auto-ti
UW CITROËN-DEALER VOOR WALCHEREN:
AUTO DIJKWEL
Citroën-modellen schoner in 1990
Sterke troeven voor Mazda
met de nieuwe 323 serie
DeWoon-Werk-Weekend-Wereldauto
AUTO DIJKWEL
MIDDELBURG
Autorama Walcheren,
Autoservice Besuijen
APK
Klein Vlaanderen 91-93, Middelburg, 01180-12865
SUZUKI
CAMPING OLMENVELD
Mazda heeft dit najaar de nieuwe 323 geïntroduceerd. Officieel was de publieksintroductie op de auto-tentoon
stelling van Frankfurt in september, vervolgens werd hij leverbaar in alle Europese landen. Met de nieuwe 323
heeft Mazda er ijzersterke troeven bijgekregen. Natuurlijk was de 323 al een bestseller voor Mazda en dat naast
de 626. De nieuwe 323 zal het succes zeker bevestigen zo niet overstemmen. Er is een fraai stukje werk afgele
verd, er zijn nu 3 carrosserie-varianten, alle even fraai van lijn, alle met een schitterend interieur en alle met kwa
litatief hoogwaardige techniek.
Motoren
Veerseweg 104 - Middelburg - Telefoon 01180-29955
Keuringsstation
Tel. 01184-17082
Zonder afspraak
Onafhankelijk
Indien mogelijk GRATIS Co
afstelling van motor, koplampen
afstellen.
Keuringskosten 64.-
RDW-afmeldingskosten 6.-
Herkeuring binnen 14 dagen
15.- tot 25.-
Geopend 8.00-17.00 uur.
PAUL KRUGERSTRAAT 69 - VLISSINGEN
(naast SHELL-station)
Metal Top JLX en de spor
tieve Cabrio JLX, maar ook
voor de Commercial JLX
en de Van JLX. Bovendien bieden die laatste twee u
alle financiële voordelen van een grijs kenteken. En bij
elke Vitara is de carrosserie voor het overgrote deel
van duurzaam gegalvaniseerd plaatstaal. Zodat u niet
alleen veel, maar vooral ook heel lang plezier heeft
van deze unieke Woon-Werk-Weekend-Wereldauto.
Citroën heeft haar 1990 programma bekend ge
maakt, een gebruikelijke gebeurtenis in het najaar
in autowereld. Elk merk brengt dan haar najaars- en
begin nieuwjaars (1990) programma. Voor Citroën
houdt dat in een enkele detailwijziging in de vorm
van een modernisering dan wel verbetering en in de
diverse typen schonere motoren om te voldoen aan
de strengere milieu-eisen in de diverse Europese
landen.
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 18 OKTOBER 1989 315
DE NAAM ZEGT AL GENOEG!
Wielophanging
Besturing
De Suzuki Vitara. Raaazend veelzijdig. Al vanaf f27.495,*
Veerseweg 104-Middelburg-Tel. 01180-29955
Comfort
NISSAN OCCASIONS
ANDERE MERKEN
GOEDKOPE AANBIEDINGEN, APK-GEKEURD
Met een Vitara heeft u eigenlijk meer dan één auto.
Want hij is in de eerste plaats zeer representatief en
biedt u de luxe en het comfort van een limousine.
Maar als u wilt, schakelt u met één beweging over naar
de 4-wiel-aandrijving. En dan beschikt u opeens over
een uiterst sportieve terrein-auto. Door die combina
tie is een proefrit met een Vitara al een opwindende
belevenis. Zeker als u weet, dat elke Vitara voorzien is
van een pittige 1.6 liter motor. Dat geldt voor de
Mazda heeft de 323 grondig
aangepakt. Alle moderniseringen
in het verleden vallen daarbij in het
niet. Dit omdat niet alleen de car
rosserie is aangepakt met daarbij
uiteraard het interieur, maar ook
de techniek is onder handen geno
men. En dat is direct te merken. De
motoren zijn vernieuwd, nu met
zeer geavanceerde techniek, met
meer kleppen, ze zijn soepeler,
sportiever en qua geluid comforta
beler. Uiteraard zijn ze US '83
schoon.
