Voortreffelijke 4x4 in Peugeot 405
Renault 19 uitgebreid met Sedan
auto-tip
Renault 21 gemoderniseerd
outo-fenoult
dukwel-bv
FORD OCCASIONS
ÏItoyota
DE NIEUWE
RENAULT 21 HATCHBACK
NU IN ONZE SHOWROOM
auto-tenaulf
dukuielbv
FIESTA - ESCORT - ORION
SIERRA-SCORPIO
Bovendien speciaal aanbod t/m 12 sept.
Profiteer deze week van onze actieprijzen.
Autobedrijf Joosse
Autobedrijf
W.J. Sonke B.V.
Nu zowel 9 als 11 opgevolgd
Hatchback komt er ook aan
EEN JAAR TOPOCCASIONGARANTIE
6 MND. BOVAGGARANTIE
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 6 SEPTEMBER 1989
308
Uitbreiding 21
SPECIALE AANBIEDING
DEMONSTRATIE-AUTO
ONDER 7.500.-
HANS DIJKWEL - 01184-64240
JAAP WOLFERT-01184-67596
Vooraf grondig gecontroleerd.
met drie maanden garantie.
Dat zijn Al gebruikte auto's. Al 25 jaar.
Alle modellen voorradig van 1984 t/m 1988
vanaf 12.800.- incl. B.T.W.
Een bezoek aan onze showroom is
t/m 12 september de moeite waard omdat
wij een aantrekkelijke korting geven.
Cltroën Visa RE82.000 km 1984 7.250.
Renault 5 TL40.000 km 1984 7.750.
Opel Ascona 16 S 2-d60.000 km 1985 12.550.
Peugeot 505 GL52.000 km 1986 15.500.
Verder: Opel Kadett - Peugeot 309 - Renault 9 TL -
V.W. Polo - Volvo 340 DL en 360 Inj.
Ook diverse auto's beneden 7.500.-.
Gildeweg 20-Tel. 01184-19420-Vlissingen
Verkopers: B. v. Vliet: 01185-1655
R. Ovaa: 01184-70216
r
ALLE AUTO'S WN GEKEURD
12 mnd. first-class garantie
3 mnd. garantie
Goedkope auto's APK-gekeurd
TOYOTA - DE JONGE
LANCIA DEALER VOOR MIDDEN-ZEELAND
Gildeweg 16 - Vlissingen - Telefoon 01184-17130
De jongste telg van Peugeot,
de 405, heeft nu als uitbreiding
van het gamma 4-wielaandrlj-
ving gekregen. Er zijn 3 typen
met 4x4 bijgekomen. Bij Peu
geot simpel als X4 aangeduid,
namelijk de 405 GR X4, de 405
SR X4 en de 405 Ml 16 X4. De
GR en Sr verschillen slechts in
uitrusting, beide hebben de 1905
cc carburatiemotor met 80 kW/
110 pk en 160 NM, de Ml 16 is de
snelle 1905 injectiemotor met 4
kleppen per cilinder, in totaal
dus 16 kleppen en een vermo
gen van 108 kW/148 pk, koppel
170 Nm. Alle milieuvriendelijk
katalysator-motoren, wat dus
Euro-loodvrije benzine verlangt,
de tankinhoud is 70 liter, het ver
bruik bij 90 km/u 1:14,7.
Wij reden de Peugeot 405
4x4 tijdens de persintroductie.
Speciaal voor de 4 x 4 grip uit te
testen was een proefbaantje uit
gezet met allerhande toetjes zo
als gladde platen, glade helling,
mul zand daarop of waarin een
tweewiel aangedreven auto, in
dit geval natuurlijk ook een 405
niet kon rijden. De 405 4 x4 nam
de proeven met gemak, maar op
merkelijk was ook dat de gewone
weg de 4x4 noch wordt ge
voeld, noch wordt gehoord.
Geen negatieve comfortin-
vloeden, geen zware besturing,
nauwelijk prestatieverschillen
enzovoorts. Natuurlijk wel meer
veiligheid, beter grip en derge
lijke wanneer het nodig is.
Kortom een prima 4-wielaandrij-
ving op deze Peugeot 405.
De ervaringen die Peugeot, de
laatste jaren, in de rallysport
heeft opgedaan worden toege
past op seriewagens. Peugeot
kiest bewust voor een permanent
4-wielaandrijvingssysteem ten
einde het beste compromis te
verkrijgen tussen rijcomfort en
een optimale aandrijfkracht.
