Ford Fiësta stuk moderner
auto~ti
Renault Tiga nu leverbaar
Citroën AX diesel
I vooral zeer zuinig
Autobedrijf
Maritiem
CrD PIONEER
AUTOSHOP
EEN PROEFRIT LEVERT HET OVERTUIGENDE BEWIJS I
K0NI load-a-justers
voor wie hoge eisen aan
zijn auto stelt...
GOEDHART
LAATSTE WEEK
ONDERSTAANDE OCCASIONS NU TEGEN
ZEER SCHERPE ACTIEPRIJZEN
JS
De nieuwe klasse
voorde
nieuwe eigenaar.
VAN OEVEREN B.V.
Zeelands grootste (W) PIONEER
demonstratie- en luisterruimte
AUTORADIO - HI-FI-INB0UW CENTER
Autobedrijf Joosse
Autobedrijf Joosse
Speciale serie op basis Renault 5
Gildeweg 33 Vlissingen-Tel. 01184-18851
STEK GARANT
KONI maakt uw auto nóg beter!
met satelliet, Jumbo demonstratiekast
erkend Pioneer hoofddealer
vrij entree
(vijwel) alles uit voorraad leverbaar
Ford heeft zijn nieuwe
Fiesta voorgesteld. Offi
cieel beleefde de Fiesta
zijn debuut op de Autosa
lon van Genève, in Am
sterdam mocht hij dus
niet staan. De autopers
kreeg de Fiesta al eerder
te zien, waardoor zelfs ver
voor de Amsterdamse
RAI-tentoonstelling ai uit
gebreid over de nieuwe
ling van Ford werd gepu
bliceerd.
Renault levert sinds kort
opnieuw een 'série limi-
tée' op basis van de Re
nault 5. Na de 5 tonic
waarvan de produktie in
middels gestopt is, komt
nu de 5 Tiga op de markt.
De speciale serie, die ge
bouwd wordt in de Re
nault 5-fabriekin het
Franse Flins, wordt alleen
in de maanden maart en
april geproduceert. De 6
Tiga zal tot de zomer ge
leverd worden.
piiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiMiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiininiii^
Lid BOVAG *Erkend Keuringsstation APK II VVN
AUTOMOBIELBEDRIJF
AUTOBEDRIJF
AUTORADIO HIFI BIJ POLO'S AUTOSHOP
GOES, Wijngaardstraat 50, Tel. 01100-32630
Ford Orion 16 CL
1986
15.500.-
Ford Escort Diesel 5-drs
1986
15.500.-
Ford Escort Diesel 3-drs
1987
18.750.-
Ford Escort 14 CL 3-drs
1987
17.500.-
Ford Escort 14 CL 5-drs
1987
17.850.-
Ford Escort 16 CL 5-drs
1987
18.500.-
Ford Sierra 16 L 3-drs
1984
12.750.-
Ford Sierra 16 Laser 3-drs
1985
15.500.-
Ford Sierra 20 Laser 3-drs
1986
18.500.-
Ford Sierra 23 Diesel 3-drs
1986
17.500.-
Citroën Visa 1100
1982
4.500.-
Citroën Visa RE
1982
6.500.-
BMW 315
1983
8.500.-
Enige officiële
dealer voor Walcheren
Verk. B. van Vliet, 01185-1655, P. Joosse, 01180-34384
Gildeweg 20
Tel. 01184-19420 Vlissingen
tit- 1*909
311
Maar nu hebben wij dan ook
met de nieuwe Fiesta kunnen rij
den, nog wel niet uitgebreid voor
een roadtest, maar toch genoeg
voor een eerste indruk van althans
de Fiesta 1.1 en 1.4. Later in een
roadtest hopen wij alle versies te
kunnen berijden en behandelen.
Onze eerste indruk was niet slecht.