Verbeterd is ook de transmissie,
nieuwe 5-bakken of als optie een
3-traps automaat. Verder is de
wielophanging gemoderniseerd
evenals de stuurinrichting en de
remmen. En alle vernieuwingen
zijn verbeteringen, wij hebben dat
in de rij-impressies ondervonden.
Meest frappant voor de koper is
natuurlijk het gewijzigde uiterlijk en
dan wel de drie nieuwe vormen.
Min of meer gebleven is de Hatch
back en de Sedan, al zijn deze nu
veel moderner, gestroomlijnder,
maar toch karakteristiek, dus niet
13 in een dozijn auto's.
De nieuwe Mazda 323-serie.
langrijkste functies en hulpmeters
zijn opgenomen.
Helemaal nieuw is de sportvorm,
de coupévorm, Mazda noemt hem
simpel 323 F. Het is een zeer fraai
gelijnde wagen met voor een cou
pé volop ruimte, zelfs 5-deuren, en
toch sportieve prestaties door de
nieuwe 1.6i danwel 1 8i motor. En
verrukkelijk is vooral zijn prijs. De
nieuwe Mazda 323 F Sportcoupé
5-deuren met 1.6i, 64 kW/87 PK,
128 Nm motor kost slechts
27.995,-, dat is echt een klinkende
aanbieding voor zo'n exclusieve
auto. Overigens ook de andere
prijzen zijn niet gek. De nieuwe
323 start met de Hatchback 3-drs.
1.3 LX en kost 23.395,-. De Se
dan 4-drs. 1.3 LX kost 25.895,-
en deze wagens met 1.3 16 klep
pen motor met 55 kW/75PK, 102
Nm en 5-bak zijn zeker niet sober
uitgerust.
Vele zaken zijn standaard die el
ders allemaal extra betaald moeten
worden.
Auto Palace-De Binckhorst le
vert voor de nieuwe Mazda 323-se-
rie drie verschillende benzinemoto
ren. De 1.324 cc 16 kleppen motor
met carburateur is speciaal ont
worpen en ontwikkeld voor de
nieuwe Mazda 323-serie. De 1.3
versie heeft een 71 mm boring en
een slag van 83.6 mm. Deze pro
duceert 75 pk (55Kw) DIN bij
6.200 tpm en een maximum koppel
van 10,4 kg/m (102 Nm) DIN bij
3.700 tpm. De compressieverhou-
ding is 9,4:1.
De 1.598 cc multipoint injectie
motor heeft een enkelvoudige bo
venliggende nokkenas, die twee
De nieuwe Mazda 323-serie
biedt de tweede generatie handge-
schakelde vijfversnellingsbakken.
De nieuwe generatie F2 vijfversnel
lingsbak is speciaal ontwikkeld
voor het hoge koppelrendement,
dat wordt geproduceerd door de
nieuwe motor.
De krachtige door een 1,8i mo
tor aangedreven GT is uitgerust
met de gemoderniseerde versie
van het type G hoog-koppel hand-
geschakelde versnellingbak. De
G2 versnellingsbak, die wordt ge
bruikt in de 323 GT, heeft dezelfde
Mazda's Twin-Trapezoidal Link
(TTL) onafhankelijke ophanging,
met een veerpoot op dubbele
draagarmen en een trekstang is
verder verfijnd in de nieuwe Mazda
323. De dwarsverbindingen zijn
verlengd met 80 mm, terwijl de af
stand tussen de bevestigingspun
ten verbreed is met 40 mm. De
nieuwe TTL-achterwielophanging
heeft in de middenklasse één van
de langste uitslagen met toevoe
ging van 10 mm in- en uitwaarts,
resulterend in een totale ophan
gingsuitslag van 220 mm. In feite
Niet zo gek veel nieuws dus voor 1990 bij Citroën. Dat klopt al
thans voor de bestaande modellen AX, BX en CX. Het echt grote
nieuws is natuurlijk de komst van de XM. Deze nieuwe grote klasse
sedan is echter al op de markt in Frankrijk en kent in die paar weken
natuurlijk geen verandering. In ons land komt hij medio november op
de markt en voor ons is hij dus helemaal nieuw. We hebben echter al
ruim gepubliceerd over de XM in de week van 25-30 juni, bij de intro
ductie in november zullen we dat nog eens doen en houden het
daarom nu kort. De XM komt in voorlopig 8 versies op de markt na
melijk in 3 uitrustingsniveaux en in 5 motorversies, 3 benzines een
2.0i met 115 en 130 PK en een 3.0i met 170 PK, en 2 diesels beide
2.1 liter met 12 kleppen in normaal 83 PK en turbo 110 PK. De CX
gaat van lieverlee verdwijnen, de sedan direct en de stationcar
(break) zodra ook de XM een dergelijke versie krijgt. Wat de AX en
BX betreft hier voor 1990 dus wat detailwijzigingen en nieuwe
schone injectie motoren. Nog eens op een rijtje geeft dat:
Om te kunnen voldoen aan de strengste EG eisen op milieugebied
zal de volledige Citroen AX-reeks voor Nederland worden uitgerust
met nieuwe motorvarianten: de bestaande TU-motoren, maar dan
voorzien van elektronische injectie en een geregelde 3-weg katalysa-
tor.
