NU OOK VELE RESTANTEN
KLEDING VANAF
RESTANTEN
textiel mode dauwendaele
Geavanceerde apparatuur.
De goedkoopste.
168
162
85
Publiciteitscampagne.
TNO: autogas belast het
milieu't minst.
Minder motorslijtage.
ana* dondetda£
verKoopda9"
maart a.s.
\aatste
Winter en zomerkleding
Nachtkleding
Babykleding
Badmode
Lingerie
Sportkleding
Handschoenen, wanten,
mutsen, dassen
Speelgoed en accessoires
Kousen sokken
Ondergoed
(w.o. gerenomeerde
merken)
Huishoud-textiel
(w.o. lakens en
dekbedovertrekken)
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 22 FEBRUAR11989
319
93 tebvuad
y/s/eek!
1
I,
VRIJLANDSTRAAT 53 TEL. 33213
y WINKELCENTRUM DAUWENDAELE MIDDELBURG
I
Na een periode van
lichte malaise in de
autogassektor, veroor
zaakt door de introduk-
tie van allerlei diesel
auto's, valt nu weer een
kentering ten gunste
van autogas te konsta
teren.
Ook bij de autofabri
kanten zelf. Volgens de
heer Groot van de
Stichting Autogas Ne
derland, hangt deze
ommekeer samen met
een aantal faktoren.
Super
Euro Loodvrij
Diesel
t -s\,
- Kt I te t:
25%
"V—
Autogas steeds populairder.
Hij noemt als eerste de literprijs
van autogas, die beduidend
onder die van de andere brand
stoffen ligt. "Er bestaat een stil
zwijgende afspraak met de over
heid dat er op autogas, ten on
rechte ook wel LPG genoemd,
voorlopig geen accijns wordt ge
heven. De lage literprijs blijft dus
ook laag en kompenseert ruim
schoots het hogere tarief van de
motorrijtuigenbelasting en het
wat hogere verbruik".
Prijzen volgens NOVOK per 22 juli 1988.
Onder het motto "Autogas. Dat
rijdt super^'voert de Stichting
Autogas Nederland een cam
pagne die erg veel sukses heeft.
Tienduizenden reageerden al, öf
voor meer informatie öf door een
nieuwe autogasinstallatie in hun
auto te laten inbouwen. "Er is
duidelijk sprake van meer omzet
bij de verschillende inbouwsta-
tions," aldus de heer Groot. "En
we verwachten dat deze tendens,
mede door het toenemende mi
lieubewustzijn bij de mensen,
doorzet. Alle mensen die meer
informatie wensen over autogas
kunnen ons schrijven. Het adres
is Stichting Autogas Nederland,
Antwoordnummer 556,1180 WB
Amstelveen. Het kost de men
sen dus al geen postzegel". En zo
hoort het ook bij de goedkoopste
brandstof.
I
- -•*-«• -v.
te VT
•jpr y - >-
j- ,v, w ''i. v V»
I v N V
w M .- i, v
w te
,te- tetetlte -
- - - te te
*^Jj
- s
1 - X
:,f~ tete - tev* te
Volgens de heer Groot is de ver
betering van de autogas appara
tuur er mede debet aan dat
steeds meer automobilisten
autogas gaan tanken. "Met de
apparatuur van tegenwoordig
zijn de motorische prestaties zo
langzamerhand van benzine-
nivo en hoeft niemand zich een
andere rijstijl aan te meten".
Over het vooroordeel dat de auto
gastank onveilig zou zijn is de
heer Groot kort: "Onzin. Elke
autogastank moet goedgekeurd
zijn door de Dienst van het
Stoomwezen door middel van
een beproeving bij een druk van
30 bar (normale werkdruk onder
de 8 bar). Vergelijkende bots- en
vuurproeven doorstaat de gas
tank glansrijk Laat de autogas-
apparatuur wel door een erkende
specialist inbouwen. Voor het
overige heeft de apparatuur geen
speciaal onderhoud nodig."
Maar er worden nog meer voor
delen genoemd. "Autogas is lood
vrij en heeft van zichzelf al een
hoog octaangetal (meer dan 100
volgens de RON-methode) waar
door er niets aan hoeft te worden
toegevoegd om de hoge kwaliteit
te waarborgen. In feite is het een
ideale brandstof omdat het in
zuivere gasvorm de motor be
reikt en volledig verbrandt.
Etsende zuren en koolstofafzet
ting ontbreken waardoor de
levensduur van de motor wordt
verlengd. Er treedt geen motor
olieverdunning op".
Een ander uitermate belangrijk
aspekt in deze tijd van zure
regen, werd onlangs aan het licht
gebracht door TNO. Daar testte
men het effekt van verschillende
brandstoffen met auto's, voor
zien van katalysatoren. Zoals het
staatje laat zien, komt autogas
tevoorschijn als de brandstof die
verreweg het minst schadelijk is
voor ons tnilieu. Autogas voldoet
met andere woorden ruim
schoots aan alle wettelijke mi-
lieubepalineen.
Benzine
Diesel
Benzinenonnen
AutogasinstalL
■984
1991
1989 loodvrij met
in auto met
3-weg katalysator
3-weg katalysator
Energieverbruik volgens Europese
81
98
A70 methode
100
105
koolmonoxyde
100
10
15
10
onverbr. koolwaterstoffen
too
'5
10
10
stlkstofoxyden
100
60
10
10
zwaveldioxyde
100
1.000
100
-
polycyclische aromatische koolwaterstoffen
100
1000
5
-
lood
100
-
-
-
roei (vaste deeltjes)
100
300
5
-
Bron Instituut voor Wegtransponmlddelen TNO (gebaseerd op testgegevens van een personenauto met een
gewicht van 930 kg) N.B.: In dit schema zijn de meetwaarden voor 1984 gesteld op 100