Ford Fiësta stuk moderner auto~ti Renault Tiga nu leverbaar Citroën AX diesel I vooral zeer zuinig Autobedrijf Maritiem CrD PIONEER AUTOSHOP EEN PROEFRIT LEVERT HET OVERTUIGENDE BEWIJS I K0NI load-a-justers voor wie hoge eisen aan zijn auto stelt... GOEDHART LAATSTE WEEK ONDERSTAANDE OCCASIONS NU TEGEN ZEER SCHERPE ACTIEPRIJZEN JS De nieuwe klasse voorde nieuwe eigenaar. VAN OEVEREN B.V. Zeelands grootste (W) PIONEER demonstratie- en luisterruimte AUTORADIO - HI-FI-INB0UW CENTER Autobedrijf Joosse Autobedrijf Joosse Speciale serie op basis Renault 5 Gildeweg 33 Vlissingen-Tel. 01184-18851 STEK GARANT KONI maakt uw auto nóg beter! met satelliet, Jumbo demonstratiekast erkend Pioneer hoofddealer vrij entree (vijwel) alles uit voorraad leverbaar Ford heeft zijn nieuwe Fiesta voorgesteld. Offi cieel beleefde de Fiesta zijn debuut op de Autosa lon van Genève, in Am sterdam mocht hij dus niet staan. De autopers kreeg de Fiesta al eerder te zien, waardoor zelfs ver voor de Amsterdamse RAI-tentoonstelling ai uit gebreid over de nieuwe ling van Ford werd gepu bliceerd. Renault levert sinds kort opnieuw een 'série limi- tée' op basis van de Re nault 5. Na de 5 tonic waarvan de produktie in middels gestopt is, komt nu de 5 Tiga op de markt. De speciale serie, die ge bouwd wordt in de Re nault 5-fabriekin het Franse Flins, wordt alleen in de maanden maart en april geproduceert. De 6 Tiga zal tot de zomer ge leverd worden. piiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiMiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiininiii^ Lid BOVAG *Erkend Keuringsstation APK II VVN AUTOMOBIELBEDRIJF AUTOBEDRIJF AUTORADIO HIFI BIJ POLO'S AUTOSHOP GOES, Wijngaardstraat 50, Tel. 01100-32630 Ford Orion 16 CL 1986 15.500.- Ford Escort Diesel 5-drs 1986 15.500.- Ford Escort Diesel 3-drs 1987 18.750.- Ford Escort 14 CL 3-drs 1987 17.500.- Ford Escort 14 CL 5-drs 1987 17.850.- Ford Escort 16 CL 5-drs 1987 18.500.- Ford Sierra 16 L 3-drs 1984 12.750.- Ford Sierra 16 Laser 3-drs 1985 15.500.- Ford Sierra 20 Laser 3-drs 1986 18.500.- Ford Sierra 23 Diesel 3-drs 1986 17.500.- Citroën Visa 1100 1982 4.500.- Citroën Visa RE 1982 6.500.- BMW 315 1983 8.500.- Enige officiële dealer voor Walcheren Verk. B. van Vliet, 01185-1655, P. Joosse, 01180-34384 Gildeweg 20 Tel. 01184-19420 Vlissingen tit- 1*909 311 Maar nu hebben wij dan ook met de nieuwe Fiesta kunnen rij den, nog wel niet uitgebreid voor een roadtest, maar toch genoeg voor een eerste indruk van althans de Fiesta 1.1 en 1.4. Later in een roadtest hopen wij alle versies te kunnen berijden en behandelen. Onze eerste indruk was niet slecht. Uiterlijk is de nieuwe Fiesta moder ner en fraaier geworden. Hij heeft een aërodynamische lijn gekregen, een ronde stroomlijnvorm, in de kleine/kleine middenklasse meestal uitend ton een beetje druppelvorm. Karakteristiek is vooral de achterzijde, de voorzijde is ook opvallend maar gaat toch naar de bekende Fordlijn toe van o.a. Sierra en Scorpio. Het interieur is vernieuwd, ook moderner, maar vooral ook wat luxer en completer afgewerkt. De nieuwe Fiesta is een geheel in Europa ontworpen kleine ge zinsauto, die behalve in de ver trouwde driedeursversie ook als vijfdeursmodel zal worden gele verd en dat is nieuw. Deze tweede generatie Fiesta's biedt betere prestaties, een grotere brandstof zuinigheid, lagere uitlaatemissies en meer binnenruimte. De rij- en onderhoudskosten zullen lager zijn dan ooit tevoren; zo zijn de kosten voor de regelmatige servicebeur ten met maar liefst 27 procent om- laaggebracht. De Fiesta stelt nieuwe normen op het gebied van de techniek en daaraan gekoppeld de rij-eigen- schappen. De voor- en achterwiel ophanging zijn beide nieuw ont worpen en afgestemd op een soe peler rijcomfort, een betere han delbaarheid en een grotere stabili teit op hoge snelheden. De tand heugelstuurinrichting werkt lichter bij het parkeren en de remmen zijn vergroot voor een nog efficiëntere remwerking. Als eerste auto in zijn klasse is de Fiesta leverbaar met een mechanisch gestuurd antiblok- keerremsysteem dat tegen een re latief