Mitsubishi Colt en Lancer
Ruimer en in de huisstijl
auto-
Nieuwe Daihatsu middenklasser
rekent af met Charmant tijdperk
WIJ HEBBEN BE ZOMER IN ONS HOOFD!
DE FORD ESCORT „SOMMER"
VOOR DE SPECIALE VOORDEELPRIJS VAN SLECHTS f 205.-
Autobedrijf Joosse
JE HEBT MEER MN EEN
G-OCCASION VAN DE
AUSTIN ROVER DEALER
outo-penoult
diikujei-bv
Jetta Pacific nieuw
actiemodel Volkswagen
EEN JAAR TOPOCCASIONGARANTIE
6 MND. ROVAGGARANTIE
iAutobedrijf Akkermans
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 21 JUNI 1989
Roadtest
Na de vele zonnige dagen nu ook een extra zonnige Ford Escort aanbieding
Nu alleen op een beperkt aantal nieuwe Escorts uit onze voorraad een „Summer" pakket
bestaande uit een origineel Ford fabrieks schuif-kanteldak, unieke striping en „Summer" logo
op voor- en achterzijde
3-deurs 1.4 kleur wit
rijklaarprijs
„Summer" pakket
Totaalprijs
25.300.-
295.-
25.595.-
leverbaar in:
5-deurs 1.4 kleur wit
rijklaarprijs
„Summer" pakket
Totaalprijs
26.190.-
295.-
26.485.-
3-deurs 1.4 blauw metallic
rijklaarprijs
„Summer" pakket
Totaalprijs
25.700.-
295.-
25.995.-
5-deurs 1.4 zilver metallic
rijklaarprijs
„Summer" pakket
Totaalprijs
26.655.
295.
26.950.-
Van alle bovenstaande auto's slechts enkele stuks in voorraad en alleen in de aangegeven
typen en kleuren.
Natuurlijk hebben al deze FORDS ESCORT een schone
1400 CC motor voor Euro loodvrij getinte ruiten rondom
achterwisser op de klep 2 buitenspiegels toerenteller 5 versn-. bak
if speciale luxe binnenbekleding.
PRIJZEN INCLUSIEF AFLEVERINGSKOSTEN EN TECTYLEREN.
t/m 30 juni een Escort financiering voor de helft van de normale kosten bij:
Het G-occasion garantieplan van de Austin
Rover dealer biedt u absolute zekerheid,
want alle G-occasions voldoen aan
de volgende keiharde garantievoorwaarden:
1 jaar G-occasion garantie
1 maand omruilgarantie
een gratis inspectie na
1500 kilometer
SPECIALE AANBIEDING
Renault 21 GTX 8 mnd., 15.000 km grijs
overdraagbaarheid van
de garantie
24 uur per dag hulpverlening onderweg,
in geheel West Europa
ONDER 7.500.-
HANS DIJK WEL - 01184-64240
JAAP WOLFERT-01184-67596
311
Eind vorig jaar heeft Mitsu
bishi de nieuwe Colt en Lancer
geïntroduceerd. En dat was nau
welijks een jaar nadat de nieuwe
Galant het licht zag, erg dicht op
elkaar dus. Wie nu echter de
hele serie bekijkt, begrijpt de
korte tussenpoos wel. De Galant
heeft model gestaan voor de
nieuwe generatie Mitsubishi, de
Colt en Lancer zijn duidelijk af
geleid van die Galant.
Je kan ook stellen de nieuwe
Colt en Lancer lopen mee in de
nieuwe huisstijl van Mitsubishi.
Die stijl is een niet erg opvallen
de, niet ingesteld op apartheid of
karakteristiek, maar op functio
naliteit en op comfort. De Lancer
is zelfs als een verkorte Galant te
beschouwen, hij heeft exact de
zelfde lijnen, een wat gerond bol
maar speels uiterlijk. Het houdt
wel in dat evenals bij die Galant
het interieur erg ruim is, zowel
vóór als achterin voldoende
ruimte en alles netjes en luxe af
gewerkt, zoals gezegd ingesteld
op comfort.
De Colt lijkt aparter. Hij is ten
opzichte van zijn voorganger
sterk gewijzigd, en vriend en vij
and zijn het er over eens, hij is
echt fraaier geworden. Maar het
merendeel komt op conto van de
achterzijde, hier een fraaie ronde
lijn die zeer breed toont. Wie
echter de Colt en Lancer wat
nauwgezetter bekijkt ziet het
tocht dat het twee auto's zijn van
één type, eenzelfde bouw, een
zelfde belijning, maar aan de
Lancer waren we meer gewend
geraakt door de al bestaande
Galant, beide sedans, de Colt is
een hatchback en die hadden we
in deze nieuwe stijl nog niet ge
zien. Zelfs nu ook de Galant in
hatchback op de markt is, blijft
toch die Colt als afwijkende drie-
deurs apart.
Er zijn ook wel wat verschillen
tussen de Colt en Lancer be
halve die van hatchback en se
dan. In afmetingen zien we na
tuurlijk verschil in lengte, 395 cm
voor de Colt tegen 424 cm voor
de Lancer, maar ook de hoogte
verschilt resp. 138 tegen 141 cm.
Een belangrijker nog is het ver
schil in wielbasis 239 cm voor de
Colt en 246 voor de Lancer, de
spoorbreedte voor en achter 143
cm is weer gelijk. Ook in motor
versie wat verschil, beide heb
ben de 1.3 en 1.5i benzinemotor,
de Colt heeft ook nog een 1.6i 16
kleppenmotor en de Lancer een
1.8 dieselmotor.
Tot slot zijn er wat uitvoerings-
verschillen, beide kennen de 1.3
en GL, de 1.5 GLi, maar de
De Mitsubishi Lancer.
Lancer kent dan ook nog de
GLXi, een extra luxe en comfor
tabele uitvoering. Daartegenover
kan dan de Colt 1.6 GTi-16V
staan; een heel snelle en spor
tieve versie. De Colt start met de
1.3 El voor 22.995.-, de Lancer
met de 1.,3 EL voor 24.994.-.
De 1.5 GLi Colt kost al 27.195.-
en de 1.5 GLi Lancer 28.995.-,
toch stevige prijzen.
Ondanks wat verschilletjes
tussen de Colt en Lancer kunnen
deze wagens toch beschouwd
worden als de hatchback- en se
danversie van eenzelfde type.
Echt grote verschillen in rij-
eigenschappen zijn er niet,
slechts die verschillen tussen
hatchback en sedan (meest in
comfort uitend) en die waar de
motoren in het geding zijn. Die
verschillen ziet u in het roadte-
strapport. Beide wagens rijden
erg fijn, het zijn geen racewa
gens maar meer comfortabele
reiswagens die overeenkomstig
perfecte wegliggingen hebben.
Met uitzondering van het kleine
verschil in wielbasis zijn de on
derstellen van Colt en Lancer ge
lijk. Vóór onafhankelijke wielop
hanging met schroefveren ach
ter een starre as met schroefve
ren. De stuurinrichting is van het
type tandheugel, de bediening is
wat zwaar, maar stuurbekrachti
ging is leverbaar. De besturing
wordt dan uiteraard lichter, maar
ook directer en nauwkeuriger,
terwijl ook het stuurkarakter wat
neutraler wordt, normaal zijn de
Colt en Lancer nogal onder-
stuurd.
Het wegkarakter is geheel
voorspelbaar, op de rechte weg
blijft de auto goed in koers en
ook bochten geven geen proble
men. De remmen zijn in geschei
den circuits met schijven vóór en
trommels achter (bij GTi rondom
schrijven) goed, de remweg bij
een noodstop bij 100 km/u was
met 47 meter perfect. De trans
missie is Japans-eigen prima,
soepel, licht en precies.
Wat het comfort aangaat staan
de Colt én Lancer op een hoog
peil. De Lancer als sedan is dan
weer net iets comfortabele dan
de Colt, terwijl hij ook (voor meer
geld uiteraard) luxer kan worden
uitgerust. Qua ruimte wint de
Lancer het eveneens, de langere
wielbasis is hier debet aan. Zo
wel vóór als achter in de Lancer
geen problemen, ook de koffer
bak is toereikend. Bij de Colt
wordt het achterin voor langere
mensen wat krap, terwijl ook de
normale kofferruimte niet-echt
groot is, de wagens zijn netjes
afgewerkt en goed uitgerust, al
les wat nodig is, dat is aanwezig.
Tot slot het geluid. Dat valt wat
tegen, de motoren laten zich al
lemaal goed horen, de diesel bij
stationair draaien en hij op toe
ren komen zelfs heel duidelijk.
Ook wordt windgeruis gehoord,
men is met dit laatste bezig met
wat andere rubbers bij voor- en
zijruit. Overigens stoort het niet
echt, de decibelmeter komt rond
de top op 80 dBA, bij 100 km/u is
het rond de 70/72 dBA. De Colt
en Lancer kennen zoals de
meeste Japanners diverse ge
makkelijke snufjes zoals van bin
nenuit verstelbare buitenspie
gels, van binnenuit te openen
kofferbak en van binnenuit te
openen tankdop... en gelukkig zit
de tankopening ook Europees
links.
De Mitsubishi Colt.
De Jetta Pacific
De V.A.G.-dealers hebben een nieuw actiemodel in de
snowroom: de Jetta Pacific. Op basis van de Jetta CL in vier-
deurs-uitvoering is onder de naam Pacific een aantrekkelijk
actiepakket leverbaar.
Tot het actiepakket behoort: speciale bekleding; in hoogte
verstelbare bestuurdersstoel; middenarmsteun achter; cen
trale portiervergrendeling; 4-spaaks sportstuur; toerenteller;
stereo-radiovoorbereiding; zwarte staafantenne; zwarte hand
grepen; wielkast- en dorpelverbreders; 6Jx14 inch stalen vel
gen; 185/60 14 inch banden.
