Aan het eind van die lange, hete zomer Een frisse duik „En aan het eind van die lange, hete zomer van 1989 was ieder een tevreden. De bezoekers van Vlissingen hadden gemerkt dat er in Vlissingen altijd iots te doen was. De ondernemers consta teerden, dat er meer bezoekers dan ooit de stad hadden bezocht. En die bezoekers hadden hun stempel gedrukt op de omzetten in bedrijven, waarvan natuurlijk de terrassen, de horecabedrijven en de strandexploitanten die extra inkomsten met name erg goed konden gebruiken, want er viel nog iets goed te maken van het jaar ervoor. Het weer was uitzonderlijk goed geweest en de thuisblijvers kregen dit jaar gelijk. Vlissingen maakte een fijne balans op". Het einde van een nieuw sprookje? Of een alternatief jaarver slag van de VVV. Geen van beiden, want van sprookjes kunnen we in deze stad niet bestaan en voor een jaarverslag is het nog te vroeg. Maar wel de vrije vertaling van een gevoel dat ik zo tegen het einde van het zomerseizoen 1989 krijg. We hebben deze zomer (en die begon zowat in mei!) ook wel de wind in de zeilen en niet alleen vanwege het bijzonder fraaie weer. AH, Blokker, C A Imponerend Braderiekrant Vlissingen Pagina 7 Veel en veel belangrijker vind ik de constatering, dat het beleid dat we in deze stad nu een aantal jaren achtereen met z'n allen tot uitvoering trachten te brengen z'n vruch ten begint af te werpen. Jaren achtereen hebben we gehoord over plannen die ontwikkeld werden om de recreatief-toe- ristische potentie van Vlissin gen uit te buiten, van plannen dm de stad een nieuw winkel hart te geven, van plannen over de boulevardbebouwing, over het Arsenaalgebied, over een jachthaven en noem maar op. Maar Vlissingers zijn scep tici en de veel gehoorde op merking was: plannen te over, maar uitvoering ho maar. Tot het voorjaar en de zo mer van 1989. Want in dit jaar blijkt „ineens" een overompe- lende golf van uitvoering over Vlissingen te rollen. De dominerende „Schelde- muur" aan de noordelijke kop van de Walstraat wordt afge broken. Het eerste bewijs dat het de plannenmakers menens is met het nieuwe winkelhart. De nieuwe sluizen worden in de Vissershaven aangebracht en direct daarna maakt een indrukwekkende steigerpartij die oude haven tot een meer dan aantrekkelijk jachthaven, waar de eerste jachten al in het vroege voorjaar ligplaats kiezen. Met feestelijk vertoon wordt dan op 1 juli de Michiel de Ruiyter Jachthaven offi cieel geopend. Een week voor dat, ook in de binnenstad, de eerste overdekte winkelpro menade van Zeeland al even officieel in gebruik wordt ge nomen. De Sint Jacobspassage blijkt, nu we tegen het einde van het seizoen voorzichtig durven terugblikken, een on weerstaanbare aantrekkings kracht op bezoekers van de binnenstad uit te oefenen en vervult daarmee een functie voor het gehéle binnenstadge- bied! En dan, midden in de zo mer, kan de pers melden, dat de gemeente tot overeenstem ming is gekomen met Ufkes Bouwmaatschappij over de realisatie van het zo gewenste nieuwe hotel op de boulevard. Eerder waren de bouwactivi teiten al begonnen voor een nieuw appartementenblok op diezelfde boulevard. De vorde ringen kunnen elke dag wor den gade geslagen. Maar het allerbelangrijkste wat we in de krant hebben kunnen lezen, een bericht dat nu zelfs de grootste sceptici de mond heeft gesnoerd, is wel dat de projectontwikkelaar MBO, die de realisatrie van dat nieuwe winkelcentrum op de noordelijke kop van de Walstraat moet gaan waar maken, overeenstemming heeft kunnen bereiken met het ABC-drietal: Albert Heijn, Blokker en C A zullen zich definitief gaan vestigen. En dan, tenslotte zijn ook de planologische voorbereidingen en de onderhandelingen over de invulling van het Arsenaal- gebied in een stadium terecht gekomen dat de verwachting gerechtvaardigd lijkt dat de bouwactiviteiten dat beoogde „tweede recreatief-toeristisch centrum van Vlissingen" be gin 1990 een aanvang zullen nemen. Als we Vlissingen zouden beschouwen als een nieuw commercieel produkt, dan zou je kunnen zeggen, dat de re- searchfase is afgesloten en dat de produktiefase is begonnen. Sterker nog, de eerste onder delen van dat nieuwe produkt zijn van de transportbanden gekomen. De fase waar we nu voor staan in die van het deugdelijk monteren van die onderdelen tot het geheel. Het „eindprodukt Vlissingen" wordt steeds completer en ook nu al heeft Vlissingen zodanig veel te bieden, dat de vele dui zenden bezoekers verrast en vaak ook verbijsterd zijn door de snelheid waarmee het aan zien van de stad aan het ver anderen is. Voor de Stichting Vlissingen Promotie betekenen al die veranderingen en vernieuwin gen evenzovele handvaten die benut kunnen worden om de promotiecampagnes nieuwe inhoud te geven en om nieuwe marktsegmenten aan te boren. Want als een nieuw produkt „op de markt wordt gebracht", dan moet zo'n produkt ook „verkocht" worden, „aan de man gebracht". De ontwikke ling die Vlissingen op dit mo ment doormaakt, is van der mate groot belang voor de ge hele stad, dat alle krachten moeten worden gebundeld om in gezamenlijke inspanning de weg vrij te maken voor het „Vlissingen-nieuwe-stijl" dat we met z'n allen wensen: een stad met een aantrekkings kracht die verder, veel verder reikt dan de gemeentegrenzen. Het realiseren van dat nieuwe Vlissingen betekent ook, dat tal van beleidsonder delen op elkaar moeten wor den afgestemd. Nieuwe voor zieningen in de binnenstad? Prima, maar dan tegelijk zor gen voor een goede toeganke lijkheid van diezelfde binnen stad en een doordacht pakket aan parkeervoorzieningen. En ook daar is in de plannen makerij rekening gehouden. De keuze is inmiddels ge maakt voor een nieuw aan te leggen weg over de Spuikom en parkeersvoorzieningen zijn gepland bij het nieuwe win kelcentrum en in het Arse naalgebied. De Zeemanserve is geheel opnieuw ingericht als parkeerterrein, met een fikse toename van het aantal par keerplaatsen. En in de hele stad, met alle officiële openingen, realisa ties, duidelijkheden oVer dat gene wat binnenkort staat te gebeuren, is in de lange, hete zomer van 1989 ook op activi teiten en evenementengebied een totaalprogramma uit de kast getrokken dat zowel de Vlissingers zelf als de bezoe kers heeft geïmponeerd. Acti viteiten en evenementen van zeer uiteenlopende aard, voor elk wat wils, voor elke inte resse en portemonnee, van straatfestival tot midzomer- Jan Jacobs „Wij Vlissingers, ivij zijn trots op onze stad. - FOTOCOR DORLAND. niet meer sceptisch, dan zijn wij alleen maar immens trots op onze eigen stad". Dat gevoel heb ik zelf in elk geval in de loop van dit jaar voelen groeien en ik hoop van harte dat die trots en dat en thousiasme door velen, zo niet iedereen, mee uitgedragen zal worden. In dat gevoel en met dat vertrouwen wens ik de orga-* nisatoren van de braderie, alle ondernemers, alle bezoekers, heel Vlissingen een uitsteken de, gezellige en geslaagde bra derie 1989 toe. Jan Jacobs, algemeen-di recteur VVV-Vlissingen/ Stichting Vlissingen Promotie. nachtmarkt, van old-timersrit tot maritieme expo, van Zee land beurs tot jaarmarkt, van kermis tot ringrijden, van symposium constructieve kunst tot vlootshow, van wie lerwedstrijden tot straatthea ter, van tennistoernooi tot popfestival. Aan het einde van dat brui send drukke zomerseizoen 1989 (het eerste seizoen sinds jaren dat de WV-informatri- ces op vragen van klanten konden antwoorden: „Naar de disco? Natuurlijk kan dat in Vlissingen, Vlissingen heeft de mooiste discotheek van Zee land"!) vindt in de Vlissingse binnenstad de jaarlijkse bra derie plaats. Een braderie die vorig jaar als proef tot de Nieuwendijk en het Bellamy- park is uitgestrekt en waar van de organisatoren, de Bra deriecommissie van de Ver eniging Winkelcentrum Vlis singen, die proef dit jaar in definitieve vorm hebben voortgezet. Een braderie ook, die jaarlijks meer mensen trekt. Vlissingen zal weer druk worden tijdens de brade- riedagen. Uitstekend! Laten al die duizenden bezoekers de stad maar eens bekijken zich verbazen over de veranderin gen die plaats vinden, het groeiend aantal winkelaanbod bekijken en er de nodige aan kopen doen, de vele terrassen bevolken, van de uitstekende horecavoorzieningen gebruik maken, laat ze maar komen! Vlissingen heet ze enthousiast en met graagte welkom. Het moment is niet ver meer weg, misschien is het er al, dat wij die enthousiaste bezoeker kunnen antwoorden: „Ja, leuk geworden, hè, de binnenstad en zo. Maar dat is nog niks hoor. Moet u volgend jaar eens terug komen. En het jaar daarna. En het jaar daarna". Want dan zijn wij Vlissingers Op de hoek van de Walstraat en de Nieuwendijk staat de duik- tank van Duikcentrum 't Anker. Een braderie is geen brade rie als er geen speciale attrac ties zijn. In Vlissingen zijn er een heleboel. Een er van is de duiktank van Duikcentrum 't Anker. Op de hoek van de Walstraat en de Nieuwendijk staat de duiktank opgesteld. In de tank van drie bij twee meter zit maar liefst 11.000 li ter water. In dit water worden demonstraties gegeven. Naast het gewone onderwaterzwem- men is er geblindeerd duiken te zien. Ook dammen kan je onder water doen en bouten en moeren in en uit elkaar halen. Het is mogelijk om het niet bij toekijken te laten. Toe schouwers die dat willen, kun nen ook een duik in de tank nemen. Het enige wat meege bracht moet worden is badkle ding en een handdoek. De por temonnee kan in de tas blij ven, want de frisse duik is gratis. Het water is trouwens lekker warm. O ja, duikers moeten wel minstens 14 j aar zij n.

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1989 | | pagina 29