De AX II E wordt vervangen door de'II TE en de II RE door de II
TGE, U24CC, 44 Kw/06 PK, 88 Nm, top 167 km/u, acc. 100km/u in
12,7 sec. verbruik bij 90 km/u 1:21,2.
De AX 14 komt er als TRS en GT met 1360 cc monopoint injectie
systeem met 55 kW/75 PK, koppel 104 Nm, top 173 km/u voor de
TRS en ITS'km/u voor de GT (door kortere versnellingsbak-over
brenging), acceleratie van 0-100 km/u in 10,7 en 10,4 sec, verbruik
bij 90 119.3. Gemiddeld zal de AX 11 116 en de AX 14 115 kunnen
halen. De AX 14 diesel met 1360 cc en 53 PK blijft ook in het pro
gramma.
In heel Europa rijden op dit moment zo'n 700.000 AX-en; de dag-
produktie bedraagt 1.700 AX-en, waarvan 30% door dieseluitvoerin
gen wordt ingenomen. Uit deze cijfers blijkt dat de AX een succesvol
model is dat zich een duidelijke plaats heeft weten te veroveren in
een overvol marktsegment.
In het modeljaar 1990 zal de AX een nieuwe dimensie krijgen en
tevens een nog belangrijker plaats kunnen innemen in het B-sege-
ment in Europa, dank zij de verhogiging van het uitrustingsniveau van
praktisch alle modellen, gevoegd bij de inmiddels algemeen erkende
kwaliteiten van de AX op het gebied van de motoren, z'n zuinigheid,
comfort en wegligging.
In drie jaar tijd is deze serie vrijwel compleet geworden en bestrijkt
deze de belangrijkste segementen van de desbetreffende markt (5-
en 3-deurs modellen, benzine- en dieselmotoren).
Net als bij de AX wordt het gamma van de Citroën BX uitgebreid
met enkele injectiemotoren die aan de strengste EG eisen voldoen
door toepassing van een geregelde 3-weg katalysator, 1360 cc, 75
PK, 1520 CC, 90 PK, 1905 cc 1092 CC 122 PK.
De BX 16 V heeft een uiterlijke restyling ondergaan, en op speciale
bestelling is de BX 19 GTI 4x4 leverbaar.
De dagproduktie van de BX bedraagt momenteel 1.400 auto's,
waarvan 45% diesels.
Het nieuwe topmodel van Citroën, de XM zal in november 1989 op
de Nederlandse markt verschijnen. Niet alle versies zullen direct le
verbaar zijn; een aantal uitvoeringen (waaronder de XM diesel) komt
pas in het voorjaar van 1990.
De KIP De Luxe heeft niet voor niets die
nam Hij is ruim, heeft een fraaie belij
ning en is zb luxe uitgerust, dat ie gerust
compleet mag heten VuurveninW chas
sis, 'zelfdenkende' breedspoor Delta-as,
schokdempers en een prachtig sott-line-
interieur. om maar eens wat te noemen.
