MET VEEL NIEUWE MODELLEN
TRENDS
DICTEREN
BROMFIETSMARKT
STIJGENDE BELANGSTELLING
VOOR MOTORRIJBEWIJS
Koken
met Maud
indisch
SNOEKJES,
ELEKTR0 VAKMAN
SOUND
'n Snoekje: Kleine moeite, qrote resultaten.
Dertig jaar Circus Hogerop
PHIUPS videorecorder VR 6185/01
949.-
GRÜNDIG VS 510 E HQ TxT
VHS VIDEORECORDER
999.-
ARISTONA VIDEO
849.-
J.V.C. VIDEO
1098.-
CENTRIFUGE
1299.-
J.V.C. J.V.C. MIDI-SET
EVM-PRIJS 1299.-
SANYO KTV
999.-
AANBIEDING WASCOMBINATIES
ZANKERINTIMAT min AEG TURNAMAT
1149.- T'mmm' 1199.-
KOKEN
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 18 OKTOBER 1989
BIKERSPARADE, MOTOR-DEMONSTRATIES EN VERKEERSQUIZ
Op vrijdag 27, zaterdag 28 en zondag 29 oktober vindt in de
Amsterdamse RAI de MotoRAI '89 plaats. Door de verplaat
sing van deze tentoonstelling voor voor- naar najaar, is de
MotoRAI de eerste tentoonstelling in het nog prille motorsei
zoen. Motorminnend Nederland wordt hiermee in staat ge
steld om als eerste kennis te nemen van de nieuwste
ontwikkelingen. Verschillende vooraanstaande motorfietsfa
brikanten hebben belangrijke introducties aangekondigd.
RAI STIMULEERT
VERKEERSONDERWUS
BROMFIETSERS
AUTOMAAT-BROMFIETS
EN SNORFIETS POPULAIR
GEEN THEORIE-EXAMEN VOOR WIE EEN AUTORIJBEWIJS HEEFT
VRIJSTELLING
TRENDGEVOELIG
AANBOD
BROMSCOOTER El SNORFIETS
DE SCHELDEBODE
HE SCHELDEBODE
HE SCHELDEBODE
EVM-prijs
WA 9440
1000 toeren
nieuwste type
NU
ORA-ARE
31C
MOT OR Al '89
Traditiegetrouw biedt de Moto
RAI 89 een veelheid aan speciale
evenementen. De Motoropstap-
dagen, waar mensen zonder rij
bewijs de motor van hun keuze
kunnen uitproberen, vormt al ja
ren een vast onderdeel van de
tentoonstelling. Nieuw in het pro
gramma zijn onder andere
behendigheidsdemonstraties op
zondag 29 oktober door een de
monstratieteam van het politie-
verkeersinstituut uit Apeldoorn
en een verkeersquiz voor scholie
ren om de „Picobello"-bokaal.
Verder staat de verkiezing van de
mooiste zelfbouwmotor op het
programma. Bezoekers die per
motor naar Amsterdam komen,
kunnen meedingen naar aardige
dagprijzen voor de fraaist aange
klede machines. Ook de „Bikers-
Uit recent onderzoek blijkt dat de
invoering van een rijbewijs voor
16-jarige bromfietsers het verkeers
gedrag van de berijder niet wijzigt.
De minister heeft dan ook besloten
geen verplicht bromfietsrijbewijs in
te voeren. Wel wil de minister via
verkeersles op scholen de kennis van
de verkeersregels onder de aandacht
brengen van beginnende bromfiet
sers. Bij dit onderwijsproject is de
RAI een der participanten, samen
met het ministerie van Verkeer en
Waterstaat. Het educatiepakket zal
gereed zijn bij de opening van de
MOTORAI '89.
Het pakket omvat een videoband,
werkschriften plus een docenten
handleiding. Nu al tonen de scholen
veel belangstelling voor het pakket.
Om de kosten hoeven ze het niet te
laten, want voor een paar tientjes
wordt het pakket bij de school be
zorgt.
parade" op zaterdag 28 oktober
mag niet onvermeld blijven. Met
als start- en eindpunt de RAI zul
len honderden motoren zich als
een zacht grommend, veelkleurig
lint door Amsterdam bewegen. In
samenwerking met een aantal be
roepsfotografen wordt een expo
sitie ingericht met motorrijden
als centraal thema.
De MotoRAI 89 is op vrijdag 27
en zaterdag 28 oktober geopend
van 10 tot 22 uur; op zondag 29
oktober van 10 tot 17 uur. Voor
volwassenen bedraagt de toe
gangsprijs 12,50. Jeugd tot 12
jaar mits begeleid; houders van
Pas 65 en groepsbezoek, mits
vooraf aangekondigd, betalen
7,50.
