Voortreffelijke 4x4 in Peugeot 405 Renault 19 uitgebreid met Sedan auto-tip Renault 21 gemoderniseerd outo-fenoult dukwel-bv FORD OCCASIONS ÏItoyota DE NIEUWE RENAULT 21 HATCHBACK NU IN ONZE SHOWROOM auto-tenaulf dukuielbv FIESTA - ESCORT - ORION SIERRA-SCORPIO Bovendien speciaal aanbod t/m 12 sept. Profiteer deze week van onze actieprijzen. Autobedrijf Joosse Autobedrijf W.J. Sonke B.V. Nu zowel 9 als 11 opgevolgd Hatchback komt er ook aan EEN JAAR TOPOCCASIONGARANTIE 6 MND. BOVAGGARANTIE SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 6 SEPTEMBER 1989 308 Uitbreiding 21 SPECIALE AANBIEDING DEMONSTRATIE-AUTO ONDER 7.500.- HANS DIJKWEL - 01184-64240 JAAP WOLFERT-01184-67596 Vooraf grondig gecontroleerd. met drie maanden garantie. Dat zijn Al gebruikte auto's. Al 25 jaar. Alle modellen voorradig van 1984 t/m 1988 vanaf 12.800.- incl. B.T.W. Een bezoek aan onze showroom is t/m 12 september de moeite waard omdat wij een aantrekkelijke korting geven. Cltroën Visa RE82.000 km 1984 7.250. Renault 5 TL40.000 km 1984 7.750. Opel Ascona 16 S 2-d60.000 km 1985 12.550. Peugeot 505 GL52.000 km 1986 15.500. Verder: Opel Kadett - Peugeot 309 - Renault 9 TL - V.W. Polo - Volvo 340 DL en 360 Inj. Ook diverse auto's beneden 7.500.-. Gildeweg 20-Tel. 01184-19420-Vlissingen Verkopers: B. v. Vliet: 01185-1655 R. Ovaa: 01184-70216 r ALLE AUTO'S WN GEKEURD 12 mnd. first-class garantie 3 mnd. garantie Goedkope auto's APK-gekeurd TOYOTA - DE JONGE LANCIA DEALER VOOR MIDDEN-ZEELAND Gildeweg 16 - Vlissingen - Telefoon 01184-17130 De jongste telg van Peugeot, de 405, heeft nu als uitbreiding van het gamma 4-wielaandrlj- ving gekregen. Er zijn 3 typen met 4x4 bijgekomen. Bij Peu geot simpel als X4 aangeduid, namelijk de 405 GR X4, de 405 SR X4 en de 405 Ml 16 X4. De GR en Sr verschillen slechts in uitrusting, beide hebben de 1905 cc carburatiemotor met 80 kW/ 110 pk en 160 NM, de Ml 16 is de snelle 1905 injectiemotor met 4 kleppen per cilinder, in totaal dus 16 kleppen en een vermo gen van 108 kW/148 pk, koppel 170 Nm. Alle milieuvriendelijk katalysator-motoren, wat dus Euro-loodvrije benzine verlangt, de tankinhoud is 70 liter, het ver bruik bij 90 km/u 1:14,7. Wij reden de Peugeot 405 4x4 tijdens de persintroductie. Speciaal voor de 4 x 4 grip uit te testen was een proefbaantje uit gezet met allerhande toetjes zo als gladde platen, glade helling, mul zand daarop of waarin een tweewiel aangedreven auto, in dit geval natuurlijk ook een 405 niet kon rijden. De 405 4 x4 nam de proeven met gemak, maar op merkelijk was ook dat de gewone weg de 4x4 noch wordt ge voeld, noch wordt gehoord. Geen negatieve comfortin- vloeden, geen zware besturing, nauwelijk prestatieverschillen enzovoorts. Natuurlijk wel meer veiligheid, beter grip en derge lijke wanneer het nodig is. Kortom een prima 4-wielaandrij- ving op deze Peugeot 405. De ervaringen die Peugeot, de laatste jaren, in de rallysport heeft opgedaan worden toege past op seriewagens. Peugeot kiest bewust voor een permanent 4-wielaandrijvingssysteem ten einde het beste compromis te verkrijgen tussen rijcomfort en een optimale aandrijfkracht. Twee systemen worden aange boden: om een betere grip op de weg te verkrijgen bijvoorbeeld bij De Peugeot 4x4. modder, sneeuw of ijzer ge schiedt