Auto-Rai '89 volop met toekomst bezig AUTO- Fiat erg gelukkig met Tipo auto van het jaar Coupé paradepaardje Audi in voorjaar Speciale Rai-Pony Meer motorversie bij Volvo 440 Nieuwe krachtiger Charade op Autorai bij Daihatsu Ford met nieuwe 4x4 in Sierra en Scorpio Mitsubishi presenteert ook de Galant Hatchback 2 y 2 februari' Subaru met nieuwe Justy SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 1 FEBRUAR11989 Nieuwe favorit bij Skoda Hoofdrol voor de 19 bij Renault VW Corrado volbloed sportwagen 313 Personenwagen RAI 1989 De Personenauto Rai 1989 staat volop in het teken van de toekomst. In feite is de auto ook helemaal met de toekomst bezig oftewel de autofabrikant kijkt verder vooruit dan menig ander producent. En dat toekomstwerken houdt dan echt niet alleen in nog fraaiere auto's, nog meer gestroomlijnd, nog sneller, nog meer comfortabeler of nog veiliger, wat mogelijk meer mensen aanspreekt. Maar nee, naar de toekomst kijken houdt ook in milieuvriendelijke auto's, dus schoner en dan worden daar meestal de uitlaatgassen bedoeld, maar ook stiller om geluidsoverlast tegen te gaan en ook zuiniger, dus vriendelijker omspringen met de energiebronnen of zoals al gezegd veiliger en dat zowel voor de inzittenden als voor de andere verkeersdeelnemers. Wat het laatste betreft moet niet altijd direct gedacht worden aan schokopvangende bumpers of kreukelzones, veiligheidsriemen of air-bags e.d., maar zeker ook aan de elektronica, die de auto zelf ogen kan geven, die de juiste weg kan uitstippelen, die kan helpen files te vermijden enz. enz. Kortom de techniek staat zeker niet stil, de auto verandert jaar op jaar, de blik is duidelijk op de toekomst gericht. En in deze tijd vol van milieu-eisen is het eigenlijk de auto die daarin een voortrekkersrol vervult. Natuurlijk is de auto een vervuiler. De uitlaatgassen voor de lucht, veroorzakers van zure regen, de motor, wielen en banden veroorzakers van lawaai, het voortbewegen kost energie, maakt dus de energiebronnen op e.d., maar op allerhande gebied wordt er iets aan gedaan. Schone motoren, katalisatoren, keramiek en elektronica gaan de luchtvervuiling tegen, alle nieuwe technieken te zamen zorgen voor minder lawaai overlast, voor zuiniger omspringen met brandstof enz. enz. Het doel is zeker nog niet bereikt, maar er wordt aan gewerkt, volop en al vele jaren. Dat kan je niet van alle andere (veel ergere) vervuilers zeggen. Kijken naar de toekomst, onze eigen toekomst en die van onze kinderen dat staat bij de auto en ook op de Auto-Rai centraal. Praktisch elk automerk op de Rai zal toekomstauto's tonen die stiller, veiliger, zuiniger en schoner zijn. De Personenauto-Rai is er dit jaar weer van 2 tot en met 12 februari in het hele Raicomplex te Amsterdam. In totaal staat 65.000 m2 tentoonstellingsruimte ter beschikking. Er zijn maar liefst 131 exposanten, ze komen uit 16 verschillende landen en in automerken brengen zij maar liefst 59 verschillende merken binnen. Het aantal autotypen is dan niet meer te tellen. De tentoonstelling is dagelijks open van 10-17 uur en van 19-22 uur. Op zaterdagen en zondagen alleen van 10-17 uur. De toegangsprijs voor een eenmalig bezoek aan de expositie is voor volwassenen 13.- p.p. Voor houders van een Pas-65, voor jeugd van 4 tot en met 11 jaar onder geleide en voor groepsbezoek mits tevoren schriftelijk aangevraagd (minimaal 20 personen) 10.