Auto-Rai '89 volop met toekomst bezig
AUTO-
Fiat erg gelukkig met
Tipo auto van het jaar
Coupé paradepaardje
Audi in voorjaar
Speciale Rai-Pony
Meer motorversie
bij Volvo 440
Nieuwe krachtiger Charade
op Autorai bij Daihatsu
Ford met nieuwe 4x4
in Sierra en Scorpio
Mitsubishi presenteert ook
de Galant Hatchback
2 y 2 februari'
Subaru met nieuwe Justy
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 1 FEBRUAR11989
Nieuwe
favorit
bij Skoda
Hoofdrol voor
de 19
bij Renault
VW Corrado
volbloed
sportwagen
313
Personenwagen RAI 1989
De Personenauto Rai
1989 staat volop in
het teken van de
toekomst. In feite is de auto
ook helemaal met de
toekomst bezig oftewel de
autofabrikant kijkt verder
vooruit dan menig ander
producent.
En dat toekomstwerken houdt dan
echt niet alleen in nog fraaiere
auto's, nog meer gestroomlijnd, nog
sneller, nog meer comfortabeler of
nog veiliger, wat mogelijk meer
mensen aanspreekt. Maar nee, naar
de toekomst kijken houdt ook in
milieuvriendelijke auto's, dus
schoner en dan worden daar
meestal de uitlaatgassen bedoeld,
maar ook stiller om geluidsoverlast
tegen te gaan en ook zuiniger, dus
vriendelijker omspringen met de
energiebronnen of zoals al gezegd
veiliger en dat zowel voor de
inzittenden als voor de andere
verkeersdeelnemers.
Wat het laatste betreft moet niet
altijd direct gedacht worden aan
schokopvangende bumpers of
kreukelzones, veiligheidsriemen of
air-bags e.d., maar zeker ook aan de
elektronica, die de auto zelf ogen
kan geven, die de juiste weg kan
uitstippelen, die kan helpen files te
vermijden enz. enz. Kortom de
techniek staat zeker niet stil, de
auto verandert jaar op jaar, de blik
is duidelijk op de toekomst gericht.
En in deze tijd vol van milieu-eisen
is het eigenlijk de auto die daarin
een voortrekkersrol vervult.
Natuurlijk is de auto een vervuiler.
De uitlaatgassen voor de lucht,
veroorzakers van zure regen, de
motor, wielen en banden
veroorzakers van lawaai, het
voortbewegen kost energie, maakt
dus de energiebronnen op e.d.,
maar op allerhande gebied wordt er
iets aan gedaan. Schone motoren,
katalisatoren, keramiek en
elektronica gaan de luchtvervuiling
tegen, alle nieuwe technieken te
zamen zorgen voor minder lawaai
overlast, voor zuiniger omspringen
met brandstof enz. enz.
Het doel is zeker nog niet bereikt,
maar er wordt aan gewerkt, volop
en al vele jaren. Dat kan je niet van
alle andere (veel ergere) vervuilers
zeggen. Kijken naar de toekomst,
onze eigen toekomst en die van
onze kinderen dat staat bij de auto
en ook op de Auto-Rai centraal.
Praktisch elk automerk op de Rai
zal toekomstauto's tonen die stiller,
veiliger, zuiniger en schoner zijn.
De Personenauto-Rai is er dit jaar
weer van 2 tot en met 12 februari in
het hele Raicomplex te Amsterdam.
In totaal staat 65.000 m2
tentoonstellingsruimte ter
beschikking. Er zijn maar liefst 131
exposanten, ze komen uit 16
verschillende landen en in
automerken brengen zij maar liefst
59 verschillende merken binnen.
Het aantal autotypen is dan niet
meer te tellen.
De tentoonstelling is dagelijks open
van 10-17 uur en van 19-22 uur. Op
zaterdagen en zondagen alleen van
10-17 uur.
De toegangsprijs voor een eenmalig
bezoek aan de expositie is voor
volwassenen 13.- p.p. Voor
houders van een Pas-65, voor jeugd
van 4 tot en met 11 jaar onder
geleide en voor groepsbezoek mits
tevoren schriftelijk aangevraagd
(minimaal 20 personen) 10.- p.p.