het sperren elektrome- chanisch of bij de Ml 16 X4 auto matisch door middel van een vis cose koppeling. Daarmee wordt de aandrijfkracht ideaal naar vo ren en naar achteren verdeeld, bovendien brengt het Torsen (af korting van Torque Sensing') achterdifferentieel het motorkop pel over op het wiel dat de beste grip op de weg heeft. Een personenauto met 4-wie- laandrijving is geen modever schijnsel meer. Terwijl in 1981 dit soot auto's slechts 0,2% van de Europese markt uitmaakte, wordt er nu steeds meer naar ge vraagd. In 1987 werden in Europa 159.400 personenauto's met 4- wielaandrijving verkocht, oftewel 1,23% van de Europese markt voor personenauto's. Naar ver wachting zal de markt voor dit soort auto's in 1991 driemaal zo groot zijn als in 1987. In het be gin, werden zowel in Frankrijk als in de rest van Europa, dure auto's met 4-wielaandrijvcing verkocht aan liefhebbers van hoge prestaties. Sinds enkele ja ren is dit anders, men zoekt een functionele auto die zich thuis voelt onder alle weersomstandig heden. Men wil zijn auto veilig kunnen stellen ongeacht het sei zoen en de staat van het wegdek. Op de 405 4 x4 vindt men tot slot nog standaard: een achter wielvering met vertraagde hydro- elektrische hoogtecorrectie. Met deze PSA technologie wordt de zelfde bodemhoogte, ongeacht de belading gehandhaafd; schijf remmen romdom; geventileerde schijven vóór; en stuurbekrachti ging.. Op de GR X4 en SR X4 zijn speciale banden (185/65/R 14T) gemonteerd, deze banden zijn geschikt voor alle weersomstan digheden. ABS is tegen mee'- preijs leverbaar. De 405 Ml 16 X? is standaard met ABS uitgerust en heeft 195/55/15V banden. In het najaar wordt 405 X? in ons land leverbaar. Renault heeft op de Franse narkt een vierdeurs Sedan op aasis van de Renault 19 gelan- :eerd. Renault heeft daarmee iet 19-gamma met de helft van de huidige aantal modellen uit gebreid. De Sedan, die 19 Cha- Tiade heet, komt naast de hui dige drie- en vijfdeurs uitvoerin gen. De Renault 19 Chamade, die aegin december in Nederland le verbaar wordt, kan gezien wor den als de opvolger van de Re nault 9, waarvan er inmiddels Dirca 1,95 miljoen zijn geprodu ceerd. In zijn klasse zal de Re nault 19 Chamade het voorna melijk moeten opnemen tegen de Volkswagen Jetta, Opel Kadett, Ford Orion, Mazda 323, Toyota Corolla en Nissan Sunny. Zeven procent van de Europese markt wordt op het ogenblik door deze klasse vertegenwoordigd. Nu de 19 dit jaar in Hatchback en Sedan leverbaar wordt, is zo wel de 9 als 11 vervangen. De carrosserie van de Renault 19 Chamade (tricorps) is tot en met de achterportieren identiek aan de Renault 19 (bicorps). De achterste stijl (C-stijl) is smaller geworden, waardoor de achterruit minder vlak in de car rosserie ligt dan bij de drie- en vijfdeurs versie. Het kofferdeksel is voorzien van een geïnte greerde spoiler en loopt door tot op de bumper. Hierdoor heeft de Renault 19 Chamade een drem pel van slechts 73,5 centimeter. De koffer van de Renault 19 Cha made heeft een inhoud van 463 liter. Dit betekent een toename van het volume ten opzichte van de Renault 19 (bicorps) met 20%. Vergeleken met de Renault 9 is de kofferruimte 15% ruimer. Een in twee delen neerklapbare ach terbank (1 /3-2/3) maakt het mo gelijk de riante kofferruimte