Twee systemen worden aange
boden: om een betere grip op de
weg te verkrijgen bijvoorbeeld bij
De Peugeot 4x4.
modder, sneeuw of ijzer ge
schiedt het sperren elektrome-
chanisch of bij de Ml 16 X4 auto
matisch door middel van een vis
cose koppeling. Daarmee wordt
de aandrijfkracht ideaal naar vo
ren en naar achteren verdeeld,
bovendien brengt het Torsen (af
korting van Torque Sensing')
achterdifferentieel het motorkop
pel over op het wiel dat de beste
grip op de weg heeft.
Een personenauto met 4-wie-
laandrijving is geen modever
schijnsel meer. Terwijl in 1981 dit
soot auto's slechts 0,2% van de
Europese markt uitmaakte, wordt
er nu steeds meer naar ge
vraagd.
In 1987 werden in Europa
159.400 personenauto's met 4-
wielaandrijving verkocht, oftewel
1,23% van de Europese markt
voor personenauto's.
Naar ver
wachting zal de markt voor dit
soort auto's in 1991 driemaal zo
groot zijn als in 1987. In het be
gin, werden zowel in Frankrijk
als in de rest van Europa, dure
auto's met 4-wielaandrijvcing
verkocht aan liefhebbers van
hoge prestaties. Sinds enkele ja
ren is dit anders, men zoekt een
functionele auto die zich thuis
voelt onder alle weersomstandig
heden. Men wil zijn auto veilig
kunnen stellen ongeacht het sei
zoen en de staat van het wegdek.
Op de 405 4 x4 vindt men tot
slot nog standaard: een achter
wielvering met vertraagde hydro-
elektrische hoogtecorrectie. Met
deze PSA technologie wordt de
zelfde bodemhoogte, ongeacht
de belading gehandhaafd; schijf
remmen romdom; geventileerde
schijven vóór; en stuurbekrachti
ging..
Op de GR X4 en SR X4 zijn
speciale banden (185/65/R 14T)
gemonteerd, deze banden zijn
geschikt voor alle weersomstan
digheden. ABS is tegen mee'-
preijs leverbaar. De 405 Ml 16 X?
is standaard met ABS uitgerust
en heeft 195/55/15V banden. In
het najaar wordt 405 X? in ons
land leverbaar.
Renault heeft op de Franse
narkt een vierdeurs Sedan op
aasis van de Renault 19 gelan-
:eerd. Renault heeft daarmee
iet 19-gamma met de helft van
de huidige aantal modellen uit
gebreid. De Sedan, die 19 Cha-
Tiade heet, komt naast de hui
dige drie- en vijfdeurs uitvoerin
gen.
De Renault 19 Chamade, die
aegin december in Nederland le
verbaar wordt, kan gezien wor
den als de opvolger van de Re
nault 9, waarvan er inmiddels
Dirca 1,95 miljoen zijn geprodu
ceerd. In zijn klasse zal de Re
nault 19 Chamade het voorna
melijk moeten opnemen tegen de
Volkswagen Jetta, Opel Kadett,
Ford Orion, Mazda 323, Toyota
Corolla en Nissan Sunny. Zeven
procent van de Europese markt
wordt op het ogenblik door deze
klasse vertegenwoordigd.
Nu de 19 dit jaar in Hatchback
en Sedan leverbaar wordt, is zo
wel de 9 als 11 vervangen.
De carrosserie van de Renault
19 Chamade (tricorps) is tot en
met de achterportieren identiek
aan de Renault 19 (bicorps).
De achterste stijl (C-stijl) is
smaller geworden, waardoor de
achterruit minder vlak in de car
rosserie ligt dan bij de drie- en
vijfdeurs versie. Het kofferdeksel
is voorzien van een geïnte
greerde spoiler en loopt door tot
op de bumper. Hierdoor heeft de
Renault 19 Chamade een drem
pel van slechts 73,5 centimeter.
De koffer van de Renault 19 Cha
made heeft een inhoud van 463
liter.
Dit betekent een toename van
het volume ten opzichte van de
Renault 19 (bicorps) met 20%.
Vergeleken met de Renault 9 is
de kofferruimte 15% ruimer. Een
in twee delen neerklapbare ach
terbank (1 /3-2/3) maakt het mo
gelijk de riante kofferruimte te
vergroten tot een lengte van 160
centimeter (tot aan de omge
klapte achterzitting).
De Renault 19 Chamade heeft
hierdoor de praktische mogelijk
heden van een drie- of vijfdeurs
model en behoudt daarbij de al
lure van een ruime vierdeurs
Berline. Door de conventionele
kofferruimte is de 19 Chamade
11 centimeter langer dan de 19
(bicorps) en 14 centimeter lan
ger dan de Renault 9.