Uiterlijk is de nieuwe Fiesta moder
ner en fraaier geworden. Hij heeft
een aërodynamische lijn gekregen,
een ronde stroomlijnvorm, in de
kleine/kleine middenklasse
meestal uitend ton een beetje
druppelvorm. Karakteristiek is
vooral de achterzijde, de voorzijde
is ook opvallend maar gaat toch
naar de bekende Fordlijn toe van
o.a. Sierra en Scorpio. Het interieur
is vernieuwd, ook moderner, maar
vooral ook wat luxer en completer
afgewerkt.
De nieuwe Fiesta is een geheel
in Europa ontworpen kleine ge
zinsauto, die behalve in de ver
trouwde driedeursversie ook als
vijfdeursmodel zal worden gele
verd en dat is nieuw. Deze tweede
generatie Fiesta's biedt betere
prestaties, een grotere brandstof
zuinigheid, lagere uitlaatemissies
en meer binnenruimte. De rij- en
onderhoudskosten zullen lager zijn
dan ooit tevoren; zo zijn de kosten
voor de regelmatige servicebeur
ten met maar liefst 27 procent om-
laaggebracht.
De Fiesta stelt nieuwe normen
op het gebied van de techniek en
daaraan gekoppeld de rij-eigen-
schappen. De voor- en achterwiel
ophanging zijn beide nieuw ont
worpen en afgestemd op een soe
peler rijcomfort, een betere han
delbaarheid en een grotere stabili
teit op hoge snelheden. De tand
heugelstuurinrichting werkt lichter
bij het parkeren en de remmen zijn
vergroot voor een nog efficiëntere
remwerking. Als eerste auto in zijn
klasse is de Fiesta leverbaar met
een mechanisch gestuurd antiblok-
keerremsysteem dat tegen een re
latief geringe meerprijs wordt aan
geboden.
De nieuwe Fiestamodellen zijn
leverbaar met diverse motoren, in
vermogen variërend van 37 tot 76
kW (50 tot 104 pk) en met cilinder
inhouden van 1118, 1392 en 1596
cm3. Alle motoren bieden hogere
prestaties en een gunstiger brand
stofverbruik dan voorheen, wat
aanmerkelijk lager emissieniveaus
Het nieuwe Fiësta-model.
tot gevolg heeft. Ze zijn alle drje
geconstrueerd op het gebruik van
ongelode benzine. Het motoren
programma omvat een nieuwe 1.1-
liter HCS-armmengselmotor (High
Compression Swirl) en een 1.4-li-
ter CVH-motor, beide voorzien van
centrale benzine-inspuiting, plus
een krachtige 1.6 liter-CVH-motor
met elektronisch gestuurde meer-
puntinjectie voor de Fiesta XR2i. In
een later stadium zal ook Fords
nieuwe 1.8 dieselmotor leverbaar
zijn. Alle modellen met een hand-
geschakelde vijfversnellingsbak,
terwijl in de toekomst ook Fords in
novatieve CTX-automaat verkrijg
baar zal zijn.
Diverse voorzieningen zijn voor
het eerst op de Fiesta leverbaar.
Hiertoe behoren centrale portier
vergrendeling, elektrisch bediende
voorste zijruiten, een voorruit met
snelontdooiingssysteem en, uiter
aard mechanisch gestuurde anti-
blokkeerremmen. Er is een nieuwe
serie audio-apparatuur ontwikkeld
met aanzienlijk verbeterde luid
sprekerprestaties. Een goede dief
stalbeveiliging wordt gewaarborgd
door het allernieuwste type por-
tiersloten, dat met roterende schijf
plaatjes i.p.v. sluitstiften werkt en
daardoor beter bestand is tegen
openbreken. Van binnenuit worden
de portiersloten met een enkele
handgreep bediend, zodat geen af
zonderlijke vergrendeiingsknoppen
of -hendels nodig zijn. Wanneer in
april de nieuwe Fiesta op de markt
wordt gebracht, zal het model ruim
drie miljoen testkilometers onder
werkelijke praktijkomstandigheden
achter de rug hebben. De helft
hiervan wordt niet door Ford testrij
ders afgelegd, maar wordt door
gewone automobilisten op de
openbare weg verreden.
