Biljartbaan met hindernissen Kwaliteit en service staan hoog in het vaandel bij de Zeeuwse vervoerders kl]kcn 4UiA'/dti NIET BEZORGD BEL 01184-19910 SPRINT PHOTO Ruime Keus in Klasse-Keukens! Eerste lustrum Dubbelconcert in de Piek Zandmars WOENSDAG 19 APRIL 1989 UW SCHELDEBODE VLISSINGEN - Eén jaar geleden was er landelijk gezien duidelijk sprake van vergrijzing op de ar beidsmarkt voor beroepschauffeurs. Onlangs be nadrukte staatssecretaris De Graaf (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) dat deze arbeidsmarkt zich nog steeds kenmerkt door een lage toestroom van schoolverlaters en een tekort aan chauffeurs op in ternationale routes. DE KRUIDENIER DIE Z'N SCHAPPEN WAT VAKER WIL VULLEN VERPLAATST Z'N TOONBANK NAAR DE SCHELDEBODE Flexibel In de grote Keukenstudio (zo'n 1.000 m2!) van Eleveld in Etten Leur staan ze allemaal bij el kaar; Klasse-Keu kens van de bekendste merken. Met een ruime keuze in modem of klassiek. Gewoon eens komen Zeeuwse Popdag DE GILDEFOTOGRAAF MAAKT MEER WERK VAN JULLIE TROUWDAG Foto Schuilwerve lid van het L Fotografen Gilde M V E SCHELDEBODE VERSCHIJNT WEKELIJKS GRATIS HUIS-AAN-HUIS OP WALCHEREN 36E JAARGANG. OPLAGE: EDITIE VLISSINGEN 23.600 EX. GEMEENTEN: VALKENISSE, VLISSINGEN EN WESTKAPELLE EDITIE MIDDELBURG 22 200 EX GEMEENTEN' ARNEMUIDEN DOMBURG. MARIEKERKE. MIDDELBURG EN VEERE. DE SCHELDEBODE IS EEN UITGAVE VAN DE STEM WEEKBLADEN. KANTOOR: TORENSTRAAT 5 - VLISSINGEN - TEL. 01184-19910 POSTADRES^^POSTBUS 5^1 -^KBVUSSINGEN VLISSINGEN - Ruim ze ventien jaar zijn zij al een vertrouwd gezicht onder aan de duinen bij het Nolle- bos. Dinie en Peter Bootsge zel met hun horeca-etablis- sement en de kanovijver. Afgelopen weekend ging een uniek nieuw dagrecreatie- aantrekkingspunt in Vlis- singen open. Een hindernis- biljartbaan met de naam Pit Pat. 1 Mei gaat de kanovijver weer open, maar dat is geen reden om tot dan te wachten met een bezoekje. De nieuwe hindernisbiljartbaan Pit Pat is het bekijken zeker waard. De Pit Pat biljartbanen ko men nog maar weinig voor in ons land en Peter Boots gezel is pas de vierde eige naar van dit spel voor in Ne derland. Het spel komt uit Duitsland waar het al wat gebruikelijker is en er ook de nodige competities mee gespeeld worden. Het Pit Pat-circuit be staat uit achtien betonnen tafels en is buiten aange legd. Waarom dit spel? Peter Bootsgezel: „We wilden iets nieuws hebben maar wel bij de keuze rekening houden met de ligging van onze zaak. Veel wandelaars ge nieten van dit bos en water en daar moet dan natuurlijk geen herrie-attractie bijko men, dat past er absoluut niet bij en zou beslist niet gewaardeerd worden. Toen we op zoek gingen ontdekten we dit speciale biljartspel. We hebben vrijwel direct besloten. De eerste reacties van de mensen toen we de baan aan het aanleggen waren waren heel positief en ook de ge meente vond deze baan een prima oplossing." Het circuit bestaat uit achttien tafels waarop gespeeld wordt met vier verschillende kleuren ballen die corresponderen met de tafelkleur. De ver schillen bij de balletjes zit Dc biljartbaan in de openlucht bij het Nollebos te Vlissingen. ten in het stuiteren of de gladheid van het oppervlak. De aluminium bilj arkeu's zijn iets korter dan de nor male keu maar zijn verder gelijk in hanteren en ge bruik. Bij het nemen van alle hindernissen is het de bedoeling zo weinig moge lijk fouten te maken. De puntentelling heeft