- p.p. Voor degenen die de expositie uitsluitend 's avonds tussen 19 en 22 uur bezoeken geldt een entreeprijs van 10.- p.p. en een reductieprijs van 7.50. Treinreizigers kunnen gebruik maken van de aantrekkelijke Trein Toegangsregeling. Tijdens de tentoonstelling zullen bussen rijden van en naar de parkeerterreinen in de omgeving van het Rai-gebouw. Het vervoer met deze bussen is gratis voor de bezoekers van de tentoonstelling. Een primeur uit het Oostblok voor West- Europa en dus ook voor Amsterdam is de Skoda Favorit. Lang tevoren is deze voorwielaandrijver met dus ook de motor voorin van Skoda aangekondigd en op de Rai beleeft hij zijn introductie. Hij is daarna direct leverbaar in Nederland. Met de Favorit brengt Skoda een belangrijke concurrent in de populaire middenklasse op de markt. De auto is 3.815 mm lang en wordt aangedreven door een 1.3 liter motor die is gebaseerd op de beproefde krachtbron uit de 130-serie. De lengte en het motorvermogen maken hem tot een voorname tegenstrever voor de grote Europese merken in deze klasse. De langere wielbasis heeft de Favorit in vergelijking met segmentgenoten echter een voorsprong als het gaat om interieurruimte en rijcomfort. De motor uit de 130-reeks is op alle fronten ingrijpend gewijzigd en combineert een spaarzaam brandstofverbruik met levendige prestaties. De uitstekende rij- eigenschappen worden versterkt door een comfortabel en luxueus interieur. De Skoda Favorit biedt gemakkelijk ruimte aan vijf volwassenen. Met zijn royale binnenmaten voor en achter, is de Favorit de meeste andere aanbiedingen in zijn klasse ruimschoots de baas. De omvangrijke bagageruimte kan met het omklappen van de achterbank aanzienlijk worden vergroot. Een deelbare achterbank is op enkele versies van de Favoritstandaard; op andere uitvoeringen als extra leverbaar. Naast deze nieuwe Favorit 136L blijft het bestaande modellengamma gehandhaafd. De nieuwe Charade TX 1.3ï beleeft zijn Europese primeur en wordt nu voor het eerst op de Rai aan het publiek getoond. Subaru Nederland zal op de Personanauto RAI 1989 weer volop in de belangstelling staan. Van het omvangrijke leveringsprogramma zal vooral de nieuwe Subaru Justy, een primeur voor Europa, veel aandacht trekken. Want in deze uiterlijk en onderhuids vernieuwde compacte wagen, worden twee uiterst moderne technieken gecombineerd toegepast. Voor het eerst in de geschiedenis van de auto wordt de elektronisch continue variabele transmissie (ECVT) samengebouwd met vierwielaandrijving. De nieuwe Justy is een compacte, aërodynamisch gelijnde wagen die uiterlijk werd gewijzigd, zonder de basisvormen ingrijpend te veranderen. De vertrouwde, zéér moderne techniek bleef en een nieuwe technisch revolutionaire verse werd toegevoegd: de Justy 1.2 ACVT 4WD. In dit type wordt de ultramoderne, elektronisch continu variable transmissie voor het eerst in de autohistorie gecombineerd met vierwielaandrijving. Een zeldzame combinatie van optimaal rijcomfort en de praktische voordelen van vierwielaandrijving. De nieuwe Justy wordt wederom aangeboden met twee motoren: driecilinders van 1,0 en 1,2 liter. Renault presenteert op de Personenauto RAI een volledig overzicht van alle modellen en hun uitvoeringen. Van de nog immer populaire Renault 5 tot en met de