NU OOK VELE RESTANTEN KLEDING VANAF RESTANTEN textiel mode dauwendaele Geavanceerde apparatuur. De goedkoopste. 168 162 85 Publiciteitscampagne. TNO: autogas belast het milieu't minst. Minder motorslijtage. ana* dondetda£ verKoopda9" maart a.s. \aatste Winter en zomerkleding Nachtkleding Babykleding Badmode Lingerie Sportkleding Handschoenen, wanten, mutsen, dassen Speelgoed en accessoires Kousen sokken Ondergoed (w.o. gerenomeerde merken) Huishoud-textiel (w.o. lakens en dekbedovertrekken) SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 22 FEBRUAR11989 319 93 tebvuad y/s/eek! 1 I, VRIJLANDSTRAAT 53 TEL. 33213 y WINKELCENTRUM DAUWENDAELE MIDDELBURG I Na een periode van lichte malaise in de autogassektor, veroor zaakt door de introduk- tie van allerlei diesel auto's, valt nu weer een kentering ten gunste van autogas te konsta teren. Ook bij de autofabri kanten zelf. Volgens de heer Groot van de Stichting Autogas Ne derland, hangt deze ommekeer samen met een aantal faktoren. Super Euro Loodvrij Diesel t -s\, - Kt I te t: 25% "V— Autogas steeds populairder. Hij noemt als eerste de literprijs van autogas, die beduidend onder die van de andere brand stoffen ligt. "Er bestaat een stil zwijgende afspraak met de over heid dat er op autogas, ten on rechte ook wel LPG genoemd, voorlopig geen accijns wordt ge heven. De lage literprijs blijft dus ook laag en kompenseert ruim schoots het hogere tarief van de motorrijtuigenbelasting en het wat hogere verbruik". Prijzen volgens NOVOK per 22 juli 1988. Onder het motto "Autogas. Dat rijdt super^'voert de Stichting Autogas Nederland een cam pagne die erg veel sukses heeft. Tienduizenden reageerden al, öf voor meer informatie öf door een nieuwe autogasinstallatie in hun auto te laten inbouwen. "Er is duidelijk sprake van meer omzet bij de verschillende inbouwsta- tions," aldus de heer Groot. "En we verwachten dat deze tendens, mede door het toenemende mi lieubewustzijn bij de mensen, doorzet. Alle mensen die meer informatie wensen over autogas kunnen ons schrijven. Het adres is Stichting Autogas Nederland, Antwoordnummer 556,1180 WB Amstelveen. Het kost de men sen dus al geen postzegel". En zo hoort het ook bij de goedkoopste brandstof. I - -•*-«• -v. te VT •jpr y - >- j- ,v, w ''i. v V» I v N V w M .- i, v w te ,te- tetetlte - - - - te te *^Jj - s 1 - X :,f~ tete - tev* te Volgens de heer Groot is de ver betering van de autogas appara tuur er mede debet aan dat steeds meer automobilisten autogas gaan tanken. "Met de apparatuur van tegenwoordig zijn de motorische prestaties zo langzamerhand van benzine- nivo en hoeft niemand zich een andere rijstijl aan te meten". Over het vooroordeel dat de auto gastank onveilig zou zijn is de heer Groot kort: "Onzin. Elke autogastank moet goedgekeurd zijn door de Dienst van het Stoomwezen door middel van een beproeving bij een druk van 30 bar (normale werkdruk onder de 8 bar). Vergelijkende bots- en vuurproeven doorstaat de gas tank glansrijk Laat de autogas- apparatuur wel door een erkende specialist inbouwen. Voor het overige heeft de apparatuur geen speciaal onderhoud nodig." Maar er worden nog meer voor delen genoemd. "Autogas is lood vrij en heeft van zichzelf al een hoog octaangetal (meer dan 100 volgens de RON-methode) waar door er niets aan hoeft te worden toegevoegd om de hoge kwaliteit te waarborgen. In feite is het een ideale brandstof omdat het in zuivere gasvorm de motor be reikt en volledig verbrandt. Etsende zuren en koolstofafzet ting ontbreken waardoor de levensduur van de motor wordt verlengd. Er treedt geen motor olieverdunning op". Een ander uitermate belangrijk aspekt in deze tijd van zure regen, werd onlangs aan het licht gebracht door TNO. Daar testte men het effekt van verschillende brandstoffen met auto's, voor zien van katalysatoren. Zoals het staatje laat zien, komt autogas tevoorschijn als de brandstof die verreweg het minst schadelijk is voor ons tnilieu. Autogas voldoet met andere woorden ruim schoots aan alle wettelijke mi- lieubepalineen. Benzine Diesel Benzinenonnen AutogasinstalL ■984 1991 1989 loodvrij met in auto met 3-weg katalysator 3-weg katalysator Energieverbruik volgens Europese 81 98 A70 methode 100 105 koolmonoxyde 100 10 15 10 onverbr. koolwaterstoffen too '5 10 10 stlkstofoxyden 100 60 10 10 zwaveldioxyde 100 1.000 100 - polycyclische aromatische koolwaterstoffen 100 1000 5 - lood 100 - - - roei (vaste deeltjes) 100 300 5 - Bron Instituut voor Wegtransponmlddelen TNO (gebaseerd op testgegevens van een personenauto met een gewicht van 930 kg) N.B.: In dit schema zijn de meetwaarden voor 1984 gesteld op 100

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1989 | | pagina 19