Het expositieprogramma varieert
van brommers in een groot aan
tal variëteiten tot motoren in alle
soorten, maten en prijsklassen.
Te zien zijn: motortweewielers
en soortgelijke voertuigen; on
derdelen en toebehoren voor de
ze voertuigen; handgereedschap
pen en werktuigen voor reparatie
en onderhoud van de tentoonge
stelde voertuigen plus goederen
en diensten die verband houden
met het nuttig, recreatief of spor
tief gebruik van motortweewie
lers.
AMSTERDAM
Bezoekers van de MotoRAI komen - uiteraard - op de motor. Het voor
terrein van de RAI biedt dan deze aanblik.
Bijna een kwart van alle 16- en 17-jarigen in Nederland bezit een
bromfiets. Daarnaast heeft acht procent van alle Nederlanders in de
leeftijd van 18 tot 35 jaar een brommer. Boven 35 jaar ligt het
bromfietsbezit op drie tot vier procent. Bij mannnen is het brom-
fietsbezit hoger dan bij vrouwen: tien tegen vijf procent. Deze
cijfers komen uit een consumentenonderzoek van een paar jaar
geleden naar de „bromfiets-dichtheid" in Nederland.
Motorrijden maakt in Nederland thans een sterke opleving door. De
motordealers doen goede zaken en het CBR noteerde in' 1988 bijna
20 procent meer aanvragen voor het A-examen dan in 1987. Daarbij
zijn opvallend veel 30- tot 40-jarigen en veel vrouwen. Zij nemen de
motor als hobby erbij, want volgens CBS-cijfers heeft ruim 70 HJUJ§SE
procent van alle motorrijders thuis ook een auto staan. Dat de
motorrijders gemotiveerd aan het examen beginnen blijkt uit het
grote aantal direct geslaagden. Liefst 69 procent van de A-kandida-
ten slaagt, terwijl het percentage direct geslaagden voor het
rijbewijs B-E rond 40 procent ligt.
zijn op het wegdek dan automobilis
ten. Een olieplas, zandhoopje of put
deksel kan een lelijke schuiver ver
oorzaken.
MotoRAI; voor jong en oud een unie
ke kans om kennis te maken met het
brede aanbod gemotoriseerde twee-
wielers.
Over de oorzaken van de stijgende
populariteit van het motorrijden lo
pen de meningen uiteen. Deskundi
gen houden het op een samenloop
van factoren. Daarin spelen de zachte
winter, de aantrekkende economie,
de publiciteit in de media plus de
verschuiving van de MotoRAI van
voor- naar najaar een rol. Aspecten
als het kunnen omzeilen van files en
de opkomst van terreinmotoren zijn
minder van invloed op de explosieve
groei van de verkoop van motorfiet
sen en de talrijke aanvragen voor het
A-examen.
Bovendien raakt steeds meer bekend,
dat houders van het rijbewijs B-E
voor het behalen van het motorrijbe
wijs zijn vrijgesteld van het theorie
examen. Voor velen betekent dit een
kopzorg minder. Dat houdt overigens
niet in dat het A-examen een fluitje
van een cent is. Het verschil tussen
autorijden en het besturen van een
motor blijft groot. De motorfiets is
een compleet ander vervoermiddel,
dat op punten als voertuigbeheer-
sing, weggedrag, rijtechniek, positie
*op de weg en beoordelen van het
wegdek heel andere eisen stelt dan
een automobiel. Ook al heeft een
automobilist nog zoveel ervaring in
het verkeer, hij/zij zal zich voor het
motorrijden' toch enkele specifieke
technieken moeten eigen maken. Zo
moeten motorrijders meer alert te
In 1988 werden ruim 38.000 A-exa
mens afgenomen tegenover 32.000 in
1987. Tot en met eind augustus 1989
gingen al 26.500 kandidaten voor het
motorrijbewijs de weg op. Het Cen
traal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen
(CBR) heeft de prognose voor 1989 al
flink moeten bijstellen. Men dacht
eind 1988 dat de hausse in A-exa
mens voorbij zou zijn, terwijl de
aanvragen bleven binnenstromen.
Weliswaar raakt het- CBR niet over
spoeld door de aanvragen, toch staan
er toch nog veel A-examens op de
rol. Dit legt een zware druk op de
examinatoren, te meer daar het exa
men voor het A-rijbewijs een vol uur
in beslag neemt, tegenover slechts
een half uur bij het examen voor het
autorijbewijs.
