Mitsubishi Colt en Lancer Ruimer en in de huisstijl auto- Nieuwe Daihatsu middenklasser rekent af met Charmant tijdperk WIJ HEBBEN BE ZOMER IN ONS HOOFD! DE FORD ESCORT „SOMMER" VOOR DE SPECIALE VOORDEELPRIJS VAN SLECHTS f 205.- Autobedrijf Joosse JE HEBT MEER MN EEN G-OCCASION VAN DE AUSTIN ROVER DEALER outo-penoult diikujei-bv Jetta Pacific nieuw actiemodel Volkswagen EEN JAAR TOPOCCASIONGARANTIE 6 MND. ROVAGGARANTIE iAutobedrijf Akkermans SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 21 JUNI 1989 Roadtest Na de vele zonnige dagen nu ook een extra zonnige Ford Escort aanbieding Nu alleen op een beperkt aantal nieuwe Escorts uit onze voorraad een „Summer" pakket bestaande uit een origineel Ford fabrieks schuif-kanteldak, unieke striping en „Summer" logo op voor- en achterzijde 3-deurs 1.4 kleur wit rijklaarprijs „Summer" pakket Totaalprijs 25.300.- 295.- 25.595.- leverbaar in: 5-deurs 1.4 kleur wit rijklaarprijs „Summer" pakket Totaalprijs 26.190.- 295.- 26.485.- 3-deurs 1.4 blauw metallic rijklaarprijs „Summer" pakket Totaalprijs 25.700.- 295.- 25.995.- 5-deurs 1.4 zilver metallic rijklaarprijs „Summer" pakket Totaalprijs 26.655. 295. 26.950.- Van alle bovenstaande auto's slechts enkele stuks in voorraad en alleen in de aangegeven typen en kleuren. Natuurlijk hebben al deze FORDS ESCORT een schone 1400 CC motor voor Euro loodvrij getinte ruiten rondom achterwisser op de klep 2 buitenspiegels toerenteller 5 versn-. bak if speciale luxe binnenbekleding. PRIJZEN INCLUSIEF AFLEVERINGSKOSTEN EN TECTYLEREN. t/m 30 juni een Escort financiering voor de helft van de normale kosten bij: Het G-occasion garantieplan van de Austin Rover dealer biedt u absolute zekerheid, want alle G-occasions voldoen aan de volgende keiharde garantievoorwaarden: 1 jaar G-occasion garantie 1 maand omruilgarantie een gratis inspectie na 1500 kilometer SPECIALE AANBIEDING Renault 21 GTX 8 mnd., 15.000 km grijs overdraagbaarheid van de garantie 24 uur per dag hulpverlening onderweg, in geheel West Europa ONDER 7.500.- HANS DIJK WEL - 01184-64240 JAAP WOLFERT-01184-67596 311 Eind vorig jaar heeft Mitsu bishi de nieuwe Colt en Lancer geïntroduceerd. En dat was nau welijks een jaar nadat de nieuwe Galant het licht zag, erg dicht op elkaar dus. Wie nu echter de hele serie bekijkt, begrijpt de korte tussenpoos wel. De Galant heeft model gestaan voor de nieuwe generatie Mitsubishi, de Colt en Lancer zijn duidelijk af geleid van die Galant. Je kan ook stellen de nieuwe Colt en Lancer lopen mee in de nieuwe huisstijl van Mitsubishi. Die stijl is een niet erg opvallen de, niet ingesteld op apartheid of karakteristiek, maar op functio naliteit en op comfort. De Lancer is zelfs als een verkorte Galant te beschouwen, hij heeft exact de zelfde lijnen, een wat gerond bol maar speels uiterlijk. Het houdt wel in dat evenals bij die Galant het interieur erg ruim is, zowel vóór als achterin voldoende ruimte en alles netjes en luxe af gewerkt, zoals gezegd ingesteld op comfort. De Colt lijkt aparter. Hij is ten opzichte van zijn voorganger sterk gewijzigd, en vriend en vij and zijn het er over eens, hij is echt fraaier geworden. Maar het merendeel komt op conto van de achterzijde, hier een fraaie ronde lijn die zeer breed toont. Wie echter de Colt en Lancer wat nauwgezetter bekijkt ziet het tocht dat het twee auto's zijn van één type, eenzelfde bouw, een zelfde belijning, maar aan de Lancer waren we meer gewend geraakt door de al bestaande Galant, beide sedans, de Colt is een hatchback en die hadden we in deze nieuwe stijl nog niet ge zien. Zelfs nu ook de Galant in hatchback op de markt is, blijft toch die Colt als afwijkende drie- deurs apart. Er zijn ook wel wat verschillen tussen de Colt en Lancer be halve die van hatchback en se dan. In afmetingen zien we na tuurlijk