auto-ti UW CITROËN-DEALER VOOR WALCHEREN: AUTO DIJKWEL Citroën-modellen schoner in 1990 Sterke troeven voor Mazda met de nieuwe 323 serie DeWoon-Werk-Weekend-Wereldauto AUTO DIJKWEL MIDDELBURG Autorama Walcheren, Autoservice Besuijen APK Klein Vlaanderen 91-93, Middelburg, 01180-12865 SUZUKI CAMPING OLMENVELD Mazda heeft dit najaar de nieuwe 323 geïntroduceerd. Officieel was de publieksintroductie op de auto-tentoon stelling van Frankfurt in september, vervolgens werd hij leverbaar in alle Europese landen. Met de nieuwe 323 heeft Mazda er ijzersterke troeven bijgekregen. Natuurlijk was de 323 al een bestseller voor Mazda en dat naast de 626. De nieuwe 323 zal het succes zeker bevestigen zo niet overstemmen. Er is een fraai stukje werk afgele verd, er zijn nu 3 carrosserie-varianten, alle even fraai van lijn, alle met een schitterend interieur en alle met kwa litatief hoogwaardige techniek. Motoren Veerseweg 104 - Middelburg - Telefoon 01180-29955 Keuringsstation Tel. 01184-17082 Zonder afspraak Onafhankelijk Indien mogelijk GRATIS Co afstelling van motor, koplampen afstellen. Keuringskosten 64.- RDW-afmeldingskosten 6.- Herkeuring binnen 14 dagen 15.- tot 25.- Geopend 8.00-17.00 uur. PAUL KRUGERSTRAAT 69 - VLISSINGEN (naast SHELL-station) Metal Top JLX en de spor tieve Cabrio JLX, maar ook voor de Commercial JLX en de Van JLX. Bovendien bieden die laatste twee u alle financiële voordelen van een grijs kenteken. En bij elke Vitara is de carrosserie voor het overgrote deel van duurzaam gegalvaniseerd plaatstaal. Zodat u niet alleen veel, maar vooral ook heel lang plezier heeft van deze unieke Woon-Werk-Weekend-Wereldauto. Citroën heeft haar 1990 programma bekend ge maakt, een gebruikelijke gebeurtenis in het najaar in autowereld. Elk merk brengt dan haar najaars- en begin nieuwjaars (1990) programma. Voor Citroën houdt dat in een enkele detailwijziging in de vorm van een modernisering dan wel verbetering en in de diverse typen schonere motoren om te voldoen aan de strengere milieu-eisen in de diverse Europese landen. SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 18 OKTOBER 1989 315 DE NAAM ZEGT AL GENOEG! Wielophanging Besturing De Suzuki Vitara. Raaazend veelzijdig. Al vanaf f27.495,* Veerseweg 104-Middelburg-Tel. 01180-29955 Comfort NISSAN OCCASIONS ANDERE MERKEN GOEDKOPE AANBIEDINGEN, APK-GEKEURD Met een Vitara heeft u eigenlijk meer dan één auto. Want hij is in de eerste plaats zeer representatief en biedt u de luxe en het comfort van een limousine. Maar als u wilt, schakelt u met één beweging over naar de 4-wiel-aandrijving. En dan beschikt u opeens over een uiterst sportieve terrein-auto. Door die combina tie is een proefrit met een Vitara al een opwindende belevenis. Zeker als u weet, dat elke Vitara voorzien is van een pittige 1.6 liter motor. Dat geldt voor de Mazda heeft de 323 grondig aangepakt. Alle moderniseringen in het verleden vallen daarbij in het niet. Dit omdat niet alleen de car rosserie is aangepakt met daarbij uiteraard het interieur, maar ook de techniek is onder handen geno men. En dat is direct te merken. De motoren zijn vernieuwd, nu met zeer geavanceerde techniek, met meer kleppen, ze