Van de 38.000 kandidaten voor het
A-rijbewijs in 1989 waren er 30.500
van het mannelijk geslacht; 7.500
personen, ofwel bijna 20 procent, be
hoorden tot de andere kunne. Van de
mannen slaagt 70 procent direct; bij
de vrouwen weet 60 procent het exa
men met succes af te leggen. De
gerrnddelde wachttijd na de examen-
aanvraag (in CBR-jargon: de door
looptijd) bedraagt zeven tot negen
weken. De doorlooptijd voor het her
examen varieert van streek tot streek.
In de randstad zijn de capaciteitspro
blemen bij de examenkringen groter
dan „in de provincie".
Uit het onderzoek bleek ook dat de
bromfiets een belangrijke symboli
sche plaats inneemt in de belevings
wereld van jongeren. Zij zien de
brommer als „opstapje naar volwas
senheid". De bromfiets heeft dus een
grote aantrekkingskracht op de jeugd,
die zich daarvoor veel inspanningen
getroost. Baantjes als vakkenvuller bij
de grootgrutters en krantenwijken
zijn in trek om de financiële hobbel te
nemen, die de 16-jarige wacht bij de
aanschaf van een bromfiets.
Jongeren bepalen hun keuze omtrent
de soort of merk bromfiets niet pri
mair bij de lokale bromfietshandelaar
of via folders en brochures, maar
vooral op het schoolplein en in ge
sprekken met vrienden en vriendin
nen. Hierdoor ontstaan spontaan al
lerlei trends onder bromfietsers. Zo is
de automaat-bromfiets thans enorm
populair. Tot voor kort schaften voor
al meisjes zich deze brommers aan.
Nu blijken ook jongens zich massaal
op de versnellingsloze bromfiets te
storten. Maar ze passen die wel aan
naar wat het modebeeld voorschrijft,
zoals een expansie-uitlaat, chopperza
del, hoog stuur eventueel gekoppeld
aan een verlengde voorvork. Brom
fietsleveranciers houden meer en
meer rekening met de trendgevoelige
smaak van de jeugd. Ook ontwerpen
de importeurs zelf modellen, die zijn
toegesneden op het modebeeld. Zij
nemen een bepaald type uit het leve
ringsprogramma van de fabrikant en
tuigen dit op met onderdelen die in
de smaak vallen.
Voor nieuwe bromfietsen lopen de
prijzen van 800 tot ruim 6.000 gulden.
Voor circa 800 gulden koopt de
16-jarige een eenvoudig uitgevoerde
automaat van Oostblok-fabrikaat.
Voor 6.000 gulden levert de brom
fietshandelaar een Italiaanse replica
van een racer met alle denkbare tech
nische snufjes. Binnen deze uitersten
valt het aanbod uiteen in vier klas
sen: automaat-bromfietsen, versnel
lingsbromfietsen, bromscooters en
snorfietsen.
Automaat-brommers zijn veruit favo
riet. Logisch gezien de prijzen van
800 tot 2400 gulden, wat flink lager is
dan de prijzen voer versnellings
bromfietsen of Bromscooters.
Bij de versnellingsbromfietsen varië
ren de prijzen van twee- tot zesdui
zend gulden. Qua st\ling en techniek
volgt de versnellingsjromfiets nauw
gezet de trends bij d« motoren. Voor
beelden zijn het moioshock veersys-
teem, schijfremmen,stroomlijn en ɻij
de duurdere types vbeistofkoeling of
een „upside-down" voorvork.
De versnellingsbrorrfietsen zijn ver
der te verdelen in pure gebruiks-
bromfietsen, die vaa: door een oude
publiek worden geko:ht, de sportieve
types met als uitsciieters de pure
race-replica's en de „)ff-roads".
Nadat de overheid ir 1985 de wette
lijke eisen voor brorrfietsen had ver
ruimd, ontstond een compleet nieu
we klasse: de bromiets als scooter
ofwel de bromscoote. Hiermee keer
de de scooter, die vmral in de jaren
'60 furore maakte, wier terug in het
straatbeeld.
De overheidsmaatregl van 1985 had
ook gevolgen voor fït aanbod bin
nen de klasse Snorfieten. Dit aanbod
verruimde door de bmst van een
ingenieus hulpmotortj. Vooral oude
ren voelen zich tot diltype Snorfiets
aangetrokken. Het zijn iigenlijk gewo
ne fietsen waarbij hetaan de achter
naaf gemonteerde moartje als thuis
komer kan fungeren, venneer de ver
moeidheid bij de fietse toeslaat. Met
prijzen van rond 1500 jjlden beleven
deze fietsen met huamotor - de
bromfiets in zijn' oervom - een enor
me opgang. Een groo deel van de'
circa 14.000 in 1988 vekochte Snor
fietsen waren van Neerlands fabri
kaat.
GOES - Het jeugdcircus
Hogerop viert het dertig jarig
bestaan met een open dag op
zaterdag 21 oktober.
