Schoenwinkel 'de Arend' voorziet alle mannequins van schoeisel High tea met scones SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 11 OKTOBER 1989 All-round TUSSEN MARKT EN LANGE JAN Joziasse Blauwe Winkel Schoenen Recept van 'Savoury Cheese Scones' =2/ Meer over thee Conin's Mode Black Denim wordt een topper deze winter De Arend munt vooral uit in de ver koop van kwaliteitsschoenen. Al ja ren boekt de zaak succes met het merk Van Bommel, het merk voor herenschoenen, met de nadruk op kwaliteit en levensduur. Naast Van Bommel maakt ook het merk Roek- port een opmars door. Deze stevige stappers met veters, in hoge en lage modellen zijn gemaakt van buffel- leer. Schoenen waar veel mensen om terugkomen zijn de Clarks, schoe nen van een hoogwaardige kwali teit, met als special luchtkanalen in de zool. De laarzen in schoenenzaak de Arend kenmerken zich door rustige bruine kleuren. Hierdoor zijn ze overal bij te dragen. De laarzen zijn deze winter hoge modellen en en kellaarsjes. Voor de dames zijn er veel mooie schoenen. Er is vooral veel aan dacht voor de kleine details; een apart ingezet stukje, strikken en gespen. Hoewel de schoenen er stuk voor stuk schitterend uitzien kun nen ze toch ook door de week ge dragen worden. Door de comforta bele pasvorm en de niet zo hoge hakken is het schoeisel uitermate geschikt om veel te dragen. Er is veel lakleer, wat vooral bij een V- uitsnijding een bijzonder modisch beeld geeft. Samenvattend kan worden gecon cludeerd dat de modeshow op de Burg Promenade voor iedere smaak en voor elke leeftijd wat te bieden heeft En niet te vergeten, ook voor iedere beurs. hk I - JÉ "TIMES Promenade-modeshow met voor elk wat wils bloemde rokken met een effen blouse en een jasje doen het erg goed op het moment. Corrin's heeft haar eigen model len. Het modellenbureau voorziet niet in maat 50 en het is heel be langrijk dat kleding in grote maten ook geshowd wordt door modellen met een grote maat. Bij Joziasse ligt de nadruk op de wat jongere sportieve kleding, vanaf ongeveer 25 jaar. Desondanks is het assortiment zeer ruim en vinden ook wat minder sportief ingestelde dames wel iets van hun gading in de vele, vele rekken. De Modetendens komt bij Jo ziasse het best tot uitdrukking in het kleurenbeeld: de maistinten, de rood-bruinen en de bronstinten. In mantels en blazers is er veel uni te zien, de (broek-) rokken zijn veelal gebloemd. De blouses kenmerken zich deze winter door heel royale kragen, die ruim over de schouder vallen. Het materiaal is veel van synthetise aard. Polyester, Viscose en nieuw Microfaser, een van oor sprong Duitse stof die erg zacht aanvoelt. Het terug-naar-de natuur- lijke-stoffen komt alleen tot uiting in de jassen en mantels die dikwijls van zuiver scheerwol zijn. Veel losse combinaties bij Jozias se. Twee a drie delige pakjes en, weer helemaal terug deze winter, de pantalon. Vorig jaar zijn er nauwelijks pan talons verkocht, misschien omdat het zo'n zachte winter was. Nu gaan ze weer vlot over de toonbank. Het materiaal is niet al te dik, zodat de modellen mooi soepel vallen. Joziasse voert exclusief voor Wal cheren het merk AnneMarel, het eigen merk van de inkoopcombina tie waar de zaak bij aangesloten is. Daarnaast treft de klant bij Joziasse o.a. Betty Barclay, Ravens, Hucke, Ara en Gardeur aan in de rekken. Het brede assortiment van Jo ziasse, voor een grote leeftijdsgroep valt in de middenprijsklasse. In de Blauwe Winkel krijgt het spijkergoed momenteel veel aan dacht. Was het vroeger gebruikelijk dat alleen jongeren zich in het spij kergoed hesen, tegenwoordig is de tendens toch wat sportiever: een mooie blouse op een spijkerbroek. In deze combinatie heeft de spijker broek de rol van de katoenen broek geheel overgenomen. De bijpas sende blazers en stropdassen zijn ook voorradig in de Blauwe Winkel. De show van deze zaak op 14 okto ber valt in drie onderdelen uiteen. Natuurlijk is er een ronde spijker- goed; broeken overhemden en jacks, waarbij de laatste in de win- teruitvoering lekker gevoerd