te vergroten tot een lengte van 160 centimeter (tot aan de omge klapte achterzitting). De Renault 19 Chamade heeft hierdoor de praktische mogelijk heden van een drie- of vijfdeurs model en behoudt daarbij de al lure van een ruime vierdeurs Berline. Door de conventionele kofferruimte is de 19 Chamade 11 centimeter langer dan de 19 (bicorps) en 14 centimeter lan ger dan de Renault 9. De Renault 19 Chamade komt in december in tien versies op de Nederlandse markt. Deze versies wijken niet af van het dan lo pende 19-gamma, dat dan vrijwel volledig voldoet aan de US83- norm. Het gamma van de 19 Cha made zal er als volgt uitzien: Renault 19 Chamade TR en GTR. 1397 cm3. 60 pk. US83, Re nault 19 Chamade TS en GTS- Energy: 1390 cm3, 80 pk, 30,8, Renault 19 Chamade TS en GTS: 1721 cm3, -75 pk, US83, Renault 19 Chamade GTX en TXE; 1721 cm3, 90 pk, US83, Renault Cha made TD en GTD: 1870 cm3, 65 pk, US83. De produktie van de Renault 19 die tot voor kort nog op een niveau van 2500 stuks per dag lag, is met de produktiestart van de Renault 19 Chamade de 3000 per dag gepasseerd. Van die ruim 3000 per dag worden er 1000 van het type Chamade ge maakt. De 19 Chamade wordt geproduceerd in Douai (Frank rijk), Palentia (Spanje) en Setu- bal (Portugal). De prijs van de nieuwe Re- De Renault 19 sedan. nault 19 Chamade voor de Ne derlandse markt is nog niet be kend. Behalve dat de nog nieuwe Renault 19 wordt uitgebreid komt er ook uitbreiding bij de Renault 21. De 19 werd eerst geïntroduceerd als Hatchback model en nu komt er dus ook een Sedan. De 21 echter werd geïntroduceerd als Sedan model, alweer enkele jaren terug en uit- eindelijk blijkt er nu dan ook een Hatchback van te komen. In feite dus precies een tegenoverge stelde weg bij de 21. Renault heeft lange tijd een specifieke modellenpolitiek gevoerd, van een bepaald model was er in feite maar één type, bijvoorbeeld de Renault 4, de Renault 5, de Renault 9, de 11, de 25, maar ook oudere typen de 12, de 14, de 16, de 18, de 20, de 30 enzo voorts. Kennelijk is Renault daar nu vanaf gestapt, een 19 in Hatchback en Sedan, een 21 in Sedan en later Hatchback, het wachten is nu nog op de 25. Renault heeft In het gamma van de Renault 21 en 21 Nevada vier ingrijpende wijzigingen door- gevoer. De meest opvallende Is de wijziging van het exterieur. Daarnaast is het interieur veran derd, zijn er twee nieuwe motoren in het gamrna opgenomen en werd het optie-aanbod uitge breid. De nieuwe Renault 21 wordt geïntroduceerd drie jaar na de lancering van het type 21 op de Europese markt. In die drie jaar zijn er te zamen met het type 21 Nevada, dat eind 1986 op de markt kwam, meer dan 1 miljoen exemplaren gepro duceerd. Met de nieuwe Renault 21 verwacht Re nault de vierde plaats op de Franse markt (7.3% markt aandeel) ruimschoots te behouden. Op de Neder landse markt zal de Renault 21 Phase II de totale Re- nault-verkoop verder stimu leren en het stijgende marktaandeel vergroten. Duidelijk herkenbaar zijn de wijzigingen aan het ex terieur. De nieuwe Renault 21 heeft een vlakker aflo pende neus gekregen met een nieuwe bumper, smal lere koplampen en een ge wijzigd front waarop het Renault-logo in het midden is geplaatst. De achterzijde van de Renault 21 kreeg meer 'body' door een ge wijzigde