Biljartbaan met hindernissen
Kwaliteit en service staan hoog in het vaandel bij de Zeeuwse vervoerders
kl]kcn 4UiA'/dti
NIET BEZORGD
BEL 01184-19910
SPRINT PHOTO
Ruime Keus in
Klasse-Keukens!
Eerste lustrum
Dubbelconcert
in de Piek
Zandmars
WOENSDAG
19 APRIL 1989
UW SCHELDEBODE
VLISSINGEN - Eén jaar geleden was er landelijk
gezien duidelijk sprake van vergrijzing op de ar
beidsmarkt voor beroepschauffeurs. Onlangs be
nadrukte staatssecretaris De Graaf (Sociale Zaken
en Werkgelegenheid) dat deze arbeidsmarkt zich
nog steeds kenmerkt door een lage toestroom van
schoolverlaters en een tekort aan chauffeurs op in
ternationale routes.
DE KRUIDENIER DIE Z'N SCHAPPEN
WAT VAKER WIL VULLEN
VERPLAATST Z'N TOONBANK
NAAR DE SCHELDEBODE
Flexibel
In de grote Keukenstudio
(zo'n 1.000 m2!) van
Eleveld in Etten Leur
staan ze allemaal bij el
kaar; Klasse-Keu kens van
de bekendste merken.
Met een ruime keuze in
modem of klassiek.
Gewoon eens komen
Zeeuwse Popdag
DE GILDEFOTOGRAAF
MAAKT MEER WERK
VAN JULLIE TROUWDAG
Foto Schuilwerve
lid van het L
Fotografen Gilde
M V
E SCHELDEBODE
VERSCHIJNT WEKELIJKS GRATIS HUIS-AAN-HUIS OP WALCHEREN 36E JAARGANG. OPLAGE: EDITIE VLISSINGEN 23.600 EX. GEMEENTEN: VALKENISSE, VLISSINGEN EN WESTKAPELLE EDITIE MIDDELBURG 22 200 EX GEMEENTEN' ARNEMUIDEN
DOMBURG. MARIEKERKE. MIDDELBURG EN VEERE. DE SCHELDEBODE IS EEN UITGAVE VAN DE STEM WEEKBLADEN. KANTOOR: TORENSTRAAT 5 - VLISSINGEN - TEL. 01184-19910 POSTADRES^^POSTBUS 5^1 -^KBVUSSINGEN
VLISSINGEN - Ruim ze
ventien jaar zijn zij al een
vertrouwd gezicht onder
aan de duinen bij het Nolle-
bos. Dinie en Peter Bootsge
zel met hun horeca-etablis-
sement en de kanovijver.
Afgelopen weekend ging een
uniek nieuw dagrecreatie-
aantrekkingspunt in Vlis-
singen open. Een hindernis-
biljartbaan met de naam Pit
Pat.
1 Mei gaat de kanovijver
weer open, maar dat is geen
reden om tot dan te wachten
met een bezoekje. De nieuwe
hindernisbiljartbaan Pit Pat
is het bekijken zeker waard.
De Pit Pat biljartbanen ko
men nog maar weinig voor
in ons land en Peter Boots
gezel is pas de vierde eige
naar van dit spel voor in Ne
derland. Het spel komt uit
Duitsland waar het al wat
gebruikelijker is en er ook
de nodige competities mee
gespeeld worden.
Het Pit Pat-circuit be
staat uit achtien betonnen
tafels en is buiten aange
legd. Waarom dit spel? Peter
Bootsgezel: „We wilden iets
nieuws hebben maar wel bij
de keuze rekening houden
met de ligging van onze
zaak. Veel wandelaars ge
nieten van dit bos en water
en daar moet dan natuurlijk
geen herrie-attractie bijko
men, dat past er absoluut
niet bij en zou beslist niet
gewaardeerd worden. Toen
we op zoek gingen ontdekten
we dit speciale biljartspel.
We hebben vrijwel direct
besloten.
De eerste reacties van de
mensen toen we de baan aan
het aanleggen waren waren
heel positief en ook de ge
meente vond deze baan een
prima oplossing." Het circuit
bestaat uit achttien tafels
waarop gespeeld wordt met
vier verschillende kleuren
ballen die corresponderen
met de tafelkleur. De ver
schillen bij de balletjes zit
Dc biljartbaan in de openlucht bij het Nollebos te Vlissingen.
ten in het stuiteren of de
gladheid van het oppervlak.