stijlvolle Renault 25, de multi-functionele Espace en de even snelle als exclusieve Alpine. Een hoofdrol is weggelegd voor de in Nederland debuterende Renault 19. In het modellenprogramma van Fiat staat de Tipo, de Auto van het Jaar 1989, centraal. Een belangrijke rol speelt de Tipo ook bij één van de speciale attracties op de Fiatstand, Robogate, waarbij de werking van een produktierobot „in levende lijve" wordt getoond. Een RAI-primeur is de Croma Turbo D i.d. met directe brandstofinspuiting. Eveneens nieuw is de Uno Lido, een zeer aantrekkelijk geprijsde, exclusieve uitvoering. Alle Fiatmodellen met benzinemotoren (behalve de Uno 60) zijn uitgerust met elektronische injectie, lambdasonde en driewegkatalysator, zodat ze voldoen aan de strenge USA 83- normen. Het Fiat modellenprogramma bestrijkt de belangrijkste segmenten van de markt. Op de RAI wordt een bijzondere editie op basis van de Uno 45 FIRE voorgesteld, de Lido. Deze is exclusief uitgevoerd tegen een zeer aantrekkelijke prijs. Ten slotte zijn er nog twee dieselversies, een 3-deurs en een 5-deurs Super. De Uno 60 Diesel haalt het uiterst lage gemiddelde verbruik van 1 op 25 bij constant 90 km/h. De Uno Turbo is verkrijgbaar met als extra Anti Skid. De Tipo is ondanks zijn jonge leeftijd al in zes typen leverbaar. Deze opvallend gestileerde nieuwkomer in het Fiat modellenprogramma borduurt voort op de Fiattraditie. Net als de Panda en de Uno biedt de Tipo bij compacte büitenafmetingen een ruim interieur. De reeks vangt aan met de 1.4 i.e. (51 kW) viercilinder. Deze basisversie is al uitgerust met elektronisch geregelde benzine inspuiting. De 1.4 i.e. DGT is voorzien van een digitaal dashboard. De 1.6 i.e. is, net als de 1,4 üter, uitgerust met elektronische brandstofinjectie. Ook dit type is leverbaar als DGT. Er is ook keuze uit twee dieselversies, één met een één zonder Turbo. De Tipo Diesel heeft de uiterst economische 1697 cm3 motor; de T. ds(turbodiesel) met 1,9 liter motor levert de betere prestaties. AUDI brengt evenals VW vanaf dit nieuwe jaar alleen nog maar zeer schone auto's uit die aan de strengste milieu-eisen voldoen en dan ook voorzien zijn van 3-weg katalisatoren. Het paradepaardje dit voorjaar en dus ook op en na de Rai is de nieuwe Audi Coupé, maar ook de grote Audi V8 die na de Rai leverbaar is steelt natuurlijk de show. Verder zijn er diverse modificaties bij de overige modellen de Audi 80, 90, 100 en 200 wordt al gewerkt. Bij de Audi 80 zijn nog twee evidente motorwijzigingen: de 1,8 liter 75 pk motor wordt vervangen door de 1,6 liter 70 pk motor met een elektronisch geregelde carbarateur die standaard voorzien is van een 5-versnellingsbak. De 1,8 liter 90 pk motor wordt vervangen door de 1,8 liter 90 pk inspuitmotor, die standaard is voorzien van een 5-versnellingsbak. De nieuwe Audi Coupé wordt in Nederland na de RAI in februari 1989 leverbaar. Een krachtige vijfcilinder-motor, royaal interieur, hoogwaardige uitrusting en voorwiel-, of quattroaandrijving vormen de voornaamste kenmerken van de nieuwe Coupé. De nieuwe Audi Coupé biedt veel ruimte voor inzittenden en bagage. De achterbankleuning is in de verhouding 1/3 en 2/3 gedeeld en omklapbaar. De beproefde 2.3 liter- vijfcilinder-injectiemotor met een driewegkatalysator en Lambdasonde levert 100 KW (136 pk) bij 5700 tpm. In combinatie met de sportief schakelende vijfversnellingsbak wordt in de Audi Coupé met voorwielaandrijving een top van 206 km/uur bereikt. De auto accelereert van 0 naar 100 km/uur in 9,2 seconden. Het jongste produkt van de automobielfabrikant uit Ingolstadt is meteen het topmodel. De Audi V8 rondt de bestaande modellenreeks naar boven af. Naast deze nieuwe Galant Hatchback blijft uiteraard de Galant Sedan met zijn 4 royale portieren bestaan. Hij is er in 1.8 EL, GL, GLX en GLS, in 2.0 GLSi, GLSi/X en GTi en in de Turbodiesels 1.8 GL en GLS/TD. Hier prijzen vanaf 29.795.-. Een noviteit is ook de Lancer Wagon 1.5 GLi, uitgerust met een Multi-Point benzine-injectiemotor. De ruime Wagon was reeds leverbaar voorzien van een 1.8 liter benzinemotor, een 1.8 dieselmotor en in een (permanente) 4WD- uitvoering. De vernieuwde versie van de Starion 2.6 Turbo EX, de snelle sportcoupé van Mitsubishi, staat eveneens op de RAI. Ook de meest recente versie van de multifunctionele Space Wagon komt op de RAI te staan: de '89- versie met een 2 liter Multi-Point benzine-injectiemotor. Space Wagons - qua concept niet veranderd - met verbeterde 1.8 liter turbodieselmotor en in 4WD- uitvoering kan het autominnende publiek eveneens bewonderen. Het programma van tentoongestelde Mitsubishi's wordt gecompleteerd met de Pajero Longbody en Metaltop, de Sapporo en een L 300-versie voor personenvervoer. Trekpleister zal naast de Galant Hatchback ongetwijfeld de Galant 4WS/4WD zijn, die overigens in ons land (nog) niet wordt gevoerd. Alle Mitsubishimodellen zijn uitgerust met een 3-weg geregelde katalysator en voldoen daarmee aan de hoogst gestelde wettelijke normen (US- normen). VAN 2 februari tot 14 maart 1989 is een speciale RAI- uitvoering van de Hyundai Pony XP verkrijgbaar onder de naam 'Sonnet'. De Hyundai Pony XP Sonnet-uitvoering omvat een Webasto zonnedak, stootstrippen opzij, spoiler achter en een speciale striping. Deze uitvoering kost in de genoemde actieperiode niets extra. De Pony XP-serie met aantrekkelijke driedeurs-, vierdeurs sedan- en vijfdeurs-modellen is verantwoordelijk voor de opwaardering in technische zin van het merk Hyundai, wat tot uitdrukking komt in een marktaandeel, dat boven de 1% is gestegen. De inmiddels gebleken kwaliteiten van de Pony XP zijn de onbekrompen afmetingen in het interieur en het ruime vermogen van een in alle modellen standaard gemonteerde 1,5 litermotor in de K6-schone uitvoering. Daarbij komen de goede wegligging, handelbaarheid met kleine draaicirkel en licht sturen en uitstekend uitzicht, die de Pony XP vooral in druk verkeer tot een gewaardeerd vervoermiddel maken. Maar ook op lange afstanden, eventueel met caravan achter de auto, is de Pony XI» «owel door duizenden gebruikers als door vakjournalisten getest en goedgekeurd. De driedeurs XP blinkt in het programma uit door zijn ruime instap en makkelijk laden en lossen door de derde deur. De 4-deurs sedan onderscheidt zich door zijn stijlvolle uiterlijk en ruime, van de passagiersruimte afgescheiden koffer, terwijl de vijfdeurs een eigenzinnig, maar smaakvol uiterlijk combineert met de makkelijke toegankelijkheid van de achterbank en bagageruimte. Een Vialle Vital tronie LPG-installatie is als extra verkrijgbaar. Met de Corrado brengt Volkswagen zijn eerste volbloedsportwagen op de markt. Hij wordt in het modellenprogramma boven de Scirocco gepositioneerd en zal deze dus niet vervangen. De naam Corrado is ontleend aan het Spaanse werkwoord correr-lopen, rennen, spurten. De dynamiek schuilt reeds in zijn naam. Zijn uiterlijke verschijning verraadt trouwens meteen deze dynamiek. De Corrado is compact van bouw en straalt pure kracht uit. Het front wordt gekenmerkt door vier grote lichtunits en de radiateurgrille. Met een comformaat (gemeten tussen gaspedaal en achterbankleuning) van 183 cm stelt hij in de sportwagenklasse nieuwe normen. Onder de lange motorkap van de Corrado klopt het hart van de ware topsporter. Een mechanisch aangedreven G 60-lader verleent de 1,8 liter viercilinder pure kracht; 118 Kw 160 pk) vermogen bij een toerental van 5600 tpm. en een koppel van 225 Nm bij 4000 tpm. Tussen 2400 en 5700 tpm. komt het koppel nooit onder de 200 Nm. Zoveel kracht leveren normaal gesproken pas motoren met een inhoud van 2,5 liter. Volvo heeft op de Rai en voor heel 1989 een compleet programma te bieden dat bestaat uit de 300-serie, de 440- en 480-serie, de 240-serie en de 740-serie, 760- en 780- serie. Er zijn diverse moderniseringen aan de modellen doorgevoerd, alsmede motoruitbreiding bij de 440-serie. Verder extra aandacht bij Volvo voor een uniek autogordelspansysteem, kinderveiligheid, Voltman verwarming en ventilatie, comfort- en accessoires pakketten en nieuwe Volvo radio's Na een succesvolle introductie en een voorspoedig op gang gekomen verkoop valt er over de nieuwe Volvo 440 enkele maanden later te melden dat in de 440 DL en 440 GL een nieuwe motorvariant wordt geïntroduceerd, de B18KD. Deze motor, uitgerust met een katalysator, levert een vermogen van 57 kW/77 DIN pk. De 440 DL is nu dus leverbaar met twee motorvarianten en de 440 GL zelfs met vier verschillende motoren vanaf 57 kW/77 DIN pk tot 78 kW/106 DIN pk. Natuurüjk is geen enkel onderdeel van de veiligheidsvoorzieningen weggelaten: ook de 440 DL heeft driepunts veiligheidsgordels voor- en achterin, een gelaagde High Impact voorruit, halogeenkoplampen en dubbel uitgevoerde achterlichtunits. De niitewissers zijn voorzien van een intervalstand, twee van binnenuit verstelbare buitenspiegels zijn standaard, evenals lagesectie banden van de maat 165/70 R 14 T. Ook de 440 DL kan tegen meerprijs met een ABS-remsysteem worden uitgerust. Op het comfort is evenmin bespaard. De voorstoelen zijn voorzien van verstelbare hoofdsteunen en instelbare lendensteun, de achterbank is in a-symmetrische delen neerklapbaar, ook aan details als een analoge klok en een verlicht contactslot is gedacht. De B18KD carburateurmotor - vanzelfsprekend met katalysator- is dezelfde als die in de 440 GL: met 57 kW/77 DIN pk en een vijfversnellingsbak goed voor prestaties die gezien mogen worden. Mitsubishi presenteert een aantal interessante noviteiten op de komende Auto RAI. Een primeur voor Nederland is de Mitsubishi Galant Hatchback, de stijlvolle creatie uit Japan, die de nieuwe Galant-lijn naar boven toe completeert. Deze 5-deurs automobiel met allure, die vooral de zakelijke rijder, die zeer hoge eisen stelt, zal aanspreken, wordt in de loop van februari leverbaar. Er komen zowel versies met 1.8 en 2 liter benzinemotor als met een 1.8 liter turbodiesel. En natuurlijk ook een speciale 16-klepper versie. Het uitrustingsniveau is