geringe meerprijs wordt aan geboden. De nieuwe Fiestamodellen zijn leverbaar met diverse motoren, in vermogen variërend van 37 tot 76 kW (50 tot 104 pk) en met cilinder inhouden van 1118, 1392 en 1596 cm3. Alle motoren bieden hogere prestaties en een gunstiger brand stofverbruik dan voorheen, wat aanmerkelijk lager emissieniveaus Het nieuwe Fiësta-model. tot gevolg heeft. Ze zijn alle drje geconstrueerd op het gebruik van ongelode benzine. Het motoren programma omvat een nieuwe 1.1- liter HCS-armmengselmotor (High Compression Swirl) en een 1.4-li- ter CVH-motor, beide voorzien van centrale benzine-inspuiting, plus een krachtige 1.6 liter-CVH-motor met elektronisch gestuurde meer- puntinjectie voor de Fiesta XR2i. In een later stadium zal ook Fords nieuwe 1.8 dieselmotor leverbaar zijn. Alle modellen met een hand- geschakelde vijfversnellingsbak, terwijl in de toekomst ook Fords in novatieve CTX-automaat verkrijg baar zal zijn. Diverse voorzieningen zijn voor het eerst op de Fiesta leverbaar. Hiertoe behoren centrale portier vergrendeling, elektrisch bediende voorste zijruiten, een voorruit met snelontdooiingssysteem en, uiter aard mechanisch gestuurde anti- blokkeerremmen. Er is een nieuwe serie audio-apparatuur ontwikkeld met aanzienlijk verbeterde luid sprekerprestaties. Een goede dief stalbeveiliging wordt gewaarborgd door het allernieuwste type por- tiersloten, dat met roterende schijf plaatjes i.p.v. sluitstiften werkt en daardoor beter bestand is tegen openbreken. Van binnenuit worden de portiersloten met een enkele handgreep bediend, zodat geen af zonderlijke vergrendeiingsknoppen of -hendels nodig zijn. Wanneer in april de nieuwe Fiesta op de markt wordt gebracht, zal het model ruim drie miljoen testkilometers onder werkelijke praktijkomstandigheden achter de rug hebben. De helft hiervan wordt niet door Ford testrij ders afgelegd, maar wordt door gewone automobilisten op de openbare weg verreden. Wat de prijs aangaat heeft Ford scherp gecalculeerd en zeker ge keken naar concurrenten zoals de Opel Corsa en de VW Polo. Ford start met de Fiesta 1.1 i in C- en 3- deurs uitvoering voor 18.990,- in 5-deurs kost hij 19.940,- en in CL resp. 20.550,- en 21.390,-. De 1.4i start direct in CL 5-deurs en kost 23.930,-, de 1,6i XR2 kost 29.210,- en de 1.8 Diesel C f 23.750,-. De opvolger van de Tonic is ge baseerd op de 5 TR. Dit type is uit gerust met de 'schone' 1.397 cm3 metende S6-motor, die een vermo gen. levert van 44 kW (61 pk). De Tiga neemt hierdoor genoegen met normale ongelode benzine (91 TON). Het model is net als de 5 TR standaard uitgerust met ene vijf versnellingsbak. De 5 Tiga is alleen leverbaar in de 3-deurs uitvoering. Naast de zwarte antenne,de met de portiersleutel afsluitbare tankdop en de wis/was-combina- tie op de achterruit, die standaard zijn, is de 5 Tiga met tal van extra's uitgerust. De belangsrijkste extra's zijn: Een Britas geting zonnedak, warmtewerend (getint) glas rond om, speciale stalen velgen een van binnenuit verstelbare rechter bui tenspiegel en een complete radio voorbereiding. Verder is de 5 Tiga voorzien van Tiga-striping die zich net boven de flankbescherming bevindt. Het Ti- ga-logo is op de beide voorscher- men en de achterklep aange bracht. Het interieur is verrijkt met specifieke bekleding met blauwe bies en blauwgrijze open hoofd steunen op de voorstoelen en een anti-slipmatje op het dashboard kastje. Een in twee delen neerklapbare achterbank is tegen de gangbare meerprijs van 445 gulden lever baar. Datzelfde geldt voor de me tallic lak. Hiervoor moet 700 gul den betaald worden. De kleuren waarin de 5 Tiga leverbaar is zijn: wit, vulkaanrood, admiraalblauw, zilver metallic, graffietgrijs metallic en mintgroen metallic. De prijs voor de 5 Tiga is vastge steld op 20.540,- (inclusief BTW). Rekening houdend met de kosten van de talloze extra's levert dit de koper een 5 Tiga een prijs voordeel van 1.100 gulden op. V De Renault 5 Tiga. I De nieuwe Citroën AX diesel is nu ook volop in Nederland leverbaar. De voorlopig kleinste telg van Citroën, de AX, werd in september 