De aluminium bilj arkeu's
zijn iets korter dan de nor
male keu maar zijn verder
gelijk in hanteren en ge
bruik. Bij het nemen van
alle hindernissen is het de
bedoeling zo weinig moge
lijk fouten te maken.
De puntentelling heeft
echter geen overeenkomsten
met midgetgolfen. Het tafel
systeem maakt het spel mo
gelijk voor alle leeftijden.
Kinderen vanaf zes jaar
kunnen het spel net zo ge
makkelijk spelen. Ook biedt
dit tafelsysteem de moge
lijkheid aan mensen in een
rolstoel om dit spel te kun
nen spelen. Een gemiddelde
speler is al gauw zo'n drie
kwartier bezig om het cir
cuit helemaal af te werken
en in totaal kunnen zestig
personen tegelijk aan dit
spel deelnemen.
Het spelelement is leuk
als toeristische attractie,
maar de baan die zowel zo
mer als winter geopend is
biedt zeker de gelegenheid
voor competitie. Wie al een
geroutineerde biljarter is zal
gemakkelijker en sneller
wegwijs raken in de moei
lijkheidsgraad van de hin
dernissen.
Vlissingen is in ieder ge
val weer een attractie rijker
voor wanneer het zonnetje
en het ware strandweer het
een dagje laat afweten.
Vervoerders op weg naar 1992
door: Tosca Houtstra
Bij navraag blijkt echter dat jongeren wel willen
maar dat de gestelde eisen een beroep steeds hoger
worden. Hoe ziet de chauffeur van de toekomst er
uit, wat zijn de ontwikkelingen richting Europa '92
en hoe denkt de Zeeuwse vervoerder hierover.
De Stichting CCV is een
stichting waarin werkgevers-
en werknemersorganisaties in
het beroep- en eigen vervoer
over de weg, verkeersorgani-
saties en de overheid partici
peren en waar jaarlijks zo'n
20.000 kandidaten examen
doen. Vanuit de Stichting CCV
(Contactcommissie Chauf
feurs Vakbekwaamheid) werd
in 1988 een grootschalig onder-
(ADVERTENTIES)
deze week
Polyester/katoenen
piqué polo's
in 7 modekleuren
Maten S-M-L-XL
Adviesprijs 19,95
BRISTOL in MIDDELBURG
Markt 45 (naast de N.M.B.)
I tel. 01180-29911 Donderdag koopavond
J
zoek gehouden onder beroeps
chauffeurs, opleidingsinstitu
ten, CCV-examitoren, organi
saties en bedrijven in het be
roepsgoederen-, beroepsperso
nen en eigen vervoer.
Hoofdconclusie uit dit rap
port is dat Nederland een kop
loper is wat betreft het vakbe
kwaamheidsniveau van de be
roepschauffeur evenals de
structuur van de opleidingen
en de examinering. Dit hoge
peil geeft Nederland een voor
sprong ten opzichte van de
meeste andere EG-lidstaten.
De Nederlandse vervoerder
heeft een toppositie wat be
treft kwaliteit en service. Alle
betrokkenen achten het dan
ook niet juist als onder invloed
van de vrije Europese ver
voersmarkt het huidige ni
veau zou worden losgelaten.
Uit concurrentieoverwegingen
moet deze toppositie geconti
nueerd en uitgebouwd wor
den. Redenen om vroegtijdig
het beleid hierop af te stem
men en de ontwikkelingen
voor te blijven.
De vrije Europese vervoers
markt die in de komende jaren
vorm krijgt, biedt de Neder
landse vervoerder nieuwe mo
gelij kheden op een grotere
markt. Een markt overigens
waar hij al redelijk 'thuis' is
gezien het aandeel van ons
land van ruim 25% in het
Europese vervoer. Vanuit deze
positie zal de Nederlandse
vervoerder gaan opereren.
Kwaliteitszorg en servicever
lening zullen nog belangrijker
worden en specialisatie moet
de concurrentiepositie van de
Nederlandse vervoerder ver
stevigen. Voor de chauffeur
betekent dit het accentueren
Vrachtwagens op weg naar een volgende bestemming
en verbreden van vakkennis.