Voor degenen die de expositie
uitsluitend 's avonds tussen 19 en
22 uur bezoeken geldt een
entreeprijs van 10.- p.p. en een
reductieprijs van 7.50.
Treinreizigers kunnen gebruik
maken van de aantrekkelijke Trein
Toegangsregeling. Tijdens de
tentoonstelling zullen bussen rijden
van en naar de parkeerterreinen in
de omgeving van het Rai-gebouw.
Het vervoer met deze bussen is
gratis voor de bezoekers van de
tentoonstelling.
Een primeur uit het
Oostblok voor West-
Europa en dus ook voor
Amsterdam is de Skoda
Favorit. Lang tevoren is deze
voorwielaandrijver met dus
ook de motor voorin van
Skoda aangekondigd en op de
Rai beleeft hij zijn introductie.
Hij is daarna direct leverbaar
in Nederland.
Met de Favorit brengt Skoda
een belangrijke concurrent in
de populaire middenklasse op
de markt. De auto is 3.815
mm lang en wordt
aangedreven door een 1.3 liter
motor die is gebaseerd op de
beproefde krachtbron uit de
130-serie. De lengte en het
motorvermogen maken hem
tot een voorname tegenstrever
voor de grote Europese
merken in deze klasse. De
langere wielbasis heeft de
Favorit in vergelijking met
segmentgenoten echter een
voorsprong als het gaat om
interieurruimte en rijcomfort.
De motor uit de 130-reeks is
op alle fronten ingrijpend
gewijzigd en combineert een
spaarzaam brandstofverbruik
met levendige prestaties.
De uitstekende rij-
eigenschappen worden
versterkt door een
comfortabel en luxueus
interieur. De Skoda Favorit
biedt gemakkelijk ruimte aan
vijf volwassenen.
Met zijn royale binnenmaten
voor en achter, is de Favorit
de meeste andere
aanbiedingen in zijn klasse
ruimschoots de baas. De
omvangrijke bagageruimte
kan met het omklappen van
de achterbank aanzienlijk
worden vergroot. Een
deelbare achterbank is op
enkele versies van de
Favoritstandaard; op andere
uitvoeringen als extra
leverbaar.
Naast deze nieuwe Favorit
136L blijft het bestaande
modellengamma
gehandhaafd.
De nieuwe Charade
TX 1.3ï beleeft zijn
Europese primeur en
wordt nu voor het eerst op de
Rai aan het publiek getoond.
Subaru Nederland zal op de
Personanauto RAI 1989
weer volop in de
belangstelling staan.
Van het omvangrijke
leveringsprogramma zal vooral de
nieuwe Subaru Justy, een primeur
voor Europa, veel aandacht
trekken. Want in deze uiterlijk en
onderhuids vernieuwde compacte
wagen, worden twee uiterst
moderne technieken gecombineerd
toegepast. Voor het eerst in de
geschiedenis van de auto wordt de
elektronisch continue variabele
transmissie (ECVT) samengebouwd
met vierwielaandrijving.
De nieuwe Justy is een compacte,
aërodynamisch gelijnde wagen die
uiterlijk werd gewijzigd, zonder de
basisvormen ingrijpend te
veranderen.
De vertrouwde, zéér moderne
techniek bleef en een nieuwe
technisch revolutionaire verse werd
toegevoegd: de Justy 1.2 ACVT
4WD. In dit type wordt de
ultramoderne, elektronisch continu
variable transmissie voor het eerst
in de autohistorie gecombineerd
met vierwielaandrijving. Een
zeldzame combinatie van optimaal
rijcomfort en de praktische
voordelen van vierwielaandrijving.
De nieuwe Justy wordt wederom
aangeboden met twee motoren:
driecilinders van 1,0 en 1,2 liter.
Renault presenteert op de
Personenauto RAI een
volledig overzicht van alle
modellen en hun uitvoeringen. Van
de nog immer populaire Renault 5
tot en met de stijlvolle Renault 25,
de multi-functionele Espace en de
even snelle als exclusieve Alpine.
Een hoofdrol is weggelegd voor de in
Nederland debuterende Renault 19.
In het
modellenprogramma van
Fiat staat de Tipo, de
Auto van het Jaar 1989,
centraal. Een belangrijke rol
speelt de Tipo ook bij één
van de speciale attracties op
de Fiatstand, Robogate,
waarbij de werking van een
produktierobot „in levende
lijve" wordt getoond.
Een RAI-primeur is de Croma
Turbo D i.d. met directe
brandstofinspuiting. Eveneens
nieuw is de Uno Lido, een zeer
aantrekkelijk geprijsde, exclusieve
uitvoering. Alle Fiatmodellen met
benzinemotoren (behalve de Uno
60) zijn uitgerust met elektronische
injectie, lambdasonde en
driewegkatalysator, zodat ze
voldoen aan de strenge USA 83-
normen.
Het Fiat modellenprogramma
bestrijkt de belangrijkste segmenten
van de markt. Op de RAI wordt een
bijzondere editie op basis van de
Uno 45 FIRE voorgesteld, de Lido.
Deze is exclusief uitgevoerd tegen
een zeer aantrekkelijke prijs. Ten
slotte zijn er nog twee dieselversies,
een 3-deurs en een 5-deurs Super.
De Uno 60 Diesel haalt het uiterst
lage gemiddelde verbruik van 1 op
25 bij constant 90 km/h. De Uno
Turbo is verkrijgbaar met als extra
Anti Skid.
De Tipo is ondanks zijn jonge
leeftijd al in zes typen leverbaar.
Deze opvallend gestileerde
nieuwkomer in het Fiat
modellenprogramma borduurt
voort op de Fiattraditie. Net als de
Panda en de Uno biedt de Tipo bij
compacte büitenafmetingen een
ruim interieur.
De reeks vangt aan met de 1.4 i.e.
(51 kW) viercilinder. Deze
basisversie is al uitgerust met
elektronisch geregelde benzine
inspuiting. De 1.4 i.e. DGT is
voorzien van een digitaal
dashboard. De 1.6 i.e. is, net als de
1,4 üter, uitgerust met elektronische
brandstofinjectie.
Ook dit type is leverbaar als DGT.
Er is ook keuze uit twee
dieselversies, één met een één
zonder Turbo. De Tipo Diesel heeft
de uiterst economische 1697 cm3
motor; de T. ds(turbodiesel) met
1,9 liter motor levert de betere
prestaties.
AUDI brengt evenals
VW vanaf dit nieuwe
jaar alleen nog maar
zeer schone auto's uit die aan
de strengste milieu-eisen
voldoen en dan ook voorzien
zijn van 3-weg katalisatoren.
Het paradepaardje dit
voorjaar en dus ook op en na
de Rai is de nieuwe Audi
Coupé, maar ook de grote
Audi V8 die na de Rai
leverbaar is steelt natuurlijk
de show. Verder zijn er
diverse modificaties bij de
overige modellen de Audi 80,
90, 100 en 200 wordt al
gewerkt.
Bij de Audi 80 zijn nog twee
evidente motorwijzigingen: de 1,8
liter 75 pk motor wordt vervangen
door de 1,6 liter 70 pk motor met
een elektronisch geregelde
carbarateur die standaard voorzien
is van een 5-versnellingsbak. De 1,8
liter 90 pk motor wordt vervangen
door de 1,8 liter 90 pk
inspuitmotor, die standaard is
voorzien van een 5-versnellingsbak.
De nieuwe Audi Coupé wordt in
Nederland na de RAI in februari
1989 leverbaar. Een krachtige
vijfcilinder-motor, royaal interieur,
hoogwaardige uitrusting en
voorwiel-, of quattroaandrijving
vormen de voornaamste kenmerken
van de nieuwe Coupé.
De nieuwe Audi Coupé biedt veel
ruimte voor inzittenden en bagage.
De achterbankleuning is in de
verhouding 1/3 en 2/3 gedeeld en
omklapbaar. De beproefde 2.3 liter-
vijfcilinder-injectiemotor met een
driewegkatalysator en
Lambdasonde levert 100 KW (136
pk) bij 5700 tpm. In combinatie met
de sportief schakelende
vijfversnellingsbak wordt in de
Audi Coupé met
voorwielaandrijving een top van
206 km/uur bereikt. De auto
accelereert van 0 naar 100 km/uur
in 9,2 seconden.