Wat de prijs aangaat heeft Ford
scherp gecalculeerd en zeker ge
keken naar concurrenten zoals de
Opel Corsa en de VW Polo. Ford
start met de Fiesta 1.1 i in C- en 3-
deurs uitvoering voor 18.990,- in
5-deurs kost hij 19.940,- en in
CL resp. 20.550,- en 21.390,-.
De 1.4i start direct in CL 5-deurs
en kost 23.930,-, de 1,6i XR2
kost 29.210,- en de 1.8 Diesel C
f 23.750,-.
De opvolger van de Tonic is ge
baseerd op de 5 TR. Dit type is uit
gerust met de 'schone' 1.397 cm3
metende S6-motor, die een vermo
gen. levert van 44 kW (61 pk). De
Tiga neemt hierdoor genoegen met
normale ongelode benzine (91
TON). Het model is net als de 5 TR
standaard uitgerust met ene vijf
versnellingsbak. De 5 Tiga is alleen
leverbaar in de 3-deurs uitvoering.
Naast de zwarte antenne,de
met de portiersleutel afsluitbare
tankdop en de wis/was-combina-
tie op de achterruit, die standaard
zijn, is de 5 Tiga met tal van extra's
uitgerust. De belangsrijkste extra's
zijn: Een Britas geting zonnedak,
warmtewerend (getint) glas rond
om, speciale stalen velgen een van
binnenuit verstelbare rechter bui
tenspiegel en een complete radio
voorbereiding.
Verder is de 5 Tiga voorzien van
Tiga-striping die zich net boven de
flankbescherming bevindt. Het Ti-
ga-logo is op de beide voorscher-
men en de achterklep aange
bracht. Het interieur is verrijkt met
specifieke bekleding met blauwe
bies en blauwgrijze open hoofd
steunen op de voorstoelen en een
anti-slipmatje op het dashboard
kastje.
Een in twee delen neerklapbare
achterbank is tegen de gangbare
meerprijs van 445 gulden lever
baar. Datzelfde geldt voor de me
tallic lak. Hiervoor moet 700 gul
den betaald worden. De kleuren
waarin de 5 Tiga leverbaar is zijn:
wit, vulkaanrood, admiraalblauw,
zilver metallic, graffietgrijs metallic
en mintgroen metallic.
De prijs voor de 5 Tiga is vastge
steld op 20.540,- (inclusief
BTW). Rekening houdend met de
kosten van de talloze extra's levert
dit de koper een 5 Tiga een prijs
voordeel van 1.100 gulden op.
V
De Renault 5 Tiga.
I De nieuwe Citroën AX diesel is nu ook volop in Nederland leverbaar. De voorlopig kleinste telg
van Citroën, de AX, werd in september 1986 op de markt gebracht. Dat was zoals gewoonlijk
E eerst In eigen land Frankrijk. In februari 1987 kwam de AX naar Nederland. Eerst In 3-deursver-
E sies en een jaar later In 1988 ook In 5-deursversles. Ook vonden In 1988 diverse wijzigingen
E plaats o.a. in benzinemotoren. Najaar 1988 kwam in Frankrijk de AX diesel op de markt en een
half Jaar later In februari 1989 wordt hij In ons land leverbaar.
§j De AX diesel is uitgerust met een nieuwe dieselmotor (type TUD3), 4-cilinders, 1360 m3, 5
die 39 kW, 53 PK ontwikkelt bij 5000 t.p.m. met een maximum koppel van 85 Nm bij 2500
E t.p.m. en die gekoppeld is aan een 5-versnellingsbak (type MA). Deze motor, die behoort tot
de nieuwe generatie van moderne atmospherische dieselmotoren met hoog rendement (40 e
j§ PK per liter), is het resultaat van ver doorgevoerde studie waarbij gebruik is gemaakt van
E CAD voor de ontwikkeling van de voornaamste onderdelen (carter, cilinderkop, cilinder-
E voeringen, drijfstangen, zuigers).
