MET VEEL NIEUWE MODELLEN TRENDS DICTEREN BROMFIETSMARKT STIJGENDE BELANGSTELLING VOOR MOTORRIJBEWIJS Koken met Maud indisch SNOEKJES, ELEKTR0 VAKMAN SOUND 'n Snoekje: Kleine moeite, qrote resultaten. Dertig jaar Circus Hogerop PHIUPS videorecorder VR 6185/01 949.- GRÜNDIG VS 510 E HQ TxT VHS VIDEORECORDER 999.- ARISTONA VIDEO 849.- J.V.C. VIDEO 1098.- CENTRIFUGE 1299.- J.V.C. J.V.C. MIDI-SET EVM-PRIJS 1299.- SANYO KTV 999.- AANBIEDING WASCOMBINATIES ZANKERINTIMAT min AEG TURNAMAT 1149.- T'mmm' 1199.- KOKEN SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 18 OKTOBER 1989 BIKERSPARADE, MOTOR-DEMONSTRATIES EN VERKEERSQUIZ Op vrijdag 27, zaterdag 28 en zondag 29 oktober vindt in de Amsterdamse RAI de MotoRAI '89 plaats. Door de verplaat sing van deze tentoonstelling voor voor- naar najaar, is de MotoRAI de eerste tentoonstelling in het nog prille motorsei zoen. Motorminnend Nederland wordt hiermee in staat ge steld om als eerste kennis te nemen van de nieuwste ontwikkelingen. Verschillende vooraanstaande motorfietsfa brikanten hebben belangrijke introducties aangekondigd. RAI STIMULEERT VERKEERSONDERWUS BROMFIETSERS AUTOMAAT-BROMFIETS EN SNORFIETS POPULAIR GEEN THEORIE-EXAMEN VOOR WIE EEN AUTORIJBEWIJS HEEFT VRIJSTELLING TRENDGEVOELIG AANBOD BROMSCOOTER El SNORFIETS DE SCHELDEBODE HE SCHELDEBODE HE SCHELDEBODE EVM-prijs WA 9440 1000 toeren nieuwste type NU ORA-ARE 31C MOT OR Al '89 Traditiegetrouw biedt de Moto RAI 89 een veelheid aan speciale evenementen. De Motoropstap- dagen, waar mensen zonder rij bewijs de motor van hun keuze kunnen uitproberen, vormt al ja ren een vast onderdeel van de tentoonstelling. Nieuw in het pro gramma zijn onder andere behendigheidsdemonstraties op zondag 29 oktober door een de monstratieteam van het politie- verkeersinstituut uit Apeldoorn en een verkeersquiz voor scholie ren om de „Picobello"-bokaal. Verder staat de verkiezing van de mooiste zelfbouwmotor op het programma. Bezoekers die per motor naar Amsterdam komen, kunnen meedingen naar aardige dagprijzen voor de fraaist aange klede machines. Ook de „Bikers- Uit recent onderzoek blijkt dat de invoering van een rijbewijs voor 16-jarige bromfietsers het verkeers gedrag van de berijder niet wijzigt. De minister heeft dan ook besloten geen verplicht bromfietsrijbewijs in te voeren. Wel wil de minister via verkeersles op scholen de kennis van de verkeersregels onder de aandacht brengen van beginnende bromfiet sers. Bij dit onderwijsproject is de RAI een der participanten, samen met het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Het educatiepakket zal gereed zijn bij de opening van de MOTORAI '89. Het pakket omvat een videoband, werkschriften plus een docenten handleiding. Nu al tonen de scholen veel belangstelling voor het pakket. Om de kosten hoeven ze het niet te laten, want voor een paar tientjes wordt het pakket bij de school be zorgt. parade" op zaterdag 28 oktober mag niet onvermeld blijven. Met als start- en eindpunt de RAI zul len honderden motoren zich als een zacht grommend, veelkleurig lint door Amsterdam bewegen. In samenwerking met een aantal be roepsfotografen wordt een expo sitie ingericht met motorrijden als centraal thema. De MotoRAI 89 is op vrijdag 27 en zaterdag 28 oktober geopend van 10 tot 22 uur; op zondag 29 oktober van 10 tot 17 uur. Voor volwassenen bedraagt de toe gangsprijs 12,50. Jeugd tot 12 jaar mits begeleid; houders van Pas 65 en groepsbezoek, mits vooraf aangekondigd, betalen 7,50. Het expositieprogramma varieert van brommers in een groot aan tal variëteiten tot motoren in alle soorten, maten en prijsklassen. Te zien zijn: motortweewielers en soortgelijke voertuigen; on derdelen en toebehoren voor de ze voertuigen; handgereedschap pen en werktuigen voor reparatie en