zeer compleet, terwijl alle hoogwaardige techniek van Mitsubishi erin is verwerkt. Prijzen vanaf 30.545 gulden. De „19" is Renaults nieuwe troef in de compacte middenklasse. Pal na zijn introductie door de vakpers al geroemd om zijn enorme binnenruimte, uitstekende rij- eigenschappen, hoge mate van comfort en moderne motorisering, is het een model, dat voor elk wat wils biedt. Er zijn liefst 24 typen leverbaar, gebaseerd op drie uitrustingsniveaus, twee carrosserie- varianten (drie- of vijfdeurs) en vijf verschillende motoren. De 19-lijn opent met de TR; topmodel is de Renault 19 16S, die met een zestienkleppenmotor van 137 paardekrachten (101 kW) goed is voor een top van 215 km/h. FORD staat op de Rai met nieuwe Scorpio en Sierra 4x4 modellen, voornamelijk met technische wijzigingen zoals de nieuwe 2.9 V6 motor. Verder ook de nieuwe motoren in Escort en Orion, vorig najaar al geïntroduceerd en de nieuwe lichtgewicht Ford M 75 versnellingsbak, voorlopig in de Scorpio en Transit. Ook brengt Ford een aantal actiemodellen op de Rai zoals de Fiesta Finesse, de Escort en Orion Bravo en de Sierra Special. Niet op de Rai de heel nieuwe Ford Fiesta. Deze primeur behoudt Ford voor de Autosalon te Genève die op 8 maart start. De nieuwe Fiesta zal vervolgens na de Salon leverbaar worden, voor Nederland moet dan op april gerekend worden, tot nu toe is 13 april gepland. Niettemin blijft er voor de Rai nog voldoende te zien over, naast de huidige Fiesta, die dus via de actiemodellen Finesse geruimd wordt, is er het complete programma Escort, de Orion, de Sierra in 3-, 4- en 5-deurs, met alle motoren en met de 4x4 aandrijving in combinatie met de nieuwe 2.9i V6 motor, verder het hele programma van de Scorpio, ook nog niet de Sedan, die wordt eind van het jaar/begin volgend jaar verwacht, en tot slot de Transit personenbusmodellen. De schone 4 cilinder, 16 kleppen 1300 cm3 motor met 90 pk wordt naast de bekende 1000 cm3 3 cilinder motoren uitgebracht. In totaal zijn er nu 5 motorvarianten verkrijgbaar in de Charade. Een andere primeur is de Daihatsu Feroza 4x4, die in het najaar 1988 werd geïntroduceerd. Een nieuw concept, dat beantwoordt aan de nieuwe trend van automobilisme. Verder bij Daihatsu het bekende programma van Cuore, Charade Charmant (tot de nieuwe komt), Rocky, Feroza en de Hijets minibussen. De huidige Cuore met 44 pk, 850 cm3 motor is 3 jaar geleden geïntroduceerd en heeft eind 1987 enkele wijzigingen ondergaan aan het uiterlijk. De Cuore beschikt nog steeds over een modern koetswerk, dat qua luchtweerstand kan wedijveren met de gunstigste modellen ter wereld (CW 0.36). De nieuwste Charade, die nu alweer twee jaar geleden werd geïntroduceerd, behoort tot de modernste auto's op de markt. Dit model is de derde generatie van de Charade en met zijn geheel nieuw ontworpen carrosserie, is hij veel groter geworden dan zijn voorgangers. Een belangrijke technische wijziging in vergelijking met de vorige Charade is de toepassing van onafhankelijke achterwielophanging. In combinatie met de grotere maatvoering is het comfort hierdoor aanzienlijk verbeterd. De permanente vierwielaangedreven uitvoering, de Charade TXF 1.3i 4WD werd in 1988 al eerder aan het publiek voorgesteld en is nu ook in Amsterdam te zien.

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1989 | | pagina 13