrijving en stan
daard een 5-versnellingsbak.
Bij het interieur-ontwerp
van de Volvo 460 is vooral re
kening gehouden met de wen
sen van de groep kopers van
sedans in de top van de mid
denklasse. Vandaar ook dat
ruime aandacht is besteed aan
het uitrustingsniveau, de er
gonomie en uiteraard de vei
ligheid. Bewust is daarom ge
kozen voor optimaal instap-
en zitcomfort voor vijf vol
wassenen en daarom biedt de
achterbank ruim plaats aan 3
volwassenen.
De nieuwe generatie van Honda Accord is eind
vorig jaar op de Nederlandse markt gebracht. De
internationale presentatie was eerder namelijk in
het najaar op de Internationale Autotentoonstel
ling van Frankfurt. Zoals gebruikelijk worden
daarna de diverse importeurs in de Europese lan
den van auto's voorzien, die op hun beurt weer de
dealers bevoorraden. Voor Nederland was dat de
cember 1989.
Maar nu is de nieuwe
Honda Accord dan ook volop
leverbaar. Het is inmiddels de
4e generatie Accord die des
tijds begon als Honda's fraaie
middenklasser. Een fraaie
auto is de nieuwe Accord ge
bleven of misschien zelfs wel
fraaier dan ooit te voren, want
het nieuwe model overtreft
alle voorgangers op alle ter
reinen. Echter een gewone
middenklasser is hij nauwe
lijks nog te noemen. Met zijn
prijs rond de 40 mille, eigenlijk
3 van de 4 modellen boven de
40 mille, zelfs tot 60 mille (de
2.2i) toe, is het geen echt be
reikbare middenklasse te noe
men, het wordt nu een hogere
klasse auto.
Overigens niet alleen qua
De nieuwe Accord.
prijs hoort de Accord nu in de
hogere klasse thuis. De Accord
is ook groter gegroeid, in kwa
liteit, in uitrusting en in maat
voering. In vergelijking met
het vorige model is de nieuwe
Accord langer en hoger ge
worden. De wielbasis is aan
zienlijk vergroot 120 mm),
waarbij de beschikbare extra
ruimte geheel aan het inte
rieur ten goede is gekomen.
Daarmee is de nieuwe Honda
Accord direct één van de
ruimste sedans in zijn klasse.
De techniek van de nieuwe
Accord „groeide" overeen
komstig. Het leveringspro
gramma omvat vier verschil
lende motoren: 2.0 liter met
carburateur (66kW/90pk en 81
kW/110 pk), dezelfde motor
met PGM-FI brandstofinjectie
(98 kW/133 pk) en een nieuwe
2.2 liter injectiemotor (110
kW/150 pk).
De nieuwe Honda Accord is
een vierdeurs sedan. In de
klasse van de nieuwe Accord
is dit de meest aansprekende
carrosserievorm.