Uit onderzoek blijkt dat be
drijven het CC V-diploma een
belangrijk vereiste vinden
voor het functioneren van de
chauffeur.
De chauffeur van de toe
komst moet bereid zijn ver
scheidende opleidingen te vol
gen en bij te blijven. Hij moet
flexibel zijn met veel gevoel
voor verantwoordelijkheid.
Een volledig geladen wagen
met aanhanger komt al gauw
op een waarde van een half
miljoen. Daarmee door
Europa reizen is niet iets wat
iedereen zomaar kan.
De toekomstchauffeur moet
verstand hebben van automa
tiseringstechnieken zoals een
eventuele boordcomputer en
een geautomatiseerde admini
stratie. Hij moet de zorg voor
de lading en het materieel se
rieus nemen. Evenals de kwa
liteitszorg en service naar de
klant toe. Hierbij komt een
aardige talenkennis om de
hoek kijken. Specialismen
spelen een rol. Daarnaast is
het een behoorlijk zwaar be
roep. De gemiddelde leeftijd
waarop een chauffeur stopt is
38 jaar.
Niet alleen de chauffeur
heeft een belangrijke taak
binnen de ontwikkelingen ge
richt op Europa '92. Ook de
vervoersbedrijven spelen een
belangrijke rol. Om de toppo
sitie van Nederland en het
hoge vakbekwaamheidsni
veau van de beroepschauf
feurs te handhaven moet er
gezamenlijk gewerkt worden
aan positieversterking voor
het Europa van morgen.
Hoe denkt de Zeeuwse
vervoerder hierover, re
gionaal en internatio
naal gezien en in wat
voor mate weegt de con
currentiestrijd voor de
toekomst mee?
W. van Keulen Transport
B.V. Biggekerke: „Wij werken
zowel regionaal als internatio
naal, waarvan de laatste
markt zo'n 50% van onze ritten
uitmaakt. De nieuwe chauf
feurs die bij ons in dienst ko
men moeten in het bezit zijn
van hun chauffeursdiploma en
voor de internationale ritten
komt daar vaak nog als ver
eiste bij een diploma om met
gevaarlijke stoffen te mogen
rijden. Ook zaken als talen
kennis vinden we belangrijk.
Verder is het moeilijk om de
goede chauffeurs eruit te ha
len. Het gebeurt regelmatig
Vrachtwagenchauffeur moeten niet alleen vakbekwaam zijn,
maar ook dikwijls veel geduld hebben
dat iemand heel enthousiast blijkt dat de man eigenlijk
van start gaat en dat later niet geschikt is voor het vak.
Wat de schoolverlaters betreft
hebben we genoeg enthou
siaste aanmelders, maar ook
daar blijkt nog niet altijd de
juiste chauffeur tussen te zit
ten.
Het blijft nu eenmaal een
beroep apart en een markt
apart. Wel begeleiden we opti
maal wanneer een chauffeur
gaat starten met internatio
nale ritten. Voorzichtig wordt
dit opgebouwd, steeds een
stapje verder.
Hoe staat het ervoor met
de positie van de
Zeeuwse vervoerder met
1992 voor de deur.
Van Keulen: „Wij zijn een
jaar geleden samen met an
dere vervoersbedrijven gaan
samenwerken onder de naam
'Coöperatief Wegtransport
Middelburg' om zo de concur
rentie de baas te blijven. Op
die manier kunnen we straks
met goed geschoolde, enthou
siaste chauffeurs meegroeien
in het Europa zonder grenzen.
Daarnaast werkt ieder voor
zich aan een stevige positie in
onze eigen regio".
Zijn er internationaal
gezien nog grote veran
deringen op komst?
Van Keulen: „Afgelopen
week was ik bij de jaarverga
dering van de NIVO (St. Ned.
Int. Vervoersorganisatie) die
een begeleidende taak heeft
wat het internationaal ver
voer betreft.
Tijdens deze ver
gadering kwam ter sprake dat
er zeker waar het de grote
vervoers- en transportbedrij
ven betreft verschuivingen
verwacht worden naar de
lage-lonenlanden".
Landelijk is er momenteel
veel vraag naar de vakoplei
ding en veel rijscholen spelen
hierop in. In Zeeland kunnen
de toekomstige chauffeurs bij
verschillende rijscholen hun
vakopleiding volgen en de be
nodigde extra certificaten ha
len.