verschil in lengte, 395 cm voor de Colt tegen 424 cm voor de Lancer, maar ook de hoogte verschilt resp. 138 tegen 141 cm. Een belangrijker nog is het ver schil in wielbasis 239 cm voor de Colt en 246 voor de Lancer, de spoorbreedte voor en achter 143 cm is weer gelijk. Ook in motor versie wat verschil, beide heb ben de 1.3 en 1.5i benzinemotor, de Colt heeft ook nog een 1.6i 16 kleppenmotor en de Lancer een 1.8 dieselmotor. Tot slot zijn er wat uitvoerings- verschillen, beide kennen de 1.3 en GL, de 1.5 GLi, maar de De Mitsubishi Lancer. Lancer kent dan ook nog de GLXi, een extra luxe en comfor tabele uitvoering. Daartegenover kan dan de Colt 1.6 GTi-16V staan; een heel snelle en spor tieve versie. De Colt start met de 1.3 El voor 22.995.-, de Lancer met de 1.,3 EL voor 24.994.-. De 1.5 GLi Colt kost al 27.195.- en de 1.5 GLi Lancer 28.995.-, toch stevige prijzen. Ondanks wat verschilletjes tussen de Colt en Lancer kunnen deze wagens toch beschouwd worden als de hatchback- en se danversie van eenzelfde type. Echt grote verschillen in rij- eigenschappen zijn er niet, slechts die verschillen tussen hatchback en sedan (meest in comfort uitend) en die waar de motoren in het geding zijn. Die verschillen ziet u in het roadte- strapport. Beide wagens rijden erg fijn, het zijn geen racewa gens maar meer comfortabele reiswagens die overeenkomstig perfecte wegliggingen hebben. Met uitzondering van het kleine verschil in wielbasis zijn de on derstellen van Colt en Lancer ge lijk. Vóór onafhankelijke wielop hanging met schroefveren ach ter een starre as met schroefve ren. De stuurinrichting is van het type tandheugel, de bediening is wat zwaar, maar stuurbekrachti ging is leverbaar. De besturing wordt dan uiteraard lichter, maar ook directer en nauwkeuriger, terwijl ook het stuurkarakter wat neutraler wordt, normaal zijn de Colt en Lancer nogal onder- stuurd. Het wegkarakter is geheel voorspelbaar, op de rechte weg blijft de auto goed in koers en ook bochten geven geen proble men. De remmen zijn in geschei den circuits met schijven vóór en trommels achter (bij GTi rondom schrijven) goed, de remweg bij een noodstop bij 100 km/u was met 47 meter perfect. De trans missie is Japans-eigen prima, soepel, licht en precies. Wat het comfort aangaat staan de Colt én Lancer op een hoog peil. De Lancer als sedan is dan weer net iets comfortabele dan de Colt, terwijl hij ook (voor meer geld uiteraard) luxer kan worden uitgerust. Qua ruimte wint de Lancer het eveneens, de langere wielbasis is hier debet aan. Zo wel vóór als achter in de Lancer geen problemen, ook de koffer bak is toereikend. Bij de Colt wordt het achterin voor langere mensen wat krap, terwijl ook de normale kofferruimte niet-echt groot is, de wagens zijn netjes afgewerkt en goed uitgerust, al les wat nodig is, dat is aanwezig. Tot slot het geluid. Dat valt wat tegen, de motoren laten zich al lemaal goed horen, de diesel bij stationair draaien en hij op toe ren komen zelfs heel duidelijk. Ook wordt windgeruis gehoord, men is met dit laatste bezig met wat andere rubbers bij voor- en zijruit. Overigens stoort het niet echt, de decibelmeter komt rond de top op 80 dBA, bij 100 km/u is het rond de 70/72 dBA. De Colt en Lancer kennen zoals de meeste Japanners diverse ge makkelijke snufjes zoals van bin nenuit verstelbare buitenspie gels, van binnenuit te openen kofferbak en van binnenuit te openen tankdop... en gelukkig zit de tankopening ook Europees links. De Mitsubishi Colt. De Jetta Pacific De V.A.G.-dealers hebben een nieuw actiemodel in de snowroom: de Jetta Pacific. Op basis van de Jetta CL in vier- deurs-uitvoering is onder de naam Pacific een aantrekkelijk actiepakket leverbaar. Tot het actiepakket behoort: speciale bekleding; in hoogte verstelbare bestuurdersstoel; middenarmsteun achter; cen trale portiervergrendeling; 4-spaaks sportstuur; toerenteller; stereo-radiovoorbereiding; zwarte staafantenne; zwarte hand grepen; wielkast- en dorpelverbreders; 6Jx14 inch stalen vel gen; 185/60 14 inch banden. De meerprijs voor dit Pacific-pakket bedraagt 1.395.