echter geen overeenkomsten met midgetgolfen. Het tafel systeem maakt het spel mo gelijk voor alle leeftijden. Kinderen vanaf zes jaar kunnen het spel net zo ge makkelijk spelen. Ook biedt dit tafelsysteem de moge lijkheid aan mensen in een rolstoel om dit spel te kun nen spelen. Een gemiddelde speler is al gauw zo'n drie kwartier bezig om het cir cuit helemaal af te werken en in totaal kunnen zestig personen tegelijk aan dit spel deelnemen. Het spelelement is leuk als toeristische attractie, maar de baan die zowel zo mer als winter geopend is biedt zeker de gelegenheid voor competitie. Wie al een geroutineerde biljarter is zal gemakkelijker en sneller wegwijs raken in de moei lijkheidsgraad van de hin dernissen. Vlissingen is in ieder ge val weer een attractie rijker voor wanneer het zonnetje en het ware strandweer het een dagje laat afweten. Vervoerders op weg naar 1992 door: Tosca Houtstra Bij navraag blijkt echter dat jongeren wel willen maar dat de gestelde eisen een beroep steeds hoger worden. Hoe ziet de chauffeur van de toekomst er uit, wat zijn de ontwikkelingen richting Europa '92 en hoe denkt de Zeeuwse vervoerder hierover. De Stichting CCV is een stichting waarin werkgevers- en werknemersorganisaties in het beroep- en eigen vervoer over de weg, verkeersorgani- saties en de overheid partici peren en waar jaarlijks zo'n 20.000 kandidaten examen doen. Vanuit de Stichting CCV (Contactcommissie Chauf feurs Vakbekwaamheid) werd in 1988 een grootschalig onder- (ADVERTENTIES) deze week Polyester/katoenen piqué polo's in 7 modekleuren Maten S-M-L-XL Adviesprijs 19,95 BRISTOL in MIDDELBURG Markt 45 (naast de N.M.B.) I tel. 01180-29911 Donderdag koopavond J zoek gehouden onder beroeps chauffeurs, opleidingsinstitu ten, CCV-examitoren, organi saties en bedrijven in het be roepsgoederen-, beroepsperso nen en eigen vervoer. Hoofdconclusie uit dit rap port is dat Nederland een kop loper is wat betreft het vakbe kwaamheidsniveau van de be roepschauffeur evenals de structuur van de opleidingen en de examinering. Dit hoge peil geeft Nederland een voor sprong ten opzichte van de meeste andere EG-lidstaten. De Nederlandse vervoerder heeft een toppositie wat be treft kwaliteit en service. Alle betrokkenen achten het dan ook niet juist als onder invloed van de vrije Europese ver voersmarkt het huidige ni veau zou worden losgelaten. Uit concurrentieoverwegingen moet deze toppositie geconti nueerd en uitgebouwd wor den. Redenen om vroegtijdig het beleid hierop af te stem men en de ontwikkelingen voor te blijven. De vrije Europese vervoers markt die in de komende jaren vorm krijgt, biedt de Neder landse vervoerder nieuwe mo gelij kheden op een grotere markt. Een markt overigens waar hij al redelijk 'thuis' is gezien het aandeel van ons land van ruim 25% in het Europese vervoer. Vanuit deze positie zal de Nederlandse vervoerder gaan opereren. Kwaliteitszorg en servicever lening zullen nog belangrijker worden en specialisatie moet de concurrentiepositie van de Nederlandse vervoerder ver stevigen. Voor de chauffeur betekent dit het accentueren Vrachtwagens op weg naar een volgende bestemming en verbreden van vakkennis. Uit onderzoek blijkt dat be drijven het CC V-diploma een belangrijk vereiste vinden voor het functioneren van de chauffeur. De chauffeur van de toe komst moet bereid zijn ver scheidende opleidingen te vol gen en bij te blijven. Hij moet