Het jongste produkt van de
automobielfabrikant uit Ingolstadt
is meteen het topmodel. De Audi
V8 rondt de bestaande
modellenreeks naar boven af.
Naast deze nieuwe Galant
Hatchback blijft uiteraard de
Galant Sedan met zijn 4 royale
portieren bestaan. Hij is er in 1.8
EL, GL, GLX en GLS, in 2.0 GLSi,
GLSi/X en GTi en in de
Turbodiesels 1.8 GL en GLS/TD.
Hier prijzen vanaf 29.795.-.
Een noviteit is ook de Lancer
Wagon 1.5 GLi, uitgerust met een
Multi-Point benzine-injectiemotor.
De ruime Wagon was reeds
leverbaar voorzien van een 1.8 liter
benzinemotor, een 1.8 dieselmotor
en in een (permanente) 4WD-
uitvoering. De vernieuwde versie
van de Starion 2.6 Turbo EX, de
snelle sportcoupé van Mitsubishi,
staat eveneens op de RAI.
Ook de meest recente versie van de
multifunctionele Space Wagon
komt op de RAI te staan: de '89-
versie met een 2 liter Multi-Point
benzine-injectiemotor. Space
Wagons - qua concept niet
veranderd - met verbeterde 1.8 liter
turbodieselmotor en in 4WD-
uitvoering kan het autominnende
publiek eveneens bewonderen.
Het programma van
tentoongestelde Mitsubishi's wordt
gecompleteerd met de Pajero
Longbody en Metaltop, de Sapporo
en een L 300-versie voor
personenvervoer. Trekpleister zal
naast de Galant Hatchback
ongetwijfeld de Galant 4WS/4WD
zijn, die overigens in ons land (nog)
niet wordt gevoerd. Alle
Mitsubishimodellen zijn uitgerust
met een 3-weg geregelde katalysator
en voldoen daarmee aan de hoogst
gestelde wettelijke normen (US-
normen).
VAN 2 februari tot 14 maart 1989 is een speciale RAI-
uitvoering van de Hyundai Pony XP verkrijgbaar
onder de naam 'Sonnet'. De Hyundai Pony XP
Sonnet-uitvoering omvat een Webasto zonnedak,
stootstrippen opzij, spoiler achter en een speciale striping.
Deze uitvoering kost in de genoemde actieperiode niets
extra.
De Pony XP-serie met
aantrekkelijke driedeurs-, vierdeurs
sedan- en vijfdeurs-modellen is
verantwoordelijk voor de
opwaardering in technische zin van
het merk Hyundai, wat tot
uitdrukking komt in een
marktaandeel, dat boven de 1% is
gestegen.
De inmiddels gebleken kwaliteiten
van de Pony XP zijn de
onbekrompen afmetingen in het
interieur en het ruime vermogen van
een in alle modellen standaard
gemonteerde 1,5 litermotor in de
K6-schone uitvoering.
Daarbij komen de goede wegligging,
handelbaarheid met kleine
draaicirkel en licht sturen en
uitstekend uitzicht, die de Pony XP
vooral in druk verkeer tot een
gewaardeerd vervoermiddel maken.
Maar ook op lange afstanden,
eventueel met caravan achter de
auto, is de Pony XI» «owel door
duizenden gebruikers als door
vakjournalisten getest en
goedgekeurd.
De driedeurs XP blinkt in het
programma uit door zijn ruime
instap en makkelijk laden en lossen
door de derde deur. De 4-deurs
sedan onderscheidt zich door zijn
stijlvolle uiterlijk en ruime, van de
passagiersruimte afgescheiden
koffer, terwijl de vijfdeurs een
eigenzinnig, maar smaakvol uiterlijk
combineert met de makkelijke
toegankelijkheid van de achterbank
en bagageruimte. Een Vialle
Vital tronie LPG-installatie is als
extra verkrijgbaar.