De KIP De Luxe is verder uitgerust met
een laag-stroom-vertxuik-installatie, en
heeft de mogelijkheid een 38W zonnepa
neel aan te sluiten. Wij nodigen u uit voor
'n kennismaking. Want de KIP De Luxe
staat nü bij ons voor u klaar.
Dus kom
kijken en keuren!
KIP CARAVANS
Gapingseweg 5 - Serooskerke - Tel. 01189-2040
b.g.g. 1285 (gem. Veere)
Ook het juiste adres voor uw
occasion-caravan
Voor de nieuwe 323-serie werd
een nieuw breed instrumentenpa
neel ontworpen. In de Hatchback-
en Sedan-uitvoeringen loopt de
middensectieband van het dash
board, waarin de verwarmings- en
ventilatiesleuven, kleinere schake
laars en een digitale klok zijn opge
nomen, rond in de hoeken en
vormt één geheel met de portierlij-
sten. De verstelafstand van de be
stuurdersstoel is verlengd van 200
mm tot 220 mm, waardoor ook
lange bestuurders een comforta
bele zitpositie vinden. De Sedan is
uitgerust met een anti-diefstal sys
teem, waarmee de achterbank kan
worden afgesloten om te voorko
men dat ongewenste personen via
het passagiersgedeelte de bagage
ruimte bereiken.
Het interiéur van de 323 F heeft
een laaggevormd instrumentenpa
neel. Het instrumentarium is com
pact en sportief, met drie grote
ronde wijzerplaten, waarin de be-
kleppen per cilinder bedient via tui
melaars.
De 1,6i motor levert 87 pk
(64Kw) DIN bij 5.200 tpm en een
maximum koppel van 13,1 kg/m
(128 Nm) bij 2.500 tpm. De com-
pressieverhouding is 9,3:1
De 1,8i DOHC-motor is de spor
tieve krachtbron die in de GT-uit-
voering van de driedeurs Hatch
back en vijfdeurs Coupé wordt ge
leverd. De inhoud is 1.840 cc.
Deze schone US 83-motor levert
131 pk (96 Kw) DIN bij 6.500 tpm
en een koppel van 16,3 kg/m (160
Nm) DIN bij 4.500 tpm. De com-
pressieverhouding is 9,0:1In deze
1,8i-versie drijft een enkel getande
riem dubbele bovenliggende nok-
kenassen aan, die vier kleppen per
cilinder bedienen met behulp van
hydraulische klepstoters. De twee
injectieversies zijn voorzien van
een geregelde driewegkatalysator
met Lambdasonde en voldoen aan
de US-83 normen. Een diesel volgt
ongetwijfeld later.
interne verbeteringen ondergaan
als de F2-eenheid. De automati
sche versnellingsbak die wordt ge
leverd in combinatie met de 1.3 16-
kleppen motor is het type F3A-HL
met drie overbrengingen. De kop
pelomvormer heeft een lock-up-
voorziening, die de motor een
transmissie direct koppelt voor rus
tiger en economischer rijden op
kruissnelheid.
De wielophanging van de
nieuwe 323 is voorzien van Mac-
Pherson veerpoten voor en het
TTL-systeem achter. De voorwiel
ophanging van het 323 F-model
bevat een dynamische wielvlucht-
verstelling. Wanneer aan het stuur
wordt gedraaid, treedt een veran
dering op tussen de hartlijn door
de veerpoot en die door de fusee-
kogel, hetgeen resulteert in een
licht negatieve wielvlucht tijdens
het nemen van bochten.
komt zo'n grote uitslag gewoonlijk
slechts voor in grotere auto's, zo
als de Mazda 929.
De nieuwe Mazda 323-modellen
zijn uitgerust met een tandheugel
stuurinrichting; het stuurwiel draait
van aanslag tot aanslag 4,3 slagen
rond. De minimale draaicirkels
(van muur tot muur) van de drie
carrosserievarianten zijn 10,4 me
ter voor de Hatchback, 10,6 meter
voor dë Sedan en 10,7 meter voor
de 323 F Coupé. Toerental-afhan
kelijke stuurbekrachtiging is als
optie leverbaar op de 1.6i GLX-uit-
voering, terwijl de 1.8i-versie er
standaard mee is uitgerust. Het
remsysteem van de nieuwe Mazda
323 is een combinatie van geventi
leerde schijfremmen voor en trom
mel remmen achter. De DOHC GT-
versie heeft achter schijfremmen in
plaats van trommel remmen.
Vitara Commercial JLX op grijs kenteken. Vitara Cabrio JLX. Vitara Metal Top JL X. Ook leverbaar
op grijs kenteken als Van JLX.
Vitara Commercial JLX, incl. BTW met grijs kenteken, excl. afleveringskosten. Afgebeeld de Vitara Metal Top JLX. Wielhoes is extra.
De nieuwe 323 Hatchback en
Sedan zijn iets ruimer dan hun
voorgangers, ze hebben langere
wielbasis resp. 245 en 250 cm. en
zijn ook iets langer in zijn geheel
resp. 400 en 422 cm. Ook de
breedte is toegenomen met zo'n 3
cm. beide 168 cm. De sportcoupé
323 F heeft een gelijke breedte
maar een grotere lengte 426 cm.,
de wielbasis is als van de Sedan
250 cm. Het gewicht is laag ge
houden, afhankelijk van het model
van 935 tot 1025 kg., het laadver
mogen is royaal zo'n 550 kg., het
trekgewicht eveneens van 850-
1200 kg. Het is nog niet bekend of
er een 4e carrosserievorm komt,
kijken we echter naar de 626 dan
zit dat er wel in.
LNAwit61.000 km '83 6.250
Axel 11 rood40.000 km '87 8 900
AX 11 RE blauw m30 000 km '87 ƒ12.250
Visa 11 RE d rood63.000 km '85 9 750
Visa Club rood52 000 km '83 6 950
BX 14 wit79 000 km 86 14 900
BX 14 grijs met43 000 km '86 ƒ16.750
BX 19 diesel wit95.000 km '85 15 900
BX 14 RE ivoor48.000 km '86 ƒ17.900
BX 16 RE blauw metallic17.000 km '88 24.750
BX 16 TRS d.rood61 000 km 84 12 900
BX 19 RD break rood94.000 km '88 27.750
Bluebird 1.6 met LPG groen met50.000 km '87 20.900.-
Bluebird 2.0 L Trend blauw met24.000 km '88 24.750.-
Sunny 1.3 LX grijs met46.000 km '87 18.750.-
Sunny Coupé beige metallic84.000 km '85 8.750.-
Sunny 1.6 SLX blauw'86 17.250.-
Sunny stationwagon blauw98.000 km '85 9.750.-
Cherry zilvergrijs89.000 km '85 10.900.-
Fiat Uno 60 rood58.000 km' '86 12.900.-
Honda Civic 1 -4 GL wit51.000 km '88 17.900.-
Peugeot 305 GR grijs metal55.000 km '85 11.750.-
Peugeot 505 GL diesel beige115.000 km '85 16.250.-
Renault 11 automaat wit19.000 km '87 18.900.-
Renault 9 GTL d.rood108.000 km '82 7.250.-
Skodal 30 L d.rood34.000 km '86 7.250-
Subaru Mini Jumbo groenmet48.000 km '85 7.500 -
Toyota Corolla 1.3 DX beige60.000 km '85 10.750.-
Toyota Corolla 1.3 DX groen17.000 km '87 15.900.-
Talbot Horizon Sherlock56.000 km '84 7.900.-
Volvo 340 wit34.000 km '87 17.750.-
Volvo 340 GL beige met65.000 km '84 10.750.-
Volvo 340 DL d.grijs met26.000 km '87 17.750.-
VW Golf diesel 4-d. cl. d.blauw130.000 km '84 12.950.-
Citroën 2CV'82 1.950.- Saab 99'80 3.750.-
Citroën CX Prestige'78 3.750.- Opel Rekord D'80 2.950.-
Citroën Visa'82 3.000.-
De nieuwe Mazda 323 Hatchback 3-deurs 1.8i-16V GT.