De meerprijs voor dit Pacific-pakket bedraagt 1.395.-
(incl. metalliclak) incl. BTW. De Jetta Pacific wordt geleverd in
4 metallic lakkleuren. De motorisering biedt een keuze uit
benzine (55 - 90 pk) en (turbo) dieselmotoren (54-70 pk).
De nieuwe Daihatsu MSX90.
Daihatsu heeft in Genève een nieuwe middenklasser geïntrodu
ceerd. Deze, nu nog deels prototype, middenklasser heet MS-X90,
en zal dan toch eindelijk de Daihatsu Charmant gaan opvolgen.
Eigenlijk te lang hebben we op een opvolger voor de Charmant moe
ten wachten. Daihatsu spreekt dan ook niet meer over die Charmant
en dus ook niet over een opvolger voor de Charmant, maar over een
heel nieuwe 5-persoons Sedan met ruime koffer die het topmodel
van de Daihatsu personenautolijn gaat worden en geheel in eigen
huis (anders dan de Charmant) is ontwikkeld.
De fabrieksaanduiding MS- tussen de vijfde deur en Sedan-
X90 staat voor 'Market Survey
X90' en is het ontwerp voor de
jaren '90. Daihatsu heeft een bij
zonder goede balans gevonden
uitvoering met kofferbak. De
achterzijde is zodanig gemaakt,
dat de achterruit en kofferklep
geheel naar boven geopend
wordt en deze geeft toegang tot
een enorme bagageruimte (336
liter).
De kunststof voor- en achter
bumpers zijn opgenomen in het
ontwerp van de carrosserie. De
halogeen koplampen zijn geïnte
greerd in de ronde vorm van het
front. De voorspatborden zijn
enigszins uitgebouwd en geven
de auto een stoer uiterlijk. Met
een lengte van 4,26 meter en een
breedte van 1.66 meter gaat deze
auto tot een van de grootste in
zijn klasse behoren. Voorlopig
zal er uitsluitend een 1.6 liter
benzinemotor gemonteerd wor
den, zoals we die kennen uit de
Feroza, maar met ongeveer 10%
meer motorvermogen.
Verwacht
mag worden, dat de prestaties
op een hoog niveau liggen.
Zoals het er nu uitziet, zal de
MS-X90 voor export naar Europa
direct na de zomer beschikbaar
zijn en naar verwacht mag wor
den, zal dit ook voor Nederland
het geval zijn.
Renault 5 TL1986
Renault 5 SL 5-drs1988
Renault 9 Broadway1986
Renault 9 TL1987
Renault 11 TL1984
Renault 11 TL1984
Renault 11 TL LPG1985
Renault 11 GTX1985
Renault 11 TL1984
13.500.
16.900.
15.250
16.750,
9.900,
11.900,
9.900,
12.900,
8.900,
Kwaliteit
Merk/Typ»
Garantie
Bouwjiir
Austin Metro
Austin Maestro LE
Citroen BX 14RE
Citroen BX 14RE
Daihatsu Cuore
Peugeot 505 GR diesel
Peugeot 205 Accent 5-drs.
Peugeot 205 Accent 3-drs.
Rover 820 E (demo)
Rover Vitesse EFI
Rover 216 SE
Fiat Panda 1000 CL
Renault 5 TL
Suzuki Alto GL
Service
4.500.-
8.500.-
14.250-
14.250-
6.000.-
7.000-
15.900.-
13.250.-
42.500.-
22.500.-
16.000.-
10.500.-
11.950.-
7.450.-
Goedkope meeneemauto's APK-gekeurd
BMW 318
Fiat Fiorino
Citroen CX
Honda Accord
1977
1984
1975
1980
Fruitlaan 12-14, Goes, Tel. 01100-32150
Vert. Piet Vogelaar privé 01100-14767
Renault 18 GTL1984 12.900.-
Renault 21 GTS1986 23.900-
Renault 18 GTL stationcar1986 15.900.-
Renault 25 GTX1984 19.900 -
V.W. Santana CX1985 11.900.-
Audi 100CD5cil. benz. ABS1985 26.900-
Citroen BX1985 12.900 -
Opel Kadett 1.3 GL Sedan1986 17.500 -
Peugeot 305 GR1986 14.900-
Peugeot 505 GL1985 16.900 -
Peugeot 505 GL1986 18.500-
Toyota Corolla1984 8.900-
Ford Sierra 1800 Laser1986 18.900-
Ford Fiesta 1.1 1986 14.750-
Volvo 340 DL 1.71986 17.900-
Volvo 3401986 15 900-
Volvo 360 GLS Sedan1983 12.900.-
Austin Metro 1.31988 13.900 -
Renault 18 Avenue1983 6.900.
Renault 18 stationcar1979 2.900.
BMW 3201979 3.900.
Peugeot 505 SR1981 3.900.
Talbot 1510 LS1979 2.250,
Peugeot 504 Tl1.250.
Gildeweg 16- Vlissingen Telefoon 01184-17130
Wijl «rT