De enthousiaste jongere die
zich als chauffeur in dit zware
vak wil bekwamen moet zich
er wel van bewust zijn dat het
natuurlijk leuk is om werkend
heel Europa te zien, maar dat
er wel heel wat meer bij komt
kijken dan alleen het besturen
van een auto.
De eisen voor
een grenzenvrij Europa van
'92 zijn nog lang niet allemaal
in een vaste vorm gegoten.
(ADVERTENTIE)
Mon Plaisir 19 - Etten Lear -
Tel. 01608-13850.
MIDDELBURG - Het akti-
viteiten Centrum Middelburg
(ACM) viert dit jaar haar eer
ste lustrum. Hier wordt aan
dacht aan besteed op donder
dagmiddag 27 april van half-
twee tot halfvier in het Ont
moetingscentrum Dauwen-
daele aan de Vrijlandstraat.
Het ACM is een centrum
voor langdurig werklozen, ar
beidsongeschikten en licha
melijk gehandicapten. Op 27
april presenteert het centrum
haar werk door middel van
een tentoonstelling en demon
straties. Belangstellenden zijn
van harte welkom.
MIDDELBURG - Op 1 jul
iwordt in jongerencentrum
Midgard de Zeeuwse Popdag
gehouden. De werkgroep pro
grammering is op zoek naar
zeeuwse bands die zin en gele
genheid hebben om op die dag
op te treden. Men kan hiervoor
kontakt opnemen met Mid
gard, telefoonnummer 01180-
14281.
De Zeeuwse Popdag wordt
dit jaar voor de derde achter
eenvolgende keer gehouden.
Het festival is bedoeld om zo
veel mogelijk beginnende
bands gelegenheid te geven
podiumervaring op te doen.
VLISSINGEN - Onder het
motto: 'Zeeuwse Popmuziek
om je oren' presenteert de
Piek een Dubbelconcert met
twee bekende Zeeuwse Pop
formaties. De happening vindt
plaats op 22 april om 22.00 uur.
Een kaartje kost vijf gulden.
STORMBRINGER is een
jonge band die swingende mu
ziek maakt en naast eigen
nummers diverse covers speelt
Stormbringer is razend "SS Er komt een circus naar de stad
lair in Vlissingen. Bij de repe
tities zijn er meestal zo'n 30
fans aanwezig. Dat belooft
wat.
CAR TROUBLE is zo langza
merhand een begrip in het
Zeeuwse. Hun muziek kan het
beste omschreven worden als
'ruwe bolster, blanke pit'. De
bezetting is: Jaap van Boven,
gitaar en zang; Peter Snijkers
op bas; Peter Provoost op
drums en Bo de Beer, mond
harmonica en gitaar.
volgende agstanden: 5-10-15
- 25 en 40 kilometer.
Trek de lachspieren maar vast aan, want Bassie en Adriaan komen eraan.
MIDDELBURG - Het gezel
ligste circus van Nederland
brengt op 28 en 29 april een be
zoek aan Middelburg. De cir
custent staat op het Hof van
Tange en de voorstelling be
gint vrijdag om kwart over
vier en zaterdag om twee uur.
Kaarten zijn in de voorver
koop verkrijgbaar bij het
VVV-kantoor aan de Markt te
Midelburg.
In tegendeel tot wat velen
denken is het circus Bassie en
Adriaan niet alleen voor kin
deren. Kosten nog moeite zijn
gespaard om ook dit jaar weer
met een groot internationaal
programma te komen. Acro
baten en jongleurs, Afri
kaanse olifantenl chimpansees
en kamelen; ze zijn er alle
maal. En natuurlijk zijn Bas
sie en Adriaan zelf ook van de
partij.
Voor de kinderen is er een
aparte kinderloge-rang waar
door deze absoluut vooraan
zitten.
MIDDELBURG - Zaterdag
22 april houdt de wandelsport
vereniging 't Zand voor de
22ste keer haar 'zandmars'. Er
kan individueel en in groeps
verband gelopen worden op de
Het startbureau is gevestigd
in het wijkgebouw "De Ver
gulde Baars", Baarsjesstraat
42. Inlichtingen zijn te verkrij
gen op telefoonnummer 01180-
28602.
Scheldestraat 42
Vlissingen - tel. 17244