flexibel zijn met veel gevoel voor verantwoordelijkheid. Een volledig geladen wagen met aanhanger komt al gauw op een waarde van een half miljoen. Daarmee door Europa reizen is niet iets wat iedereen zomaar kan. De toekomstchauffeur moet verstand hebben van automa tiseringstechnieken zoals een eventuele boordcomputer en een geautomatiseerde admini stratie. Hij moet de zorg voor de lading en het materieel se rieus nemen. Evenals de kwa liteitszorg en service naar de klant toe. Hierbij komt een aardige talenkennis om de hoek kijken. Specialismen spelen een rol. Daarnaast is het een behoorlijk zwaar be roep. De gemiddelde leeftijd waarop een chauffeur stopt is 38 jaar. Niet alleen de chauffeur heeft een belangrijke taak binnen de ontwikkelingen ge richt op Europa '92. Ook de vervoersbedrijven spelen een belangrijke rol. Om de toppo sitie van Nederland en het hoge vakbekwaamheidsni veau van de beroepschauf feurs te handhaven moet er gezamenlijk gewerkt worden aan positieversterking voor het Europa van morgen. Hoe denkt de Zeeuwse vervoerder hierover, re gionaal en internatio naal gezien en in wat voor mate weegt de con currentiestrijd voor de toekomst mee? W. van Keulen Transport B.V. Biggekerke: „Wij werken zowel regionaal als internatio naal, waarvan de laatste markt zo'n 50% van onze ritten uitmaakt. De nieuwe chauf feurs die bij ons in dienst ko men moeten in het bezit zijn van hun chauffeursdiploma en voor de internationale ritten komt daar vaak nog als ver eiste bij een diploma om met gevaarlijke stoffen te mogen rijden. Ook zaken als talen kennis vinden we belangrijk. Verder is het moeilijk om de goede chauffeurs eruit te ha len. Het gebeurt regelmatig Vrachtwagenchauffeur moeten niet alleen vakbekwaam zijn, maar ook dikwijls veel geduld hebben dat iemand heel enthousiast blijkt dat de man eigenlijk van start gaat en dat later niet geschikt is voor het vak. Wat de schoolverlaters betreft hebben we genoeg enthou siaste aanmelders, maar ook daar blijkt nog niet altijd de juiste chauffeur tussen te zit ten. Het blijft nu eenmaal een beroep apart en een markt apart. Wel begeleiden we opti maal wanneer een chauffeur gaat starten met internatio nale ritten. Voorzichtig wordt dit opgebouwd, steeds een stapje verder. Hoe staat het ervoor met de positie van de Zeeuwse vervoerder met 1992 voor de deur. Van Keulen: „Wij zijn een jaar geleden samen met an dere vervoersbedrijven gaan samenwerken onder de naam 'Coöperatief Wegtransport Middelburg' om zo de concur rentie de baas te blijven. Op die manier kunnen we straks met goed geschoolde, enthou siaste chauffeurs meegroeien in het Europa zonder grenzen. Daarnaast werkt ieder voor zich aan een stevige positie in onze eigen regio". Zijn er internationaal gezien nog grote veran deringen op komst? Van Keulen: „Afgelopen week was ik bij de jaarverga dering van de NIVO (St. Ned. Int. Vervoersorganisatie) die een begeleidende taak heeft wat het internationaal ver voer betreft. Tijdens deze ver gadering kwam ter sprake dat er zeker waar het de grote vervoers- en transportbedrij ven betreft verschuivingen verwacht worden naar de lage-lonenlanden". Landelijk is er momenteel veel vraag naar de vakoplei ding en veel rijscholen spelen hierop in. In Zeeland kunnen de toekomstige chauffeurs bij verschillende rijscholen hun vakopleiding volgen en de be nodigde extra certificaten ha len. De enthousiaste jongere die zich