HE SCHELDEBODE BIJOU Tiö u Nel van Oorschot geeft gedichtenbundel uit Zeeuws Biologisch Museum komt met twee grote tentoonstellingen Demonstratie prepareren MEDEDELING bijou S*®*6 Aktiviteiten DE STEM SPRINT PHOTO J.P.A. Rossël NIET BEZORGD SPUKBUACKS Fa. 1618 WOENSDAG 10 MEI 1989 M V 301 OOSTKAPELLE - Het Zeeuws Biologisch Mu seum pakt groot uit. Donderdag 11 mei, openen er twee tentoonstellingen. Een grote overzichtsten toonstelling van het Biologisch Museum en een zijde tentoonstelling. De zijdetentooonstelling laat de hele ontwikkeling zien van eitjes tot produkten van zijde. Veel materiaal is beschikbaar gesteld door het echtpaar Van Hoegee uit Oostkapelle. (1 uur fpto 11 service Vlissingen I Goes Rotskusten Geschiedenis tandprotheticus NIEUWE KUNSTGEBITTEN en REPARATIES DE SCHELDEBODE BEL 01184-19910 ALUS MOET WEG! Fa. 1618 Jeans 4 SPIJKERBROEKEN VOOR 100.- DE SCHOENENZAAK DIE VASTE VOET BIJ KLANTEN WIL LOOPT EVEN BINNEN BIJ DE SCHELDEBODE Niet goed snik Kom Uw keuze bepalen in Zeelands grootste collectie hand- en schoudertassen. Natuurlijk bij i Hoek Segeersstraat - Lange Delft 44 Middelburg LEDERWAREN SCHELDEBODE VERSCHIJNT WEKELIJKS GRATIS HUIS-AAN-HUIS OP WALCHEREN 36E JAARGANG. OPLAGE: EDITIE VLISSINGEN 23.600 EX. GEMEENTEN: VALKENISSE, VLISSINGEN EN WESTKAPELLE. EDITIE MIDDELBURG 22.200 EX. GEMEENTEN: ARNEMUIDEN, DOMBURG. MARIEKERKE. MIDDELBURG EN VEERE. DE SCHELDEBODE IS EEN UITGAVE VAN DE STEM WEEKBLADEN. KANTOOR: TORENSTRAAT 5 - VLISSINGEN - TEL. 01184-19910 - POSTADRES: POSTBUS 5051 - 4380 KB VLISSINGEN. VLISSINGEN - Van een vakman leerde ze lood zetten en met behulp van een kleine hand-drukpers zette ze haar eerste bundel 'Elementen" in elkaar. Deze bundel verscheen in 1987 en bestond uit 25 ge nummerde exemplaren. Het toeval wilde dat de bundel van Harry Mulish die een paar weken later verscheen ook Elementen heette. Nu heeft Nel van Oorschot uit Vlissingen het wat groter opgezet. In een drukkerij wordt op dit moment gewerkt aan haar nieuwe bundel 'Geen dierder plek' die half mei in de boekwinkel ligt. Nel schrijft al vanaf haar vijftiende jaar. Door haar werk als beroepen- en studie- consulente is ze erg maat schappelijk betrokken. "Ik kwam door mijn werk overal en ik heb heel veel mensen ontmoet." Vroeger schreef ze tussen neus en lippen door een gedicht maar sinds ze niet meer actief aan het arbeidsproces deel neemt is de productie wat op- gevoerd. Nel is gek op de zee en op Zeeland en laat zich er graag door inspireren. Een zomermorgen, zon op zee verbroken wordt de sleur een monotone regelmaat verdwijnt in klank en kleur Het water ivordt een groot bal let en danst wel duizendmaal in zilverzachte siddering een eindeloos verhaal van liefde jeugd en joligheid de wind vervangt het koor en streelt in stille mijmering zijn sprakeloos gehoor mijn hart slaat met de golfslag mee de tijd is mij ontgaan ik zie alleen nog jouw gezicht voor alle dingen staan 'Geen dierder plek' bevat gedichten die op een af andere manier iets met de zee en Zee land te maken hebben. De stijl van Nel's gedichten kan gerangschikt worden on der de noemer Exvoltisme. Nel legt zelf even uit wat dat nu precies inhoud. "Het exvoltisme gaat er vanuit dat elk individu zijn eigen vorm en stijl moet kun nen kiezen. Maar de poezie moet wel leesbaar en herken baar zijn. Het moet taal zijn die voor iedereen herkenbaar is. Een taal die de kern der dingen raakt, omdat wij men sen op onze planeet aarde wo nen en niet in de fictieve we reld van de enkeling. De leeftijd van de dichter speelt geen rol. Man of vrouw, het maakt niets uit. Het mag wel genoemd worden, maar het gaat om de poezie zelf. Te- genwooordig is men te snel ge neigd om overal een etiket op te plakken. Het exvoltisme is een he dendaagse stroming in de lite