- (incl. metalliclak) incl. BTW. De Jetta Pacific wordt geleverd in 4 metallic lakkleuren. De motorisering biedt een keuze uit benzine (55 - 90 pk) en (turbo) dieselmotoren (54-70 pk). De nieuwe Daihatsu MSX90. Daihatsu heeft in Genève een nieuwe middenklasser geïntrodu ceerd. Deze, nu nog deels prototype, middenklasser heet MS-X90, en zal dan toch eindelijk de Daihatsu Charmant gaan opvolgen. Eigenlijk te lang hebben we op een opvolger voor de Charmant moe ten wachten. Daihatsu spreekt dan ook niet meer over die Charmant en dus ook niet over een opvolger voor de Charmant, maar over een heel nieuwe 5-persoons Sedan met ruime koffer die het topmodel van de Daihatsu personenautolijn gaat worden en geheel in eigen huis (anders dan de Charmant) is ontwikkeld. De fabrieksaanduiding MS- tussen de vijfde deur en Sedan- X90 staat voor 'Market Survey X90' en is het ontwerp voor de jaren '90. Daihatsu heeft een bij zonder goede balans gevonden uitvoering met kofferbak. De achterzijde is zodanig gemaakt, dat de achterruit en kofferklep geheel naar boven geopend wordt en deze geeft toegang tot een enorme bagageruimte (336 liter). De kunststof voor- en achter bumpers zijn opgenomen in het ontwerp van de carrosserie. De halogeen koplampen zijn geïnte greerd in de ronde vorm van het front. De voorspatborden zijn enigszins uitgebouwd en geven de auto een stoer uiterlijk. Met een lengte van 4,26 meter en een breedte van 1.66 meter gaat deze auto tot een van de grootste in zijn klasse behoren. Voorlopig zal er uitsluitend een 1.6 liter benzinemotor gemonteerd wor den, zoals we die kennen uit de Feroza, maar met ongeveer 10% meer motorvermogen. Verwacht mag worden, dat de prestaties op een hoog niveau liggen. Zoals het er nu uitziet, zal de MS-X90 voor export naar Europa direct na de zomer beschikbaar zijn en naar verwacht mag wor den, zal dit ook voor Nederland het geval zijn. Renault 5 TL1986 Renault 5 SL 5-drs1988 Renault 9 Broadway1986 Renault 9 TL1987 Renault 11 TL1984 Renault 11 TL1984 Renault 11 TL LPG1985 Renault 11 GTX1985 Renault 11 TL1984 13.500. 16.900. 15.250 16.750, 9.900, 11.900, 9.900, 12.900, 8.900, Kwaliteit Merk/Typ» Garantie Bouwjiir Austin Metro Austin Maestro LE Citroen BX 14RE Citroen BX 14RE Daihatsu Cuore Peugeot 505 GR diesel Peugeot 205 Accent 5-drs. Peugeot 205 Accent 3-drs. Rover 820 E (demo) Rover Vitesse EFI Rover 216 SE Fiat Panda 1000 CL Renault 5 TL Suzuki Alto GL Service 4.500.- 8.500.- 14.250- 14.250- 6.000.- 7.000- 15.900.- 13.250.- 42.500.- 22.500.- 16.000.- 10.500.- 11.950.- 7.450.- Goedkope meeneemauto's APK-gekeurd BMW 318 Fiat Fiorino Citroen CX Honda Accord 1977 1984 1975 1980 Fruitlaan 12-14, Goes, Tel. 01100-32150 Vert. Piet Vogelaar privé 01100-14767 Renault 18 GTL1984 12.900.- Renault 21 GTS1986 23.900- Renault 18 GTL stationcar1986 15.900.- Renault 25 GTX1984 19.900 - V.W. Santana CX1985 11.900.- Audi 100CD5cil. benz. ABS1985 26.900- Citroen BX1985 12.900 - Opel Kadett 1.3 GL Sedan1986 17.500 - Peugeot 305 GR1986 14.900- Peugeot 505 GL1985 16.900 - Peugeot 505 GL1986 18.500- Toyota Corolla1984 8.900- Ford Sierra 1800 Laser1986 18.900- Ford Fiesta 1.1 1986 14.750- Volvo 340 DL 1.71986 17.900- Volvo 3401986 15 900- Volvo 360 GLS Sedan1983 12.900.- Austin Metro 1.31988 13.900 - Renault 18 Avenue1983 6.900. Renault 18 stationcar1979 2.900. BMW 3201979 3.900. Peugeot 505 SR1981 3.900. Talbot 1510 LS1979 2.250, Peugeot 504 Tl1.250. Gildeweg 16- Vlissingen Telefoon 01184-17130 Wijl «rT

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1989 | | pagina 11