Jong en oud kan die dag
achter de coulissen kijken en
DE SLAGER DIE VERS VAN HET MES
WIL VERKOPEN HAAKT EVEN IN
OP DE SCHEL0EB00E
DE MODEZAAK OIE BIJDETIJDS WIL
WERVEN SHOWT Z'N KOLLEKTIE
IN DE SCHELDEBODE
t.
DE GARAGE DIE GESMEERD
WIL LOPEN MAAKT N RITJE
MET DE SCHELDEBODE
eventueel een proberen om op
een fiets met één wiel te rij
den. Verder zijn er demon
straties van artiesten die
jongleren en goochelen. Be
langstellenden kunnen gratis
geschminkt worden.
Op videobeelden zijn kan
men heden en verleden van
het jeugdcircus meemaken
vanaf 1972. Op een rommel
markt zullen zullen spullen bij
opbod verkocht- worden. Dit
alles vindt plaats in de voor
malige Wilhelminaschool aan
de Bleekerstraat 2, te bereiken
via de Kolveniershof tussen
het Arbeidsbureau en koffie-
.shop De Koepel. De open dag
duurt van 10.00 tot 18.00 uur.
De verkoping bij opbod start
om 14.30 uur.
èMMwm IAA1A
geschikt als videotuner;
Video Program System (VPS) voorbereid; af
standsbediening met LCD-display; met afstands
bediening te programmeren; voorprogramme
ring van 4 programma's tot 31 dagen vooruit en
dagelijks en wekelijks.
met teletekst
normaal 1299.-
NU
Type 86 SB/1
NU
Type HR-D 520 E
met L.C.D. afst.bediening
W 31 - C D.
FM - stereo M.G.
40 voorkeuze
2 x 40 watt
5-bands equalizer
Dubbeldeck
autoreverse
platenspeler
C.D.-speler
afst.bediening
55 cm platte beeldbuis
met teletekst afst.bediening
2 jaar garantie
1.099.- Zonder teletekst
Ook voor al uw reparaties kunt u bij ons terecht, onze
eigen technische dienst staat voor u klaar.
Scheldestraat 57
VLISSINGEN
Tel. 01184-16694
St.-Janstraat 8
MIDDELBURG
Tel. 01180-39597
DE ECHTF SPECIAALZAAK BIEDT MEER.
(Spitskool met eieren voor 4 personen) - 1 grote spits
kool, 1 Vi ons ontbijtspek, 2 uien, 2 teentjes knoflook, 1
vleesbouillonblokje, peper naar smaak en 6 eieren.
De spitskool fijn snijden. Het ontbijtspek in kleine
reepjes snijden en dit fruiten in 3 eetlepels sla- of zonne
bloemolie, daarna de gesneden uien knoflook bijvoegen,
ook het bouillonblok en de peper. De gesneden spitskool
meefruiten en gaar smoren. Daarna roert men één voor
één de eieren er doorheen tot de eieren gestold zijn. Dit ge
recht is heel goed te combineren met nasi- of bamigoreng.
Succes en eet smakelijk!!
MET MAUD
Betaling:
Door middel van het invullen van onderstaande bon kunt u „Snoekjes" zonder slagregel en met een niet striki
zakelijk karakter opgeven. De tekst kunt u invullen op onderstaande bon waarbij u voor elke letter, leesteken f
spatie één vakje moet gebruiken. Het eerste woord van de advertentie wordt in een groter lettertype gezet zoat
u het best de advertentie met het onderwerp kunt beginnen.
Na invulling kunt u AAN DE ZIJKANT HET BEDRAG AFLEZEN dat u moet betalen. Voor toezending van brieven nder
nummer dient u 3.50 extra te betalen. Als contante betaling kunt u een betaalcheque, eurochque of girobetaalkaart (du
géén giro- of bankoverschrijving) insturen. Bij niet-contante betaling ontvangt u een acceptgirokaart waarvoor wij u ecter
4.- administratiekosten in rekening moeten brengen.
De bon dient u te zenden aan of af te geven bij De Scheldebode, Torenstraat 5, 4381 ET Vlissingen.
U kunt de bon ook afgeven bij: Boekhandel Loek, Nieuwe Brug 19, Middelburg
Afsluittijden: Torenstraat Vlissingen, maandag 16.00 uur. Overige aanleveradressen, zaterdag 17.00 uur.
Let op: Na ieder woord of cijfer één vakje overslaan. Voor iedere punt of komma één vakje gebruikei
BON (s.v.p. in blokletters invullen)
Prijs incl. 6% BTW
14 4.36
5.81
7.26
8.71
10.17
f 11.62
f 13.07
1 14.52
Rubriek:Plaatsingsdatum:
Naam:Adres:
Telefoon:Postcode: Woonplaats: