Nieuwe Daihatsu Charade met 1.3 4-cilinder motor auto~ti Lancia vernieuwt Ypsilon en Thema oufo-Fenoult dgkwelJw W. J. S O N K E B.V. LEEUWEKEUR LPG-installaties GARAGE van OORSCHOT EEN PROEFRIT PEUGEOT TALBOT Inbouw alle bekende merken met 2 jaar garantie. De nieuwe klasse voorde nieuwe eigenaar. VAN OEVEREN B.V. AUTOBEDRIJF Katalysator Sportief STER GARANT Al de LANCIA-MODELLEN staan in de showroom klaar voor AUTOMOBIELBEDRIJF DIJKWEL VLISSINGEN B.V. "Saais altiSTgeopend- SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 22 FEBRUAR11989 Het meest bekende model van Daihatsu is de Charade. Deze auto werd 10 jaar geleden in ons land geïntroduceerd met een 1.0 liter 3 cilin der motor. Dat was toen de eerste 3 cilinder 4- takt motor, die in massa geproduceerd werd. Met die 1.0 liter motor heeft de Charade in de afgelo pen jaren een goede re putatie opgebouwd. In prestatie, betrouwbaar heid en vooral een zeer gunstig brandstofver bruik. Voor voorjaar 1989 en dus ook op de Personenauto Rai zijn bij Lancia de Ypsilon en de Thema vernieuwd. Kort gezegd dus de kleinste en de grootste Lancia. Gelijk gebleven op een enkele modificatie na zijn de Delta en de Prisma. Met de 200 SX introduceert Nissan een stijlvolle en sportieve coupé als opvolger van de Silvia. De 200 SX Is een auto, die een geheel eigen piek op de markt in neemt. De Nissan 200 SX is bedoeld voor de échte autoliefhebbers. Automobilisten met smaak en gevoel voor schoonheid. Die prestaties naar waarde kunnen beoordelen. Om een auto te ontwikkelen, die hieraan kan voldoen besloot Nissan de sportauto opnieuw uit te vinden. SPECIALE AANBIEDING ONDER 7.500.- HANS DIJK WEL - 01184-64240 JAAP WOLFERT-01184-67596 AUTOMOBIELBEDRIJF LANCIA-DEALER VOOR ZEELAND Industriestraat 8-10, Goes-Zuid (Poel IV), tel. 01100-15415, b.g.g. 30367 De garantie voor optimale zekerheid. Peugeot 205 XR 1.4 Occasions beneden 7.500.- Diverse koopjes PRES. ROOSEVELTLAAN 745 VLISSINGEN - TEL. 01184-12008 op eigenaar Fransva^»*™ Nu ook LPG-keuringsbevoegd, afstellen LPG-instal/atie 15.-. Dr. Stavermanstr. 37 4382 LE Vllsslngen Tel. 01184-14607 311 Het huidige model van de Charade werd in april 1987 ge heel vernieuwd en behoort daardoor tot de modernste auto's in zijn klasse. Dit nieuwe model is de derde ge neratie Charade. Naast de 1.0 liter motor is er nu een 1.3 li ter, 16 kleppen motor bij geko men. Daihatsu heeft daarmee een zeer moderne motor ont wikkeld die voorlopig jaren mee kan gaan. De nieuwe 1.3 motor: De volledige lichtmetalen motor is van onder tot boven nieuw ontwikkeld. De stalen krukas evenals de enkele bo venliggende nokkenas zijn hol. Het resultaat is dat deze 4 ci linder motor net zoveel weegt als de 1.0 liter versie. De bo ring is gelijk aan die van de 3 cilinder (76 mm), maar de slag is korter (71,4 mm in plaats van 73 mm). De kortere slag geeft een la gere zuigersnelheid en dus minder slijtage. De lichtmeta len cilinderkop heeft 4 kleppen Twee modellen van de nieuwe Charade-uitvoering. per cilinder. De 16 kleppen worden bediend door 1 central liggende nokkenas met korte lichtmetalen tuimelaars. Dai hatsu heeft hiervoor gekozen om tot een kompakte en lichte constructie te komen. Om te voldoen aan de steeds zwaarder wordende milieu- eisen is het voor een autofa brikant alleen nog maar mo gelijk een katalysator te mon teren en deze te koppelen aan een brandstofinspuiting. De Charade wordt dan ook gele verd met een multipoint in- spuitsysteem gestuurd door een computer, gekoppeld aan een drieweg katalysator met een Lambda sonde in het Uit laatspruitstuk. Hiermee vol doet de Charade aan de US 83 uitlaatemissie-eisen, die ook in Amerika gehanteerd wor den. 5-versnellingsbak Alle Charade 1.3i modellen zijn standaard voorzien van een 5 versnellingsbak, waarbij de 5e versnelling een overdri ve-karakter heeft. De topsnel heid van 170 km/uur wordt in de hoogste versnelling ge haald. Het maximum vermo gen is 66 kW (90 pk) bij 6500 omw./min. en daarmee kan de Charade 1300 zich meten met menig 1600 motor. De combi natie van een laag eigen ge wicht van 805 kg, een lucht- weerstandswaarde van 0,32 cw en de sportieve motor geven de Charade een topsnelheid van 170 km/h^en acceleratie van 0- 100 km/h in 10,8 sec. Deson danks kan er toch zuinig met de ongelode brandstof omge sprongen worden. Bij 90 km/h is het verbruik 1:18,9 en een gemiddeld ge bruik van 1:14,9 is haalbaar. Met de 1.3 liter motor is de Charade doorgedrongen in het zwaarste segment van de klei nere middenklasse-auto's. Daar waar de meeste merken en modellen aangeboden wor den. Het succes van Daihatsu is mede afhankelijk van de prijsstelling voor de Charade 1.3. De 3-deurs TX-versie gaat 20.995,- kosten en voor de 5- deurs CX wordt 21.895,- ge vraagd. De vernieuwde Ypsilon kent nu de volgende model len: Ypsilon Fire 1.0 i.e., Yp silon Fire LX 1.0 i.e. en Ypsi lon GT 1.3 i.e. De Ypsilon Firemodellen zijn uitgerust met motoren met Bosch mono-jetronic brandstof injectie. De nieuwe Ypsilon GT 1.3 i.e. is voorzien van Bosch Jetronic brandstof injectie, waardoor deze nieuwe sportieve versie met zijn 74 pk/54 kW leve rende motor een topsnelheid van 170 km/h behaalt. Belangrijkste nieuws voor ons land betreft de toepas sing van geregelde kataly satoren op de motoren in de Ypsilonmodellen. Naast het aanbod van nieuwe moto ren, die met de toepassing van geregeld katalysatoren voldoen aan de USA '83 emissie-eisen, zijn op de Yp silon diverse wijzigingen doorgevoerd. De bagage ruimte is ruim 10% groter geworden. De inhoud bij normale toestand bedraagt nu 195 dm®. Met neergeklapte achter bank ontstaat een bagage ruimte tot maximaal 785 .dm*. Aan de buitenzijde is 'de nieuwe Ypsilon model- lenserie te herkennen aan nieuwe wieldoppen. De GT 1.3 i.e. is tegen meerprijs leverbaar met lichtmetalen velgen. Op de LX versie zijn de onderste bumperdelen in de carrosse- riekleur gespoten. In het in terieur vallen de nieuwe be- kledingstofïen op. Tevens zijn beide portieren voorzien van mime opbergvakken. Het nieuw gestileerde stuur wiel is op de LX en GT in hoogte verstelbaar. De Lancia Thema, die in het najaar van 1984 op de markt verscheen, is zowel in Italië zelf als- in de export landen een enorm succes. Toch heeft Lancia nu al ge meend een vernieuwde ver sie uit te moeten brengen. In de nieuwe Thema zijn vooral wijzigingen terug te vinden die direct betrekking hebben op wensen van The ma-rijders. De geluidsisola tie is verder verbeterd, de vering is iets meer op com fort afgestemd zonder daar mee te tomen aan de zeer goede rij-eigenschappen, de schakeling is verbeterd en de auto is in zijn geheel nog completer en luxueuzer ge worden. Andere belangrijke ver nieuwingen zijn het toepas sen van geregelde katalysa toren op alle voor ons land bestemde (en andere landen die op dit punt net zo ver zijn als Nederland) versies met benzinemotor; het ver der verfijnen van de be staande motoren en de in voering van nieuwe benzi nemotoren met zestien klep pen. Deze laatste zullen me dio 1989 ook in Nederland in het programma worden op genomen. Om de verhoogde prestaties veilig aan te kun nen zijn verbeteringen aan het remsysteem aange bracht. Alle modellen zijn in een versie met ABS te leve ren. Uiterlijk zijn de nieuwe Thema's onmiddellijk te herkennen aan de nieuwe grille die sterk doet denken aan die van het topmodel uit de Thema-reeks, de 8.32 met Ferrarimotor. Die grille is ingeklemd tussen nieuwe koplampunits die voor een grotere lichtopbrengst zor gen. Achter valt de in de kleur van de auto gespoten nummerplaathouder op en langs de flanken van de wa gen zijn nieuwe bescherm- strips aangebracht. In het interieur valt het gebruik van verfijnd hout op dat de wagen nog meer allure geeft. De stoelen zijn verbeterd en er is een nieuw stuurwiel toegepast. De armsteun in het midden van de achterbank verbergt nu een luikje dat het mogelijk maakt ook langere spullen in de wagen te vervoeren. Nissan 200SX wordt opvolger van de Silvia De Nissan 200SX. op de carrosserie bevestigd. De vloeiende druppelvorm wordt ner gens verstoord. Ook het front en de achterzijde zijn in de styling geïntegreerd. Het front is laag en breed, een tikkeltje aggressief. De achterzijde vormt de su blieme afronding van het geheel. Als gevolg van deze consequente vormgeving is de Cw-waarde bij zonder laag: 0.31 De Nissan 200 SX bezit een sportief, elegant en toch zeer prak tisch uiterlijk. Sportief door de la ge, brede bouw van de carrosse rie. Elegant dank zij de zacht, vloeiende" vormgeving. Praktisch door bijvoorbeeld de derde deur. Bovenal is de styling evenwichtig van vorm en functie. Iets gebolde spatborden en een bescheiden wigvorm kenmerken de zijkant van Nissan's nieuwste sportieveling. De zijruiten lopen vloeiend over in voor- en achter ruit, dank zij de geblindeerde pa nelen. De voor- en achterruit zijn Sportief, functioneel uiterlijk vraagt om een sportieve en func tionele krachtbron. Ook daaraan heeft Nissan in de 200 SX in ruime mate voldaan. De 200 SX wordt aangedreven door de CA 18DET motor, ofwel een 1,8 liter zes tienklepper met dubbele, bovenlig gende nokkenassen en elektroni sche brandstofinpuiting. Ontste king geschiedt door middel van het Nissan Direct Ignition System (NDIS), waarbij iederen bougie di rect door z'n eigen bobine van z'n vonk voorzien wordt. Aan de zeer efficiënte en krach tige motor is een turbocompressor met tussenkoeler toegevoegd, waardoor 124 kW (168 pk) bij 6.400 toeren beschikbaar is. Ook het koppel profiteert van Nissans technologische voorsprong: 224 Nm is aanwezig bij 4.000 toeren. De topsnelheid bedraagt 215 kilo meter per uur (automaat: 200) en de acceleratie van stilstand naar 100 km/h neemt 7,7 seconden in beslag (automaat 9,3). 6 maanden Bovag-garantie. Top-occaslons garantie 1 jaar Renault 5 TL1986 13.500.- Renault 5 TL Flash1987 14.900.- Renault 5 C1987 13.900- Renault 9 Broadway1986 15.250.- Renault 9 TL1987 15.750.- Renault 9 GTL1982 7.900.- Renault 9 TL1987 15.900.- Renault 11 TD1986 16.500.- Renault 11 TL1984 11.900.- Renault 11 TL1985 11.900.- Renault 11 TL1987 16.750.- Renault 11 TL 5-drs1985 14.900- Renault 11 Turbo1985 18.500.- Demonstratiewagen RENAULT 21 GTX1988 antraciet met. RENAULT 25 V6 Inj. 1988 zilver met Renault 18 GTL1984 13.900.- Renault 25 TS1986 28.500.- Renault 30 Turbo diesel 1984 9.500.- Renault Traffic 1200 diesel1986 18.500.- Citroën BX1985 13.900 - Citroën Visa 11 RE1985 11.900- Ford Sierra 1.6 Laser1986 19.900.- Opel Kadett 1.3 S1984 12.900.- Opel Kadett 5-drs......12-1985 14.900.- Opel Kadett 1.21985 13.750.- Peugeot 305 GL1983 8.900 - Peugeot 305 GR1986 14.900.- Peugeot 309 XLD1987 20.500.- Peugeot 205 XL1987 15.900.- Peugeot 505 GL1985 16.900- Peugeot 505 GL1986 18.500.- Volvo 3401986 15.900 - Renault 5 TL1983 6.500.- Renault 20 LS1979 2.500.- Lada 1200 Stationc1983 2.900.- VW Golf diesel1979 3.900 - Glldeweg 16-Vllsslngen Telefoon 01184-17130 Alleen die wagens waaraan de dealer en Mercedes-Benz, zonder voorbehoud, hun goede naam verbinden, krijgen de Ster Garant status. En de daaraan verbonden zeven zekerheden. Mercedes 190 E1987 Mercedes 190 D1987 Mercedes 260 E1987 Mercedes 190 E 2.31986 Mercedes 190 D1985 Mercedes 300 D1984 Mercedes 300 SEdemo OVERIGE OCCASIONS Mercedes 2001983 Mercedes 200 D1983 BEDRIJFSWAGENS Mercedes 207 D1984 Mercedes Benz MB 100 D1988 A. Plesmanweg 2 - Goes Telefoon 01100-12730 Mercuriusweg 25-Vlissingen Telefoon 01184-18351 V bouwjaar km prijs garantie Peugeot 505 GR schuifd1984 140.000 10.900.- 3 mnd. Peugeot 205 XS1987 52.000 18.900.- 12 mnd. Peugeot 205 Junior1986 83.000 13.900.- 12 mnd. Peugeot 205 Accent 1.11987 42.000 15.900.- 12 mnd. Peugeot 309 GR 1.61986 60.000 18.250.- 12 mnd. Peugeot 305 GR Break 1.6 5-bak1985 55.000 15.900.- 12 mnd. Peugeot 309 Alure 1.31987 35.000 17.900.- 12 mnd. Peugeot 305 SR 1600 schuifdak1986 65.000 18.500.- 12 mnd. Peugeot 305 SR 1.6 5-bak+LPG1986 55.000 18.500.- 6 mnd. Peugeot 305 SR1983 70.000 9.900.- 3 mnd. Peugeot 305 GL 1.51984 77.000 10.500.- 6 mnd. Peugeot 309 1.3 GR+LPG1987 52.000 19.750.- 12 mnd. Peugeot 309 1.1 LPG1986 68.000 14.900.- 12 mnd. Peugeot 309 1.3 GL Profil1986 66.000 16.500.- 12 mnd. Spec. aanb. demo 1988 Peugeot 309 GL 1.3 Profil1986 64.500 16.500. Peugeot 505 GRD1982 240.000 8.900. Citroen BX 16 RS LPG1983 97.000 9.750. Peugeot 505 GRD schuifdak1985 90.000 17.900. Citroen BX 14E 5-bak1985 88.000 14.900. Citroen Visa 1.7 R Diesel1985 132.000 11.250. Renault 11 GTD 5-drssept. 1987 52.000 20.900. Ford Escort 1300 L 5-drs1984 81.000 11.900. Ford Escort 1.4 CL1986 48.500 18.500. VW Polo1986 48.000 11.950. Talbot Horizon 1.5 GLS1985 48.000 11.500. Alfa R Giulietta 2.0 LPG1983 82.500 10.500. Peugeot 305 SR3900.- Peugeot 305 SR Citroen Visa4.900.- Datsun Cherry Citroen GSA Pallas6.900.- Lada 1200 Seat Fura L5.750.- 12 mnd. 3 mnd 3 mnd. 12 mnd. 6 mnd. 3 mnd. 6 mnd. 3 mnd. 6 mnd. 3 mnd. 6 mnd. 3 mnd. .4.900.- .3.900.- .2.900.- Reparatie en °"f®[g°eUrd in uitlaten-l l spuitwerk.. Gespe issteutels (klaar l montage- Auto* en J terwijl u wacht) Tof ziens en tot uw (servicemen*

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1989 | | pagina 11