1986 op de markt gebracht. Dat was zoals gewoonlijk E eerst In eigen land Frankrijk. In februari 1987 kwam de AX naar Nederland. Eerst In 3-deursver- E sies en een jaar later In 1988 ook In 5-deursversles. Ook vonden In 1988 diverse wijzigingen E plaats o.a. in benzinemotoren. Najaar 1988 kwam in Frankrijk de AX diesel op de markt en een half Jaar later In februari 1989 wordt hij In ons land leverbaar. §j De AX diesel is uitgerust met een nieuwe dieselmotor (type TUD3), 4-cilinders, 1360 m3, 5 die 39 kW, 53 PK ontwikkelt bij 5000 t.p.m. met een maximum koppel van 85 Nm bij 2500 E t.p.m. en die gekoppeld is aan een 5-versnellingsbak (type MA). Deze motor, die behoort tot de nieuwe generatie van moderne atmospherische dieselmotoren met hoog rendement (40 e j§ PK per liter), is het resultaat van ver doorgevoerde studie waarbij gebruik is gemaakt van E CAD voor de ontwikkeling van de voornaamste onderdelen (carter, cilinderkop, cilinder- E voeringen, drijfstangen, zuigers). E Dank zij deze motor levert de AX diesel schitterende prestaties die vergelijkbaar zijn met of zelfs hoger liggen dan die van auto's van andere merken met een cilinderinhoud van 1500 cm3 en 1600 cn3 (maximum snelheid 155 km/h, 0-100 km/h: 14,3 sec.). De uitermate gun- E stige verhouding gewicht/vermogen van de AX diesel (13,4), de beste van deze categorie, maakt dat dit model een even levendig karakter bezit als alle andere AX-en. Jammer dat E het levendige karakter ook wat te letterlijk is opgenomen, de AX diesel laat zich nogal ho- E ren. E bovendien kwalificeert de AC diesel zich inmisbaar als de kampioen op het gebied van s zuinigheid, met 3,6 liter per 100 km bij 90 km/h, 5 liter bij 120 km/h en 5,2 liter in de stad. in de mix is dat 4,75 liter per 100 km oftewel 1:21. Inmiddels hebben ook testen op de weg aan- getoond dat 1:20 haalbar is. Met een tank van 32 liter kom je ruim 800 km ver. De AX diesel voldoet aan de twee belangrijkste voorwaarden voor het succes van een E kleine dieselauto, nl. rijcomfort en zuinigheid. Daardoor zal het model een goede plaats E weten te veroveren op de markt van de kleine dieselauto's. Bovendien zal de toevoeging van de dieseluitvoeringen het algemene imago en de positie van de AX versterken (zuinig- heid in het gebruik, levendigheid, betrouwbaarheid en beantwoordend aan de modernste s eisen) en zal daarmee een bredere klantenkring trekken. De prijzen van de AX diesel zijn: AX 14 RD, 3-deurs, 22.550,-AX 14 TRD 5-deurs 24.500,- ^llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllillllllllllllllllllllllllllllllllllH>^ Alleen die wagens waaraan de dealer len Mercedes-Benz, zonder voorbehoud, Ihun goede naam verbinden, krijgen de Ster [Garant status. En de daaraan verbonden zeven zekerheden. Mercedes 190 D1986 Mercedes 190 E1987 Mercedes 190 D1987 Mercedes 260 E1987 Mercedes 190 E 2.31986 Mercedes 190 D1985 Mercedes 300 SE1986 OVERIGE OCCASIONS Mercedes 280 SE1983 Mercedes 2001983 Mercedes 280 S1983 BEDRIJFSWAGENS Mercedes 207 D1984 Mercedes Benz MB 100 D1988 Mercedes 508 D open laadbak1976 DAF 2100 veewagen1980 Mercedes 814 chassis kabine1985 Magirus verhuiswagen1979 A. Plesmanweg 2 - Goes Telefoon 01100-12730 Mercuriusweg 25-Vlissingen Telefoon 01184-18351 Veel auto's:gaan vaak zwaar beladen op stap. Standaard schokdempers zijn niet berekend op een gastank, veel bagage, een aanhanger, een boot of een caravan; met alle gevolgen van dienextra slijtage, verminderde veiligheid en slechte wegligging. Daarom laten steeds meer veeleisende automobilisten meteen KON I load-a-justers onder hun auto monteren KONI load-a-justors passen zich vanzelf aan aan de extra belasting, zorgen steeds voor een perfecte wegligging en houden de auto onder alle omstandigheden goed op de weg KON I load-a-justers zijn speciaal ontwikkeld voor uw auto en gaan gegarandeerd een autoleven mee. Als erkend KONI service center vertellen we u daar graag alles over. KONI Kleverskerkseweg 9 Middelburg 01180-36248 Middelburg 0111 Erkend KONI Service Center POLO

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1989 | | pagina 11