bumper, een nieuw kofferdeksel met een geïntegreerde spoiler en doorlopende achterlichten boven de nummerplaat. Daarnaast heeft de nieuwe Renault 21 standaard een rechter buitenspiegel, smallere sierstrips op de flanken en nieuw gesty- leerde wieldoppen. Met de vernieuwing van de Renault 21 is er ook 'ge sleuteld' aan het motoren gamma. Na de introductie van de Renault 21 Phase II, eind augustus, zal de Re nault 21 leverbaar worden met een nieuwe dieselmo tor van 1870 cm3. Deze mo tor levert een vermogen van 47 kW (65 pk) en zal geplaatst worden in het type SD. Naast de SD staat de GTD in het gamma met de bekende 2.1-liter diesel motor, waarvan het vermo gen vergroot wordt van 48 kW (67 pk) naar 53 kW (74 pk). De Renault 21 TD met 2.1-liter dieselmotor vervalt. Naast de nieuwe diesel motor komt er een volledig nieuw ontwikkelde 2.0-liter twaalf-kleppenmotor, die gemonteerd wordt in het type TXI. Deze TXI, die een vermogen levert van 99 kW (135 pk) en 'schoon' is vol gens de US83-norm (U9), zal niet eerder dan in maart 1990 op de Nederlandse markt komen. Verder staat er naast de nieuwe Renault 21 GTX een TXE in het gamma. Deze versie, die over dezelfde motor be schikt als de GTX, heeft een wat rijkere uitrusting, maar beschikt niet meer, als in het verleden, over een digitaal dashboard. Aan de onderkant van het Renault 21-gamma blijven de twee 1.7-liter motoren (75 pk en 95 pk) leverbaar, die beiden voldoen aan de US83-norm. Daarbij maakt de versie met 75 pk, in de typen TL en GTL, gebruik van een monopoint-injec- tiesysteem en de 95 pk-ver- sie die geleverd wordt in de GTS, van een multipoint-in- spuitsysteem. Nieuw in het optional- gamma is een electronisch geregeld klimaat beheer singssysteem (climate con trol). Deze optie is verkrijg baar op de typen TXE, TXI en 2 L Turbo. Een Anti-Blo- keer Systeem (ABS), dat standaard op de Renault 21 2 L Turbo gemonteerd wordt en al verkrijgbaar was op de GTX, wordt nu ook leverbaar op de TXE, TXI en Turbo D. De prijzen voor de Nederlandse markt zijn van de vernieuwde Re nault 21 nog niet bekend. Naar ons ter ore kwam, komt ook de Renault 21 Hatchback er aan. Dan zal dus zowel de Renault 19 als de 21 in Sedan en Hatch back leverbaar zijn met de 21 nog extra in Stationcar. Tot slot zal de 21 ook in 4x4 uitvoering leverbaar worden, de 2.0 Turbo 4x4. De Hatchback en 4x4 zul len naar het zich laat aan zien nog weer wat later op de markt komen. Renault 5 TD Renault 9 GTL Renault 9C Renault 9 Broadway Renault 9 TL Renault 9 Louisiane Renault 11 TL Broadway.... Renault 11 TL Renault 11 GTX Renault 11 TL LPG Renault 11 GTX Renault 11 TL Renault 18 GTL stationcar Renault 18 GTL Renault 21 TL Renault 25 TS Renault 25 Monaco Opel Rekord LPG Ford Fiesta 1.1 Volvo 340 DL 1.7 Volvo 340 Volvo 360 GLS Sedan Austin Metro 1.3 1987 1984 1983 1986 1987 1985 1986 1985 1984 1985 1985 1984 1986 1983 1987 1987 1987 1982 1986 1986 1986 1983 1988 15.750, 8.900, 7.900, 15.250, 16.750, 13.900, 14.250, 11.900, 11.900. 9.900. 12.900. 8.900. 15.900. 8.900. 19.500 24.900 36.900. 9.900. 13.900. 17.900. 15.900. 12.900. 