onderhoud van de tentoonge stelde voertuigen plus goederen en diensten die verband houden met het nuttig, recreatief of spor tief gebruik van motortweewie lers. AMSTERDAM Bezoekers van de MotoRAI komen - uiteraard - op de motor. Het voor terrein van de RAI biedt dan deze aanblik. Bijna een kwart van alle 16- en 17-jarigen in Nederland bezit een bromfiets. Daarnaast heeft acht procent van alle Nederlanders in de leeftijd van 18 tot 35 jaar een brommer. Boven 35 jaar ligt het bromfietsbezit op drie tot vier procent. Bij mannnen is het brom- fietsbezit hoger dan bij vrouwen: tien tegen vijf procent. Deze cijfers komen uit een consumentenonderzoek van een paar jaar geleden naar de „bromfiets-dichtheid" in Nederland. Motorrijden maakt in Nederland thans een sterke opleving door. De motordealers doen goede zaken en het CBR noteerde in' 1988 bijna 20 procent meer aanvragen voor het A-examen dan in 1987. Daarbij zijn opvallend veel 30- tot 40-jarigen en veel vrouwen. Zij nemen de motor als hobby erbij, want volgens CBS-cijfers heeft ruim 70 HJUJ§SE procent van alle motorrijders thuis ook een auto staan. Dat de motorrijders gemotiveerd aan het examen beginnen blijkt uit het grote aantal direct geslaagden. Liefst 69 procent van de A-kandida- ten slaagt, terwijl het percentage direct geslaagden voor het rijbewijs B-E rond 40 procent ligt. zijn op het wegdek dan automobilis ten. Een olieplas, zandhoopje of put deksel kan een lelijke schuiver ver oorzaken. MotoRAI; voor jong en oud een unie ke kans om kennis te maken met het brede aanbod gemotoriseerde twee- wielers. Over de oorzaken van de stijgende populariteit van het motorrijden lo pen de meningen uiteen. Deskundi gen houden het op een samenloop van factoren. Daarin spelen de zachte winter, de aantrekkende economie, de publiciteit in de media plus de verschuiving van de MotoRAI van voor- naar najaar een rol. Aspecten als het kunnen omzeilen van files en de opkomst van terreinmotoren zijn minder van invloed op de explosieve groei van de verkoop van motorfiet sen en de talrijke aanvragen voor het A-examen. Bovendien raakt steeds meer bekend, dat houders van het rijbewijs B-E voor het behalen van het motorrijbe wijs zijn vrijgesteld van het theorie examen. Voor velen betekent dit een kopzorg minder. Dat houdt overigens niet in dat het A-examen een fluitje van een cent is. Het verschil tussen autorijden en het besturen van een motor blijft groot. De motorfiets is een compleet ander vervoermiddel, dat op punten als voertuigbeheer- sing, weggedrag, rijtechniek, positie *op de weg en beoordelen van het wegdek heel andere eisen stelt dan een automobiel. Ook al heeft een automobilist nog zoveel ervaring in het verkeer, hij/zij zal zich voor het motorrijden' toch enkele specifieke technieken moeten eigen maken. Zo moeten motorrijders meer alert te In 1988 werden ruim 38.000 A-exa mens afgenomen tegenover 32.000 in 1987. Tot en met eind augustus 1989 gingen al 26.500 kandidaten voor het motorrijbewijs de weg op. Het Cen traal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) heeft de prognose voor 1989 al flink moeten bijstellen. Men dacht eind 1988 dat de hausse in A-exa mens voorbij zou zijn, terwijl de aanvragen bleven binnenstromen. Weliswaar raakt het- CBR niet over spoeld door de aanvragen, toch staan er toch nog veel A-examens op de rol. Dit legt een zware druk op de examinatoren, te meer daar het exa men voor het A-rijbewijs een vol uur in beslag neemt, tegenover slechts een half uur bij het examen voor het autorijbewijs. Van de 38.000 kandidaten voor het A-rijbewijs in 1989 waren er 30.500 van het mannelijk geslacht; 7.500 personen, ofwel bijna 20 procent, be hoorden tot de andere kunne. Van de mannen slaagt 70 procent direct; bij de vrouwen weet 60 procent het exa men met succes af te leggen. De gerrnddelde wachttijd na de examen- aanvraag (in CBR-jargon: de door looptijd) bedraagt zeven tot negen weken. De doorlooptijd voor het her examen varieert van streek tot streek. In de randstad zijn de capaciteitspro blemen bij de examenkringen groter dan „in de provincie". Uit het onderzoek bleek ook dat de bromfiets een belangrijke symboli sche plaats inneemt in de belevings wereld van jongeren. Zij zien de brommer als „opstapje naar volwas senheid". De bromfiets heeft dus een grote aantrekkingskracht op de jeugd, die zich daarvoor veel inspanningen getroost. Baantjes als vakkenvuller bij de grootgrutters en krantenwijken zijn in trek om de financiële hobbel te nemen, die de 16-jarige wacht bij de aanschaf van een bromfiets. Jongeren bepalen hun keuze omtrent de soort of merk bromfiets niet pri mair bij de lokale bromfietshandelaar of via folders en brochures, maar vooral op het schoolplein en in ge sprekken met vrienden en vriendin nen. Hierdoor ontstaan spontaan al lerlei trends onder bromfietsers. Zo is de automaat-bromfiets thans enorm populair. Tot voor kort schaften voor al meisjes zich deze brommers aan. Nu blijken ook jongens zich massaal op de versnellingsloze bromfiets te storten. Maar ze passen die wel aan naar wat het modebeeld voorschrijft, zoals een expansie-uitlaat, chopperza del, hoog stuur eventueel gekoppeld aan een verlengde voorvork. Brom fietsleveranciers houden meer en meer rekening met de trendgevoelige smaak van de jeugd. Ook ontwerpen de importeurs zelf modellen, die zijn toegesneden op het modebeeld. Zij nemen een bepaald type uit het leve ringsprogramma van de fabrikant en tuigen dit op met onderdelen die in de smaak vallen. Voor nieuwe bromfietsen lopen de prijzen van 800 tot ruim 6.000 gulden. Voor circa 800 gulden koopt de 16-jarige een eenvoudig uitgevoerde automaat van Oostblok-fabrikaat. Voor 6.000 gulden levert de brom fietshandelaar een Italiaanse replica van een racer met alle denkbare tech nische snufjes. Binnen deze uitersten valt het aanbod uiteen in vier klas sen: automaat-bromfietsen, versnel lingsbromfietsen, bromscooters en snorfietsen. Automaat-brommers zijn veruit favo riet. Logisch gezien de prijzen van 800 tot 2400 gulden, wat flink lager is dan de prijzen voer versnellings bromfietsen of Bromscooters. Bij de versnellingsbromfietsen varië ren de prijzen van twee- tot zesdui zend gulden. Qua st\ling en techniek volgt de versnellingsjromfiets nauw gezet de trends bij d« motoren. Voor beelden zijn het moioshock veersys- teem, schijfremmen,stroomlijn en É»ij de duurdere types vbeistofkoeling of een „upside-down" voorvork. De versnellingsbrorrfietsen zijn ver der te verdelen in pure gebruiks- bromfietsen, die vaa: door een oude publiek worden geko:ht, de sportieve types met als uitsciieters de pure race-replica's en de „)ff-roads". Nadat de overheid ir 1985 de wette lijke eisen voor brorrfietsen had ver ruimd, ontstond een compleet nieu we klasse: de bromiets als scooter ofwel de bromscoote. Hiermee keer de de scooter, die vmral in de jaren '60 furore maakte, wier terug in het straatbeeld. De overheidsmaatregl van 1985 had ook gevolgen voor fït aanbod bin nen de klasse Snorfieten. Dit aanbod verruimde door de bmst van een ingenieus hulpmotortj. Vooral oude ren voelen zich tot diltype Snorfiets aangetrokken. Het zijn iigenlijk gewo ne fietsen waarbij hetaan de achter naaf gemonteerde moartje als thuis komer kan fungeren, venneer de ver moeidheid bij de fietse toeslaat. Met prijzen van rond 1500 jjlden beleven deze fietsen met huamotor - de bromfiets in zijn' oervom - een enor me opgang. Een groo deel van de' circa 14.000 in 1988 vekochte Snor fietsen waren van Neerlands fabri kaat. GOES - Het jeugdcircus Hogerop viert het dertig jarig bestaan met een open dag op zaterdag 21 oktober. Jong en oud kan die dag achter de coulissen kijken en DE SLAGER DIE VERS VAN HET MES WIL VERKOPEN HAAKT EVEN IN OP DE SCHEL0EB00E DE MODEZAAK OIE BIJDETIJDS WIL WERVEN SHOWT Z'N KOLLEKTIE IN DE SCHELDEBODE t. DE GARAGE DIE GESMEERD WIL LOPEN MAAKT N RITJE MET DE SCHELDEBODE eventueel een proberen om op een fiets met één wiel te rij den. Verder zijn er demon straties van artiesten die jongleren en goochelen. Be langstellenden kunnen gratis geschminkt worden. Op videobeelden zijn kan men heden en verleden van het jeugdcircus meemaken vanaf 1972. Op een rommel markt zullen zullen spullen bij opbod verkocht- worden. Dit alles vindt plaats in de voor malige Wilhelminaschool aan de Bleekerstraat 2, te bereiken via de Kolveniershof tussen het Arbeidsbureau en koffie- .shop De Koepel. De open dag duurt van 10.00 tot 18.00 uur. De verkoping bij opbod start om 14.30 uur. èMMwm IAA1A geschikt als videotuner; Video Program System (VPS) voorbereid; af standsbediening met LCD-display; met afstands bediening te programmeren; voorprogramme ring van 4 programma's tot 31 dagen vooruit en dagelijks en wekelijks. met teletekst normaal 1299.- NU Type 86 SB/1 NU Type HR-D 520 E met L.C.D. afst.bediening W 31 - C D. FM - stereo M.G. 40 voorkeuze 2 x 40 watt 5-bands equalizer Dubbeldeck autoreverse platenspeler C.D.-speler afst.bediening 55 cm platte beeldbuis met teletekst afst.bediening 2 jaar garantie 1.099.- Zonder teletekst Ook voor al uw reparaties kunt u bij ons terecht, onze eigen technische dienst staat voor u klaar. Scheldestraat 57 VLISSINGEN Tel. 01184-16694 St.-Janstraat 8 MIDDELBURG Tel. 01180-39597 DE ECHTF SPECIAALZAAK BIEDT MEER. (Spitskool met eieren voor 4 personen) - 1 grote spits kool, 1 Vi ons ontbijtspek, 2 uien, 2 teentjes knoflook, 1 vleesbouillonblokje, peper naar smaak en 6 eieren. De spitskool fijn snijden. Het ontbijtspek in kleine reepjes snijden en dit fruiten in 3 eetlepels sla- of zonne bloemolie, daarna de gesneden uien knoflook bijvoegen, ook het bouillonblok en de peper. De gesneden spitskool meefruiten en gaar smoren. Daarna roert men één voor één de eieren er doorheen tot de eieren gestold zijn. Dit ge recht is heel goed te combineren met nasi- of bamigoreng. Succes en eet smakelijk!! MET MAUD Betaling: Door middel van het invullen van onderstaande bon kunt u „Snoekjes" zonder slagregel en met een niet striki zakelijk karakter opgeven. De tekst kunt u invullen op onderstaande bon waarbij u voor elke letter, leesteken f spatie één vakje moet gebruiken. Het eerste woord van de advertentie wordt in een groter lettertype gezet zoat u het best de advertentie met het onderwerp kunt beginnen. Na invulling kunt u AAN DE ZIJKANT HET BEDRAG AFLEZEN dat u moet betalen. Voor toezending van brieven nder nummer dient u 3.50 extra te betalen. Als contante betaling kunt u een betaalcheque, eurochque of girobetaalkaart (du géén giro- of bankoverschrijving) insturen. Bij niet-contante betaling ontvangt u een acceptgirokaart waarvoor wij u ecter 4.- administratiekosten in rekening moeten brengen. De bon dient u te zenden aan of af te geven bij De Scheldebode, Torenstraat 5, 4381 ET Vlissingen. U kunt de bon ook afgeven bij: Boekhandel Loek, Nieuwe Brug 19, Middelburg Afsluittijden: Torenstraat Vlissingen, maandag 16.00 uur. Overige aanleveradressen, zaterdag 17.00 uur. Let op: Na ieder woord of cijfer één vakje overslaan. Voor iedere punt of komma één vakje gebruikei BON (s.v.p. in blokletters invullen) Prijs incl. 6% BTW 14 4.36 5.81 7.26 8.71 10.17 f 11.62 f 13.07 1 14.52 Rubriek:Plaatsingsdatum: Naam:Adres: Telefoon:Postcode: Woonplaats:

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1989 | | pagina 10