ratuur en is het eerst merk baar in de poezie. De stroming is een reactie op het Postmo dernisme, de Nieuwe Wilden (uitsluitend vrouwenpoëzie) en de Maximalen". Volgens de Franse filosoof Jean-Francois Lyotard gaat het Postmodernisme uit van de onkenbaarheid van de wer kelijkheid waarin wij leven. Doelt het op alle systemen die orde in die werkelijkheid trachten aan te brengen. Het idee dat er in feite niets essentieels over de werkelijk heid gezegd kan worden bete kent het einde van de taal als instrument waarmee kennis over de werkelijkheid verkre gen of overgedragen kan wor den. Het Post Modernisme is anti-realistisch en niet te ver enigen met maatschappelijke betrokkenheid. En dat is Nel van Oorschot nu juist wel. Ge tuige het volgende gedicht: Nel van Oorschot. Het is gebeurd, gevallen is dui zend megaton paarse en rode wolken schuiven voor de zon paddestoelen verrijzen nu overal vanaf de aarde op gaand in het heelal violette stralen schieten uit vlammen achterlatend doden en lammen razend, een mon ster met een vurig zwaard dat in enkele seconden puin ver gaard FOTO: HARRY DE LANGE een eindeloos gordijn van bruine nevels trekt op boven de resten grauwe gevels ge raamten hangen in stompe bo men gespleten leidingen lig gen te stomen grijs en gebarsten, oneindig en roerloos zonder leven en vol komen ademloos tekent zich dit beeld af voor alle tijden een wereld waarin geen men meer hoeft te lijden. OOSTKAPELLE - Tij dens de zijde tentoonstel ling worden drie ver schillende aktiviteiten gehouden. Wie aan een aktiviteit deel wil nemen moet zich wel vooraf op geven. Dit kan aan de ba lie van het museum of te lefonisch via 01188-2620. De jeugd komt het eerst aan bod: woensdag 17 mei is er van 14.00 tot 16.00 uur een zijde-doe- middag voor kinderen tot 10 jaar. Zaterdag 27 mei kun nen volwassenen deelne men aan een zijde-schil der-dag in kasteel Wes- thove. Deze dag begint om 10.00 uur. Aan deze dag zijn kosten verbon den, maar er is dan ook voor alles gezorgd: mate riaal, lunch, koffie en thee. De laatste aktiviteit is nog ver weg, maar wie van zijde houdt moet toch maar vast de datum no teren: vrijdag 8 septem ber. A. van Hoegee geeft dan een avondlezing over het biologisch proces van zijdevlindertje tot zijde cocon. De kweek van moerbeibomen komt ook aan de orde. L. Polet vertelt aan de hand van dia's van zijn studiereis door Iran, Pa kistan en Afghanistan iets over de zijdecultuur in die landen. De lezingenavond begint om 20.00 uur. Van zadelrob tot zijderups Dit echtpaar houdt zich al jaren met de teelt van zijderupsen bezig. Zij waren het die de aanzet gaven tot de tentoonstelling. Met Marian Kruger van het Museum werd een en ander verder uitgewerkt. In een volgende editie van de Scheldebode wordt hier uitgebreid aandacht besteed. De aanwinstententoonstel- Vissen vormen een hoofdstuk ling van het Zeeuws Biolo gisch Museum (ZBM) loopt tot en met 18 juni. De collectie omvat alle aanwinsten uit 1987 en 1988, maar er zitten ook wat oudere aanwinsten tussen. Bijvoorbeeld de zadelrob die in april '87 aanspoelde op het strand van Renesse. Eerste hulp mocht niet meer baten voor deze zadelrob: na aan komst in het zeehondencen trum in Pieterburen stierf het beest. Nu is het blikvanger op de aanwinstententoonstelling, die 'prepareren hoe doe je dat', als thema heeft. Op de tentoonstelling zijn dan ook de verschillende stadia van preparatie te zien. Er zijn verschillende manie ren om een beest te prepare ren. Het traditionele opzetten kan niet met alle diersoorten gebeuren. Hele kleintjes, zoals vleermuizen worden gevries droogd. Dit gebeurt in Utrecht, waar ze hiervoor speciale ap paratuur hebben. Op deze ma nier geconserveerde dieren blijven heel goed intact. Ze moeten wel altijd goed droog bewaard blijven. VOOR