zijn soepeler, sportiever en qua geluid comforta beler. Uiteraard zijn ze US '83 schoon. Verbeterd is ook de transmissie, nieuwe 5-bakken of als optie een 3-traps automaat. Verder is de wielophanging gemoderniseerd evenals de stuurinrichting en de remmen. En alle vernieuwingen zijn verbeteringen, wij hebben dat in de rij-impressies ondervonden. Meest frappant voor de koper is natuurlijk het gewijzigde uiterlijk en dan wel de drie nieuwe vormen. Min of meer gebleven is de Hatch back en de Sedan, al zijn deze nu veel moderner, gestroomlijnder, maar toch karakteristiek, dus niet 13 in een dozijn auto's. De nieuwe Mazda 323-serie. langrijkste functies en hulpmeters zijn opgenomen. Helemaal nieuw is de sportvorm, de coupévorm, Mazda noemt hem simpel 323 F. Het is een zeer fraai gelijnde wagen met voor een cou pé volop ruimte, zelfs 5-deuren, en toch sportieve prestaties door de nieuwe 1.6i danwel 1 8i motor. En verrukkelijk is vooral zijn prijs. De nieuwe Mazda 323 F Sportcoupé 5-deuren met 1.6i, 64 kW/87 PK, 128 Nm motor kost slechts 27.995,-, dat is echt een klinkende aanbieding voor zo'n exclusieve auto. Overigens ook de andere prijzen zijn niet gek. De nieuwe 323 start met de Hatchback 3-drs. 1.3 LX en kost 23.395,-. De Se dan 4-drs. 1.3 LX kost 25.895,- en deze wagens met 1.3 16 klep pen motor met 55 kW/75PK, 102 Nm en 5-bak zijn zeker niet sober uitgerust. Vele zaken zijn standaard die el ders allemaal extra betaald moeten worden. Auto Palace-De Binckhorst le vert voor de nieuwe Mazda 323-se- rie drie verschillende benzinemoto ren. De 1.324 cc 16 kleppen motor met carburateur is speciaal ont worpen en ontwikkeld voor de nieuwe Mazda 323-serie. De 1.3 versie heeft een 71 mm boring en een slag van 83.6 mm. Deze pro duceert 75 pk (55Kw) DIN bij 6.200 tpm en een maximum koppel van 10,4 kg/m (102 Nm) DIN bij 3.700 tpm. De compressieverhou- ding is 9,4:1. De 1.598 cc multipoint injectie motor heeft een enkelvoudige bo venliggende nokkenas, die twee De nieuwe Mazda 323-serie biedt de tweede generatie handge- schakelde vijfversnellingsbakken. De nieuwe generatie F2 vijfversnel lingsbak is speciaal ontwikkeld voor het hoge koppelrendement, dat wordt geproduceerd door de nieuwe motor. De krachtige door een 1,8i mo tor aangedreven GT is uitgerust met de gemoderniseerde versie van het type G hoog-koppel hand- geschakelde versnellingbak. De G2 versnellingsbak, die wordt ge bruikt in de 323 GT, heeft dezelfde Mazda's Twin-Trapezoidal Link (TTL) onafhankelijke ophanging, met een veerpoot op dubbele draagarmen en een trekstang is verder verfijnd in de nieuwe Mazda 323. De dwarsverbindingen zijn verlengd met 80 mm, terwijl de af stand tussen de bevestigingspun ten verbreed is met 40 mm. De nieuwe TTL-achterwielophanging heeft in de middenklasse één van de langste uitslagen met toevoe ging van 10 mm in- en uitwaarts, resulterend in een totale ophan gingsuitslag van 220 mm. In feite Niet zo gek veel nieuws dus voor 1990 bij Citroën. Dat klopt al thans voor de bestaande modellen AX, BX en CX. Het echt grote nieuws is natuurlijk de komst van de XM. Deze nieuwe grote klasse sedan is echter al op de markt in Frankrijk en kent in