Met de Corrado
brengt Volkswagen
zijn eerste
volbloedsportwagen op de
markt. Hij wordt in het
modellenprogramma boven de
Scirocco gepositioneerd en zal
deze dus niet vervangen.
De naam Corrado is ontleend
aan het Spaanse werkwoord
correr-lopen, rennen, spurten.
De dynamiek schuilt reeds in
zijn naam. Zijn uiterlijke
verschijning verraadt
trouwens meteen deze
dynamiek. De Corrado is
compact van bouw en straalt
pure kracht uit. Het front
wordt gekenmerkt door vier
grote lichtunits en de
radiateurgrille.
Met een comformaat
(gemeten tussen gaspedaal en
achterbankleuning) van 183
cm stelt hij in de
sportwagenklasse nieuwe
normen. Onder de lange
motorkap van de Corrado
klopt het hart van de ware
topsporter.
Een mechanisch aangedreven
G 60-lader verleent de 1,8
liter viercilinder pure kracht;
118 Kw 160 pk) vermogen
bij een toerental van 5600
tpm. en een koppel van 225
Nm bij 4000 tpm. Tussen
2400 en 5700 tpm. komt het
koppel nooit onder de 200
Nm. Zoveel kracht leveren
normaal gesproken pas
motoren met een inhoud van
2,5 liter.
Volvo heeft op de Rai en voor heel 1989 een compleet
programma te bieden dat bestaat uit de 300-serie, de 440-
en 480-serie, de 240-serie en de 740-serie, 760- en 780-
serie. Er zijn diverse moderniseringen aan de modellen
doorgevoerd, alsmede motoruitbreiding bij de 440-serie. Verder
extra aandacht bij Volvo voor een uniek autogordelspansysteem,
kinderveiligheid, Voltman verwarming en ventilatie, comfort- en
accessoires pakketten en nieuwe Volvo radio's
Na een succesvolle introductie en een voorspoedig op gang
gekomen verkoop valt er over de nieuwe Volvo 440 enkele
maanden later te melden dat in de 440 DL en 440 GL een nieuwe
motorvariant wordt geïntroduceerd, de B18KD. Deze motor,
uitgerust met een katalysator, levert een vermogen van 57 kW/77
DIN pk. De 440 DL is nu dus leverbaar met twee motorvarianten
en de 440 GL zelfs met vier verschillende motoren vanaf 57 kW/77
DIN pk tot 78 kW/106 DIN pk.
Natuurüjk is geen enkel onderdeel van de veiligheidsvoorzieningen
weggelaten: ook de 440 DL heeft driepunts veiligheidsgordels voor-
en achterin, een gelaagde High Impact voorruit,
halogeenkoplampen en dubbel uitgevoerde achterlichtunits. De
niitewissers zijn voorzien van een intervalstand, twee van binnenuit
verstelbare buitenspiegels zijn standaard, evenals lagesectie banden
van de maat 165/70 R 14 T. Ook de 440 DL kan tegen meerprijs
met een ABS-remsysteem worden uitgerust.
Op het comfort is evenmin bespaard. De voorstoelen zijn voorzien
van verstelbare hoofdsteunen en instelbare lendensteun, de
achterbank is in a-symmetrische delen neerklapbaar, ook aan
details als een analoge klok en een verlicht contactslot is gedacht.
De B18KD carburateurmotor - vanzelfsprekend met katalysator-
is dezelfde als die in de 440 GL: met 57 kW/77 DIN pk en een
vijfversnellingsbak goed voor prestaties die gezien mogen worden.
Mitsubishi
presenteert een
aantal interessante
noviteiten op de komende
Auto RAI. Een primeur voor
Nederland is de Mitsubishi
Galant Hatchback, de
stijlvolle creatie uit Japan,
die de nieuwe Galant-lijn
naar boven toe completeert.
Deze 5-deurs automobiel
met allure, die vooral de
zakelijke rijder, die zeer
hoge eisen stelt, zal
aanspreken, wordt in de loop
van februari leverbaar. Er
komen zowel versies met 1.8
en 2 liter benzinemotor als
met een 1.8 liter turbodiesel.
En natuurlijk ook een
speciale 16-klepper versie.
Het uitrustingsniveau is zeer
compleet, terwijl alle
hoogwaardige techniek van
Mitsubishi erin is verwerkt.
Prijzen vanaf 30.545 gulden.
De „19" is Renaults nieuwe troef in
de compacte middenklasse. Pal na
zijn introductie door de vakpers al
geroemd om zijn enorme
binnenruimte, uitstekende rij-
eigenschappen, hoge mate van
comfort en moderne motorisering,
is het een model, dat voor elk wat
wils biedt. Er zijn liefst 24 typen
leverbaar, gebaseerd op drie
uitrustingsniveaus, twee carrosserie-
varianten (drie- of vijfdeurs) en vijf
verschillende motoren. De 19-lijn
opent met de TR; topmodel is de
Renault 19 16S, die met een
zestienkleppenmotor van 137
paardekrachten (101 kW) goed is
voor een top van 215 km/h.
FORD staat op de Rai
met nieuwe Scorpio en
Sierra 4x4 modellen,
voornamelijk met technische
wijzigingen zoals de nieuwe
2.9 V6 motor. Verder ook de
nieuwe motoren in Escort en
Orion, vorig najaar al
geïntroduceerd en de nieuwe
lichtgewicht Ford M 75
versnellingsbak, voorlopig in
de Scorpio en Transit. Ook
brengt Ford een aantal
actiemodellen op de Rai
zoals de Fiesta Finesse, de
Escort en Orion Bravo en de
Sierra Special.
Niet op de Rai de heel nieuwe Ford
Fiesta. Deze primeur behoudt Ford
voor de Autosalon te Genève die op
8 maart start. De nieuwe Fiesta zal
vervolgens na de Salon leverbaar
worden, voor Nederland moet dan
op april gerekend worden, tot nu
toe is 13 april gepland. Niettemin
blijft er voor de Rai nog voldoende
te zien over, naast de huidige
Fiesta, die dus via de actiemodellen
Finesse geruimd wordt, is er het
complete programma Escort, de
Orion, de Sierra in 3-, 4- en 5-deurs,
met alle motoren en met de 4x4
aandrijving in combinatie met de
nieuwe 2.9i V6 motor, verder het
hele programma van de Scorpio,
ook nog niet de Sedan, die wordt
eind van het jaar/begin volgend
jaar verwacht, en tot slot de Transit
personenbusmodellen.
De schone 4 cilinder, 16 kleppen
1300 cm3 motor met 90 pk wordt
naast de bekende 1000 cm3 3
cilinder motoren uitgebracht. In
totaal zijn er nu 5 motorvarianten
verkrijgbaar in de Charade. Een
andere primeur is de Daihatsu
Feroza 4x4, die in het najaar 1988
werd geïntroduceerd. Een nieuw
concept, dat beantwoordt aan de
nieuwe trend van automobilisme.
Verder bij Daihatsu het bekende
programma van Cuore, Charade
Charmant (tot de nieuwe komt),
Rocky, Feroza en de Hijets
minibussen. De huidige Cuore met
44 pk, 850 cm3 motor is 3 jaar
geleden geïntroduceerd en heeft
eind 1987 enkele wijzigingen
ondergaan aan het uiterlijk. De
Cuore beschikt nog steeds over een
modern koetswerk, dat qua
luchtweerstand kan wedijveren met
de gunstigste modellen ter wereld
(CW 0.36).
De nieuwste Charade, die nu alweer
twee jaar geleden werd
geïntroduceerd, behoort tot de
modernste auto's op de markt. Dit
model is de derde generatie van de
Charade en met zijn geheel nieuw
ontworpen carrosserie, is hij veel
groter geworden dan zijn
voorgangers.
Een belangrijke technische
wijziging in vergelijking met de
vorige Charade is de toepassing van
onafhankelijke
achterwielophanging. In combinatie
met de grotere maatvoering is het
comfort hierdoor aanzienlijk
verbeterd.
De permanente
vierwielaangedreven
uitvoering, de Charade TXF
1.3i 4WD werd in 1988 al
eerder aan het publiek
voorgesteld en is nu ook in
Amsterdam te zien.