als chauffeur in dit zware vak wil bekwamen moet zich er wel van bewust zijn dat het natuurlijk leuk is om werkend heel Europa te zien, maar dat er wel heel wat meer bij komt kijken dan alleen het besturen van een auto. De eisen voor een grenzenvrij Europa van '92 zijn nog lang niet allemaal in een vaste vorm gegoten. (ADVERTENTIE) Mon Plaisir 19 - Etten Lear - Tel. 01608-13850. MIDDELBURG - Het akti- viteiten Centrum Middelburg (ACM) viert dit jaar haar eer ste lustrum. Hier wordt aan dacht aan besteed op donder dagmiddag 27 april van half- twee tot halfvier in het Ont moetingscentrum Dauwen- daele aan de Vrijlandstraat. Het ACM is een centrum voor langdurig werklozen, ar beidsongeschikten en licha melijk gehandicapten. Op 27 april presenteert het centrum haar werk door middel van een tentoonstelling en demon straties. Belangstellenden zijn van harte welkom. MIDDELBURG - Op 1 jul iwordt in jongerencentrum Midgard de Zeeuwse Popdag gehouden. De werkgroep pro grammering is op zoek naar zeeuwse bands die zin en gele genheid hebben om op die dag op te treden. Men kan hiervoor kontakt opnemen met Mid gard, telefoonnummer 01180- 14281. De Zeeuwse Popdag wordt dit jaar voor de derde achter eenvolgende keer gehouden. Het festival is bedoeld om zo veel mogelijk beginnende bands gelegenheid te geven podiumervaring op te doen. VLISSINGEN - Onder het motto: 'Zeeuwse Popmuziek om je oren' presenteert de Piek een Dubbelconcert met twee bekende Zeeuwse Pop formaties. De happening vindt plaats op 22 april om 22.00 uur. Een kaartje kost vijf gulden. STORMBRINGER is een jonge band die swingende mu ziek maakt en naast eigen nummers diverse covers speelt Stormbringer is razend "SS Er komt een circus naar de stad lair in Vlissingen. Bij de repe tities zijn er meestal zo'n 30 fans aanwezig. Dat belooft wat. CAR TROUBLE is zo langza merhand een begrip in het Zeeuwse. Hun muziek kan het beste omschreven worden als 'ruwe bolster, blanke pit'. De bezetting is: Jaap van Boven, gitaar en zang; Peter Snijkers op bas; Peter Provoost op drums en Bo de Beer, mond harmonica en gitaar. volgende agstanden: 5-10-15 - 25 en 40 kilometer. Trek de lachspieren maar vast aan, want Bassie en Adriaan komen eraan. MIDDELBURG - Het gezel ligste circus van Nederland brengt op 28 en 29 april een be zoek aan Middelburg. De cir custent staat op het Hof van Tange en de voorstelling be gint vrijdag om kwart over vier en zaterdag om twee uur. Kaarten zijn in de voorver koop verkrijgbaar bij het VVV-kantoor aan de Markt te Midelburg. In tegendeel tot wat velen denken is het circus Bassie en Adriaan niet alleen voor kin deren. Kosten nog moeite zijn gespaard om ook dit jaar weer met een groot internationaal programma te komen. Acro baten en jongleurs, Afri kaanse olifantenl chimpansees en kamelen; ze zijn er alle maal. En natuurlijk zijn Bas sie en Adriaan zelf ook van de partij. Voor de kinderen is er een aparte kinderloge-rang waar door deze absoluut vooraan zitten. MIDDELBURG - Zaterdag 22 april houdt de wandelsport vereniging 't Zand voor de 22ste keer haar 'zandmars'. Er kan individueel en in groeps verband gelopen worden op de Het startbureau is gevestigd in het wijkgebouw "De Ver gulde Baars", Baarsjesstraat 42. Inlichtingen zijn te verkrij gen op telefoonnummer 01180- 28602. Scheldestraat 42 Vlissingen - tel. 17244

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1989 | | pagina 1