die paar weken natuurlijk geen verandering. In ons land komt hij medio november op de markt en voor ons is hij dus helemaal nieuw. We hebben echter al ruim gepubliceerd over de XM in de week van 25-30 juni, bij de intro ductie in november zullen we dat nog eens doen en houden het daarom nu kort. De XM komt in voorlopig 8 versies op de markt na melijk in 3 uitrustingsniveaux en in 5 motorversies, 3 benzines een 2.0i met 115 en 130 PK en een 3.0i met 170 PK, en 2 diesels beide 2.1 liter met 12 kleppen in normaal 83 PK en turbo 110 PK. De CX gaat van lieverlee verdwijnen, de sedan direct en de stationcar (break) zodra ook de XM een dergelijke versie krijgt. Wat de AX en BX betreft hier voor 1990 dus wat detailwijzigingen en nieuwe schone injectie motoren. Nog eens op een rijtje geeft dat: Om te kunnen voldoen aan de strengste EG eisen op milieugebied zal de volledige Citroen AX-reeks voor Nederland worden uitgerust met nieuwe motorvarianten: de bestaande TU-motoren, maar dan voorzien van elektronische injectie en een geregelde 3-weg katalysa- tor. De AX II E wordt vervangen door de'II TE en de II RE door de II TGE, U24CC, 44 Kw/06 PK, 88 Nm, top 167 km/u, acc. 100km/u in 12,7 sec. verbruik bij 90 km/u 1:21,2. De AX 14 komt er als TRS en GT met 1360 cc monopoint injectie systeem met 55 kW/75 PK, koppel 104 Nm, top 173 km/u voor de TRS en ITS'km/u voor de GT (door kortere versnellingsbak-over brenging), acceleratie van 0-100 km/u in 10,7 en 10,4 sec, verbruik bij 90 119.3. Gemiddeld zal de AX 11 116 en de AX 14 115 kunnen halen. De AX 14 diesel met 1360 cc en 53 PK blijft ook in het pro gramma. In heel Europa rijden op dit moment zo'n 700.000 AX-en; de dag- produktie bedraagt 1.700 AX-en, waarvan 30% door dieseluitvoerin gen wordt ingenomen. Uit deze cijfers blijkt dat de AX een succesvol model is dat zich een duidelijke plaats heeft weten te veroveren in een overvol marktsegment. In het modeljaar 1990 zal de AX een nieuwe dimensie krijgen en tevens een nog belangrijker plaats kunnen innemen in het B-sege- ment in Europa, dank zij de verhogiging van het uitrustingsniveau van praktisch alle modellen, gevoegd bij de inmiddels algemeen erkende kwaliteiten van de AX op het gebied van de motoren, z'n zuinigheid, comfort en wegligging. In drie jaar tijd is deze serie vrijwel compleet geworden en bestrijkt deze de belangrijkste segementen van de desbetreffende markt (5- en 3-deurs modellen, benzine- en dieselmotoren). Net als bij de AX wordt het gamma van de Citroën BX uitgebreid met enkele injectiemotoren die aan de strengste EG eisen voldoen door toepassing van een geregelde 3-weg katalysator, 1360 cc, 75 PK, 1520 CC, 90 PK, 1905 cc 1092 CC 122 PK. De BX 16 V heeft een uiterlijke restyling ondergaan, en op speciale bestelling is de BX 19 GTI 4x4 leverbaar. De dagproduktie van de BX bedraagt momenteel 1.400 auto's, waarvan 45% diesels. Het nieuwe topmodel van Citroën, de XM zal in november 1989 op de Nederlandse markt verschijnen. Niet alle versies zullen direct le verbaar zijn; een aantal uitvoeringen (waaronder de XM diesel) komt pas in het voorjaar van 1990. De KIP De Luxe heeft niet voor niets die nam Hij is ruim, heeft