E Dank zij deze motor levert de AX diesel schitterende prestaties die vergelijkbaar zijn
met of zelfs hoger liggen dan die van auto's van andere merken met een cilinderinhoud van
1500 cm3 en 1600 cn3 (maximum snelheid 155 km/h, 0-100 km/h: 14,3 sec.). De uitermate gun-
E stige verhouding gewicht/vermogen van de AX diesel (13,4), de beste van deze categorie,
maakt dat dit model een even levendig karakter bezit als alle andere AX-en. Jammer dat E
het levendige karakter ook wat te letterlijk is opgenomen, de AX diesel laat zich nogal ho- E
ren. E
bovendien kwalificeert de AC diesel zich inmisbaar als de kampioen op het gebied van s
zuinigheid, met 3,6 liter per 100 km bij 90 km/h, 5 liter bij 120 km/h en 5,2 liter in de stad. in
de mix is dat 4,75 liter per 100 km oftewel 1:21. Inmiddels hebben ook testen op de weg aan-
getoond dat 1:20 haalbar is. Met een tank van 32 liter kom je ruim 800 km ver.
De AX diesel voldoet aan de twee belangrijkste voorwaarden voor het succes van een E
kleine dieselauto, nl. rijcomfort en zuinigheid. Daardoor zal het model een goede plaats E
weten te veroveren op de markt van de kleine dieselauto's. Bovendien zal de toevoeging
van de dieseluitvoeringen het algemene imago en de positie van de AX versterken (zuinig-
heid in het gebruik, levendigheid, betrouwbaarheid en beantwoordend aan de modernste s
eisen) en zal daarmee een bredere klantenkring trekken. De prijzen van de AX diesel zijn:
AX 14 RD, 3-deurs, 22.550,-AX 14 TRD 5-deurs 24.500,-
^llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllillllllllllllllllllllllllllllllllllH>^
Alleen die wagens waaraan de dealer
len Mercedes-Benz, zonder voorbehoud,
Ihun goede naam verbinden, krijgen de Ster
[Garant status. En de daaraan verbonden
zeven zekerheden.
Mercedes 190 D1986
Mercedes 190 E1987
Mercedes 190 D1987
Mercedes 260 E1987
Mercedes 190 E 2.31986
Mercedes 190 D1985
Mercedes 300 SE1986
OVERIGE OCCASIONS
Mercedes 280 SE1983
Mercedes 2001983
Mercedes 280 S1983
BEDRIJFSWAGENS
Mercedes 207 D1984
Mercedes Benz MB 100 D1988
Mercedes 508 D open laadbak1976
DAF 2100 veewagen1980
Mercedes 814 chassis kabine1985
Magirus verhuiswagen1979
A. Plesmanweg 2 - Goes
Telefoon 01100-12730
Mercuriusweg 25-Vlissingen
Telefoon 01184-18351
Veel auto's:gaan vaak zwaar beladen op stap.
Standaard schokdempers zijn niet berekend op een gastank, veel
bagage, een aanhanger, een boot of een caravan; met alle gevolgen
van dienextra slijtage, verminderde veiligheid en slechte
wegligging. Daarom laten steeds meer veeleisende automobilisten
meteen KON I load-a-justers onder hun auto monteren
KONI load-a-justors passen zich vanzelf aan aan de extra belasting,
zorgen steeds voor een perfecte wegligging en houden de auto
onder alle omstandigheden goed op de weg
KON I load-a-justers zijn speciaal ontwikkeld voor uw auto en gaan
gegarandeerd een autoleven mee.
Als erkend KONI service center
vertellen we u daar graag alles over.
KONI
Kleverskerkseweg 9
Middelburg 01180-36248
Middelburg 0111
Erkend KONI Service Center
POLO