De Renault 19 Chamade komt
in december in tien versies op de
Nederlandse markt. Deze versies
wijken niet af van het dan lo
pende 19-gamma, dat dan vrijwel
volledig voldoet aan de US83-
norm.
Het gamma van de 19 Cha
made zal er als volgt uitzien:
Renault 19 Chamade TR en
GTR. 1397 cm3. 60 pk. US83, Re
nault 19 Chamade TS en GTS-
Energy: 1390 cm3, 80 pk, 30,8,
Renault 19 Chamade TS en GTS:
1721 cm3, -75 pk, US83, Renault
19 Chamade GTX en TXE; 1721
cm3, 90 pk, US83, Renault Cha
made TD en GTD: 1870 cm3, 65
pk, US83.
De produktie van de Renault
19 die tot voor kort nog op een
niveau van 2500 stuks per dag
lag, is met de produktiestart van
de Renault 19 Chamade de 3000
per dag gepasseerd. Van die
ruim 3000 per dag worden er
1000 van het type Chamade ge
maakt. De 19 Chamade wordt
geproduceerd in Douai (Frank
rijk), Palentia (Spanje) en Setu-
bal (Portugal).
De prijs van de nieuwe Re-
De Renault 19 sedan.
nault 19 Chamade voor de Ne
derlandse markt is nog niet be
kend.
Behalve dat de nog nieuwe
Renault 19 wordt uitgebreid
komt er ook uitbreiding bij de
Renault 21. De 19 werd eerst
geïntroduceerd als Hatchback
model en nu komt er dus ook
een Sedan. De 21 echter werd
geïntroduceerd als Sedan model,
alweer enkele jaren terug en uit-
eindelijk blijkt er nu dan ook een
Hatchback van te komen. In feite
dus precies een tegenoverge
stelde weg bij de 21. Renault
heeft lange tijd een specifieke
modellenpolitiek gevoerd, van
een bepaald model was er in
feite maar één type, bijvoorbeeld
de Renault 4, de Renault 5, de
Renault 9, de 11, de 25, maar
ook oudere typen de 12, de 14,
de 16, de 18, de 20, de 30 enzo
voorts. Kennelijk is Renault daar
nu vanaf gestapt, een 19 in
Hatchback en Sedan, een 21 in
Sedan en later Hatchback, het
wachten is nu nog op de 25.
Renault heeft In het gamma van de Renault 21 en 21 Nevada vier ingrijpende wijzigingen door-
gevoer. De meest opvallende Is de wijziging van het exterieur. Daarnaast is het interieur veran
derd, zijn er twee nieuwe motoren in het gamrna opgenomen en werd het optie-aanbod uitge
breid.
De nieuwe Renault 21
wordt geïntroduceerd drie
jaar na de lancering van het
type 21 op de Europese
markt. In die drie jaar zijn er
te zamen met het type 21
Nevada, dat eind 1986 op
de markt kwam, meer dan 1
miljoen exemplaren gepro
duceerd. Met de nieuwe
Renault 21 verwacht Re
nault de vierde plaats op de
Franse markt (7.3% markt
aandeel) ruimschoots te
behouden. Op de Neder
landse markt zal de Renault
21 Phase II de totale Re-
nault-verkoop verder stimu
leren en het stijgende
marktaandeel vergroten.
Duidelijk herkenbaar zijn
de wijzigingen aan het ex
terieur. De nieuwe Renault
21 heeft een vlakker aflo
pende neus gekregen met
een nieuwe bumper, smal
lere koplampen en een ge
wijzigd front waarop het
Renault-logo in het midden
is geplaatst. De achterzijde
van de Renault 21 kreeg
meer 'body' door een ge
wijzigde bumper, een
nieuw kofferdeksel met een
geïntegreerde spoiler en
doorlopende achterlichten
boven de nummerplaat.
Daarnaast heeft de nieuwe
Renault 21 standaard een
rechter buitenspiegel,
smallere sierstrips op de
flanken en nieuw gesty-
leerde wieldoppen.
Met de vernieuwing van
de Renault 21 is er ook 'ge
sleuteld' aan het motoren
gamma. Na de introductie
van de Renault 21 Phase II,
eind augustus, zal de Re
nault 21 leverbaar worden
met een nieuwe dieselmo
tor van 1870 cm3. Deze mo
tor levert een vermogen
van 47 kW (65 pk) en zal
geplaatst worden in het
type SD. Naast de SD staat
de GTD in het gamma met
de bekende 2.1-liter diesel
motor, waarvan het vermo
gen vergroot wordt van 48
kW (67 pk) naar 53 kW (74
pk). De Renault 21 TD met
2.1-liter dieselmotor vervalt.