13.900. RENAULT 21 GTX 1988, donkergrijs met. 20.000 km Subaru 1800 GLF hardtop1982 3.750, Citroën 2CV61982 3.900, BMW3161980 3.900, Audi 80 GL1980 5.900, Gildeweg 16-Vlissingen Telefoon 01184-17130 wTJIww de Jonge Van Hertumweg 7-13 4462 EV Goes Telefoon 01100-14810 b.g.g. 01100-32795 Toyota Carina I Toyota Corolla 1.3 4-drs. DX 12-kleeper '86 19.500 '86 16.900 '88 21.900 '86 18900 '87 21.500 '86 18.900 '87 21.900 '86 17.900 15.750 17.750 '86 14.900 '87 18 950 '85 13.750 '86 12.900 Toyota Corolla 1.3 LB GL Toyota Corolla 1 3 LB GL automaat Toyota Corolla 1 3 4 <Jrs GL Toyota Tercel 1 3 DX automaat Toyota Ceüca 1 6 Coupé ST Toyota Ceiica 1 6 Coupé ST Toyota Carina 1 6 4-drs GL BMW 315 Citroen BX 16 RS Lada Niva 4X4 geel kenteken 55 000 km Ford Escort 1 6 Bravo Ford Onon 1 6 L, 39 000 km Ford Sierra 1 8 l aser. LPG Mazda 323 1 5 GLX 3-drs Nissan Sunny 1 3 GL Opel Ascona '86 14 90C 85 13 900- '84 11 750 84 11 500 '82 10 500 '83 11 750 '83 8 90C '83 10 750 '83 10 500 85 9 500 '84 12 500 '86 16 500 '86 1 7 900 '87 16 500- '84 9900 84 11 750 Daihatsu Charade 1.0 diesel'84 Ford Transit dubbelcabine laadbak'80 Lada 1200 S 30.000 km'83 Opel Ascona 1.6 S 4-drs'82 Opel Kadett HB 1.2 S'83 Talbot Solara 1.6 GLS'82 Talbot Horizon 1.3 5-drs. 63.000 km'84 Ook voor uw APK-keuring 6.900, 3.750, 2.900, 6.750, 6.900, 3.500, 5.900, BB PRIJZEN TOT 10.000 '85 Alfa Arna L 3-drs '83 BMW 316 2xv.a. '85 Citroen Visa GTv.a. '83 Citroën CX 2.0 5-v. bak '83 Fiat Argenta 2.0 '82 Ford Taunus 1.6 L Bravo (schuifdak) '80 Ford Taunus 2.0 automaat '81 Ford Granada 2.3 GL Savoy '83 Mazda 323 1.3 GL 3-drs '84 Mazda 323 1.3 LX stationcar '83 Nissan Sunny 1.3 DX '85 Nissan Sunny 1.7 DX diesel '82 Nissan Stanza '80 Opel Ascona 1.9 S '81 -'83 Opel Kadett 1.3 S 2xv.a. '81 Opel Rekord 2.0 S '78 Peugeot 604 SL automaat '81 Renault 5 TS automaat '83 Saab 900 GLS LPG '84-'83 Skoda 120 LSv.a. '83 Triumph Acclaim HLS 70 pk '82 Volvo 343 DL automaat '82 Volvo 340 GL 3-drs '83 Hyundai Pony 9.950, 9.950, 7.950, 8.500, 3.950, 6.950, 2.500, 3.950, 7.950, 7.950, 4.950, 9.950, 3.950, 3.950, 5.950, 3.950, 3.950, 3.500, 6.950, 3.500, 6.950, 6.950, 6.500, 3.950, VANAF 10.000, '87 Citroën AX 1.4 TRS 23.000 km14.950, '85 BMW 318i automaat19.950. '86 Ford Escort 1.6 diesel, stationcar17.500. '86-'87 Ford Sierra 1.8 3xv.a. 15.950. '87 Ford Sierra 2.0 Gl 5-drs22.500, '87 Honda Accord 2.0 4-drsv.a. 19.950.-] '87-'88 Lancia Thema i.e. Turbov.a. 29.950. '86 Lancia Thema V 627.500. '86 Mazda 626 1.6 LX Hatchback15.950 '87 Mitsubishi Lancer 1.5 GLX veel extra's 19.950, '87 Mitsubishi Lancer GL16.500. '85 Mitsubishi Galant Turbo diesel12.950. '88 Nissan Micra DX 15TXX) km13.950,] '86 Opel Ascona 3xv.a. 12.950. '86 Opel Ascona diesel 3xv.a. 11.500. '86 Opel Kadett 1.6 LS Sedan16.950, '87 Opel Kadett 1.6 LS diesel stat. 5-v. bak 19.950, '86-'87 Peugeot 505 GLv.a. 14.950, '84 Peugeot 505 GL 38.000 km11.500, '88 Peugeot 405 SR23.500, '86 Renault 5 TL12.500, '86 Renault 25 GTS stuurbekr19.950. '85-'86 Volvo 360 GLS 5-drs. 2xv.a. 13.950, '84 Volvo 360 GLS Sedan12.950, '84 Volvo 740 GLE met overdrive21.500, '86 VW Golf C 1.314.950, BEDRIJFSWAGENS '86Transit bestel D16.500.-(excl.) '84 i.z.g.st. Mitsubishi Canter autotransporter (oprijwagen) met rancielier geschikt voor rijbewijs BE19.500, INRUIL - BOVAGGARANTIE - FINANCIERING Industriestraat 8-10, Goes-Zuid (Poel IV) Tel. 01100-15415 b.g.g. 30367

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1989 | | pagina 8