zijn. De spijkerkleding is er in twee kleu ren, blauw en zwart. De spijkerkle ding is heel basisgericht en onder scheidt zich door versschillende wassingen. Naast de 'stonewash' is er de 'highlight' en de 'authentic'. De zwarte 'mighty black' blijft ook na vele wasbeurten gegarandeerd pikzwart. De modellen voor de da mes hebben een specifiek vrouwe lijk model: geknepen in de taille en iets kortere pijpen, met een goed aansluitende pasvorm. Speciaal voor de dames zijn ook de ge kleurde stiksels en applicaties op bijvoorbeeld de achterzak. Nieuw op spijkergoeggebied is de Mariene Dietrich stijl, met hele wijde pijpen. Dit model wordt uitgevoerd in een niet te dikke kwaliteit, wat het mo del zeker ten goede komt. Het is echter niet alleen spijker- goed wat de klok slaat bij de Blauwe Winkel. Ook de casual mode is sterk vertegenwoordigd. Gezellige sportieve mode, met leuke broeken, blouses en truien. Ook de nettere kleding komt aan bod. Hierin is viscose sterk verte genwoordigd. Dit materiaal doet het op het moment erg goed. De blouses hebben drukke prints en worden gecombineerd met een uni broek en blazer. Voor de langejas- sen en comfortabele jacks wordt veel katoen gebruikt. Voor de heren zijn er prachtige Panmo- kostuums. Hier worden goede, sjieke blouses bij gedragen. Bijna alle kleding die op 14 okto ber geshowd wordt, wordt door schoenwinkel de Arend voorzien van passend schoeisel. Alleen Ha- Bee Intersport pakt de gympen uit het eigen rek. Al honderden jaren hebben de Britten een bijzondere band met thee. Ze staan er als bet ware mee op en gaan ermee naar bed. Het waren overigens de Hollanders, die de Britten lieten kennismaken met thee. Dat was rond 1660, toen de schepen van de Oost-Indische Compagnie een paar vaatjes met Chinese thee in Londen aan wal brachten. Thee, de nationale drank van de Britten, is voor hen meer dan een dorstlesser, het is een symbool van vriendschap, verbroederin en welbehagen. Thee koestert en troost, verkwikt en kalmeert, gee:' vorm aan de werkdag en is de spil van het sociale leven. Een aangeklede 'afternoon Bereiding: tea' is uitgegroeid van een Vic toriaanse society-evenement tot een dagelijks ritueel voor alle man. Goede starter om uw eigen 'High Tea' party te organiseren. Benodigdheden: 200 gram zelfrijzend bakmeel 1 mespuntje zout 100 gram boter, goed gekoeld 125 gram geraspte kaas (Cheddar, of belegen Goudse) 1 deciliter koud water 50 gram gekookte ham (fijn- Zeef het bakmeel met het zout in een kom. Voeg de in stukjes gesneden koude boter en 125 gram geraspte kaas toe en werk alles met een vork, of met de handen door elkaar tot een kruimelig geheel is ontstaan. Voeg de fijngesneden ham toe en kneed de massa op een met bloem bestoven werkvlak een paar minuten goed door, tot er een glad en soepel deeg is ver kregen. Rol het deeg uit tot een plak ld uitsteekvormpje of glas met doorsnede van 5 cm. Voor de afwerking: bloem boter 1 klein ei 25 gram geraspte kaas. van ruim 1 centimeter dik en steek er met behulp van een rond uitsteekvormpje, of een glas, rondjes uit met een diame ter van ongeveer vijf centimeter. Leg de rondjes naast elkaar op een beboterde bakplaat, be strijk ze met losgeklopt ei en be strooi ze met de resterende ge raspte kaas. Bak de scones in circa 15 mi nuten in de 220°C voorver warmde oven en serveer ze warm, bij de thee. Er zijn vier deelnemende mode zaken. Dit zijn: de Blauwe Winkel; Corrin's Mode; Modehuis Joziasse en HaBee Intersport. Schoenenzaak 'de Arend' voorziet bijna alle kle ding van passend schoeisel. Bijna allemaal, want de sportzaak heeft het schoeisel in eigen huis. HaBee laat het publiek een greep uit zijn collectie sportkleding zien. Training- en joggingpakken, winter- sportkleding en sportsweaters. De wintersportkleding bestaat uit jas sen, overalls, salopettes en broeken. De kleuren zijn echte blikvangers: lila, paars en groen. Als materiaal wordt de laatste tijd veel trilobal en tactel gebruikt. Dit is heel dun 'ade mend' materiaal, bestand tegen re gen en wind, maar