een fraaie belij ning en is zb luxe uitgerust, dat ie gerust compleet mag heten VuurveninW chas sis, 'zelfdenkende' breedspoor Delta-as, schokdempers en een prachtig sott-line- interieur. om maar eens wat te noemen. De KIP De Luxe is verder uitgerust met een laag-stroom-vertxuik-installatie, en heeft de mogelijkheid een 38W zonnepa neel aan te sluiten. Wij nodigen u uit voor 'n kennismaking. Want de KIP De Luxe staat nü bij ons voor u klaar. Dus kom kijken en keuren! KIP CARAVANS Gapingseweg 5 - Serooskerke - Tel. 01189-2040 b.g.g. 1285 (gem. Veere) Ook het juiste adres voor uw occasion-caravan Voor de nieuwe 323-serie werd een nieuw breed instrumentenpa neel ontworpen. In de Hatchback- en Sedan-uitvoeringen loopt de middensectieband van het dash board, waarin de verwarmings- en ventilatiesleuven, kleinere schake laars en een digitale klok zijn opge nomen, rond in de hoeken en vormt één geheel met de portierlij- sten. De verstelafstand van de be stuurdersstoel is verlengd van 200 mm tot 220 mm, waardoor ook lange bestuurders een comforta bele zitpositie vinden. De Sedan is uitgerust met een anti-diefstal sys teem, waarmee de achterbank kan worden afgesloten om te voorko men dat ongewenste personen via het passagiersgedeelte de bagage ruimte bereiken. Het interiéur van de 323 F heeft een laaggevormd instrumentenpa neel. Het instrumentarium is com pact en sportief, met drie grote ronde wijzerplaten, waarin de be- kleppen per cilinder bedient via tui melaars. De 1,6i motor levert 87 pk (64Kw) DIN bij 5.200 tpm en een maximum koppel van 13,1 kg/m (128 Nm) bij 2.500 tpm. De com- pressieverhouding is 9,3:1 De 1,8i DOHC-motor is de spor tieve krachtbron die in de GT-uit- voering van de driedeurs Hatch back en vijfdeurs Coupé wordt ge leverd. De inhoud is 1.840 cc. Deze schone US 83-motor levert 131 pk (96 Kw) DIN bij 6.500 tpm en een koppel van 16,3 kg/m (160 Nm) DIN bij 4.500 tpm. De com- pressieverhouding is 9,0:1In deze 1,8i-versie drijft een enkel getande riem dubbele bovenliggende nok- kenassen aan, die vier kleppen per cilinder bedienen met behulp van hydraulische klepstoters. De twee injectieversies zijn voorzien van een geregelde driewegkatalysator met Lambdasonde en voldoen aan de US-83 normen. Een diesel volgt ongetwijfeld later. interne verbeteringen ondergaan als de F2-eenheid. De automati sche versnellingsbak die wordt ge leverd in combinatie met de 1.3 16- kleppen motor is het type F3A-HL met drie overbrengingen. De kop pelomvormer heeft een lock-up- voorziening, die de motor een transmissie direct koppelt voor rus tiger en economischer rijden op kruissnelheid. De wielophanging van de nieuwe 323 is voorzien van Mac- Pherson veerpoten voor en het TTL-systeem achter. De voorwiel ophanging van het 323 F-model bevat een dynamische wielvlucht- verstelling. Wanneer aan het stuur wordt gedraaid, treedt een veran dering op tussen de hartlijn door de veerpoot en die door de fusee- kogel, hetgeen resulteert in een licht negatieve wielvlucht tijdens het nemen van bochten. komt zo'n grote uitslag gewoonlijk slechts voor in grotere auto's, zo als de Mazda 929. De nieuwe Mazda 323-modellen zijn uitgerust met een tandheugel