MEER INFORMATIE (ADVERTENTIES) Walstraat 78 I Lange Vorststraat 36 apart. Droogvriezen en opzet ten zijn voor vissen onge schikte technieken. Daarom wordt er van vissen een af gietsel van polyester gemaakt dat zo natuurgetrouw moge lijk wordt beschilderd. Dat is onder andere gebeurd met een gevlekte lipvis. Deze vis komt oorspronkelijk alleen voor langs de rotskusten van Bretagne en Zuid-Engeland. Door de golfstroom raken er wel eens een paar uit de koers, een avontuur dat meestal met de dood bekocht wordt. Maar de mens heeft een handje ge holpen. In de monding van de Oosterschelde verrees de Stormvloedkering en deze leek voor de lipvis verbazingwek kend veel op een rotskust. Compleet met holen om zich te verstoppen. De vis waande zich helemaal thuis. Echter de mensen die eerst zo'n mooie rotskust voor de vis bouwden verstoorden de droom ruw. Ze gooiden een hengel uit met een ellendig haakje eraan. Dat werd de ge vlekte lipvis fataal en nu pronkt hij in het museum. Ook de zwartvis, de doornhaai en de zwarte sidderrog staan tekijk. De geestelijke vader van het museum is Wim Phaf. In 1962 Spec, voor slechtzittende gebitten en ingevallen gezichten. Spoedig klaar. Tel. afspraken 01184-14533 H0BEINSTRAAT 52 - VLISSINGEN In verband met Pinksteren gelden voor de uitgave van 17 mei a.s. voor gewijzigde afsluittijden. Advertenties voor deze uitgave die nen uiterlijk vrijdag 12 mei a.s. om 17.00 uur in ons bezit te zijn; redac tiekopij uiterlijk vrijdag 12 mei a.s.- om 14.00 uur. UW SCHELDEBODE Nu geen 3 stuks voor 100.-, maar (ook kindermaten) van 179.50 QC nu voor Oüa" P0TTENMARKT 10 MIDDELBURG Het koetshuis van kasteel Westhove doet dienst als Biologisch Museum. kwam hij naar Zeeland en trof hier tot zijn teleurstelling niet al te veel musea aan. "Ik was een enthousiaste verzamelaar van schedels en zoogdieren. Omdat er hier in de omgeving geen biologisch museum was, begon ik er eentje voor mezelf: in de slaapkamer bouwde ik m'n eerste collectie op. Op een gegeven moment trok ik de stoute schoenen aan en vroeg het Goese Museum of ik mocht exposeren. Dat was in 1976. Het mocht. De expositie sloeg erg aan. Bert Garthof van 'weer of geen weer' gaf er bekendheid aan en van 'van gewest tot ge west' kwam met een film ploeg. Inmiddels had ik een werk groep opgericht en vanuit die werkgroep richten we een be stuur op met vertegenwoordi gers uit diverse streken en stromingen in Zeeland". Na het succes van de tentoon stelling dreigde de museum stichting in een gat te vallen. Er werd gezocht naar een lo- katie in Goes, maar B&W hiel den de boot af. Toen kwam de gemeente Domburg met het koetshuis van kasteel Westho ve. Het was redelijk bruikbaar maar vertoonde wat achter stallig onderhoud. "Er waren 27 lekkages; onder de kleintjes zetten we een conservenblikje en onder het grootste een aquariumbak. Westhove en de gemeente Domburg zorgden voor de restauratie van het dak. Met behulp van vel vrij willigers werd het verder ge schikt gemaakt". Het prepareerwerk van be schermde diersoorten werd aanvankelijk uitbesteed. Sinds 1979 heeft Phaf de benodigde vergunningen op zak en wordt alles intern gedaan. Op eigen verzoek halveerde het Delta Instituut in Yerseke de baan van Wim. Z'n omge ving versleet hem voor niet goed snik, want wie geeft er nu vrijwillig zo'n goede be trekking op. Dan moet je toch wel heel erg gemotiveerd zijn. Wim legt zijn motivatie als volgt uit: "De recreatiedruk nam en neemt steeds meer toe. En wat we in de natuur heb ben moeten we bewaren voor het nageslacht". Het museum vervult zo een tweeledige functie. Enerzijds bewaren voor later, anderzijds nu tonen dat Zeeland meer is dan een zonnig strand. "Maar we zijn er nog lang niet. We hebben recht op be staan, dat bewijzen de bezoe kersaantallen, maar we moe ten wel voortdurend vernieu wen en aan de weg timmeren. De kwaliteit van de service moet verbeterd worden. Daarom zijn we begonnen met het vertalen van de gids in het Duits. Tenslotte is de helft van onze bezoekers van Duitse komaf. We zijn nog op zoek naar iemand die de gids in an dere talen om kan zetten. Ik denk met name aan het Frans. We proberen om iedereen zoveel mogelijk op z'n gemak te stellen. De jeugd krijgt van ons een extra stuk aandacht. Zij vormen tenslotte de bezoe kers van morgen. Voor de jeugd hebben we de Jeugdmu- seumdagen in de vakanties en speciale doe-middagen op woensdag. De tentoonstelling is geopend van dinsdag tot en met vrijdag van 10.00 tot 17.00 uur. Zater dag, zondag en maandag van 13.30 uur tot 17.00 uur. OOSTKAPELLE - Wim Phaf is conservator van het Zeeuws Biologisch Museum. De verslaggever van de Scheldebode mocht even over de schouder meekijken naar een demonstratie conser veren, of zoals het misschien beter bekend is: opzetten. Op de tafel ligt een roofvogel. Met een klein, doch effectief scherp mesje maakt Wim Phaf een snede over de buik en borst. Hij snijdt alleen door de huid, zodat er geen bloed vrijkomt. Alleen als er een ader geraakt wordt kleurt het verenpak rood. Met behoedzame bewegingen wordt vervolgens de hele huid afgestroopt. De beenderen van de pootjes blijven intact, evenals de schedel. Verder worden alle beenderen verwijderd. De inhoud van de vogel verdwijnt in de afvalbak. Dit gebeurt niet altijd. Als het beest nog vers is en niet onder verdachte om standigheden dood is gegaan, bovendien een 'lekker' beest is, dan gaat de inhoud naar de braadslee. Vooral fazanten genieten wat dat betreft de voorkeur. Het omhulsel van de vogel ziet er nu een beetje voddig uit. De volgende stap is dan ook het schoonmaken. Wim Phaf maakt een lekker sopje van Biotex en daar wordt de 'vogel' in onderge dompeld. De zadelrob dankt zijn naam aan de vlekken op zijn rug die de vorm van een zadel hebben. foto: harry de lange De enzymen in het waspoe- der doen hun reinigende werk. Uitspoelen is er niet bij, want de enzymen houden de vogel ook motvrij. Mevrouw vogel gaat zo de centrifuge in. 1 Mi nuut en 2800 toeren later is er van het beest niet meer over dan een balletje. En dat zou nu een fraaie opgezette roofvogel moeten worden.? Dan komt er iets aardigs. Een gewone huis-tuin-en- keuken föhn verricht in een paar minuten een klein won der. Het verenpak droogt prachtig op en krijgt weer vo lume. Van poly-urethaanschuim (ook bekend onder de naam pur-schuim) snijdt Wim Phaff een kunstlichaam. "Vroeger gebruikten we hier natuur*- lijke materialen voor zoals turf, maar meestal was dit materiaal niet helemaal kiem- vrij en werd het beest van bin nenuit opgegeten. Opgezette beesten waren dan ook meestal geen lang leven be schoren. De ontwikkeling van de kunstoffen heeft de levens duur van de preparaten aan merkelijk verlengd". Door de poten en de vleugels gaat een ijzerdraadje en de nek wordt opgevuld met wat ten die omwikkeld zijn met dun ijzerdraad. De schedel wordt opgevuld met klei en op het kopje ko- Deze roofvogel is al bijna gereed om aan zijn tweede leven te beginnen. - foto harry de lange men twee kunstoogjes. Wim Phaf heeft ze in verschillende soorten en maten. Grote bruine voor herten en kleine ronde zwartjes voor hamsters. Ze zijn van glas en worden in Oost-Europa gemaakt. Soms worden ze met de hand nog wat bijgeschilderd. De oogjes zitten op een steeltje en dit wordt in het kunststof kopje geprikt. Nu wordt de hele zaak in elkaar gezet. De laatse hande ling is het dichtnaaien van de naad op de borst. De veren worden er netjes overheen ge- vouwd. De vogel is klaar om tentoongesteld te gorden.

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1989 | | pagina 1