Naast de nieuwe diesel
motor komt er een volledig
nieuw ontwikkelde 2.0-liter
twaalf-kleppenmotor, die
gemonteerd wordt in het
type TXI. Deze TXI, die een
vermogen levert van 99 kW
(135 pk) en 'schoon' is vol
gens de US83-norm (U9),
zal niet eerder dan in maart
1990 op de Nederlandse
markt komen. Verder staat
er naast de nieuwe Renault
21 GTX een TXE in het
gamma. Deze versie, die
over dezelfde motor be
schikt als de GTX, heeft
een wat rijkere uitrusting,
maar beschikt niet meer,
als in het verleden, over
een digitaal dashboard.
Aan de onderkant van het
Renault 21-gamma blijven
de twee 1.7-liter motoren
(75 pk en 95 pk) leverbaar,
die beiden voldoen aan de
US83-norm. Daarbij maakt
de versie met 75 pk, in de
typen TL en GTL, gebruik
van een monopoint-injec-
tiesysteem en de 95 pk-ver-
sie die geleverd wordt in de
GTS, van een multipoint-in-
spuitsysteem.
Nieuw in het optional-
gamma is een electronisch
geregeld klimaat beheer
singssysteem (climate con
trol). Deze optie is verkrijg
baar op de typen TXE, TXI
en 2 L Turbo. Een Anti-Blo-
keer Systeem (ABS), dat
standaard op de Renault 21
2 L Turbo gemonteerd
wordt en al verkrijgbaar
was op de GTX, wordt nu
ook leverbaar op de TXE,
TXI en Turbo D. De prijzen
voor de Nederlandse markt
zijn van de vernieuwde Re
nault 21 nog niet bekend.
Naar ons ter ore kwam,
komt ook de Renault 21
Hatchback er aan. Dan zal
dus zowel de Renault 19 als
de 21 in Sedan en Hatch
back leverbaar zijn met de
21 nog extra in Stationcar.
Tot slot zal de 21 ook in
4x4 uitvoering leverbaar
worden, de 2.0 Turbo 4x4.
De Hatchback en 4x4 zul
len naar het zich laat aan
zien nog weer wat later op
de markt komen.
Renault 5 TD
Renault 9 GTL
Renault 9C
Renault 9 Broadway
Renault 9 TL
Renault 9 Louisiane
Renault 11 TL Broadway....
Renault 11 TL
Renault 11 GTX
Renault 11 TL LPG
Renault 11 GTX
Renault 11 TL
Renault 18 GTL stationcar
Renault 18 GTL
Renault 21 TL
Renault 25 TS
Renault 25 Monaco
Opel Rekord LPG
Ford Fiesta 1.1
Volvo 340 DL 1.7
Volvo 340
Volvo 360 GLS Sedan
Austin Metro 1.3
1987
1984
1983
1986
1987
1985
1986
1985
1984
1985
1985
1984
1986
1983
1987
1987
1987
1982
1986
1986
1986
1983
1988
15.750,
8.900,
7.900,
15.250,
16.750,
13.900,
14.250,
11.900,
11.900.
9.900.
12.900.
8.900.
15.900.
8.900.
19.500
24.900
36.900.
9.900.
13.900.
17.900.
15.900.
12.900.
13.900.
RENAULT 21 GTX
1988, donkergrijs met. 20.000 km
Subaru 1800 GLF hardtop1982 3.750,
Citroën 2CV61982 3.900,
BMW3161980 3.900,
Audi 80 GL1980 5.900,
Gildeweg 16-Vlissingen Telefoon 01184-17130
wTJIww
de Jonge
Van Hertumweg 7-13
4462 EV Goes
Telefoon 01100-14810
b.g.g. 01100-32795
Toyota Carina I
Toyota Corolla 1.3 4-drs. DX 12-kleeper
'86
19.500
'86
16.900
'88
21.900
'86
18900
'87
21.500
'86
18.900
'87
21.900
'86
17.900
15.750
17.750
'86
14.900
'87
18 950
'85
13.750
'86
12.900
Toyota Corolla 1.3 LB GL
Toyota Corolla 1 3 LB GL automaat
Toyota Corolla 1 3 4 <Jrs GL
Toyota Tercel 1 3 DX automaat
Toyota Ceüca 1 6 Coupé ST
Toyota Ceiica 1 6 Coupé ST
Toyota Carina 1 6 4-drs GL
BMW 315
Citroen BX 16 RS
Lada Niva 4X4 geel kenteken 55 000 km
Ford Escort 1 6 Bravo
Ford Onon 1 6 L, 39 000 km
Ford Sierra 1 8 l aser. LPG
Mazda 323 1 5 GLX 3-drs
Nissan Sunny 1 3 GL
Opel Ascona
'86 14 90C
85 13 900-
'84 11 750
84 11 500
'82 10 500
'83 11 750
'83 8 90C
'83 10 750
'83 10 500
85 9 500
'84 12 500
'86 16 500
'86 1 7 900
'87 16 500-
'84 9900
84 11 750
Daihatsu Charade 1.0 diesel'84
Ford Transit dubbelcabine laadbak'80
Lada 1200 S 30.000 km'83
Opel Ascona 1.6 S 4-drs'82
Opel Kadett HB 1.2 S'83
Talbot Solara 1.6 GLS'82
Talbot Horizon 1.3 5-drs. 63.000 km'84
Ook voor uw APK-keuring
6.900,
3.750,
2.900,
6.750,
6.900,
3.500,
5.900,
BB
PRIJZEN TOT 10.000
'85 Alfa Arna L 3-drs
'83 BMW 316 2xv.a.