door de katoe nen voering heel prettig dragend en zeker niet benauwd. Het lijkt wel iets op Goretex. HaBee Intersport heeft alles op langlauf-gebied, van kleding tot ski's. Corrin's Mode heeft een klanten kring die voornamelijk bestaat ui dames van boven de dertig. Niet dat hele jonge. Veel vrouwen bren gen hun man mee om een welover wogen keuze te maken. Voor veel mannen is dat de eerste keer in hun leven dat ze een damesmodezaak Duizenden jaren voor onze jaar telling dronken de Chinezen al thee. Waarschijnlijk is hei thee drinken in het oude China puur toevallig ontdekt. Een theorie is dat een Chi nees zijn drinkwater aan het koken was, toen er met de wind blaadjes van de theestruik werden meege voerd en in het kokende water te recht kwamen. De geur van deze blaadjes in het hete water was zo aangenaam dat deze Chinees even moest proeven. Dat zou het begin van een wereldomvattende theecul tuur kunnen zijn geweest. In ieder geval staat vast dat men in China reeds duizenden jaren geleden expe rimenteerde met allerlei kruiden en blaadjes om het drinkwater een lek kere smaak te geven. Pas op de helft van de 17e eeuw brachten Oost-Indiëvaarders de eer ste thee mee naar ons land. Thee was toen alleen maar voor de rijken en de elite. Het duurde nog heel lang voor de gewone man zijn dage lijkse kopje thee was gegund! Over het gebruik van Teatime in Engeland wordt wel beweerd dat Katherina van Braganza uit Portu gal scheep ging naar Engeland om te huwen met Charles II. Toen zij voet aan wal zette was ze doodmoe en een beetje in de war. Zij vroeg toen om een kopje thee. De hofhou ding vond dat heel interessant en het werd al gauw een uitgebreide gewoonte in het koninklijk paleis en ij de edelen. Met de toenemende welvaart werd deze geurige en troostrijke gewoonte door het hele Engelse volk overgenomen. Het merk AnneMarel heeft veel basisstukken waarmee het goed combineren is De gezamenlijke modezaken van de Burg Promenade geven op zaterdag 14 oktober twee daverende modeshows. Op de Promenade wordt een groot overdekt plankier geplaatst waarop de mannequins en dressmen van "Alien- ne" hun beste beentje vow zullen zetten, 's Morgens om half elf is de eerste show. Deze duurt tot ongeveer twaalf uur. Na de lunchpauze is er nog een show, deze duurt van 14.00 tot 1530 uur. Om er ook in een grote maat verzorgd uit te zien is een perfecte pasvorm een eerste vereiste Het afgelopen jaar heeft HaBee het aantal merken flink uitgebreid. Naast het Intersportmerk Etirel zijn er o.a. Fisher, Dig-It, Mistral en Sa- mas bijgekomen. Om er eens een paar te noemen. De bedoeling is om tijdens de show van ieder merk wat te laten zien. Met al die nieuwe merken is het tamelijk vol geworden in de Inter- sport-winkel. Een verbouwing zit dan ook al in de planning. Want naast kleding en langlauf ski's heeft HaBee sinds kort ook alles voor krachtsporters (hometrainers, roei- trainers, halters), voor biljarters en voor darters. Dit ski-jack is van het merk Peralp binnenstappen. Met een kopje kof fie in een gemakkelijke stoel voelen ook zij zich hier snel op hun gemak. De persoonlijke bediening in de zaak draagt hier zeker nog aan bij. De modetrends bij Corrin's uiten zich vooral in het volgen van de modekleuren, mits die niet al te uit bundig zijn. Het moet wel draag baar blijven. De herfst- en aardetin- ten, mosgroen en aubergine doen het erg goed deze winter. De model len zijn vlot, met grote schoudervul lingen en wijd ingezette mouwen, voor optimaal draagcomfort. Ge- Corrin's Mode is gespecialiseerd in damesmode voor de grotere ma ten. De kleding is veelal klassiek georienteerd, de wat nettere kle ding. Vooral bij grotere maten is het erg belangrijk dat de pasvorm uit stekend is. Daar wordt dan ook veel aandacht aan besteed. Corrin's mode heeft een eigen atelier met een coupeuze achter de hand. Past een kledingstuk niet helemaal, (zijn bijvoorbeeld de mouwen iets te lang) dan wordt dat ter plekke ver anderd.

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1989 | | pagina 17