stuurinrichting; het stuurwiel draait van aanslag tot aanslag 4,3 slagen rond. De minimale draaicirkels (van muur tot muur) van de drie carrosserievarianten zijn 10,4 me ter voor de Hatchback, 10,6 meter voor dë Sedan en 10,7 meter voor de 323 F Coupé. Toerental-afhan kelijke stuurbekrachtiging is als optie leverbaar op de 1.6i GLX-uit- voering, terwijl de 1.8i-versie er standaard mee is uitgerust. Het remsysteem van de nieuwe Mazda 323 is een combinatie van geventi leerde schijfremmen voor en trom mel remmen achter. De DOHC GT- versie heeft achter schijfremmen in plaats van trommel remmen. Vitara Commercial JLX op grijs kenteken. Vitara Cabrio JLX. Vitara Metal Top JL X. Ook leverbaar op grijs kenteken als Van JLX. Vitara Commercial JLX, incl. BTW met grijs kenteken, excl. afleveringskosten. Afgebeeld de Vitara Metal Top JLX. Wielhoes is extra. De nieuwe 323 Hatchback en Sedan zijn iets ruimer dan hun voorgangers, ze hebben langere wielbasis resp. 245 en 250 cm. en zijn ook iets langer in zijn geheel resp. 400 en 422 cm. Ook de breedte is toegenomen met zo'n 3 cm. beide 168 cm. De sportcoupé 323 F heeft een gelijke breedte maar een grotere lengte 426 cm., de wielbasis is als van de Sedan 250 cm. Het gewicht is laag ge houden, afhankelijk van het model van 935 tot 1025 kg., het laadver mogen is royaal zo'n 550 kg., het trekgewicht eveneens van 850- 1200 kg. Het is nog niet bekend of er een 4e carrosserievorm komt, kijken we echter naar de 626 dan zit dat er wel in. LNAwit61.000 km '83 6.250 Axel 11 rood40.000 km '87 8 900 AX 11 RE blauw m30 000 km '87 ƒ12.250 Visa 11 RE d rood63.000 km '85 9 750 Visa Club rood52 000 km '83 6 950 BX 14 wit79 000 km 86 14 900 BX 14 grijs met43 000 km '86 ƒ16.750 BX 19 diesel wit95.000 km '85 15 900 BX 14 RE ivoor48.000 km '86 ƒ17.900 BX 16 RE blauw metallic17.000 km '88 24.750 BX 16 TRS d.rood61 000 km 84 12 900 BX 19 RD break rood94.000 km '88 27.750 Bluebird 1.6 met LPG groen met50.000 km '87 20.900.- Bluebird 2.0 L Trend blauw met24.000 km '88 24.750.- Sunny 1.3 LX grijs met46.000 km '87 18.750.- Sunny Coupé beige metallic84.000 km '85 8.750.- Sunny 1.6 SLX blauw'86 17.250.- Sunny stationwagon blauw98.000 km '85 9.750.- Cherry zilvergrijs89.000 km '85 10.900.- Fiat Uno 60 rood58.000 km' '86 12.900.- Honda Civic 1 -4 GL wit51.000 km '88 17.900.- Peugeot 305 GR grijs metal55.000 km '85 11.750.- Peugeot 505 GL diesel beige115.000 km '85 16.250.- Renault 11 automaat wit19.000 km '87 18.900.- Renault 9 GTL d.rood108.000 km '82 7.250.- Skodal 30 L d.rood34.000 km '86 7.250- Subaru Mini Jumbo groenmet48.000 km '85 7.500 - Toyota Corolla 1.3 DX beige60.000 km '85 10.750.- Toyota Corolla 1.3 DX groen17.000 km '87 15.900.- Talbot Horizon Sherlock56.000 km '84 7.900.- Volvo 340 wit34.000 km '87 17.750.- Volvo 340 GL beige met65.000 km '84 10.750.- Volvo 340 DL d.grijs met26.000 km '87 17.750.- VW Golf diesel 4-d. cl. d.blauw130.000 km '84 12.950.- Citroën 2CV'82 1.950.- Saab 99'80 3.750.- Citroën CX Prestige'78 3.750.- Opel Rekord D'80 2.950.- Citroën Visa'82 3.000.- De nieuwe Mazda 323 Hatchback 3-deurs 1.8i-16V GT.

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1989 | | pagina 15