'85 Citroen Visa GTv.a.
'83 Citroën CX 2.0 5-v. bak
'83 Fiat Argenta 2.0
'82 Ford Taunus 1.6 L Bravo (schuifdak)
'80 Ford Taunus 2.0 automaat
'81 Ford Granada 2.3 GL Savoy
'83 Mazda 323 1.3 GL 3-drs
'84 Mazda 323 1.3 LX stationcar
'83 Nissan Sunny 1.3 DX
'85 Nissan Sunny 1.7 DX diesel
'82 Nissan Stanza
'80 Opel Ascona 1.9 S
'81 -'83 Opel Kadett 1.3 S 2xv.a.
'81 Opel Rekord 2.0 S
'78 Peugeot 604 SL automaat
'81 Renault 5 TS automaat
'83 Saab 900 GLS LPG
'84-'83 Skoda 120 LSv.a.
'83 Triumph Acclaim HLS 70 pk
'82 Volvo 343 DL automaat
'82 Volvo 340 GL 3-drs
'83 Hyundai Pony
9.950,
9.950,
7.950,
8.500,
3.950,
6.950,
2.500,
3.950,
7.950,
7.950,
4.950,
9.950,
3.950,
3.950,
5.950,
3.950,
3.950,
3.500,
6.950,
3.500,
6.950,
6.950,
6.500,
3.950,
VANAF 10.000,
'87 Citroën AX 1.4 TRS 23.000 km14.950,
'85 BMW 318i automaat19.950.
'86 Ford Escort 1.6 diesel, stationcar17.500.
'86-'87 Ford Sierra 1.8 3xv.a. 15.950.
'87 Ford Sierra 2.0 Gl 5-drs22.500,
'87 Honda Accord 2.0 4-drsv.a. 19.950.-]
'87-'88 Lancia Thema i.e. Turbov.a. 29.950.
'86 Lancia Thema V 627.500.
'86 Mazda 626 1.6 LX Hatchback15.950
'87 Mitsubishi Lancer 1.5 GLX
veel extra's
19.950,
'87 Mitsubishi Lancer GL16.500.
'85 Mitsubishi Galant Turbo diesel12.950.
'88 Nissan Micra DX 15TXX) km13.950,]
'86 Opel Ascona 3xv.a. 12.950.
'86 Opel Ascona diesel 3xv.a. 11.500.
'86 Opel Kadett 1.6 LS Sedan16.950,
'87 Opel Kadett 1.6 LS diesel stat. 5-v. bak 19.950,
'86-'87 Peugeot 505 GLv.a. 14.950,
'84 Peugeot 505 GL 38.000 km11.500,
'88 Peugeot 405 SR23.500,
'86 Renault 5 TL12.500,
'86 Renault 25 GTS stuurbekr19.950.
'85-'86 Volvo 360 GLS 5-drs. 2xv.a. 13.950,
'84 Volvo 360 GLS Sedan12.950,
'84 Volvo 740 GLE met overdrive21.500,
'86 VW Golf C 1.314.950,
BEDRIJFSWAGENS
'86Transit bestel D16.500.-(excl.)
'84 i.z.g.st. Mitsubishi Canter autotransporter
(oprijwagen) met rancielier geschikt voor
rijbewijs BE19.500,
INRUIL - BOVAGGARANTIE - FINANCIERING
Industriestraat 8-10, Goes-Zuid (Poel IV)
Tel. 01100-15415 b.g.g. 30367